Hoppsan!
Jag förstår nog inte riktigt hur det funkar på den här sidan...
Hursom så är ni alla så duktiga, jag får väl återkomma när jag har några vita dagar!
Viktigt för mig är att jag kunnat gå med i 10veckors kursen + kunna ställa frågor till rådgivarna.
Får återkomma hit till forumet vartefter o försöka förstå hur denna sida funkar 🤗

majken_r

@majsan_nu Hej! Också ganska ny och har lite svårt att förstå hur allt hänger ihop i trådar..😅 Dag 13 utan vin och gör 10-veckorsprogrammet. Har som mål att inte dricka på 90 dagar. 🌱

Fortsätter att skriva här, det blir som en dagbok tror jag...
Sovit dåligt i natt, somnade sent efter att ha tagit en atarax. Något jag inte gjort på en dryg vecka. Äter även mirtazapin 30mg. Går inge vidare ihop med alkohol. Drömt konstiga drömmar, jobbigt! Vaknar med ångestkänslor, jobbigt!
Ikväll kommer min vinbox bli tom...
Den har räckt i flera veckor...
Ska morgondagen bli min första vita på åratal???

@majken_r
Så bra att du satt ett sånt högt mål!
Vill komma så långt oxå! Önskar dig stort lycka till, du klarar det!
Undrar nu om den här kommentaren kommer på min sida eller din?
Försöker lära mig hur det funkar i detta forum!

Ok, fortsätter lite i min tråd...
Vågar jag skriva att imorgon blir min första vita dag på åratal, känns just nu overkligt. Imorgon högst verkligt!
En dag - hur farligt kan det vara...
Har många anledningar till att det gått så dåligt för mig... Sorg efter dödsfall i familjen, coronaisolering mm. Det är bara undanflykter, vinet hjälper mig inte ett dugg!! Men sen några veckor har jag minskat min vinkonsumtion kraftigt. Typ ett glas om dagen men så jobbigt att förhandla med sig själv varje dag! Dags att släppa det nu...

majken_r

@majsan_nu Hej! Och tack, och lycka till till fig. En dag i taget❤️ Är förvirrad vad gäller vart kommentarer syns och inte..har inte hittat ett vettigt sätt att hitta varesig mina eller andras svar🙄

Nu är den stora dagen här! Min första vita dag på åratal... Den har ju just börjat så ännu finns inte så mycket att säga, desto mer att tänka oroliga tankar. Ännu känner jag mig ganska lugn o förtröstansfull. Bara det håller i sig... Önskar alla en fin dag utan a.

Välkommen hit! Du har en spännande resa framför dig. Försök att samla på dig nyktra erfarenheter med ett nyfiket och positivt sinne. ”Nu ska vi se hur det här blir att göra nykter”. Min erfarenhet är att det till 70-80 procent handlar om vanor. Man behöver skaffa sig nya nyktra vanor och sen nöta, nöta, nöta tills de sitter stenhårt.

Kram 🐘 (min app Nomo visar att jag har varit nykter i 569 dagar, tjoho!)

PS. Om du klickar på mitt namn kan du se mina trådar. Den första heter ”Behöver all hjälp jag kan få” och den skildrar tiden upp till 6 nyktra månader. Den andra tråden heter ”Andra halvlek har inletts” och den skildrar tiden därefter. Jag skriver fortfarande dagligen. Inte så mycket om alkohol längre, utan om allt annat som livet innebär.

@Andrahalvlek Tack för peppning, det blir spännande att se hur allt utvecklar sig... Svårt har jag förstått, har läst mycket innan jag gick med.
Även om dig o din resa... Starkt gjort.
Önskar att jag kommit längre. Har gått med i 10veckorskursen o även haft/har kontakt med en av rådgivarna...
Lägger in detta på min sida o hoppas du ser, har inte riktigt kommit på detta med kommentarer... Lär mig väl vartefter! Tack för att du skrivit till mig!

@majsan_nu Det är helt rätt att du svarar på min kommentar i din egen tråd. Väljer man funktionen ”svara” på ett visst inlägg så syns det tydligt vem man svarar. Man ska tänka att ”samtalet” ska vara lätt att följa för alla. Du kommer snart in i forumtänket. Vi som hängt här ett tag kan ha flera ”samtal” pågående i både den egna tråden och andras trådar utan att knappt blinka. Allt man övar på blir man bättre på - även nykterhet!

Kram 🐘

@Annja
Hej! Vi lär oss nog, nu vet jag att du kommer att se när jag kommenterar på det här sättet...tror jag!
Du är lite före mig, jag har min första dag idag, det känns både bra och läskigt. Fortsättning följer!
Heja oss alla här på forumet, för mig gäller en dag i taget...

Gör inte så mycket mer än läser runt här på forumet, så mycket tankar,funderingar o livsöden! Så mycket kämpaglöd...
Nu börjar det bli eftermiddag, nu brukar min dagliga förhandling med mig själv börja. När ska jag ta mitt dagliga glas vin, nu eller lite senare... Så icke idag, den förhandlingen kommer inte att ske! Idag är en annan dag - en vit dag. Vet inte när det hände i min värld se senast???
Kanske en promenad i stället?

@majsan_nu
Första dagen för dig. Jag håller tummarna för att du håller ut dag för dag och vecka för vecka. Jag har inte druckit dagligen så för mig gäller en vecka i taget. Förra helgen var min första helnyktra helg på mycket länge så det kändes som en storvinst :)

@Annja
Grattis till dig o fortsatt lycka till!!!
Jag får väl smyga bakom dig o förhoppningsvis klara av det. Under några veckor har jag minskat min vinkonsumtion kraftigt. Hoppas det ska göra det hela lättare - känns stor skillnad på lite o inget... Hursomhelst är jag tvungen att stå på noll. Både av hälsoskäl och att jag inte orkar diskutera med mig själv längre!
Lite spännande också att se hur det funkar, har inte haft vita dagar på väldigt länge, kan inte minnas när!!!
Just nu är det ok men kvällen är lång!
Känner mig väldigt beslutsam...

Jag var in på din andra tråd men ser att det är här du är aktiv. Men på det inlägget svarar jag att för mig fungerar alkoholfri öl och vitt vin väldigt bra. Jag har haft en hel del nyktra dagar i veckorna och då är det perfekt för mig för jag
är inte så mycket för sött som läsk och godis.
Styrkekram 💕

@majsan_nu bra att vi är beslutsamma. Personligen tycker jag alltid första dagen är svårast för den kan jag lika gärna ta i morgon, precis som med mycket annat när man har ett vinglas i handen. Jag har laddat ner appen Im Sober. Det motiverar då den räknar minuter, timmar, dagar och visar mål.
Kram

@Amarone
Det var lite rörigt i början med trådarna, vet inte om jag kan ta bort den jag inte använder?
Fint att du skrivit till mig!
Beslutsamhet känns nödvändigt - klarar man en dag så ska det kunna funka med fler...
Som jag skrivit har jag flera skäl o en stark önskan om att klara många!!!
Men måste nog tänka en dag i taget annars blir det övermäktigt...
Bra att vi kan peppa varandra i detta forum!!! Vi kämpar på eller hur?