@majsan_nu Så härligt! Ja, det är mycket som känns omvälvande i början och allt kan kännas lite övermäktigt då och då. Som nykterhetsförespråkare blir man ganska ofta beskylld för att ha ett alltför svartvitt tänk och för att säga att allt dåligt beror på alkoholen och att allt löser sig med ett alkoholstopp. Jag vet ingen som säger att det är så, men det är klart att många belyser de positiva aspekterna, för de är många för de allra flesta. Men allt löses ju såklart inte. För många blir det kanske istället en ackumulerad ångest man måste ta hand om på ett annat sätt än med alkoholen som man tidigare använt. Så var det ju för mig t.ex. men nu är jag förbi det sedan länge. Det finns ju fortfarande saker som kan framkalla ångest, men nu har jag ju skaffat mig mer konstruktiva verktyg för att handskas med det.

Det jag har funnit som jag gör när det är mycket att tackla på en gång är att försöka prioritera och fokusera på en sak i taget och känna att det är ok att man inte hinner med allt. Starkt jobbat med två veckor avklarade!

@TappadIgen så bra beskrivning. Håller med dig i allt. Vissa saker blir inte bättre. Men utan alkoholen blir tanken klarare och man klarar av att prioritera och behålla ett annat lugn. Livet är upp och ner med eller utan alkohol men topparna och dalarna blir inte så extrema.

@Sommar85
Tack för peppning, det behöver jag o ja, försöker ta en sak i taget! Fast det snurrar i huvudet av allt som händer i mitt liv just nu...

@TappadIgen
Tack för stöd! Ackumulerad ångest - det kan jag skriva under på! Det är som du säger, försöka ta en sak i taget. Det är inte lätt!!!

@Sommar85
Ja det är tufft just nu... Men några tankar på att dricka något har jag inte! Tack för stöd - det är guld värt!!!

@Sommar85 Det är självklart att nykterheten är övervägande positiv, men det kan väl vara värt att poängtera då och då att såklart inte allt löses med alkoholstopp. Bland annat så är det såklart det är viktigt att förstå, speciellt för den som är nynykter att det är tufft också och att det inte är något fel på dem. Sen framkommer det ju en del kritik mot just detta titt som tätt.

@majsan_nu Jag får intrycket av att du kämpar på bra nu, trots att du har det tufft. Fortsätt så! Vi tror på dig.

Sextonde dagen idag! Jag känner mig inte speciellt duktig. Snarare trött o eländig. Igår var det en dag när det hände mycket, hade ett samtal med terapuet, ny provtagning (hoppas på bättre värden denna gång), uträtta lite ärenden o ett samtal på kvällen ang. anhörig... Det är nog max. vad jag klarar på en dag! Idag blir det vilodag. Får ta nya tag imorgon! Läser runt på forumet men har ingen ork att kommentera så mycket...
Önskar alla en fin dag som blir som ni vill o önskar 😏

@majsan_nu Hav tålamod, det blir bättre. 🤗 Tänk på att göra saker som du känner att du mår bra av. Vila, som sagt, kanske käka något extra gott eller liknande. Det måste hela tiden vara prio 1. Motivationen och orken kommer tillbaka sakta men säkert. Och du är duktig, för du har klarat av 16 dagar snart!

Kram

@Torn Ja, du har rätt förstås! Men jag har gråten i halsen mest hela tiden... Det ska väl lugna ner sig snart -tålamod var ordet...

Bra med vilodag @majsan_nu efter gårdagen. Förstår att mycket är tungt runt dig just nu, det måste trötta mycket. Men jag tror att när man slutar med alkohol kan man även bli trött av det, konstigt nog, när kroppen ställer om. Jag var otroligt trött de första fem nyktra veckorna, nu har det släppt, känner en annan energi i kropp och själ. Önskar dig en fin kväll och morgondag!

@Lillek Tack, ja det är tungt just nu. Alldeles för mycket runt mig...Skulle gott o väl räcka med min hälsa o alkoholen! Tack för din omtanke, det värmer i själen!

@majsan_nu Jag vet att det inte är enkelt, men försök att släppa allt förutom de allra viktigaste sakerna. Jag vet ju inte exakt vad det är som försiggår runt omkring dig nu, men kanske har du vissa saker som du känner är måsten men som egentligen inte är måsten, eller saker du oroar dig för som du kan släppa på lite för tillfället och låta de vara ett tag tills du känner dig lite starkare och har färre saker att tänka på samtidigt. Och glöm inte att vara snäll mot dig själv.

@majsan_nu Jag vet att det inte är enkelt, men försök att släppa allt förutom de allra viktigaste sakerna. Jag vet ju inte exakt vad det är som försiggår runt omkring dig nu, men kanske har du vissa saker som du känner är måsten men som egentligen inte är måsten, eller saker du oroar dig för som du kan släppa på lite för tillfället och låta de vara ett tag tills du känner dig lite starkare och har färre saker att tänka på samtidigt. Och glöm inte att vara snäll mot dig själv.

Hej Majsan_nu,
Jag läser allt här och är med dig i tanken även om jag är dålig på att kommentera.
Hoppas allt ordnar upp sig och att du snart får lugnare dagar! 🤗

@TappadIgen Ja, jag gör mitt bästa för att försöka prioritera... Det som försiggår förutom min egen häls/alkoholen är dödsfall, sjukdom i familjen o allt vad det för med sig och allt som det "vanliga" livet innehåller. Jag har så lätt att bli stressad. Försöker verkligen prioritera dag för dag inklusive vila för mig själv... Tack för din omtanke, den värmer så!
Är på dag17 alkoholfri!!!

@Rehacer Det är nog samma med mig, svårt att kunna kommentera, det är så mycket aktivitet på forumet just nu... Blir glad för din hälsning, tyckte jag läste att du tar några A-fria dagar! Önska lycka till o styrkekram! Jag kämpar på, är på dag 17 och vill försöker tänka lite positivt mellan varven!

God morgon! Dag 18 för mig idag. Så mycket aktivitet här på forumet, så många som vill förändra i sina liv! Skulle vilja kommentera mycket mer än jag gör. Jag ger styrkekramar till er alla o önskar att ni får en fin dag! Som blir som ni vill o önskar o förmår 🤗