@Snödroppen Vad nice! Min träningsklocka är min motivator till träning. Var lite skeptisk till att det skulle bli så, men det har hållit i snart två år då jag köpte den😁. Det som är bra att man utgår från sin egna nivå och jämför med sina egna framsteg. Att sedan få positiva tillrop är alltid uppmuntrande💪.

Svårt att hitta balans.
Kör på när jag är pigg för att sedan helt och hållet bli helt slut. Ligger då i ett mörkt rum i flera timmar, ibland tar det dagar innan energin kommer igen.
Förstår inte alls vart det kommer ifrån..
Övar på balans.
Var ute på en lång skogspromenad på jakt efter svamp idag, känner hur hela kroppen kalibrerar sig i skogen och tystnaden.
Ha en bra dag alla fina 🍂🍀

@Snödroppen
Hej.
Svårt att hitta balans, on - off liksom låter det som ... 🤔
Har du haft någon situation där du funderat om du ska göra något eller inte? Kanske idé att inte göra det om du blir så slut? Hur tänker du kring det? 💜
Att så att säga hushålla med krafterna? 🌹

@Tröttiz
Ja, jag vill bara flytta med en gång och ta första bästa lgh.
Jag inser att jag får räkna med några månader och då kommer det ske med ett lugn.
Jag blir stressad av att leva i mellanläge.
Men beslutet känner jag fullt ut att jag vill genomföra.

@Snödroppen
Läser att du kämpar med dina energier och balansen. Det tar tid. Det viktigaste är att du är medveten. Och provar dig fram, vad du orkar. Prioritera och sortera. Fyll på med energi och snällhet till dig själv.
Om du bodde i min stad, då skulle jag ta med dig till den yogastudion som jag just hittat till. Det dröjde åratal innan jag vill prova den. Det rör sig ett klientel där som jag inte kommer att lära känna eller bli kompis med. Men jag är ju bara för för yogan. Jag får frågor av andra medlemmar, men jag är trygg i mig själv och svarar efter vad jag vill svara på. Många är högutbildade och/eller förmögna. I alla fall så verkar det så. Men jag är är och bara landar. Jag tog mediciner tillfälligt under en månad för att inte varva upp på mitt nya jobb. Och sedan kunde jag sätta ut dem. Nu är allt normalt för mig igen. Somnar tidigt och vaknar tidigt. Får mina 8 h sömn, tränar fysiskt och mindfulness. Prioriterar varje dag. Prioriterar arbete och hälsa. I den ordningen.
Sedan pojkvän, familj och vänner. Orkar även med grannar. Och kultur. Och att skriva. Utöver alla vardagssysslor.
Jag har två vänner som skrivit om mig och min balans i deras bloggar. De kallar mig vid andra namn. Ville vara anonym.
Eftersom när jag sökte arbete och skrev i det personliga brevet om min erfarenhet med psykisk ohälsa kom jag aldrig vidare, till någon intervju. Jag valde att inte prata om min erfarenhet med bipolaritet.
Till slut fick jag arbete. På min arbetsplats har ryktet gått att jag skulle varit utmattad. De får tro vad de vill.
Jag har sagt att jag inte varit det. Att det har tagit tid att få utredas för ADHD och att det var kaos i mitt liv förr.
Tror inte många förstår. Me jag behöver inte att andra förstår.
Jag behöver bara förstå själv. Hur jag ska ta hand om mig. Och skita i hur andra gör och lever
Nu går jag min egen väg. Har alltid gjort det. Och idag är jag rak och säger vad jag tycker, på ett smidigt sätt.
Jag prövar anpassa mig så gott jag kan och så kör jag mitt eget race, efter regler.
Jag tror det är så jag sparar på min energi. Att göra på mitt sätt. Och att leva på mitt sätt.
Det är svårt i ett samhälle där man förväntas göra som andra.
Men jag och många med ADHD är inte som andra. Vi förändrar när det behövs.
Och som Audrey Hepburn sa "If you obey all the rules, you miss all he fun*.
Och jag, jag vill ha roligt i livet. Vi måste skratta. Tillsammans med människor vi mår bra av att umgås med.
Lycka till med ditt utforskande. Du är på god väg. Du är medveten.
Kram 💕

@Snödroppen
Läser att du kämpar med dina energier och balansen. Det tar tid. Det viktigaste är att du är medveten. Och provar dig fram, vad du orkar. Prioritera och sortera. Fyll på med energi och snällhet till dig själv.
Om du bodde i min stad, då skulle jag ta med dig till den yogastudion som jag just hittat till. Det dröjde åratal innan jag vill prova den. Det rör sig ett klientel där som jag inte kommer att lära känna eller bli kompis med. Men jag är ju bara för för yogan. Jag får frågor av andra medlemmar, men jag är trygg i mig själv och svarar efter vad jag vill svara på. Många är högutbildade och/eller förmögna. I alla fall så verkar det så. Men jag är är och bara landar. Jag tog mediciner tillfälligt under en månad för att inte varva upp på mitt nya jobb. Och sedan kunde jag sätta ut dem. Nu är allt normalt för mig igen. Somnar tidigt och vaknar tidigt. Får mina 8 h sömn, tränar fysiskt och mindfulness. Prioriterar varje dag. Prioriterar arbete och hälsa. I den ordningen.
Sedan pojkvän, familj och vänner. Orkar även med grannar. Och kultur. Och att skriva. Utöver alla vardagssysslor.
Jag har två vänner som skrivit om mig och min balans i deras bloggar. De kallar mig vid andra namn. Ville vara anonym.
Eftersom när jag sökte arbete och skrev i det personliga brevet om min erfarenhet med psykisk ohälsa kom jag aldrig vidare, till någon intervju. Jag valde att inte prata om min erfarenhet med bipolaritet.
Till slut fick jag arbete. På min arbetsplats har ryktet gått att jag skulle varit utmattad. De får tro vad de vill.
Jag har sagt att jag inte varit det. Att det har tagit tid att få utredas för ADHD och att det var kaos i mitt liv förr.
Tror inte många förstår. Me jag behöver inte att andra förstår.
Jag behöver bara förstå själv. Hur jag ska ta hand om mig. Och skita i hur andra gör och lever
Nu går jag min egen väg. Har alltid gjort det. Och idag är jag rak och säger vad jag tycker, på ett smidigt sätt.
Jag prövar anpassa mig så gott jag kan och så kör jag mitt eget race, efter regler.
Jag tror det är så jag sparar på min energi. Att göra på mitt sätt. Och att leva på mitt sätt.
Det är svårt i ett samhälle där man förväntas göra som andra.
Men jag och många med ADHD är inte som andra. Vi förändrar när det behövs.
Och som Audrey Hepburn sa "If you obey all the rules, you miss all he fun*.
Och jag, jag vill ha roligt i livet. Vi måste skratta. Tillsammans med människor vi mår bra av att umgås med.
Lycka till med ditt utforskande. Du är på god väg. Du är medveten.
Kram 💕

@Självomhändertagande
Jag skulle gärna följa med till Yogastudion 🙏
Ja, det handlar om att lära sig balans mellan aktivitet och återhämtning.
Vet inte vad en bra återhämtning är än men jag provar mig fram.
Jag tror som du att det är viktigt att vara omtänksam och snäll mot sig själv, att vara sin egna bästa vän.

Vaknar efter helt underbar fest igår med dans till småtimmarna, det var längesedan sist.
Flytten är nu bestämd och planerad.
Känner pirr i magen för att jag nu börjat mim resa mot mina mål.
Är så tacksam för livet, för att jag lär mig mer om mig själv och min värderade riktning. Upptäckte igår hur mycket jag älskar att dansa.
Livet är tufft ibland men känslan av när inser att man kan hantera det med öppenhet och villighet att lära sig och förstå för att ta sig igenom det , att övervinna det är faktiskt fantastisk.
Det blir en söndag i vila 😄
Ha en fin söndag kära forumvänner och tack för att ni finns, lär mig så mycket från alla härinne ❤️

@Snödroppen
Åh, det låter så härligt med din dansanta upplevelse💃.
Jag dansar och sjunger hemma. Och läser mina dikter och texter högt.
Det är så viktigt att ge sig kärlek, omtanke och självomsorg. Fortsätt med det som gör dig gott. Och njut av pirret.
Stor kram till dig 🤗

@Snödroppen
Har inte glömt bort din längtan att jogga - underbart att få inspirera!
😘
Vill bara säga först att jag är ingen superatlet. Jag springer för min långsiktiga fysiska hälsa o mitt psykiska välmående här o nu.
Har sprungit några halvmaraton i fjällmiljö tidigare år, men inte brytt mig om tiden så mycket. Naturen var målet! Är ändå superpeppande med alla glada som deltar o gemenskapen väl i mål. Annars blir jag eg övertaggad av lopp o har svårt att ta det lugnt, pressar mig för hårt av ren envishet o 'vara duktig'.
Det fina med löpningen är att komma ut i naturen, röra kroppen i varierande terräng o miljö. Få upp lite flås o svettas.
Blev en lång inledning... 😅

Nu till tipsen:
* Bra start att skaffa skor (bra skor!) o kläder som passar för löpning o som du tycker om. Bonus om de är snygga, för alltid kul att känna sig fin.
* Börja lugnt o bygg upp din ork o flås över tid. Om det är lite motigt så tänk dig att du ska ta en promenad men sen springer du några kortare sträckor där det känns bra. Sen gå igen. Kommer kännas mer o mer naturligt med tiden o du kan öka löpsträckorna.
* Vanligaste misstaget (jag med) är nog att börja för hårt o är lätt då att överanstränga ovana muskler o senor.
* För mig är det ofta motigt att komma iväg. Innan steget ut ur dörren. Tar ändå på mig löparkläderna o går ut, 'lurar mig' med att jag går bara en liten sväng idag om jag är trött. När jag sen kommit iväg o väl ute i skogen så vill jag nästan alltid bra fortsätta - magiskt!
* Börjar oftast med att gå första km, bra med uppvärmning o sen skönt för kroppen att varva ned på samma vis i slutet av turen. Är det mycket backar går jag oftast uppför men det beror alldeles på hur hårt man vill träna o öka konditionen.
Med tanke på din utbrändhet är det viktigt att inte pressa kroppen för hårt.
* Har en app som ger mig sträckan (o tiden om man vill) samt en karta som jag tycker är kul att se i efterhand. Särskilt då jag ibland tar stigar på måfå. Bra för att skapa o hitta tillbaka till nya rundor o kombinationer.
* Om det känns lite enformigt eller ensamt har jag någon podd i örat att lyssna på eller ringer upp en vän. Då glömmer man vad man gör o tiden o kilometrarna rinner iväg under fötterna.
* Googla på lite bra stretchövningar. Är skönt efteråt tycker jag.
Och lägg gärna till några styrkeövningar för löpare. Bål, rygg o rumpa är viktiga muskler.
* Glöm sen inte belöningen efteråt...
En extra kopp te o macka!
Extra gott om man varit ut på morgonen, vilket jag föredrar.

Detta blev lite rörigt kanske men hoppas du får ut något av det.
Ta till dig av det som passar dig.
Lycka till o berätta gärna hur det går!
🙏💪🤗
Kram

@Kameleont
🙏 åh kära du. Tack så jättemycket.
Skrattar lite för du är så blygsam och säger att du inte är en superatlet, när jag läser allt du gjort så tycker jag verkligen att du är det.
Nu känns det lite "heligare" att starta med jogging när jag fått så bra råd, vad roligt det hade varit att kunna träna tillsammans ibland 🥰.
Tack igen och jag lovar att berätta hur det går 🩷❤️💚, supertydlig och bra, inte alls rörigt!
Kram och god natt!

@Snödroppen
Tack - så roligt att du gillar mina tips! ❤️
Är så fint att kunna inspirera o dela med mig av något som ger mig mycket o är viktigt för min hälsa också. 🙏
Idag har jag varit ute i skogen i nästan två timmar och ändå bara ca 10 km.
Så jag tar det lugnt. Hellre lugnt o länge än snabbt o kort är min grej (men olika vad man vill få ut av det).
Stannar ibland o kollar naturen, nåt spår, äter blåbär, dricker, andas.

Ett till minitips jag kom på är att det är väldigt skönt med stödstrumpor under löpningen. De håller mig upprätt. Med ull jättebra nu när det blir kallare. Snart minusgrader - älskar löpning på vinter!

Kom på att jag vill trycka extra på detta med att lyssna på kroppen.
Att med en utbrändhet inte pressa sig för hårt. Du kan bli trött, flåsig o svettig o få träningsvärk men i slutändan ska motionen GE dig energi o du ska inte vara helt utpumpad efteråt.
Jag fick rådet av en läkare att fortsätta med löpningen som vanligt när jag var utbränd för några år sedan. Han menade väl o var klok i mycket, men glömde att han hade en 'duktig flicka' framför sig.
Viktigt med balans. Att du hinner återhämta dig mellan passen.

Ja, tänk om vi hade kunnat springa ihop! Men vem vet, ett terränglopp nån gång kanske...(utan tidtagning) 😘

Måste bara tillägga att din danskväll lät fantastisk! Det är så mycket glädje i dans. Länge sen för mig med. Kanske dax för fest, musik o dans.
Behöver få in mer glädje i mitt liv igen - livsglädje❤️
Tack för den inspirationen fina du!
Sov gott.
🥰

@Kameleont
Ja, du inspirerar verkligen och det låter så härligt när du beskriver dina joggingrundor.

Så fort jag landat i den nya staden så ska jag ge mig ut. Tror jag behöver träna på att komma in I flowet när jag tränar istället för att piska mig.

Dansen gör det lätt att komma in I flowet med musiken och glädjen som spritter i kroppen.

Du inspirerar på många sätt kära forumvän ❤️

Ännu en dörr stängd och en ny dörr öppnas snart.
Arbetet uppsagt, lägenheten uppsagt och snart bär det av mot ett nytt kapitel.
Så spännande livet är nu mot det varit tidigare.
Resan började med stapplande steg när jag gav mig ett löfte om att jag är villig att göra allt för att känna mig fri och leva livet istället för det helvete jag var fast I.
Den resan började våren förra året.
Det har varit tufft och jag har jobbat med mig själv, det jag länge flytt ifrån.
Allt ligger hos en själv och inte den andra som man tror när man lever som aktivt medberoende. Man har alltid ett val i livet och man är alltid fri att välja.
Vad har jag lärt mig: att jag litar på min förmåga att hantera livet, litar på mig själv och lyssnar på mig själv först.
Jag har bett om hjälp och är inte längre rädd att göra det om det behövs.
Det här trodde jag aldrig att jag skulle känna om mig själv när jag var I mitt djupaste medberoende.
Att få känna den ynnesten av att längta till morgondagen är jag så tacksam över, att se framemot livet igen.
Det kommer så klart vara upp och ner i livet, det är det för oss alla men när jag ser tillbaka på hur jag mådde. Jag hade ångest, var översköljd av skuld och skam, hela livet kändes som jag stod vid sidan av i min egna bubbla, ovissheten, besvikelse och framförallt vanmakt.
Tills jag kände att livet bara var ett lidande, jag gav upp mig själv.
Jag fann vägen ut, det finns en väg ut men man behöver börja gå den själv.
Önskar alla en fin lördag, fri från våld, missbruk och medberoende.
💐

@Kameleont Fina du ❤️ Jag är nervös inför att sätta igång med joggingen. Tänkte att våren kanske är bra för det.

@Nor.Li Så fint ❤️ tack för du vill läsa. Hoppas verkligen att det kan hjälpa någon annan att ta steget för sig själv mot ett bättre liv, hur man än väljer att göra det.