@Självomhändertagande
Tack kära du. Ja, det är stärkande att äntligen börja utgå från sina egna behov.
Det är en muskel jag fått mersmak i att träna 😀❤️‍🔥
Ser framemot 2024.
Kram

Idag fick jag så fina besked att jag inte kan hålla det inom mig. Jag är på väg att uppfylla en dröm jag haft, gett upp, tappat tron på.

Det har varit en resa att ta sig igenom, jag trodde faktiskt inte att det gick att förändra mitt liv. Det gick så långt att jag tappade hoppet tillslut.
Min kropp fick säga ifrån på skarpen tillslut och jag fick bara lära mig att förändra min relation till mig själv istället för att hålla på och vilja förändra/hjälpa min omgivning.

Idag känns cirkeln sluten, jag är på väg mot ett jobb som jag drömt om länge.
Jag kan dejta igen med perspektivet "hur känns det för mig" istället för "tycker den här personen om mig".

Vad hjälpte mig?
Gick totalt i botten av mig själv.
Be om hjälp.
Möta mina smärtsamma punkter, det var inte så farligt.
Vila upp mig och egentid för att slippa allt surr.
Forma nya mål utifrån vad jag själv önskar och vill.
Jag visste ens inte vad jag ville först utan fick genom hela den här processen hitta tillbaka till mig själv.

Det finns hopp ❤️‍🔥
Jag visste inte själv när jag satte titeln på tråden vad det faktiskt innebar men nu tror jag banne mig att cirkeln är sluten.

Vill bara dela för att förmedla hopp!
Idag är en stor dag för mig och jag är så glad, så jag spricker!

@Snödroppen Vill bara kika in och berätta hur glad jag blir för din skull över den vändningen som ditt liv tagit. Vilken fantastisk förändring som du åstadkommit och genomgått. Allt jobb som du gjort med dig själv för att återigen kunna andas fritt och känna hopp. Det verkar banne mig som cirkeln är sluten! Så fantastiskt!

Njut och fortsätt ditt liv i din fina riktning. Kram❤️

@vår2022
Vad glad jag blir att läsa ditt svar.
Tack för att du varit med och delat av dina erfarenheter och klokskap på vägen, så givande 🙏⭐️💫
"Andas fritt och känna hopp" du har inte funderat på att skriva en bok?
Precis så känns det att äntligen få "andas fritt..."
Stor kram tillbaka ❤️

Livet efteråt...
Förra dejten slocknade eller jag tror aldrig den riktigt tändes för mig efter att vi möttes.
Det rann ut i sanden, jag hade inget att säga efter. Han drog sig undan.
I helgen pratade jag med en ny man; rolig, lite galet rolig, reflekterande, trevlig och ett 6 h långt samtal om livet. Över telefon, klockan hann slå 04:00 innan vi knappt kunde hålla ögonen öppna.
Kvällen efter skulle vi träffas för första gången på ett uteställe, jag fick panik och avstyrde allt. Han ringde upp och pratade, ville förstå och jag tryckte undan och bort dejten men han stog kvar och jag förklarade.
Samtalet avslutas med att han säger att om jag ändrar mig eller vill ha en vän, någon och prata med så kunde jag bara kontakta honom.
Jag skrev till honom idag att jag uppskattade vårt samtal och önskade honom God Jul.
Han svarade att det var trevligt att höra från mig och önskade mig en god jul tillbaka.
Jag har aldrig mött honom men översköljs ändå av paniken och vill fly.

Gud, ge mig sinnesro att acceptera det jag inte kan förändra,
Mod att förändra det jag kan
och förstånd att inse skillnaden.
Livet....

@Snödroppen
Jag tycker att du är så modig!!!
Får plötsligt upp en bildsekvens framför mig. En fågel 🐦 som hoppar nyfiket fram och vill hälsa på en människa. För att sedan flyga iväg till en trygg plats. Och komma tillbaka med samma nyfikenhet.
Jag tänker att du kommer fram när du är redo.
Det låter som han låter dig få vara som du är. Fint. Mycket fint.
Kan ni ses dagtid över en fika. Ett uteställe kan kännas så dejtigt.
Bara en tanke.
Lyssna på dig själv. På vad du klarar. Just nu.
Och kom ihåg, att du är modig!
Varm kram

@Snödroppen
Jag tycker att du är så modig!!!
Får plötsligt upp en bildsekvens framför mig. En fågel 🐦 som hoppar nyfiket fram och vill hälsa på en människa. För att sedan flyga iväg till en trygg plats. Och komma tillbaka med samma nyfikenhet.
Jag tänker att du kommer fram när du är redo.
Det låter som han låter dig få vara som du är. Fint. Mycket fint.
Kan ni ses dagtid över en fika. Ett uteställe kan kännas så dejtigt.
Bara en tanke.
Lyssna på dig själv. På vad du klarar. Just nu.
Och kom ihåg, att du är modig!
Varm kram

@Självomhändertagande
Tack för att du ser mig med så snälla ögon.
Själv blev jag först arg på tills jag idag förstod vad det är som får mig att slå bakut, det går för fort. Jag är inte bekväm med att man vill träffas med en gång, jag behöver lyhördhet.
Att bygga upp känslan i samtalet i några dagar för att sen träffas.
Ja, han hanterade det fint men samtidigt så upplevde jag svaret som ett hejdå mer efter som det inte blev någon vidare fråga.
Jaja, jag lämnar nästa steg till honom.
Är han genuint intresserad så hör han väl av sig nästa gång.kram

@Snödroppen
God morgon. Jag har övat på att sätta mig in i andras situationer. Jag läser det du skriver här. Och jag kan tolka mellan raderna, men det gör jag utifrån mitt eget register. Vad jag själv upplevt och vad jag missat, vad jag var för snabb med osv...
Den enda som vet hur det egentligen är för dig just nu, är du.
Du skriver att han sa "Samtalet avslutas med att han säger att om jag ändrar mig eller vill ha en vän, någon och prata med så kunde jag bara kontakta honom".

Med det vill jag säga, bollen ligger på nog på dig.

Och jag tänker, han vill förstås träffa dig efter ett 6 h långt samtal.

Jag har haft flera såna samtal i mitt liv. Då var jag mellan 25 och 30 och ville träffa en man. Jag var riktigt feg att gå på dejt. Gillar inte dejtandet i sig.
Jag träffade 3 och alla var så fel. En hade jag kontakt med en tid, men det kändes lite konstigt. Vi pratade med varandra för att vi kunde. Inte för att vi klickade som vänner.

Oavsett vad du vill, så känner du när det är dags.

För mig hjälpte det, att skruva till mig själv, vilken relation som jag önskar och behöver. Jag skrev det liv jag ville ha, under ett par månaders tid. Och plötsligt så visste jag vem han var. Jag kände honom redan. Och jag gillade honom förr.
Så jag tog modet till mig och kontaktade honom. Nu vaknar vi tillsammans.
Men allt tar den tid det tar.

Lyssna bara inåt. Och var modig när du är redo för att vara modig.

Det gäller att vara rädd om sig. Och snäll. Och varsam.

Det är en process. Du är redan igång.

Jag tycker att du ska vara stolt över dig. Som är nyfiken. Och vågar möta blickar och ord

Bara det är stort. Efter en erfarenhet som du har.

Kram!

Reflektion: först tänkte jag att jag skulle radera vad jag skrivit om dejtandet för det blev så pinsamt att jag tappade det men jag tänker att det här också är en del av konsekvenserna av att leva som anhörig i en relation med inslag av våld.

Jag fick panik för att jag sänkte garden och öppnade mig, panik för att bli avvisad, panik.
Det är inte så farligt, nu kan jag se på det när paniken lagt sig och ta till mig känslan, reaktionen och jag känner en förståelse.
Det är nytt och fint, jag har en omtanke och förståelse för varför.

Om admin anser att det "livet efter" kanske inte är det forumet är tänkt för så får ni gärna säga till 😊.

Hej @Snödroppen och alla andra i tråden! Så himla fint att du delar med dig, både av den erfarenheten du var med om, och hur det kändes efteråt. Att öppna upp och berätta för andra, så ärligt och modigt! Det är precis det här som forumet är till för!
God jul hälsar "admin" :)

@Snödroppen
Allt som är en del av livet får plats här. Tilliten får sig en rejäl känga under och efter ett liv tillsammans med någon som inte varit bra för en.
Det är inte självklart att vga gå vidare.
Att ens tänka på att träffa en ny partner är stort.
Jag har tagit hjälp av psykolog, privat skrivlärare för att skriva terapeutiskt - hur jag vill ha det i mitt liv, mediterat och umgåtts med mig själv i flera år innan jag vågade.
Nu lever jag min tidigare dröm. Och jag vågar drömma om mer. Kanske barn.
Att ens drömma om den stora livsexistensiella frågan igen är läkande i sig.
Med mitt ex var det en oerhörd sorg att inse att jag var fången med honom. Och drömmen om barn gick från bortblåst till begravd
Att ens tänka att jag har ett val igen, att prova. Nu när jag levt med en man i en sund och fin relation sedan en tid ger mig en känsla av lycka varje dag.
Jag praktiserar happiness efter Rangan Chatterjees bok Lyckobalansen. Tacksamhet. Och vänlighet.
Det gör mig väldigt gott.
Och genom att sätta vissa ord i text härinne är oerhört befriande.
Tack igen. För att du delar 🙏❤️