Min resa mot nykterhet

Profile picture for user @CatLady

Mitt första inlägg i detta forum. Är ny användare här, men har läst mycket på forumet de senaste veckorna och känt att jag vågar nog skriva ett eget inlägg nu.
Jag har druckit väldiga mängder dagligen de senaste 5 åren. Jag började med starksprit och det blev en 75:a per dag. Övergick till vin efter ett par år och det eskalerade i mängd, från ca 1.5 bag in nog per dag, till en hel bag in box per dag.
Jag har under dessa åren lyckats hålla uppe några gånger, max 3 veckor. Men de gångerna har jag inte haft den rätta motivationen utan hela tiden tänkt "jag kan dricka längre fram" och haft det som en slags tröst.
Mitt drickande har påverkat mina relationer, både med familj och vänner. Mitt arbete, hela mitt liv.
Det bästa jag visste var att på fredagen gå och köpa 3 BiB på bolaget för att efter jobbet stänga inte i lägenheten och bara dricka hela helgen. När mina vänner ville ses skyllde jag på att jag inte mådde bra, kände mig hängig och förkyld. Allt bara för att ligga i soffan och dricka ensam.
Jag drack även samma mängder på vardagar. Jobba hemifrån under pandemin gjorde mitt missbruk så mycket enklare att dölja. Jag drack hela dagarna, gick till bolaget på lunchrasten. Det sista jag gjorde på kvällen var att dricka, vaknade på natten och mådde illa och drack ett par dl vin direkt ur tappen på BiB:en som alltid låg under sängen. Vaknade på morgonen med illamående, drack för att må bra igen. Såhär fortsatte alla mina dagar, dag ut och dag in.
Tills för ca 16 dagar sedan. Vaknade och kände sån dödsångest och ångest över vad jag gör med mitt liv, samt hur detta påverkar mina nära omkring mig. Ringde läkare för att boka in tider för blodprover (har haft dåliga järnvärden och vitaminbrist sedan tonåren - då drack jag dock inte). Läkaren tog även mitt blodtryck som var katastrofalt, även mina prover kom tillbaka med väldigt dåliga värden (stora röda blodplättar och B-vitaminbrist). Då kände jag att nu får det vara bra.
Åkte hem och hällde ut allt som fanns kvar. Slängde alla BiB-lik för att slippa se dom.
Den väntade nästan en hel vecka av fruktansvärt illamående, skakningar, kallsvettningar, huvudvärk och dålig sömn. Det fysiskt absolut värsta jag gått igenom.
MEN! Idag kl 22 firade jag 14 dagars nykterhet! Jag känner hur min kropp successivt mår bättre, min klarhet i hjärnan blir bättre och bättre. Jag vaknar och mår bra i kroppen, är pigg, orkar ta tag i saker hemma sol tex städa, tvätta, diska osv som annars var ett rent h*lvete och absolut inget jag prioriterade framför soffan och min BiB.
Denna gången är jag otroligt motiverad att jag ska sikta mot ett helt nyktert liv, jag vill, jag ska och jag känner äntligen att jag KAN!
Någon mer som är i samma tid som jag?
Kram

Profile picture for user Kennie

Välkommen! Så härligt att du brutit drickandet! Läs Axiannes tråd, får lite samma vibbar av din. Så fint att läsa att det går att bryta, livet är så mycket bättre utan alkohol, jag tror stenhårt på dig!

@Kennie
Hej!
Jag läste nyss den tråden, känner igen mig otroligt mycket i nästan allt. Så tack för att du tipsade om den!
Tack för att du tror på mig, det betyder väldigt mycket!

@majken_r tusen tack! Känner mig för första gången på evigheter lite stolt över mig själv hur tragiskt det än låter!
Min 15:e nyktra dag tillbringar jag på balkongen med en bra bok och cola zero 🌺

Profile picture for user Vinägermamman

@@CatLady Så fantastiskt starkt gjort av dig att ta dig igenom den första veckan som var så svår för dig. Imponerande 🙌💪
Jag ligger en vecka efter dig, men det har inte varit så prövande för mig när jag väl bestämde mig.
Keep on the good work 🤗 Detta fixar du💪

Profile picture for user Kennie

Jag tycker du har all anledning att vara stolt, det är ingen liten sak att förändra livet! Fint att du hittar igenkänning och stöd här. Jag känner också att forumet är en kompass i det nyktra livet.

@MrWiseGuy tack! Jag kämpar på, känner konstigt nog inget direkt sug efter A varken de senaste dagarna eller idag. Hade räknat med det. Men det kommer väl i vågor och då gäller det att vara stark!

@vår2022
Tack så jättemycket för peppande!
Pratar inte med någon i min närhet om detta, skäms för mycket även fast man inte ska behöva göra det.
Så alla fina ord och peppande här betyder så mycket för mig!
Blir så himla glad och får mer kraft att kämpa på 🌺

Dag 15 som a-fri idag! Har spenderat dagen i solen på balkongen och läst bok.
En sak som slog mig idag var att jag nu kan äta mat och känna hunger utan att må illa innan, det känns annorlunda och väldigt skönt.
Skönt att slippa ta några dl vin det första på morgonen för att mota bort illamåendet och "verka normal" och slutligen kunna äta.
Däremot har mitt snusande eskalerat dessa 2 veckor, men jag tänker att det är ett betydligt mindre problem än vad jag svalde i flytande form dagligen förut.
En annan sak som jag uppskattar är att jag inte behöver oroa mig för att hitta på ursäkter om något av barnen behöver bli hämtat någonstans. Slipper säga "ta bussen så möter mamma dig på busshållplatsen".
Behöver inte heller ha andan i halsen om jag ser/möter en polisbil och känna oro över "klarar jag mig nu om jag blir stoppad".
Så många timmar som man suttit och räknat på sina fingrar för att på något sätt kunna avgöra om man är körduglig, det är otroligt skönt att slippa.
Jag känner mig fortfarande orolig och är väldigt ödmjuk inför detta med att lyckas sluta helt med alkoholen.
Men jag känner i min kropp att det är nu jag klarar det, jag behöver det.
På dagens balkong-sittning skrev jag även en lista med alla fördelar i mående, relationer och kroppsligt som jag upplevt. Skrev även en lista på det negativa som skedde i mina relationer och mitt mående för bara några veckor sen.
Kan vara skönt att titta på och kunna fylla på ju längre fram man kommer och ju mer man känner att man faktiskt KAN leva utan A.
Massa kramar till er som också kämpar och för allt otroligt stöd jag upplever härinne 🌺

@Tackohej Ja det kan verkligen vara fruktansvärt. Andra gånger när jag lyckats hålla upp har det inte alls varit lika illa i början som denna gången, men det beror väl på att jag vid detta brytet hade högre tolerans och således drack mer.
Men nu försöker jag fokusera framåt så fort det går 🌺

Dag 16 idag, vaknar med huvudvärk. Det är dock inget ovanligt då jag lider av kronisk huvudvärk.
Nu är det snart helg och ledigt! Idag kommer min dotter hem från pappa-vecka något jag längtar så otroooligt efter!
Lördagen ska spenderas på stan med lite shopping av nya vårskor till oss alla, vårkläder och en mysig fika i solen på en uteservering 🌺
Ser fram emot helgen och ser fram emot att vara a-fri ytterligare en helg! Känns lite jobbigt på helgerna att se allas stories på instagram/Facebook där vinglasen flödar, men undviker att kolla på sociala medier fredagar och lördagar. Väntar till söndagen när bakfylle-stories kommer istället haha.
Idag mår jag bra i psyket iaf, känner mig stark och stolt!

Profile picture for user Ny dag

@@CatLady Välkommen hit! Starkt att kunna bryta och 💪att du är på dag 16 (själv på dag 2 efter återfall). stödet här är fantastiskt, också en bra motvikt att vända sig hit om/när suget kommer. Pratar heller inte med min omgivning om detta, bara maken (och då inte hela sanningen längre, han tror att det går bättre och det senaste (sista!?) återfallet lyckades jag dölja.... hur sjukt detta än låter men vill inte oroa honom, göra honom mera besviken). Detta forum är min chans att vara 100% ärlig också för att alla som är här går genom samma helvete mer eller mindre. Nu håller vi i detta för man ångrar ALDRIG en nykter dag och vi är värda att må bra! Dina helgplaner låter supermysiga👍🌺 Kram

Profile picture for user vår2022

@@CatLady Jag hade huvudvärk till och från ett bra tag innan det släppte riktigt. Jag drack varje dag minst en flaska och mer på helgen. Jag gömde, smusslade och smög med vin och började ta återställare på morgonen för att klara av dagen och ångesten. Det var ett riktig mardrömsliv! Det hade slutat riktigt illa om jag inte slutat dricka och blivit nykter. Idag är det faktiskt 5 månader sedan jag slutade och jag har fått livet åter. All skit som alkoholen orsakade, ångest, skuld, skam, dålig självkänsla mm är borta. Kvar är det riktiga känslorna, många jobbiga men de är äkta och inte förvridna eller dränkta med alkohol. Det är dem jag jobbar med för att hitta ett sätt att hantera mitt liv utan alkohol. Jag har tagit hjälp av psykolog med detta och kan nu få tag på det som skaver. Det gör ont och är ledsamt men samtidigt är det en befrielse, lättnad och leder mig framåt på ett självständigt och äkta sätt.

När jag på sociala medier ser allt drickande tänker jag, fy fan vad skönt det är att slippa dricka och få ångestpaketet som ett brev på posten nästa morgon. Själv ska jag vakna nykter, dricka mitt kaffe, promenera i skogen med mina hundar och se vad den här dagen för med sig😄.

Bra jobbat och du ska verkligen känna dig stark och stolt, för det är du!🌷❤️

Profile picture for user Metmasken

@catlady, grattis till din nyktra 16onde dag💪🏻..
Träffades av det där med sociala medier, och log faktiskt till, jag tog bort alla mina sociala medier för nått år sen, då mest för att jag skämdes över vad jag kunde lägga ut och skriva vilket jag nästan uteslutande gjorde onykter.
Blev helt enkelt för jobbigt och risken för upptäckt för stor.
Men tänkte på det du skrev om stories och övriga inlägg att nu slipper man ju då iaf den retsamheten vissa inlägg kan innebära 🙂.
Ha en bra nykter dag !

@vår2022 vad härligt att du varit fri så länge! Så bra jobbat 🌺 Längtar tills jag är där också.
Jag går också hos en psykolog, dock inte a-relaterat då jag inte berättat om mitt missbruk för någon.
Eller jo, jag berättade det för ca 3 år sedan för min bästa vän som jag känt hela mitt vuxna liv, hon tog avstånd från mig och vi har inte hörts alls sedan dess. Jag försökte ringa några gånger men fick inte svar på varken samtal eller meddelande. Tror att det kan vara en av anledningarna till att jag är så rädd för att prata om det, för jag är rädd att folk ska lämna mig.

@Metmasken Hej!
Åh sådär har jag också gjort, skrivit massa konstiga saker på fyllan ofta helt ogenomtänkt och som gett mig otrolig skam dagen efter. Detsamma gäller sms. Borde vara alkolås på mobiler, typ en dräger för att komma in till sociala medier och meddelande-funktionerna haha.
Tack! Har haft en helt ok nykter dag faktiskt. Storstädat, tvättat och veckohandlat. Har känt ett sug idag tyvärr, men har laddat upp med massor av bubbelvatten i kylen och köpt frukter och färska bär så detta ska gå vägen 🌺
Hoppas du haft en fin dag!

Profile picture for user Metmasken

Haha ja just den idén har jag också klurat på tidigare att det inte finns en app eller dylikt..
Skönt att höra dagen ändå varit okej, trots suget, haft samma dilemma en underbar dag men fan vad tankarna magnetisk ska dras till A.
Imorgon vaknar vi nyktra och inte bakfulla det ska vi glädjas över 🙂

@@CatLady Jag började hos psykologen innan jag slutat dricka men berättade det vid tredje gången, då hade jag varit nykter min andra dag. Det var skönt att berätta om detta, det var ju min hemlighet. Som nykter får jag ut mycket mer av att gå där, känslorna blir mer äkta, många känslor blir förvridna av alkohol. Framförallt får jag tillgång till mina känslor bättre. Min man och mina andra närmaste vet att jag slutat dricka, men ingen annan. Så tråkigt att din bästa vän tog avstånd, kanske var hon inte en så bra vän ändå?

Ha det gott!🌷💕

Dag 17 idag!
Vaknar till strålande sol och fågelkvitter, hur underbart? Så fantastiskt det är att faktiskt kunna uppskatta det istället för att sträcka sig efter vinet och sedan ligga i halvdvala fram till 12-tiden.
Kände sug igår, blev lite ledsen på kvällen för en familjegrej. För 18 dagar sedan hade jag halsat en halvliter vin om jag fått den informationen, nu tillät jag mig istället att faktiskt bli ledsen och att ventilera lite med en vän. Kändes skönt.
Idag blir en bra dag, en heldag med barnen utomhus! Det allra bästa för både mig och barnen är iaf att det blir en a-fri dag!
Kärlek till er alla! 🌺

@@CatLady Att vakna nykter på morgonen är ljuvligt. Vad bra att du satte ord på dina känslor med din vän och inte föll in i den gamla vanan att dricka bort känslorna. Att sätta ord på sina känslor är välgörande och påverkar hjärnan positivt. Ha en fin dag ute med barnen🌷💕🌞

@majken_r Ja det kändes väldigt skönt att faktiskt våga känna efter på riktigt och tillåta mig själv att vara ledsen utan att söka tröst hos A!
Haft en fantastisk dag med familjen, strosat på stan, shoppat, ätit god mat och avslutar nu min tredje lördag i rad med chips och cola zero i soffan 🌺

@vår2022 Ja det är underbart att vakna nykter och för mig som ätit otroligt dåligt (I mängd) så är det en fin känsla att faktiskt känna att "åh vad gott det ska bli med frukost", det är många år sedan för mig 🌺
Så skönt att kunna ta bilen och träffa familjen för att äta lunch utan att skylla på "mensvärk, tandvärk" osv som en anledning till att jag inte kunnat äta. När verkligheten var att jag mådde fruktansvärt illa och ville hem till vinet så fort som möjligt.
Även fast det kändes jobbigt i början så är jag väldigt glad att jag pratade med min vän igår, kände att det gjorde mycket för mitt välbefinnande att höra och märka att han faktiskt bryr sig om mig 🌺
Kram

Godmorgon dag 18!
Känner mig lite förkyld idag, men annars: Jag mår så bra!
Jag mår bra i sinnet och jag mår bra i kroppen (inte perfekt såklart, men i jämförelse med för några veckor sedan så är skillnaden enorm!)
Har sovit så otroligt bra de senaste nätterna. Jag har tidigare sovit max 5 timmar och även vaknat flera ggr per natt för att gå på toa eller dricka och efter det inte kunnat somna om.
Nu är jag trött runt 22-23, sover sen ca 8 timmar. Behöver jag gå upp på natten så somnar jag om igen utan problem.
Nu ska jag ut på en liten promenad innan det är dags för kaffe och frukost.
Önskar er som läser detta en underbar söndag ♥️
Kramar

Profile picture for user Geggan

Så bra att du la av @@CatLady ! Det är ju så, en vacker dag är det helt enkelt dags. Nu har du kommit över det värsta, många dagar kvar till det växer fram nya vanor och det nya livet får fastare form. Små dippar och tvivel kommer att komma så det gäller att fatta beslutet om och om igen! Lycka till!

Profile picture for user WildaMatilda

Oj, så otroligt strongt gjort av dej @CatLady att lägga av med vinet! 💪 Du ska verkligen vara stolt över dig själv för varje nykter dag som kommer! Hoppas förkylningen snabbt går om! 🌺

Tusen tack för all pepp och alla fina ord ni skriver, vilka fantastiska människor! Jag upplever att orden betyder så otroligt mycket när man får dom av personer som varit i liknande situationer själva och vet vilken kamp man går igenom ♥️
Idag har varit en bra dag, varit sysselsatt hela dagen och även om tanken på vin kommit ibland så har jag kunnat mota bort den för jag VET att jag inte vill ha vinet och jag vet att jag KAN leva utan.
Härlig känsla i eftermiddag när jag var ute på promenad och en vän ringde och frågade om jag kunde hjälpa till att köra lite möbler han shoppat. Underbart att inte behöva hitta på en ursäkt utan att kunna säga "Absolut, åker om 5 minuter", i vanliga fall hade jag absolut inte varit körbar för minst 1.5 liter vin hade intagits vid den tiden.
Känner mig stark och stolt. Kommer bära med mig känslan jag har nu till de dagar som är mörka och vinet lockar för mycket.
Satsar på total nykterhet nu, känner mig själv så väl så jag vet att jag inte kommer kunna "ta några glas då och då", det kommer inte fungera för mig.
Ser fram emot en nykter sommar på uteserveringarna, finns många fina a-fria alternativ om man går på AW med vännerna.
Ser också fram emot att må bättre och bättre för varje dag som går 🌺
Hoppas ni alla har en underbar söndag, ni är GULD värda för mig!
Kramar

Profile picture for user Cavilla81

@@CatLady Känner definitivt igen mig i ditt drickande! Har i stort sett samma förlopp som dig. Klarade en vecka förra ggn och sen kom såklart en födelsedagsmiddag med BiB självklart... Mådde dåligt de första 2 dagarna förra ggn som nykter men ändå inte så otroligt farligt som jag trodde. Sen mådde jag så otroligt fysiskt bra direkt och sen platt som en pannkaka och ångest direkt efter BiB-kvällen... Började självklart dricka varje dag igen... Nu är jag inne på dag 2 igen av nykterhet och jag hoppas verkligen att jag klarar mig bättre denna gången. Väntar en vår med många och långa arbetspass och orkar inte med att gå runt trött och ha ångest etc... Samt hälsoaspekten.
Nu känns det som du gav mig inspiration! Tack! :)

Hej @Cavilla81!
Vad härligt att komma ge inspiration till någon!
Ja det låter verkligen som att vi har liknande förlopp och erfarenheter.
Jag tror det är viktigt att inte fokusera för mycket på återfallen och ångesten som kommer med dom, utan att fokusera på att du klarade ju faktiskt av att vara nykter en period, du vet ju hur man gör ♥️
Jag hade kommit ganska långt i min bearbetning gällande alkoholen innan jag kände att "nu räcker det". Jag visste lång tid att jag måste verkligen sluta, jag visste att det var en flykt från att ta itu med bland annat dåliga känslor, relationer osv.
Nej att gå omkring med den enorma tröttheten som verkligen inte går att vila bort är hemskt, men det finns ett ljus! Jag känner mig betydligt piggare nu än för 3 veckor sedan så det blir bättre.
Jag tror på dig, vi fixar det! 🌺
Kram

Dag 19 idag!
Vaknade inatt av en mardröm, somnade om men sov lite oroligt.
Känner mig ändå pigg idag konstigt nog, men jag är så ovan vid att känna mig pigg och att faktiskt sova ok på nätterna.
Skönt att helg nr 3 utan A är avklarad utan några större sug, men måste erkänna att det kändes skönt när klockan slog 15 i lördags så jag visste att SB hade stängt. Inte för att jag hade gått dit ändå, men bara tanken på att "oavsett vad som händer nu så KAN jag inte dricka" kändes skön och befriande.
Har ev ett nytt jobb på gång, så lycklig för detta! Hade inte kunnat genomföra intervjun ordentligt för 1 månad sedan utan att behöva dricka innan intervjun, så bara vetskapen att jag har löst detta genom att vara bara JAG är så skön. Inte vin-jag, utan jag!
Nu ska jag ut på en promenad i solen, hoppas ni alla som läser detta får en fin a-fri idag.
Kärlek och styrka till er ♥️
Kramar

Godmorgon dag 20!
Sovit dåligt inatt, bara runt 5 timmar. Men kan bero på att jag råkade somna en stund på kvällen och inte direkt kände mig trött när det var läggdags.
Men relativt pigg idag trots lite mindre sömn, känns skönt.
Låg och läste mycket igår, både här i forumet och på andra sidor. En stor motivation i mig är att läsa om alla positiva effekter på kropp, hjärna och sinne. Finns det kanske någon som har tips på någon bok om detta eller någon sida?
Igår eftermiddagen fick jag lust att baka, har inte hänt de senaste 5 åren. Var så mysigt stå i köket med min favoritmusik på och baka. Kanske skulle låta banalt för någon annan att en sådan sak kan göra en så glad, men för mig betydde det väldigt mycket.
Har senaste veckan märkt att jag skrattar väldigt mycket och väldigt hjärtligt, det var också längesen.
Samt att när jag tänker på vissa jobbrelaterade saker/situationer som tidigare gett mig brutal ångest så känns det inte lika tufft längre.
Är det jag som inbillar mig? Eller kan det ha att göra med att jag överlag känner mig mer positiv, stark, stolt och glad som jag har en lättare inställning till saker nu?
Önskar att jag hade någon att prata med, känner mig lite ensam i min resa. Men det är ju ett val jag gjort själv att inte berätta för någon.
Men även fast jag är själv så är jag stark, men fortfarande ödmjuk inför detta och tar det timma för timma, dag för dag. För mig finns det inga alternativ annat än att förbli a-fri.
Många kramar till er om det är någon som läser!
Imorgon firar jag tre veckor och ska laga något extra gott ♥️

@@CatLady Grattis till dag 20! Fem timmars sömn är ändå fem timmar och sömnen har säkerligen varit bättre för kroppen än 10 timmar sömn med alkohol i kroppen - kroppen har ju inte behövt förbränna gift.... De böcker jag läst om att sluta med A är av Annie Grace och av Craig Beck, jag jäser nu Hjärnstark av Anders Hansen. Nästa på tur är Depphjärnan. För mig är det viktigt att också få in fakta och det som är vetenskapligt bevisat kring hur främst hjärnan fungerar eftersom det är där kampen mot alkoholen sker (iallafall efter den första akuta fasen).
Även om du känner dig ensam på din resa så är du det inte.... vi är många med dig och i samma situation. Nu kör vi, jag är två veckor efter dig men jag hänger på och på sikt minskar mitt avstånd iaf procentuellt😀👍. Kramar tillbaks🥰

Låter fint @@CatLady ! Sant är att ångest lättar. Sen kan det förstås puffa upp igen ibland men vi hjälps åt att få allt på rätt bog igen. Lösningen är aldrig att dricka! Ha en fin dag idag med!

@@CatLady Grattis till dina 20 dagar!🥳. Det du känner är de positiva effekterna med att vara nykter, hjärnan som återhämtar sig och som håller på att balansera sig. Det är mycket signalsubstanser som kopplats om och som påfrestats av alkoholintaget. Det blir liksom lugn och ro i hjärnkontoret istället för stress och kaos. Du har fått flera boktips och en av mina favoriter är Depphjärnan.

Bifogar en film om återfallsprevention som gett mig mycket insikt och kunskap om hjärnans påverkan av alkohol.
https://www.youtube.com/watch?v=OqUg9ehXiYw

Här en kort artikel om hur man kan belöna hjärnan utan alkohol
https://www.wellness.se/halsa/a/zg2K0w/sa-belonar-du-hjarnan-utan-alkoh…

Bra jobbat!💕🌷

@Ny dag åh tack för boktips! Ska kolla upp det direkt! Är också intresserad av vetenskapligt bevisad fakta kring detta.
Ja så är det ju med sömnen, känner mig piggare efter dessa 5 timmar än med fler timmar onykter.
Ja nu kör vi, heja oss! 🤗🌺

@Geggan tack för ditt svar 🙏 Ja det kan puffa upp igen med ångesten, så man får vara glad för de dagar man är utan och man mår bra. Förhoppningsvis hinner man bygga upp sig själv lite under dessa dagar ♥️

3 veckor idag!
Så glad, så stolt och så lättad över att 3 veckor är avklarade och helt nyktra!
Skriver mer sen, ville bara på lunchrasten få dela med mig av min känsla till någon 🌺

Dag 21 nu då 😊
Fortsätter sova lite sådär, höll på att försova mig imorse efter att ha stängt av 5 larm men lyckades vakna och hann i tid till jobbet.
Haft en så bra dag på jobbet och fått ihop nästan 10 000 steg när jag slutade kl 15, så blir en kvällspromenad sen så jag kommer upp i 10 000.
Upplever att jag har fått mer färg i ansiktet senaste dagarna, ser fräsch ut helt plötsligt! Inga mörka ringar under ögonen heller längre trots sisådär med sömnen sista dagarna.
Känner mig lycklig idag och arbetsdagen har bjudit på många härliga skratt och diskussioner.
Ikväll ska jag laga min favoritmat för att fira mig själv ♥️
Det finns bara en väg och den tänker jag fortsätta gå på 🌺
Kram till er som också kämpar och som läser 🤗

Profile picture for user Natalia

@@CatLady

Läste just din tråd.
Vad himla starkt gjort av dig!

Har just beslutat ett nytt försök på 3 veckor helt utan. Till att börja med. Har själv gett efter på tok för snabbt för det starka suget när kroppen blir högspänd och vill ha vin. Jag måste våga stå emot det bättre de dagar suget kommer som starkast.

När jag läser om hur du beskriver att din konsumtion sett ut bakåt blir jag väldigt imponerad av dina 21 dagar. Fantastiskt bra gjort 👍
Det måste kännas underbart 🙂

Kram på dig och njut nu av kvällen ordentligt!

@@CatLady Grattis till 21 dagar!🥳. Så härligt när effekterna av nykterheten visar sig som du berättar om. Det ger motivation och styrka till att fortsätta den nyktra resan och allt det goda det för med sig.

Fira och njut av din favoritmat🌷💕

@Natalia Tack för dina ord 💕
Jag har själv hållt upp som max 3 veckor tidigare och då var det för att jag var tvungen om jag ville behålla mitt körkort. Lämnade prover i 2 år och ville verkligen inte bli av med kortet.
Denna gången är det inte för tvång utan för att jag verkligen känt under de sista åren att kroppen stänger ner sakta men säkert. Hade kommit ganska långt i min bearbetning gällande detta redan innan jag hällde ut allt som fanns hemma, tror att det är beslutsamheten som vuxit fram som gjort att jag verkligen känner att denna gången är gången jag klarar det.
Ja suget är otäckt svårt att stå emot när det är så starkt som du beskriver, men för varje dag upplever jag att jag blir starkare. Är på ett sätt tacksam över att jag mådde så BRUTALT dåligt min första a-fria vecka för sådär vill jag verkligen inte må igen 🥴

Ja det känns underbart att jag lyckats såhär långt, för första gången på evigheter är jag faktiskt stolt över mig själv 💕

Jag tror och hoppas att du har styrka att stå emot när det känns jobbigt, jag har varit inne mycket här och läst när det har känts jobbigt och att läsa om hur bra andra har mått av att avstå har gjort mig starkare och fått mig att känna "dit ska jag också"
Hoppas du har en fin kväll och att du får sova gott inatt,
Många kramar 💕

@vår2022 tack 😍💕
Ja det är verkligen fantastiskt! Var och lämnade blodprover (B-vitamin) igår och såg resultaten nu ikväll att alla värden ligger inom ramen. Så skönt att de är bra för en gångs skull! Tack vare nykterhet och vitamintillskott!
Ja det är så underbart när effekterna av nykterheten kommer, försöker vara noga med att skriva här om mina effekter och känslor så kan jag läsa det när de jobbiga dagarna kommer och kanske även kan motivera andra 💕
Jag njöt som bara den av kålpudding 😋
Kram!

@@CatLady Grattis igen till fina provresultat😁. Det att fint att vara snäll mot den stackars kroppen och hjärnan som fått stå ut med alkolmisshandeln av dem. Kålpudding är verkligen en favorit!

Vet inte om du sett länkarna jag bifogade igår, du efterfrågade lite fakta och lästips. Om inte, så finns de längre upp i din tråd. Ha en god sömn🥰

@vår2022 Oj Nej de har jag missat! Ska genast kolla, kan behöva lite kvällslektyr så tack så mycket! 💕

Har en app som jag har ställt in när jag slutade dricka, hur mycket jag drack per dag, hur mycket pengar det kostade per dag mm.
Idag på 3-veckorsdagen så såg jag att jag på dessa 3 veckor har undvikit ca 28 890 kcal och sparat 4200 kr, att bara läsa det är ju en vinst i sig 🌺

Hoppas du får en god natts sömn med och tack för att du finns här och stöttar 💕

@vår2022 den heter Easyquit Drinking! Lite missvisande namn för så "easy" är det inte 😄
Där kan man fylla i olika uppgifter om sitt brukande och den visar även lite om vad som händer i kroppen efter en viss tid. Sen vet jag inte hur vetenskapligt bevisat allt är just i den appen, men för mig har allt jag lyckats uppnå i den appen betytt mycket 💕

Dag 22!
Eftersom varje dag är en bedrift för mig med tanke på mitt tidigare stora intag så kommer jag fortsätta att räkna dagar tills jag känner att jag inte behöver det längre.
Sovit som en prinsessa inatt, så skönt och behövligt. Vaknade av första larmet idag. Så otroligt skönt att vakna och må bra, kunna gå upp och väcka barnen (samt dessutom komma ihåg vilken tid de ville bli väckta vilket jag aldrig gjorde förut 🙄)
Har märkt att jag förutom att ha tagit bort alkoholen ur mitt liv även har börjat äta bättre mat. Nu orkar jag ju att stå i köket och laga god mat (som jag dessutom är sugen på och är hungrig) och slänger inte bara in något halvfabrikat i ugnen för att jag vill ägna min tid åt vinet. Det är också en vinst för både kropp och knopp!
22 dagar. Det är 66 LITER vin som jag har avstått. Sjuka mängder. Nu dricker jag istället 2-2.5 liter vatten per dag, förut var det enda vattnet jag fick i mig det som var i vinet.
Idag skiner solen och jag jobbar kväll, så ska ut på en vårpromenad innan jobbet och suga i mig så mycket d-vitamin jag bara kan!
Så skönt att vara utvilad och må bra. Tänk att en sådan sak som egentligen är så självklar för många människor kan betyda hela världen för en 💕
Önskar er alla en fin och a-fri dag, tack för att ni finns 💕
Kramar

@@CatLady God morgon! Jag räknar också mina dagar och nu är det svårt att hålla reda på siffran men det håller appen koll på. För mig innebär räknandet att jag för varje dag kommer längre och längre bort från den dagen jag sist drack vin och lever längre och längre i frihet och det liv jag vill leva. Eftersom jag aldrig mer ska dricka alkohol så räkna jag aldrig ned till den dagen jag ska få dricka. Att räkna dagar är också motiverande, att varje nykter dag ökar.

Ha en fin vårdag i solen, den skiner för fullt här🌞🌷💕

@vår2022 Ja jag tänker samma som du där, att varje dag som går är en dag längre bort. Bort från mitt tidigare liv som jag vill ta avstånd från helt och hållet.
Jag räknar inte heller några dagar tills jag kan dricka igen som en slags nedräkning, för jag ska inte heller dricka alkohol mer. Det är ett avslutat kapitel i mitt liv och är inte välkommet tillbaka alls! Känner det i hela kroppen och själen och den känslan blir starkare för var dag som går. Jag är fullt medveten om att jag aldrig kommer kunna dricka måttligt eller ta ett glas då och då.
Solen skiner för fullt hos mig med, älskar det 😍
Jag har tidigare tänkt att vår/sommar måste vara de svåraste tiderna på året att sluta dricka för det är så förknippat och normaliserat i samhället att då dricker man öl/vin på uteserveringar, åker på semester och "unnar sig", tar en öl/vin vid grillen osv. Jag känner tvärtom, att detta är den bästa tiden att sluta. Man blir så glad av våren, solen och värmen!
Ha en underbar dag och tack för att du svarar i mitt inlägg, betyder otroligt mycket att veta att man inte är ensam 💕
Kram

@@CatLady Att hjälpa varandra till ett nyktert liv känns meningsfullt och stärker även mig själv till att fortsätta vara nykter. En ny värld som öppnat sig för mig, jag trodde att jag var så ensam om helvetet och den plågsamma skammen. Det känns också motiverande att stödja nytillkomna, som jag en gång själv var i detta forum. Att visa att det går att ha ett liv utan alkohol och att det blir så otroligt mycket bättre liv. Glädjen jag känner när andra också upptäcker alla de positiva effekterna som nykterheten ger, att man kan komma ut på andra sidan, utan ångesten, oron och skammen som är framkallad av alkohol. Jag blir så glad av att du mår så bra. Tuffare tider kan komma, men då finns vi för varandra och stöttar varandra igenom det. Du gör det så himla bra!🌷💕

@vår2022 precis så som du skriver tänkte jag med, att jag var ensam i skammen och all plåga. Så otroligt glad att jag har hittat hit.
Är glad att människor här är så öppna och delar med sig, det gör att man själv vågar också och när man delar med sig av sina erfarenheter och sina problem för andra så blir de plötsligt mer verkliga.
Som du skriver så kan tuffare tider komma, jag förväntar mig nästan det. Försöker dock att inte tänka på det så mycket utan fokuserar på dagen hela tiden och känslan av att må bra. Jag tror att varje dag jag mår bra stärker mig så jag kan hantera de dåliga perioderna bättre. Jag hoppas det i alla fall 💕
Har lust att åka runt till alla SB här i staden jag bor i och lämna foton på mig själv med en uppmaning "sälj aldrig mer alkohol till denna kvinnan" 😄
Tack, det känns skönt att ha er här 💕

@@CatLady Grattis till 22 dagar, och grattis till att du lyckats bryta ditt missbruk och att du stod ut under första veckan. Förstår inte att du klarat av att arbeta och ha familj och samtidigt druckit de mängderna och att du ff har bra värden efter provtagning. Jag själv har druckit varje dag under lång tid, ca 1-1,5 flaskor vin, har förvisso också bra värden men mådde uruselt och kunde bara tänka på vin och att dricka mer/igen.
Jag vill heller aldrig tillbaka, jag vill aldrig mer genomleva skammen av att dricka, blev tillslut folkskygg för jag kände mig så värdelös. Håller också med om att sluta nu är perfekt för att vi behöver iaf inte konfrontera mörkret utan kan njuta av ljuset! Jag drack inte mycket i sociala sammanhang på slutet utan bara i min ensamhet pga skammen. 🥰

Profile picture for user Torn

@@CatLady Hej! Jag börjar närma mig 2,5 år som nykter och tänkte bara kika in här och säga att jag är väldigt glad för din skull!🤗 I bland ramlar det in personer här på forumet där jag direkt ser att, här har vi en som verkligen har fått nog av alkoholen, och som kommer att bli fri från den. Och du är en av dem. Det var förövrigt likadant när du började skriva här @vår2022. 🤗 Det är ganska ovanligt att se detta tyvärr, men jag blir lika glad varje gång.😀

Ha det bra! Kram

@Ny dag Tack! Ja första veckan var fruktansvärd, men glad att jag tog mig igenom den.
Jag tänkte på vin i situationer som "när ska jag handla vinet" eller "vilket SB var det längesen jag var på". I övrigt så tänkte jag inte så mycket på vinet, det var en stor del av min vardag och hela mitt liv. Jag hade normaliserat att dricka direkt på morgonen innan jag gick upp ur sängen, att hälla vin i kaffemuggen och låtsas att det var kaffe under skype-mötena, att ta bolaget på lunchrasten, att gömma 2 BiB i tvättkorgen i badrummet och "gå på toa" en gång i kvarten, att vakna flera ggr per natt och klunka direkt ur boxen pga illamående och skakningar. Det var liksom en del av mitt liv.
Jag hade/har en enorm tolerans för alkohol efter så stort dagligt intag under lång tid. Jag kunde blåsa 2 promille och uppträda kliniskt nykter.
Jag drack inte heller i sociala sammanhang för jag var i princip aldrig på några. Jag ville bara vara hemma ensam och dricka för mig själv. Undvek vänner och alla aktiviteter. Gick vi någonstans så hade jag alltid en svart Intersport-flaska med mig med 1 liter vin.
Minns en gång när jag skulle på en kvällsaktivitet med jobbet, vi skulle på "escape-room" tror jag det heter och vi skulle ses där kl 18.30. Jag hade på dagen hällt i mig över 2 liter vin och kunde inte ställa in aktiviteten med så kort varsel. Så jag gick dit såklart med min flaska i väskan. Paniken av att vara inlåst i ett rum och behöva lösa problem för att ta sig ut till min väska och vinet är det enda jag minns från den kvällen. Efter den gången bestämde jag mig för att aldrig mer dricka i sociala sammanhang och eftersom jag drack varje dag så kunde det ju aldrig bli några mer sociala sammanhang för mig.

Bra att du också håller på och slutar, det finns så otroligt mycket positivt i det och världen är inte en så grå och hemsk plats som jag oftast tyckte (även om det som händer i världen såklart är fruktansvärt 😓)

Kärlek och styrka till dig och tack för ditt svar 💕
Kram

@Torn Hej och wow! Fantastiskt med 2.5 år, längtar tills jag är där!
Blir så glad av dina ord så jag blir rörd, kom några tårar. Betyder så otroligt mycket och det stärker mig så enormt att ni tror på mig och att jag lyckas!
Det finns inga alternativ för mig och det skönaste i min resa är att jag gör det för att jag verkligen vill. Ingen har sagt åt mig, ingen har ställt ultimatum utan jag tar själv kontrollen över alloholen och det är en kamp som jag kommer vinna! Vinsten är jag och utdelningen är mitt föräldraskap och min hälsa 💕
Många kramar 💕

Även denna dagen har rullat på fint och nyktert!
Min läkare ringde idag för att berätta att mina B-vitaminvärden ser jättebra ut nu. Berättade även att jag kommer få blodtrycksmedicin från och med imorgon, något som känns väldigt skönt för mitt blodtryck oroar mig en hel del. Det är också ett plus att det verkligen inte rekommenderas att dricka A när man går på dessa mediciner, ytterligare en anledning att låta bli 🙏
Dessutom har jag fått ett underbart samtal idag, jag fick jobbet jag har sökt!! 😍
Det känns som att livet bara ordnar upp sig mer och mer.
Nu är det läggdags, helt slut efter jobbet ikväll.
Hoppas ni alla fina människor får en god natts sömn 💕
Kramar

Godmorgon dag 23 utan A! 💕
Sovit så gott inatt, men vaknade med halsont i morse. Tog ett snabbtest men det var negativt tack och lov, tog ett till för säkerhetsskull men det var också negativt. Så ikväll blir det jobb!

Det är för mig en annorlunda känsla att känna mig stolt över mig själv. Jag har mest känt skam över mig själv dessa år, känt mig värdelös, som en dålig mamma, knappt värd min plats på jorden. Har haft mycket ångest, mörka tankar och tänkt att döden bara väntar kring hörnet när jag kväll efter kväll känt varenda puls-slag och känt hjärtat rusa.
Nu känner jag mig värd min plats. Känner mig som en bra tillfrisknande mamma. Stolt över att jag lyckats bryta mitt missbruk. Stolt över att jag lyckats få ett för mig drömjobb. Stolt över att mitt hem numera är städat och luktar gott (tidigare enbart orkat göra det allra allra viktigaste pga total orkeslöshet och fel prioriteringar). Skön känsla att lägga mig på kvällen med ett lugn i kroppen. Stolt över att jag kan vända mina dåliga känslor när de kommer och kunna fokusera på de bra känslorna och stoltheten men samtidigt låta mig själv vara ledsen och känna efter.
Innan jag slutade dricka så tänkte jag ofta att "det blir som att säga adjö till min bästa vän som alltid har funnits där". Nu känner jag "vad skönt att jag har sagt farväl till min värsta fiende som bara förstörde för mig".

Idag ska jag vara nykter, för att jag vill och för att jag kan 💪
Kram till dig som läser. Oavsett var du är i din resa så är du stark och fantastisk! 💕

Roligt att läsa dig @@CatLady ! Hur allting kommer i ett annat ljus. Nästan bra med saker som blodtryck att ta till om motivationen nån gång skulle svikta. Önskar dig fortsatt härliga dagar!

Godmorgon!

Vill kika in och gratulera dig till ditt nya arbete 🍨

Önskar också en skön fredag och hoppas att du kan avnjuta helgen med något du tycker om och som ger lite energi och glädje 🙂

Allt kommer att ordna sig och det kommer att bli bra!

Ser beslutsamheten i dina texter och när man nått den punkt som säger att nog är nog. Det är ej längre ett alternativ i mitt liv. Det är bra här. PUNKT.
Ja då har du kommit långt!
Det är den känslan och det beslutet som kommer bära och stödja dig igenom den den här resan. Det är den känslan som kommer göra att du accepterar när det kan kännas jobbigt och du kommer fortsätta frammåt.

Jag avslutade ett tablettmissbruk med den beslutsamheten. Det var tufft en lång tid. Men det var ej längre ett alternativ. Räknade dagar för att jag såg fram emot att komma längre fram. Såg fram emot att komma på fötter och må bra igen. Räknade varje dag och klarade inte mer än att ligga stilla och andas. Hade delerium tremens de första månaderna.
Räknade dagar fram till den dag jag upptäckte att jag inte tänkte på det längre.

Kom sucessivt upp på fötter och började må allt bättre för varje månad. Har kunnat acceptera ovälmåendet i vetskap om att det är en lång process. Och när man kommit till just den känslan du har, att det ej längre är ett alternativ, då tar man sig igenom det oavsett vad. Det är 230 dagar sedan. Och det vet jag bara för att jag har en tidräknare. Det är fortfarande inte ett alternativ och det är ett avslutat kapitel.

Jag vet att du klarar det.
Och i svåra stunder har du stöd i dels din tråd och man kan få bra stöd på beroendemottagningarna. Det viktigaste är nog att fortsätta fram mot mål oavsett.

Det kommer att gå bra för dig ❤

@@CatLady Du skriver: Innan jag slutade dricka så tänkte jag ofta att "det blir som att säga adjö till min bästa vän som alltid har funnits där". Nu känner jag "vad skönt att jag har sagt farväl till min värsta fiende som bara förstörde för mig". Det är precis den bilden som du har nu som behövs i hjärnan för att få till en bra omprogramering. Det skapas inget sug så i belöningssystemet som bara skriker efter alkohol. Jag tror att ju mer positiva bilder, saknad, längtan och uppoffringar man känner efter alkohol desto svårare gör man för sig att sluta. Min bild är en sliskig, slemmig, äcklig alkoholdjävul som vill få mig i fördärvet. Det är en bitter stackare med dålig självkänsla och på randen till utplåning. Grejen är, att det var ju egentligen jag i min alkoholdränkta skepnad som höll på att gå under. Så den där ”bästa vännen” var jag själv, en stackare som hatade sig själv så mycket och som trodde att alkoholen kunde ta bort allt det onda. Nu har jag hjälpt min bästa vän, mig själv, till ett liv där jag inte hatar mig själv och upphört med självdestruktiva handlingar som att dricka alkohol då det får mig att sakta dö ut. Nu går vi rakryggade hand i hand tacksamma för att vi kunde bli ett igen. Det låter som det du beskriver, att du känner dig stolt över dig själv och att du är värd din plats❤️

@Geggan Hej! Vad kul att du tittade in och tack för din kommentar 🤗
Ja visst är det härligt att man kan vända något som egentligen är negativt till något som blir positivt? 😄 Det är bra för att hålla motivationen uppe 💪
Önskar dig också fina och härliga dagar i vårsolen 💕

Hej @Natalia! Vad kul att du svarade, har läst i din tråd 🥰

Ja det är som du säger, en dag kommer man (förhoppningsvis) dit där man känner STOPP. NEJ. NU ÄR DET BRA!
Är glad att jag kom dit. Konstig känsla, den kändes liksom i hela kroppen, själen Ja överallt. Jag visste direkt att nu är det slut med detta.

Tufft och bra av dig att du lyckades ta dig ur tablettmissbruket! Otroligt starkt jobbat! Heja dig 💕
Jag räknar dagar precis som du beskriver att du gjorde. Jag gör det för att varje dag är en vinst och varje dag är ett steg längre bort från ett liv jag inte vill leva längre och ett liv jag inte kommer leva längre!

Ja det är skönt att ha ett stöd av sin egen tråd, därför är jag noga med att skriva ner hur jag mår för dagen och hur känslan är i kroppen, så har man det att se på de dagar det kommer kännas tungt. Är också väldigt glad över alla fina människor här i forumet, är så skönt att ventilera med personer som faktiskt går/gått igenom samma saker som en själv. Personer som har en förståelse och kan ge tips och råd vad man ska göra och hur man ska tänka när det är jobbigt. Men även så skönt att få pepp och hejarop när man klarar dag för dag och få tips på böcker och texter man kan läsa och ta lärdom av 💕

Tusen tack för att du tror på mig och för att du tog dig tid att skriva en så fin och ärlig kommentar 💕

Önskar dig en underbar fredag och helg!
Många kramar 💕

@vår2022 så sant det du skriver, det är ju en själv som är ens bästa vän men man var borttappad under en lång tid.
Gillar din beskrivning av din syn på alkoholen, sliskig slemmig och äcklig som vill ha ner en i fördärvet. För det är ju precis så det är.
Jag är glad att jag slipper den fan nu, för gudarna ska veta att han har förstört mycket för mig. Alldeles för mycket. Så är inte ens ledsen över att säga adjö för gott!
Jag har i nuläget inga positiva bilder eller försköningar av alkoholen, för jag vet hur illa den gjort mig och all förödelse den ställt till med.
Jag är tacksam för min fruktansvärda första vecka med hemsk abstinens för sådär vill jag aldrig någonsin må igen och varför skulle jag? Jag mådde inte ens bra av alkoholen de sista åren. Blev inte glad, pigg eller "fylle-rolig" alls, drack enbart för att slippa må dåligt av abstinensen och för att trycka undan allt som var jobbigt.

Blir alltid glad av att läsa dina kloka kommentarer, önskar dig en underbar fredag 💕
Kram

Skriver en till notering idag, mest för att kunna läsa tillbaka på själv.
Jag blir glad när jag ser mig själv i spegeln idag efter duschen. Mitt hår luktar rent och gott, tidigare har jag inte orkat duscha håret mer än 1 gång i veckan och använt torrschampo tills håret var som fnöske. Nu är det lent, glansigt och luktar underbart.
Mitt ansikte har så fin färg, helt förbluffad över detta. Har fått använda brun-utan-sol varannan dag tidigare för att undvika den grå tonen och livlösheten i min hy.
Idag är mitt ansikte efter duschen ljusbrunt med rosaröda kinder och doftar så gott av min hudkräm.
Tittar på min kropp. Plufsigheten börjar redan lägga sig, har på 23 dagar tappat 3.5 kg i vikt. Tyckte det var konstigt så kollade lite på mitt kcal-intag när jag drack.
100 ml vin är ca 83 kcal. Jag drack 3000 ml vin per dag. På 23 dagar är det drygt 57000 kcal som jag har undvikit. 57 tusen. Jösses. Det och alla halvfabrikat jämfört med riktig hemlagad mat och 2.5 liter vatten per dag. Inte konstigt att kroppen förändras!
De yttre förändringarna är såklart inte de viktigaste, det är de inre förändringarna. Jag känner att jag har kommit så långt i min inre resa och hade redan påbörjat den innan jag slutade dricka, men skulle ljuga om jag inte påstod att de yttre faktorerna även de bidrar till att jag förstärks ytterligare i min nykterhet och i min styrka.

Kram 💕

@@CatLady

Hej vännen!
Jag blir så glad för dig på nåt vis 🙂

Man skulle nog ljuga om man sa att iglad över synliga resultat är mindre viktiga. Är glad att du inte bara upplever en inre skillnad men även en direkt synbar skillnad. Det blir jämförbart och lite mätbart med resultat som även syns när du speglar dig eller använder vågen. Din glädje når verkligen igenom din text och jag blir glad med dig 🥰

Nästan som du fått en riktig ahaaa-uplevelse. Som en på-nytt-födande känsla. Sååå härligt att läsa!

💕🌸🌱

@Natalia Hej 😍
Vad härligt att min glädje sprider sig genom texten, nu blev jag ännu gladare haha!
Ja det är verkligen som en aha-upplevelse, är såå längesen jag såg så positivt på mig själv både på insidan och utsidan så jag blir helt paff!
Jag förstår fullt och gott utan redigering, hade själv velat redigera första inlägget här där det är rejält med stavfel, men läser aldrig igenom för att kolla stavfel så får skylla mig själv 😄

Hoppas du har en fin fredag vännen 💕
Kram!

Profile picture for user Annja

@@CatLady vilken härlig inre och yttre förändring du beskriver i ditt inlägg. Jag kan tänka mig att den inre styrkan att hålla i det alkoholfria livet växer med färändringen. 57000 kalorier låter helt enormt. Man tänker inte på hur mycket man får i sig via vindrickande. För egen del är bättre sömn, ork och tankeskärpa det jag märker störst förändring på.
Äter mer sötsaker nu så jag går nog snarare uppåt men blir det så tar jag itu med det då.
Upplyftande att läsa ditt inlägg och önskar en fin helg😊

@Annja Ja den inre styrkan att hålla sig alkoholfri har verkligen stärkts i mitt fall. Men jag är inte ett dugg osäker i mitt beslut eller känner någon oro, för det är inte ett alternativ för mig att dricka igen. Jag kommer aldrig kunna vara måttlig i mitt drickande heller och det vill jag inte ens heller för den delen. Kanske låter överdrivet och lite konstigt att man bara efter drygt 3.5 vecka kan känna så starkt att det aldrig kommer hända. Men den dagen jag bestämde mig för att "nu är det bra" så var det som en utomkroppslig upplevelse, svårt att beskriva och sätta ord på, men känslan var så otroligt stark och den bara växer. Kan tänka mig att en del som läser kanske tänker att jag känner så NU och att det kommer att ändras med tiden, men så är det inte. Medvetenheten om att jobbigare tider och perioder kommer komma finns där, men min övertygelse att jag kommer fixa det är mycket starkare än vad ett sug eller en period av ångest någonsin kommer vara.

Sömn ork och tankeskärpa är ju fantastiskt att märka skillnad på, glädjs med dig ♥️
Har också ett större sockersug nu, men man får tänka att det sockret är betydligt bättre än det vi druckit 💕

Hoppas du får en fin helg du med och tack för att du tog dig tid att svara hos mig 💕
Kram!

@Natalia min energi har varit hög tills jag började missbruka. Under mina år av missbruk har den försvunnit och jag tror att det har varit en stor bidragande orsak till att jag mått så dåligt psykiskt också. Jag har saknat att vara mitt gamla jag som orkade göra saker, jag har knappt haft ork att plocka i och ur diskmaskinen sista åren.

Men nu börjar jag komma tillbaka, dock är jag väldigt trött på kvällarna haha, tar på krafterna att helt plötsligt fyllas med energi på kort tid och orka hålla igång 😄💕

Stor kram 💕

Godmorgon dag.... 24?
Börjar bli svårt att komma ihåg vilken dag man är inne på nu, ett gott tecken tänker jag 💕
Sovit 9 timmar inatt utan att vakna en enda gång, skönt. Lite ont i halsen även denna morgon, men det brukar ju vara värst på morgonen.

Läste en tråd igår som jag har tänkt mycket på sen dess, den handlade om att hitta på bortförklaringar att man inte dricker som man kan säga till andra.
Förstår frågeställningen och varför man kanske vill ha just en trovärdig bortförklaring. Men vad konstigt det är egentligen att ett nyktert liv ska man behöva förklara? Borde det inte vara tvärtom, att man ska ha bortförklaringar till att faktiskt dricka detta gift som förstör både sinne, kropp och andra stora delar av livet. Så tycker jag i alla fall.

Idag är jag ledig, ska gå till apoteket på förmiddagen och hämta min blodtrycksmedicin som jag ska börja med idag, det känns skönt att mitt blodtryck ska stabiliseras 💕 En vän i samma ålder som jag åkte till akuten i går för han inte mådde bra, extremt högt blodtryck och hade haft en hjärtinfarkt. Det skrämmer mig, för vi är jämngamla och under 40, så det känns bra att börja med medicinen idag.

Önskar er alla en fin och härlig lördag 💕
Kram

Profile picture for user Rehacer

@@CatLady
Godmorgon!
Nu har jag läst igenom din tråd och jag kan bara säga wow! Vilken resa, vilket mod och vilken kraft du uppvisar. ✨ När man väl bestämt sig så går det att sluta, det kan t om stundvis vara enkelt om du förstår mig rätt.
Älskar att läsa att du upplever att du skrattar mer nu, för så var/är det för mig med! Upptäckte efter ett par veckors nykterhet att jag skrattade på ett annat sätt, att skrattet hittade ända in. Enorm upplevelse, inte bara ett skratt på ytan som innan.
Jag är glad för dina framsteg och 3 veckor + är ju fantastiskt! Grattis!
Njut av dagen nykter, det ska jag göra! ☀️

P.S. Om, jag säger OM, jag hittar en vettig karl någongång och han har en trevlig singelkompis så ska jag varmt rekommendera dig. 😉

@@CatLady Härligt med en god natts sömn. Läskigt med högt blodtryck och hjärtinfarkt som så ung. Bra att du börjar med mediciner idag. Ja, visst är det konstigt att det behövs förklaringar till att man inte dricker. Bilden av att dricka är så förhärligad i samhället. Det förknippas med lyx, flärd, fest, lyckliga stunder och avkoppling. Dricker du champagne känner du dig rik, vacker och framgångsrik. Det vill ju alla vara. Den verkliga bilden som många lever i av pga alkohol som våld, bråk, olyckor, spyor, ångest, beroende mm är inget som visas på reklam i tv. De som lever i detta känner sig skamfyllda och misslyckade. Jag levde i skam för att jag inte kunde dricka normalt och var beroende, inget man berättar på en fest eller middag. Man låtsas vara som ”alla andra”. Som vi ser här på forumet är det många som inte kan hantera alkohol och så många som inte kan det och som inte finns här. Ju längre jag varit nykter och så trygg i mitt beslut att inte dricka mer, desto mer stoltare och starkare känner jag mig över mitt val. Idag kan jag i sociala sammanhang säga att jag inte dricker alkohol för att jag mår bättre utan. Jag är 50+ men som yngre skulle det varit svårare att stå emot det sociala trycket tror jag. Det som gör det känner jag stor respekt för💪.

Ha en fin lördag!🌞🌷💕

@@CatLady

Godmorgon!

Känner igen det där med energi. Har också mycket energi, lite för mycket. Ibland orkar jag inte med mig själv 😅
Min period med för mycket alkohol har inte varit så lång eller ja ca 7 månader med för hög konsumtion. Blir lika arg varje gång jag sänker den naturliga energin med vinkvällar. Jag blir väldigt passiv när jag dricker vin och får inget vettigt gjort. Att dricka vin blir liksom en aktivitet i sig. Det är ju bra mycket skönare att ta en långpromenad, träna eller ägna sig åt det man tycker om.

Samtidigt kan det som sagt vara väldigt jobbigt med all energi och de kräver mycket aktivitet och struktur i vardagen för att, iaf jag ska hålla mig balanserad. Just nu är jag hemmavarande från arbete och det är en direkt dödsstöt för mitt mående! Jag behöver jobba, träna, konditionsträna, ha ett rikt socialt liv, hobbies och projekt för att inte energin ska slå över i vedervärdig upplevelse av meningslöst och tristess.

Det är egentligen inte alls konstigt att jag vänt mig till både tabletter och alkohol. Jag finner aldrig ro. Hyperaktivitet är inget att leka med! Andra människor är trötta på kvällen och sover om nätterna. Inte jag! 😂

Jag är en fullständig narkoman. Jag missbrukar allt som går att missbruka. Träning, studier, jobb, mobilspel, intressen, ja kan man missbruka något så gör jag det.

Nu är det ju lite mer konstruktivt att missbruka bra saker. När jag tex hade pluggat klart på universitetet hade jag svårt att sluta. Pluggade 2,5 år extra för att jag inte kunde få nog. Pluggade till jag maxat rätten till ytterligare studiemedel.
Min dåvarande pojkvän fick hjälpa mig att sluta plugga. Jag mådde direkt dåligt över det.
Sjuk separationsångest!
Och vet du vad jag gjorde när jag till slut lyckats lämnat universitetet och bärjade arbeta igen?
Jo jag började smygplugga! Densamma pojkvän ställde ofta den mycket bekymrade frågan; "Du, vad är det där för ny bokhög? Du har väl inte börjat plugga igen va?"

Till alla dem som brukar avundas min energi säger jag bara att jag önskar att jag kunde bli kvitt hälften. Ta den bara! Jag vill inte ha den 😂

Profile picture for user Friluftstok

@Natalia ja, tänk att kunna ge bort en del av sin energi! Andra avundas en och avundas dom inte så skrattar dom lite fascinerat. För vem möblerar egentligen om flera gånger i månaden? Eller får för sig att frosta av frysen vid midnatt? Eller går all in i allt möjligt konstigt? Och baksidan syns ju inte alltid. När energin tar slut och man ligger där i sitt möbelkaos med tinande mat i kylen 🤣

@Friluftstok

Och du har rätt. Baksidan av energin är det ingen som helt förstår sig på!
Eller skadorna man kan åsaka sig själv. Inte bara genom psykisk utmattning men också rent fysiska skador pga av barnslig energi och livslust som gått lite snett.
Är dels inte uppfostrad att förstå de här märkliga orden "måtta eller lagom", och även om jag förstår innebörden av termerna övergår det mitt förstånd hur jag ska göra för att praktisera dem!
...och nej, det blir inte bättre med åren heller 😂

Vet faktiskt inte hur många revben jag har skadat 🤸

Profile picture for user Friluftstok

@Natalia släng in halvtaskig impulskontroll bland den barnsliga energin och skadorna är ett faktum 🙈 Även själsliga skador, så mycket dumma grejer jag gjort (långt ifrån alltid kopplat till alkohol) bara för det verkat kul där och då. När min son diagnostiserades med bla ADHD för några år sedan föll ett par poletter ner hos mig med... 🙈 Men att balansera energin, hålla hela vägen, är något jag verkligen skulle behöva lära mig!

@@CatLady sorry att jag kapade din tråd här 😅 Scrollat upp och läst en del av din historia. Vilket enormt jobb du gjort, wow! 🤩

Dag 25 💕
Hade svårt att somna igår, men anledningen till det är att mina grannar hade fest. Somnade ifrån oljudet runt 01.30 iaf och innan jag somnade tänkte jag "vad skönt att jag inte är en av dom imorgon som vaknar med bakfylla".
Sov gott när jag väl somnade iaf.
Kände huvudvärk och väldigt trötthet igår, de vanligaste biverkningarna av min blodtrycksmedicin. Så tillät mig själv att ta en tupplur på eftermiddagen.
Idag har jag varit ute på en morgonpromenad och nu precis kommit ut ur duschen. Nu väntar fika med familjen så ska åka strax. Tänk att jag kan köra bil vid denna tiden på en helgdag. Så mycket som min bil rullat i 3.5 vecka nu har den inte gjort på ett halvår sammanlagt ens.

Nä nu ska jag fixa iordning mig, ville mest bara skriva lite kort så jag inte glömmer skriva något idag. Inatt väntar jobb så kommer behöva sova några timmar i eftermiddag.

Önskar alla som läser en fin söndag💕

Kärlek, styrka och massa kramar 💕