@TessaMa
Hej, ny här i forumet och jag förstår precis din känsla, är inne på dag 49 nu och det går bra, har ungefär samma känsla med min fru, alla dessa fullständigt onödiga bråk alla lögner osv, kämpa på :). Går på semester idag och allt vad det innebär men det ska gå vägen :)

Trevlig helg på er :)

@Kihlas Välkommen till forumet 🤗 Bra jobbat med 49 dagar 💪👏
Semestrarna är där jag tillslut fastnade i alkoholen, det tog många år men det blev svårare och svårare att låta bli alkoholen när jobbet börjat på vardagarna.

Klart det kommer gå bra för dig! 😊 Du verkar bestämd och har redan många dagar nykter bakom dig 💪🤗

@TessaMa förstår din känsla över hur skönt det är att bråka mindre. Jisses vad jag varit arg när jag druckit. Visst gårdagen, första dagen i barcelona var tuff, helvete vad den var tuff. Alla barer, restauranger osv. Utan alkohol, utan snus....... nej fy fan, denna semestern kommer bli allt annat än enkel. Men men idag ska vi träffa svärmor, det ska bli roligt :) kanske kommer gå iväg och köpa ett paket cigg, behöver någon form av kick för min hjärna fungerar inte just nu.

Jag hoppas verkligen att din helg blir magisk, med många positiva saker! Nu kan det bara bli bättre och snart firar vi ju 3 månader tillsammans ❤️

@Vilsenpappa Bra jobbat 👏 👏👏 Du är påväg mot en bättre framtid! Du fixade första dagen och nu blir det lättare. Kunde du känna någon stolthet och glädje över det? Om du kunde försök stanna i de tankarna och känslorna så mycket du bara kan ❤️

Ang. snus pssst. Vet inte om man får tipsa här men vissa Tobaco tienda (sök Google Maps) har Loop bla😉 visserligen tobaksfria men med nikotin. Kan kanske hjälpa dig lite på vägen.

Ha de fint med svärmor och fortsätt med att vara grym vad gäller hur du står kvar vid ditt beslut 😁
Stor kram 🤗

På dag 28 nu 😊 Det känns inte så svårt med att låta bli alkoholen men märker att jag fastnar mer och mer i mobilen. När jag tidigare haft pauser och målet varit en månads nykterhet så hade jag nu tillbringat tiden med att fundera på när jag ska ta mitt första glas vin. Ev. skulle jag redan ha handlat vinet och kanske till och med startat för det är ju snart en månad och jag har varit så duktig. Det är inte så nu, något är annorlunda. Dels är mitt mål 3 månader men jag vill inte dricka alls mer. Jag vill verkligen inte. Jag vet att inget gott kommer ur flaskan. Trots det så vågar jag inte säga aldrig mer för jag vet hur lätt det kan vara för mig att lura mig själv. Been there done that - sååå många gånger.

Det är (med min beroendehjärna) så lätt att hoppa in i ett nytt beroende och mobilen ligger nära tillhands. Men jag tänker vara snäll med mig själv. Just nu är prio 1 att vara nykter och jag medveten om mobilen.

Det är lite svalare svalare nu vilket är skönt och det det som drar i mig är att ta hand om växter och poolområde idag.🌱🌿 Har tittat på det i flera veckor men inte fått tummen ur.

Trevlig helg till er 🥰

@TessaMa vill börja med att säga, tack! Fixade tonaksfritt snus så nu kan frugan inte klaga på att jag luktar rök :)

Känner absolut stolthet och glädje, men kom på idag att utan alkoholen så får jag inte i mig lika mycket vätska så höll på att svimma efter vi varit ute idag. Men nu är vi på hotellrummet och ska ta något gott att dricka.

Nog om mig och övergår till dig, GRYMT jobbat! Blir så glad när jag läser om dina framsteg och hur beslutsam du är. Jag förstår precis med vad du säger mär du pratar om att det är lätt att falla dit igen men jag vet att du har ett grymt mindset, du kommer klara det och vi ska fira stort när våra 3 månader är över och vi kan sätta nya gemensamma mål.

Många styrkekramar till dig från ett hett barcelona ❤️

@Vilsenpappa Toppen 👍

En flaska vatten lätt tillgängligt är a och o i detta land på somrarna har jag lärt mig.

Tack 🙏 I morgon 1 månad utan alkohol och detta kan vara det bästa beslutet jag någonsin tagit.

Ha en fortsatt bra resa! Drick mycket vatten och var snäll mot dig själv ❤️

I morgon 1 månad nykter 😊 och jag fortsätter denna bana. 2 månader kvar och sen tror jag nog att jag kör 3 månader till.

Just nu känns det lätt, jag tänker inte speciellt mycket på alkohol. Har en ny dricka, citronlemonad som inte innehåller så mycket socker. Vid 18-tiden (min fd vintid) blir jag sugen på något och kan ärligt säga att citrondrickan 🍋 är så mycket godare än vinet.

Men vi har haft tuffa dagar, har kommit på sonen att ljuga (igen) vilket ledde till en stor diskussion mellan min man och mig. Det har gått väldigt dåligt för sonen i skolan detta år och vi kan nu se att hans nya skola som han började i förra hösten har en stor anledning till detta. Vi upplever ett motstånd och ska inte använda ordet rasism men främligsfientlighet. Detta har visat sig på så många olika sätt, både sonen som blivit mobbad nu under hösten och skolan ser honom som ett problembarn som inte sköter sig samt skolans bristande information och kontakt. Sonens självförtroende är i botten och han hatar skolan vilket jag förstår. Sonen som i sin förra skola hade fina betyg när han gick ut förra våren.
Vi flyttade till denna bergsby i september förra året. Nu har vi kommit fram till att om sonen ska ha en chans att må bra och klara av skolan så måste vi nog flytta. Det känns tungt men nödvändigt.
Hela denna process drog upp gamla saker hos mig. Att bli utesluten som barn är så smärtsamt och jag har erfarenhet av det med. Hade tyvärr inga föräldrar som var fungerande så till vida att de kunde möta mig i min förvirring och ledsenhet. Jag svalde mina känslor, tog på mig skulden och tänkte att det är mig det är fel på, att jag är dålig och värdelös. Denna osörjda sorg har nu kommit upp till ytan. Det ledde till att min man totalkraschade och upplevde att allt ligger nu på hans axlar att lösa. Han har levt med mig i över 20 år och pmds fick mig att åka ner i ett svart hål av ångest och självhat varje månad i 1-2 veckor. Den blev värre med åren där jag till slut hade enstaka dagar i månaden som jag mådde ok. Min man fick bära ett stort ansvar under min sjukdomsperiod. Det blev en flashback för honom och han fixade inte det. Men vi har nu pratat, han förstår att jag inte försvinner till sängen 1 vecka för att jag känner sorg.

Tillbringade fm i meditation och eftermiddag med att måla 🎨. Mår helt ok nu och även min man. Under denna process har inte alkohol funnits i mina tankar 🙏 när jag drack hade jag inte fått kontakt med den djupa sorg som legat begravd så länge i mig, påverkat mitt sätt att se på mig själv under åren.
Jag är tacksam över alla fina delningar här på forumet som bl.a. skrivit om att känslor kan komma upp till ytan. Det gjorde det enklare för mig att möta känslorna och låta dem komma. Stort tack 🙏 det är så viktigt att ha er som går före och har mer tid av nykterhet under vingarna ❤️

@TessaMa wow, du är helt fantastisk! Ville börja med att säga det!

En månad, stort grattis :)

Förstår att det är tungt just nu men bra att du kan ta till andra sysslor och tankar än att istället ta till flaskan, vilket alltid är lätt att göra tyvärr. Det låter som en emitionellt stressande situation och det verkar som att du kan se på det med helt andra ögon än tidigare när du drack vilket är underbart! Jag tror på dig till 110% och är det något finns jag och många andra här för att stötta dig, FÖR DU ÄR INTE ENSAM!

Många styrkekramar till dig och ta nu hand om dig ❤️

Så mitt liv handlar nu om att må så bra som möjligt, att göra det som jag njuter av att göra. Så mycket jag kan. Varje stund på dagen. Att upptäcka vilka tankar jag matar mig själv med. Helt enkelt bli mer medveten om min inre dialog och välja vad jag vill mata mig själv med. Jag har märkt att jag inte tänker så mycket på alkohol, det är mest när jag är här som de tankarna kommer. Är tidig i min nykterhet men tror jag har gjort en del av arbetet redan under året som gått genom mina meditationer, mitt arbete med mina tankar och känslor, det är tack vare det arbetet som jag nu kunde släppa alkoholen.

Hur mycket jag än velat sluta tidigare så har det inte gått. Jag behövde få kontakt med andra delar av mig själv för att våga släppa taget. 😊 Någonting hände i mig för ca 1 år sen som förändrade allt för mig och jag är så tacksam för det. Jag är säker på att livet bara kommer bli bättre.
Min kropp och mitt psyke håller på och läker det som alkoholen skadat. Jag mår väldigt bra av den tanken. Min sömn är mycket bättre, sover djupt och jag drömmer mycket mycket. Har mer energi i vardagen. Detta är de stora som förändrats för mig.
Kommer ihåg att jag för 2-3 år sen (innan min man slutat dricka) sa till min man att -Det kommer att sluta med av vi blir en helnykter familj. Det kom för vi båda hade börjat få nog, tror jag, av de skador som alkoholen orsakade vår familj. Kommer även ihåg hur jag inombords njöt av den tanken, att vi skulle välja bort alkoholen samtidigt som jag inte förstod hur det skulle gå till. Nu är vi där. 🙏 Min man blev nykter för 1,5 år sen och för mig tog det ytterligare fram till för en månad sen. Mitt drickande var annorlunda från min mans. Han kunde inte sluta när han när han börjat vid vissa tillfällen och det ledde till att han skrämde oss. Sista gången det skedde sa jag att han är inte välkommen hem i det skicket mer och kommer han hem så ringer jag polisen. Han mådde fruktansvärt dåligt över hela situationen och valde att gå till AA och sluta med drickandet. Jag har druckit mindre och inte såna mängder att jag blir odräglig. Men oftare, varje dag helst. Mer för att bedöva på kvällarna framför tv:n.

Igår åkte vi till en hundstrand med våra två älsklingar. Det var underbart att se hur de njöt. Den stora är en vattenhund så han simmade ut och hämtade bollen vi kastade ut. Den lilla är en minihund och han hittade en señorita som han blev väldigt förtjust i. Hon ”not so much”😂. Var tillslut tvungen att hämta och koppla honom för att hon skulle få vara ifred. Vi var där vid solnedgången och himlen var så vacker. Ingen av hundarna ville lämna stranden. Detta är hur jag vill tillbringa mitt liv. ❤️

@TessaMa Låter härligt! Ja, nykterhetsprocessen handlar verkligen inte bara om att sluta dricka utan innebär även en process i självkännedom, hitta nya rutiner och vanor mm. Man måste våga släppa taget om det gamla och modig för att möta det nya, sig själv och klara av och stå ut med att inte kunna döva sig själv med alkohol. Men när man kommit en bit på vägen i det nyktra livet blir man så jävla stark om man fokuserar på rätt saker. Grattis till att du hittat motivationen, styrkan och fokus på rätt saker😁.

Ha det gott!❤️🌞

@Lonely Man I mitt kontrakt står att jag vill leva ett bättre liv 😊 tre månader till att börja med och sen tre månader till tänker jag. Men min högsta önska är att leva nyktert resten av mitt liv. Men jag är inte speciellt kaxig då jag vet hur min alkishjärna kan luras.

Jag är övertygad om att det som gjort förändring för mig är den upplevelse jag hade för ca 1 år sen i meditation. Jag började få kontakt med glädjen i mig. Jag fick också kontakt med mig, den som jag verkligen är. Bakom alla masker som jag satt upp för att försöka passa in och skydda mig själv. Jag har fortsatt med alkoholen tills jag började ge mig själv tillåtelse att känna, då var jag redo. Tidigare slog jag så hårt på mig själv om jag hade ångest eller var arg eller ledsen. Det var inte okej i min värld. Jag levde i en hård värld för att jag vuxit upp i en hård värd. Nu är jag mycket snällare emot mig själv och vet att jag duger. Jag kan känna kärlek i mitt hjärta. Inte hela tiden då jag har gamla tankegångar och mönster som poppar upp men meditation dagligen hjälper. Att välja bort tv serier, nyheter och relationer som får mig att må dåligt hjälper. Mitt rättesnöre är nu att må så bra som jag kan, jag att skapar mitt liv och att känslor inte är farliga.

Jag läste igenom dina trådar och wow vilken kamp du har fört och för mot alkoholen. Du har lyckats hålla dig nykter i långa perioder. Trots kampen så kommer du fram till att livet utan alkohol är bättre än med. 🙏 Jag är säker på att du kommer att hitta din väg till att släppa taget om det ❤️ Fortsätt leta och ge inte upp! Stor varm kram till dig 🤗

@vår2022 Tack ❤️ En dag i taget och försöka vara i nuet hjälper. Det är en resa. Upptäckte idag att jag fick tillbaka känslan av att vilja göra saker. Dvs. det är roligt att hitta på nya saker. Det är en speciell känsla för mig och det var länge sen jag kände just denna 😊 Är väldigt nyfiken på allt som ska komma nu när jag inte längre dövar allt. Tack igen för pepp och uppmuntran 🙏 ❤️

@TessaMa
Hej. Jag kände en stor glädje och lyckokänslor när jag var nykter en lång period. Känslor som jag inte känt på många år. Därför vill jag tillbaka dit. Ta hand om dig Kram

@TessaMa Ja du, att inte göra andra samt mig själv besviken, att göra det för att bli en bättre människa och kunna vara mer närvarande. Om jag hade tagit något att dricka så vet jag om att jag förmodligen, iaf med storr sannorlikhet falla dit igen osv.

Du har även inspirerat mig ska du veta, med ditt fantastiska jobb och målmedvetenhet <3. Sluta aldrig kämpa, vi ska klara detta tillsammans!

@Vilsenpappa Ja tänk att det går att välja bort alkoholen, du gjorde det och fortsätter göra det ❤️ så bra jobbat! Härligt att vi kan vara stöd och inspiration till varandra 👍

Jag är nu på dag 38. Just idag pirrar det i magen och jag är förväntansfull inför dagen. Vaknade inte så men mediterade en stund och det kan göra så stort skifte i mig. 😊
Jag hoppas du får en fin dag! 💫