Dag 38 DAG 38 😁😁😁 Jag är stolt och riktigt känner hur jag pyser och blir större i bröstet av stolthet. Jag väljer mig nu. Jag väljer min son, min man och livet ❤️

Idag ska jag arbeta med att skapa en bättre framtid ekonomiskt för oss. Vi har eget företag och det har varit lite si och så med koll på hur det går och saker har missats vilket orsakat förlust av kunder. Trots detta så växer företaget och jag har fått en projektplan på plats. Idag blir det att ordna så vi har ekonomisk översikt. Min hjärna är mer skarp nu och mer fokuserad samt att jag har mer energi. Det finns inget negativt med att välja bort vinet. Visst har jag dagar när jag är låg, kan hända att tankar om att det är synd om mig som inte får ….. slinker förbi. Men jisses vad mycket hellre jag tar den kampen och kan se framför mig en framtid där livet är som det är menat. I kärlek, lycka och må bra mestadels än en sakta men allt snabbare nedgång i rännstenen.

Varm kram till oss alla som kämpar 💪❤️

@TessaMa Så härligt! Blir glad av att läsa ditt inlägg och hur du tar dig an livet och tar ansvar för sitt liv😁. Hur du riktar all fokus och positiv fokus på det som är viktigt i ditt liv. Det kör över negativa tankar och tankar på att det är synd om dig som inte får..Med positivt fokus på livet och vad som är värt i livet, skapar man nya tankebanor i hjärnan som ”vad tacksam jag är över mitt liv tack vare att jag inte dricker, det ger mig oanade möjligheter att leva ett liv som jag önskar leva det”.

Ha en fin dag och lycka till med den ekonomiska översikten!🌞❤️

Så den ekonomiska översikten, jag har bara börjat och inser att vi sitter i skiten. Ordentligt!!! Utöver att pengar som inte är våra har spenderats så verkar det som att vår redovisningsbyrå har genom att inte informera oss om ändringar i bokföringen har ”gett” våra momspengar till spanska staten. Vi har inte skickat in alla fakturor förrän de varit betalda men i Spanien så stängs varje kvartal. Fakturor som inte varit med under kvartalet räknas inte in och därmed så blir inte moms in och ut kvittat mot varandra korrekt. Det handlar eventuellt om många tusentals euro.

Min man ❤️ han jobbar som ett djur och får inte ihop det helt enkelt. Just nu sitter han med en offert som skulle ta 1 timme att göra, han började vid 17-tiden…. klockan är nu 23:30.
Jag är rädd att han håller på och bränner ut sig helt. Själv funderar jag på hur denna situation ska lösas. Ska jag flytta hem till Sverige med sonen och jobba där? Mannen får hyra nåt mindre boende och fortsätta här. För han ger inte upp, han ser inte när gränsen är nådd. Insikten om vad han klarar och inte klarar är svag tyvärr. När vi träffades så hade han redan skulder som vi tillsammans löste via min bankkontakt. Efter många år så orkade jag inte längre kämpa med att jämt hålla koll och vara den som bromsade. Han spenderade och jag bromsade. Mitt val var tillslut att lämna eller helt enkel släppa taget. Jag valde att släppa taget. Minns att min tanke var -då får det gå åt helvete. Detta var i samband med att vi flyttade till Spanien. Tänkte detsamma om alkoholen, jag var den som bromsade. Gav upp även det bromsandet och började festa likadant som han.

Jag skäms nu när jag skriver detta. Skyller inte på honom i detta, det är mitt liv och mitt ansvar att jag valde detta sätt att hantera situationen. Men jag kunde inte göra på annat sätt om jag skulle fortsätta leva med honom för jag blev en oerhört stel och tyngd människa medans han inte funderade speciellt mycket alls på varken om pengarna räckte eller alkoholbruket. Jag ville inte ta allt ansvar helt enkelt. Nu under en period har vi bytt roller. Han är den som bromsar och jag har levt i en bubbla där jag arbetat med mig själv. Tänkt att han får lösa det nu. Men han har inte fixat det tyvärr och jag tror inte vi kommer att fixa den ekonomiska situationen genom att fortsätta där vi är. Jag kan villigt erkänna att suget efter ett rus blev stort när jag började inse vilken situation vi sitter i. Men ser också att anledningen att jag nu kan ta mitt ansvar är att jag inte försvinner bort i rus på kvällarna. Jag älskar min man och vi måste lösa detta på något sätt. Kanske vi nu kan göra det tillsammans. Kanske..

@TessaMa Ouch. Smärtsamt uppvaknande minst sagt. Men utan nykterheten i ryggen hade du inte fejsat sanningen. Och du hade inte gjort något åt det. Nu gör du det. Nu tar du ansvar för ditt liv. Och sonens. Du kan inte ansvara för din mans val i livet, men du kan ansvara för ditt och sonens liv. Och du behöver vara fortsatt nykter för att reda ut den här härvan.

Massor med styrkekramar till dig ❤️

Kram 🐘

@Andrahalvlek Ja nykterheten tullar jag inte på. Jag vet vart det slutar om jag gör det. Jag har idag gått in mer på detaljer och det visar sig min man har varit duktig på att betala leverantörsfakturorna. Vi står på ungefär + - 0 🙏 tack och lov. Nu behöver vi bara få besked från vår redovisningsbyrå hur det ligger till. Jag är så tacksam över att det inte var så illa. Du har helt rätt i det du skriver ❤️ det gav mig kraft i morse när jag skulle gå in mer i detalj på hur det ser ut 🙏 tack!

@TessaMa Vad bra att det ser bättre ut än du först befarade. Det är ändå skönt att ha koll på ekonomin så man vet läget. Som nykter får man mer koll. Hoppas det blir positiva besked från redovisningsbyrån också. På något sätt löser det sig oftast. Ha det gott!❤️

@vår2022 Ja, jag har varit noga med att ha koll tidigare i livet. Men men! Nu är jag där igen och det känns lite roligt faktiskt 😊 Ser hur siffrorna blir bättre och bättre (tänker på framtiden). Tack ❤️

Dag 40 och idag är jag djupt tacksam över att jag är nykter 🙏 Jag är inte speciellt aktiv att skriva på andras trådar här. Jag läser lite, ibland får jag en impuls att skriva lite, då gör jag det. Det har gjort att jag börja fundera på varför jag skriver alls men har kommit fram till att precis som med nykterheten så är jag här och skriver för min skull. Med tiden, när jag har mer tid i nykterhet kan jag kanske vara ett större stöd för de som är nya och kommentera mer. Men tänker att det får utveckla sig naturligt. Jag har tvingat fram så mycket i mitt liv pga. rädsla att inte duga eller för att inte få vara med. Idag är jag hellre ensam än tvingar mig till något alls 🤗

Så tillbaka till ekonomin, ser på saken helt annorlunda idag. Jag är stolt över min man, det visar sig att han har klarat det medans jag har ”pillat i naveln”😅 Han har byggt upp en verksamhet i princip helt själv med allt vad det innebär från september förra året. Nu är jag redo att också kliva in och hjälpa till. Han har efterfrågat det ganska länge men jag har inte varit redo förrän nu. Dels pga. min egna process men också vindrickandet. Jag är så mycket klarare i mina tankar och kan fokusera på ett helt annat sätt nu.

Jag är positiv inför framtiden idag. Pengar är viktigt så länge de finns till boende, mat och kläder. Finns det så är livet fullt av njutning som inte kostar något. 🍋🍉🍌🌍🌕☀️🌧️🌻🌸🌼🐕‍🦺🦋🏃‍♀️💃🧘‍♀️🤽‍♀️🎨🎤 osv.
God natt 😴

@TessaMa Känner igen mig så i det med att göra det jag tror förväntas av mig. Känn efter vad du känner för att göra när det gäller forumet. Jag har i perioder skrivit mycket och i andra perioder knappt alls. Jag har fått dåligt samvete över att jag inte haft förmågan att stötta nynyktra men sedan accepterat att det är där jag är i den processen jag varit i just då.

Det är så sant gällande ekonomin, räcker det till det nödvändiga är livet utöver det underbart, man lär sig se det magiska i det lilla, kärlek, att vara en god medmänniska och självkänsla kommer man långt med. När man sedan får mer energi för att man slutat förgifta sig öppnas nya möjligheter även för att få det bättre ekonomisk många gånger.

Kram❤️

@TessaMa Så skönt att det var hanterligt. Har själv varit egenföretagare under en hel del år och fick nästan ont i magen när ja g läste dina tidigare inlägg. Så jobbigt när det går åt fel håll !
Så skönt att det ändå var bättre än ni trodde. Och ännu bättre att du nu nyktert kan ta tag i saken.
Lycka till och hoppas allt löser sig.🙏🏻🙏🏻🙏🏻 😀👍

@Himmelellerhelvette @Amanda L
Tack så mycket för ert stöd ❤️ Det går verkligen upp och ner nu i känslolivet men en av anledningarna till att jag drack alkohol var att stå ut. Det var den snabbaste vägen att få lindring. Så att följa det som är rätt för mig nu kommer med tiden göra att jag också har mer att ge 🙏 Tror att livet ändå i slutändan handlar om det, att hjälpa varandra och finnas för varandra. 😊

Det har varit en bergochdalbana i mitt inre den senaste veckan. Jag har klivit in i vårt företag och börjat ta mer ansvar. Detta har väckt upp det som gjorde att jag till slut inte orkade vara kontrollerande och vara den som sa nej jämt gentemot min man. Det fick helt enkelt gå åt helvete!! Åh jag skrattar inombords nu när jag skriver detta 😂 Det gick inte åt helvete men tron på min egen viktighet har varit stor. Jisses det är lätt att lura sig själv. Jag har varit öppen med honom hela tiden kring vad som pågår. I morse vände jag detta besök till ”dåtid”. Där vill jag inte leva. Fick kontakt med mig själv igen. Och det visar sig…. jag kan arbeta med min man och ta del i ansvaret utan att kontrollera honom till förbannelse.

@TessaMa Att kontrollera allt och alla är skitjobbigt i sig. Och dessutom blir man inte så trevlig…
Jag har försökt. Ännu en sak som gjort att alkoholen tagit stor plats i mitt liv. Bra att du tar itu med det. ❤️

@Himmelellerhelvette @Amanda L Jepp! Det verkar som att kontrollhelvetet går att bemästra 😊 Trodde inte det i går morse när jag vaknade. Känslan var att jag var fast, det finns ingen utväg. Sakta mindes jag, jag har varit här förut. Känslor ändras och de kan släppa ganska fort. Via den processen så släppte jag taget. Stämmer att man inte blir nån vidare rolig människa när man är i kontroll läget. Den kommentaren gick rätt in, för så har jag känt mig. Som en ganska hemsk människa att vara med. Men nånstans så har jag tagit de första stegen att förlåta mig själv för det. Jag kunde inte bättre även om jag då ville ❤️

Ha en fin dag 🤗❤️

@TessaMa Hej,

Nu har jag haft ork och tid till att sätta mig och läsa igenom din tråd och gjort det med blandade känslor. Wow vilkiet kliv du har tagit, vilken resa du har gjort möjlig för dig själv. Att våga öppna upp ögonen och även i den panik som måste uppstått så löste du det galant, du drack inte utan såg problemet med vakna ögon. Jag är stolt över dig och den resa du har gjort, att inte ta till A utan faktiskt titta på problemet och se hur ni kan gå vidare. Måste också varit en enorm lättnad att det inte var så illa som du trodde, en stor sten måste ha släppt där kan jag tänka mig.

Jag hoppas verkligen att jag får följa dig lite titt som tätt, du är en stor inspiration för mig och jag vet att vi tillsammans kommer att lyckas GALANT!

Många styrkekramar till dig <3

@Himmelellerhelvette Ja så är det och det gäller oss alla i vilken situation vi än är i ❤️ Tanken är hissnande när man börjar tänka på allt som händer i världen men så är det.