I dag tänker jag på medberoende. Jag är uppväxt med en mamma som drack och knaprade starka piller. Uppväxten var fylld av otrygghet, mammas män som kom och gick (de var många som flyttade in när mamma blev kär - sen var de borta lika snabbt igen), fester, brist på pengar, brist på kärlek osv.
Så jag växte upp och var mer fokuserad på andra människor, framför allt min mamma. Hennes behov var viktiga för mig och jag anpassade mig. Mina egna behov och känslor blev med tiden avstängda. Jag var medveten om att något var fel med hur jag haft det och när jag var runt 20 år började jag söka hjälp. Människor som visat vägar för mig har alltid kommit i min väg. Så även denna gång. Det visade sig att min faster bodde på samma gata som mig på Söder i Sthlm. Vi hade inte haft kontakt på många år. Hon berättade för mig om medberoende och hon berättade om Al-Anon och Vuxna barn till alkoholister - ACOA 12-stegs program för personer som vuxit upp med eller levde i dysfunktionella relationer. Jag sökte mig dit, började gå på möten och sökte mig också till terapi. Jag kände igen mig i medberoende problematiken men kände mig aldrig riktigt hemma i grupperna. Trots det så fick jag ändå mycket kunskap och lärde mig förstå dynamiken i en dysfunktionell familj fungerar. Varför kommer detta upp nu för mig? Jag tänker att jag i botten har detta problem kvar. Jag ”tillfrisknade” aldrig från medberoende problematiken. Jag märker att den poppar upp, framför allt i relation till min man. Som exempel, han har ett, som jag ser det, ett osunt tankesätt kring arbete och pengar. Har alltid haft genom våra år tillsammans och idag kraschade han av trötthet. Jag är då där och talar om för honom om detta IGEN. Detta är kontrollbehovet som visar sitt fula tryne. Jag mår inte bra när jag fokuserar på honom. Jag riktigt känner hur världen runt mig krymper och hur jag krymper inuti. Alkoholen känns inte som ett problem alls för mig just nu. Men det verkar som att allt ska upp till ytan nu. Att sluta med alkoholen är bara steg 1, det är det som möjliggör att jag kan hantera allt det andra som ligger där under. Och jag är redo att hantera det nu. Det känns i hela kroppen! Jag är på en resa mot frihet inombords, och att jag fått så mycket kunskap på min resa genom livet vilket gör att jag snabbare kan se vad som pågår. Kan inte annat än att känna mig så enormt tacksam för det 😊 Nu tränar jag på att fokusera på mina behov och min framtid. Jag har idéer som legat på vänt och det känns som att det börjar bli tid att förverkliga dem, äntligen 💪 Det var skönt att skriva av mig detta. God natt 🌻

@Amanda L ❤️ ja, idag har jag backat. Varit på väg att säga saker men valt att spara den energin. Har valt att må bra hela dagen 🙏 Till och med när han valde att gå och jobba vid 23-tiden. En snabb tanke men backade undan och frågade endast om han skulle jobba länge till. Så lägger denna dag till handlingarna som en lyckad dag. Sov så gott 🌙❤️

Glad idag 😁 Inser att jag är mer än halvvägs till mitt första mål som är 3 månader! Har hittat en skola till sonen som även han är glad för och VILL börja på 👏👏👏 Eller hittat och hittat, den kom till mig som jag tycker att saker gör då och då. När jag inte forcerar fram saker utan lyssnar inåt och följer min energi så dyker saker som jag frågar efter upp. Låter kanske luddigt 😂 Men det handlar nog i botten om att ha tillit till att saker ordnar sig. Ytterligare en god nyhet, min man fick in en stor affär idag. Så mycket att vara tacksam för idag 🙏 Nu ska jag sova! God natt alla, sömnen är en reset som jag älskar. Oavsett hur situationen ser ut så kan sömnen hjälpa en att få en bättre dag i morgon ❤️ För det är en nystart.

@TessaMa Låter som du är på väg att landa i dig själv och dina behov. Du är så bra på att reflektera om dig själv. Det är verkligen härligt vad nykterheten kan åstadkomma, när man inte flyr sina behov och börjar lyssna på sig själv igen. Att man har tillit till att man hittar svaren inom sig själv i det som kan skava. Tänk vad bra att du har din moster som kunnat vägleda dig som yngre💕. Jag kan känna igen det där med kontrollbehov och när jag drack gick massor av energi till att kontrollera andra för att hålla oro och ångest i schack. Ett försvar som är inlärt, precis som du skriver, för att ha fokus på andras behov och glömma sina egna. En dålig strategi som tär på en och det går åt massor av energi. Jag har också som nykter lärt mig att backa undan och att skita i att ha kontroll på allt. Att ge andra tilliten till att de kan klara av saker på egen hand. Ge utrymme för andra att handla på sitt eget sätt och ge utrymme till mig själv att följa mina egna behov. Så klart är det bra att ha kontroll, inom rimliga gränser, men det är också sunt att släppa på kontroll som inte är sund. Jag tror också som du skriver att saker kommer till en om man inte överanstränger sig för att hitta lösningar. Man missar så mycket när man krampaktig försöker lösa något.

Så att släppa på osund kontroll, lyssna på sina behov och ”sova på saken” är en bra väg att gå. Det brukar alltid lösa sig på något sätt😁. Grattis till den stora affären och till att du är på god väg i din process mot friheten❤️

@TessaMa Det finns ett bra knep när man har oroblem att lösa. Tänk igen noga på kvällen vad problemet är, inte lösningen, utan själva vad problemet består i. När du sedan sover kommer ditt undermedvetna att bearbeta problemet. Ofta hittar du en lösning dagen efter…
Det funkar faktiskt. Men man måste först ha klargjort problemet…👍

Ja, precis! Ofta vill man på på en lösning direkt utan att ta reda på behovet först. Man kan kan missa målet helt då. Och att reflektera kring ”vad är det inom mig som triggas/reagerar på det som händer?”. Det är lätt att reta sig på det yttre som sker i en situation, att det är någon annans fel, men ofta kan det vara något som triggar igång inom en själv som gör att man reagerar så. Det är verkligen spännande att lära känna sig själv, sina triggers och lära om att gå i nya spår, inta nya synsätt på det som sker. Man blir liksom en större människa😁❤️

@vår2022 @Amanda L Frihet är det jag tänker på när jag läser det ni skriver. 😃 Det är frihet att se att om jag triggas av något så ligger det i mig, det är något som vill upp till ytan och befrias. Fick tillfälle att träna i morse. Istället för att stanna i en situation där jag märkte att jag blev triggad så valde jag att gå därifrån. Gjorde något som jag njuter av att göra och känslan av irritation och anklagelse på den andra personen var kvar en liten stund. Men med avstånd och liggandes i vattnet i poolen kunde jag se att detta är mitt att hantera. Min rädsla för att vara fri och njuta och göra det jag vill göra med mitt liv. Lägger ansvar på honom, att han inte är där och därmed hindrar han mig. Det är egentligen kärnan av medberoendet för mig. Å ena sidan är jag den goda och bra som inte har ett missbruk men jag gömmer mig bakom hans för att jag inte vågar ta ansvar för mitt eget liv, å andra sidan så vill jag så klart att den andra ska ta hand om sitt missbruk för då blir även jag fri (tror jag) men det är inte sant. Vi måste alla hantera det som är inom oss. Och mycket viktigt, i processen hantera oss själva varsamt och med värme. För nu när det börjar bubbla upp saker så är det oerhört lätt att falla in i gamla tankar/känslor och sen slår jag på mig själv för att jag faller in i gamla tankar och känslor. Stopp!!! Nej, den vägen vill jag inte vandra längre. Det är tid för nytt och det nya har startat och den vyn är så mycket vackrare och mer kärleksfull mot mig och mot dem runt mig.

Tack för tipset! ❤️ Jag ska testa detta med att bearbeta under sömn på detta problem. Min rädsla över att leva mitt liv fullt ut. Jag misstänker att det inte kommer lösas på en natt men kan säkert hjälpa till på vägen mot frihet.

Tack så mycket för att ni delar med er 😍 och jag önskar er en fin helg! ☀️

50 dagar nykter idag. 🙏 🙌 Det är det längsta jag varit nykter (förutom graviditet för 14 år sen). Varje dag är nu det längsta jag varit nykter i över 20 år.

Vad det växlar från dag till dag. Men jag har haft 2 bra dagar på raken. Vi åkte med hundarna till hundstranden i Marbella. Tog en liten promenad med en av hundarna längs stranden. Vi gick förbi en bar där det var musik och mysigt. Tänker nu att där hade jag suttit med ett vinglas om det varit för 50 dagar sen. Kände inget sug idag utan tänkte att en alkoholfri drink där hade varit mysigt och gott när jag gick förbi. Denna gång inga tankar på att jag skulle dricka alkohol. En liten seger 🏆

Jag är så nöjd med beslutet att vara helt alkoholfri, det hade varit så jobbigt att lägga energi på att fundera/planera och vänta till nästa tillfälle. Detta är så mycket bättre för mig att jag lägger den energin på positiva tankar om min och min familjs framtid istället. 🙏

@TessaMa Grattis till 50 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Det är hundra gånger lättare att sluta helt än att försöka dricka ”lite”. Man slipper allt planerande och dividerande.

Kram 🐘

@TessaMa Grattis till 51 nyktra dagar!🥳. Ja, fy sjutton vad mycket enklare det är att slippa planera och lägga energi på när, var och hur man kan dricka. Det är så skönt och befriande när det automatiska tankarna på att vilja ta ett glas för att fira eller dämpa inte längre sätter in. Hjärnans banor tar andra vägar nu och triggar inte sug😁.

Ha en fin måndag!❤️

Tisdag morgon och idag är det fiesta i hela Spanien 🇪🇸🎊 De gillar fiestas här 😃 Så många dagar som något ska firas. Både på nationell nivå, sen på regions nivå men sen också lokal nivå. Så många gånger som vi ska göra nåt ärende, t.ex. hos banken och det sitter en skylt. Stängt på grund av fiesta och just den dagen är det något som firas i just den byn eller staden. Så många gånger som vi missat att köpa mat och affärerna är stängda. Fått åka runt för att hitta nån liten butik som struntar i fiesta och har öppet ändå. Det brukar alltid ordna sig 👍

På lördag kommer sonen hem efter en månads vistelse i Sverige. Jag längtar så efter honom. Vi har använt tiden han varit borta på ett bra sätt. Tagit hand om varandra, företaget och våra vovvar. Jag är fortsatt nykter 💪 Skolan som vi planerar att sonen ska börja i ser hela familjen fram emot. Det är en engelsk skola som är online. Filosofin är att det är roligt att lära sig och de hjälper barnen att utveckla deras passioner och det de tycker är roligt. Vi hoppas att denna skola ska hjälpa honom att hitta sin lust till lärande och motivation att ta tag i det som inspirerar honom. Han är en smart kille men den spanska skolan har inte fungerat för honom. Men stor kamp klarade han sig med bra betyg fram till årskurs 6 men 1:a året på instotuto som det heter har varit en plåga rakt igenom för honom. Jag tror inte längre på att livet ska vara en kamp för överlevnad. Nu när vi väljer att sätta honom utanför det ”vanliga” systemet så kanske han kan hitta lusten. Är inte det sjukt? Vårt samhälle är uppbyggt på prestation och vi tvingar våra barn att ”genomlida” för det är så lagen ser ut. Klarar de inte det så är det något fel på barnet som inte kan anpassa sig till systemet. Minns hur sonen såg så fram emot att börja i skolan när han var 6 år. Han längtade så. Det tog inte lång tid innan skolan var något som man måste gå till med betoning på måste. Det fanns ingen lust eller glädje i det. Nåt är fel då tänker jag.

Jaja, vi får se hur det går. När han kommer hem blir det förberedelse av utrymmet som han ska använda för studierna. Men först ska jag krama och vara med honom ❤️

Jag tycker detta forum är så fint ❤️Allt stöd som finns att hämta och med tiden kunna ge. Livet med alkoholen är en sån kamp och livet att välja bort är också en kamp men på sikt en kamp som leder till något annat - bättre. Livet med alkoholen är också oändligt ensamt. De vänner jag/vi som familj umgåtts med de senaste åren har främst varit personer som också dricker mycket. Nu sen flytten så har vi i princip inget socialt umgänge. Från min sida har det varit självvalt pga jag har tidigare dragit till mig människor som levt i samma ensamhet som jag. Jag längtar efter en annan typ av umgänge. Där jag kan vara jag och känna gemenskap och kärlek. En sida av mig är rädd att aldrig få uppleva det och en annan är övertygad om att det kommer med tiden🙏

När jag var på mina första dagar av nykterhet så kändes tiden sååååå lång. Nu är jag snart 2 månader in och det känns kort 😂 märkligt hur tidsuppfattningen ändras.

@TessaMa Hej vännen!

Jag kan relatera till mycket utav det du skriver(som alltid). Det här med att känna sig ensam och alltid dragit sig till personer som dricker mycket. Nu istället så värdesätter jag tiden mycket mer hemma och märker precis som du att tiden går förbaskat fort! Man går upp, jobbar och sen går man och lägger sig haha. Men det är så fint och otroligt starkt att du håller dig från det dåliga och din resa inspirerar mig otroligt. Att du är så pass stark som du är, och tar itu med dina bekymmer och tankar med annat än vad du gjort tidigare.

Kämpa på och sluta inte vara den fantastiska människa du är!

@Vilsenpappa Tack fina du 🙏 Jag är även inspirerad av din resa och tycker du gör ett fantastiskt jobb. För dig, dina barn och fru ❤️ Det känns så himla bra, igår kom sonen hem från Sverige. Jag är ff nykter. Pratade med honom i början på denna resa men han har inte sagt så mycket om det. Jag är så stolt att jag stadigt står kvar. Oavsett vad som händer! Sköt om dig 💐

Dagen idag, jisses! Det är en bergodalbana inombords 🎢 Jag går från lust, inspiration och glädje till oro, ilska och förtvivlan - upp och ner. Jag har haft 2 riktiga dippar idag. Just nu är jag i balans 🙏 men känner att det ligger och lurar ⬇️ Men jag har bestämt mig ⬆️ och märker att jag kan vända dipparna snabbare och snabbare. Jag stannar inte där så länge men de tar på energin. Tänker att ju mer jag tränar på att rikta min fokus på det som ger mig glädje (min målning just nu) ju enklare kommer det att bli. Har tillbringat de senaste dagarna med att skapa en kollektion och det har varit helt underbart. 8 tavlor är i princip klara, behöver bara åka och handla lack. Lacka dem och sen blir det bilder och ut på nätet. 😊

Tankarna kring alkohol kommer både när jag är i förtvivlan och i glädje. Så har vant mig att alltid ha anledningar att dricka ett glas. De kommer ganska sällan och är enkla att styra undan.