Jag har önskat och hoppats så himla länge att kunna dricka måttligt.
Någon här påminde mig att jag hängt på forumet i 5 år, det kan nog stämma - men jag har haft ett riskbruk sedan första ölen när jag var 15. Jag har hoppat mellan "alkoholfri" och "dricka måttligt" som en osalig ande, pendlat mellan starkt hopp och djupaste tvivel.
Jag älskar att festa, älskar att njuta av livets goda, och fastnar gång på gång i lögnen att alkohol är ett av de bästa sätten att leva livet. Inget är mer falskt och jag är så grundlurad.
Jag vill inte ta hjälp av vården, jag vill klara detta med hjälp från alla kloka på denna siten och med min familj. Kanske går det. Det måste gå.
Så många gånger har jag varit nykter på fester och middagar, och det har gått så bra. Nog ska jag kunna hålla det framöver. Måste bara hitta ett sätt att ignorera den lilla rösten som tar så stor plats, och som i omgångar viskar "idag kan du unna dig". Klart jag kan unna mig, men det får i så fall vara en färskpressad jos, en kall läsk, en morgon utan ångest, en nykter kväll med barnen. Jag kan unna mig allt jag vill, förutom alkohol.
Jag vill leva livet.
Jag SKA leva livet.
Snälla låt det gå vägen denna gången.

Tänker tillbaka, försöker räkna hur många kvällar jag druckit vin bara för att...

För att jag kunde, för att jag var uttråkad, för att barnen sov, för att barnen INTE sov, för att jag skulle varva ner, för att jag behövde piggas upp, för att fira, för att trösta mig..
Nu behöver jag inte det.

Är jag uttråkad gör jag nåt åt det, ofta innebär det att jag helt enkelt går och lägger mig (i vettig tid!).
När barnen sover ser jag på en serie, när de inte sover ser vi den tillsammans.
Behöver jag varva ner tar jag en kopp te, behöver jag piggas upp tar jag en promenad eller en kopp kaffe (eller gooodiiis!!)
Vill jag fira unnar jag mig att dansa loss eller krama någon eller äta nåt gott, behöver jag tröst snor jag en kram från någon nära, eller lyssnar på en sång som värmer.

Tänk vad många alternativ det finns.
Jag trodde mitt liv skulle bli fattigt utan alkohol, men jag ser att det är precis tvärt om.
Så berikande.
Så befriande att få känna såhär.
En helt vanlig jävla måndag.

@Surkärring Ha, ha! Underbar läsning! Om hur härligt livet blir som nykter och till och med på en helt jävla vanlig måndag! Hur bra som helst😁. Kan inte annat än hålla med till fullo❤️

@Surkärring Jag älskar dina positiva inlägg 🥰 Jag tänker ofta likadant. Att jag skulle känna MER och vara mer glad, nöjd, tacksam och harmonisk utan alkohol… mycket otippat. Men SÅ sant!

Kram 🐘

@Surkärring Så fint inlägg! Påminner mig om den gamla IQ-reklamfilmen. "För att det är match på TV:n, för att det inte är nån match, för att orka med föräldramötet, för att jag slapp föräldramötet, för att det är fint väder, för att det regnar - eller bara för att?"

Den här typen av inlägg är superviktiga för de som står i kast med att göra sin förändring, du förmedlar verkligen en känsla av att det inte bara går att dricka mindre men att det finns så stora vinster att göra genom att göra det. Tack!

@Geggan @Kristoffer @Smillans @Andrahalvlek @vår2022 tack för återkoppling ❤

Jag är så glad att det har gått så bra denna gången, hittills. Har ju försökt och misslyckats, igen och igen.. det känns som om jag är på väg att lyckas. Det vet jag ju inte nu, förstås, men känslan i magen ör annorlunda. Jag känner mig lugnare.
Det värsta som finns är inte att vara nykter. Det värsta som finns är att missa livet på grund av minnesluckor eller bakfylledar. Inget är värt det.

Jag tänker fortfarande inte "aldrig mer alkohol". Det är för stort. I stället tänker jag "inte idag, jag vill må bra imorgon". Det räcker gott för mig, för tillfället.
En dag i taget. Det går verkligen att vara alkoholfri. Jag kan. Jag tror att andra kan det med. En dag i taget.
Och när jag vill dricka säger jag till mig själv, ta det imorgon. Alkoholen finns kvar imorgon med, men suget kanske har gått över. Vänta en dag till, bara. Jag behöver ingen alkohol idag. (Kom att tänka på den där låten "Jag behöver inte dig idag".. tycker den är ganska dålig men texten skulle ju kunna funka på alkohol.. hmmm)

@Geggan @Kristoffer @Smillans @Andrahalvlek @vår2022 tack för återkoppling ❤

Jag är så glad att det har gått så bra denna gången, hittills. Har ju försökt och misslyckats, igen och igen.. det känns som om jag är på väg att lyckas. Det vet jag ju inte nu, förstås, men känslan i magen ör annorlunda. Jag känner mig lugnare.
Det värsta som finns är inte att vara nykter. Det värsta som finns är att missa livet på grund av minnesluckor eller bakfylledar. Inget är värt det.

Jag tänker fortfarande inte "aldrig mer alkohol". Det är för stort. I stället tänker jag "inte idag, jag vill må bra imorgon". Det räcker gott för mig, för tillfället.
En dag i taget. Det går verkligen att vara alkoholfri. Jag kan. Jag tror att andra kan det med. En dag i taget.
Och när jag vill dricka säger jag till mig själv, ta det imorgon. Alkoholen finns kvar imorgon med, men suget kanske har gått över. Vänta en dag till, bara. Jag behöver ingen alkohol idag. (Kom att tänka på den där låten "Jag behöver inte dig idag".. tycker den är ganska dålig men texten skulle ju kunna funka på alkohol.. hmmm)

@Surkärring 🥳🥳🥳 Grattis 😽! Underbart! Gillar din inställning till idag dricker jag inte, vänta en dag till för jag behöver inte alkohol idag….. Alkoholen finns hundsim sagt kvar imorgon men suget har då kanske försvunnit… Det tar jag till mig! Kram

@Surkärring 🥳🥳🥳 Grattis 😽! Underbart! Gillar din inställning till idag dricker jag inte, vänta en dag till för jag behöver inte alkohol idag….. Alkoholen finns hundsim sagt kvar imorgon men suget har då kanske försvunnit… Det tar jag till mig! Kram

Idag är det min födelsedag.
Min nykterhetsapp klockar in 4 månader och mina 2 närmaste vänner glömde bort mig idag.
Min familj väntade att fira mig, och sjöng inte i morse eftersom jag skulle jobba idag, jag gick upp strax efter kl 5 i morse. Det hade varit konstigt om de skulle upp o sjunga.

Mötte delar av familjen på stan efter jobbet, för att kolla julmarknad, men hade ingen ork, vi handlade lite mat och gick hem.
På byrån i hallen låg en liten tygpåse och en kokosstång. Det var förresten till mig, upplyste min man mig om i förbifarten.. jaha. Inget jag är så sugen på att öppna. Är det inte lite vanlig hyfs att överlämna en present ordentligt? Inte peka lite halvdant o liksom, eh ja, den kan du ta, typ.. Suck.

Jag känner mig lite nere, faktiskt. Inte för att jag hade förväntat mig någon blåsorkester, visserligen. På Facebook har jag faktiskt dolt min födelsedag för att slippa falska grattis. Men nog hade jag trott att mina 2 närmaste vänner skulle ha koll. Eller iaf en av dem. När de förstod att de missat kändes det som att deras förfäran mest handlade om att det var pinsamt för dem.. det var nog längesedan jag kände mig så besviken. På mer än en, på samma gång liksom.

Kanske lite egoistiskt men ändå. Lite uppmärksamhet hade jag nog önskat ändå.

Jag har lagat middag, snart är den klar. Ska jobba imorgon med, så det blir inte sent ikväll. Jag är inte riktigt på humör för något heller. Vilken dipp. Hoppas på en bättre dag imorgon. Då är det ju en helt vanlig dag, så då svider det inte lika mycket om nån glömmer bort mig.

@Surkärring Grattis på födelsedagen och grattis till 4 månader 🎉🥳🎂 Superbra kämpat💪. De 4 månaderna är ju en mycket fin present och som du fixat alldeles själv! Btw har jag också tagit bort datum på FB av samma skäl. Hoppas middagen smakade bra!

@Surkärring Hurra för dig idag🥳🥳🥳 och Grattis både till födelsedagen och det mest fantastiska nämligen till fyra nyktra månader! Förstår din besvikelse över dina vänner och makens present som du inte ens öppnat. Hmm, jag tycker iaf du är värd ovationer en dag som denna när du firar gånger två!!! Stor kram till dig🥰

130 dagar utan alkohol.
Saknar det ibland.
Oftast inte.
Livet är så mycket bättre utan.
Sömnen har rättat till sig rejält.
Magen mår bättre.
Huvudet är klarare.
Jag är fräschare.
Lägger mig oftast i tid numera.
Plånboken är gladare.
Jag bråkar mindre med min man, och när jag gör det kommer jag iaf ihåg varför 🙃

@Vinägermamman @Ny dag @Geggan tack för att ni läser och peppar ❤