Jag har önskat och hoppats så himla länge att kunna dricka måttligt.
Någon här påminde mig att jag hängt på forumet i 5 år, det kan nog stämma - men jag har haft ett riskbruk sedan första ölen när jag var 15. Jag har hoppat mellan "alkoholfri" och "dricka måttligt" som en osalig ande, pendlat mellan starkt hopp och djupaste tvivel.
Jag älskar att festa, älskar att njuta av livets goda, och fastnar gång på gång i lögnen att alkohol är ett av de bästa sätten att leva livet. Inget är mer falskt och jag är så grundlurad.
Jag vill inte ta hjälp av vården, jag vill klara detta med hjälp från alla kloka på denna siten och med min familj. Kanske går det. Det måste gå.
Så många gånger har jag varit nykter på fester och middagar, och det har gått så bra. Nog ska jag kunna hålla det framöver. Måste bara hitta ett sätt att ignorera den lilla rösten som tar så stor plats, och som i omgångar viskar "idag kan du unna dig". Klart jag kan unna mig, men det får i så fall vara en färskpressad jos, en kall läsk, en morgon utan ångest, en nykter kväll med barnen. Jag kan unna mig allt jag vill, förutom alkohol.
Jag vill leva livet.
Jag SKA leva livet.
Snälla låt det gå vägen denna gången.

Ja nog går det framåt.
Imorgon ska vi ha gäster från storstan och igår blev min man tillfrågad från en av dem om jag dricker alkohol eller ej. Misstänker att de vill ha med sig något som tack för att de får bo hos oss, och blev väldigt glad att någon hade koll eller alls bryr sig.
Ser fram emot lite kul i veckan.

Igår var det livat!
Vännerna kom på besök och hade med sig en flaska rött, fint, alkoholfritt vin. 😁
Maken lagade middag,vjag drack 2 flaskor alkoholfritt öl hemma, på konserten blev det en, och på bryggeriet efteråt blev det en alkoholfri öl och sen avrundade jag med en Ginger Joe. Whop, whop.

För ett halvår sedan hade det varit annan dricka och då hade jag vaknat med ångest o hjärtklappning. Nu är jag bara lite trött, det var evigheter sedan jag var uppe till halv två (!!) men jag var inte ens trött ute, och min ena kompis sa att jag såg jättepigg ut.
Jag är så glad!!
Det var så kul igår, maten var god, musiken var fantastiskt och jag mår otroligt bra.
Det går alldeles fantastiskt bra att roa sig med vänner OCH vara alkoholfri. Jag behövde inte planera eller räkna enheter, behövde inte snegla på klockan och fundera på hur dags jag måste "klämma sista ölen", fylle-nattamat behövdes inte och det var inte någon kass mage som väcker mig i morse.
Varje "festsituation" som jag nu upplever alkoholfri är annorlunda. Det är lugnare på något vis, men inte alls sämre. Jag minns hela konserten! Jag har pengar kvar efter kvällen. Jag är helt fri från ångest på morgonen.
Förlåt tjatet men alltså, wow. Jag är så glad.

@Surkärring Wow 🤩 Det låter som en magisk kväll. Även en utekväll blir bättre nykter, häftig upplevelse! Jag brukar tänka att jag minsann blåser klubbägarna/krögarna på mina pengar. Det är ju alkoholen som gör att uteställen går ihop typ, men mina pengar får de inte. Alkoholmaffian tjänar pengar på folks misär 🤬

Kram 🐘

@Andrahalvlek ja nog vill jag lägga pengar på vettiga saker men jag vill även ha kvar de få klubbar vi har som erbjuder det vi gillar 😎
Får hoppas att det räcker om de som kan hantera alkoholen är de som håller klubbarna flytande. 🙈

@Himmelellerhelvette @Geggan @Andrahalvlek tackar, tackar! Känns riktigt bra
Njöt fredagskvällen med chips och 2 olika alkoholfria öl, är imponerad av hur bra de gör dem numera. Det är inget svårt alls att skippa vanlig öl när det finns så bra alternativ.
Det jag gillar mest med att vara nykter jämfört med att försöka dricka måttligt är just enkelheten i att inte behöva ha koll. Jag behöver inte planera när jag måste handla på systemet, inte räkna enheter, inte veta när jag måste sluta dricka för att slippa må skit dagen efter, jag slipper helt och hållet att må skit dagen efter jag kan rycka ut i vilken nödsituation som helst eftersom jag är nykter, och jag sover så bra!
Det finns verkligen inget negativt med att vara nykter. Vilken insikt.

@Amanda L @Himmelellerhelvette @Bobafett fina ni, tack för svar ❤ Tänk som det kan gå. 🙂 Tänk ATT det kan gå. Vilken grej, va 🥳

90 alkoholfria dagar.
I övrigt inte mycket att hurra för.
Skitväder och allmänt trist känsla hänger som ett eget gråtmild över mig.
Jag trodde väl inte att några gigantiska under skulle ske, men jag saknar fortfarande alkoholen mer än vad jag förväntat mig inför den här "milstolpen".
Jaja.

90 alkoholfria dagar.
I övrigt inte mycket att hurra för.
Skitväder och allmänt trist känsla hänger som ett eget gråtmild över mig.
Jag trodde väl inte att några gigantiska under skulle ske, men jag saknar fortfarande alkoholen mer än vad jag förväntat mig inför den här "milstolpen".
Jaja.

Grattis till 90 dagar @Surkärring, hur tänker du fira? Själv är jag på min 74:e dag idag och närmar mig också mitt 3 månaders mål. Jag här själv funderat på vad jag skall göra när/om jag når målet, men det är ju inte helt lätt nu när alkoholen går bort som belöning. Har ju börjat bli en riktig godisgris dock sen alkoholen försvann, får väl klämma till med en riktig brakfika och nått kilo smågodis kanske!

@Surkärring Grattis till 90 dagar!! I övrigt är ju denna period var grå. Tänker att jag själv mådde bättre förra veckan då jag hade flera veckor av sammanhängande nykterhet än idag som är dag tre! Så försök att ändå verkligen ge dig en klapp på axeln och försök njuta av du klarat tre nyktra månader🥰

@Ölandstok tack jag firar inte med något speciellt. Har också börjat äta godis och kakor men mår inte så bra av det heller. Känner mig uppblåst och däst av det. Och deppig, i slutändan. Av alkohol kände jag mig iaf snygg under en kort period av påverkan. Vet att när hjärnan får sött krävs det större mängder för att den ska bli nöjd efterhand, lite som alkohol funkar. Det vill jag inte, har gått ner ett par kg och vill inte gå upp dem igen. Har återhämtar mig efter att ha varit dålig några veckor så jag behöver verkligen ta tag i mitt ätande och min träning. Det är ju egentligen bara en vanlig dag.

@Ny dag tack jo visst är jag duktig som klarat den korta tiden, men nu då?
Det tar ju inte slut här, tanken är ju att jag ska skita i att dricka alls. Så 3 månader är ingenting. Jag sover fortfarande inte jättebra. Jag umgås inte direkt med min man. Jag saknar alkohol. Jag älskar snabba belöningar och jag har glorifierat vindrickande som en avslappningsmetod. Jag sover fortfarande dåligt, och jag har fortfarande problem med huvudvärk. Någonstans inom mig trodde jag väl att allt skulle bli tipptopp och har gett det tid men vissa saker har bara inte hänt. Vet att det är ett ganska barnsligt sätt att se på det hela, imorgon säger jag kanske nåt annat men idag är det såhär det känns. Mitt rekord av nyktra dagar utan graviditet eller amning som grund är 182 så.. tja. Jag är inte så imponerad av mig själv.

@Surkärring Grattis till 90 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Nä, pukor och trumpeter blir det kanske inte vid denna milstolpe. Kanske känner du att ”golvet” höjts? Jag minns att jag kände mig mer grundglad, grundnöjd. Sen måste vi anstränga oss och fylla våra med lite roligheter också, de faller inte ner i knät på oss.

Kram 🐘