Jag har önskat och hoppats så himla länge att kunna dricka måttligt.
Någon här påminde mig att jag hängt på forumet i 5 år, det kan nog stämma - men jag har haft ett riskbruk sedan första ölen när jag var 15. Jag har hoppat mellan "alkoholfri" och "dricka måttligt" som en osalig ande, pendlat mellan starkt hopp och djupaste tvivel.
Jag älskar att festa, älskar att njuta av livets goda, och fastnar gång på gång i lögnen att alkohol är ett av de bästa sätten att leva livet. Inget är mer falskt och jag är så grundlurad.
Jag vill inte ta hjälp av vården, jag vill klara detta med hjälp från alla kloka på denna siten och med min familj. Kanske går det. Det måste gå.
Så många gånger har jag varit nykter på fester och middagar, och det har gått så bra. Nog ska jag kunna hålla det framöver. Måste bara hitta ett sätt att ignorera den lilla rösten som tar så stor plats, och som i omgångar viskar "idag kan du unna dig". Klart jag kan unna mig, men det får i så fall vara en färskpressad jos, en kall läsk, en morgon utan ångest, en nykter kväll med barnen. Jag kan unna mig allt jag vill, förutom alkohol.
Jag vill leva livet.
Jag SKA leva livet.
Snälla låt det gå vägen denna gången.

@Varafrisk tack @Amanda L Tack! Och ja, nå.. ibland orkar en ju inte dra allt. Jag har dessutom "slutat" så många gånger att jag upplever mitt svar om en sådan sak som numera mindre trovärdigt.

I natt drömde jag att jag skulle utföra en hämdaktion gentemot en som gjort mig illa, och det skulle vara genom att komma full till hans stora avent. När jag gick och var på väg att handla (i drömmen) funderade jag på att jag skulle bryta min 2-måmaders nykterhet, och om han verkligen var värd det. Det var han ju inte, men i drömmen hann jag inte komma fram till det, jag vaknade innan jag tagit någon flaska till kassan. 🙂

Mina vanligaste ursäkter är
- jag får så lätt huvudvärk
- jag ska jobba
- jag ska träna tidigt
- jag sover så dåligt med alkohol i kroppen, pallar inte det just nu

Varför säger jag inte bara att jag inte vill?
Antagligen för att tanken på att inte vilja dricka är så främmande, för majoriteten. Alla vill väl dricka när det ges möjlighet?
Så tänkte iaf jag, tidigare.
Tanken på ett glas vitt lockar emellanåt, men nu fortsätter jag med hela filmen, som jag lärt mig här 🙂 Ett glas som oftast blir två, som blir tre, som blir tjafs med maken, som blir att lägga mig sur, som blir dålig sömn sol blir ångest och trötthet dagen efter. Är det värt det? Icke.
Nu mot 90 vita dagar 🥳

Är just nu i en fas som får mig att fundera på hur allvarliga problem alkoholen inneburit från mig. Det går från känslan av att det egentligen inte var någon fara och allt är överdrivet till herregud vilken tur att inget hända barnen eller att socialen inte blev inkopplad. Det svänger nåt enormt.

Något som är skönt är att jag inte är sugen på alkohol. Jag är rätt nöjd med läsk och alkoholfri öl. Återhämtar mig från en operation, tränar lite av det jag kan och livet flyter på. Det är väldigt skönt och jag är så tacksam.
Det var bara det.
Trevlig helg.

@Surkärring Det är bara beroendedelen av dig som tittar fram för att förhandla. Låt den babbla på men lyssna inte. Den gör allt för att du ska lyssna. Ät något gott, vila, ta en promenad eller vad som helst. När du ignorerar en stund brukar den tystna. Den får mindre och mindre luft till att snacka ju längre tiden går. Tillslut har den syrebrist och man hör bara en suck då och då.
Kram

@Surkärring Håller med @Himmelellerhelvette - det är bara alkoholdjävulen som försöker övertala dig. Tänk på hen som en treåring i baksätet som tjatar om glass. ”Jag hör att du gärna vill ha glass men först ska vi hem och äta.” Tålamod.

Kram 🐘

@Himmelellerhelvette @Andrahalvlek japp är medveten om fällan.
Njuter av kaffe och tv med maken. Tänker inte luras ikväll heller, det är ju inte värt det.
Tack för ert stöd 🌻

Igår var jag så himla ARG!!!
ARG för att alla dricker vin överallt, hela tiden, i tv, på utecaféer, på sociala medier.
ARG för att det ska ifrågasättas när en INTE dricker alkohol.
ARG för att jag fortfarande har romantiska tankar kopplade till att dricka
ARG för att jag fortfarande hamnar i tankemönster där jag längtar efter att slappna av med vin, att domna bort, att slippa bry mig
ARG för att jag inte slutat dricka tidigare
ARG för att jag inte orkar ignorera mina känslor
ARG för att jag inte vill att det ska vara såhär

Gah!
Samtidigt är jag glad att jag har mina tankar, att jag kan reflektera, att jag egentligen inte känner nåt sug utan bara har lösa tankar, glad att det finns så bra stöd här, glad att jag slutat dricka nu och inte senare, glad att jg har haft ännu en alkoholfri helg.

Det går upp och det går ner. Det är ok. Jag får ha mina tankar och känslor. Det ok att jag svajar.
Jag vet var mitt fokus ligger.
Jag vet att jag inte dricker alkohol.
Det är okej.

PS. Att man skulle känna MER känslor som onykter var ruskigt otippat. Hade inte trott det om jag inte hade upplevt det själv. Men det lugnar ner sig med tiden, jag går inte runt och är konstant arg hela tiden längre. Ett tips: Kolla på humorprogram. Jösses vad jag skrattade gott som nynykter 🥰

70 dagar utan alkohol. Yay me!

Lyssnade på en föreläsning om alkohol. Fick många bra insikter. Visste inte att alkohol sänker immunförsvaret, nu vet jag det. Dessutom fick jag en aha-upplevelse kring terminologi kopplad till alkohol. Att vara "vit" eller hålla sig "ren". Det indikerar lätt att den som dricker är, mörk, svart, smutsig. Ordet "missbrukare" är lätt att koppla till ordet "misslyckad". Så ska vi väl inte ha det?

Har också tänkt mycket på vin. Funderat på mitt förhållande till vin. Tänkte på varför jag gillar det så mycket. Eller ska jag säga gillade det? Har insett att det var första klunken, som var grejen för mig. Ibland kanske de nästa 3, eller 4. Sen var det sällan mer, sen gick det bara vidare av slentrian, för att jag var uttråkad, för att jag skulle komma i stämning, för att jag skulle varva ner. Men det blev ju sällan så. Att varva ner blev att somna på soffan. Att komma i stämning blev sena nätter som ofta slutade i bråk och/eller minneslucka. Uttråkad fortsatte jag vara, men i ett luddigt, urlakat tillstånd och huvudvärk dagen efter.

Jag behöver fortfarande varva ner, ibland. Nu gör jag det med te, eller träning. Komma i stämning kan jag göra med musik. Och uttråkad är jag ännu, emellanåt, men då försöker jag göra något kreativt i stället.

Mina problem är små i det stora perspektivet. Jag tänker att jag ändå är glad att jag kan reflektera kring dem.

@Surkärring Grattis till 70 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Du jobbar på så himla bra och jag är säker på att dina inlägg inspirerar många nynyktra! Och för oss gamlingar är det viktig påminnelse. Vi får ju aldrig igen den där första nästan frälsta känslan, och tur är väl det för så skulle man inte orka leva i längden.

Korta stunder av eufori och enorm tacksamhet då och då är fullt tillräckligt. Det är nog den allra största fördelen med nykterheten - kurvorna blir inte så snäva och backarna upp och ner är inte lika branta. Man blir mer chill som nykter - det får ta den tid det tar att komma fram. Klar blir man aldrig - och tur är det för då är man död.

Kram 🐘

@Surkärring Grattis!
Du tänker så bra. På sätt och vis är det ett slags arbete att vara nykter. Man måste fundera på varför man känner som man känner och sedan vad man ska göra åt det. Och sedan göra något. När man dricker så är det ett slags smitande hela tiden, så fort man känner något så ska det genast bedövas med alkohol…
Inte särskilt utvecklande…😳

Idag var jag på stan med min man. Vi hade gott om tid, inga barn med, solen sken... Jag blev så himla sugen på att gå och ta en öl, längtade efter den där "buzzen" och den avslappnade känslan. Uttryckte min tanke till min man, han sa att jag ju kunde ta en alkoholfri öl men det var jag absolut inte sugen på. Jag uttryckte även hur osäker jag kände mig inför det hela. Skulle jag ta en öl?
Mina tankar var överallt. Vad skulle hända om jag tog en? Snabbt var nästa tanke "när kan jag då dricka nästa gång?" Ska jag ha 70 nyktra dagar igen, eller kan jag dricka när jag ska på konsert m vänner? Kanske lite vin ikväll till pizzan...?
Det tog inte ens en minut att köra igenom alla tankarna.. och vad skulle jag göra med DENNA sidan, var nästa tanke. Jag ville inte behöva berätta om nåt återfall.. och jag ville INTE börja om från början.
Det tog några steg till, vi rundade ett gathörn, och sen var tankarna på alkohol borta!! Jag glömde liksom bort dem!!??
Vi strosade genom stan, drack hemmagjord pumpa latte och hade hur trevligt som helst!
Till pizzan ikväll drack jag bubbelvatten men vid matlagningen blev det en alkoholfri IPA. Jag har haft en jättemysig kväll, och nu ska jag lägga mig, spiktnykter dessutom.
Hurra!

@Surkärring Intressant att få ta del av din reflektion och tänk vad många tankar man kan ha på så kort stund. Dina nyktra dagar har gjort din hjärna starkare i ditt konsekvenstänkande och du valde den säkraste handlingen, du fortsatte att strosa och suget försvann. Bra gjort! Det stärker också självkänslan att göra som du gjorde, man blir allt starkare i sin planerade linje och det motiverar till att fortsätta vara nykter. Du drack vatten till pizzan😁. Framgång föder framgång, man blir belönad av att lyckas i hjärnan. Fortsätt så!

Trevlig söndag!❤️