Jag har önskat och hoppats så himla länge att kunna dricka måttligt.
Någon här påminde mig att jag hängt på forumet i 5 år, det kan nog stämma - men jag har haft ett riskbruk sedan första ölen när jag var 15. Jag har hoppat mellan "alkoholfri" och "dricka måttligt" som en osalig ande, pendlat mellan starkt hopp och djupaste tvivel.
Jag älskar att festa, älskar att njuta av livets goda, och fastnar gång på gång i lögnen att alkohol är ett av de bästa sätten att leva livet. Inget är mer falskt och jag är så grundlurad.
Jag vill inte ta hjälp av vården, jag vill klara detta med hjälp från alla kloka på denna siten och med min familj. Kanske går det. Det måste gå.
Så många gånger har jag varit nykter på fester och middagar, och det har gått så bra. Nog ska jag kunna hålla det framöver. Måste bara hitta ett sätt att ignorera den lilla rösten som tar så stor plats, och som i omgångar viskar "idag kan du unna dig". Klart jag kan unna mig, men det får i så fall vara en färskpressad jos, en kall läsk, en morgon utan ångest, en nykter kväll med barnen. Jag kan unna mig allt jag vill, förutom alkohol.
Jag vill leva livet.
Jag SKA leva livet.
Snälla låt det gå vägen denna gången.

@Surkärring Så roligt och sant! Tänkte på det senast igår då vi såg en föreställning och jag tog en äppeljuice i pausen.
Jag var törstig och den var så jäkla god, kall och lagom söt. Tänkte just då att vilken tur att jag inte dricker alkohol, då hade jag missat den....! (Tänk om mitt förra jag hade hört den tanken :) :)
Föreställningen var fantastiskt bra och vi hade alla ett leende på läpparna när vi gick därifrån.
Vin hade bara blurrat till hela upplevelsen. Förr hade jag lätt druckit två glas innan och en i paus...för det skulle ju vara så "festligt". Men då blir det inte alls samma närvaro. Så glad att jag kan ha roligt utan alkohol.
Så fint att du också upplevt det. Kan ju vara svårare eller lättare, men när man väl kommer dit så blir allting bara bättre! :)

@Amanda L ja jo jag hade också proppat en föreställning med vin eller bubbel förr.. och alla ölstinna rockkonsert jag gått på, där jag dagen efter inte vetat om det var en bra spelning, för jag kunde inte minnas den. Så sorgligt, egentligen.. mycket bättre utan!

@andrahalvlek det där med att helt enkelt skippa tråkiga fester är ju verkligen så befriande! Tänk vilken insikt att det går att göra så, wow liksom. Och så enkelt 🙂

@vår2022 jag tänker mycket på det du skrev, att det är lätt att bli lite blasé.. det stämmer nog men det påverkar mig allt mindre. Ibland är det jobbigt när jag inser att det inte blir några jättefyrverkerier bara för att jag varit nykter en vecka till, men allt oftare känner jag ett lugn inombords, bara sådär. Det är så himla, himla skönt att inte vara bakfull. För mig är det nog den största vinsten. Jag har mått så fruktansvärt dåligt i mina bafylledagar så jag har svårt att förstå att jag fortsatt festa. Jag blir förskräckligt dålig i magen, och får starka ångestpåslag av alkohol.. och ändå, under så många år, har jag tyckt att det har varit ok med alkohol. Helt galet.

Fortfarande har jag inte basunerar ut till folk att jag inte dricker och inte planerar börja. Jag tar det dag för dag. Lyssnade på en podd där någon sa att det är lätt att ropa typ halleluja efter sina första nyktra veckor och vilja dela det med hela världen, men att man ofta då är så ny i sin nykterhet att det är lätt hänt att en tar återfall och då blir det jobbigt att börja om inför alla som vet. För mig låter det vettigt, så jag avvaktar. Sa till en kompis att jag hade 100 vita dagar, hon frågade om jag ska köra på 100 vita till och jag sa att det tror jag nog jag ska. Har gått ner ca 4 kg sedan dess också, och för henne är det en förklaring som är lättbegriplig. Lustigt ändå att det är ok att prata om vikt och att inte dricka pga den, men att det är svårare att ta in att alkohol bara är allmänt kasst..

Mina tankar på att ta ett glas dyker fortfarande upp. Men tankeslingan är inte lika lång, jag släpper den lättare. Suget är inte heller lika starkt. Lite som ett moln. Från början var det ett stort, tungt, grått regnmoln som svepte in hela mig och nästan skrek i mitt öra att "jag vill ha vin, nu!" Jag hade svårt att se igenom det, svårt att värja mig. Nu är det mer som en lätt dimma, ett dis, som viskar lite försiktigt "ett glas vin kanske hade varit gott..?" Men då tar jag några andetag, en kort stund blundar jag, och sedan ser jag genom dimman, grönt gräs och hur solen tittar fram.
Kanske konstig liknelse men det känns ungefär så. Jag är inte rädd när dimman sveper in, jag vet att den lättar strax igen.
Det är en skön känsla.

Läser "Jag som var så roligt att dricka vin med" . Känner igen vissa tankegångar, men mycket är väldigt annorlunda jämfört med mina upplevelser. Ändå nyttigt och intressant med andras erfarenheter och perspektiv. Fast rent litterärt är det ingen hit, känns lite som ett hastverk.

Ledig dag och regn regn regn.
Skönt med soffhäng, böcker och finkaffe (nya kapslar till min Nespresso, mandel och Caramel, så himla gott...)

En dag i taget...

@Surkärring Lustigt det där med viktnedgången och att din väninna förstod vikten av att fortsätta 100 dagar till. Oavsett anledning är det ju ett toppenbra beslut!!! Själv har jag torr hy och ska av den anledningen undvika alkohol då den är uttorkande… min hudterapeut dricker i princip inget av den anledningen och jag köper det med hull och hår. Som 50 + kan man inte behandla kroppen som man gjorde när man var ung, det gäller även kopplat till alkohol även om man inte fastnat i ett beroende.
Jag ör också förundrad över att jag fortsatt dricka trots att jag mått så dåligt efter, främst kopplat till ångest. Önskar dig en härlig ledig dag med soffhäng o gott kaffe!🥰

@Ny dag tack för hälsningen ❤
Ja alkohol är ju väldigt uttorkande så nog är det bra för hyn att skippa det.. jag tänker också på allt det som förstörs på insidan; lever, bukspottkörteln, magen.. även om det inte syns som det gör med torr hy.
Jag närmar mig 50 och märker också hur alkohol sliter, både på kropp och psyke.
Så skönt att slippa dricka!
Ha en fin dag, du med ❤

@Surkärring Helt rätt med de inre organen…. Mina värden har alltid och är fina vilket jag är tacksam över. Vi ska klara det här och vi hjälps åt, i med och i motgång. Det viktigaste är att aldrig ge upp och någon gång kommer vara sista gången. För egen del hoppas jag vet att det är nu för jag pallar inte med vad alkoholen gör med mig och mitt liv. Nykter dag 16 och siktar på först o främst 3 månader❤️!

Jag gav precis efter och lät suget bestämma...
OMG...

Suget av något sött efter maten fick styra och åh, kära nån... pepparkakor med cream ch*ese och en Nespresso ginger spice cake latte..
Jag dog just kaffenjutningsdöden
🤣🤣🤣
(men återuppstod snabbt så jag kan ta en till!)

Mycket skrivande idag..
Läste ut boken "Jag som var så roligt att dricka vin med" - på dag 2 eller 3.
Den var ok!
Många saker tog jag avstånd från, men långt många saker kände jag igen mig i. Trots att jag tycker att mitt drickande var lååångt ifrån Rebeckas, var det flera händelser jag kunde relatera till. Så märkligt.
Jag har aldrig erkänt att jag är alkoholist. Jg hat aldrig identifierat mig som en. Det har handlat om riskbruk, det är vad jag envist hållit fast vid.
Var går skillnaden?
Spelar det någon roll nu, när jag vet att jag inte ska dricka?

@Surkärring För mig spelar det ingen roll. Riskbruk, missbruk eller alkoholist, allt är dåligt och om inte annat så kan de två senare leda till alkoholism. Det viktiga är att jag insett hur skadligt det är och att jag slutat dricka. Det viktiga är också hur jag identifierar mig idag, en person som inte dricker alkohol. Jag tänker att jag var alkoholberoende förr, men att jag inte är det idag, så länge jag inte dricker. Men det är inget jag tänker på speciellt mycket, jag tänker positivt på hur skönt det är att vara nykter😁

@Surkärring Har börjat läsa din tråd men inte läst klart. Har mest bara orkat skriva i min egen tråd men vill säga Grattis t alla dina dagar👏🏻❤️

Diskussionen har förts i olika trådar beträffande alkoholist, alkoholberoende osv.
I min värld så tänker jag att när det gäller riskbruk då dricker man på en nivå där man skulle kunna utveckla ett beroende. Ett bruk av alkohol då kan man hantera alkoholen. Jag kallar mig själv för alkoholberoende vilket var den diagnos som skrevs på mitt läkarintyg när jag gick behandlingen men jag är inte aktiv i mitt beroende. På behandlingen och på eftervården benämner vi oss alltid som beroende. Jag tänker att det är olika viktigt för oss här på forumet hur vi definierar oss. Så välj det som stämmer in på dig, tänker jag.

Kramar ❤️

Igår tackade jag nej till alkohol, och fick frågan om jag är absolutist.. Ja, för jag hade tyckt nej förra gången hen frågade också. Så var det ju det där med etiketter.. spelar det någon roll?
Jag sa bara att "nä det tror jag inte att jag är men jag ser ingen anledning att dricka nu". Vi var mitt ute i skogen, liksom..
Jaja, whatever..
Ännu en helg gar passerat, jag har nästan inte tänkt på alkohol alls, förrän jag blev erbjuden det igår, då, liksom lite sådär..
Ju mer jag tänker på att dricka just nu, desto gladare är jag att jag slipper.
@Varafrisk jag har ännu inte bestämt mig för något att kalla mig, förutom alkoholfri 🙂 det passar mig bra 🤓

@Varafrisk tack ❤❤❤
Jag är nu mer än halvvägs till mitt gamla rekord på 187 dagar (förutom vid graviditeter och amning) och jag känner oftare ett lugn, som är nytt för mig.

Tanken på att inte dricka ger mig inte panik längre.
Jag kan känna sug, men det går över rätt fort.
Jag bryr mig inte om vilken ursäkt jag ska ha för att tacka nej, det räcker så bra med ett vanligt, enkelt nej.
Jag sover bättre, något som kommit långsamt när jag ser tillbaka.
Är så tacksam, det känns så bra.

Detta är bara början på mitt alkoholfria liv men för ovanlighetens skull känner jag mig trygg i min nykterhet. Jag tror jag kan leva såhär, och jag känner inte att jag kommer gå miste om något. Tvärt om, det är nu jag kan leva fullt ut, sann mot mig själv.
Det känns bra.