@Smillans 🥳🥳🥳 Grattis till fyra månader och efter att ha läst din tråd nu på eftermiddagen är jag övertygad om att det blir många fler. Du inspirerar verkligen! Läste någonstans att du i början var orolig för att bli hon som drack i andras ögon, vänd lite på meningen och bli hon som inte dricker. Det är och har varit min ambition och orsaken är att jag mår så mycket bättre utan. Inte mer än så egentligen. Jag har också de funderingarna dvs jag vill och kommer nog aldrig berätta eller erkänna att jag har haft alkoholproblem. Det är liksom min ensak och huvudsaken är att jag vet och har gjort något åt det. Fortsätt skriva ❤️🙏🥰

@hgk @Andrahalvlek tack snälla ni❤️ det betyder så mycket med hejarop🥰
@Ny dag Så glad jag blev av din kommentar, tack❤️ jag ska verkligen kämpa för att bli hon som inte dricker✨

Vecka 18. Mitt mående är verkligen bra just nu. Jag känner mig trygg och lugn. Dagarna går i olika takter, körigt ena dagen och stilla andra. Jag tänker aktivt på att inte bara köra på. Stannar till och reflekterar. Det är snart dags för jobbets julbord och jag ser verkligen fram mot det. Mums på all god julmat. Jag har redan sagt att jag kör bil så det inte blir några frågor om varför jag är nykter. Det ska bli kul att få piffa till sig och få några timmars samkväm med kollegor. Viker av när volymen på samtalen ökar tänker jag.
Så tillfreds med livet just nu. Precis som jag önskat.
Doftar gott i dag gör jag också. Har en ny duscholja - L'Occitane Almond Shower Oil. Ljuvlig. Inte den billigaste men såg att Åhléns har rea på den nu. Tips🍀
Önskar er en fin tisdag❄️

@Smillans Grattis till 4 månader+🥳. Det är så härligt att läsa hos dig, så positivt och skönt liv du har nu. Kände nästan lukten av din duscholja, frisk och fräsch föreställer jag mig😁. Ha det så gott!❤️

@Smillans Grattis till fyra månader och den där fina flaskan som bara luktar gott och inte ger ångest.
Och jag anar att du sparat in mycket på alkohol och kanske fått mer pengar över ändå. 🥳🥰

Vilken underbar soluppgång jag fick beskåda i morse. Satt i bilen på väg till annan ort för jobb och bara Wow🌅Har ju knappt sett solen på hela november.
Fredag idag och det behövs kan jag säga, jag är så otroligt trött idag (inte konstigt med vädret som varit iofs) och jag ser verkligen fram emot en helg till att bara vara.
När jag satt i bilen började jag tänka på om jag skulle ta fram utebelysningen och kanske börja göra lite adventsfint och en tanke började ticka och pocka efter min uppmärksamhet, jul, mysigt, julmusik, stämning, glögg… och det var inte den alkoholfria varianten som lockade. Jamen det är väl själva fan att den ska titta in också. Snoppade av tanken tvärt och börja tänka på annat. Där fick du, håll dig borta från mig, din orm.
Var och handlade på hemvägen, det blir kycklingwok här hemma idag och i glaset blir det Julmust light. Min mobil kommer snart explodera av alla sms och Mail om black friday erbjudanden, ge mig ro.
Önskar er en skön vit helg✨

Vecka 19. Här har det kommit snö och det är så fint❄️Utebelysning gör sitt och jag har ett vackert vinterlandskap utanför. Jag har märkt att jag lägger mer märke till detaljer numera. Kan verkligen stanna upp och beundra och begrunda. För att inte tala om den nynyktras sinne och tankar. Kan ni tänka så? Att inget är omöjligt, att vi har alla möjligheter att göra det vi vill (nästan) Kanske jag skulle läsa en kurs i nåt spännande, eller åka till Skottland och vandra? Hisnande tanke, men fullt görbart.
Att jag just den dagen för 134 dagar sen gjorde slut med alkoholen är det bästa jag gjort och på alla dom här dagarna har ett jag tittat fram som är så full av liv. Och tacksamhet. Tänk att just jag klarade det. Det blir nästan för häftigt när jag tänker på det. Sån jäkla kämpe jag är. Vi ALLA här inne är. Vi har fått se det jävliga i livets baksida, men vi kämpar på och får vara med och styra det viktiga i livet, oss själva. Vi är värda att må så gott som möjligt i resten av våra liv. (Amen, tänkte jag lägga till haha)
Jag for iväg lite😅 nu blir det jobb resten av dagen.
Önskar er en härlig tisdag!

Justja, glömde (vill dokumentera) Jag skulle visa en kollega en sak på mobilen och när jag knappar fram internet kom AH sidan upp. Jag vet inte om hon såg, men jag kände att strunt samma. Frågor hon, svarar jag. Det var skön känsla, hade fått panik för ett par månader sen. Framsteg✌🏼

@Smillans grattis till 134 dagar! Stort och härligt! Blir så glad och förhoppningsfull när jag läser dina rader. Jag har förvisso 104 dagar kvar men är på G. Tänker på ditt trådnamn Var gick det fel? Det stämmer ju inte längre utan borde heta Nu går det åt rätt håll eller något ditåt🥰! Kram

@Ny dag tack för din fina kommentar🥰 kämpa på, du är strax där du också✨ Ja det kanske är dags att ev byta tradnamn, blir nåt att klura på. Kram på dig❄️

Åh herregud så mycket snö det kommit❄️❄️
Jag är nästan insnöad. Men otroligt vackert ute som idag tex när solen var framme. Som ett vackert julkort.
Jag har ett skav som kliar lite. Det känns som att vissa tar för givet att bara för att jag ska köra bil så ska jag agera nån sabla taxiverksamhet? Åh plockar du upp mig på vägen? Mig med? Får vi åka hem med dig?
Fasen det är inte ok tycker jag men jag vet inte varför jag tycker så egentligen. Vad spelar det för roll, det är väl bara kul om vi är fler. Men ja, det skaver. Som att jag är nån butler eller nåt. Sitta och vänta på att nån ska bli klar. Jag känner mig lite utanför och det är väl där skon klämmer? Äsch jag vet inte, kanske jag bara letar fel och beter mig barnsligt.
Ikväll blir det lasagne till middag och nybakad saffransbulle och julmust till efterrätt. Inte fel, inte fel alls.

@Smillans Fördelen med att köra är ju att man kan åka hem när man vill. Sitta och vänta på att andra ska sitta kvar och dricka vill man slippa. Det kan du gott säga åt dem som vill åka med, det hade jag gjort.

Kram 🐘

@Andrahalvlek jag ska bli bättre att säga till och ifrån. Tack😊🥰

Julbord med jobbet. Jag vet inte om jag var med om en baluns för tidigt i min nyktra resa?
Vi började tidigt på dagen med julmat, det bjöds julmust till (ingen alkohol före 17). Det var såå mysigt. God mat, trevliga lekar, mycket skratt och flams. Jag kände mig så fin och uppriktigt glad. Allt var 10/10.
Sen så började det korkas upp bubbel, glögg, snaps(!), öl och skålarna avlöpte varandra i ett rasande tempo. Det var här nånstans jag började känna mig som ett UFO. Jag fick flera frågor och kommentarer om varför jag inte drack. En sa rakt ut: men vad tråkig du är.
Och ja, jag kände mig tråkig där och då. Jag blev nästan vilse.
Jag är introvert som person, men spelar extrovert i sammanhang och har alltid varit lite tonsättare på fester. Jag drar igång, skrattar mycket och är alltid där det händer nåt. Då är det kul och tjo och tjim. Nu var jag bara obekväm och förmodligen tråkig. Jag åkte hem när dom andra drog vidare ut på krogen och ja, jag var glad att jag var nykter men kände mig samtidigt lite nedstämd. Vem är jag egentligen? Hur är den nyktra Smilla? Är hon den tråkiga? Det här har stilla vandrat runt i min hjärna ett par dagar och jag har ännu inte funnit svar. Jag känner mig lite identitetslös och jag tror jag måste vara extra vaksam just nu. Jag är fortfarande 100% på det klara med att vara nykter är vägen för mig. Jag kommer aldrig glömma vad alkoholen gjorde med mig, att den nästan tog livet av mig.
Men nu då? Hur går jag vidare och vad betyder det här i förlängningen? Måste jag byta umgängeskrets eller kommer det landa bra ändå och jag kan känna mig trygg med att vara nykter vid festligheter? Tiden får visa. Nu kommer det dröja ett tag innan jag går på fest igen och jag ska än mer fokusera på det nyktra livet som får mig att må så bra. Det känns gott och tryggt.
Idag blir det stilla lördag. Lite handling, matlagning, kanske jag bakar nåt gott. Det blir lite pälsvård för min fyrbenta vän iaf. Promenad. Hoppas på ro i själen. Det enda jag önskar. Imorgon är det första advent, skinkmacka med senap till frukost, mums!
Aldrig glömma!

@Smillans Folk som säger ”vad tråkig du är” har själv problem med alkoholen. De vill ha suparkompisar. Riktiga vänner säger ”vad bra, jag är glad för din skull”. Sen är det ovant i början att vara nykter när alla andra är onyktra. Ha tålamod, det ger sig med tiden. Plötsligt går du på en fest och märker att du inte brytt dig ett dugg om vad andra dricker, att du har pratat och skrattat gott hela kvällen. Ibland får jag tänka efter: ”Hmm har jag råkat få i mig alkohol?” Men det har jag inte - jag har fått en raketskjuts av dopaminer på helt naturlig väg 🥰

Kram 🐘

@Smillans Det är en prövning att gå in i ”gamla” sammanhang där man tidigare druckit och festat som alla andra. De första gångerna upplevde jag mig också som ett ufo, från en annan planet. Man befinner sig på olika nivåer som nykter och onykter när alkoholen sätter in sin verkan och påverkan. En obedövad kontra en bedövad hjärna. Alkoholen som skapar en konstlad upprymdhet och lyckokänslor till en början, där minsta lilla kan framkalla gapskratt. Som nykter är man inte där, inte in det konstlade tillståndet.

Minns en fest jag var på i början och hur ljudnivån och beteendet förändrades i takt med alkoholintaget. Lagom ljudnivå i början, efter några glas högre ljudnivå, några glas till och skriker folk till varandra över bordet som på en hockeymatch, det liksom skar och nästan visslade i mina öron😂. Ingen lyssnar på den andre och man försöker överrösta varandra. En säger vad tråkigt för dig som inte kan dricka då du kör bil. Svarar att det blir nog roligast för mig imorgon bitti. Dags för musik och dans, mascaran hänger, man vinglar lite och folk är kärvänliga med varandra, berättar om hur mycket de tycker om varandra. Sången ekar och skratten flödar. Någon blir mer sentimental och börjar gråta, andra tröstar. Klockan är runt 24 och jag tar bilen hem. Innan det har en person slocknat i soffan av fyllan. Festen fortsätter tills på småtimmarna. Jag var så otroligt tacksam över att vara nykter när jag vaknade den morgonen, ingen ångest och inte bakfull. Jag var pigg och fångade dagen, medans mina vänner nog inte mådde speciellt bra.

Med tiden som nykter har jag varit på fler tillställningar och blivit allt mer bekväm i mig själv och att jag inte dricker. Det har fått mig att slappna av mer och att ändå kunna ha roligt och ta del av festen. Jag kan få partystämning ändå, sjunga och skratta, men jag stannar sällan kvar så länge som till småtimmarna, som förr. Jag känner mig så stolt och fräsch över att vara nykter och det tror jag att min omgivning märker, för nu får jag inga kommentarer mer. Jag känner av när det är dags att gå hem beroende på läget och stämningen. För mig finns det inget värde i att få en konstgjord kick av lycka som varar en kort stund och som sedan utvecklar sig till det helt motsatta. Det är bara destruktivt.

Med tiden kommer du att hitta din plats och din trygghet i dessa sammanhang också. Ha en riktigt fin första advent och bra jobbat!🤎

@Andrahalvlek @vår2022 tack för era fina stärkande kommentarer❤️det var precis vad jag behövde nu. Och som du säger Andrahalvlek riktiga vänner stöttar och supportrar.
Och vår2022 du prickade in festen på alla punkter. Haha fnissade rejält här i soffan när jag läste.
Önskar er en fin första advent och tack igen för era stöttande kommentarer❤️

Vecka 20. Jag har en riktigt bra pågående vecka. Mycket att göra på jobbet men inom rimlig gräns för stress. Varit på tjänsteresa med kollegor och det var verkligen kul. Middag på kvällen och jag beställde ett glas alkoholfritt vin som smakade blaha, beställde in cola zero istället. Var på rummet redan 22, sminkade av mig och låg i sängen strax efter. Lysande en stund på ljudbok innan jag somnade. Alltså det ÄR så skönt med detta. Sen vakna pigg och utvilad, äta god hotellfrukost och samtala med kollegor om gårdagen utan minnesluckor. Sån skillnad mot förr. Sist i baren, stupa i säng, sova ett par timmar, mascaran utsmetad i halva ansiktet, trött och sliten, huvudvärk. Orka sig ner till frukosten och tvinga i sig nåt. Små röda ögon som avslöjade hur man mådde. Uuurk!
Hur kan jag ens tveka på om jag gör rätt?! HUR skulle jag ens kunna tänka på att förstöra det här jag byggt (bygger) upp? Förra veckans dip är som bortblåst. Det är ju det här jag vill och som gör att jag mår så bra. Jag gör mig bäst nykter😊 Det går verkligen upp och ner i känslolivet men det är väl så det ska vara. Det är helt ok.
Kallt som attan idag❄️
Mående: 4,8/5 hurra ✨

@Smillans Alla de där insikterna av att man mår så otroligt bra utan alkohol gör det mer och mer solklart att man aldrig mer vill riskera måendet. Ibland har jag haft svackor, nyligen en rejäl men jag vet att jag mår så obeskrivligt mycket bättre i mitt nyktra liv så även när man mår riktigt skit, bara vill dränka mig i flaskan för att slippa känna alla fruktansvärda känslor så vet jag att detta måendet kommer gå över och sen kommer jag få må sådär härligt igen så som du gjorde när du vaknade till hotellfrukosten ❤️ Alla mår dåligt emellanåt men vi som är alkoholberoende har dränkt det måendet så vi vet inte riktigt hur vi ska hantera det. Vi får träna, träna och träna sedan lär vi oss att det är övergående. Nu mår jag toppen igen efter några veckor av mestadels uselt mående. Kram❤️

@Smillans Håller med dig om att det är så mycket skönare att vara nykter - och vilsamt! Ibland tänker jag på det där att dricka måttligt, men även om jag genom ett under skulle lyckas med det så skulle jag vara tillbaka till det där oroliga planerandet. Var, när och hur mycket ska jag dricka?
Inför varje fest eller middag: oro. Och sedan sitta och kämpa med ett sug hela kvällen. För då måste jag kämpa emot….
Det skulle förstöra allt även om jag skulle lyckas hålla mig till två glas.
Nu känner jag ingen oro alls, jag koncentrerar mig på på festen och middagen och på att njuta av nuet. Så vilsamt!
❤️👍

Söndag och andra advent. Ligger i sängen och njuter av mitt kaffe. Tänk att kaffe är så gott. Ute är det vitt och och lugnt. Jag bor på landet och här sandas det eller saltad väldigt sällan så det är verkligen vitt (och halt)
Har fått önskelistan av barnbarnen så jag kommer börja checka av den till veckan. Det är så många jular jag varit ute i sista stund och saker varit slut och än en gång har hag varit besviken på mig att jag inte fixat saker i tid.
Jag har tänkt lite på ånger. Vad gör man av ånger? Det är en sån vidrig känsla och jag tampas med den. Ånger för saker jag gjort eller inte gjort. Att jag brutit löften. Det tär på mig. Jag har försökt att läsa på om ånger och hur jag kan komma vidare och det jag hittat och försökt ta till mig är att älta i två minuter sen släppa det. Det funkar ganska ok men jag kommer behöva göra mer, men jag får ta det lite längre fram.
Just nu får jag mota bort ånger och njuta av min tid här och nu, fortsätta vara stark och bestämd i min resa. Bygga upp min självkänsla och inte alltid känna jag gör nåt fel. Var sak har sin tid.
Idag blir det en stilla söndag i hemmet. Lägga upp veckan som kommer, vara snäll mot mig och inte älta mer än i två minuter åt gången.
Det blir bra 🎄
Önskar er en fin andra advent✨