Backa 7. 49 dagar av nykterhet🌟
Dagarna flyter på nu och jag tänker inte på alkohol. Jag hade köpt några alkoholfria (0 % alkohol, viktigt för mig) öl till helgens grillat men dom står kvar i kylen, det blev cola zero istället. Jag glömde av ölen haha.
Jag mår verkligen så bra, känner en frid jag inte känt på länge. Mitt gamla jag börjar titta fram och jag har en energi som är så häftig att känna. Lusten att vilja göra saker ex baka, läsa böcker, planera roligheter osv.
Tänk att jag bestämde för 49 dagar sen att nu räcker det. Det är bra nu.
Och här är jag nu, dag som blir dagar, vecka som blir veckor, månad som blir månader…
Jag är så tacksam🌼

@Andrahalvlek @vår2022 tack så mycket🥰

Snart en vecka till i räkning. Jag mår oförskämt bra. Nykterheten går jättebra och jag känner mig positiv och stark. Tänker faktiskt inte så mycket på det som varit. Gjort är gjort. Jag behöver heller inte förklara för någon eller be om ursäkt. Min alkoholism har jag haft för mig själv (förutom vissa snedsteg på SoMe, men vem har inte gjort det)
Jag har heller inte pratat med någon om detta att jag valt att bli nykter. Är det viktigt tro? Jag vill helst inte göra det, så jag avstår för nu.
Jag har en väninna sen gammalt och vi brukar träffas ett par gånger om året, äta middag, se en konsert eller annat. Det brukar bli ganska blöta kvällar. Nu har hon börjat planera en ny träff och jag vete fasen hur jag ska göra. Säga att jag inte dricker pga vad? Kanske bara vara ärlig? Men vi bor i en småstad så det kommer sprida sig och jag vill inte bli ”hon som drack”
När jag tänker på alkohol idag eller ser bilder på nätet när folk festar så känner jag nästan avsmak. Minnet är för tydligt hur jävla dåligt jag mådde. Jag drack fast jag hela tiden tänkte att det kommer bli min död. Fy satan att jag inte ska dit igen. Aldrig mer! Jag kommer aldrig mer ta till alkoholen som ett alternativ till dryck, fest, stress, oro eller annat. No more!

Vecka 8. Det blev en något märklig helg som var. På fredagen packade vi iväg och skulle vara borta över helgen, 1,5 tim hemifrån.
Umgicks, åt gott, var utomhus, bara trevligt.
Lördagen började lika, allt var trevligt. Sen märker jag på em att min make börjar bli rusig, rejält. Dagen är inte så sen så jag börjar hålla lite koll och jodå, han hade fått feeling och märkte inte själv hur ruset steg åt huvudet. Jag sa till honom ett par gånger att lugna ner sig lite, du behöver inte dricka så fort. För det gick undan med en rasande fart. När klocka var 18,30 hade jag fått nog, han sluddrade när han pratade och ja, han var klappfull.
Jag tänker inte så mycket men jag sätter mig i bilen, skickar ett sms till honom: jag åker hem, vi hörs imorgon.
Alltså va? Vad gjorde jag precis?! Haha, jag drog.
Jag hade nu 1,5 tim hem och befrielsen jag kände!! Solnedgång, mindre trafik och jag bara körde rakt fram. Jag var inte arg eller nåt, utan mer tillfreds med mitt val att åka. Jag gjorde nåt för mig och mitt välmående.
Maken han ringde och ringde, skickade sms men jag svarade inte på nåt. Jag kände att ikväll blir inget vettigt sagt.
Vet ni vad jag gjorde? Jag köpte med en pizza hem, åt och läste bok. La mig i sängen och läste lite till och sen sov jag gott❤️
Dagen efter åker jag tillbaka 1,5 tim och möter upp en väldigt skamsen make. Åh herregud som han skämdes stackarn, bakfull och jävlig. Jag sa: jag kommer aldrig gå med på det här igen. Du får gärna dricka med förstånd men jag kommer åka varje gång det blir så här.
Sen var det bra med det.
Jag - alkohol, 1-0
8 veckor idag och idag är jag stark🌟

Nu har hösten verkligen börjat komma🍂🍁kylig luft imorse. Bra, då kanske vi slipper dom förbannade myggen.
Jag tänker på att jag är lite ”i stå”, vad nu det betyder. Dagarna flyter på, det händer inte så mycket. Jag jobbar, planerar mat, sköter hem, veckohandlar, tvättar, plockar m.m
Jag tänkte lite på förr hur stressad jag var hela tiden av jakt på alkohol. Var ska jag handla? Kommer det här räcka? Koll på klockan, när får jag ta första glaset? Syns det att jag är bakfull? Luktar jag? Är jag nykter när jag vaknar? Kan jag köra bil? Frågetecken frågetecken frågetecken hela tiden. Och stressen för det. Stress stress stress.
Fan inte klokt eller vettigt att leva så.
Torsdag 14 september idag och jag går en nykter höst till mötes för första gången på länge. Balsam❤️

Vilken upplyftande läsning. Hur du tar dig an livet. Just att bara stanna och ta en pizza. Skön grej!

Själv gick jag i affären idag. Länga up, länga ner. 30÷ av butiken bestod av alkohol. Sa till mig själv. Vad vill du ha idag då? Du får precis vad du vill. Inte direkt hela kostcirkeln som åkte ner i vagnen men nya chips, godis & massa härliga juicer blev det iaf! Man kan ju satsa rätt bra som nykter. Känns lite som man sparar pengar hur man än gör 😜.

@Smillans Det är balsam att möta varje dag nykter och alla årstider blir verkligen vackra när man kan möta dem med ett klart och öppet sinne😁. Mitt nick vår 2022, tog jag för att jag ville möta våren 2022 nykter och se naturen utan ett alkoholfilter. Nu har jag fått uppleva två nyktra vårar samt min andra nyktra höst, ljuvligt💕.

Ha en fin lördag!❤️

Vecka 9. Och hela 2 månader nykter idag🌟
Wow! Banne mig jag gör det. Varje dag är jag nykter och vid mina sinnens fulla bruk. Jag visste att det är så här det känns att vara nykter, men jag trodde inte jag skulle klara det så här långt. Jag trodde jag var förlorad.
Dagarna går upp och ner som livet gör. Lite ris och lite ros men jag är så glad att jag får uppleva det nykter.
Har redan börjat tänka på jul 🤶🏼 vad jag ska baka och vilken mat jag ska laga.
Jag orkar knappt tänka på tidigare jular och hur jag stressad tittat på klockan och nästan kört iväg gäster för jag velat pimpla vin. Fy satan så äckligt beteende.
Man (man = jag😏) är ju inte med på samma sätt när man går smålullig från morgon till kväll. Man skiter i allt, det är bara alkoholen som räknas. Usch!
Jag känner mig så obrydd och levande just nu. Varje nykter morgon är som en varm smekning för själen. Jag är så himla rädd om livet och är så tacksam att jag får leva det❤️

@Smillans Grattis till 2 nyktra månader! 🥳🥳🥳 Vetskapen att man klarar av det kan inte underskattas, det ger näring till självkänslan. (Av sammma anledning är återkommande återfall inte bra för självkänslan.) Och att du känner dig obrydd och levande låter härligt. Man blir mer chill som nykter 😎 Allt blir som det blir och går som det går. Man kan bara göra sitt bästa.

Kram 🐘

@Smillans Grattis till två månader!🥳 Det är så härligt att läsa hur du mår och hur du hanterar livet. En riktig jackpot att leva ett nyktert liv med alla de goda effekterna som trillar ut😁.

Ser att du frågar om ACT i min tråd och det stämmer att jag skriver om det lite här och var. Har skrivit lite i början på min tråd om det och lade in ett långt inlägg om det i en tråd igår. Alltså det är ett jättelångt inlägg, men jag har försökt att sammanfatta kärnan i det så kortfattat som möjligt. Vad gäller böcker finns det en del på nätet, tex sluta grubbla, börja leva. Jag har inte läst den, jag har tagit till mig av metoden genom att ha gått olika kurser, terapi och genom att öva och praktisera detta.

Ok, det långa inlägget kommer här😁
ACT (Acceptans and Commitment Therapy) har hjälpt mig mycket för att hitta min inre kompass och min värderade riktning i livet. Nedan kommer lite om ACT som jag försökt sammanfatta kärnan i, vilket inte är det lättaste.

ACT syftar till att hitta ett förhållningssätt till tankar och känslor för att kunna skapa ett rikt och värdefullt liv. Det handlar inte om att förändra tankar och känslor utan om att förändra förhållningssättet till de tankar, känslor och minnen man har. Fokus är hur individen vill leva sitt liv. Det handlar om att lägga om sitt perspektiv, att acceptera inre obehag och smärta för att kunna förändra och gå framåt i livet.

Det handlar inte om att förändra tankar, känslor och beteenden som är problematiska, det handlar om acceptans för att stå ut med livet. Man ska inte bara acceptera att man mår dåligt och leva med det. Det handlar om att lära sig att förhålla sig till det som inte går att förändra, då kan du skapa energi och utrymme att göra något åt det som går att förändra. Här tänker jag att det som inte går att förändra är att man fått ett alkoholberoende, men man kan förändra sitt beteende/handlande genom att avstå från att dricka, det som går att förändra.

Vi undviker inte bara sådant som faktiskt är farligt eller obehagligt vi undviker också tankar, känslor och minnen som är associerade med det farliga eller obehagliga. Det kallas ”uppelvelsebaserat undvikande” och det har visat sig vara en starkt bidragande orsak till nedstämdhet, ångest, smärta, depression osv. Det kan vara lätt att fastna i grubbleri, känslor och upplevelser. Ångest är till exempel en känsla som många försöker undvika, vilket ofta får motsatt effekt och förstärker ångesten. Man stänger in sig, skjuter upp obehagliga samtal och så vidare.

Ett sätt är att sätta ord på sina känslor, att använda språket för att avväpna och avdramatisera sina tankar, lära sig betrakta sina känslor och se dem som förslag istället för sanningar. Identifiera hur man tänker och pratar med sig själv. Andra centrala inslag är att jobba med acceptans-strategier och mindfulness. Att vara här och nu, inte bli så upptagen med vad som varit eller vad som kommer komma.

Inom ACT finns begreppet ”värderad riktning”. Det innebär att utforska och tydliggöra vad som är viktigt för en i livet och se om det finns skillnader mellan just det och hur man faktiskt lever sitt liv. Att tydliggöra dina värderingar för dig själv och att knyta an till dem är viktiga steg på vägen mot ett meningsfullt liv. En värdering är något man kan leva efter till skillnad från mål som är något man kan uppnå när man går mot det man värderar som värdefullt. Värderad riktning syftar till att handla utifrån sina grundläggande värderingar.

Värderingar fungerar som en slags inbyggd kompass som avgör hur du väljer, vad du tycker att är viktigt och värdefullt, rätt eller fel och vad du uppskattar i livet. De påverkar dina val, dina attityder och ditt beteende, ofta omedvetet. Dina värderingar ger dig riktlinjer i livet och motiverar dig att åstadkomma viktiga förändringar i livet. Att leva efter sina värderingar är att leva i värderad riktning.

För att få fatt på dina värderingar kan du ställa dig själv följande frågor:


- Vad är viktigt för mig innerst inne?

- Vilken sorts människa vill jag vara?

- Vilka slags relationer vill jag bygga upp?

- Om jag inte kämpade mot eller undvek det som skrämmer mig - vad skulle jag ägna min tid och energi åt?

Värderingar handlar om vad du vill göra och hur du vill göra det – inte om hur du vill känna.

Det jag också fastnat för är, att tankar är faktiskt bara tankar och inte sanningen. Det är intressant att förhålla sig så till detta, för om man alltid tar sina tankar för sanningar är det lätt att springa åt helt fel håll och få mer ångest. Om man omprövar sina tankar från ett helt annat perspektiv kan mycket hända och man inser att det kanske inte är hela sanningen.

Tankar är en stark kraft, såväl positiva som negativa tankar och det påverkar oss. Jag försöker ha ett positivt förhållningssätt till mina tankar. Att jag tänker positivt om hur skönt det är att gå mot min värderade riktning, mot det som är värdefullt för mig. Ha positiva tankar om tex hur skönt det är att, i mitt fall, vara nykter och vakna pigg med klara tankar på morgonen, hur skönt det är att känna ett lugn och slippa ångest, skam och oro. Positiva tankar ger positiva känslor. Negativa tankar ger negativa känslor, tex vad tråkigt det är utan alkohol, vad synd det är om mig som inte kan dricka. Dessa negativa tankar skapar sug och ångest. Man går inte mot sin värderade riktning och dessa tankar leder till en återvändsgränd.

Såg att man prata med psykolog online, Mindler, för 100 kr per gång. Man bli guidad genom ACT. Se länken. Kan vara värt att testa och kostar inte så mycket. [länk redigerad pga försäljning]

Jag har också lyssnat mycket på mindfulness, som ingår i ACT. Laddade ned mindfulness appen. Det finns massor att välja mellan där. Jag gillade bla meditationer om att ha medkänsla med sig själv och andra, kroppscanning för att slappna av och ha medveten närvaro i kroppen. Det finns längre och kortare meditationer.

Hoppas att detta kan ge dig något❤️