@vår2022 TACK! Jag blev väldigt nyfiken och intresserad av det du skriver. Särskilt ”acceptans för att stå ut med livet”
Jag har börjat jobba lite med mig själv, om mina tankar och varför jag gör/reagerar som jag gör. Jag har länge dragits med dåligt samvete för vissa saker, tyckt att jag varit dålig osv. Och när det blivit för jobbigt har jag fått en känsla av att jag vill fly, undvika den situationen, glömma. Jag börjar ana att det är därför jag började dricka alkohol som jag gjorde en gång i tiden. Dom händelserna ligger nära varandra i tid. Jag trodde inte jag kunde hantera situationen på ”rätt” sätt så bättre fly än illa fäkta. Jag kan känna den känslan idag av en viss tanke, att jag vill fly och bara försvinna. Så konstigt? Tror ACT faktiskt kan hjälpa mig där. Att acceptera och att mina känslor och tankar bara är ett förslag, inte sanning. Jag behöver inte fly, jag är ingen dålig människa.
Tack igen @vår2022 för aha-upplevelsen🥰jag ska läsa på mer.

@Smillans Vad kul att det gjorde dig nyfiken. Ja ”acceptans för att stå ut med livet” är häftigt tycker jag också. Det är liksom inte negativt fast det kanske låter så, det är mer hur man ska förhålla sig till livet. Och att livet är tufft emellanåt och då är det bra att kunna stå ut i det ändå, utan att tex ta till alkohol. Och om man kan förhålla sig så då blir det heller inte så jobbigt, utan en del eller nyans i livet som hör till. Låter ändå lite spännande att undersöka din tanke som vill få dig att fly och bara försvinna. Kanske är det skam som sitter djupt rotat? Inom ACT pratar man också om att nyfiket närma sig och undersöka det som kan kännas svårt. Vara nyfiken på sig själv och sina känslor. På så sätt kan man liksom lösa upp spänningarna som skapas när man tänker på det. Här kan det vara bra med mindfulness övningar som kroppscanning. Det är riktigt häftigt, man kan komma åt spända och djupa känslor på ett behagligt, kan även kännas obehagligt, men man guidas via en röst igenom övningen. Kroppen och känslorna hör ihop. Jag brukar också tänka att den enda som man möter är sig själv.

Jag tänker att du är en bra människa och det är en spännande resa att nyfiket utforska sig själv❤️

Idag hände det! Det första största suget slog in😥
Jag har tagit kompledigt idag och åkte in till köpcentret för jag behövde köpa lite nytt. Jag kände mig så fin imorse. Strosar på köpcentret, köper lite nytt smink och även ett par nya byxor som satt såå fint. Jag har gått ner en del i vikt så jag behöver köpa lite nytt. Allt känns så bra! Jag spelar hög musik i bilen på väg hem, livet känns så lätt och jag känner mig så fri. Börjar tänka på kvällens middag, det blir köttbit med potatisgratäng, mums. Då, från ingenstans kommer det, jag SER visuellt hur jag smuttar på ett glas rött, åh så gott. Jag hann inte stoppa tanken och det började spåra ur. Jag blev såå ledsen och tom, allt bara rasade. Allt är skit, livet är tråkigt osv osv.
Jag slog av radion med en smäll och körde hem med med nästan panik. VARFÖR ska den där jäveln komma och förstöra?
Kom hem, slängde i mig lunch, satte på kaffe och gick in här för jag måste skriva av mig och läsa hos er.
Jag har lugnat ner mig lite nu men fan att det ska bli så här. Helt plötsligt slog den till och jag var inte beredd.
Jag ska aldrig mer dricka! Jag blir sjuk, vill dö, orkar inte med familj, jobb eller livet.
Dag 66. Ditt as, du får mig aldrig!

@Smillans Ja, det kan bara komma som en blixt från ovan. Jag har fått flashar av det och störst är känslan att något liksom fattas, det känns tomt. Den inlärningen vi gjort i hjärnan med att dricka alkohol vid vissa tillfällen och situationer sitter kvar. Platser, dofter, handlingar kan trigga detta inlärda beteende. Kan känna igen den där lyckan av att ha hittat nya passande kläder, smink, vara glad, skön musik - en festlig stämning. Planera god mat, se bilder om det och så ska det inte vara vin till…allt som liksom är perfekt där och då. Vinet har ju alltid ingått och höjt stämningen lite till. Det kan bli platt fall, när man inser att, men jag dricker ju inte längre och kan inte höja stämningen med vin längre.

Byt fokus och bli fascinerad av hur det inlärda alkoholbeteendet sitter så djupt rotat i hjärnan. Vi har programmerat in detta själva i vår hjärna. Det går inte att programmera om detta. Men hjärnan är fantastisk och plastisk så vi kan lära in andra beteenden. Den lär sig fort! Ge inte suget uppmärksamhet, kör över det istället. Genom att fokusera på hur otroligt skönt det är att vara nykter, gått ner kilon och köpt perfekt passande byxor och lite smink. Vilken god middag du ska laga och njuta av. Vara klar i huvudet. Och det allra bästa är att sedan gå och lägga sig nykter och vakna pigg och fräsch till en ny dag. Fokus på positivt tänkande, det kör över suget och aset och ger positiva känslor. Efter en längre tids nykterhet kommer nya hjärnbanor att skapas med det nya inlärda beteendet. Det andra aset, det alkoholinlärda finns kvar, men körs över av den nya dominanta inlärningen. Det enda som kan väcka aset är att dricka alkohol. Tankar är inte farliga, det är bara tankar. Du kan registrera att tanken är där, acceptera att den är där. Sen låter du den passera. Fokusera sedan på hur skönt det är att vara nykter. Det ger positiva känslor. Det är ACT😁

Ha en skön kväll och tänk vad härligt att vara nykter! Och du ska vara stolt över dig själv som jobbar på så bra!💪❤️

@Blomma.71 Hej! Vad bra att det ger dig kraft att fortsätta framåt💪. Det är det som är så bra med detta forum, att vi kan hjälpas åt och peppa varandra, både när det går bra och när det känns motigt. Man känner igen sig och lär sig av varandras berättelser och erfarenheter. Träning är verkligen hjälpsamt och ger sköna känslor. Är jag låg mår jag alltid bättre efter en löpning eller annan träning. Även om det kan ta emot så tänker jag att det är då som jag bäst behöver det och det stämmer in bra. Nu har det blivit en vana och jag bara gör det, gör jag det inte så ångrar jag mig alltid för då får jag inte den där sköna känslan efteråt😁.

Ha det gott!❤️

Vecka 10. Jag är lite låg idag. Vet inte riktigt varför. Fredagens smocka ruskade om mig rejält tror jag. Det var första gången jag tänkte: vad ska det vara för vits med allt. Helgen har varit lite blaha. Inget särskilt har hänt och allt har varit lite grått och trist. Har läst en hel del och bara varit. Känner mig lite tom och smekmånaden är över med besked. Jag vet att det kommer skitdagar och att det bara är att rida ut det men ändå… trist.
Jag må dö av tristess men inte av alkohol. Där är jag bestämd.

Jomen det känns nog lite bättre idag. Jag får inte glömma av att när jag drack så var mina ”låga” dagar tusen resor värre. Får bara acceptera att det kommer såna dagar och att det går över.
Har lagt mig lite tidigare än vanligt för jag känt mig lite tröttare än vanligt. Läst mycket, lagat mat och försöker vara i nuet och inte tänka på så mycket.
Tittat på ”Det sitter i väggarna” på svt play, jag gillar det programmet så himla mycket.
Läste ut en bok igår kväll ”Den sista bokhandeln i London” Madeline Martin såå mysig.
”London 1939. Efter sin mammas död anländer Grace till London från Drayton med höga förväntningar på sitt framtida liv. Tillsammans med vännen Viv planerar hon fest och flärd, finansierade av deras jobb i glamorösa varuhus. Men utan en rekommendation från hennes skrupelfria morbror blir det omöjligt för Grace, som måste söka ett annat jobb. Och kriget står för dörren”
Tips!

Vecka 11. Dagarna går😃 Jag har börjat komma in i ett nyktert liv och det känns helt fantastiskt. Att vara klar i huvudet och leva ett normalt liv är det jag längtat efter så länge. Ha energi och lust att göra helt vardagliga saker är nästan obeskrivligt. Jag jobbar, bakar, lagar mat, städar, tagit upp kontakten med ett par vänner jag tappat på vägen. Planerar roligheter, vårdar mig och mitt yttre, längtar efter saker. Livet har blivit så mycket mer. Jag är närvarande på ett sätt som jag inte varit på evigheter, jag kommer ihåg samtal och kan ställa uppföljande frågor ett par veckor senare. Läser böcker och kommer alltid ihåg var jag slutat, samma med serier på tv.
Hur i hela friden har jag orkat med mig själv de senaste 10-15 åren?! Varje dag har varit som i dvala, ett töcken och jag har försökt komma ihåg vad jag sagt och gjort dagen innan. Den inre stressen och oron, myrkrypen är borta. Det är det här som är livet och jag är oändligt tacksam för att jag hade lite jävlar anamma och gjorde slag i saken att göra slut med alkoholen. Det är inte allt för många dagar kvar till jag passerar 90 nyktra dagar. Helt overkligt att jag JAG kanske fixar det🎈
Hösten är verkligen här nu och det känns fint.

@Smillans ”Livet har blivit så mycket mer.” Så himla fint ❤️ Det är verkligen så himla fint varje gång vi gamlingar ser hur poletten ramlar ner hos någon annan. Hur du nu har insett, och upplevt, att ett liv utan alkohol är så mycket mer. Mer känslor, mer ork, mer acceptans, mer roligheter, mer skratt - mer av allt.

Det är så vansinnigt otippat att man bara måste uppleva det själv för att förstå. Fint att du skriver om det, så fler vågar prova själva. Och du kommer att uppleva mer wow - vid 6 mån, vid 9 mån, efter ett 1 år osv. Du har ännu mer wow att se fram emot!

Kram 🐘

@Smillans Härligt att höra och att du kommit ur svackan. Grattis till 11 veckor!🥳. Jag kan också fundera på hur fasiken jag orkade med allt drickande och ändå upprätthålla det mesta. Men hade det fortsatt så hade det nog gått rätt illa. Så jävla slitigt och destruktivt det var. Så tacksam för ett nykter liv och den livsglädje det för med sig.

Du jobbar på så otroligt bra och snart har du passerat 90 dagar!❤️

@Smillans Så underbart att du är tillbaka i livet! Det är ju härligt att leva och det går så mycket bättre utan alkohol.
Ingen bedövning, dimma, oro, ångest. Bara livet som det är.
Bra jobbat och bra att du berättar om det. Många tror att det är alkohol som ger livet mening.
Grattis också till 90 dagar!❤️❤️❤️

@Andrahalvlek @vår2022 @Amanda L tack tack tack för era fina ord och hejarop🥰❤️

Vecka 12. I fredags på ett veckoavslutande möte var det några som började prata om kvällens middag och naturligtvis kom vilket vin man ska ha till på tapeten. Råd frågades om gott vin. Och jag kände ingenting😃det gjorde mig inget att dom pratade om vin och var lite fredagsflamsiga. Det var såå skönt och jag kände att jag blev så glad för min skull. Jag kände ingen saknad av vin. Fasen så go känsla.
Jag tror att det går så pass bra för mig för att jag tidigt bestämde mig för att aldrig mer alkohol, ingen måttlighet eller ett glas (som alltid blir flera). Jag har dock ej behövt tackla situationer där jag måste förklara varför jag inte dricker vilket känns bra. Jag vill vänta ut det så länge som möjligt för att inte vara skör och falla för nåt tryck/tjat. Men det kommer, en närstående fest är på ingång. Men jag börjar bli rejält stark och kommer kunna bita ifrån om tjatet blir för jävligt.
Att vakna på mornarna helt nykter, utvilad och pigg är ett sånt underverk för mig. I helgen låg jag länge och mornade mig, kände ett sånt lugn och välbehag i kropp och själ, obeskrivligt. Tänk att det blev så här bra. Så tacksam att jag börjar få mitt liv tillbaka❤️

@Smillans Tänk på det så klarar du att säga ”Nej, tack” ! Jag tar ibland med mig nåt alkoholfritt bubbel så blir det nåt gott ifall värden inte tänkt på det. Min erfarenhet är att det oftast inte blir några frågor alls…Bara man är bestämd och har gjort en plan….❤️🥰

Vecka 13. Och idag 90 dagar nykter!!💫
Den här dagen har varit en av milstolparna. Jag vet inte varför haha men har av oklar orsak haft ett mantra om 90 dagar ”klarar jag 90 dagar?” och det har jag gjort nu!
Jag var på fest i helgen med utgång. Tanta var på klubb😂 och jag hade såå kul. Jag dansade som jag inte gjort på länge. Kl 00 ca så avvek jag och åkte hem, körde hem i natten och kände mig så tillfreds. Fasen jag gör det här nykter.
Väldigt trött dagen efter men inte bakis. Lycka.
Jag mår så bra nu och mitt liv är på väg tillbaka. Som när dimman lättar. Jag sover så bra och känner mig pigg och alert. Jag har fått frågor som ”du ser så himla pigg ut, vad har du gjort?”
Jag har återgått till mina gamla rutiner, innan alkoholens intåg. Det sista jag gör på kvällen att jag ser till att det är snyggt och fint i köket, laddar kaffebryggaren, gör mig redo för sängen. Förr stupade jag i säng, ibland med kläderna på, vaknade på natten med ångest som rev. Nu vaknar jag när klockan ringer, trycker igång kaffebryggaren och startar dagen fint och utvilad.
Förändringen förmån tre månader sen är total. Jag trodde inte jag skulle klara det, att jag var för svag och för fast i alkoholens grepp. Men det går att bryta! Det går att få ett bättre liv, som vi förtjänar! Inte en enda dag till ska gå till alkoholen. Aldrig mer! Jag ska fortsätta vara vaksam och försiktig men jag är på god väg!
Det finns bara en väg, framåt❤️

@Smillans Grattis till 90 nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Och grattis till insikten att du kan ha precis lika roligt nykter som onykter. Roligare! Och du slipper den beska eftersmaken. Återigen, det räcker inte att höra/läsa om det - man måste själv uppleva det! Och det har du gjort nu, så tanter-på-klubb vet du att du klarar galant nykter. Check på den!

Kram 🐘

Idag slog klockan tre månader. 90 dagar i måndags och 3 månader idag, vilken vecka.
Dom här tre månaderna har för mig varit helt underbara. Den första tiden saknade jag vinet, jag hade ju vant mig vid att dricka vi varje dag. Ju tidigare jag kunde börja på dagen desto bättre. Helgerna började jag ännu tidigare. Jag kunde aldrig boka in något på helgerna, jag ville inte, ville bara vara hemma med ett glas i handen. Att jag mådde extreeemt dåligt av det och hade halsbränna som brann gjorde inget, det var bara att fylla på gapet. Kommer ihåg hur jag grimaserade av smärta när halsbrännan rev när jag klunkade vin, men lösningen var att knapra Novalucol och hitta andra orsaker till halsbrännan.
Hur mycket pengar som gått till mitt missbruk vill jag inte ens tänka på men det är en mindre förmögenhet. För att inte tala om skammen när man försiktigt utan att vilja synas gled in på ett systembolag, ville bli ett med en hylla, låtsas stå och titta på dyra flaskor och inte riktigt kunna veta vad man ska välja vad är bra? Idiot, klart dom kände igen mig och förstod. Stressen för att hitta nya bolag att besöka, planera mina besök, hur mycket skulle jag köpa m.m. m.m.
Jag tänkte att då blir det så här då mitt liv, alkis, tjock, inga vänner, introvert, inte svara i telefon när det ringer efter 17-18, vika kartonger, ångest, högt blodtryck, paj mage, inte glad inte ledsen ingenting, strunta i hur det ser ut i hemmet, dålig sömn, inte komma ihåg saker, planera planera planera för inköp av alkohol och var.
Var jag någonstans ville jag hem fortast möjligt för att få ”stressa ner” med ett glas. Noll självinsikt.
Jag har försökt sluta såå många gånger, men alltid trillat dit inom kort. Och vad det är som hänt att jag är nykter idag tre månader senare vet jag inte riktigt. Minns bara att sista tiden tänkte jag mycket på döden ”det här kommer bli min död om jag inte gör nåt” och jag var så trött. Tröttheten sitter fortfarande i till viss del, men det är ok, jag återhämtar mig.
Mitt liv som nykter är fantastiskt. Jag saknar inte alkohol för fem öre, jag är klar med den. Jag har inga tankar om att dricka måttligt i framtiden. Det är slut mellan oss. Alkoholen är ingen vän, den får mig inte att må bra, tvärtom den stressar livet ur mig, gör mig dum i huvudet och till en person som jag inte vill vara eller är. Jag är en kvinna mitt i livet, jag är nyfiken av mig och vill lära mig nya saker, jag vill uppleva världen och bara få vara i det lilla i vardagen. I lugn och ro. Livet ska inte vara en kamp mot sig själv.
Nu siktar jag mot sex månader❤️