@Himmelellerhelvette tack snälla för pepp❤️
När stressen sätter till blir det marigt, jag känner mig jagad på nåt sätt. Vill fly. Men jag red ut den känslan igår, kände den och funderade lite på varför jag kände stress. Hade ju ingen orsak egentligen men det var väl faran som ville testa mig? La mig tidigt och surfade på mobilen, somnade gott. Där fick du, din fan.

Idag firar jag 1 månads nykterhet🌟 Och jag mår så bra. Jag tar det lugnt och varsamt, känner efter mycket. Men jag är så övertygad om att jag ska vara nykter resten av mitt liv. På slutet av mitt supande tyckte jag att rosé smakade parfym (!) äckligt men ändå hivade jag friskt. Och varvade med Novalucol för det gjorde ju ont också. Fan vad man utsatt kroppen. Stackars kropp, hoppas du tillfrisknar bra och förlåt för vad jag utsatt dig för.

Vaknar upp på en camping. Vi åkte ut med husvagnen igår. Mestadels tyskar här men även några svenskar.
Min spaning är att jäklar vad vi svenskar super! Man hinner knappt ställa upp husvagnen innan boxen ska ut på bordet. Ganska intressant att se när man själv är nykter. Det pratas högre och högre runt vagnarna och det vinglas i väg till servicehuset.
Att vakna tidigt nykter är så himla underbart, det är nog det bästa med min nykterhet just nu. Jag ligger kvar i sängen och tankarna får gå dit dom vill. Ingen ångest eller nattsvart mörker om livet. Bara ljust och lätt, tänka lite på vad man ska hitta på under dagen. Ska köpa ett kortspel så vi har till kvällen. Länge sen jag spelade kort. Blir nog ett parti Chicago.

Åh vilken mysig helg jag haft. Det går alldeles utmärkt att vara nykter på en camping @Andrahalvlek ✌🏼
Jag har varit så social och det är inte likt mig (som jag var när jag drack vs). Jag behöver inte gömma mig för att ev sluddra eller vingla till. Obeskrivligt härligt!
Jag har blivit mycket observant på andras alkoholvanor har jag märkt. Jag lägger märke till vad folk dricker, hur mycket dricker dom, dricker dom fort, är det finflaska eller box osv osv. Vet inte varför jag gör det men jag hoppas det är övergående för det är inget jag ska bry mig om eller lägga mig i.
Jag har varit ute nästan hela helgen, suttit vid vattnet, gått i skogen, grillat gott. Susen för själen. Nu hemkommen har jag tänt en brasa och har slagit mig ner i soffan, mör i kroppen, den har kämpat på bra med allt som ska fixas när man packar ihop allt i regn. Nu blir det Unge kommisarie Morse på SVT play. Matlådorna är packade, redo för måndag. Och tänk att söndagsångesten är borta.

@Smillans Låter som en riktig bra helg och att du verkligen fått njuta av naturen. Det är verkligen helt underbart när söndagsångesten är borta. Tänk vad mycket positivt som sker när man är nykter😁.

Ha en riktig bra måndag!❤️

Vecka 5. Fem veckor nykter idag🌟 Tiden har gått så fort men också långsamt. När jag tänker på då, känns det som om det gått oceaner med tid, men det är bara fem veckor. Jag känner mig så mycket lättare idag. Jag har fått en helt ny framtidstro och jag längtar efter att göra saker. Det är precis som om jag varit inlåst och nu blivit fri. Den satans alkoholen har förstört så många år för mig. Så mycket förlorad tid. Jag ska se till att resten av mitt liv blir så bra jag kan, jag ska försöka ge mig allt jag önskar (inte materiella saker), frihet, lycka, glädje, se det vackra i det lilla, upptäcka, lära mig, vara nyfiken, älska och bli älskad, förlåta. Jag låter nyfrälst, och det är jag väl på sätt och vis.
Jag tackar mig själv för min styrka att stå stadig mot fördärv.
Jag ska vara rädd om min tid❤️

Jag har gått med i Viktväktarna. Kommer väl inte jobba så väldigt aktivt med min vikt nu när jag har fokus på min nykterhet. Jag fick ett erbjudande som jag nappade på och tänker så småningom se över min vikt. Jag är ju ändå snart på tresiffrigt 🙈 och att min häls ankommer vara viktig för mig är redan klart och bestämt.
Nå, laddade ner appen som verkar väldigt smidig och enkel, finns ett forum för medlemmar och jag blev lite full i skratt när jag läste. Det var nästan exakt samma inlägg som här men alkohol är bytt mot mat. Tänkte för mig själv att jag sitter väl där sen och skriver mina inlägg om hur det är att inte äta si eller så. Summan av lasterna är konstant sägs det visst.
Jag är inte bekymrad för min vikt nu, jag tror t.o.m. att jag kommer gå ner lite i vikt nu när jag inte dricker alkohol och har matfrossa på fyllan.
Var sak har sin tid. Nykterhet först🌼

De senaste 7-8 åren har jag varit extremt ljuskänslig. Jag har inte kunnat lyssna på musik, blir olidligt trött när det är för högljutt omkring mig. Har trott att det är stress som påverkar, men nu senaste har jag börjat lyssna på p3. Jag gillar att lyssna på bra musik, tänkte jag idag i bilen. Jag lyssnar alltid på p1 eller p2 (klassisk morgon/förmiddag. Jag har inte fixat musik, stängt av direkt. Men nu passar det?!
Kan det ha varit alkoholen som gjort mig ljuskänslig? Så himla konstigt.
Men jag är glad att nu kunna spela en bra låt högt i bilen🎼

Jag har läst nångång att det tar 16 veckor för något att bli en vana. Jag har varit nykter drygt 5 veckor och ska väl vara försiktig med att bli för stursk. Men jag känner mig så bra med tillvaron just nu, mitt tidigare vinande känns så avlägset. Som i ett annat liv. Och jag är så glad och tacksam att jag är där jag är. Känner mig glad och hoppfull, min inre stress verkar lagt sig och jag bara lever på. Allt ALLT känns verkligen annorlunda. Jag trodde jag var ett hopplöst fall men tydligen så finns det lite jävlar anamma i mig också.
Sitter på altan och njuter lite av solen som behagat visa sig dom senaste dagarna. Kålpudding till middag ikväll. Och imorgon är det fredag.

@Smillans jag har läst din tråd ikväll och det du skriver inspirerar verkligen.
Själv kämpar jag med (mot?) mina dippar, men du ger mig hopp.
Tack för det och grattis till dina nyktra veckor 🌻

@Surkärring tack för din kommentar🌼 läste att du har en dip men häng i 🥰

En ganska innehållslös dag idag. Inte hänt så mycket förutom jobb. Det blir en lugn kväll här hemma, ska upp tidigt imorgon och göra en dagstur till annan ort för lite shopping. Ska göra kycklingrulle till middag, såg ett smarrigt recept på IG. Och på tal om IG så finns ett konto med mycket fina texter. Ibland hajar jag till rejält och tänker på betydelsen för mig. Tycker denna passar väldigt bra i min resa:
Hur många rum har din tid?
Vilka möten var dörrar?
Minns du din första korridor - är det du som går?
Vilka handtag glittrade i ögonvrån?
~ Mathis Kempe-Bergman

Väldigt tänkvärd✨

Det jag fortfarande ser som bäst med min nykterhet är att lägga mig och vakna nykter. Det är en obeskrivlig känsla att få vakna nykter. Ingen ångest eller känsla av hopplöshet, eller önskan att döden hämtar. Nu vaknar jag upp stilla i ro, tankarna får hoppa fritt. Har jag sovit gott? Drömde jag nåt särskilt?
Dricker kaffe i sängen och läser på mobilen. Det är fint väder idag. Ska nog göra en god gryta till middag. Och klippa gräset! Obs! Det växer som ogräs. Planera för veckan som kommer. Trodde inte jag skulle säga detta men life is good 🍁🍂

Vecka 6. 42 dagar nykter idag🌟
Jag tänker på den sista morgonen och närmaste tiden efter. Hur skör och rädd jag var. Gick nästan med skygglappar, livrädd för att jag inte skulle kunna stå emot djävulen. Jag var så redo för strid men visste inte om jag skulle ha krafterna.
Nu idag, 42 dagar senare är jag på väg att bli en ny människa. Det har väckts en styrka i mig som jag inte känt på väldigt väldigt länge. Inte en enda gång har jag haft sug som varit jobbig att värja. Det var som att min knopp och kropp bestämde, nu är det slut.
Jag har under den här resan fått några angenäma minnen till mig från förr, hur jag var, vad jag gillade. Det känns så häftigt, det goda livet finns där inom räckhåll. Jag finner mig själv mer och mer varje dag och det är inte en supande trasig kvinna som finns där.

Jag är så tacksam och glad, nästan lycklig. Oavsett hur mitt resterande liv kommer se ut ska den iallafall ses nykter!

@Smillans Grattis till 42 dagar!🥳. Så härligt att läsa och jag riktigt känner din positiva energi som du fått genom att sluta dricka. Tänk hur stark du är och vilka krafter du besitter genom att du ändå hade tilltro till din egna förmåga där inom dig💪. Kan känna igen mig i beslutet att nu är det slut, en gång för alla! Jag tror att det i ett sådant beslut också finns en oanad styrka, funderat ofta på hur fasen det ändå har gått så bra och relativt lätt att värja sug. Jag tänker också att du fokuserar på positiva tankar, hur du var och vad du gillade, och det ger positiva känslor och motivation att komma dit igen. Det kör över negativa tankar och känslor och därmed sug.

Var stolt över dig själv. Njut av din tacksamhet och glädjen du känner. Det är en lycka att vända på sitt liv och skippa alkohol. Det öppnar upp för nya vägar och allt är möjligt! Ha en bra dag!❤️

@vår2022 tack snälla för fin kommentar och pepp❤️
Det är svårt att förklara eller veta var den här beslutsamheten kom ifrån. Jag bara visste att nu, nu jävlar gäller det. Som Bambi på hal is ska man försöka komma tillbaka till normalt liv.
Jag tycker det är så skönt att i samtal med andra verkligen vara delaktig, inte vänta på när kunna avvika hem för att pimpla vin.
Jag är så trött på allt alkoholen gör/gjort med mig. Helt vansinnigt att låta det styra ens liv rätt ner i fördärvet. Nä fy fan! Aldrig mer!

Ha en fin dag❤️

Dag 45. Halvvägs till 90, som är mitt nästa mål👋🏼
Det var det hela😂
Mår väldigt bra och upptäcker saker varje dag.
Läste nästan ut en hel bok igår.
Röd drottning - Juan gómes-jurado. Tips! Otroligt bra.
Tänk att jag kan läsa en bok, hålla fokus och koncentrationen. Lycka!