@Smillans Och grattis till 3 månader! 🥳🥳🥳 Jag är så himla glad för din skull ❤️ Det är tydligt att just tre månader är en bra första målsättning, för då hinner man uppleva fördelarna med nykterheten - och se nyktert på sitt tidigare vinindränkta liv. Dit vill vi INTE igen! Aldrig glömma, aldrig ta första glaset.

Kram 🐘

@Andrahalvlek @Kennie tack snälla för fina kommentarer ❤️ och jag ska aldrig glömma!

Vecka 14 rullar på. Jag besökte en stad i helgen jag bodde i under några år för ca 20 år sen. Ouff den ger mig rysningar. Det var där hela skiten började. När jag flyttade dit var jag världens lyckligaste, jag var så kär! Hela världen var min och jag hade ett självförtroende som kunde flytta berg. Men sakta men säkert förvandlades jag till aska. Jag bodde där bara i 5-6 år, men det satte sina spår. Kände känslor i helgen som jag inte känt på länge, knappt ens funderat på men det var så tydligt när jag sakta körde igenom stan i grått och tråkigt väder. Både lycka och sorg på samma gång, så märkligt. Fick en låt i huvudet som surrade runt och jag var väldigt låg efteråt. Kände sorg för hur mitt liv var då och hur det fortsatte. Jag var så ung och dum, säkert naiv. Blir ledsen när jag skriver om det nu. Hur fan kunde det bli så här?
Blä måste skaka av mig känslan.
Aldrig mer!

🎼En kusttanker som stampar genom drivisen i Kvarken.
Ett träningspass på Ullevi i dis.
Gränsstationen i Torneå, en gumma på en spark.
Landsorts fyr där snöstormen drar in.
Tät snö som gloppar i Mariabergets backar.
Hett och svett på Statt i Härnösand.
En tradare i snörök mellan Kiruna och fjärran
flämtande ljus i Visby hamn.

Det är då som det stora vemodet rullar in
Och från havet blåser en isande, gråkall vind🎼

Ja, vissa minnen är starka. Jag tror att vi har lättare att hantera dem nyktra. Man behöver inte vältra sig i dem hela tiden, men bearbeta lite då och då, tillåta sig att sörja det som gick fel. Så kan man släppa det vartefter. Fin låt, förresten, gillar också den.

@Kennie ja lagom är bäst, hantera minnen lite då och då😊

Jag har nu passerat 100 nyktra dagar och äntligen 3-siffrigt. Det är inte superviktigt egentligen men det börjar kännas på riktigt nu. Jag börjar få lite tyngd i stegen på min nyktra väg.
Min sömn är 10/10. Alltså den är så underbar, sover hela natten, ganska många timmar tror jag (ca 10) och jag vaknar utvilad och nöjd. Mornar mig länge om jag har tid, läser på mobilen, reg ny dag i Nomo-appen, funderar lite på kommande dag, sträcker ut kroppen, kanske lyssnar jag på ett kapitel av min ljudbok. Ljuvligt.
Ganska ofta tar jag en lunchvila för det känns som kroppen och knoppen fortfarande behöver det och jag är tacksam att jag har möjlighet att tillåta mig det. Jag planerar och lagar mycket mat, älskar mat. Idag blir det Spareribs med egengjord coleslaw, mums.
Ska även göra klart i trädgården, slänga gamla blommor och göra det lite vinterfint.
Ikväll tänder jag ljus och en brasa, äter gott och tittar på serie. Dricker cola zero till.
En fin bra höstdag som länge varit ett mål jag inte trodde jag skulle få uppleva. Tänk att ägna tankeverksamheten till livet och allt det erbjuder och inte bara alkohol.
Önskar er en fin och nykter lördag👻🎃🍁

@Smillans Grattis till 100 dagar!🥳. Låter som du verkligen hittat balans och njuter av ditt nyktra liv. Tänk att det kunde bli så bra bara för att man slutade dricka😁. Ha en fin och höstig lördag❤️

@Smillans Grattis till 100+ nyktra dagar! 🥳🥳🥳 Det är så skönt när stigen vi traskar på blir bredare och underlaget stabilare - hålen i vägen blir allt färre och vi lär oss undvika dem. Ramlar vi ändå ner i ett hål tar vi oss snabbare upp igen, eftersom man blir bättre på allt man övar på.

Kram 🐘

@vår2022 @Andrahalvlek @Amanda L @Himmelellerhelvette tack snälla ni❤️ ja det börjar kännas ganska stabilt🥰

Vecka 15. Nu börjar tiden med glöggmingel och julbord så det sprutar sprit ur öronen. Skämt och sido, företaget jag jobbar för har en väldigt strikt alkoholpolicy, det är tre drinkkuponger som jag kommer ge vidare (eller så river jag sönder dom bara, vill jag att någon ska dricka alkohol?) och glögg finns alkoholfritt.
Så många jular och hela decembrar jag dimmigt verkat igenom. Kommer knappt ihåg några. Jag har gått in i perioden med mina barnsliga romantiska bilder i huvudet, diffust sken från tända ljus, svag julmusik i bakgrunden, umgås med glögg och goda tillbehör, ni vet.
Snabbt kast till några timmar senare och man mår som en örn och en ångest som dryper. Ledsen familj för att man förstört det mysiga, igen.
Jag läser många trådar här, det ger mig så mycket. Några fastnar jag för extra och jag blir alltid lika nedstämd om någon bara försvinner, slutar skriva nästan mitt i en mening. Jag tänker mycket på vad som kan h hänt. Det behöver ju inte vara något dåligt men ja dom stannar hos mig. Hoppas dom mår bra och är nyktra.
I början av min resa var jag orolig för att jag skulle få tråkigt som nykter. Så fel jag hade! Jag har alla mina sinnen i schack, jag ser till och med färger klarare?! Färgerna i naturen nu🍁🍃🍂🌳🪴💚🧡🤎
Alkoholen har blåst mig i så många år, lurat mig, den förändrade mig till nåt jag inte är. Jag saknar inte alkohol för fem öre. Den är bluff och båg!

@Smillans Visst är det sjukt att vi gått på bluffen och obeskrivligt skönt att vi synat den. Tänker på det @andrahalvlek brukar skriva som exempel: Har en trollkarl avslöjat sitt trick kan man aldrig gå på det igen. Så känns det för mig med alkohol.

Jag har också känt en väldig sorg för vissa som lämnat forumet, som det gått så himla bra för, som har helt rätt inställning och gjort enorma framsteg. Det är så fruktansvärt hur starkt beroendet är! Vidrigt! Och efter ett långt uppehåll är det tufft att ta sig tillbaka upp på hästen när man tagit ett återfall har jag förstått.

Jag är livrädd för återfall och jag tror det är bra att mata sin rädsla i just det. Det är det enda jag vill fortsätta vara rädd för.

Kram❤️

@Himmelellerhelvette vilket bra exempel med trolleritricket🥰 Vi kämpar på med att hålla jävulen borta. Kram på dig❤️

Vecka 16. Jag är inne i en fas att jag röjer och organiserar. Jag har alltid gillat struktur, ordning och reda. De senaste åren har det varit mer kaos i lådor och skåp. Jag har inte orkat och säkert heller inte brytt mig så mycket. Men nu är det snart ordning igen. Jag älskar det och får ett sånt välbehag av att allt är på sin plats. Jag röjer i garderober, skafferi, köksskåp med tusen olika plastlådor. Röjer, slänger, staplar fint. Byter uttjänta saker, fyller på nytt, slänger gamla tidningar och utgångna skafferivaror. Torkar hyllplan och putsar speglar.
Inte allt på en gång, jag siktar in mig på en sak och gör klart. Och det slår mig hur bra jag gör det, och så bra jag mår av det. Jag städar livet.
Jag läste sån bra sak i viktväktarsammanhang:
- Vad gör man när motivationen tryter?
- Glöm motivation, det är bara ett hjärnspöke. Tänk som när du går till jobbet en tråkig dag, du gör det du ska oavsett.

Allt är inte så jävla roligt jämt, men man (jag) gör det jag ska. Nykter✨

@Smillans Det var bra! Den ska jag ta med mig! ”Vad gör man när motivationen tryter”

Jag älskar också ordning och reda, nu fick jag motivation av dig att ta mig an flera ställen jag länge väntat på att motivationen ska infinna sig innan jag börjar röja där. Haha ”Just do it” för det känns ju så bra efteråt!

Kram

@Smillans Precis så gjorde jag också den första tiden som nykter, städade, slängde och ordnade i huset. Jag bytte till och med sovrum. Målade om ett större rum, köpte ny säng, nya sängkläder och gjorde fint. Den gamla sängen var helt slut och satsade på en rejäl att sova gott i. Ut med skit och slitet. Fixade badkaret som läckte vatten. Så nice! Jag tänker också att motivationen går upp och ned och att alltid ha motivation finns inte. Det är bara att göra för jag vet att det kommer att få mig att må bra. Har varit rejält sjuk i två veckor och inte motionerat alls. Nu har jag startat med ett lugnt löppass och ett pass styreketräning, jobbigt och har inte varit så himla motiverad men vet att jag inte får tappa detta, för då kommer jag inte att må bra. Det är bara att göra, just do it! som@Himmelellerhelvette säger😁. Precis som att bara gå till jobbet utan att tänka.

Och det härliga är att då kommer motivationen också tillbaka igen! Tänker att det är det som är rutin, man bara gör för att man mår bra av dessa rutiner. Hjärnan vet det och kroppen vet det och sätter inte emot, precis som hjärnan vet att man inte mår bra av att dricka alkohol. Man har fått nya tankebanor i hjärnan, ett nytt sätt att resonera med sig själv och den alkoholfria hjärnan är bra på att konsekvenstänka och ta bra och sunda beslut. Borta är den alkoholiserade hjärnan vars enda uppgift var att skrika efter belöningar i form av alkohol i alla lägen. Leve den friska, sunda hjärnan som tar bra beslut och som får oss att må bra! Som nu nöjer sig med belöningar när vi städar, fixar, tränar och bara gör. Så jäkla bra jobbat av dig!🥳

Ha en fin onsdag och just do it!❤️

@Himmelellerhelvette @vår2022 ordning och reda är livet❤️

Sköna söndag. Visst fanns det ett program som hette så och sändes just på söndagar? Kommer ni ihåg Par i brott eller En röst i natten? Gud vad jag tyckte dom var bra. Vet inte varför vissa gamla serier ploppar upp i huvudet? Det är som en lucköppning från 80-talet haha.
Det blir en stilla söndag. Vädret är som det är, flera nyanser av grått. Men jag myser ändå, tänder mina ljus på eftermiddagen och sakta laddar upp inför arbetsveckan.
Igår hade jag en lite låg dag. Djupa tankar om meningen med livet. Finns det nån mening?
Jag får inget sug efter alkohol i dom stunderna vilket är väldigt skönt. Jag blir introvert och vill vara för mig själv, fundera och tänka, stanna kvar vid en tanke och se vad den vill. Det är ganska skönt. Det är det närmaste meditation jag kommer.
Idag blir det skinkstek med gräddsås, kokt potatis, pressgurka och gelé till middag. Mums. Älskar god hemlagad mat.
Det ska varvas med en god bok och säkert nåt avsnitt av nån av mina pågående serier. Kan tipsa om Hotel Portofino på svt play. Fin och mysig serie.
Önskar er en skön söndag.

Vecka 17. Tidigt i min påbörjade resa bestämde jag mig för något jag skjutit på allt för länge. Boka tid hos tandläkaren 🦷
Jag hade tandställning som barn och det var många långa plågsamma besök hos tandläkaren. Det bändes och böjdes med allehanda stora verktyg i stål. Jag fick en förskräcklig tandläkarskräck och hoppade över både en och två bokade besök. I somras var det 30 år sen jag var till tandläkare och jag skäms när jag skriver det nu. Jag gav bara fan i det. I många år har jag haft sån vånda över tänderna och min absoluta skräck var att jag utvecklat tandlossning. Jag har skämts för mina tänder och ler alltid med stängd mun eller döljer munnen med en hand.
Men så tidigt på min resa tänkte jag att nu jäklar är det dags. Jag sökte tandläkare på nätet , läste recentiorer och fann en jag tyckte fått goda betyg. Bokade tid, berättade om min skräck och att jag inte besökt tandläkare på 30 år. Skammen fick maka på sig.
Alltså, min tandläkare (ja, han är min nu😆) tog så väl hand om mig. Berättade lugnt och noggrant vad han skulle göra, stannade upp för att stämma av att det gick ok. Han är guld!
Jag har varit där fem gånger under hösten och fixat till nån spricka, tagit tandsten och dragit visdomstand. Helt utan problem Min rädsla för tandlossning var obefogad, allt ser bra ut och jag ska på återbesök först om ett år.
Jag är så glad att jag tog modet och bokade tid. Tänderna är rena och fina och jag behöver inte tänka på att le med stängd mun✨

@Smillans Men, vad bra! Och vad modigt gjort av dig! Tänk vad mycket som löser sig när man tar tag i saker som man undvikit i åratal. Precis som att ta tag i skav inom sig, man fixar, putsar, lagar och tar bort skit😁.

Så härligt att du nu kan le brett och sluta gömma dig❤️

@vår2022 det är ju så synd att man kan våndas i så många år, som sen visar sig att det var ju ingenting det här🙄 Men jag är glad att jag tog tag i det nu.

4 nyktra månader idag✨
Jag har kommit så långt och jag är så tacksam. Tänker på tiden i början och det är verkligen suddigt. Den tiden är som i grå tjock dimma, livet var som slut, jag orkade inte mer och jag var helt slut. Jag var så fast i vinets klor och jag trodde inte jag skulle orka stå emot.
Men det gjorde jag, och här är jag nu. 4 månader senare. Exakt allt blir bättre när man är nykter. 100%.
Pratade länge med en god kollega häromdan som sa: du verkar må så bra. Du känns så lugn och harmonisk.
Jag har ju uppvisat ett väldigt stressat beteende tidigare (vintarmen har varit otålig). Det känns kul att andra märker det jag själv känner. Jag känner mig trygg i det här, landar mer och mer. Hittar mig själv igen. Utforskar det mitt inre visar nyfikenhet på. Jag är snäll mot mig och ödmjuk inför livet. Det är så mycket jag skulle vilja göra, se platser, bli hänförd, upptäcka. Från det lilla till det stora.
Det här är det bästa jag gjort, spolat kröken.
Önskar er en fin lördag ❤️