Information för rådgivarna
Erbjuder er kommun Råd och Stöd-samtal (alltså 3-10 samtal utan att först utreda och bevilja bistånd för) för beroendeproblematik och anhöriga? * Om ja: hur dokumenteras detta? Ja, vi erbjuder ca 5 råd och stöd-samtal. Vi registrerar antalet besök via en statistikfil där personen är avidentifierad. Vi för inga journalanteckningar. Behandlarna kan vid behov föra minnesanteckningar som förstörs och kastas när kontakten är avslutad. Anonymiteten innebär att personen som besöker oss inte behöver uppge sitt namn eller andra personuppgifter för att erhålla samtal via råd och stöd.



2. Måste man ha en viss nivå på svårighet för att kunna få hjälp via er kommun? * Om ja: hur svåra problem måste man ha? 

Man måste inte ha någon viss nivå av svårighet för att få hjälp hos oss. Det är den enskilde individen som gör en egen bedömning om den upplever att den har problem och vill söka hjälp eller inte. 



3. Sätter klienten mål för sin behandling själv eller är målet alltid total avhållsamhet? Klienten sätter själv målen för sin behandling. Målet kan vara att minska ner på sitt drickande eller att göra uppehåll under en period, det behöver inte alltid vara totalt avhållsamhet om klienten inte själv vill det förstås. 



4. Vilka metoder tillämpas för klienter (MI, 12-steg, KBT, återfallsprevention, annat)? Vi använder oss av MI, KBT, återfallsprevention, CRA, ACRA samt 12-stegsinspirerad behandling. Stödet ges både enskilt och i grupp. 



5. Vilka insatser erbjuder er kommun till anhöriga till de med beroendeproblematik? * Om samtalsstöd erbjuds: vilka metoder tillämpas för anhöriga (MI, CRAFT, annat)? Vi erbjuder MI och CRAFT. Stödet ges både enskilt och i grupp. 



6. Hur ser samarbetet ut hos er med det medicinska om klienten tillexempel önskar antabus eller naltrexon eller annat? Vi samarbetar med länets beroendemottagning eller primärvården där klienten är skriven, vilket sker vid behov om klienten själv önskar det. 



7. Genomför ni provtagning? Vi genomför urinprov samt alkotest. 



8. Hur når klienterna er enklast? Är det kommunväxeln som gäller eller är det något annat specifikt telefonnummer? Eller en annan kontaktväg? Vi nås via kommunens kontakt-center, via växeln, verksamheten har ett eget telefonnummer samt egen mail där klienterna kan nå oss. Vi lyssnar av både telefon och mail minst en gång/dag. Utöver det når klienterna oss på dropin-mottagning måndag, onsdag och fredagar 08:30-10:00 dit de kan komma utan att behöva boka en tid innan. De kan även ringa eller maila direkt till någon av behandlarna.