Har haft ett riskbruk i ca 20 år. Är medveten om alla risker mitt drickande för med sig. Har använt alkohol som bränsle då jag blir pigg och energisk efter några öl. Har nog inte klippt gräsmattan nykter någon gång de senaste 10 år. Brukar även använda alkohol för att varva ned. Jobbar periodvis väldigt mycket och är stressad. Efter några öl och rött vin är jag nere i varv. Dricker aldrig starksprit men däremot öl och vin. Har skrivit många konstiga inlägg på Facebook när jag varit full. Har ångest i flera dagar efter mina fyller. Var i princip nykter halva september. Umgicks med vänner sista helgen och då blev det en fylla redan på torsdag så jag skulle orka städa hela huset (gjorde även ren avloppen på toa). Igår var jag också full för att orka göra vinter i trädgården. Idag har ångesten varit för djävligt. Nu sitter jag och dricker bubbel vatten utan alkohol. Har en underbar fru som stått ut med mig i 30 år. Jag vill älska mig själv men det är svårt.

Igår kväll var vi på fest hos kompisar. Vi blev kvar till över midnatt. Jag körde både dit och hem. Jag drack loka citron hela kvällen. Frun tog 2 - 3 glas vin. De övriga gästerna skötte sig bra ingen blev berusad. Det är skönt att kunna avstå alkohol. Kände inte att jag missade någonting bara för att jag var nykter. En dag i taget 😎
/Mrx

Ny dag och nya tankar runt alkoholen. Jag har aldrig ens varit nära att bli riktigt sjuk i beroende sjukdomen alkis. Jag har sett sjukdomen på nära håll då en släkting till mig supit bort sitt företag med många anställda och sin familj. Jag var storkonsument tidigare men inte beroende. Jag kände aldrig sug eller behövde ta återställare. Jag har de senaste åren druckit alkohol kontrollerat utan problem. Min fru har inga alkohol problem överhuvudtaget. Jag har inspirerats väldigt mycket av min gamla forumvän, Pianisten, som lagt ner sitt kontrollerat drickande totalt. Han och frun har två månader utan alkohol att fira. Väldigt bra jobbat tycker jag. Min fru och jag har bestämt oss för att göra detsamma dvs avstå alkohol under obestämd framtid. Vi ser inget behov av att slösa pengar på vin och öl. Vi sliter på gymmet båda två flera gånger i veckan. Jag tror vi kan få bättre resultat av vår träning om vi skippar alkoholen totalt under en period. En dag i taget 😎
/Mrx

Mrx, kul att höra att ni blivit inspirerade 🙏 Obestämd framtid tycker jag är ett väldigt bra löfte, det är ett löfte utan tvång som -om man skulle bryta inte slår ner hela ditt självförtroende men samtidigt lurar man sig själv på ett smart sätt med det där också för man tänker efter ett tag, åtminstone jag att "nu kör vi en vecka till" ---> "Oj det har gått en månad nu, då fixar jag ju en till." osv... och så går veckorna och innan man riktigt fattat vad som händer så har man skapat nya vanor. Den metoden funkar nog bra om man som ni heller inte har ett starkt beroende och fixar en vecka eller två nykter utan större problem.
Det är ju riktigt kul att ni gör det ihop också! I helgen gjorde jag och frun lite skåpsrensning och i ett av dem var det nått som likat ett barskåp, nåra gamla spritsorter som inte rörts på länge. Min fru sa då att "det där kan vi väl ställa ner i källaren och bjuda gäster på nån gång, vi dricker ju inte längre" Då kände jag lite wow, hon menar verkligen lika mycket alvar som jag, det kändes riktigt härligt.
Nu när ni också har träningen tillsammans och satsar på hälsan så är det ju ännu en extra boost att köra nyktert? :)

God fortsättning på det nya året! Här hemma har det varit fullt ös sedan i torsdags då barn och barnbarn anlände till vår bostad. Vi fick besök av fler barn och ytterligare ett barnbarn till igår. Det nya året firades in med hjälp av Bingolotto, godis och bubbelvatten. Vaknade pigg och fräsch imorse. Mår så jädrans bra men är lite sliten efter att ha serverat alla små och stora gäster under flera dagar. En dag i taget 😎
/Mrx

Trettondagsafton är kall och snöig hos oss. Vi har trotsat vädret och promenerat ihop våra 10000 steg idag. Lunch ute på stan och middag här hemma ikväll. Vi saknar inte alkoholen överhuvudtaget. Imorgon ska vi eventuellt besöka vänner och vi tänker avstå alkohol. Det kommer att bli lika trevligt ändå. En dag i taget 😎
/Mrx

@FinaLisa och @Charlie70 tack för era kommentarer! Det går faktiskt väldigt bra för mig att avstå alkohol. Jag minns att vi träffats på någon av de två IRL Forum träffar där jag deltagit. När jag började skriva här på forumet för många år sedan använde jag alkoholen på helt fel sätt. Jag jobbade väldigt mycket och använde alkohol för att orka och kunna slappna av. Jag gick på autopilot till bolaget flera gånger i veckan. Drack typ onsdag, fredag och lördag på den tiden. Jag kände aldrig sug eller abstinens men kände ändå att jag var påväg åt fel håll med alkoholen. Jag lyckades bryta detta mönster med hjälp av forumet och min egna vilja. Jag valde att helt avstå alkohol under flera perioder de första åren. Det gick bra och jag har kunnat dricka kontrollerat utan problem. Jag har fått en helt ny syn på vad alkoholen gör med oss människor. Jag har fortfarande inte som mål att bli nykterist men väljer just nu bort mitt kontrollerat drickande på obestämd tid. En dag i taget 😎
/Mrx

En ovanlig vecka har börjat gå mot sitt slut. Den här veckan har jag jobbat mer på kontoret än hemifrån. Det är första veckan sedan pandemin bröt ut. 3 år har passerat sedan pandemin förändrade vardagen för många av oss. Det har varit och är rätt segt att sitta hemma och jobba. Jag behöver sociala kontakter för att må riktigt bra. Alkoholen och jag funkar bra tillsammans de få gånger vi träffas. En dag i taget 😎
/Mrx

@Mrx blir lite nyfiken bara på om du har fortsatt arbeta hemma efter restriktionerna släpptes på frivillig basis? Vissa trivs ju väldigt bra med hemarbete och fortsätter med det som mycket som de får och kan även nu. Jag har alltid gillat komma in till kontoret så jag kör i princip 100 procent där.

Min arbetsgivare har efter att restriktionerna lyft bestämt att vi ska jobba 50/50 dvs halvtid hemifrån. Vi började återvända till kontoret i höstas på halvtid. Jag har tidigare som mest varit på kontoret 2 dagar men förra veckan var jag där 4 dagar.

Hotell weekend och skönt häng med familjen pågår för fullt just nu. Vi fick med alla barn och barnbarn på en hotell weekend i södra Norrland. Vi har åkt skidor och njutit av det vackra vädret. Jag vaknade pigg och utvilad så som man gör när man lägger sig nykter. Nu ligger jag och väntar på att de andra ska vakna. Jag ser framemot att få käka en gemensam hotell frukost tillsammans med våra barn och barnbarn. En dag i taget 😎
/Mrx

Nu har jag blivit gubbe på riktigt! Jag har precis fyllt 60 år men känner mig som 30. Allt firande har varit najs! Jag drack två öl och två glas rött på festen vi hade med våra kompisar. Jag ville inte dricka mer och kände mig nöjd. Känner mig väldigt tacksam för att jag hittat forumet och kunnat ändra mitt dryckes beteende. En dag i taget 😎
/Mrx

Tack för gratulationerna! Ålder är ju bara en siffra på vägen dit vi alla ska för eller senare. Jag känner mig i bra form just nu. Jag går på gym 3-5 gånger varje vecka och promenera väldigt mycket. Vi spenderar mycket tid tillsammans med våra barn och barnbarn. Det ger så mycket glädje och energi att se de små växa upp. Förhoppningsvis till bra individer som kan stå på egna ben. Jobbet flyter på. Det nya normala efter pandemin är att vi ska jobba 50% hemma och 50% på kontoret på årsbasis. För mig funkar det väldigt bra. Jag trivs med friheten att kunna välja själv var jag vill jobba. Alkoholen finns kvar i mitt liv men får väldigt lite utrymme. Jag tycker livet rullar på riktigt bra just nu. Det jag saknar mest är våren. Våra förgrodda potatisar börjar få blast och längtar ut till pallkragen. Själv ser jag framemot en resa till Grekland lite längre fram i vår. En dag i taget 😎
/Mrx

Greklands resan är avklarad! Det var väldigt skönt att få njuta av sol och värme. Vi promenerade väldigt mycket under semestern. Vi käkade gott och drack vin till middagen. Det blev även lite balkong häng med fruns syster och min svåger. Min konsumtion gick upp men nu är den tillbaka på en sundare nivå (har inte druckit en droppe sedan vi kom hem). Nu har vi två barnbarn boendes hos oss under helgen. Det är väldigt najs att få umgås med de små liven. Nu ser vi framemot sommaren och hoppas vädret blir bättre här hemma. En dag i taget.
/Mrx

En grillkväll hemma på altanen i kvällssolen har vi längtat efter länge. I fredags fick vi äntligen njuta av sådan grillkväll. Allt var skönt och mysigt. Vi drack lagom med vin tyckte båda jag och frun. Hon blåste 0.0 på morgonen dagen efter. Det gjorde inte jag. Mådde piss hela lördagen och en bit in på söndagen. Jag gjorde en rotfyllning förra tisdagen och har käkat kopiösa mängder med båda ipren och alvedon eftersom jag har kraftigt tandvärk. Min förmåga att bryta ned alkohol var helt satt ur spel. Tänkte inte på att man aldrig ska blanda alkohol och värktabletter. Att man aldrig lär sig och blir vuxen. En dag i taget 😎
/Mrx