Det känns som en ond dröm, allt som hände med a. Det gick inte att ta sig ur, helt enkelt. Men nu vet vi ju att det går, vilken lättnad. Till att skratta åt eländet har jag inte kommit än, ej heller le. Men kanske en dag jag kan se det ur en mer humoristisk vinkel. Hur knasig man varit. Ha en fin söndag

En viss galghumor brukar jag ha och det är rätt befriande att skratta åt elände och egna dumheter. Men det här med alkohol sitter jäkligt långt in att skratta åt för mig. Tror att det är för att det är så förknippat med skam och nåt som är så jäkla långt ifrån det som jag vill vara. Kanske för att jag är kvinna och mamma, kanske för att jag verkligen inte fattar varför jag drack. Hade kanske varit lättare att skratta åt eländet om man varit för full på fester, även om den ångest som många här ger uttryck för då nog skulle ha fått mig att hålla mig för skratt även då.
Men oh så befriande Torn, skratta åt eländet och njut åt din insikt.

Nu när vi talat alkoholinköp, alkoholsnack med vänner (på jobbet), smusslande och hetsen kring alkohol och högtider/helgen känner jag att Herregud, det var ju så här det var när man själv var ungdom.

Herregud, jag har ju hållit på som en 15-åring alla dessa år. Lika oansvarig och trångsynt. Tillskillnad från ungdomens dagar då det kanske var lite spännande med smusslande så måste jag väl ändå säga att spänningen övergick i ångest. Så skönt att den tiden är förbi nu :)

God Jul och ett gott nyktert år!

Att jag numera kan skratta åt vissa dumheter som jag gjorde förr har vuxit fram under resans gång. Det var någon gång runt månad 4-5 som det började ”lossna”. Jag märkte att jag inte mådde bra av att älta och gräma mig över saker och ting. Sådant som det inte går att göra något åt, bara att släppa det och se framåt. Jag kommer dock aldrig skratta åt hur dåligt jag mådde förr, och vad alkoholen ställde till med.? Men när jag tex hittade ett par bortglömda oöppnade öl bakom en sten trädgården i somras? så kunde jag inte låta bli att skratta åt ” hur tänkte jag där?”, dumskalle!?

Aldrig mer alkohol för min del, det tillhör det förgångna!

God jul och ett gott nykter år var en bra fras Ensam? Jag önskar dig och alla andra här detsamma!

Kram

Just att sluta för sin egen skull är viktigt..Precis som du skriver Torn..I förlängningen blir det ju hela ens omgivning som vinner på det..Framför allt dom närmaste..En närstående till mig har brottats mot beroendet sedan han var i 25-års åldern..När hans fru sa att hon skulle lämna honom, så blev han rädd..Inte för att bli lämnad, utan för att han tänkte att, ”då super jag nog ihjäl mig..”..Då sökte han hjälp och fick det..Tyvärr tog han återfall efter 4 år..Och samma hemska cirkus var igång igen..Men nu har han varit nykter i 9 år..Med stöd av AA..?Kram på er, önskar oss alla en VIT JUL..?✨?✨?✨?✨?

Ja det kan ta sin tid innan man får nog en gång för alla. För min del så visste ju min fru i bra många år att jag drack för mycket. Trots säkert 10 gånger med bla hot om att hon och barnen skulle lämna mig så fortsatte jag dricka. Jag tog ju hoten på allvar, men felet jag gjorde varje gång var att jag trodde jag skulle klara att dricka ”normalt”. Men samma visa hela tiden. Några veckor med alkohol bara på helgen och i sociala sammanhang. Sedan tillbaka till smygandet. Och för varje försök blev det successivt värre. Totalt meningslöst. Det är ett under att hon inte lämnade mig, men det är jag evigt tacksam för.❤️

Att jag skulle få för mig att testa att börja dricka igen i framtiden vet jag ju inte, men ärligt talat så har jag extremt svårt att tro det. Jag vill ju inte ens kunna dricka ” kontrollerat”. Mår bättre nu, än på den tiden för 25 år sedan då jag kunde dricka skapligt kontrollerat. Jag var beroende redan då. Alkohol behövs inte i mitt liv. Det är ett beroendeframkallande gift som ej ska förtäras överhuvudtaget enligt mig.

Nu går jag på julledighet, tjoho!?

Kram

Jag önskar dig en god jul med din familj!

För mig tog det ca 10 år att få nog från att jag började smygdricka. Med många försök att begränsa och dricka normalt. Min första tråd här heter ”Kan jag någonsin dricka normalt?” Nej, jag kan nog inte det... vill jag? Vet inte. Ibland vill jag det gärna. Men oftast är jag helst utan alkohol. Hur som, det får ta den tid det tar och man får ta en dag i taget. Skönt ska det bli med en alkoholfri jul iaf.

Kram

I natt jag hörde något i köket som prassla..

In där jag försiktigt tassa..

Då fick jag se i pannlampas ljus.

O nej! Vi har en mus i vårt hus. ?

Så det fick bli att rota fram några musfällor, och i morse satt det 3 st möss i dem. Vi bor i ett gammalt hus och det har hänt förr att det letat sig in möss, Nog för att man ska vara snäll så här i juletid, men möss i köket är inget jag föredrar. ?

I dag har hela min lilla familj varit ute vid en sjö och grillat korv. Kunde tom njuta av solen en stund, och garanterat Corona fritt var det också. Riktigt härligt!
Tack för julhälsningarna!? Jag önskar er alla en god och nykter jul, och tackar för er närvaro här på forumet. Som jag skrev i mitt första inlägg här. Utan er här hade jag antagligen knäppt upp min femte 7,5:a öl för dagen. Nu finns det inte en chans i världen att jag gör det!

Kram!?

God Jul och gott nykter år Torn

Musar är inte att leka med i köket, bra att de fångades in (och jag vet att det heter möss, men musar låter mycket roligare i mitt huvud)

Så himla skönt när beslutet att dricka är så djupt förankrat som hos dig. Har du kört metoden en dag i taget alls?
Det har inte jag, tog beslutet aldrig mer alkohol för mig. Funkar ju inte, beslutet taget och inget velande mer. Det var vägen att gå då, och nu med?

Önskar dig en fridfull och fin julhelg bästa Tornet. Kram?

Då var min första nyktra julafton i mannaminne till ända. Höjde mitt glas med julmust kl 14.00 och tänkte på alla tappra kämpar här.?
Fick träffat min gamla mor utomhus tillsammans med min syster. Solen sken från en klarblå himmel och det kändes så jäkla bra. Barnen blev jätteglada över sina julklappar och julmaten var god. En riktigt bra dag!

@VaknaVacker, jag har kört på ”tillsvidare nykter” från dag 1. För att härda ut den första veckan hade jag dock delmål. Först en timme i taget, sedan en halvdag i taget och till slut en dag som mål.

God fortsättning!

Minns mina första nyktra jular..Jag var både nöjd och lycklig..En sån skön känsla att vakna på juldagarna nykter och glad..Har aldrig druckit på dagtid, men sent på julaftonskväll..Det var illa för barnen det med..Relationerna med alla runtomkring blir bättre också..Kram..⛄️?

Att beskriva en nykter julafton som en bra dag är ju ett gott tecken! Jag hoppas att resten av julen fortsätter i samma stil för dig. Jag hade faktiskt en helt nykter julafton för ett par år sedan. På något sätt bestämde jag mig när vi satte oss ner för att äta för att hoppa över ölen. Så hällde jag julmust i snapsglaset och sjöng med i visorna. Inte ens min sambo märkte att jag inte hade druckit efteråt :o

Kul att läsa om din jul och känna medglädje över hur bra du fixar det. Känner också igen den sköna känslan att inte behöva handla eller tänka på alkohol till helger som du och andra beskriver här.Min julmust har aldrig smakat bättre och jag vaknar ångestri och öppen för dagen istället för undrande över hur kvällen slutade. Jag är nu snart uppe i 7 veckor nykter. Och det ska bli så många fler. Önskar dig och er andra en mycket fin fortsättning på helgerna. Kram

Kul Torn!
”En riktigt bra dag”, ja jag kan skriva under på det, hade en underbar julafton. Juldag också för den delen.
Önskar dig en fortsatt bra jul och ett gott nytt år!

Tack så mycket för era kommentarer!? I går var frugans syster med man här på middag och det var trevligt med lite sällskap. De vet ju sedan länge att jag inte dricker och det är så skönt numera när det känns helt naturligt och avslappnat. Jag minns hur det var i början av min nykterhet. Fan va nojig jag var.? Spöregn här idag och jag har bara slappat och slöat inomhus. Jag börjar faktiskt bli lite rastlös/ uttråkad men det är helt ok ändå. Fast i morgon måste jag hitta på något vettigt att syssla med. Det lutar åt att jag drar igång med att renovera ytterligare ett rum i källaren.? Jag har svårt för att gå på sparlåga allt för länge. Kroppen vill röra på sig. ?

Ha en bra Annandagskväll!

Har satt igång med helrenovering av ett rum i källaren. Det var ju i källaren jag förr smygdrack och gömde ölen. Just det här förrådsrummet brukade jag dock inte hålla till i. (Vill jag minnas) Men när jag nu tömde förrådet så dök det likt förbannat upp tomma ölburkar på de mest märkliga ställen. Först blev jag mest trött av att hitta de gamla liken. Men när jag hittade en burk gömd under locket på en LP- skivspelare så kunde jag inte hålla mig, och började asgarva.? Fan, det var ju ett riktigt smart gömställe. Inte en chans att frugan skulle ha hittat den där.

Nåja, snart har jag nog hittat de sista spåren från mitt förra liv. Eller, det kanske bara är bra att jag fortfarande hittar gamla ölburkar. Så jag blir påmind om hur eländigt mitt liv var när jag drack.?

Ha det bra, och gör som jag tänker göra på nyårsafton. Vara nykter.

?