Nu får det vara nog!

Profile picture for user Torn

Hej! Jag är en man mitt i livet som i år äntligen bestämt mig för att sluta dricka alkohol.
Har konstaterat att jag har druckit åt helsike för mycket i åtminstone 25 år. De sista åren har det blivit i stort sett varje dag. Mest hemma, men även på fester,krogen mm. Har konstigt nog klarat att sköta mitt jobb, ha min familj och körkort kvar. Men med all ångest, abstinens och tilltagande fysiska symtom/besvär som alkoholen bidrar med, så måste det nu vara nog med alkohol!

2020-01-06 var första dagen utan A, är nu inne på dag 38 utan en droppe. Hade först tänkt sluta på nyårsdagen men det fanns inte en chans. Var tvungen att trappa ner några dagar för att inte bli galen.

Skapade mitt konto här först i dag, men har lusläst forumet från mitten av december, och läser fortfarande i princip alla nya inlägg. Har även läst igen många användares hela trådar.
Nu kan jag äntligen kommentera, kanske komma med tips och pepp, och be om tips och råd från
alla fantastiska människor här! Min resa har ju bara börjat, men just nu mår jag kanonbra.

En sak är säker, utan det här forumet så hade jag antagligen knäppt upp min femte eller sjätte 7,3 procentare öl för dagen. (ledig i dag) Stort tack till alla här som bidragit till att jag fortfarande är nykter!

Kram/Torn

Profile picture for user Yzfr1

Grymt! Jag har också tagit beslut att sluta helt.

Ingen gråzon
Inget mellanting
Inget folköl
Inget nervgift

Livet är för kort för att inte må bra!

Starkt jobbat!

Tack Andrahalvlek och Yzfr1! Så otroligt skönt att slippa vakna upp sjöblöt av svett, illamående, ångest mm. Nedtrappningen och de 3-4 första nyktra dagarna är inget jag någonsin mer vill uppleva.Detta är mitt längsta uppehåll från A sedan min alkoholdebut när jag var ca 16 år gammal. En gång för ett par år sedan var jag alkoholfri i 16 dagar, men tänkte då, ja-ja det var ju inte så svårt att sluta, jag slutar en annan gång.

Sedan blev blev värre och värre och har nu bestämt mig för att lägga av för all framtid. Tar dock en dag i taget. Det är endast min fru som vet om hur det ligger till, och hon stöttar mig till 100 procent. Har klarat av ett par restaurangbesök, där frugan druckit vin. Tufft men inga större problem att avstå.

Men nu ska vi ha fest här hemma till helgen, planerat sedan länge, flera av personerna som kommer har säkert misstänkt att jag har varit allt för glad i alkohol. Så frågan är, ska jag försöka mörka genom att dricka alkoholfri vin/öl ? Eller ska jag lägga korten på bordet och säga som det är? typ: Nä, jag har slutat med alkohol, det har blivit lite för mycket den senaste tiden så jag håller upp tillsvidare. Jag skulle helst vilja göra det sistnämnda men vet i sjutton om jag pallar.

Profile picture for user Erik30

Hej! Starkt jobbat! Jag slutade dricka A 17december 2019. Har själv stått inför tre prövningar såsom jul nyår och en 30 års fest för 1,5 vecka sen.jag funderade precis som du på vad jag ska säga men kom fram till att mot mina närmaste kan jag va ärlig och säga att det blivit lite för mkt det senaste och jag sa att jag läst att det tar 3 månader att rena kroppen från A. Till resterande bekanta osv har jag endast sagt att jag vill testa att se hur kroppen reagerar på träning osv om jag håller upp med A 3 månader. Jag har fått förvånansvärt lite frågor om det och de jag pratat med har snarare blivit intresserade och själva funderat över en lång paus. En kompis bestämde sig tillochmed för att haka på och är numera min högra hand i nyktra världen. Jag tänker att det känns så himla bra nu och jag njuter varje dag av mitt nyktra liv därför tycker jag inte det kommer kännas svårt att just säga det sen när dessa 3 månader gått. Jag säger helt enkelt att jag fortsätter leva nyktert då jag tycker det är så himla skönt. Det har känts skönt att inte behöva hymla med att jag inte dricker osv och det är en liten halvlögn men ändå sant. Funkat för mig, kände att jag ville dela med mig av min erfarenhet. Hoppas du kommer fram till ditt sätt ? lycka till ?

Profile picture for user Andrahalvlek

Om du vill göra det, då pallar du. Du kommer att bli hyllad som en hjälte ? Sen kommer kanske någon uttrycka ”ja, ja, du dricker nog snart igen”. Och någon annan tycker kanske ”fan, vad tråkig du är.” Men det får stå för dem. Innerst inne är de nog bara avundsjuka ?

Eller så drar du en vit lögn av typen ”äter en medicin just nu som man inte får kombinera med alkohol”.

Eller så ställer ni in festen och tar den senare när du känner dig mer trygg i din nykterhet. ”Influensa” har ju alla människor typ nu.

Gör precis det som känns rätt för dig just nu!

Tack för svaren Andrahalvlek och Erik30, och grattis till era nyktra dagar! Andrahalvlek, du har ju klarat de tyngsta dagarna nu, bara att köra på! Jag har funderat och kommer köra
på "lägg korten på bordet" alternativet på festen. Inte så att jag kommer basunera ut "Hallå alla, jag är numera nykter alkoholist" men om någon frågar eller kommenterar att jag dricker alkoholfritt så kommer jag säga som det är.

Sedan gäller det ju också först och främst att motstå frestelsen och inte börja hinka alkohol själv ?. Men det ska jag fixa!

En annan fördel med att lägga korten på bordet är att man får ”ögonen på sig” och då blir det svårare att börja hinka ?

Profile picture for user Se klart

Jag har själv svårt att tänka mig att lägga kort på bordet just nu, i något sammanhang, men vi är verkligen olika och du verkar känna att detta är rätt väg. Jag är på något vis ”skör” i min nykterhet. Nästan som när man träffat en ny partner och vill vara hemma själva de första månaderna ? Lite knäpp liknelse kanske, men ibland är det som något jag behöver vara försiktig med, och tror jag skulle ha svårt att argumentera etc med andra.
Däremot tycker jag att du är modig, och ett föredöme. Hoppas festen blir precis så bra som du önskar!

Alla sätt är bra utan de dåliga? Jag har ju inte varit i den här situationen förr därav mina funderingar kring festen. Är dock så nöjd nu när jag har lyckats bryta mitt destruktiva förhållande till alkoholen och har kommit fram till att jag bryr mig inte vad vänner/släkt tycker/tänker. Hade jag fortsatt att supa så hade jag troligen dukat under inom en inte allt för avlägsen framtid. Har bla haft en konstant molande värk under höger revben det sista året. (japp, levern såklart)
Värken försvann efter två veckors nykterhet. Du skriver att jag är ett föredöme Se klart, tack! Men vi får se efter festen, kanske fegar jag ur. ? Har följt "Knyttets sång" sedan dag 1 och har fått mycket inspiration där. Åter igen tack, och lycka till med kampen mot A !

Betyder inte att man inte kan ”fega ur”, utan att det är ju att göra det som går i linje med beslut som gör en gott. Jag tycker det är ganska coolt att vänta 38 dagar med att kliva in här ?
Tack för att du läser min tråd, blir väldigt glad! (Och lite rörd)

Dag 42 utan alkohol i dag, känns väldigt bra! Hade ju en fest här hemma i går, som blev väldigt lyckad. Har varit lite nervös för hur mitt beslut av att sluta dricka A skulle "tas" av vänner och släkt, men det gick lysande. Jag sa hur det ligger till och det var ingen som var negativ, snarare tvärtom! Intressant också att vara spik nykter på en fest, minns inte när jag var det sist (om jag ens någonsin varit det) Fasen vad "korkade" vissa blir, och alla pratar extremt högt?.

Var nära att dricka ur fel vinglas (ett med alkohol i) av misstag en gång. Blev lite rädd och tänkte, att om jag hade gjort det så kanske det hade varit kört. Tror jag hade klarat det, men no way att jag chansar! Tillbringat förmiddagen med att städa och plocka undan tomflaskor mm. Så otroligt skönt att inte vara seg, bakfull och ha ångest. Frugan ligger lite småseg i soffan och kollar på tv. Hon har inga problem med alkohol, men när det är fest så brukar det bli några glas vin extra.

Nu kör jag vidare på den inslagna vägen, dvs inte en droppe alkohol tillsvidare, men tar fortfarande dag för dag? Ha det bra alla kämpar!

Att läsa om din fest och framsteg, tycker själv att de sociala tillfällena är svårast, men beror på att de ibland känns för ”långdragna”...
ha en forsatt fin söndag och heja dig!

Dag 45 utan alkohol och livet rullar på bra. Tänker mindre och mindre på a, och tillfällen av sug är väldigt få, skönt! Nu börjar dock tankar på hur skevt livet var när man ”gick” på alkohol dyka upp.
Fick tex en påminnelse när dottern (ca 10 år gammal) häromdagen kommenterade att jag ville följa med familjen till badhuset.

”Men pappa, ska du följa med? Va kul! Det har du ju aldrig velat förr.”? Det fick mig att tänka till på saker som jag har försummat när alkoholen var det viktigaste av allt. Ta exempelvis besök på badhus, antingen hade jag alkohol kvar i kroppen och kunde därmed inte köra, och ville heller inte riskera att alkoholen gick ur kroppen på badhuset. Eller så var jag för bakfull och ville bara ligga kvar i sängen tills jag orkade upp för att ta en återställare. Nä, jag struntade helt enkelt ibland att umgås med mina egna barn, för att hellre vara hemma och dricka. Helt sjukt! Detta hade aldrig hänt om det inte vore för alkoholen. Alkoholism är ju klassat som en sjukdom vilket jag numera mer och mer inser.

De gånger jag trots allt följde med på aktiviteter (rätt många som tur är) så var ofta motivationen och glädjen frånvarande. Nu kan man ju tro att tankar på sådant här skulle kunna vara ett skäl till att ta till dricken igen, men så känner inte jag. Vad som är gjort är gjort och kan inte bli ogjort, ingen ide' att grubbla och älta detta.Tvärtom, när sådana här tankar dyker upp så stärks mitt beslut att aldrig börja dricka igen!

Jag ska, får inte och framförallt (viktigaste av allt) vill aldrig ramla ner i alkoholträsket igen.?

/Torn

”Det som är gjort kan inte göras ogjort.” Exakt så är det. Att slå på sig själv tjänar ingenting till. Tvärtom.

Satt i soffan i går kväll, kollade på tv och umgicks med frugan. Sonen var på sitt rum och spelade onlinespel på datorn med tillhörande glädjevrål. Dottern hade en kompis här och de spelade in galna TikTok videos under ett ständigt fnissande. En vanlig lördagskväll med andra ord.
Frun drack sina två glas rödvin (blir aldrig fler än två), det som skiljde sig mot innan jag slutade med alkohol var att jag drack Pepsi Max. Tidigare hade jag haft ca 10 smygdruckna öl innanför västen och också vin i mitt glas.

Dag 49 utan A i dag och det känns underbart! Ska senare göra som flera andra gjort här tidigare, skriva ner en lista på alla fördelar som livet utan alkohol har gett hittills, men i går kröp det fram en nackdel. Nu till saken, frugan började prata om planer för vår kommande bröllopsdag till våren. Ska vi ta en weekendresa, kanske ett lyxigt spa och så vidare. Jag satt mest och höll med, typ, ja det hade varit kul, vilken bra ide' osv . Märkte att jag satt och funderade på att det inte skulle bli någon god champagne i vårsolen, inga goda viner till maten, inte någon kall Ipa i baren. Kändes helt enkelt ganska tråkigt.

När frun efter ett tag märkte mitt tämligen svala intresse så kom det som ett brev på posten, "vad tråkig du är!´´
Hmm, det är kanske det jag är utan alkohol i kroppen? tråkig. Men så får det vara i så fall, kommer inte börja dricka igen, för det var 100 gånger tråkigare att vakna upp med gruvlig ångest, svettig och skakande händer för att ta några exempel.

Ha en underbar söndag alla kämpar!

Och hoppas livet känns mindre tråkigt. Jag har haft några dagar med tråk-rekord men överlevt,
Ibland är det tristare än vanligt att inte dricka. Men att dricka, och konsekvenserna av det slår allt. I längden. När det kommer till tråkighet. Vi kämpar på!

Kul att du kikar in i min tråd Se klart! I dag har det varit mindre tråkigt ;) Helgen är slut och det är jobbvecka igen. Det har varit en bra dag på jobbet och nu ligger jag och tar ett varmt bad. Det är något som har blivit lite av en rutin, ett varmt bad på kvällen innan det är dax att gå att lägga sig, väldigt skönt ?. En sak jag har reflekterat över är att många har det hemsk stressigt på sina arbeten. Jag hör lyckligtvis inte till en av dem. Vet egentligen inte varför, men det är väl bara att vara tacksam.

Har funderat en del den senaste tiden på hur det kom sig att jag hamnade i ett alkoholmissbruk. Tror jag har kommit fram till hur det hela började och hur det blev som det blev. Tänker skriva ett inlägg om det senare. Skönt att få skriva av sig, och det kanske kan hjälpa någon att sluta eller dra ner på sitt drickande innan det går lika långt som det gick för mig.

Hoppas alla får sova bra i natt, så ser vi fram emot en nykter och bra onsdag!?

Så har ytterligare en vecka passerat. Vecka ja, känns som jag inte behöver ta dag för dag mera på samma sätt.
Snart 9 veckor utan en droppe alkohol, på fredag är det 2 månader. Det är inte utan anledning jag känner mig stolt, yes! jag har klarat det så här långt!
Veckan som gick har rullat på bra, inte så mycket att skriva om egentligen, en vanlig arbetsvecka helt enkelt. Men det är så mycket som är skillnad mot när alkoholen hade makten över mig.

Har ju lovat mig själv att skriva en lista här på fördelar som kommit sedan alkoholen är borta från mitt liv. Är väl mest för mig själv, men det är ju alltid kul om någon orkar läsa, och kanske känner igenkänning eller blir sporrad. Önskar att jag längre fram, om några år kanske, kan gå tillbaka hit, kopiera min lista och lägga in den på Facebook. Och då känna mig stark och stolt att dela med mig av den till alla mina "vänner" på fejjan.
Lite som folk för det mesta gör, tex "titta vad god mat jag har lagat" "Åhh, vilken perfekt semester jag har" eller "skaffade denna tatuering i helgen, fin va?"

Nu till listan, nedanstående är fördelar/vinster som jag känner i nuläget, dvs den senaste veckan. kommer fylla på med fler när de dyker upp. När jag skriver "då" så är det hur det var den senaste månaden innan jag slutat med a.

1: Massor av smärttillstånd är borta. Då: En ständigt malande värk i levertrakten, Giktanfall titt som tätt,
svullna/ömmande leder, fantomsmärtor,dvs stickningar,ryckningar
lite överallt,huvudvärk mm.

2: Magen är i form. Då: Totalt kaos i magen, ständigt lös i magen och en massa gaser,
även smärtor.

3: Bra aptit. Då: Var aldrig hungrig, åt i princip bara en måltid om dagen, middag
på kvällen. Aldrig någon frukost. Alkoholen gav den "energi" som
behövdes.

4: Bättre kondition. Då: Rörde mig inte mer än nödvändigt, träning var inte att tänka på
.

5: Vikten, har gått ner 5 kg hittills . Då: Ölmage som hette duga.

6: Ångesten är borta. Då:Trodde jag skulle dö när som helst. Inbillade sjukdomar.
Rädd för panikattacker osv.

7: Bra sömn. Då: Orolig sömn, vaknade titt som tätt, extremt svettig.

8: Motivationen är tillbaka. Då: Kände ingen lust till saker och ting, Jobbet var en plåga,
Mitt stora fritidsintresse som jag haft sedan barnsben
(sportfiske) föll bort, att dricka alkohol var de viktigast av allt.

9: Ägnar tid åt min familj. Då: Orkade inte ställa upp och hitta på saker med familjen utan
att vara påverkad av alkohol.

10: Fixa med hus, Då: Det gick bra med alkohol i kroppen, annars inte, ingen lust.
trädgård mm blir av och det känns kul.

11: Sparar en del pengar. Då: Alkohol är dyrt

12: Slipper gömma/ljuga. Då: Massor av tid gick åt till att planera systembolagsbesök,
gömma alkohol, forsla bort lik, ölburkar alltså :)
Hitta på nödlögner, se till att alkoholen räckte på
helger resor mm.

13. Vakna upp pigg och glad. Då: Särskilt lördag och söndagsmorgon var en plåga
utan dess like.

Det här var vad jag kom på nu, men det finns massa mer fördelar, fyller på med mera senare.
Den här veckan är jag ledig och ser fram emot massa roliga saker att hitta på. Tyvärr är minstingen
krasslig i dag och är hemma från skolan, men jag ska se till att hon får ha det så bra som det går.
Ska i väg och handla snart, och både hennes favoritglass och favoritdricka ska inhandlas :)

Har märkt att jag klarar att planera mer än en dag i taget nu. Har också märkt att känslor som "tråkigt" och "sug" liksom glider bort mer och mer för var dag som går. På fredag ska åka ut på en heldags fisketur då vädret ser bra ut. Ut med båten på en stilla skogssjö med vårsolen i ansiktet och bara njuta. Andas in, andas ut..
Och vet ni vad, ingen öl får följa med, dom får stå kvar på systembolaget och trängas!

Ha det bra alla forumsvänner och ta vara på er!

/Torn

Den listan över fördelar med nykterhet ska du pränta in i ditt medvetande, och då lär du inte ha något problem med att vara fortsatt nykter ? Och den platsar absolut på Facebook när du är mogen för det!

Och du lär med din lista inspirera och sporra andra att också bli nyktra, dvs precis det du vill göra. Du har fått hjälp av människor här på forumet för att bli och förbli nykter - och nu gör du detsamma för andra ? Som ringar på vattnet sprider det sig vidare.

Svinbra jobbat Torn!

Tack Andrahalvlek! Ja den listan ska jag aldrig glömma. Känns bra om det är någon som man hjälpa lite på traven till nykterhet. Lider när jag ser någon här som desperat vill bli fri från alkoholen. Minns ju hur man själv hade det.

Ha en bra kväll!

Tack ✨
Ska komma igång m listor jag med, inför min månad tre.
Kräver lite struktur, tror jag.
Bra kämpat!

I dag firar jag 60 dagar utan en droppe alkohol? Vid den här tiden den sjätte januari satt jag på jobbet och tankarna snurrade: Jag har bestämt mig, jag vill sluta, det ska gå! Och det har det gjort, hittills. Jag är så tacksam för detta, mår så extremt mycket bättre. Visst ,det har varit bitvis tufft, men det är värt det till 100 procent!?

Profile picture for user Pilla

Jag har läst här hos dig idag,
Beundransvärt med listan du gjort!
Super bra gjort av dig Zero i 60 dar!?från Pilla

Tusen tack för alla gratulationer, det värmer!?
Kommer fira med en efterlängtad fisketur i morgon.

Många kramar till er alla fina människor!

Så bra jobbat! Så mycket som faktiskt händer under 60 dagar, stort och smått. Viktigt!
Vi kämpar vidare, fisketur låter väldigt mysigt. Jag firar med god middag med vänner, och känner starkt att saknaden efter vin, avtar stadigt! Du är superstark!
Ha en fin kväll, kram på dig! ??

Profile picture for user Javelin

Grattis!!!? Vi verkar vara rätt många här med runt 60 vita dagar avklarade. Jag är mest nyfiken på kommande tid då två månader varit mitt tidigare rekord. Många som vittnar om att mycket ska kännas lättare om man bara härdar ut dessa första två månader. Jag är då redo att börja skörda frukten! ?

Var ute på en fisketur i dag, helt vindstilla och solen värmde skönt i ansiktet.Har tom
fått lite färg i fejset ser jag i spegeln.
Inte ett napp men det gjorde inget, det kommer nästa gång! Fiske har alltid varit min
stora passion, en riktig avkoppling men även världens kick när det sitter en stor
fisk på kroken. 100 gånger bättre än ett alkoholrus?

Därför blev jag rädd, riktigt rädd när jag i slutet på förra året konstaterade att
jag i princip hade supit bort min stora passion.Planerade ofta för fisketurer, med
X antal öl i kroppen. Packade utrustning, fixade med matsäck, lade upp strategier mm. Men på
morgonen när det var dags att gå upp så orkade jag inte, lusten var som bortblåst. Kom på någon dålig ursäkt, tex att
vädret trots allt inte var så bra. Somnade om och väntade på att systembolaget skulle öppna i stället. Patetiskt.

Upptäckte en positiv sak i går, körde i väg ett släpkärrelass med skräp till återvinningsstationen. Högen i garaget
hade i vanlig ordning blivit väldigt stor. Förr hatade jag detta jobb, köra bil = kunde inte dricka, jobbigt att sortera skiten och allmänt tråkigt. I går tog jag det lugnt, packade in i kärran i sorterade högar, slängde trä i träbingen, järn i järnbingen osv. Lugnt och utan stress. Kul är kanske att ta i, men det var rofyllt. Förr vräkte jag ur allt i brännbart containern och stressade hem för att kunna öppna den första ölen. I går gick jag in i garaget och konstaterade, så fint det blev!?

Ha en bra helg!

Profile picture for user Villvarafri

Hej. Jag är ny här och har precis läst en del här. Känner så igen mig.
Orkar inte skriva om all misär genom åren. Egen tråd så småningom?
De sista ca tre Åren har varit värst. Vet att jag var vit 18 dagar i januari förra året men sen bara någon enstaka dag.
Druckit ca 2-3 starköl plus 1-2 liter vin varje kväll. Minnesluckor. Ramlat. Inte kommit ihåg att jag pratat med barnen i telefon. All jävla skit som går att uppbringa.
Hur kan man klara av sitt jobb och allt runtomkring ändå??? Otroligt. Får en att undra hur många alkoholister som finns därute, utan att de syns...
Har så länge velat sluta men inte haft den där sista viljan som behövs.
Ett långt tag drack jag medvetet för att hoppas på att dö, eftersom jag inte aktivt vågar begå självmord.
Plötsligt kände jag att nä nu får det fan vara nog! Och min kropp orkar inte längre. Mina barn är mitt allt och jag vet att jag betyder så mycket för dem.
Och mitt liv då? Jag skulle så gärna vilja njuta av härliga sommarkvällar tex (= komma ihåg dem åtminstone....)
Idag 10 dagar nykter!!!
Flinade lite när jag läste om din garagestädning, för idag var jag uppe 7.30 och satt igång med storstädning här hemma!
Det var jättekul!
Hoppas det här håller för jag vet att jag kommer aldrig att kunna ta en droppe till. Då är jag där igen. En dag i taget.
Tack för inspirerande läsning!
Go helg!

Profile picture for user VaknaVacker

Är också förtjust i att fiska. Var ute en hel del med min pappa när jag var ung. Det är både spännande och rogivande. Vara ute i friska luften är ett stort plus?

Ja nog får man en ny energi när man inte dricker! Så härligt att läsa om dig?
Ha en bra lördag, kram??

Tänk att förr så var lördag och söndag morgon de absolut värsta att vakna till.
Numera är det en ren njutning?

@Villvarafri Så bra att du skriver här, och jag blir så glad att du har tagit det stora beslutet att sluta att dricka.
Dessutom redan på dag 10 ? Grattis! Jag har också tänkt på att det måste finns väldigt många som har problem med alkoholen. Bara i min egen bekantskapskrets vet jag att det är flera som ligger "risigt" till.
Man behöver inte sitta på en parkbänk för att vara alkoholist.
Jag tycker absolut att du ska starta en egen tråd, det är till väldigt stor hjälp! Det är guld värt att kunna dela med sig av sina erfarenheter och få råd och stöttning av andra. Även att bara skriva ner sina egna funderingar och tankar hjälper mycket.

Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, utan det här forumet hade jag inte varit där jag är i dag,
så enkelt är det.
@VaknaVacker Härligt att du gillar att fiska! Vi kanske ses ute på sjön någon dag?
Ha en bra lördag du med!

Och alla andra också, nu kör vi så det ryker, nyktra!

Profile picture for user Kaveldun

....har läst din tråd och den är så inspirerande. Grattis till dina nyktra dagar och till dina fisketurer och alla andra fördelar du upplever med ditt nyktra liv. Du verkar också ha fått många insikter och det är en hjälp - för mig som inte är lika långt i nykterheten - att läsa. Allt gott på den fortsatta vägen...

Just fiske har jag aldrig provat ens, men jag förstår grejen. Förberedelser, medtagen fika, njutning i naturen, väntan med spänning - och kanske en ”vinst” i slutändan.

Själv tankar jag mycket energi i naturen. Har ett litet projekt där jag besöker naturreservat. Har besökt 23 olika hittills - många av dem många gånger.

Önskar dig en toppenvecka!

Tack för kommentarerna Kaveldun och Andrahalvlek! Naturen har alltid varit en väldigt viktig del av mitt liv, fisket såklart, men även att tillbringa tid i naturen. Coolt med ditt projekt Ah! Jag har varit i massor av naturreservat men har ingen koll på hur många.

De första dagarna efter att jag hade bestämt mig för att lägga av med alkoholen tillbringade jag många timmar i skogen. Jag var ledig och hade satt deadlinen med 0 promille till måndagen den sjätte januari då jag började jobba. Kunde inte vara hemma, klättrade på väggarna, tiden kröp fram och jag behövde vara ensam.
Bor nära en storstad med ständigt trafikljud, hets mm. Tog bilen och körde bort från stan, in på slingrande skogsvägar tills jag var framme vid mitt mål. Ett ställe långt inne i storskogen utan en människa på flera kilometers avstånd. En plats som jag ofta var på i min ungdom, innan jag ens hade smakat på alkohol.

Tillbringade många timmar där, vandrade runt till ställen jag mindes från förr. Skogsgläntor, porlande, trolska bäckar och stilla skogstjärnar.
Tankarna for runt, minnen från min ungdom kom fram, och beslutet att verkligen lägga av med alkoholen växte till sig enormt. Vet att detta och kraften/hjälpen jag har fått här på forumet har varit avgörande till att jag i dag är på dag 64 utan en droppe alkohol.?

Har märkt att jag ofta tänker på, och jämför "nu" och "då" För mig är detta viktigt och inspirerande. Dels så blir jag om möjligt ännu mer fast besluten att inte börja dricka igen.(Finns vissa hemskheter som jag inte skrivit här om ännu, men det kommer?) Dels så är det så härligt att upptäcka positiva saker som jag aldrig känt tidigare, någonsin. Har ju helt enkelt aldrig varit fri från alkohol så här länge sedan barnsben, så jag upptäcker ju nya saker hela tiden.

Nu tillbaka till i dag. Dottern är riktigt krasslig i dag, hög feber och jätteont i halsen. Så det får bli vab ett par dagar för min del. Vi har varken varit i Italien, Iran, Sydkorea eller Kina så det är väl en "vanlig" influensa antar jag, för det säger ju myndigheterna..? Även om inte börsen verkar tro det...

Ha en underbar vecka!

Att läsa din skildring av naturens kraft, och om man inte skulle tro sina egna erfarenheter så finns ju numer massor av forskning som visar just hur skog/vatten hjäper oss att läka. Jag har haft min springrunda i skogen, 6,5 kilometer och jag tröttnade aldrig. Nu har jag flyttat och letar ny runda.
Jag berörs av dina framsteg, och blir glad att läsa om hur det går för dig.
Extra snällt är det ju att du håller koll på mig och mina dagar/ ovanpå allt annat. ??
Jag undrar om det är freudianska felräkningar från min sida. Att det verkar finnas nån annan- som har min rygg/räknar mina dagar.
(Ja, jag ska såklart skärpa mig med detta.) Tack T, ha en fin vecka nu trots ordinary vabb, kram!

Profile picture for user Erik30

Som svar på av Torn

Härligt kämpat! Känner igen mig mycket i din resa och är tacksam över att du delar med dig till oss ?

Är ju hemma och vabbar då min dotter är sjuk. Nu har jag själv åkt på en släng, smittad av dottern antar jag.
Se klart, såg i din tråd att du också var krasslig i går, krya! Det är som du skrev att man märker sådan skillnad på att vara helt frisk och ha lite feber. Lite bakfullkänsla helt klart? Härligt med springrunda i skogen! Jag tar ännu så länge bara långa raska promenader, med inslag av löpning/lufsande. Måste träna upp knäna ordentligt först innan jag vågar springa fullt ut. Blev för mycket stillasittande under mitt förra alkoholiserade liv.

Nu ska jag ta en shot, en hemmagjord ingefära/chili/citron shot. Mums!

Ha det bra alla!

Profile picture for user Rosa76

Det är ju nästan skrämmande så mycket som är lika mellan alla oss som kämpar för ett nyktert liv. Har läst tillbaka i din tråd och allt är så bekant. Jag är nog mest lättad över att slippa rädslan och oron över att bli upptäckt eller påkommen. Nu blev jag väl det på sätt och vis ändå när mannen hittade alkoholmätaren men jag tror inte att jag hade orkat ta i tu med a-stopp om inte det hade hänt. Mitt resonemang var -det är ändå kört för mig så då kan jag lika gärna dämpa ångesten med a...Tack för jättebra tråd som hjälper mig på dag 7 :) Rosa76

Tack Torn, bättre idag- hoppas även du och shot lät ju gott, har dessvärre mkt dålig fantasi så Treo och cola zero är min medicin. (Drack för övrigt aldrig några roliga drinkar heller, när jag drack och kunde bli pinsamt glad över att kinarestaurangen i kvarteret brukade hälla upp till ytspänning, oh the glamour...)
Vi kämpar på ?

Tack för kommentarerna! @Rosa76, har också tänk på hur stora likheter det är mellan oss som kämpar. Det är lite som en influensa, samma symtom på alla, men det slår olika hårt från person till person.

I dag mår jag bättre och dottern också. Har reflekterat över hur bra de här tre dagarna har gått ändå. Jag har haft ganska svårt att sysselsätta mig fullt ut, och särskilt när man själv är krasslig, inte orkat ta tag i saker och ting.
Blivit mycket läsande och datorsurfande. Hade det varit innan jag sa adjö till alkoholen så hade jag garanterat varit på bolaget redan i måndags och bunkrat upp med öl och även någon whisky (som ju ska vara bra när man är sjuk.?) Jag hade smådruckit under dagarna och ökat tempot när barnen och frugan gått och lagt sig. Nu har jag inte ens tänkt tanken på att dricka, inget sug överhuvudtaget. Jag är faktiskt förvånad själv hur lätt det har gått. En ny erfarenhet, jag kan vara sjuk och ha småtråkigt utan att vilja dricka! ✅

Hade tänkt att åka till jobbet på fredag, men eftersom jag antagligen fortfarande kommer att hosta och fräsa en del då, så kommer väl hela kontoret "fly fältet" med tanke på corona hysterin som råder. Nä det får nog bli vab veckan ut.

Ha en bra fortsatt kväll!

Så stannar jag hemma imorrn jag med, tänkte jag ? Men fick inkallelse till möte och riktlinjer för hur vi ska arbeta. Fånga in oro och utlandsresor på arbetsplatsen. Samtidigt som vi har produktion av karaktären samhällsnytta.
Har haft trista dagar och inte för en sekund övervägt att dricka, förvånar mig stort. Vågar dock inte dra några växlar eller få nykterhets-hybris.
Hoppas du kryar på dig imorgon!
???

Profile picture for user Varafrisk

Har läst din tråd...vad bra du har kämpat! Så strongt??
Har för ganska länge sedan skrivit listor med fördelar och nackdelar men då jag har druckit. Längtar efter den tid då jag kan uppleva känslan av att ha varit alkolholfri inte bara tro att det kommer bli bättre...fast tron är viktig!??

Ett av de absolut svåraste som många av oss som slutat att dricka alkohol verkar vara att berätta/erkänna för vänner och bekanta att man lagt av, och anledningen till det. Jag var själv nervös för detta inför en fest, och i ett av mina första inlägg här bad jag om tips. Jag lade mer eller mindre "korten på bordet" den gången (Tack Andrahalvlek?) och det gick riktigt bra. I dag ringde en kompis som inte vet om att jag har slutat, och frågade om han skulle köpa några goda öl till mig då han var och "storhandlade" inför sin 50-års fest.(som jag ska gå på)
Blev ju lite ställd, men jag sa som det är att jag har lagt av med alkohol sedan nyår, eftersom det har blivit för mycket de senaste åren, och jag har inte mått bra av det.

Han svarade, ok det låter bra!, är det någon särskild sorts alkoholfri dryck du vill ha?

Och nu känns det bara ännu bättre att var nykter?. Ser ingen anledning egentligen varför man ska mörka/ljuga osv när man mår ännu bättre av att berätta som det ligger till. Man behöver ju inte överdriva eller gå in i detalj.

Vad kan hända liksom? Skulle han säga "Jaså, har du lagt av med alkohol, då är du inte välkommen på min fest" Nä, tror inte han skulle säga det.?

Jaja, lite funderingar bara. I kväll blir det "hemmabio" med hela familjen, med godis och alkoholfri dryck, och
firande att alla är friska och krya igen.

Ha en bra helg allihopa!

Du ligger några veckor före mig, men jag tror och hoppas att jag snart lika avslappnat kan berätta för nära och kära när tillfälle ges.

Du är en förebild för mig! Både vad det gäller nykterhet och att tala klarspråk ?

I onsdags skyllde jag på att jag behövde vara standby för att hämta dottern om kris uppstod. Ingen lögn egentligen, men hade jag druckit så hade jag bett hennes pappa rycka ut.

Men det var inte rätt tillfälle där och då. Min kollega vill jag gärna berätta för, men inte på en jobbmässan med 60 pers varav de flesta mer eller mindre okända för mig (stor koncern).

PS. Vad valde du för alkoholfritt alternativ?

Förebild, tack Andrahalvlek ? Jag var på dag 41 när jag berättade för de första vännerna (förutom min fru då) så det satt hårt inne. Tror det är en sak som behöver ta tid, olika lång tid för olika personer också.

Men där har du något att se fram emot snart.? Det är ju ingen brådska, utan du bestämmer ju själv.

Vad gäller det alkoholfria, så fick han välja fritt. Jag måste erkänna att jag är dålig på vilka alkoholfria öl/vin märken som är goda, fast du har rätt bra koll på det eller? Jag dricker mest olika bubbelvatten, grappo och pepsi max.

Ha det bra!

Profile picture for user Villvarafri

Hej! Hoppar in i konversationen?
Carlsberg är ju jättegod men jag törs inte dricka den för den ligger ändå på 0,5% och jag vet sen förut att jag känner det = risk vilja ha starkare...
Jag älskar ju vin och ett riktigt bra substitut, om man gillar bubblor och det verkar ju du göra Torn, så är Freixenets rosa alkoholfria supergott! Torrt och riktig vinsmak! Det finns vitt oxå men det har jag inte prövat ännu.
Det slår Chapel Hill, som är en annan bubbelvariant?
Det är vad jag kan tipsa om?

Jag dricker cola zero, bubbelvatten och kaffe, om det är helg köper jag ibland bubbel; ein zwei zero (som är god), samt samma märke/vitt, är helt ok, och fått bäst i olika tester. Rött a-fritt vin är nästan odrickbart tycker jag. Men jag gillar trots det, ett Juhlin-vin som heter Prado (skratta) och som inte är sött som flera andra. (Tror och hoppas det är ok enligt reglerna att tipsa såhär)
Mikkeler har goda öl, 0%.
Jag har aldrig gillat läsk, så det är inte enkelt att gå över till fanta till en god pasta. Vatten går ju också bra. Många tipsar om svartvinbär och blåbärsdryck, alltså inte saft utan mer torr. A-fritt cider, finns också på systemet men där vill iaf jag helst inte loda runt i onödan, ber min man handla. Känt mig så kaxig vissa dagar men tar det som ett tecken på att jag ska ta ett steg tillbaka och inte för ett ögonblick tro att jag är klar.
Hoppas du är frisk på riktigt nu, och har en härlig helg!

Tack så jättemycket för tipsen! Jag och min son ska ut på en fisketur nu, så får notera ner senare.

@Se Klart , jag har inte varit på systembolaget en enda gång sedan jag slutade med alkohol?

Ha en fin dag! ☀️☀️

Systembolaget sätter jag inte min fot på, ens för att köpa alkoholfritt. Minns den starka doften av alkohol alltför väl tyvärr ? Vet ärligt talat inte vad det skulle väcka inom mig.

Men eftersom frågan var ang a-fria drycker/tips, så ingick lite olika varianter.
Jag har varit på systemet och det känns mest sorgligt med skruttiga människor som tvångshandlar.
Som sagt är ju bubbelvatten, hemgjort, helt utmärkt!

Starkt av dig Se klart att ha vågat gå in på systemet? Jag få ta och göra det snart och inhandla lite alkoholfritt. Tror inte jag ska ha några problem, men det är klart man kommer bli lite påmind om man ser sina fd favoritöl?
Återigen tack för tipsen!

Är hemma igen efter en go fisketur med underbart väder. Blev lite trött av all frisk luft, så nu ska jag ta en skön powernap?

På mitt jobb rullar det på som vanligt ännu så länge, mycket coronasnack så klart och ändrade
mötesrutiner mm. Jag har inte skrivit något om mitt jobb här, helt enkelt för att jobbet är inte så viktigt för mig.
Det viktiga för mig är att jag trivs på jobbet, har bra arbetskamrater och att det ger mig pengar, och så är det nu.
Jag stressar nästan aldrig upp mig på jobbet och när jag sätter mig i bilen och kör hem för dagen så är jobbet
"borta" ur mitt huvud. Jag är ingen chef, men har stort ansvar då beslut/åtgärd från mig kan betyda vinst eller förlust för företaget i storleksklassen 15 miljoner kr/timme.Har också ett väldigt fritt och omväxlande jobb numera.

Nu trivs jag jättebra med mitt jobb? , men så har det inte alltid varit. Tvärtom så var mitt jobb för flera år sedan en av anledningarna till att jag drack för mycket. Tyckte helt enkelt att mitt jobb var tråkigt och enformigt. Jag hamnade då i en ond spiral, tråkigt på jobbet, drack för mycket hemma, bakfull och omotiverad på jobbet, drack ännu mer hemma osv.

Till helgen skulle jag gått på ett 50-års kalas, men har bokat av det då jag inte vill riskera att ev smitta andra eller bli smittad själv. Jag är inte rädd för coronan själv, men vill inte bidra till att kanske öka belastningen på den redan ansträngda sjukvården och tänker på äldre och svaga som det kan gå illa för om dom blir smittade.
Hade sett fram emot att gå på kalaset och träffa gamla vänner och äta gott, men det får bli en annan gång.

Är inte det minsta orolig för att jag hade blivit frestad av att dricka alkohol. Där känner jag mig riktigt stark nu, och tycker det nyktra livet är underbart ? Inte ens coronan kan rubba mig där.

Ha det bra alla kämpar!

Var in på systemet samma dag jag slutade dricka! Köpte whisky till maken. Jag hade druckit av hans, olovandes.
Det skall bli intressant att gå in där och kolla sortimentet av alkoholfritt. Hm, har dock hittat sådant jag verkligen gillar på vanliga matvarubutiker?

Skriver inte heller om mitt jobb. No big deal. Låter skönt att ha ett fritt jobb!

Känner mig också stark i att inte dricka. Yess nu kör vi på och väljer att vara vita??

Så skönt att läsa dina inlägg Torn, orubblig är ordet. Klart och tydligt.
Jag varken VILL eller har för avsikt att dricka, känns inte som alternativ över huvudtaget. (Det lät också ganska tydligt!) Men hittar inte nån vardagslunk i detta nya liv utan tydliga rutiner. Måste jobba på det!
Mot helg nummer 11, visst? kanske inte med stormsteg men helt klart i god takt. Kram!

Tack för kommentarerna tjejer! Det känns som att vi håller ett riktigt stabilt läge nu?
@Vakna vacker, ? hade jag gått till systemet första dagen hade jag antagligen fortfarande
varit på dag 1. @Se klart, japp, du har räknat rätt! Kanske krävdes ett visst antal nyktra dagar
för att räkningen skulle sitta ordentligt ?

Ha en bra kväll!

Jag måste jobba i dag, vilket jag tycker är synd då det ska bli soligt och fint. Hade hellre varit hemma och vårfixat i trädgården. Men man får vara glad att man har ett jobb att gå till i dessa Coronatider .?

Vaknade pigg som en mört i god tid innan väckarklockan ringde. Har nog aldrig hänt tidigare. ?.

Ha en bra söndag alla, och passa på att njuta av solen!

Vaknade glad av solen, och har turen att få vara ute idag.
Fixade kaffe!
Min man vände sig långsamt om i sängen och sa ”det här är skillnaden mellan ingen alkohol och alkohol”
Känns som en väldigt skön start på söndagen! Ha en fin dag trots arbete, kram!

Dricker man vin får man lida pin.
Ha en fin dag du med Se klart!

Ja så skönt med det fina vädret! Härligt du är så pigg. Och Se klart också?
Själv är jag jättetrött. Sover som en stock och alldeles för länge... Nåja håller mig vit och kaffet smakade supergott?

Veckan som gick har varit tuff, har jobbat sju dagar på raken (tisdag tom måndag) kryddat med tolvtimmarspass på lördag och söndag. Har inte orkat göra så mycket på kvällarna, utan mest tagit det lugnt.
I går hade jag dessutom ett planerat utvecklingssamtal med chefen på eftermiddagen. Gick och lade mig alldeles för sent på söndagskvällen, jag var ju pigg som en mört på morgonen, men nästan som en död sill på måndagsmorgonen? Utvecklingssamtalet gick bra bra och chefen tyckte jag verkade må väldigt bra och presterar bra Han vet inte om att jag har haft grava alkoholproblem och kommer inte att få veta det heller. Till släkt och vänner har jag ju berättat (har några vänner till som jag ser fram emot att berätta för) men med jobbet är det en annan sak, och särskilt chefen. Ser inget behov eller fördel med att dom ska få veta hur det har legat till. Jag umgås inte med chefen på fritiden och vad gäller kollegorna så är det endast på enstaka aw och kickoffer som vi umgås. Till chefen och kollegorna har jag bara sagt att nu när jag fyllt 50 så har jag tagit tag i saker som att äta (och dricka ?) nyttigare, börjat motionera mer och tänka på att försöka sova bättre. För att få ett sundare liv helt enkelt. Detta är ju ingen lögn utan en modifierad sanning.

Det har ju som alla vet varit väldigt turbulent nu med coronan och det tär ju på psyket och det är inte konstigt att man blir orolig, och många tankar som far runt om vad som ska hända i framtiden. Så när jag körde hem från jobbet i går var jag bra mör, trött och seg. Lite nedstämd, men även glad då jag nu är ledig några dagar. Det var alltså som en fredagseftermiddag för mig. Väl hemma så började dottern tjata om att jag skulle montera upp studsmattan NU!! Det orkade jag inte, så då blev jag lite irriterad också. Ett klockrent "dricka" läge med andra ord. Jag känner mig ändå väldigt stark i mitt beslut att inte börja dricka igen. Så jag fick för mig att göra ett test, ett självtest.

Satte mig i soffan och försökte locka fram alkoholdjävulen i mig. Tänkte "kom igen, åk till bolaget och köp en kasse öl. Det är du värd, du är ledig i morgon, så det är lugnt. Bara en fylla, du kan ju enkelt sluta igen"
Men det bet inte, kände absolut inget sug. Gick vidare och tänkte på hur det skulle vara att dra i sig dom där första 7,3 procentarna i rask takt. Men nej, inte en tillstymmelse till sug, snarare avsmak. Varför ska jag hälla i mig ett gift för att bedöva mina känslor? Det jag behövde nu var en väl värd tupplur, efter den skulle det kännas mycket bättre. Så alkoholdjävulen fick lomma i väg med svansen mellan benen? Efter det sov jag gott i en timme och det blev tom en rask promenad i skogen efteråt.

En ny erfarenhet: Jag får inget sug även om jag försöker tvinga det till mig ✅

OBS Detta självtest är ej att rekommendera om man inte känner sig väldigt trygg med att inte börja dricka.
Att köra vår forumsvän Rolfs experiment (ni som läst, vet vad det handlar om) kommer jag dock aldrig att testa. Där går gränsen. (Håller tummarna för att du är back on track Rolf, saknar dina inlägg❤️)

Nu ser jag fram emot en go vecka med vackert väder, har mycket att fixa med i trädgården och en fisketur
har jag redan börjat planera för. Det är en del strategier som behöver läggas upp, då målet med denna fisketuren är att fånga en art som jag aldrig har fått förr.

Ha det bra alla kämpar, och tro på er själva! Allt fixar sig till slut.

I boken ”Tänka klart” skriver Annie Grace om ens medvetna och omedvetna. Om det omedvetna inte är med på tåget så spelar det ingen roll hur man tänker medvetet.

Om du medvetet vill låta bli att dricka men det omedvetna känner begär efter alkohol - då blir det tufft.

Du har skolat om ditt omedvetna på bästa möjliga sätt - ditt omedvetna vill inte dricka även om du medvetet försöker locka fram suget.

För att citera författaren till boken ungefärligt ”Varför skulle jag vilja dricka alkohol? Det vill jag lika lite som jag vill dricka bensin.”

Ha nu en skön ledighet!

Bensin, klockrent där Andrahalvlek! Det var så de kändes, varför dricka något som inte smakar gott och som jag dessutom skulle må pyton av. Faktum är att jag märkt att jag inte tycker om öl mera. Har testat några alkoholfria öl nu, men gillar inte smaken längre. För beskt, gillar mer lite sötare/surare smaker, och mjölk!?

Kram

Så skönt att läsa dina inlägg, tryggt och bra. Och grattis till bra medarbetarsamtal, vi blir bättre på jobbet, helt klart. Vi kanske t.o.m. blir bättre på att vara lite ”sämre@ ibland, även om det låter som om du verkligen haft fullt upp och är väl värd lite ledighet.
Jag pratar inte så mkt om detta på jobbet heller, inte till min chef iaf. Som för tillfället dessutom är ny. Men jag pratar en del med min man. Men inte så öppet som här.
Önskar dig några sköna lediga dagar, och fint fiske (eller vad man nu säger om fiske ?
Stor kram och tack för din robusta hållning i alla lägen! ?

Har varit ledig några dagar och haft fullt upp med trädgårdsarbete och fisketurer.Jag har märkt att jag inte har tänkt/grubblat så mycket på alkohol de senaste dagarna, vilket är skönt. Kan ha och göra med att jag har varit sysselsatt med annat. Det tar säkert lång tid innan man kan koppla bort "alkoholtänket" och det får ta den tid det tar. Det försvinner nog aldrig helt, huvudsaken är att jag har absolut noll sug.
Jag har inte läst några böcker eller kollat på Youtube om hur man "ska" fungera i teorin när man slutat med alkohol. Tycker det har räckt hittills att läsa och skriva här på forumet (ni är mina hjältar!❤️) och känner i nuläget inget behov av att fylla hjärnan med en massa mer. Rätt eller fel, det vet jag inte.
Det rullar på bra i vilket fall, och jag känner att jag aldrig har mått bättre, och att börja dricka igen finns inte på kartan.?

Många kramar!

Det finns absolut inga rätt eller fel i detta. Jag tror att man har olika behov och olika vägar mot målet helt enkelt.

Du har väldigt tydligt valt att i alla lägen lyfta det positiva med nykterheten. Mycket framgångsrik metod.

Jag gör likadant, men jag är samtidigt väldigt kunskapstörstande och anser att kunskap är makt. Dessutom är jag vetgirig/nyfiken och vill veta hur alla andra tänker och agerar, därav poddar ?

Jag är verkligen en allt-eller-inget-personlighet ? Typiskt missbruksbeteende. Däremot är jag inte ett dugg äventyrlig, vilket är ett annat typiskt missbruksbeteende.

Självkännedom är allra viktigast på den här resan tror jag. Att faktiskt veta vad man själv behöver för att lyckas vara fortsatt nykter.

Och ditt ”recept” verkar funka galant!

Profile picture for user Pilla

Som svar på av Andrahalvlek

Så härligt att läsa att det bara rullar på då är det "gött att leva"?
Nu när jag ändå är här vill jag tacka ?för dina tydliga och hjälpsamma ord i ett inlägg du gjorde då jag hade en mindre bra stund.Jag behövde det.
Kram Pilla

ditt inlägg. Det är verkligen så att glädjen över alla hjältars framgångar här, smittar av sig, ger hopp och framtidstro. Tack!
Jag hittar också mitt främsta stöd här, och nu när det gått lite tid så känner man ju varandra lite. Till exempel har jag funderat över den där ovanliga fisken, ?
Hejar på dig, så skönt att höra att det rullar på och ingen oro kring varken framtid eller beslut.
Ha en fortsatt bra helg!
Stor kram.

Sol i dag igen! Jag kan inte få nog av den härliga solen efter den bedrövligt regniga och gråa vintern som
varit här där jag bor.

Andrahalvlek, tack för input! Jag är nog lite mer åt det äventyrliga hållet, men vi har mycket gemensamt när det gäller inställningen, och kampen mot alkoholdjävulen.?

Pilla, skönt att du stod emot! Det gör ont i mig när jag ser någon här som är på väg att ge upp efter ett tappert kämpande under lång tid.?

Se klart, vad gäller fisken som jag ville fånga, så heter arten Sjurygg. Det blev ingen sådan tyvärr, men jag fick andra fiskar och hade två härliga fisketurer. Det får bli fler försök. Tack förresten för hälsningen "fint fiske"!
Man ska egentligen säga "skitfiske på dig", säger man "lycka till" så ger det otur, men jag tycker att "fint fiske" låter bra! Du har rätt i det där med att man börjar känna varandra lite grann här på forumet. Fast man ju inte ens vet vad personen heter på riktigt.?

I går var vi bjudna på middag till ett par goda vänner som vi inte träffat på minst ett halvår.
Det var trevligt och blev många skratt. Har varit ganska tunt med umgänge för min del den senaste
tiden pga coronan. Dom var förvarnade om att jag inte drack alkohol, och jag testade ett alkoholfritt
rödvin. Tyckte faktiskt det var gott, öl (som ju var det jag drack mest förr) gillar jag inte smaken på mer av någon anledning. Tycker det är för beskt.
Tog vid ett tillfälle upp med min vän mellan fyra ögon om varför jag har lagt av att dricka, och erkände mer eller mindre för honom att jag var alkoholist (numera nykter). Han tog det bara positivt.
Frugan drack som vanligt rödvin och jag har tyckt mig börja märka att det börjar bli lite mer och mer den senaste tiden. Tror det har att göra med att nu när jag alltid kan köra bil så kan hon alltid dricka alkohol. Förr var det alltid hon som körde, eller så tog vi taxi. Även på helger här hemma så behövdes det ju hämtas och köras ungarna då och då, och eftersom jag jämt hade druckit så avstod hon vid sådan tillfällen, men nu kan jag ju hämta/lämna när som helst. Payback time kanske?

Ja-ja, jag är inte det minsta avundsjuk på att hon kan dricka och inte jag, men vill ju inte att det ska börja balla ur för henne som det gjorde för mig, vet ju hur fort det kan gå. Någon som har tips på hur jag ska förhålla mig?

Ha en bra söndag!

Utgå från dig själv. ”Jag har märkt, jag blir orolig, jag är rädd om dig” osv. Var noga med att inte säga ”du gör” osv. Alltid utgå från dig själv.

Ta samtalet när det faller sig naturligt i ett helt annat sammanhang. En solig dag efter en promenad under en utefika tex.

Gör det inte för uppstyltat ”vi måste prata om en sak” utan börja prata om det som om det är något du kom att tänka på just då. ”Vet du, jag kom på en sak.”

Förvänta dig inga svar, och uttryck det också noga. Då kanske hon hamnar i försvarsställning.

Säg bara att du vill lufta din oro, att hon kan tänka på saken och återkomma om hon vill prata mer om det.

Några råd i alla välmening.

Kram ❤️

Måste fråga vad det var för gott rött alkoholfritt du drack?

Hihi ja! Payback förstås?
Hm, knepigt det där med fruns drickande. Hur mycket dricker hon hemma nu när du inte dricker? Tänker det är lätt det blir så där att "skall du snacka om" ifall det är känsligt.

Ha en finfin söndag!?

Profile picture for user boink

Hej torn.
Jag har läst hela din tråd. Grymt bra jobbat! Jag gillar din lista på hur de va när du drack. Jag ska göra en egen som stöd :-)
Ser också att du precis som jag drack öl - jag drack oftast *svagare* öl dvs runt 5% men många och snabbt för att fly in i känslan... av ja lugn frånvaro etc. Dock var jag i princip innan jag tappade det helt och fick minnesluckor aldrig intresserad av annan sprit. Skumt det här...
i vilket fall är det skönt att läsa en bra tråd och vilken skön vilja och inställning du har.
Ha de gott,

Tack Andrahalvlek för tips! Det var väl ungefär så jag tänkte ta det, men är lite osäker. Som du säger Vakna Vacker, det kanske blir "skall du snacka om".? Det brukade vara ca en halv flaska vin på fredag och en halv flaska på lördag, men nu har jag märkt att det börjar närma sig 1 flaska per dag. (bara fredag och lördag)
Småpotatis om man jämför med vad jag bälgade i mig, (fast öl då) men grejen är att hon är gastric bypass opererad och gått ner mycket i vikt, och vad jag har läst kan det vara en riskfaktor för att bli beroende.
Hon dricker helt klart mest för att varva/ stressa ner från jobbet, då hon har ett väldigt stressande jobb. Och jag tänker att det kan finnas risk för att det kan börja bli vin på vardagarna också.
Jag lär ju märka om hon börja gömma mm, man är ju liksom expert på sådant ?

Jag glömde tyvärr att fråga efter namnet på det alkoholfria vinet ?

Kram

Har man gjort gastric är det ju extra viktigt att inte dricka för mycket. Då är ju rentav en halv flaska mycket tror jag.
Du kan ju vinkla oron från det hållet till att börja med. Omtanke är det viktiga.

Trodde jag var expert på att dölja men jag tror min familj hade koll?
Kram

Jag är ju inget föredöme då jag inte är helt öppen ens med min man. Däremot tycker jag att nykterhet ger nya möjligheter att vara öppen och ärlig, även i relationen.
Du kanske kan prata med din fru med det som utgångspunkt, att det också är en omsorg om er relation, att ha ”koll” på varandras mående vare sig det alkohol eller förkylning.
Kanske är det även så att våra partners varit mer eller mindre styrda av våra resp dryckesvanor att de kanske ”äntligen” kan dricka utan att ha koll på oss?
Min man dricker mindre nu, dvs aldrig, på vardagarna, där var jag helt klart den som drev på. På helgerna ungefär som vanligt. Tror jag. Hade väl främst koll på mitt eget drickande förr... lyssnade på Annie Grace boken som menar att det inte finns förutbestämda beroende-typer, vi kan alla trilla dit.
Vad fint att du är uppmärksam på din fru och hur hon har det!

Kan ju mycket väl vara så som du skriver Se Klart med om att hålla kollen. Det hade jag inte tänkt på! Fasen du är så smart ? Bra,nu har jag lite att fundera på. När man inte behöver tänka så mycket på sitt eget drickande mer så dyker det upp annat. Jäkla alkohol, den som uppfann alkoholen borde aldrig blivit född?
Tack alla vänner! Nu måste jag ut i solen lite.

Kramar

Jag var bjuden på middag förra helgen och min vän frågade vad jag ville ha att dricka till maten.
Alkoholfritt rödvin kan jag ta sa jag. När jag druckit ur glaset och det var dags för påfyllning så sa
vännen med allvarlig min: Oj, det stod visst inte 0,5 procent på flaskan, utan 13,5 procent! Jag hann under några sekunder att tänka: Shit, nu är det kört och nu är jag tillbaka på dag noll, helvete! ?
Men så började han skratta och sa: ha-ha, jag bara skojade.

Jag må känna mig stark i att inte vilja dricka alkohol, att inte ta det där första glaset. men jag är livrädd för att råka få i mig det av misstag. Litar inte på att jag ska klara det utan att känna sug efter ett andra glas.
Läste här om någon som efter ett halvårs nykterhet tog ett par glas vin och dagen efter började dricka vodka och sedan var autopiloten på mot systembolaget igen.Tror att jag skulle kunna reagera likadant.
Så jag kommer hädanefter vara väldigt noggrann när det finns risk för att man råkar få i sig "giftet" av misstag.
Jag vill absolut inte råka ut för ett ofrivilligt återfall.

Jag har inte varit inne alls mycket här på ah de senaste dagarna, på gott och ont. Det som är bra är att jag knappt tänker på alkohol överhuvudtaget. Det som inte är bra är att jag saknar att se hur det går för alla andra här. Jag har ju varit inne och läst här många gånger dagligen i flera månader, och har ju liksom fått "kompisar" som man vill att det ska gå bra för❤️ Sedan känns det bra om man kanske kan hjälpa någon på traven mot ett nyktert liv, genom att kommentera, eller att själv lägga ut inlägg om egna erfarenheter. Med tanke på hur mycket det här forumet har betytt för mig så kommer jag hänga kvar här på obestämd framtid. Kanske kommer blir lite längre mellanrum mellan gångerna, men att jag ska lämna det helt, nä, det har jag svårt att tro.

Ha det bra allihopa! ??

Profile picture for user Rosa76

Jag läser era trådar och får styrka att fortsätta. Förresten tycker jag det var ett rätt dåligt skämt...Jag hade också blivit väldigt stressad och tänkt.."nu är det kört"..Ha en fin nykter helg!/Rosa76

Profile picture for user Vinäger

Tack för att du delar med dig. Är glad om du vill hänga kvar, men forumet får inte kännas som en belastning eller ett måste. Även om man själv har fått mycket hjälp av det i början.

Kram

Hej T, härligt att höra från dig, men precis som vinäger skriver är ju detta högst frivilligt här och forumet ska ju bara kännas som bonus i livet. ?
Lustigt att du skriver om återfall, tankar som dykt upp i mitt huvud senaste veckan, också känt mig rädd, just för att nykterheten känns just klar och nyktra beslut att inte dricka. Helt plötsligt övermannas av, eller gå på autopilot. Svårt att acceptera. Svår insikt att leva med. Ska det alltid vara så riskabelt?
Skönt att veta att du är långt därifrån, och verkligen är det härligt att höra från dig. Häng här så mkt eller lite du vill. Men om du skulle undra om det har betydelse för andra- så har det det för mig! Kram.

Både av din kompis - och av dig att sätta den rubriken ?

Jag tror ärligt talat att du hade känt på första klunken om det var alkohol i vinet. Har hört om folk som råkat få öl med alkohol i en bar och som har reagerat direkt. Men jag skulle kräva att få läsa på flaskan faktiskt.

Jag vågar inte heller chansa. Jag ramlar dit direkt om jag provar ett enda glas alkohol - så väl känner jag mig själv.

Det är helt normalt att besöken här på forumet blir glesare efterhand som nykterheten tickar på. Men det är förstås alltid lika trevligt när du hälsar på ?

Så här lyder en gammal Viktväktarsanning: ”Ibland behöver du gruppen - och ibland behöver gruppen dig.”

Här på forumet behövs en mix av gamla bekanta och nya bekantskaper, framgångssagor och krigsberättelser. Allt för igenkänningens skull!

Ha det bäst ❤️

Tack Rosa76, Vinäger, Se klart och Andrahalvlek för att ni vill ha mig kvar. Era kommentarer värmer mitt hjärta. ?
Att besöken här antagligen blir färre ju längre man kommer i sin nykterhet är nog helt naturligt. Men så länge det känns bra och som sagt inte blir ett "måste" så kan man ju hänga här så mycket man vill.

Angående min kompis skämt, så visste han bara att jag inte skulle dricka a under kvällen. Han visste inte att jag
har lagt av helt p.g.a alkoholmissbruk, hade han vetat det så skulle han säkert inte ha dragit det skämtet.
Senare under kvällen berättade jag för honom hur det ligger till och varför jag har lagt av att dricka, och då såg han lite besvärad ut.? Men som jag skrivit om tidigare, han var bara positiv till mitt beslut och vi hade en jättetrevlig kväll.

@Se klart, det där med återfall är något att ha i åtanke. Vi får hoppas att det är någon här med längre erfarenhet av nykterhet som kan svara på hur länge det är riskabelt.

Nu är det dags för mig att krypa till kojs, och se fram emot en härlig lördagsmorgon ?

Kram

Sisådär då är lördagmorgonen här!
Håller helt med dig, blir ju så klart mindre häng här med tiden.
Naturligt ju...
Hoppas du får en bra dag. Kram!

Hej!
Jag tror att forumet för mig behövs som en påminnelse, (och givetvis gemenskap och samhörighet) men blir också så tydligt här att långa nyktra perioder kan följas av tuffa dagar. Kommer nog alltid vara försiktig med att tro att faran är över! Sen är det ju bara härligt med färre inlägg när det går bra! Tror verkligen det finns så mkt genuin glädje här när vi klarar längre och längre perioder av nykterhet. Så känns det. Liksom sorg när det inte går bra.
Vi hejar på varandra, i vått och torrt. Och snart räknar vi tre månader!
Kram.

Du bara går från klarheter, så himla glad att jag har förmånen att få hänga här med dig. Aldrig haft nån brorsa och du är ju yngre än jag men jag ser upp till din beslutsamhet. Stark och grym.
Fira med nåt du gillar att dricka, och äta, och planera för nån ordentlig fisketur med ovanliga firrar! Kram på dig.

Tack för grattis Javelin! Ja då har man klarat av 3 månader utan en droppe alkohol. Det har gått övervägande bra, men det var väldigt tufft i början. Jag hade druckit 24/7 i tio dagar när jag bestämde mig för att jag hade fått nog. Trappade ner ett par dagar innan dagen D (6/1) för jag var rädd för att råka ut för delirium tremens. Klarade mig från det, men fick nog en liten släng. Kommer skriva om det i ett kommande inlägg då det var en väldigt annorlunda upplevelse och jag vill ha det på pränt. En sak är säker, jag ska/vill aldrig uppleva det igen.?

Nu mår jag oförskämt bra,? dagarna rullar på som dom ska, och har inte det minsta tillstymmelse till sug. Jag är permitterad från jobbet en vecka from i morgon och det gör mig absolut ingenting. För första gången på åratal är hela familjen ledig på påsklovsveckan,och alla är friska och krya. I morgon ska jag och min son i väg på en rejäl fisketur. Vi drar i väg kl 4 på morgonen ?

Det är tuffa tider för många nu dock, anledningen till att jag blev permitterad är att en kollega som varit permitterad i två veckor bad på sina bara knän att få jobba i stället för mig. Han pallar inte att vara hemma längre, då han bara går ut på krogen och super varenda dag. Min fru som jag var lite orolig för att hennes vanligtvis högst måttliga drickande hade ökat, fick jag en förklaring till. Hon har haft det extremt stressigt på jobbet då massor av hennes kollegor är sjukskrivna. (lärare) Hon har därmed fått jobba mångdubbelt så hårt, då det inte går att få tag i vikarier. I går sov hon nästan hela dagen, men i dag är hon pigg och glad igen? och är ju ledig en vecka.

Nu kör jag vidare på den nyktra vägen på obestämd framtid. Jag vill aldrig börja dricka igen!?

Tack och grattis till dig med Se klart! Vi är grymma? (Såg att du hade skrivit i min tråd nu)

Ha en bra kväll alla!

”Påsklov” var väl ett alldeles utmärkt sätt att fira sin 3-månadersdag ?

Otroligt glad för din skull ❤️

Men det är nog bra för oss alla om du ger oss lite tillbakablickar. Nyttigt i preventivt syfte för oss alla, även dig givetvis.

För alla nya är det extra bra att få se att någon som mår så bra som du gör nu, också har haft ett helvete med spriten.

Jag är dig hack i häl, firar 2 månader på torsdag ??????

Så härligt att läsa du mår bra! Tre månader!! Heja dig??
Drack också en hel räcka av dagar, tror det var nio när jag tog beslut att sluta. Berätta gärna hur det var för dig.
Hoppas ni får fisk imorgon?
Sov gott!?

Nyss hemkommen efter en heldag tillsammans med min son. Har fiskat i ån Lidan i dag. Blev både mycket fisk och hela 7 olika arter? Fint väder var det också. En perfekt start på mitt ”påsklov”

Tack för grattis och hejarop Andrahalvlek och vakna Vacker! ❤️
Berättelser från mitt mörka förflutna kommer dyka upp här lite då och då.Jag mår bra av att få dem på pränt. Inte en tanke kring alkohol på hela dagen, förrän nu?

Kram

Både fiskelycka och en lyckad utflykt med sonen! Vinn-vinn!

7 sorter? Jag kan knappt namn på 7 olika sorters fiskar ? Men jag är rätt duktig på fåglar och blommor!

Vilken fin start på påsklovet. Mitt börjar på torsdag, ska bli mysigt.
Vi bor ju på landet nu, och börjar vänja mig, så det blir mer naturligt med påskledigheten än att stressa för att hinna, blir en bra kontinuet i detta konstiga liv.
Jag har väldigt dålig koll på vattendragen i Sverige, men ett vet jag och det är Lidan. Den är ju rätt stor så tror ej det avslöjar anonymiteten att berätta det ?
Har inte heller tänkt på alkohol på hela dagen, great minds etc.
Kram och godnatt.