@Torn Så himla sant. Det är ju vi själva som måste fylla våra liv med roligheter - de dimper inte ner som en skänk från ovan.

När man är riktigt trött och låg kan det dock vara svårt att komma till skott, jag minns precis hur svårt det kan vara. Då kan det vara bra att nästan tvinga sig att göra saker, åtminstone inledningsvis, så kommer känslorna ikapp senare. Det kan vara enkla saker, att tex bestämma att varje vecka ska jag boka in en promenaddejt med en kompis, laga någon helt ny maträtt etc. Börja i liten skala och avancera efterhand. Till slut får man lättare och lättare att komma till skott.

En jättestor fördel med nykterheten är att njutningen blir så mycket större, även för mindre saker. God mat, vacker natur, ett givande samtal med någon IRL osv. Allt är mycket mer njutbart. Till och med att umgås med min mamma två timmar har jag behållning av. Njutbart är att överdriva, men att ha behållning av det är gott nog tycker jag. I mitt förra liv var jag mest irriterad och arg på henne, kunde inte avvika snabbt nog när vi träffades.

Sen tycker jag att rastlösheten la sig med tiden också. Jag säger som tjuren Ferdinand: ”Jag har det lugnt och skönt här, under min korkek” 😍

Kram 🐘

@Tofu I början av min nykterhet kände jag mig som elefanten i rummet när jag inte drack vin som de andra på våra släktsammankomster. Nu tänker jag inte ens på det, och inte de andra heller. De ser till att köpa hem alkoholfritt alternativ till mig bara. I lördags drack jag flädersaft till det grillade köttet, och brydde mig inte ett dugg om vad de andra drack. Allt man tränar på blir man bättre på!

Däremot skulle jag nog inte ha roligt på en klassisk personalfest eller föreningsfest tex. Folk blir så oerhört onyktra då att jag inte tror att jag skulle fixa det, jag skulle nog känna mig väldigt obekväm. Kanske för att jag skulle ha blivit påmind om mitt eget tidigare beteende? Jag kan avvika efter maten, det blir nog bäst för alla parter.

Det är konstigt att man kan bli så anti något som man tidigare har gillat massor. Men det är kanske som med rökning, de värsta anti-rökarna är ju ex-rökare 😂 Det luktar så äckligt när folk har varit ute och rökt att jag nästan kräks. Men jag brukar inte påtala det, och det gör jag inte med alkohol heller. Det skulle nog störa min omgivning mer än att jag inte dricker, och varje individ har ansvar för sitt eget liv.

Kram 🐘

Håller med er gällande väldigt onyktra personer, det är faktiskt inte givande ett dugg att umgås då!
Håller också med om att livet inte blir roligt av sig självt. Det är väl så att om man inte har ett givande intresse eller hobby att luta sig mot, så blir det ett tomrum att fylla. Det gäller bara att inte fastna eller tycka synd om sig själv i det läget. Acceptera men försöka förändra till det håll man vill. "Värderad riktning", att göra något nu som man vet på sikt leder en åt det håll man vill, även om det tar emot nu i stunden.

Jag nickar igenkännande på allt ni skriver. Vi verkar ha haft en liknande utveckling och drar samma slutsatser. Det är ju kanon att man kan ändra sin sin syn på saker och ting. Tänk om man hade varit konstant avundsjuk på dem som dricker, och kände att man inte fick dricka och bli full.😅

@Tofu, jag var också tämligen rastlös fram till ca 6 månader. Det var något som skavde om jag var helt sysslolös längre stunder. Kunde även bli irriterad av att tex stå i en kö och bara vänta. Skönt när det släppte helt. Men jag tror jag hade nytta av att flänga iväg på galna artsatsningar och tokrenovera här hemma. Jag fick övat för fullt på att vara nykter.

En sak som satt i länge var att jag alltid lade märke till om någon annan drack, jag fick inget sug, men lik förbannat så tänkte jag alltid på vad andra hade i glaset. De första månaderna så ”såg” jag alltid frugans halvtomma vinflaskor i kylen, eller ölglasen när jag gick förbi en uteservering. Sedan typ årsskiftet så tänker jag inte på det alls. Vem tänker på en bägare med Coca-Cola på ett bord på Mc Donalds liksom.😂

@Sattva, precis, det underlättar om man har en hobby i grunden. De som bara har typ ”dricka och umgås” som hobby har det nog tuffare. Där underlättar det säkert att hitta på andra saker att sysselsätta sig med. I alla fall de första månaderna.

Ha det gött!

Ja, jag har faktiskt läst hel tråden... Jag tycker om att du varit så bestämd hela tiden och jag har många gånger när jag läst fått tänka till på synen om alkohol.

Just nu känner jag sådan ilska över hur allt är så uppbyggt runt akohol. Jag känner inte någon som inte dricker. Så lite udda kommer jag ju bli om jag klarar detta.

Vad bra att du fått en tid för vaccination 👍. Jag har ett yrke som gör att jag redan är fullvaccinerad.

Nej. Jag tycker inte det är så jätte roligt just nu men det är iaf lättare att leva utan dåligt samvete hela tiden.

Men det här med att släppa skammen är svårt tycker jag. Jag skäms jätte mycket och ältar.

@Ase Det var det som gjorde att jag faktiskt inte har varit i närheten av att dricka efter att jag slutade. Jag hade bestämt mig till 100 procent. Och det är likadant nu. Det finns inte en chans att jag tar risken att hamna i missbruk igen genom att ta ett endaste glas alkohol. Jag mår ypperligt bra nu, så varför i hela fridens namn skulle jag chansa?! Detta har lett till att jag aldrig känner sug efter alkohol, jag slipper enbart skiten.

Eftersom du har läst min tråd så har du säkert sett att släppa skammen har varit otroligt viktigt för mig. Jag blev beroende av ett beroendeframkallande medel. Varför ska jag skämmas för det? Nä, man ska enbart vara stolt att man har blivit fri från alkoholen.🤩

Om du försöker tänka i de banorna redan nu, så kommer allt bli så mycket lättare framöver. Jag vet, det är inte lätt, det är däremot lätt att vara efterklok.😅

Kämpa på Ase! Med beslutsamhet, en stor tro på sig själv och ett positivt tänkande kommer man långt. Det har funkat för mig i alla fall. Kram

Nu har jag varit och tagit den första sprutan av covid vaccinet. Jag känner mig faktisk lite stolt för att jag har klarat mig utan att ha blivit smittad. Ett tecken på att jag har följt restriktionerna och varit noga med att hålla avstånd mm. Men det är väl mest tur egentligen.😅

Det har varit en ovanligt kylig vår här där jag bor. Det är snart första juni och jag har bara haft kortbyxor 2 gånger.😬 Nåja, jag är ju nykter och mår jättebra i alla fall. Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder.😂

Ha det bra!

@Torn Visst är det en skön känsla att ha fått en första dosen👍🏻Vill inte ta bort din stolthetskänsla och naturligtvis handlar det mycket hur man följer restriktioner mm men Corona är ett jäkla förrädiskt virus😡
En kollega till mig som var en av våra Coronapoliser blev sjuk under julen. Hem själv och vi alla runtomkring hen blev förvånade. Hens sambo blev oxå sjuk. Min son är sjuk i Corona blev smittad av kollega. Hans sambo har tagit test idag. Men känner att hon blir sämre och sämre, svårt m andningen. Är riskzonspatient. Så det känns lite tungt

Kan verkligen hålla m om att det är kyligt. Längtar efter värmen.

Ha det fint!

Kram❤️

Grattis till dig och oss!
500 dagar säger min app idag torsdag, jag trodde det var först imorgon, så det kan ju passa bra att gratulera några minuter över midnatt, så är vi på den säkra sidan.
Så trött nu att ögonen går i kors men ett grattis idag känns viktigt. 500 viktiga dagar. Ett häftigt rekord! Heja oss och tack för var och en av dessa 500. Kram till dig! 🥰🥰🥰

@Se klart Där satt den! 😍 Grattis till oss, vi är så himla bra!🤩😎 Tänk när vi var gröngölingar och firade 100 dagar.😅 Men så läser jag att @miss lyckad firar flera tusen dagar, och förmodligen ser oss som gröngölingar.😂

Nä, det här är ju ingen tävling, men det känns viktigt att komma ihåg hur länge sedan det var jag/vi tog det sista glaset. Och fundera på hur man har utvecklats under resans gång. Att vara tacksam och stolt på samma gång.

I dag blir det räkor! Kram 🥰

@Torn Grattis till 500 nyktra dagar! 🥳🥳🥳🥳🥳 Jag är så tacksam för att jag får gå hack i häl på dig och Se klart. Er närvaro på forumet betyder jättemycket för mig.

Kram 🐘

Tusen tack för alla gratulationer!😍 Jag får återkomma med en top-3 lista Tofu, det är så många stora skillnader mellan dag 100 och nu, så jag måste sortera och fundera på vad som hamnar högst. Så här i efterhand så tycker jag att 3 månader är alldeles för kort tid för att ha fått uppleva tillräckligt med positiva saker med att inte dricka alls. Ett halvår är mer lagom, så känner i alla fall jag. Det riktiga lugnet och naturligheten kom efter ca 1 år.

Jag har hela tiden efter 100 dagar tyckt att jag har mått bra, det är bara det att jag har mått bättre och bättre ju längre tiden går.😂 Svårt att förklara.

Nu i kväll drog jag och min son iväg på en kort spontan fisketur för att ” fixa” en ny art åt honom. Det gick bra, nu kan han bocka av Elritsa på sin artlista.😍Det är något som jag forfarande uppskattar väldigt mycket. Att bara kunna dra iväg med bilen när som helst. Förr krävdes det alltid planering, och att köra bil var något jag undvek, då kunde jag ju inte dricka.

Nu ska jag läsa i kapp lite här på forumet. Det blev ett lite sent kvällsbad i dag.😅

Kram

Midnatt och kapar tråden en kortis- måste säga att för att vara en babblare av rang ligger jag i lä med kring 500 inlägg i min tråd mot dina 1500 @torn det såg jag inte komma 🥰 Tack för fina grattis här!
Jag tänkte jag skulle svara ungefär som man gör på rorschak-test, associativt på tofus fråga om skillnaden mellan 100 och 500 dagar.
1. Det är borta. Suger finns inte mer för mig, det är ersätt av annat.
2. Jag blickar inte tillbaka. För mig är det viktigt. Alltså jag tänker nån gång ibland på hur jobbigt/tröttsamt/etc det var att dricka men min hjärna är helt inställd på nykter livet ut. Jag tillåter ingen tvekan, prövar inga tankar kring ”kanske” eller ”nån gång i framtiden”. Jag går rakt fram i mitt liv nu och har bestämt mig. Det var en svajigare gång, om än nykter, dag 100.
3. Jag ser livet som äventyrligt nu. Tvärtemot vad jag trodde har mitt liv blivit mer händelserikt, fördjupat. Jag utvecklas. Jag reflekterar mycket.
Okej 4: Jag är så mycket snällare mot mig själv. Som att jag flyttat från Kommandoran hem till Emils snälla mamma. Och lite koleriska pappa. Det är varmt och tryggt hos mig. Maten räcker. Jag somnar gott.
Kram på er alla som kämpar, eller glider fram, just idag. ❤️

@Torn skrev:"Se klart Där satt den! 😍 Grattis till oss,
" @Se klart skrev:"Grattis till dig och oss!"

Grattis 💪🏼👏🏻 Ni är helt fantastiska!
500 dagar! Det måste kännas fantastiskt även om det inte är en tävling. Men känslan att ni klarar av semestern, Jul och alla högtider utan det där nervgiftet. Ni har fått ett nytt härligt liv, underbart 💕
Kram på er 💕 sländan