Dagen har varit bra. Gym., promenad till AA-möte. Köpt lite nya växter. Läst ut boken: Kvinnan på tåget. Så livet går vidare. Och jag saknar inte alkoholen. Jag mår bra. Men ångesten gnager i alla fall. Det förflutna går inte att radera. Och då menar jag, att jag inte var riktigt närvarande, när mina barn var små. Pratar inte mycket om det numera, men det sitter ändå, som en tagg. Försöker att återgälda genom att passa barnbarn, så mycket, som jag kan. Nu skall jag börja på en annan bok.

Livet rullar på i tacksamhetens tecken. Julafton var mysig. Jag har bra balans mellan kost och motion. Är nöjd med livet, som det är. Men det finns alltid ett orosmoln. Min man har bråck på aortan och skall opereras. Med en dag i taget, så hoppas jag givetvis på positivt resultat.

@Vida Livet är verkligen både sött och salt, men jag är glad för din skull - att du har bra balans och känner dig nöjd med livet ❤️ Det är liksom en bra grund för allt. Allt blir som det blir och går som det går, men som nyktra har vi de bästa förutsättningarna att hantera även motgångar. Skönt ändå att bråcket har upptäckts och att det går att operera.

Gott nyttårkram 🐘

Gott Nytt År, Vida! Tror att min pappa hade ett sånt bråck som upptäcktes vid en annan operation. Det är väl rätt vanligt tror jag. Operationer är läskigt, men för honom gick det bra. Jag försöker låta bli att tänka på allt som kan hända och tänka att man löser problemen när de uppstår, inte problem som ännu inte finns. Inte helt lätt men just det där med finnas här och nu istället för i oro över framtiden. Det funkar ofta. Men det låter som om du är där redan.
Önskar dig ett fint 2022.

Februari. Allt ok. Har ätit Setralin 3 månader mot tinnitus. Fungerar bra. Mannen har haft en vit januari. Skönt. Barn o barnbarn mår bra. Jag har inget mer, att önska.

Funderingar i ottan….jag och min man ska göra om resan till Teneriffa, som vi fick avsluta abrupt för två år sedan på grund av coronan. Det känns jätteskönt, att inte förknippa resor med alkohol längre. Vilken frihet! Min Ipad ger mig sysselsättning: Serier, veckomagasin, böcker, tidningar och så klart alkoholhjälpen.

Låter skönt Vida! Hoppas mannen din kan låta bli att dricka på er resa också. Så ni kan upptäcka saker tillsammans istället. Alkoholen gör en seg. Annars får du väl roa dig på egen hand.
Ha en fin helg!

På Teneriffa nu. Vi ska vara här hela mars. All-inclusive. Vilket mannen verkligen utnyttjar både vad gäller mat och dryck. Jag äter lite mer tårtor än hemma…..men jag tar en dag i taget, som vanligt. Har ju ordnat min tillvaro trivsamt hemma, så jag längtar hem. Men man måste ju vara borta för att kunna längta hem.

Vågorna går höga på atlanten. Meditativt att titta på. Vi har test. pos. för Covid. Mannen kurerar sig med whisky och jag med paracetamol. Men nu har jag klarat halva tiden borta….

Har tagit min dagliga promenad. Snart bär det av hem. Känner mig nöjd med, att ha klarat av denna tiden. Nu ska mannen trappa ner sitt a-intag. Avundas inte honom. Minns starkt hur det var. För honom väntar Peth-test o aortaop., när vi kommer hem. Jag längtar efter, att sätta penseer i krukan o mina hemsysslor.

Hemma igen. Skönt. Mannen längtade oxå hem och tycker, att det är skönt att vara hemma. Under påsken skall vi träffa våra barn och barnbarn. Jag är lyckligt lottad. Idag ska vi ta en tur till vår sjöbod och dricka kaffe. Men först ska jag ta mitt hemmagympass, som jag försöker köra 3 dagar i veckan.

Låter mysigt Vida!
Skönt att ni hade det bra. Hoppas din mans test och-operations kan få honom att minska sitt alkoholintag rejält. Jag tänker att ni skulle kunna ha det så mycket bättre om ni båda var nyktra. Alkoholen skapar den där segheten som jag upplever att du har lämnat bakom dig.

@Sisyfos Ja, jag sa senast idag till mannen, att jag tycker mycket bättre om honom när han är nykter. Han ska ta test på måndag, så han är nykter denna vecka. Men det går ju inte att förändra en annan människa. Och jag har ju lärt mig, att leva en dag i taget med, att allt är föränderligt. Du har rätt, ett a-fritt liv tillsammans hade varit roligare.

Sitter nu och dricker kaffe efter en god natts sömn. Röjde igår efter son o co:s övernattning. Vi hade fredagsmys med tacos. Barn o barnbarn var här. Vad kan man mer önska sig?

Längtar efter min man, som ligger kvar på sjukhuset efter aortaop. Skulle kommit hem idag, men fick problem med urinblåsan. Hoppas verkligen, att det rättar till sig. Så tomt här hemma……