Ja, nu börjar jag få lite ordning efter att ha flyttat ifrån min alkoholist.. Nej, det var inte lätt och det är fortfarande inte lätt, när han sms:ar och ringer (på fyllan) och tycker synd om sig själv..
Men beslutet var helt rätt!
Ja, vi har gått igenom och går fortfarande igenom de olika stadierna av "förhandlingar", hotelser, löften och köpslåenden som dessa människor så fiffigt (enligt dem själva) är kapabla till.. Och där de kan vrida och vända på de svar du ger dem, så det ska passa in i deras tankemönster.
Ett tankemönster som beror lite på dagsformen och mängden av alkohol som inmundigats..
Det som gjorde mest ont var nog dessa förslag om "tjatsex".. Jag var ju "tvungen att förstå" hans frustration.. Han tyckte att jag var jättekonstig som inte var ett dugg "sugen" på sex.. (nej, det hade vi inte haft på snart ett halvår ändå) speciellt, när han i sina egna alkoholindränkta tankar var "oemotståndlig"..
Jag hade fått ett löfte om att använda vår gemensamma bil under flytten.. Och vips tyckte han sig ha hittat det perfekta "bytesobjektet"/utpressningsobjektet.. Mellan raderna och nästan rent ut så lät det: Inget Kn--a, ingen bil!
Jag höll på att kasta bilnyckeln mellan ögonen på honom, men besinnade mig och la den på en bänk i hallen och sa adjö!
Nej, jag tycker inte om manipulationer! Nej, jag anser INTE att jag ska behöva gå med på den sortens byteshandel, hur fiffigt han själv än tycker att det verkar..
Mina "antenner" har blivit så känsliga, att jag inte ens tar emot hjälp som faktiskt kan vara vänligt och ärligt menad, bara för att slippa diskusioner som kan uppstå efteråt, där han får för sig att jag går med på vissa saker i utbyte mot att han varit "snäll"..
Jodå, en DEL av honom förstod att jag menade allvar.. Även om han fortfarande tjatade och tjatar om "anledningen".. Enligt hans sätt att se det, så är hans alkoholvanor bara ett svepskäl.. Mycket tjat och sagg har det blivit om jag har ett "nytt förhållande"..
När jag sedan faktiskt skaffade lägenhet och med hjälp av barn och kvinnliga vänner flyttade, var han konfunderad.. DET ingick ju inte i hans planer.
Han kastade ringen i vredesmod och "hotade" med skilsmässa, varpå jag sa Varsågod, det är bara du skaffar pappren och betalar..(än har jag inte hört något..) men den biten lär jag få ta itu med själv..
Det han inte insett, är att hans nuvarande handlingar och uttalanden verkligen leder fram till skilsmässa.. Det finns ingen chans att jag kan låta det passera "som om inget har hänt".. Och tyvärr, drickandet eskalerade, liksom hans ångest.. De som hälsat på, säger att han fortfarande, trots att han är ensam i huset, "gömmer" alkoholen" i källaren.. Fastän han skulle kunna sitta med vinglaset vid bordet..
Istället travar han oupphörligt upp och ner för källartrappan under olika förevändningar om saker han måste "titta till".. Sorgligt, är bara förnamnet..
Nej, jag fick inte allt med mig, men det känns inte längre viktigt. Det är ju bara "saker".
Istället har jag fått en inre frid och frihet som jag är lite ovan vid.. Men livet är väldigt gott just nu.
Kramar till er alla som kämpar för förändring!
Kom ihåg, att detta är MIN resa. Ni/du har en egen resa att göra.. Inspireras gärna, men ta egna beslut och följ era egna hjärtan!

Jag det är DU och DITT mående du bör prioritera nu. Han har gjort sitt val och det var alkoholen. Nu får han ta konsekvenserna. Det var inte du som drack åt honom. Trist att han inte förstår att han har alkoholmissbruk

etanoldrift

Och jag kan inte välja åt honom.. Och kanske finns det folk som blundar tills de dör? Livet är fullt av synkroniciteter, för aldrig har jag träffat så många andra medsystrar(oftast) och bröder, som har olika erfarenheter av beroende (och beroende)
En kvinna som jag är ytligt bekant med, berättade att hennes man dog bara ett par år efter att hon lämnat honom och tagit ut skilsmässa.. Just på grund av att han inte ville se sig själv som alkoholist eller se sina problem med spriten..
Det finns inga "vinnare".. och idag prioriterar jag mig själv.. Det går inte att få någon "nykter" mot deras vilja.. Jag försökte på en massa olika sätt, men han vände och vred alltid resonemanget till att det i så fall var mitt fel att han råkade dricka för mycket..
De få gånger han "minskade ner" såpass att tom jag blev osäker på om han verkligen var nykter eller tagit sig en liten styrketår, var bara någon sorts "kosmetika" för att saker skulle "lugna ner sig" så att han kunde fortsätta som förut..
Det finns så mycket tragik i alla dessa historier..
På kvällarna så stänger jag av telefonen.. Och sover gott. (det finns ingen anledning tycker jag att sitta och lyssna på "svammel" som ändå inte leder någonvart) sms:en har blivit färre och samtalen också.. (dessutom händer det att jag inte svarar alls om jag ser att han ringer och förstår att han druckit)
Jag har fått friheten att gå ut och träffa vänner när jag vill, utan att "be om lov" eller förklara vart jag skulle och vilka jag skulle träffa.. Dock är jag fortfarande "allergisk" mot alkohol och går inte gärna ut på "lokal" där folk blir berusade.. Jag VET att det är deras ensak, och jag kan inte få hela världen att bli nykterister.. Så jag går hem eller går inte alls till sådana ställen.. (jag har ju faktiskt ett val..)

till ditt liv och dina insikter! Och ja, vi har många, många val när vi väl öppnar ögonen och ser oss omkring.
Så bra att du delar dina positiva erfarenheter här som en motvikt till all smärta. Vi ska inte förneka allt det tunga och svåra men det är lika viktigt att berätta att livet kan bli bra och att vägen dit är olika. / mt

etanoldrift

Tack också Stina 68 för din lyckönskan!
Ja, vi som har män, fruar, sambos, partners etc, som är inne i någon form av missbruk blir ofta anklagade för både det ena och det andra..
Jag försöker att inte ta det personligt, utan att se det som en sjuk persons projektioner.. eller tankar om sig själv egentligen.. (och det betyder inte att de själva kanske har gjort de här sakerna, men att en alkoholomtöcknad hjärna "hallucinerar" olika skeenden.. Som de sedan upplever som verkliga...
Jag tror också att det handlar om kontrollbehov.
Eftersom de själva någonstans omedvetet känner att de inte har full kontroll över sina liv (för alkoholen är ju det som har kontrollen) så försöker de istället på alla sätt kontrollera sin omgivning.. Och då är det lätt att familj, släkt, vänner och arbetskamrater får skulden för både saker som hänt och som inte har hänt.. Så ta inte åt dig.. Det är hans sätt att spilla sin frustration över dig och ju fortare du lyckas skaka av dig oförskämdheterna desto mindre makt har han över dig!
Jag önskar dig också ett stort lycka till på din väg. Jag vet inte hur just den ser ut, men ta all hjälp du kan få av omgivningen och för allt i världen, isolera dig inte! Kramar till er båda <3

etanoldrift

Idag var det söndag och stängt på systemet, så jag passade på att hämta lite mer saker.. Konstaterade att han är jättetrevlig och snäll (som vanligt) när han är nykter.. Riktigt hjälpsam och bjöd på kaffe och mackor..
Jodå, händerna darrar och han hade lite svårt att gå i trappor såg jag när han skulle hjälpa mig att hämta ett par saker på vinden..
Jag funderade på om det blivit sämre sedan i somras.. Men sedan kände jag, stopp och belägg.. Det är hans liv och hans sak att ta itu med..
På det stora hela en riktigt bra dag. Nya löften om att låna bilen för han behövde den inte (nej, man kan inte köra sedan man druckit!) och jag sa att jag hör av mig om behovet uppstår.. Nej, i det fallet kan jag inte lita på honom.. Det behövs bara 2 starköl, för att han ska ändra sig.. ;-)
Men på det hela känns det lugnare och det är gott så.. Skönt att slippa lämna någon som "ovän".
Han skulle fylla i skilsmässopappren i veckan och betala in avgiften till tingsrätten.. Och höra av sig när det var gjort.. Så vi får se..
Ha det gott alla fina som kämpar därute <3

etanoldrift

Helt under isen och det är svårt att höra hur mycket han druckit.. Jo, jag hör att han är desperat och har jätteångest.. Gråter så jag knappt hör vad han säger.. Säger adjö och lägger på efter 2 minuter.. Här sitter jag med en stor stor klump i magen.. Tänk om han tar livet av sig? Tänk om han skadar sig allvarligt.. Han har mellan raderna sas, antytt det förut..
Så här sitter jag och känner mig fortfarande som flugan i spindelns nät..
Mitt förstånd säger att det är många mil emellan oss, och även om jag sätter mig och kör, så tar det över en timme innan jag är framme.. Vad hittar jag? Vill jag hitta det? Det kan ju lika gärna vara så att han druckit så mycket att han virrar runt en stund och sedan somnar?
Visserligen brukar han stöka omkring nästan hela natten när han har ågren...
Fast har han den typen av ågren, så vill jag INTE möta honom för då kommer alla anklagelser om att jag är känslokall, en riktigt pervers elak psykopat som bara vill se honom lida.. Nej, det vill jag inte.. men jag orkar inte ta hand om all denna ångest, för det finns ingenting jag inte prövat förut som har hjälpt.. ( den lille behornade saken som sitter på vänsterskuldran viskar: Han vill bara inte att du ska ha en lugn och trevlig kväll, när an själv mår skit..) Jag vill inte riktigt tro att det är så.. inte på riktigt i alla fall.. Det är ju ändå en sjuk människa.. även om sjukdomen heter alkoholism...
Kommer på mig själv med att sitta på helspänn.. Ringde telefonen.. (tror inte att han är i skick att skicka sms..) Vad gör jag om han ringer igen.. vågar jag svara.. Han vet ju att jag inte dricker, så han skulle mycket väl kunna lura ut mig.. Ber till gud att någon hittar honom och hjälper honom till sjukhus..

Nyckelpigan

Jag förstår att du har det tufft... Vet inte vad som hände igår, hoppas det löste sig. Jag är registrerad här eftersom jag själv har a-problem, dock nykter nu. Jag har vuxit upp med missbruk i familjen och känner så igen allt du skriver. Jag (barnet) var kall och hård... När jag flyttade hemifrån kunde jag få samtal om att en av föräldrarna uppgav att hon/han höll på att dö. Vi lade på eftersom den andre föräldern kom hem ocv skulle hjälpa till. Jag satt livrädd och såg minuterna ticka förbi i ultrarapid... När jag till slut ringde själv svarade personen som "höll på att dö"; "hej, ringer du?". Dramat var bara ett sätt att projicera ångest på.. De kan gå vidare därefter men inte man själv. Det verkar dom om du har kommit långt ut medberoendet och kan tänka klart. Tyvärr är det så att när man försöker bryta sig ut så blir attackerna svårare eftersom en missbrukare tror det ska fungera, det har det ju gjort innan... Jag fick bryta kontakten helt ett tag för att komma ut på andra sidan. Det var även suicidhot mm och man kan inte läka om man är fast i nätet. Förhoppningen är ju att personen till slut förstår ich tar tag i situationen, men det är inte säkert och inte det som är den primära avsikten. Du måste rädda dig själv. Du har försökt rädda honom på alla sätt som du här kunnat komma på... Men sanningen är att det bara är han som kan förändra hans egna situation. Det låter hårt, men alternativet är att ni går under båda två. Gör klart för honom att när han är nykter vill du ha honom i ditt liv, men inte när det är så här... Prata med honomnär han är nykter och om han aldrig är det måste du kanske ta avstånd i alla fall. Du kan inte sitta med ångest över att han ska ta livet av sig... Manipulationerna fortsätter, de kommer inte sluta förrän han tar tag i sitt missbruk eller att du sättet stopp. Det är inte lätt, jag vet. Styrkekramar

etanoldrift

Dina ord värmer, mer än du förstår.. För det är en annan som varit i en liknande situation.. Nej, jag har inte åkt och kollat än.. Jag har inte ringt (och han har inte heller ringt)
Idag har jag ärende och då får jag veta hur det blev. Bara en liten obehagskänsla.. Skulle jag ha ringt någon annan..?
Men sedan inser jag att det hade inte spelat någon roll..
Jodå, jag har sett dessa dramer spelas upp, inte bara av honom, utan av andra i min omgivning, när jag tänker efter.. Folk som ringt på fyllan och varit förtvivlade, pratat om att de vill dö. Vilket givetvis inte betyder att de tänker ta livet av sig på stört.. men man kan ju aldrig veta.
Tills slut blir det ju lite "varg i veum" över det hela..
Mitt "förstånd" intalar mig att han var jättepackad med jätteångest.. Och även om han inte mår bra nykter, så är det ingen större fara.. En annan röst viskar, låt honom hamna på den berömda botten han måste komma till, för att kunna förändra sitt liv..
Och tyvärr, jag vet att det finns personer, som trots att de hamnat där, vägrar sluta dricka..
Så tack igen Nyckelpigan <3

etanoldrift

Lägesrapport..
Jodå, han var på benen och det var som om inget hade hänt.. förvånad? nja.. inte särskilt. Han hade ju ärenden att uträtta med bilen och efter att ha skjutsat hem mig och lite grejer fick han bråttom.. Ärendena och troligen bolaget i snabb takt, för att sedan kunna åka hem och korka upp..
Nej, inte ett ord om några telefonsamtal eller helgen i övrigt, så jag släppte det hela och stänger nog av telefonen på helgkvällar.. (mina vänner som har fb, kan nå mig genom messenger ;-)
Kändes lite som ett test.. ( Och svaret blev, Nej, jag åker inte 9 mil, för att vara dadda!)
Och nu har jag verkligen bestämt mig, hur jag ska förhålla mig till dessa samtal och sms i fortsättningen. Efter att ha pratat med en av mina vänner som har en gravt alkoholiserad bror (som kan ringa henne mitt i natten..) så förstår jag att det hör till "tyck-synd-om-mig" delen.. Den som vill ha uppmärksamhet när man super ensam..

Nyckelpigan

Vad bra att du har hittat en strategi! Kändes nästan som om denna situation var exakt som den jag beskrev i mitt inlägg... På något sätt blir det lättare också när attackerna intensifieras, det blir tydligt hur absurt allt är och då blir det lättare att stå på sig. Hoppas det känns lugnare nu! Kram

etanoldrift

I kväll har jag satt telefon först på ljudlös (jodå.. jag har redan ett par missade samtal..) Och nu har jag stängt av.. Gissar att han blir särdeles "pratsugen" efter sin lilla shoppingrunda ;-)

etanoldrift

Jag har inte velat släppa forumet.. Jag känner mig lugnare inombords, men är ovan vid min nya "frihet".. En del har frågat om jag inte känner mig ensam.. Men nej, det gör jag faktiskt inte.. Det är som att få sätta sig och pusta ut, efter att ha tillbringat en hel lång dag på ett stressigt ställe med en massa ljud omkring sig.. Tomt, men inte ensamt :-)
Jag låter mig inte längre stressas av hans telefonsamtal (ofta orkar han inte prata särskilt länge ) Och ofta stänger jag av vid tidpunkter när jag förstår att han druckit (och kanske mer än vanligt) Jag tror att han känner sig mer ensam, trots sällskapet av flaskan.
Jag har förstått att hans syskon är lite trötta på att han ringer flera gånger i veckan på fyllan, men anser att det är deras problem att prata med honom om det när han är nykter..
För egen del är det skönt att kunna sitta uppe, ta en kopp the och läsa en bok utan att någon kommer upptassande och frågar om jag inte ska lägga mig snart (eller gnäller över att det lyser så han inte kan sova..)

etanoldrift

Ja, med focus på bara mig, så går det bra.. Bättre än jag hoppats.. Förutom mitt lilla datorhaveri ;-)
Jag har en ganska stillsam tillvaro. Men det är ganska skönt.. Jag märker att jag haft en massa uppdämd stress i kroppen som jag behöver ta hand om. Det behövs ju inte mycket, för att nivåerna ska gå upp ;-)
Istället för att ge mig ut i julstressen, så har jag skalat av alla "måsten"..
Jag lyckas gå på konserter och på en del aktiviteter på det lokala biblioteket. Så ensam behöver jag inte vara..
Däremot känns det skönt at faktiskt inte ha pressen på sig att träffa andra människor. Jag brukar försöka gå ut på en daglig promenad efterom mina leder mår bra av det, men jag har inget större behov av att träffa någon eller få sällskap. Kanske är det så att jag behöver vila öronen efter en massa tjat och sagg?
Biblioteket är bra såhär i vintermörkret för nu kan jag låna böcker och ligga och läsa hur länge jag vill på kvällarna, utan att någon irriterat tjatar om att jag ska släcka lampan..
Ekonomin är stabil.. I min ålder så har man ju det man behöver och har inte längre något behov av att vara "moderiktig" (hellre fotriktig om ni förstår vad jag menar)
Såg att det är dags för ett besök hos frissan.. Har inte varit där sedan juni.. Inte för att jag inte haft råd, utan för att det kommit annat emellan.. (bokar nog in en tid i början på januari, när det ändå brukar vara klent med kunder, för då har de flesta inga pengar kvar..
Visst finns det dagar som är lite tråkiga också, men jag tänker, att om jag inte hade dom dagarna att jämföra med, så skulle jag heller inte uppskatta det jag har idag <3

etanoldrift

En ny dag, med nya möjligheter!
Faktum är att det inte bara är nyårsdagen som för med sig nya möjligheter, utan varje stund!
Varje ögonblick du gör ett val, är full av nya möjligheter..
Den som är lite insatt i geometri, vet att varje grads avvikelse i början av någonting, gör en stor skillnad längre fram.
Så är det med våra livsval också!
Varje litet steg, hur obetydligt det än kan verka i början, kan göra oerhört stor skillnad om några månader och ännu mer om några år!
Och det bästa är, att det aldrig är försent att göra ett nytt val! (ja du kan halka tillbaks i gamla hjulspår, men välj igen!)
Enda haken med detta är, att det bara är DU, som kan göra dina egna val!
Jo, du kan skylla på vad som helst, från uppväxt, föräldrar, ödet, vad du vill.. Men det är ju bara du som väljer hur du förhåller dig! Hur du tacklar det du har runtomkring dig..
Sitter du kvar och grämer dig över dina tidigare val, utan att välja på nytt (och göra bättre val) så är det lika konstruktivt som att sitta i en gungstol! Det rör sig, men du kommer ingenstans..

Leverjag

Tack för allt du delar och alla du hjälper! Din klockrena beskrivningar, exempel och metaforer träffar i bulls eye i medvetandet varenda gång!

Gradskillnad om vägval vi gör var mycket bra liknelse. Gungstolen likaså. Älskar dina ord här Etanolen och önskar dig ett riktigt gott år!
❤️

etanoldrift

Kylan sinkar mitt skrivande och övriga liv så jag har mest läst.. (gör så ont i fingrar och andra leder, så jag pausar nätlivet en smula..)
Önskar dig och alla andra ett fortsatt fantastiskt 2016..
Det kommer att bli ett spännande år! Jobbigt bitvis, men det är ju sånt man lär sig av ;-)
Kramar om <3

etanoldrift

Jag har läst lite bland de olika inläggen både på beroendesidan (jag har ju själv ett beroende bakom mig och jag tänker inte ta reda på hur allvarligt det är genom att fortsätta att försöka dricka "normalt")
Det slår mig, att många fortfarande har den traditionella bilden av "parkbänks-alkoholisten" på näthinnan, när man börjar diskutera beroendeproblematik..
Att förenkla beroendet till den bilden, är att göra alla en björntjänst! Beroende eller alkoholist (jag VET att ordet är väldigt laddat för en del!) kan vem som helst bli och vara!
Hen (jag använder vårt nyord för hon och han, så slipper jag skriva så mycket!) Kan sitta i snabbköpskassan, vara dina barns lärare/rektor/pedagog, busschauffören du åker med, säljaren du möter någonstans på stormarknaden, Hen, som jobbar i industrin (på vilken avdelning som helst, från "golvet", och upp i högsta chefsposition!) Sjuksköterskan på vårdhemmet/sjukhuset, läkaren, prästen.. ja, VEM som helst!

Det syns i regel inte utanpå! ( jo på parkbänks-alkoholisten, men å andra sidan är hen i regel i slutstadiet av sjukdomen)

Jag har bekanta/vänner, vars förut så framgångsrika släktingar(syskon, kusiner, far-/morbröder, mostrar/fastrar, föräldrar etc) efter många års "socialt drickande" (i överkant) utvecklat alkoholism och sedan supit bort både familj och företag!
Det har ju inte skett över en natt, men på slutet så har det inte tagit många år..
Det har varit oerhört intelligenta och kompetenta personer! (så förståndet har det inte varit fel på från början iaf)
Kanske en aning självsäkra,(utåt i alla fall) för en del av dem hade själva sagt, när de varnades.."Det är lugnt! jag har koll! Jag vet hur mycket jag dricker och jag kan bromsa när jag vill.."

Min fd, hade också ett bra jobb, innan han blev pensionär. (visserligen har han hoppat in lite extra på senare tid, men mest för ekonomins skull)
Han misskötte aldrig jobbet(var sällan sjuk) och var omtyckt, men jag funderar ändå ibland om inte hans kollegor märkte att han luktade bakfylla och var sådär disträ och vimsig som alkoholister gärna blir, trots att de är nyktra..

Efteråt slog det mig, att det bland hans kollegor fanns åtskilliga som säkert själva hade olika typer av "alkoholproblem" eller beroendeproblematik..
Jag tror att det i sådana lägen är lätt hänt att man omedvetet håller varandra om ryggen..
Man förminskar problemen, "mörkar" vissa händelser och kommer med lättköpta bortförklaringar. Kanske tom "köper" vissa halvgenomskinliga lögner..
Kanske är det så, att vi som lever med en alkoholist, märker de här små signalerna alldeles för fort och för väl?
Andra kanske inte reagerar förrän någon kommer uppenbart berusad till jobbet (eller missköter det pga sitt drickande)? För annars måste det vara lite av strutsmentalitet..?

En sak är säker, de beroende, kan verkligen strama upp sig/skärpa till sig, när det finns andra i närheten..
Precis som folk med vanlig demens, lyckas dölja det för omgivningen väldigt länge..
De blir liksom mästare att komma med bortförklaringar till diverse tabbar, glömska, felsägningar och misstag..

Ute bland folk, var min fd from som ett lam.. Ja fram till en viss grad av berusning (men då var han å andra sidan nästan aldrig ute bland folk) Då kunde han istället bli väldigt påstridig och tjatig.. Men sällan aggressiv.. Folk uppfattade honom istället som en festlig typ som gärna berättade dråpliga historier och roade andra.. (och naturligtvis bjöd laget runt..)

Jag kom ju in i hans liv i ett ganska sent skede.. Visserligen drack han inte dom mängderna då, men när jag minns tillbaks så var vinet och ölen på något sätt ständigt närvarande om så bara det där glaset till maten (och det sista ur EN flaska som delades upp i två glas medan vi satte oss och pratade om hur dagen varit..)
På bara några år så ökade mängderna och givetvis graden av berusning. Från knappt märkbart påverkad till salongsberusad och en aning till..
Jag vet att jag själv vid ett tillfälle fick en sån där uppenbarelse efter att ha druckit en flaska rosé (då hade han hällt i sig motsvarande 2 flaskor rödvin) Jag kände att jag inte var riktigt stadig på fötterna när jag gick ut och rökte och det slog mig att jag som retade mig på hans vinglande inte var en bit bättre.. jag var ju också berusad och förmodligen så syntes det lika mycket på mig! (slutade röka gjorde jag för över 2 år sedan och kom på att givetvis rökte man mer i berusat tillstånd.. det var ju också något som gick per automatik..)

Jag drog ner så jag aldrig drack mer än en liten flaska, men kom också på mig själv med att inte spara någonting, utan dricka ur allt.. (aldrig börja före kl 4 på vardagar, för jag trodde att jag hade bättre koll då *fniss, så galet jag tänkte*) Och för ett år sedan (ganska precis) så tvärslutade jag (det är en annan historia som jag berättat på anhörigsidan tror jag)

Sista året var inte roligt! Då var han något mer än salongsberusad varje vardagskväll och "klapp kanon" minst ett par gånger i månaden på helgerna. Inte EN enda dag utan någon form av alkohol! (även om han själv räknade alla "röda" dagar som alkoholfria, för att han drack lättöl och folköl istället. Fast givetvis desto fler..)

Fortfarande så VÄGRAR han att erkänna att han har ett beroende eller är alkoholist (möjligen lite småproblem ibland..) Just för att han ser parkbänks-bilden framför sig.. Sorgligt på många sätt..

etanoldrift

Det är så himla vanligt att hela samhället på olika sätt mörkar den alkoholproblematik som finns..
Ju högre upp i samhällshierarkin du kommer desto mer "förbjudet" verkar det vara att tala om beroendeproblematik. Men den existerar, ingen samhällsklass är vaccinerad från problemen!
När jag idag läser om skandalerna kring Kommunal, så slår det mig att de har exakt samma gamla unkna "festkultur" som man alltid haft, även i de mer mansdominerade facken.. Och i övriga politiska sammanhang i landet..( tror inte att skiljer speciellt mycket bland de etablerade partierna.. Möjligen då hos KD..)
Det är nästan som om själva "ritualerna" och sammanhanget kring alkoholförtäringen helgar "intaget"..
Många slår sig för bröstet och menar att de minsann inte sitter på hotellrummet (eller den enklare inkvarteringen på en kursgård) och super, utan de "umgås" och lär känna varandra under ordnade och trevliga former med god mat och i en statusmässig lokal..
Jag lovar, att framåt nattkröken så syns det definitivt vilka av dessa deltagare som har större eller mindre problem med alkoholen!
Det brukar börja redan vid att vissa deltagare, som en självklarhet beställer in en snaps till maten. (oftast herrar! damerna beställer extra vin istället)
Sedan de som försynt kollar av, hur många glas vin som "ingår" (för att se om man behöver beställa in en extra flaska eller karaff)
En del ställer frågan ganska öppet, ifall nån vill vara med och dela på en flaska vin..
Och erbjuder sig givetvis lika öppet att ta den "alkoholfries" ranson, med motiveringen att det är synd att låta det gå till spillo, när någon annan betalar.. (Många tänker inte på att även alkoholfritt kostar och att man inte nödvändigtvis alltid vill dricka vatten till maten!)
Efter maten blir det en del obligatoriska toabesök och rökpauser (de sista företas gärna med glaset i hand..) Många väntar inte tills kaffet.. om det inte serveras alkohol till förstås..
Någon timme senare börjar det nästan likna en klassisk skoldans, med brölande karlar och tjejer som gråter på toaletten..
Dagen efter är mindre rolig, om det är en pågående konferens.. För även om de flesta deltagarna för skams skull släpat sig upp (med mer eller mindre betongkeps) Så finns det exempel även på sådana som inte ens kommer ur sängen..(eller vaknar i fel säng och skäms)
Minns en kick off på en finlandsfärja som kändes katastrofal! Det blev faktiskt mer drickande av alkohol, än politiskt arbete.. Och de som var ursinniga att "arbetet" tog så lång tid, att taxfreen hunnit stänga innan de hann handla sin ranson..
För mig spelar det egentligen mindre roll om det är dyr eller billig alkohol som dricks!
Jag reagerar på själva ALKOHOLKULTUREN!
Där alkohol blandas in i alla möjliga sammanhang.. Från AW, som blivit ett populärt sätt att få i sig ett par glas innan man åker hem, till vintrarnas glöggfester, representationsluncher och middagar, samt de obligatoriska kick offerna och personalfesterna.. Kursavslutningar, kurshelger , "vinlotterierna" på arbetsplatserna och ställen där det är lite kutym att öppna en öl eller dela på en flaska vin fredag eftermiddag, etc..
Kick off, efter en "marinerad" semester, känns bland det vanskligare.. Det är ju efter en ändlös räcka av dagar med ett glas vin, som man i regel märker att man vill ha mer..?