@Andrahalvlek Härliga nyheter! Jag vet precis hur det är att gå omkring och vänta och i ovisshet, men plötsligt händer det! Det knepiga är just att få en valp när det passar en själv, men hoppas du kan flytta på din semester lite. Min valp är också i dessa färgerna typ, gul-vit-ljusbrun, det är riktigt snygga färger🐕🥰.

Ha en fin valborg!❤️

@Andrahalvlek spännande! Jag går också o funderar men det kommer nog att dröja. Tänker på cavalier king Charles, jag är med i några grupper och knarkar bilder. Hoppas du får napp och att det funkar! 🐳👏

@Andrahalvlek Fantastiskt intressant att läsa dina berättelser här. Ska ta del av dina tips och länkar. Jag är rookie här.

Håller tummarna för hunden! En liten valp är helt underbart kul och mysigt. Lite grand jobbigt i början med allt pinkande, etc 😁 Men supermysigt!

@Daemon Ja, det ska bli så spännande med valp 😍 Har bara varit sambo med vuxen hund innan, en omplacering. Han bodde hos mig från 7 till 11 års ålder. Sen var jag tvungen att låta avliva honom pga tumör i munnen 😢 I augusti är det fem år sedan han dog och hundlängtan är enorm.

Kram 🐘

@Daemon I början råpluggade jag nyktra fakta. Ljudböcker, poddar, Youtube-klipp. Efter jobbet var det ytterligare 4-5 timmars ”jobb”. För att jag ville förstå. Allt.

Craig Beck på youtube kan jag verkligen rekommendera. Rakt på sak, inga krusiduller.

Kram 🐘

Ikväll var jag på teater. Fick ett infall, köpte biljett igår. Gick dit själv, det gick hur bra som helst. Jag pratade med flera andra kulturtanter både innan och efter. (Yngst som vanligt, precis som på artrosgympan.)

Teatern handlade om Ida Bäckman, en modig journalist som verkade strax efter sekelskiftet. Hon besökte oroshärdar i Ryssland, Paraguay och Zanzibar bland annat. Skrev och postade hem till DN och någon annan stor tidning.

Sen förälskade hon sig i Gustav Fröding som var omhuldad poet, tillika kvinnokarl och suput om man får tro henne. Han satt inspärrad på mentalsjukhus i Uppsala i sex år och Ida besökte honom regelbundet. Hoppades att han skulle stå vid sitt ord och gifta sig med henne när han kom ut. Det gjorde han inte.

Påhejad av Selma Lagerlöf skrev Ida Bäckman några år senare en bok om Fröding - och blev totalt utfryst av det intellektuella etablissemanget. Skandal, mytoman, stalker (eller vad det nu hette då.) Även Selma Lagerlöf tog då sin hand från Ida. Ida gav ut boken på eget förlag.

Några år senare skrev Ida Bäckman en bok om Selma Lagerlöf också. Skandal igen. Ida ruskade av sig och gick vidare, och hon bodde de senare åren i sitt liv ihop med sin själsfrände, som var en kvinna.

En sak minns jag tydligt ur den en timmes långa monologen: ”Historien skrivs av dem som har makten.”

Det är bedrövligt att vi är så många som inte ens hört talas om Ida Bäckman. Men nu vet jag lite mer - och ni också!

Kram 🐘

Idag har jag kört 13 mil enkel resa för att träffa den hund som eventuellt ska bli mamma till min blivande valp. Jag kände mig rätt cool innan besöket, valde att ha noll förväntningar. I huset bodde tre storpudlar, två aprikosa och en svart, och två av dem är dräktiga enligt pudel-damen. ”Det syns på bröstvårtorna”.

Den näst yngsta av dem, 4 år, beräknas få sina valpar en vecka efter den äldsta, en 7-åring som dessutom är 4-åringens mamma. De har fått valpar samtidigt tidigare, och de hjälps åt med valparna. 4-åringen var ljust aprikos med mjuk och fluffig päls. Jättemycket päls. I två timmar ungefär stod hon framför mig, med huvudet mellan mina knän, och ville bli klappad och kelad. Då och då tittade hon lugnt upp på mig. Det kändes bannemej som hon valde mig, och jag henne.

Pudel-damen sa att om allt går som det ska med valparna så kommer jag att få köpa en valp. Eftersom vi bor hyfsat nära finns ju chansen att vi kan träffas ibland, vilket hon verkligen hade uppskattat. Valparna föds under första halvan av juni. 8 veckor senare är de leveransklara. Och vi bestämde att fre 18/8 är en bra dag att hämta valpen. Eller sen kväll snarare, jag åker direkt efter jobbet. Och det gör inget att jag jobbar de första två veckorna för valpen sover ändå större delen av dygnet. Hon sa att jag kunde göra en hage runt min arbetsplats med kompostgaller och låta valpen sova vid mina fötter.

Pudel-damen var hyfsat ny på pudeluppfödning, hon började med det för fyra år sedan och hon har haft fem kullar totalt. Hon har avlat på hästar tidigare. ”Men det går snabbare med hundar, de är ju bara gravida i 8 veckor”. Hon har sen ett halvår tillbaka gått i förtida pension från sitt jobb som barnsjuksköterska. Jobbar delvis som assistent åt sitt barnbarn som har autism-diagnos, och hon har tre barnbarn totalt. Och hundarna trivs bra med barnen. Den äldsta hunden, 7-åringen, har ett väldigt tajt band med barnbarnet som har diagnos.

Pudel-damen verkar ha mycket sunt förnuft både vad det gäller barn och hundar. Hon babblade oavbrutet, jag fick knappt en syl i vädret. Ovant 🤣

Nu när jag kom hem är jag helt slut mentalt. Efter anspännings-trött så det värker i hela kroppen. Vill bara sova och smälta allt detta, men jag ska hålla mig vaken så att jag somnar gott i kväll.

Kram 🐘

@Daemon Ja, det är så spännande att det nästan känns som om jag själv är gravid 🤣 Vill berätta för allt och alla, men för att citera äldsta dottern: ”Ingenting är klart förrän du har betalat för valpen”. Och hon har rätt. Jag försöker sitta still i båten men det är lite otåligt vickigt.

Kram 🐘

Åh, håller tummarna här med. Det vore så fint så fint med en så gosig kompis. Och färgen låter underbar tycker jag.
Jag är ju enormt kär i våra katter, deras egenheter och personligheter. Så fint att komma hem till, och vakna med. De har verkligen förändrat livet till det bättre! Keep us posted med allt! 🌱 Kram 🌱

Igår var det tjejgäng hemma hos en kollega. Första gången sen innan corona Jag körde och det gjorde någon mer, plus att en var gravid, så Nosecco bjöds vi på. Gott.

Efter prat på bryggan - och bad i 14 grader - blev det mat i köket och mer prat. Vi hade knyte och alla hade även med sig egen dricka. Jag hade med mig en flaska grapefruktdrink.

Plötsligt sa min kollega: ”Jag har hört ett rykte om att du har slutat dricka alkohol helt.” Det fick jag ju svara ja på, och att det nu gått över tre år. Sen berättade jag att jag märkte att min tolerans ökade markant, att jag tålde mer, och antalet dagar per vecka som jag drack utökades efter tid. Och eftersom jag har ett dåligt arv, med en pappa som var alkis, så slutade jag dricka helt.

Sen frågade de om jag upplevde det som en uppoffring? Nej, inte när jag väl hade bestämt mig. Sen berättade jag lite om hur hjärnan och sömnen påverkas av alkohol.

Och sen pratade vi om något annat. No big deal. Jag var lite mer tystlåten än jag brukar vara, för att jag inte avbröt de andra i tid och otid som jag gör när jag är onykter. Ingen blev full, några blev lite skrikiga och dimmiga i blicken dock.

En riktigt mysig dag/kväll blev det. Jag stannade kvar längst för jag vill se hur det gick i Eurovision. Det var verkligen en skrällseger för Loreen, det trodde jag inte riktigt. Förstår inte hajpen kring det finska bidraget heller.

Kram 🐘