Nej det är sannerligen inte konstigt! Hade också en SÅ flängig dag igår- hit och dit- tusen färdmedel och tusen kilo allt möjligt i väskan. Helt slut.
Vi tar en dag i taget @andrahalvlek, det är vi sannerligen proffs på! Kram 🤗

Ni som hängt med ett tag minns kanske hur förbannat tråkigt jag hade det på personalfesten för två år sedan. Varje minut kändes som en minut för mycket. Utan alkohol såg och upplevde jag hur vidrigt det var att se sina kollegor som lallande idioter. Aldrig mer personalfest sa jag då. Två månader senare blev jag sjukskriven och i fjol blev det av naturliga skäl ingen personalfest.

Idag var sista anmälningsdag för årets personalfest. Jag har inte anmält mig. Jag vet vilka som blir fullast och jag lär inte ens orka lyssna på skvallret efteråt. Been there done that. Livet är för kort för att göra saker som man tror att det förväntas av en.

Kram 🐘

@Andrahalvlek jag skulle nog göra precis likadant. Jag är fortfarande inte riktigt bekväm i drickande sammanhang. Och personalfester har alltid något tvunget över sig som är extra obehagligt. Vi var på restaurang en kväll på skrivkursrn för ett par veckor sedan och jag avvek så fort jag hade ätit upp. Tyvärr.

@Geggan Tvunget är verkligen rätt ord. Klart man kommer när företaget och festfixarna har fixat en sådan trevlig personalfest - annars är man en svikare! Och kul ska man ha också, roligare än roligast. Trots att man snabbt fattar att man missat alla förfester, för de andra är rejält i gasen redan innan festen börjar - och allra fullast är de som har åkt bussen som företaget fixat.

På en personalfest blev en kollega så onykter tidigt att han somnade som en gris i bussen på vägen dit, och sov resten av kvällen. På en annan personalfest blev jag så full att min ex-sambo, som hämtade mig, fick stanna bilen några gånger på väg hem så att jag kunde kräkas i diket. Fatta!?

Hela personalfesten är dessutom som ”rökrutan” på högstadiet - alla vill hänga med de snyggaste och mest populära. Och jag bara kräks åt det 🤮 Enda sättet att stå ut är att själv vara rejält onykter. Och det är jag ju inte längre, så då får de festa utan mig. Punkt.

Kram 🐘

Ja dessa normer att det nästan är onormalt att inte dricka. Jobbar ju som lärare och mina kollegor vet ju om och det är inga direkta festprissar så när det är AW är det väldigt städat. Det kan ju bli otroligt jobbigt för fulla människor är ju väldigt irrationella och jag rent utav korkade när de är på gasen. Bättre man unnar sig en fin köttbit hemma och ett glass kall cola. Ha en bra helg.

Att dieta är lite som att sluta dricka faktiskt.

1) Man måste skapa ny hållbara rutiner vad det gäller kost och motion. Lägga till snarare än tvinga bort, förekomma istället för att förekommas. Det krävs tid för planering och eftertanke dagligen. Och man måste laga god mat som mättar även själen ❤️

2) Man måste ha tålamod med sockersuget som likt en övertrött treåring sitter i baksätet och gråter och skriker efter choklad eller glass. Man måste vara den vuxne i bilen. ”Jag förstår att du vill ha choklad/glass nu, men du är egentligen bara trött - och snart är vi hemma och då får du vila/sova.” (Eller bada som i mitt fall, mina varma kvällsbad är ljuvligt vilsamma 🥰 )

3) Tålamod krävs också - och framgång föder framgång. Men även när man hamnar i uppförsbackar måste pannbenet streta på. ”Lite till, snart är det nedför igen.” Målet behövs brytas ner i hanterbara bitar - en vecka i taget känns okej för mig just nu.

Första veckans dietande har gått över förväntan bra - även buljongdagarna (tis, tor) faktiskt. Jag vet att vågen visar minus imorgon, eftersom det känns i kroppen. Första delmålet uppnått och det känns bra så jag kör på en vecka till! Och på den här resan är @Geggan min ledstjärna 🤩

Kram 🐘

PS. Jag väljer medvetet att inte använda ordet banta. Jag har bantat i hela mitt liv, sen 14 års ålder. Hade jag fått en tusenlapp för varje kilo jag gått ner hade jag varit miljonär. Det svåra är inte att gå ner i vikt, det svåra är att inte gå upp igen. Känns det igen? Inte så konstigt, det är samma belöningscentrum i hjärnan som kickar på både alkohol och socker.

Godmorgon @andrahalvlek
Jag tänker på din personalfest. Usch.
På mitt företag råder noll-tolerans mot alkohol och vi har en fest (sommar) på en restaurang med ett fåtal ”drinkkuponger”.
Tyvärr är det å andra sidan mycket tårta när saker ska firas. Men jag tycker det är så skönt att arbetsplats/kollegor inte här ihop med alkohol. Egentligen helt självklart när man tänker efter!

@Andrahalvlek måste säga att jag blir lite förvånad när jag läser om era personalfester. Är det verkligen normalt och OK på företagen att dricka så mycket som du beskriver? Vad säger ni andra? Mina erfarenheter från personalfester är helt annorlunda. Det dricks mycket moderat om alls.

Kram!

@Charlie70 Jag vet inte. Det är ju ett privat företag som det gått bra för i perioder. Jag minns personalfester med ”fri bar” och då blev alla väldigt fulla. Personalfester med övernattning på hotell i Köpenhamn, fast den gången var jag gravid och gick hem till hotellet tidigt. Den gången jag kräktes i diket var innan barnen, så det är mer än 26 år sedan.

Nu verkar istället folk vara fulla redan när de kommer. På personalfesten för två år sedan var maten kall och jag fick kranvatten till maten, för något annat alkoholfritt kunde de inte erbjuda. De andra vid bordet drack kanske två glas vin till maten. Ändå fanns det de som ställde till med pinsamma scener. Sorgligt. Tråkigt. Jag har inget tålamod med sådant längre. En nästan nykter aw hade jag nog haft roligare på.

Kram 🐘

Jag jobbar också i privat sektor som traditionellt haft en mkt generös alkoholkultur, förr i tiden var det resor och hemska mängder alkohol. Men jag jobbar också i en bransch som dragits med mkt missbruk, så detta beslut om noll alkohol (vi får inre ens ha egna systemflaskor på jobbet…) är bara välkommet tycker jag. Men många gillar det inte alls ska väl sägas..

Upp som en sol och ner som en pannkaka. Eller koblaffa snarare. Så känns det nu. Blev kallad till möte idag kl 16.15. Min nuvarande tjänst ska sparas bort. Punkt. Förhandling på onsdag. Jag som verkligen har landat i mina nya arbetsuppgifter, som verkligen älskar jobbet. Och inget har jag att säga till om. Jag åker tillbaka som en oönskad jojo till min gamla chef, som börjar mumla om eventuella vakanser som jag absolut inte är intresserad av.

Fy fan vad livet suger ibland. Jag hade ju sett mig själv jobba på fram till pensionen med det här. Jag hade hittat hem kändes det som. Jag vet att jag kommer landa på fötterna igen så småningom, men just nu suger livet minst sagt. Jag vet inte ens om jag vill jobba kvar hos en arbetsgivare som gör så här. Är 31 år inte värt någonting?

Kram 🐘

@Andrahalvlek usch så tråkigt! Att spara bort dig, det låter inte som någon klok personalpolitik. Allt engagemang, all kunskap, alla erfarenheter. Man kan ju bli tokig. Och det där kränkande summariska sättet att framföra, utan alternativ. Så ledsen att höra detta. Hoppas någon okej lösning kommer att komma upp. Håller också alla tummar för att du nu ändå håller i dina nya matvanor. Inga-ursäkter-policy! Stor kram från mig! 🐳❤️

@Andrahalvlek Det gör mig så ont att läsa, du kloka inspirerande kvinna som bidrar så mycket här på forumet. Tänker att du bidrar minst lika mycket på ditt arbete. Jag hoppas det kommer upp en bra lösning för dig i det snaraste. Massor av styrkekramar och omtanke till dig🥰❤️❤️❤️

så surt att läsa! @Andrahalvlek
Känner med dig i mitt innersta! ❤️
Måste fråga bara. Är du fortfarande sjukskriven? För isåfall ska,som jag känner till det , arbetsgivaren inte kunna göra så.
Och x antal år är inte värt ett skvatt! Tyvärr. Talar av egen erfarenhet.
MEN, kämpa på och argumentera varför du ska fortsätta göra det du gör idag, oavsett vem som blir din chef! Stå på dig! Kram 🤗

@Geggan Tack för din omtanke ❤️ Jag tycker också att jag har så oerhört mycket att bidra med, mitt positiva lösningsfokus allra mest. Så oerhört tråkigt att det inte uppskattas. Men på något sätt ska det lösa sig - och dietandet håller jag i!

Kram 🐘

@Ny dag Stort tack för din omtanke ❤️ Och allt löser sig på något sätt även om det här absolut inte var vad jag behövde just nu. Andas, andas, andas. This too shall pass. Kollar nyheterna från Gaza och inser att allt elände fan är relativt 😢

Kram 🐘

@Andrahalvlek Men vad tråkigt! Man flyttas som en chackpjäs utan att ha något att säga till om. Så himla orättvist det kan vara ibland. Jag uppfattar dig ändå som en person som kan se möjligheter i det mesta och att det på något sätt kommer att lösa sig. Det är vad du sagt till mig både när jag var arbetslös ett tag och när jag till slut fick min tjänst. Sköt om dig, det kommer att lösa sig på något sätt. Kram❤️

@Vinägermamman Nej, jag jobbar heltid sen mitten av mars. Jag frågade om jag straffas för att jag har varit sjukskriven, men fick svaret ”absolut inte.”

Ska prata med facket imorgon, sen får vi se hur jag tänker göra. Jag fortsätter jobba som vanligt, suger ut allt det göttaste av arbetsuppgifterna. Låter cheferna tänka ”hur fan kunde vi släppa henne?” Idioter 🤬

Det värsta som kan hända är att de erbjuder mig en tjänst sex mil bort. Take it or leave it liksom. En tjänst vars arbetsuppgifter jag inte har gjort på 30 år. Snacka om att missutnyttja min kompetens.

Kram 🐘