Tack för att du hälsade på hos mig, och tack för fina ord. Här kommer massor av kramar från mig till dig ❤️

Totalt är den senaste dokumentären om Pia, ”Det sköra livet” 2 x 60 min. Sen finns det tre tidigare dokumentärerna om Pia som heter ”Det svåra livet”, ”Det nya livet” och ”Leva livet”.

Kan rekommendera Tom Alandhs dokumentärer om Martina också. Hon har downs syndrom och är född i en tid då hennes mamma var minst sagt pionjär på området.

Det ”normala” då var att barn med handikapp lämnades på barnhem och senare mentalsjukhus. Men mamman behöll sin dotter hemma och ägnade hela sitt liv åt att Martina skulle få bästa möjliga liv.

Martina själv är en underbar personlighet. Så underfundig och rolig, samtidigt som hon är dödens allvarlig och seriös.

Jag börjar gråta varje gång jag ser de dokumentärerna. Jag blir så rörd. Tom Alandh kommer så otroligt nära Martina - och det betyder så mycket för henne.

Söker man på ”Martina” på svtplay får man upp alla dokumentärer om henne. Martina fyllde 50 år 2019 och Tom Alandh har dokumenterat hennes liv sen hon var 5 år gammal. Helt otroligt tidsdokument.

Kram ?

På lördagar gör jag precis vad jag vill. Ingen nytta alls, bara nöje ? Eller det jag har lust att göra helt enkelt. Vill jag ligga i sängen hela dagen så gör jag det.

Idag ville jag åka på en mini-konstrunda i närområdet. Fick nys om att det var sista helgen för det på vissa ställen.

Eftersom jag kom på det först igår att jag ville göra det här idag, så orkade jag inte kolla runt efter sällskap. Folk har så mycket planer hela tiden. Ibland tror jag att jag är den enda som gör saker spontant.

Så självsam åkte jag på mini-konstrunda och besökte fyra olika ställen. Två har jag besökt flera gånger tidigare, men två ställen har jag aldrig tidigare besökt. God lunch i form av räkmacka blev det på det tredje stället ?

Det fjärde stället ligger typ 15 minuters bilfärd från mitt hem. Det ligger lite off, man kör inte förbi där direkt. Jag har bott i kommunen i 29 år och har aldrig varit där tidigare. Jag skäms!

Konstnären heter Susanne Demåne och hon har konst både inomhus och utomhus i sin trädgård. Hon gör konst i trä, plåt, lera, emalj och målar i olja. Hon har tydligt kvinnotema på sin konst, mycket prinsessor och hondjävlar bland annat.

Jag är helt tagen efteråt. Det var ett helt fantastiskt ställe! Så mycket vackra saker hon har skapat med kärlek ? Och kombon konst och trädgård är ju i mitt tycke den allra bästa kombon!

En liten plåtstaty fick följa med mig hem. Den heter ”Leva livet” och den får för alltid påminna mig om den här fasen i mitt liv. Den nynyktra fasen då draperierna ett och ett drogs ifrån framför livets scen.

Statyn står nu i mitt sovrumsfönster och blickar ut, och håller samtidigt koll på mig.

SÅ synd att det inte går att dela bilder här. På instagram och Facebook har jag nog delat 50 bilder idag, minst.

Jag gillar att hitta rätt vinkel för varje motiv, det bästa naturliga ljuset och att tajta till bilden med rätt beskärning och få bra balans i bilden. Jag gillar verkligen att fotografera, även om jag bara använder mobilen.

Det är en kreativ kanal för mig att först uppleva saker, och sen ”skapa” genom att återberätta i text och bild. Då blir upplevelsen dubbel, eller tredubbel. Jag kan ju själv återuppleva gång på gång också.

Kram ?

Det är grymt härligt att läsa att du hittar på roliga spontana saker att göra! ? Saker som du vill göra. Med eller utan sällskap, spelar ingen roll, man måste tänka på sig själv. Räkmacka också, ? Det blev räkor här hos oss med i kväll, det var jag som föreslog det.

Kram

Det ska jag eftersträva... en dag i veckan utan krav. Men, då blir det nog alltid sängen för min del... haha... Tänkte på dig idag när jag åt knäckemackor och drack kaffe. Inte fyra Falu rågrut utan två Leksandsknäcke, men lite lika i alla fall.

Tack för tips om museer i min tråd?.. Jag kollade faktiskt och jag har redan varit på hälften av stadens museer.. trots att jag oftast går på museer när jag är i Stockholm eller utomlands. När jag inte ligger i sängen på lördagarna ska jag besöka de andra ?. Men, jag förstår dig.... att få sällskap spontant på lördagar är ytterst svårt även om man har många vänner/kompisar.

Önskar dig en fin dag! Stor kram ?

I natt hade jag en mardröm som bara pågick och pågick. Genomsvettig fortfarande.

Det var någon slags ”lek” där man skulle uttrycka det motsatta mot vad man ville ha. Men alla var inte invigda i leken. Och man visste inte vilka som var invigda i leken.

Ni fattar hur jobbigt allt blev. I drömmen var det situation på situation som blev helt fel och skapade frustration hos alla parter.

Ett enkelt exempel, som förvisso inte var med i drömmen, är att du går på en krog och vill äta kött. Då ska du säga att du vill ha fisk, och om den du beställer av är invigd i leken (som ett superhemligt ordenssällskap) så får du kött. Annars får du fisk.

Exemplen i drömmen var betydligt mer avancerade, shit. Ett exempel var sex bland annat, ”jag vill ha strypsex”. Öh ? (Att det exemplet kom upp beror nog på att jag kollade på om en dokumentär om porr-missbruk igår.)

Fatta hur jobbigt det var, och det bara pågick och pågick. Dessutom skulle jag få yngsta dottern att fatta galoppen ”du ska be att få det du INTE vill ha”. Hon försökte och försökte men misslyckades förstås, hon kan ju inte ens ljuga.

Vartenda ord fick man väga på guldvåg. Hela tiden studerade man sin omgivning ”tillhör han de invigda tros?” Hela tiden blev man besviken när man fick det motsatta mot det man ville ha.

Tror inte det blev rätt en enda gång i drömmen faktiskt, det vill säga att jag fick kött när jag bad om fisk. Ändå fortsatte jag med ”bakvända leken”, det var ju ett privilegium som jag hade fått - att tillhöra de invigda.

Jag fattar att drömmen handlar om alkohol. Jag hoppas att de invigda är de som dricker och de oinvigda är de som inte dricker.

Att be om det motsatta till vad man faktiskt vill ha är bara så puckat.

Kram ?

Ha-ha, ja vilka puckade drömmar man har.? Jag hade två olika drömmar i natt, inte mardrömmar utan märkliga och häftiga. I den ena drömde jag att jag såg Se klart gå förbi på trottoaren utanför mitt hus. Hur jag nu kunde veta att det var Se klart. Det hade naturligtvis att göra med mina ”spa” funderingar i går. Sedan drömde jag att jag var på en stor fest i en jättestor lyxvilla med en massa stenrika personer överallt. Jag drack Ingen alkohol men alla andra drack och de tjatade bara om alla deras bekymmer. Många var ledsna och grät, eller bråkade. Men jag var glad och nöjd och gick runt och peppade folk.
Puckat, men samtidigt häftigt eftersom jag mådde så bra i drömmen. Kram

Utan alkohol i kroppen får vi ju den så viktiga REM-sömnen, den så kallade drömsömnen. Den är viktig för att bearbeta och processa intryck, och städa upp bland all bråte i skallen.

Det är nyttigt att drömma, men väldigt jobbigt stundtals ? Det vakna livet kräver ju anpassningar som sjutton, hade varit skönt att slippa det i sömnen.

Kram ?

Obegripligt begripligt och rörigt... inte konstigt du vaknade genomsvettig :)

Men visst det är bättre hjärnan får ro att bearbeta och kanske lägga åt sidan vissa saker.

De söndagar som yngsta dottern bor hos mig brukar jag städa och tvätta. Det är viktigt att hon får se att sådant måste göras. Hon städar sitt eget rum och vi har ett städschema som hon bockar av.

”Lagt tvätt i tvättkorgen, bäddat rent, dammsugat, våttorkat golv” och så vidare. Givetvis finns jag till hands och hjälper till eller coachar muntligen.

De söndagar som jag är barnledig gör jag precis vad jag vill. Jag varken tvättar eller städar, möjligen diskar och lagar mat.

Idag åkte jag till en för mig relativt okänd del av kommunen och letade efter hittaut-kontroller. Hade trevligt sällskap av en kompis som hörde av sig spontant och ville följa med.

Jag gjorde två flugor på smällen. Det var ett naturreservat (nr 31 i ordningen) och vi hittade sex kontroller. Rätt lagom för en timmes promenad i skogen.

Efteråt åkte vi till en närliggande gård där de säljer hemmagjord glass, och sen gullade vi en stund med deras supersöta småkalvar ?

Vi hade tur med skurarna dessutom. Precis när det började regna där vi var, så var det lagom tid att köra hem. Körde genom ösregn, och när jag kom hem strålade solen här medan det syntes att det hade regnat massor.

Så jag känner med andra ord grace inför den här nyktra söndagen, som faktiskt är den 29:e i rad ?? Jag har laddat batterierna för en ny arbetsvecka.

I mitt förra, fulla liv hade jag alltid råångest på söndagar. Drack bara ”lite” på söndagar, för att slippa värsta bakfyllan. Bävade inför jobbmåndag.

På måndagar var jag minst lika sliten som jag var på fredagar, efter den långa jobbveckan. Förstod aldrig varför ?

Kram ?

Jag har ju ett projekt där jag lär yngsta dottern att laga mat inför att hon förhoppningsvis ska flytta till LSS-boende till våren.

Varje söndag sen några månader tillbaka lagar hon fläskpannkaka på söndagar. Gott ?

Idag är dottern hos sin pappa. Vad tror ni jag lagar idag? Fläskpannkaka ? Middagen klar för fyra dagar!

Kram ?

Efter pigg och glad och rask helg kom en trött och håglös måndag. Helt väntat. Upp och ner.

Efter grisdagar kommer gulddagar, och ibland vilodagar. Alltid lyssna på kroppen/knoppen, som just nu behöver en höneblund ?

Kram ?

PS. Vaknade i natt kl 3 och tänkte på jobb. Precis som min hjärna sovit klart då. ”Hallå, du kan göra så här och så här...” Min hjärna lever verkligen sitt eget liv ?

Min hjärna fick inte för sig att jobba mitt i natten, skönt. Somnade också hyfsat lätt, trots en timmes höneblund efter jobbet igår. Tyder på stort sömnbehov.

Bäst hade sannolikt varit att få till längre nattsömn, på 7-8 tim. Just kvinnor i klimakteriet behöver det har jag läst. Det är sant! Inte bara ett svepskäl faktiskt.

Jag är nästan hobbyexpert på klimakteriet också. Jag kan inte göra någonting halvdant, inte ens genomlida det förbannade klimakteriet ?

Precis som med förlossningar så ser jag klimakteriet som ett överjävligt lidande! Förstår faktiskt inte poängen med att vi kvinnor ska behöva lida så svårt enbart för vår förmåga att föda nytt liv. Är det för att vi ska bli tåligare?

Och att klimakteriet skulle vara sju resor värre än puberteten har ingen berättat för mig tidigare. Då hade jag sagt upp mig som kvinna tror jag ?

Det finns till och med forskning som visar att kvinnor inte bör jobba heltid under klimakteriet, eftersom det är en sådan tuff prövning både mentalt och fysiskt. Sannolikt syns det i sjukskrivningstalen också.

Hormoner är ett jävla skit. Livsnödvändigt, men så överjävligt jobbigt när de åker berg- och dalbana ?

Kram ?

Varför klimakterium?
Naturen brukar ju ha en mening med tingens ordning.
Men detta?
Själv äter jag medicin mot vallningar och annat....jag orkade inte bli så sjöblöt hela tiden...och ha dålig sömn ( en hel del var ju alkoholen...det såg jag inte först).
Men en sak är dock klar - klimakterium plus alkohol är väldigt mycket värre än ’bara’ ett klimakterium ...
Det betyder inte att det är roligt.

Känner mig jämnt trött, åtminstone på jobbdagar. Det är så normalt att jag knappt tänker på det.

Nu funderar jag på om jag dessutom har förkylning på g. Vore så jävla typiskt nu när vi ska åka till Gbg i helgen ? Har lite rossel i halsen, som kanske utvecklar sig till halsont, och en konstig huvudvärk som jag tror utgår från skuldran (dålig arbetsställning?)

Jag bryr mig typ aldrig om jag blir sjuk annars, men att ställa in resan till helgen vore KATASTROF. Då kan jag få en lätt släng av hypokondri. Ja, ja. Allt blir som det blir och går som det går.

Men jag kan göra en sak. Jag kan lägga mig tidigare på jobbdagar. Och ge fan i mobilen och läsa en bok den sista halvtimmen innan det är dags för ljudboksinsomning.

Så kl 21.30 får bli min nya dags-att-lägga-sig-deadline. Då kan jag släcka senast kl 22.30 och förhoppningsvis sova kl 23. Då får jag sju timmars sömn om klockan ringer kl 6. (När jag jobbar hemifrån blir det dessutom 8 tim sömn om klockan ringer först kl 7.)

Kram ?

om du skulle bli förkyld nu. Komplettera dina sov-dead lines med höneblundar hela veckan om du kan. Vila är bästa medicinen mot förkylning. Du har några dagar på dig!
Kram!

Somnade ca 23, vaknade halv tre och tänkte på jobb ?, och vaknade sedan kl 6 trots att klockan ringde först kl 7.

Ändå har jag sovit gott! Jag är fan inte bortskämd med sömn. 7 tim verkar min biologiska klocka var inställd på. Har märkt det på helger också, att jag vaknar naturligt efter 7 timmar.

Men då är det puckat att sällan få mer än 6 timmars sömn när man ska jobba. Så kl 21.30 får fortsatt vara min nya dags-att-gå-och-lägga-sig-tid.

Och läsa istället för att glo i mobilen är nog också klokt. I mobilen har det alltid hänt något nytt. Med en bok blir jag naturligt trött efter ett tag, och boken finns ju kvar imorgon.

Förkylningen ligger och lurar i farstun. Ska nog köpa esberitox och c-vitamin och ge mig själv en dunderkur i förebyggande syfte.

Ingefära ska jag köpa också! Toppa röd blodgrapedrink med ingefära bara måste bli gott ?

Kram ?

Ps. Jobbtankarna var snarare ett moraliskt dilemma som jag burit med mig sen i måndags. Klockan halv tre i natt hade jag sovit klart på saken. Nu vet jag vad jag tycker och vad jag vill strida för gentemot min chef. Och jag har meddelat henne det också. Väntar på återkoppling från henne. Alltid sova på saken! Inte ta några förhastade beslut om man inte måste.

Jag fick som jag ville - och allt kom på plats som en smäck. Flera månaders jobb blev plötsligt lite lättare för mig, hurra!

Fan vad jag är nöjd just nu. Hela kroppen blir liksom varm av nöjdhet. Ni vet när det liksom känns gött i magen.

Jag praktiserar typisk kvinnlig list gentemot min chef och det är osäkert om hon ens märker det. Hon har kanske chefat för länge på mäns villkor?

Jag ligger helt i fas med mina arbetsuppgifter för att ha lagom att göra imorgon, vara ledig fre-mån och sen ha bra koll på läget ändå på tisdag. Det som behöver förberedas inför nästa vecka hinner jag med utan problem imorgon.

Den här känslan brukar jag dricka vin på! Men jag säger som Se klart: Nu dricker jag inte längre, så då får jag fira på något annat sätt ?

Extra god hämtmat får det bli! Jag njuter verkligen så himla mycket mer av god mat i min nykterhet. Att rödvin skulle förhöja smaken i mat är bara bullshit - ett svepskäl för att få dricka. Alkohol bedövar smaklökarna.

Kram ?

En liten seger då och då mår man bra av :-) Vin till maten har jag alltid undvikit. Vatten äger då tycker jag. Vinet har jag däremot tagit igen med råge efter middagen....

Kram!