Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

@Andrahalvlek skrev:"Då slutar man förhandla just då, man skjuter upp beslutet en dag helt enkelt. Distraherar sig."
Det låter klokt 👍🏻 Det är så intressant att veta hur andra tänker.
Det är ju inget jag kan diskutera med någon annan.
💕sländan

Den här veckan försvann i ett nafs. Den har varit väldigt intensiv, med väldigt mkt bortfall av personal och en planeringsdag.
En typisk vecka då jag hade druckit iallafall en av dagarna. Troligtvis efter planeringsdagen, som blev så dålig.
För 6 månader sedan hade jag åkt raka vägen efter jobbet till bolaget och köpt en flaska vin, som tyvärr hade tagit slut vid 20 och då fått nöja mig med några folköl.
Tanken slog mig inte fören efteråt, när jag joggade i spåret ( efter en lång meditation)
Jag kände mig plötsligt 10 cm längre, rak och stolt hållning. Så stolt och stark 💪🏼 över mig själv. Den känslan slår allt, när man känt sig så misslyckad, bitter och skamsen i så många år.
Jag märker även en annan positiv känsla, jag känner mig så lugn. Tar det mesta med en klackspark. Jag accepterar allt på ett annat sätt. Mycket i livet kan man inte göra så mycket åt, det som har hänt har hänt liksom. Man får göra det bästa av allt.
Det är så skönt för de är precis raka motsatsen, mot vad jag har varit.
Jag som varit lite” Linus på linjen” humör.
Nu känner jag mig jämn och lugn i humöret. Mycket mer tolerant och ödmjuk mot andra, men även mot mig själv. Jag dömmer mig inte så hårt längre, ingen är perfekt.
💕 sländan

@Sländan Nu börjar du håva in de riktigt fina vinsterna med nykterheten! Stolt, stark och lugn 😍 Man blir mer chill som nykter! Om man bara får sova tillräckligt. Sova och vila är magiska grejer.

Chill helgkram 🐘

@Andrahalvlek sova är som tur är inget problem för mig. Jag sover ungefär 7-8 Tim per natt och nästan alltid en Tim på em. Det har jag gjort länge, efter min utmattningssyndrom för 20 år sedan, så är det ett måste. Det är som om jag måste sova den här tiden för att orka.
I mitt yrke så pratar man hela tiden, det är man själv som är redskapet i arbetet. Så jag fullkomligt däckar i sängen när jag kommer hem från jobbet 💤😴 nu när jag inte dricker alkohol så är jag givetvis mkt piggare. Nu kan jag lägga mig och meditera en stund innan jag somnar.
💕sländan

Igår var det 2:a gången som jag var på KBT
Jag vet inte riktigt om jag tycker om honom, han är ofantligt stel men han verkar väldigt kunnig.
Han frågade hur jag tänkte sedan sist vi sågs. Jag svarar att jag funderar på vad som är vad i allt. Så typiskt mig, det är ju hans arbete att reda ut de. Så att jag kan få den bästa hjälpen. Jag har nog ett väldigt kontrollbehov.
Men det kan ha sina fördelar oxå, det här med alkohol tar jag väldigt allvarligt med 110 %
Jag måste ha full kontroll över att jag inte åker dit igen. Och då måste jag vara förberedd när den lille alkoholdjävulen dyker upp nästa gång.
Jag tror att kunskap är viktigt så jag läser allt om alkohol, om tillfriskna, hålla sig nykter, fördelar med sitt nya liv, forumet, livshistorier, Mindfulness dagbok, meditation, andlighet, motion och allt om närvaro och om hjärnan- Phu 😅 det låter mycket, men är helt behövligt om man ska tillfriskna och inte få ett återfall. Och jag tycker det är väldigt intressant 🧐 så mkt man inte har vetat innan om detta nervgift, som är så naturligt i vårat samhälle.
Idag fick jag två nya böcker i brevlådan- Annie Grace Tänka klart och AA’ S bok leva nykter.
Min mamma sa till mig igår att jag är så duktig som inte dricker alkohol. Jag sa till min mamma att det är inte duktigt, för jag vill inte ha alkohol. Men jag är väldigt duktig på att ta det på allvar, och lägger ner mycket tid på att inte få ett återfall.
Jag vet vilka situationer som är farligast för mig, det värsta är stress. Så de måste jag undvika.
Jag beundrar er som orkar med karriärer samtidigt, för mig handlar det mer om att släppa taget lite i mitt arbete. Sätta på mig skygglappar och göra mitt jobb- punkt.
Jag har en förmåga att alltid hjälpa och underlätta för andra. Men nu måste jag tänka på mig själv i första hand, för att orka med. Jag vill inte gå in i väggen en gång till.
Men när jag är tryggare i mig själv, och min nykterhet så kanske jag ska tänka om, kanske byta spår i arbetslivet.
💕 sländan

@Sländan skrev:" Jag sa till min mamma att det är inte duktigt, för jag vill inte ha alkohol. Men jag är väldigt duktig på att ta det på allvar, och lägger ner mycket tid på att inte få ett återfall."

Ja, du är verkligen duktig på att ta nykterhetsarbetet på stort allvar. Du gör det jättebra! Fakta, fakta, fakta och sen repetera, repetera, repetera. Annie Graces bok ”Tänka klart” är verkligen kanonbra. Jag har läst den tre gånger och nya grejer fastnar hela tiden.

Kram 🐘

Vilken början på våran helg, kom på fredagkväll till vårat sommarställe, där sitter mina gamla föräldrar och väntar på oss och undrar lite surt vart vi har varit. Fast att jag har sagt att vi blir senare, och inte behöver vänta på oss.
Jag snäste av på en gång - ja, var har vi varit 🤪 på jobbet,packat, hämtat våran hund och handlat till alla som ska vara här i helgen. Då säger de att de skojar, istället för att be om ursäkt.
Efter de upptäckte vi att varmvattenberedaren hade släppt från väggen, och vatten skador i badrum. Golvet hade svält så badrumsdörren gick inte ens att stänga.
Jag tänker, det är som det är. Just nu kan vi inte göra något åt de.
Dagen/ kvällen idag blev en repris av påsken 😨
MEN den här gången hade jag förberett mig innan vad jag skulle göra. För någon alkohol är INTE något alternativ.
Jag vilade när jag kände att nu börjar det bli för jobbigt. Tog ut hundarna på extra promenader, mkt för mitt eget huvud som måste få lugn och ro.
Och det fungerade väldigt bra, när man är medveten om hur man fungerar.
Sista promenaden gick min man med, vi träffade ett par nya grannar som var så trevliga. De satt och drack vin i kvällssolen, -då kom min första tanke på hur jag skulle säga om de frågade om vi ville ha ett glas.
Det bästa är väl att säga som det är, men till helt nya människor blir det lite jobbigt.
Tänk att det ska vara så förbannat känsligt, med just alkohol.
Nu har jag bestämt att om någon ny bekantskap frågar, säger jag som till dom på min arbetsplats. Vilket är sant till viss del.
Jag började med en vitmånad innan jul, men har inte saknat vin en enda dag och mår så mkt utan. Så jag fortsätter ett tag till. Många blir väldigt imponerade och tycker det är jättebra. En del säger att de oxå skulle behöva en vit period. Och jag är inte sen att peppa, berättar om alla fördelar.
💕 sländan

@Sländan skrev:"Jag vilade när jag kände att nu börjar det bli för jobbigt. Tog ut hundarna på extra promenader, mkt för mitt eget huvud som måste få lugn och ro.
Och det fungerade väldigt bra, när man är medveten om hur man fungerar."

Gött! Precis så behöver du göra. Ge dig själv space. Skita i vad andra ev tycker om det. Du gör vad som är bra för dig ❤️

Kram 🐘

@Sländan skrev:"Jag började med en vitmånad innan jul, men har inte saknat vin en enda dag och mår så mkt utan. Så jag fortsätter ett tag till."

Kanonbra förklaring. Snart kan du sluta referera till julen och bara säga att du började med en vit månad, mådde så mycket bättre och därför har du fortsatt.

Ett kort svar är bra att träna in också. ”Nej tack, jag dricker inte alkohol” funkar utmärkt. Oftast får man inga följdfrågor på det alls.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Ett kort svar är bra att träna in också. ”Nej tack, jag dricker inte alkohol”
Man får helt enkelt träna på hur man ska säga. Det är inte klokt att man ska behöva träna på sådant, men det är nog bra iallafall.
Det är min första sommar som nykter, så
det blir en del gånger man kommer att få säga- nej tack, har du något alkoholfritt?
Jag kommer även ta med mig egen dricka vid vissa tillställningar, som jag vet att alternativet finns på barnbordet.
Det är tur att jag har hittat mina alkoholfria cider, de är så fräscha och läckra flaskor i härliga sommar färger. De dricker jag i fina glaspåfot med någon limeskiva i 👍🏻🤗
💕sländan

Jag säger inte ens nej, jag säger bara ”jag tar gärna något alkoholfritt” om det bjuds av någon jag inte känner så bra.
Heja dig sländan vad många bra klokskapet samlade på en och samma helg. 😍

Tack @Se klart 💕 det händer mkt nu sista tiden. Många nya tankar,Funderingar och framförallt känslor. Jag har inte gråtit på många år, idag har jag gråtit 2 gånger.
Ena gången var för min lilla mamma som jag älskar så mycket, men jag blir samtidigt så trött och irriterad på henne. Och då får jag dåligt samvete över de, men hennes morsdag blev fin iallafall ❤️
2 a gången idag fick jag tårar när jag läste ut ” skål ta mig fan ” som andrahalvlek tipsade mig att läsa.
Den är så bra, någon som verkligen förstår på riktigt.
Jag blev så rörd på slutet, när han berättade hur och varför han skrivit boken.
Han har nog räddat många från alkohol. - En hjälte för mig ❤️🙏🏻
💕 sländan

Jag har också gråtit massor men ändå mycket mindre än vad jag var ”rädd” för. Trodde jag hade 100 liter tårar som jag druckit/hållit undan. Men sen kom några liter här och där och det var skönt. Igår grät jag lite i bilen hem från mitt minsta barnbarn när jag läste en blogg på Mama (är ca 30 år för gammal...) om en mamma som mist sitt barn. Ja mamma-barn- spåret berör oss ofta på djupet. Kram.

Då var jag här där jag inte skulle hamna igen. Sist var det ca 22 år sedan. Jag känner så väl igen symtomen, enorm trötthet, gråter för allt, mental frånvaro, glömmer saker och känner en stor förvirring.
Jag var hos läkaren igår, grät nästan hela tiden. Åkte ändå till mitt jobb för att jag tänkte att det skulle bli bättre, men det blev det inte. Jag pratade med min chef som skickade hem mig.
Idag var jag på jobbet till kl 13.30 sedan gick det inte längre.
På torsdag ska jag till min psykolog som då har pratat med min läkare, hur de ska hjälpa mig på bästa sätt. Jag kommer vara hemma tills jag mår bättre.
Det som är så konstigt är att jag har mått så bra sista tiden som nykter, haft energi men ändå haft det tufft med gamla föräldrar och med min vuxna son. Varför brakar jag nu, när jag mått så bra en tid. Kanske att jag har haft för mkt runt omkring mig. Ingen alkohol som jag kunnat fly med, när det varit jobbigt. Men jag har hittat nya bättre vägar.
Nu måste jag hitta min meditation igen, det har varit helt omöjligt sista dagarna. Tankarna åker runt som i en torktumlare.
Men det positiva i allt är ändå, att jag inte en gång har tänkt att nu vill jag dricka alkohol. Det är en enorm styrka för mig själv, för det hade varit förödande för mig just nu. Nu ska jag ta en dag i taget, göra det bästa av dagen. Jag ska göra så många ”måbra ”saker som möjligt.
💕 sländan

@Sländan Åh, vad jag lider med dig. Jag har själv varit sjukskriven för utmattningsdepression två gånger med 11 års mellanrum, år 2007 och 2018. Det svåraste är att fejsa sanningen. Men man kan inte lura kroppen i längden. Den kopplar på symtom efter symtom för att få en att ge upp. ”Är hon helt trög den här människan eller?” En av de värre saker som jag har upplevt i den vägen var när jag 2007 stod på balkongen mitt i natten för att försöka få ner luft i lungorna, jag kunde inte andas pga panikångest.

I sådana lägen är vilja inte tillräckligt. Hur mycket man än vill så räcker det inte. Hjärnan och resten av kroppen går på högvarv och har tappat förmågan att varva ner emellanåt. Och det straffar sig med en rad olika symtom: sömnstörningar, panikångest, minnesproblem, koncentrationsproblem etc.

Första gången 2007 blev så sjuk att jag glömde ord, jag kunde inte stava längre, glömde alla koder och inloggningar. Värst av allt var nog ändå den enorma beslutsångesten. Att bestämma vad man skulle äta till middag kändes som ett oöverstigligt beslut. Någon beskrev beslutsångesten så här: ”Jag kunde inte bestämma mig för om jag skulle gå på toaletten trots att jag höll på att kissa på mig.”

Klokt att du lyssnar på kroppen. Det finns inga genvägar. Back to basics. Kost, motion, sömn och vila. Meditation är grymt bra.

Kram 🐘