Jag startar om en ny tråd i den här gruppen, Det vidare livet.
Det var lite svårt som ny att förstå hur det här fungerar i dessa forum och trådar 😉- men jag har som tur är fått lite hjälp här i gruppen att förstå lite hur det fungerar. Min andra tråd ligger kvar i - vara alkohol fri
Den kanske går att ta bort🤔

Min ambition är att aldrig någonsin dricka alkohol igen, det har jag gjort klart. Jag brukar tänka att jag har fått min alkoholranson i livet + lite till 😅
Jag har som de flesta andra som har alkoholproblem av något slag, prövat alla metoder som finns för att lyckas att bara dricka mindre och mer sällan.
För mig blir det bara en otrolig stress, när mitt innehåll i glaset börjar ta slut. Det är nästan som tortyr att inte få något mer.
Det är så skönt att äntligen släppa tanken att det kanske går att bli måttlig i drickandet. Det kommer aldrig gå för mig - jag har försökt i ca 20 år.
Jag har nu varit nykter (ett snedsteg) på snart 5 månader.
I det stora hela har det gått fantastiskt bra, jag läser allt om alkohol och skriver dagbok varje dag.
En stor hjälp har även AA böckerna varit. Dom har fått mig att tänka på ett annat sätt , de har blivit lite som en bibel för mig.
Jag är så tacksam att jag har fått inblicken i det nyktra livet igen, en hjärna som börjar fungera och framförallt känslan av frihet. Det är jag som bestämmer över mitt liv, inte alkoholen.
Hoppas att ni får en fin helg 💕

@miss lyckad skrev:"En blandning på Lena PH, och Tjorven..😂..Fast numera 50+"
Tänk så fel man kan uppfatta människor 😅😂 jag har tänkt dig dom ganska robust kvinna med jord under naglarna, efter allt trädgårdsarbete.
Så är du en liten nätt människa, som ser ut som en blandning av Lena pH och Tjorven. Då måste du ha ett härligt utseende 😍
Vi får hoppas på någon fysisk träff med forumet i framöver 👍🏻😃 det vore så kul.
Kram 💕 sländan

Semester 2021
Då ska det bli min första nyktra semester på väldigt många år.
Nu är det inte bara en långhelg, utan 6 veckor lång semester. Det kommer att vara en hel del utmaningar,med allt som tidigare tillhört alkohol.
Jag är inte direkt orolig, men det gäller att se upp. När man läser i forumet att personer varit nykter i flera år, plötsligt får för sig att dricka igen. Jag funderar väldigt mycket på alkohol som jag verkligen avskyr.
Nu i sommar ska jag göra allt det där som jag velat göra tidigare somrar, men inte blivit av pga alkohol. Det har börjat bra med mycket bad, och nu även paddling på min sup. En del saker ska jag välja bort att göra, som jag vet redan innan kommer bli jobbigt att vara nykter. Jag vill inte utsätta mig för mycket nu första sommaren.
Det är bättre att satsa på tillfällen som jag vet inte blir en alltför stor utmaning.
Jag påminner mig varje dag varför jag gör de här. Det är för mitt välmående och för att det inte ska eskalera, som det började göra under coronan.
Självklart mår mina absolut närmsta bättre, eftersom jag aldrig är bakis och har mer ork till annat. Jag är mycket jämnare i humöret och tänker efter lite mera.
Jag har även blivit mer ödmjuk till de flesta människor omkring mig. Även mycket mer social, eftersom jag varken behöver dölja att jag druckit eller är bakis.
Jag ska skriva ner mina tankar här under semestern, för att verkligen hålla mig aktiv i min nykterhet.

Idag var vi till en släkting som bor på en ö inte långt ifrån vårat landställe.
Där har vi haft många roliga fester som slutat i gryningen. Det kändes lite vemodigt och trist att veta att jag aldrig mer kommer få vara den där spralliga, glada tjejen som älskar att skämta och skratta.
Visst är jag lite så i vanliga fall oxå, men på ett annat sätt förstås.
Min andra hjärnhalva säger- nä, för du kan inte dricka några glas vin, det blir betydligt mer än så. Sedan är man bakis igen, vill jag ha det så? Nä, givetvis inte.
Jag resonerar så fram och tillbaka med mig själv. Jag är inte sugen på alkohol, mer irriterad på att det alltid är allt eller inget för mig.
På ön hade de öppnat en liten sommarpub, öborna var saliga över detta. Jag tittade på alkoholfria alternativ. Det fanns en sort alkoholfri öl 😞
Jag satt och retade upp mig över all annan dricka med alkohol som de hade.
Tillslut tänkte jag att det inte hjälper att sitta där och irritera mig på de. Så jag gick fram till ägaren och frågade om de möjligtvis kunde ta hem lite andra alkoholfria alternativ. Gärna godare cider i vackra glas hade varit trevligt.
Hon blev uppriktigt glad,och sa att det är ju många som kör oxå. De skulle hon fixa omgående 👍🏻😊 efter de kändes det lite bättre igen.
Ikväll ska jag köra till vårat underbara bad, de hade jag inte kunnat göra om jag druckit alkohol.

@Sländan skrev:"Det kändes lite vemodigt och trist att veta att jag aldrig mer kommer få vara den där spralliga, glada tjejen som älskar att skämta och skratta."

Det behöver absolut inte bli så, jag trodde likadant, men skrattar, skämtar och hittar på roliga saker som aldrig förr numera.
Man behöver inte ha alkohol för att ha roligt! Det tar bara ett tag att fatta/vänja sig vid detta. Här har du något härligt kvar att upptäcka.😍

Dock är det bra att ha rätt inställning. Ställer man in sig på att det kommer vara en tråkig fest så blir det lätt småtråkigt. Jag brukar tänka lite mer neutralt, typ: Det blir säkert en bra fest.

Jättebra att du sa till om att det behövs fler alkoholfria alternativ på sommarpubben!

Kram

@Torn du har helt rätt, inställningen är nästan A och O
Jag har hittills upplevt det mesta som positivt med att vara utan alkohol.
Det har gått jättebra vardagar, helger och storhelger. Men nu blev det helt plötsligt en ny situation, och en lång sådan 6 veckor, som jag inte hanterat förut utan alkohol.
Jag hoppas på att det är en bearbetning, på vad som skall komma nu i sommar. Så att jag är förberedd när lockande känslor kommer. Det har varit enklare när det varit coronastriktare regler, nu är alla vi träffar vaccinerade och träffas utomhus.
Det kommer vara så skönt när jag även klarat av min första nyktra semester. Då kommer jag känna mig tryggare i mig själv.
Jag hjärntvättar mig lite med ” Ta aldrig första glaset”
Kram 💕sländan

Smart Sländan att avvakta med ”svåra situationer” I behandlingssammanhang talar man om fällor..Dvs ställen, personer eller situationer som kan vara en fälla för återfall..Ibland hamnar man i något man inte räknat ut innan. Jag har själv varit med om några tillfällen..Skulle efter några månaders tid som nykter åka och hämta pizza. Där inne på Pizzerian satt massor av mina vänner, och drack och lyssnade på trubadur..Stämningen var hög, och en bekant gav mig sitt vinglas..(rödvin, som jag avskyr)..Nej tack sa jag..Sätt dig ropade dom..Stanna kvar, och ha kul..Nä, sa jag ska bara hämta pizza. Pizzorna var klara och jag åkte lättad därifrån..😅..Hade det varit tidigare, så hade jag ringt sambon och han hade också kommit dit..Vi hade mutat barnen med något, (13 och 19.)och kommit hem sent, fulla..😳😳..Min bror tog återfall på en jobbresa, när nya arbetskamrater till honom, beställde in öl till alla..Dom visste inte att han var a-beroende och nykter sedan 4 år.Han kunde inte motstå den kalla stora starköl som kollegerna beställt åt honom...Hans återfall höll i sig över 1 år..

@miss lyckad skrev:"Hans återfall höll i sig över 1 år.."
Fy så sorgligt 😞 efter 4 år som nykter. Hoppas att han mår bra idag, alkohol är verkligen ett hemskt och lurigt preparat.
Det visar verkligen att man inte kan gå säker trots flera år med nykterhet.
Jag vet inte riktigt vad det är med mig nu, jag känner mig små deppig. Alkohol fick mig att må så otroligt bra i stunden. Jag vet inte riktigt vad jag ska ha för substitut nu.
Visst mår jag bra i det stora, men det känns som om det fattas något.
Samtidigt så vet jag att jag inte ska ta någon alkohol mer. Jag vill inte tillbaka till mitt tidigare liv heller.
Just nu frossar jag i godsaker och badar. Hoppas att mina tankar är normala, det måste ju finnas flera än jag som tänker på alkohol ibland, även om man inte tänker dricka den. Det är de som känns så dubbelt. Jag avskyr alkohol men vill samtidigt ha känslan av ruset och glädjen, och det går ju inte. Jag har läst på forumet att det är flera på slutet av sin alkoholmissbruk, inte fick den känslan längre.
Jag kanske inte passar in i det här forumet, jag funderar på att göra en ny tråd i kanske någon annan del av forumet. En del kanske blir provocerade av de jag skriver. I det vidare livet, ska man kanske ha kommit över känslan som jag beskriver.
Jag ska börja med att motionera, det vet jag att jag mår väldigt bra av. Bara kämpa på 💪🏼
En dag i taget - ta aldrig första glaset
Kram 💕 sländan

Jodå, nu är han nykter sedan 8 år. Han går på AA möten emellanåt..Du passar visst in Sländan..🍃🌸🍃..Klart att våra hjärnor som är alkoholberoende, ställer till det för oss..Tidigare så drack vi för att vi var glada, ledsna, trötta, eller vad som..Nu får vi hantera dom känslorna utan sinnesförändrande medel..Jag hade sug varje vecka ett tag. Med tiden blev jag ”automatisk” När suget kom, så tänkte jag på min fyllesvullna kropp, eller något annat otäckt som alkoholen orsakat..Mina barn var en stor drivkraft mot ett nyktert liv..Har ju genom jobbet träffat många föräldrar som inte har vårdnad om sina barn..Även vuxna barn som mår dåligt av föräldrars drickande..Sätter man inte stopp i tid, så går det utför..Min bror som jag nämnde var a-beroende redan när han var 25 år. Han har en mycket alkoholmottaglig hjärna.Jag var närmare 50 år innan jag blev beroende..🍃

Tack @miss lyckad 💕 så skönt att det har gått bra för din bror.
Det jag menar att jag inte passar in, är att det känns som jag går bakåt nu. Ni andra verkar vara kvar i känslan hur skönt det är att vara nykter. Det har jag oxå känt i 7 1/2 mån. Nu bara så där till semestern slog det till för en vecka sedan. Man känner sig dålig och misslyckad, varför kan inte jag vara som er andra, vara nöjd och tacksam över sin nykterhet.
Jag hoppas att jag kan få min hjärna att styra om, att gå den där jobbiga, krokiga vägen. Jag har ju läst om att hjärnan tar den invanda vägen.
Jag gör detta inte enbart för mig själv, mina vuxna barn är viktiga för mig. Jag vill vara en bra vuxen förebild.
Tack för dina kloka ord, det betyder jättemycket 🙏🏻💕
Kram 💕 sländan

Jag tror att du är trött. Eller så är du uttråkad och behöver gå igång på något nytt. Hitta en ny hobby - som SUP till exempel 😉 Två timmar av paddlande, med pauser, gjorde mig helt mör i både kropp och knopp. Det gick inte att fundera så mycket på annat där.

Jag tänkte inte ens på hur jag såg ut - jag var bara tacksam för att min kropp funkade. Att jag kom upp i stående, att jag tog mig fram, att jag kunde vända. Runt, runt i viken paddlade jag. När tekniken sitter lite bättre ska jag bannemej utforska varenda sjö och havsvik i närheten 😍

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Jag tror att du är trött. Eller så är du uttråkad och behöver gå igång på något nytt."

Det ligger nog mycket i att jag är trött, jag är sjukskriven även nu under min semester för utmattningssyndrom. Innan alla runt omkring mig fick semester så fick jag ju egentid. Nu får jag inte vara ifred 1 sekund- och det rings hela tiden. Mycket från min yngsta son som har dubbeldiagnoser. Asperger + ADHD han tycker inte om när alla åker iväg på semester. Han är oerhört envis och ger sig aldrig, han har nya projekt hela tiden och vill ha hjälp.
Sedan är det mina gamla föräldrar, som absolut vill komma och bo hos oss på landet. De har en sjövild hund som rymmer iväg hela tiden, men dom är för skruttiga att hämta honom så det blir jag och min man, som får springa omkring och hämta hem hunden.
Dessutom har vi lovat äldsta sonen och tjej att bo hos oss, medans de bygger sitt egna hus. Det har dragit ut på tiden, så det kan bli trångt ibland. Jag orkar inte med det här, och det är knappt början på semestern.
Jag håller på att försöka hitta en plan hur jag ska göra. Jag måste bara få egentid, annars kommer min nykterhet ryka.
Jag kanske ska ta min sup och bara åka iväg själv ibland. Åka iväg själv på små utflykter mm -sedan kanske jag ska ha telefontid. Jag kan inte vara tillgänglig 24 Tim om dygnet. Men min son kommer bli väldigt upprörd om jag inte svarar. Han kan ha svårt att sätta sig in i andras känslor/ tankar.
Jag tror även att den alkoholfria ölen som jag tog för att stå ut idag , triggade igång längtan efter snus, som jag oxå slutade med i samband med alkoholen.
Jag känner mig stark som stod emot både snusen och starkölen som stod i kylen.
När jag sa till min man att nu tar jag en öl och snus, svarade han väldigt bestämt- De tycker jag inte. Han brukar inte säga emot mig, men det var bra. Han själv tog ingen öl ikväll.
Jag kan sova gott inatt och kryssa i ytterligare en nykter dag i min app
Kram 💕 sländan

@Sländan Jösses. Jag blir trött bara jag läser om alla åtaganden du har. Egna utflykter med SUP:en rekommenderas, och ”telefontider” låter kanon! Om du förklarar för sonen varför så förstår han nog. Trots sina diagnoser så kan han nog förstå hur du mår. Jag sätter gränser mot min dotter, annars skulle jag inte orka. Vi kör fortfarande varannan ”ansvarsvecka” för henne. Kan sonens pappa steppa upp mer?

Kram 🐘

@Sländan skrev:"Jag håller på att försöka hitta en plan hur jag ska göra. Jag måste bara få egentid, annars kommer min nykterhet ryka."
Jag blev trött bara av att läsa din beskrivning av hur du har det. Som du vet trillade jag dit för ett par veckor sedan efter en intensiv period. Jag vet inte om jag kunnat säga stopp, men när det blir alltför mycket blir man tillslut så utmattad att besluten blir automatiska. Det jag såklart borde ha gjort var att sopa undan en del.
Vad kan du sopa undan? Du kanske kan bestämma med din son när och hur han får kontakta dig. Det är kanske bra även för honom att det finns gränser. Jag har en kompis som städar åt sin vuxna ADHD son. Tror det hjälper honom att klara sin vardag, så det tror jag är bra. Tänker att vi aldrig blir fria från barnen men vi måste sätta lämpliga gränser, både för deras och vår egen skull.
Hunden får väl sitta i koppel? Skaffa ett långt. Kanske inte går, men det låter inte som om du får någon avkoppling.
Kan du och mannen åka bort själva? Nu vet jag inte hur det är för dig Sländan men jag har prioriterat mig själv väldigt långt ner. Borde ha tagit mer egentid. Jag hoppas du är klok och säger stopp nu.

Sländan, det låter som om du måste dra i handbromsen och det hårt nu…Råden du får är jätte bra från både Sisofys och AH. 💖..Men nu måste du tänka på hur DU ska må bra..Egentid= tiden för dig själv, som du sedan kan dela med dig av till andra..Har du ingen ork och energi, så kommer din hjärna automatiskt ta dom dåliga valen, som du förmodligen kommer att ångra..Du har så lång och fin nykterhetstid nu, och kan fortsätta må bra, om du tar egentid..Köp lättlagat, säg till övriga gänget att du måste ladda batterierna, be om hjälp..💫🍃..Jag håller tummarna för att du klarar det, och får en skön och vilsam sommar. Sommarkram..🍃🌸🍃

@Sländan Jag håller med de andra, det låter helt fruktansvärt. 😒 Att ta hand om sig själv måste vara prio 1 om man ska må bra. Jag hade aldrig pallat att ha så mycket annat att stå i under det första året. Inte nu heller för den delen. Det bästa hade nog varit som du är inne på, att dra iväg själv några dagar och göra något som du tycker är kul. Tex Paddla SUP. Fly fältet!

Kram 🤗

@Andrahalvlek skrev:"Trots sina diagnoser så kan han nog förstå hur du mår"
Han kan förstå hur jag mår, men kan inte förstå att Han skulle vara påfrestande. Han är högfungerande och vet precis hur han ska få sin vilja fram. Han ringer och umgås bara med några få i närmaste familjen. Därav blir han ju väldigt ensam. De som inte tycker som honom tycker han inte om. Han har sagt upp bekantskapen med sin riktiga pappa. Min man ringer han aldrig, möjligtvis för att höra vad jag är, om jag inte svarar.
Tack för dina råd AH det betyder mycket 🙏🏻💕

@Sisyfos skrev:"Tänker att vi aldrig blir fria från barnen men vi måste sätta lämpliga gränser, både för deras och vår egen skull."

Du har helt rätt, och det är många som har sagt det till mig. Men det är så svårt, han har haft väldiga depressioner emellanåt och även tänk ta sitt liv. Han har sagt att utan mig finns det inget att leva för. Tanken att han skulle känna sig ensam, deppig och ta sitt liv, när jag inte orkar prata med honom.
Men jag ska verkligen försöka få lite ändringar iallafall.
Mina föräldrars lilla hund sitter alltid i långlina utomhus. Det är när hunden är inne, och dom ska gå ut genom dörren han smiter iväg. De är så långsamma och glömmer bort att säga till, att vi ska hålla i hunden när de går ut. Han drar som ett skott mellan deras fötter.
Jag har precis som du prioriterat andra före mig, men jag har blivit medveten om det nu och måste jobba med mitt egna liv. Det är ingen annan som gör det åt mig.
Jag ska försöka hitta någon liten semester för bara mig och min man, jag fick veta idag att sonen och hans tjej ska åka iväg lite på egen semester. Då blir det inte lika trångt och rörigt. Jag ska göra det bästa för att fatta bra beslut, det måste jag för att hålla i min nykterhet.
Tack för dina råd 🙏🏻 💕

@miss lyckad skrev:"Har du ingen ork och energi, så kommer din hjärna automatiskt ta dom dåliga valen, som du förmodligen kommer att ångra."

Absolut, och de får inte hända. Det var väldigt nära igår, men tack vare ditt snabba stöd och makens så gick det vägen igår.
Det är jag väldigt tacksam för idag 🙏🏻
Jag har läst att man alltid ska prata med någon innan man får för sig att ta ett glas. De ska jag verkligen ta med mig. De var tack vare de som de gick vägen igår.
Tack för att du skriver och stöttar 🙏🏻💕

AH, Sisyfos och Miss lyckad -Jag känner mig stärkt av era fina kommentarer, stöd och råd.
Nu är det bra beslut som gäller, med prioriteringar på mig själv.
En dag i taget och ta aldrig första glaset 🙏🏻💕

@Torn skrev:"Att ta hand om sig själv måste vara prio 1 om man ska må bra. "
Visst är det så, det är bara så lät att glömma bort. Men nu är det prio 1 -jag har sagt att mina föräldrar inte kan komma hit nu, min mamma förstår, men min pappa ringde och skrev på fyllan igår, och tjatade om att han vill komma. Tillslut blev jag arg, och typiskt mig så får jag dåligt samvete efteråt.
Livet är inte lätt, det gäller att göra det bästa av det. Jag kanske gör som du skrev, fly fältet 👍🏻
Tack Torn för dina råd och stöd 🙏🏻💕

@Sländan Bra att du markerade mot dina föräldrar! Om de ska bo hos er och är de är gamla och skröpliga så blir det ju en massa bestyr för dig och din man. Sådant får man vänta med tills man är lite utvilad åtminstone. Minns hur det var när mina föräldrar kom och bodde hos oss en vecka varje sommar, då de fortfarande bodde 30 mil bort. Mardröm 😫 Och de var ändå inte ens gamla och skröpliga då. Att träffa min mamma 1-2 tim typ varannan vecka är så mycket mer hanterligt, och det har verkligen gynnat vår relation.

Vad det gäller sonen så kanske du ska bjuda in honom i diskussionen? Säga att du måste prioritera ditt eget mående för att bli frisk, och att det är slitsamt för dig att aldrig veta när han ringer. Hur kan ni göra för att det ska bli bra för er båda? Bjud in honom i dilemmat - så här ser förutsättningarna ut, hur gör vi?

Min äldsta dotter skickar alltid sms i god tid på förmiddag/eftermiddag: ”Kan vi prata ikväll?” Och jag gör detsamma till henne. Jag vet ju att det tar 1-2 timmar när vi väl pratar. Yngsta dottern skickar mess och ringer på Messenger typ från och till hela tiden. Jag har telefonen ljudlös när det inte är mina ”ansvarsveckor”, ifall boendet eller daglig verksamhet vill nå mig. Jag svarar henne enbart när jag har tid och jag får ibland skriva till henne ”sluta skicka mess nu, gör något annat”. Då svarar hon okej och gör något annat. Börjar trakassera någon annan 😂 (Vi kallar henne sms-terroristen.) Men hon har ju en helt annan typ av handikapp förstås.

Kram 🐘

@Andrahalvlek skrev:"Bjud in honom i dilemmat - så här ser förutsättningarna ut, hur gör vi?"
Det är nog väldigt bra, men jag måste gå varsamt fram. Han får inte ta det personligt, utan det får gälla alla runt omkring mig.
Idag tänkte jag på att göra något roligt, så jag tog med min man och äldsta son med respektive till närmaste stad och åt middag.
Det blev väldigt trevligt och så roligt att få se människor. Det var fult liv på ute restaurangen med Irländsk live musik.
Det var första gången på länge som jag verkligen levde upp igen. Och det bästa av allt var att suget efter alkohol inte alls fanns där 🙏🏻 Bästa kvällen på flera år.
Kram 💕sländan

@Sländan Härligt! Nu gjorde du något som du tyckte var roligt, och för det mesta blir det mycket bättre än vad man tror. Det gäller bara att se till att komma till skott.
Det är lätt hänt att man vill göra något kul, men att det inte blir av pga olika anledningar. Att ha roligt = må bra. Då får man mersmak och vill göra fler roliga saker. Ofta tycker jag att just spontana saker blir extra bra.

Kram 🤗