Hej alla!
Nyinflyttad idag från "att förändra sitt drickande". Helnykter sedan 1 jan i år, och så kommer det förbli!
Har valt att behålla mitt trådnamn "Det är aldrig försent". Det står för att utveckling i och av livet aldrig tar slut, man blir aldrig "klar". Men det är aldrig försent att hitta nytt, både inom och utom sig!
Ser fram emot att lära känna er härinne, som dem ni är i denna del av forumet!

@Sattva Låter ändå som att du fångade din inre stress. Att du stannat upp och gjort dig medveten om vad som sker inom dig i situationen. Avbokningar med kort varsel att känna dig oviktig. Du lägger ned tid och förbereder dig inför mötet och besvikelsen när mötet ställs in. Tilliten som naggas i kanten. Bra att du ska ta upp detta, det är så lätt hänt att man vill vara duktig inför sin terapeut och inte ta upp saker som skaver, i relation till denne. Känner igen det.

Jag har gått på en första föreläsning om compassionfokuserad terapi (CFT) som kroppens tre motivationssystem är kopplade till, hotsystemet (röd cirkel), drivsystemet (blå cirkel) och trygghetssystemet (grön cirkel). Hotsystemet är vår beredskap att reagera på hot med stresshormoner, drivsystemet motiverar till belöningar och mål med bland annat dopamin, medan trygghetssystemet främjar lugn och gemenskap med hormoner som oxytocin. En balans mellan dessa tre system är avgörande för god hälsa.

För att få självmedkänsla, ett självledarskap, behöver man vara i kontakt med kropp, känslor och behov. Det ger förutsättningar för att känna trygghet och vara sin egna stöttande mentor för att prestera och må bra. Att få balans i systemet mellan blått, rött, grönt och en flexibilitet i det. Det var ett pedagogiskt sätt att tänka om våra motivationssystemet med cirklar i färger.

Tycker att du visar en flexibilitet i detta, det röda oros cirkeln är för stor, men genom att medvetandegöra detta minskar du på stressen och den röda cirkelns omfång, och ökar den gröna cirkeln med lugn och harmoni, då du ska gå ut på tur med din goda vän. Och drivet att vandra, den blåa cirkeln är också större i omfång. Den röda cirkeln är minst.

Ha en fin tur med din nära vän❤️

@vår2022 Tack! Just det där att tilliten naggades i kanten är så sant. Ska ta med det när jag träffar terapeuten nästa gång🙏

Har en bok av Sofia Viotti "Utan press", som handlar om det du berättar. Och att vi ofta rör oss mellan rött och blått, men sällan grönt. Jag tror självmedkänsla är superviktigt! Vilken fin kurs du går❤️
Kram❣️