Ljusare tider!

Hej!
Jag är här nu 😊!
För bara två dagar sedan hade jag inte en tanke på att flytta, inte än.
Men livet händer och ibland blir det så enkelt.
Jag vill inte dricka mer.
Jag behöver inte alkohol.
Livet är så mycket bättre utan - och jag vill leva!!

Så jag packade det viktigaste och traskade hit. Tänker bygga en rejäl, rejäl som i stadig inte stor, permanentbostad och flytta in för gott.

Adressen blir "Ljusare tider" för de är här nu, de ljusare tiderna som jag strävat mot. De kan, och kommer att, bli ännu ljusare. En dag i taget. Mörka moln kommer också att dra förbi, men så är det ju på sommaren, plötsligt kan åskan dra in. Men då kan jag vila i tilliten att strax kommer solen igen - det är inte mörkt för alltid.

Jag tänker på förra vintern (2019-2020) när jag var nykter en längre period första gången. Vilka bekymmer jag hade över att inte få sitta på min framtida altan och ta en drink i solnedgången. Ja, det var då det... Vilka bekymmer över något som inte finns!! Som fick mig att börja dricka igen...

Igår var en underbar dag!
Gubben hjälpte mig - vi har börjat bygga altanen! På kvällen var det helt stilla när solen började sjunka, utsikten helt magiskt vacker! Vi satte oss på regelverket som vi byggt under dagen, jag med en Tonic med lime, och bara njöt av att vara här och nu.
Jag ska sitta därute många sommarkvällar och bara njuta, helt närvarande utan "bedövning".
Jag vill ju inte missa en enda sekund av allt det vackra i livet!

KRAM! 💖💖💖

Profile picture for user Soffi

God morgon!
Måndag morgon och ösregn...
Men det är okej!😊
Jag har suttit i över en timma och funderat och filosoferat men det vill inte landa här i skrift riktigt som det brukar.
Den korta sammanfattningen är nog att jag är ganska svajig just nu. Inte när det gäller alkohol, den frågan är (för tillfället??) utagerad, utan till humör och mående. Det känns som att hela livet går ut på att få sova. Det och en önskan om att promenera, helst rakt ut i skogen utan riktning, utan mål, utan slut...
Det skaver lite. För jag har ju riktigt bra stunder också, helgen var ju till stora dela riktigt bra tex! Vill inte att de kommer i skymundan.
Dessutom är jag tillbaka i "jag har inte tid..", det stör även det för jag vet ju att tid är det enda jag har egentligen.
Men det får vara så! Just nu...

@Sattva skrev:"Du går på "höga varv", som någon jag pratade med uttryckte det. Försök sänka varvtalet😘."
@Andrahalvlek skrev:"Det spelar ingen roll om hjulet snurrar för snabbt pga roligheter eller tråkigheter, det är själva hastigheten på hamsterhjulet som är destruktivt i längden."
Sant! Den lärdomen har jag fått betala ganska dyrt för. Ändå sitter inte läxan riktigt. Eller så gör den det. Förut sa jag nog aldrig stopp till mig själv.

@Sisyfos skrev:"men nu när hjärnan vill... Det blir mer påtagligt när kroppen säger ifrån."
Ja, så är jag van att det blir när jag kör på för hårt. Så många gånger jag rent av "haft sönder" kroppen.
Men nu, nu vill kroppen fast huvudet är trött...
Okej, pendeln måste väl få pendla mellan ytterlägena innan den långsamt stannar i mitten, i balans. Gäller bara att inte ge den ny fart 🤔🙄
@Sisyfos skrev:"när ska vi klämma in meditationen Soffi???" Jag mediterar faktiskt varje kväll 😲! I sängen när jag lagt mig. Har en app som påminner. Visst det blir ofta bara fem minuter, ibland en kvart. Men alla är vi barn i början 😅! Du får gärna vara med 🥰!

@Torn skrev:"Lite annat snack här än om alkohol som du märker, men det har du absolut inget emot tror jag. 😍 "
Jätteskönt faktiskt! Att få släppa fokus på det. Tror det är därför det tar emot lite att besöka "förändra" just nu 🤔, men det får va' så tills jag hittat mer balans, då kan även jag "pay it forward"..
@Torn skrev:"Det ska bli varmt och regnigt de närmaste dagarna" Perfekt läge att gödsla!! 😁😎 Och åkgräsklippare är heeelt ute, då missar man ju motionen 😉.
Själv har jag ingen gräsklippare alls än, jag har ju inte haft någon gräsmatta 😂
Och än så länge har jag bara 200 kvm, får se hur mycket mer det blir - i höst eller nästa vår...

Dags att starta dagen.

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

KRAM!🌼🦢🌼
💖💖💖

Profile picture for user Sattva

@Soffi Livet måste få gå lite upp o lite ner tror jag. Och att ständigt vara i balans är omöjligt. Bara att få pendeln att slå lite kortare utslag är balans, iaf för mig. Vi är ju olika människor vi alla. Gäller att inte jämföra sig med en person lugn som en filbunke om man själv är mer popcorn. Forskning visar faktiskt att vi är födda med en viss grundtonus i vagusnerven, dvs vi är naturligt mer/ mindre lättstressade av oss😇
😍🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

Profile picture for user Miss Mary Poppins

Läst ikapp 💚🧚

Ja, det går "upp och ner " och du verkar väldigt medveten om dina tankar och känslor. Min terapeut (10 år sedan) frågade mig en gång:
"Mary, ÄR du dina känslor?"
Först tänkte jag "Ja, 🤸💃❤" men sedan tänkte jag "Eller 🤔". Idag säger jag "NEJ 🙅‍♀️".
Vi ÄR inte våra känslor, smärta eller dagsform. Vi HAR dem. Det är upp till oss vad vi gör av det, och du är ett levande exempel på detta. Du tar vad du har och gör det bästa av det ❤🙏 Grattis, du har kommit långt!

💚🧚

God morgon!
Det ska bli en fantastisk dag idag, vädermässigt... 🙏Låt det färga humör och mående!
Jag är så förtvivlat trött!! Och jag kan inte sova...
@Miss Mary Poppins skrev:"Vi ÄR inte våra känslor, smärta eller dagsform. Vi HAR dem. Det är upp till oss vad vi gör av det, och du är ett levande exempel på detta. Du tar vad du har och gör det bästa av det ❤"
Ja, jag försöker. Och jag ska göra det idag också. Det får bli en promenad och tanka sol och friskluft, jobba hemifrån sedan så kan jag nog snika till mig en lur lite senare. Det blir bra 😊.

@Sattva skrev:"Vi är ju olika människor vi alla. Gäller att inte jämföra sig med en person lugn som en filbunke om man själv är mer popcorn. Forskning visar faktiskt att vi är födda med en viss grundtonus i vagusnerven, dvs vi är naturligt mer/ mindre lättstressade av oss"
Hmmm jag läste redan igår och det väckte funderingar 🤔...
Jag kände till det där med "filbunkar" och "popcorn", att vi är olika av naturen.
Men vet jag ens vilket jag är?
Min föreställning har alltid varit att jag är en filbunke. Jag är lugn, iaf på ytan. Jag är seg och uthållig, inte explosiv och utåtagerande. Mer traktor än Ferrari, mer bryggarhäst än galoppör.
Men samtidigt märker jag ju nu att jag har sååå mycket behov av fysisk aktivitet, energi som måste ut, det har jag alltid haft fast jag nog inte tänkt på det riktigt. Men så har jag ju också druckit i princip dagligen i hela mitt vuxna liv. Jag var bara 23 när jag gav efter för att dricka 7 dagar i veckan...
Så det finns ju egentligen ingen rimlig chans för mig att veta hur jag egentligen är...
Samtidigt - hur lugn är en filbunke egentligen? Under ytan - miljarder med små nyttiga bakterier som jobbar och jobbar och jobbar....
Tja, lite flum från en trött hjärna.

Nu ska jag ut och "tanka" innan det blir för sent och jag måste koppla upp jobbet.

Jag är okej som jag är.

KRAM! 🌼🦢🌼

@Soffi Ha ha, intressant det där om filbunke! Det är ju faktiskt som du säger, att det är full aktivitet under ytan! Precis som när en anka simmar😋
Hur var din gårdag?
Kram!!😍🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

God morgon!
Jobbet, jobbet, jobbet....
Det sägs att Astrid Lindgren, när hon kom upp i åren lite, alltid började sina samtal med vänner med "döden, döden, döden..." sedan var allt snack om krämpor och elände överstökat liksom och de kunde prata om positiva saker.
Jag gillar den inställningen!
Det ska bli en fantastisk dag idag - inte bara vädermässigt 😉😅.
Sol ute sol inne, sol i hjärta sol i sinne. Snart ledigt!! 😍😎
Det blir en morgonpromenad i dag också. De är beroendeframkallande - men det skiter jag i 😂😂.
Hur dagen blir sedan? Ja, det har jag ingen aning om ... mer än att den kommer att bli bra.
Jag har sovit över fem timmar i natt och mår så mycket bättre. Sömnen, min nyckel 🗝. Jag kommer att hitta den, skam den som ger sig 😅.

Jag är okej som jag är.

Önskar er alla en härlig solig dag!
KRAM! 🧡🦢🧡

Tid att tänka🤔
Det man/jag gör och lägger energi på ska ge minst lika mycket tillbaka.
Ja, det var grunden för mina prioriteringar igår när jag jobbade. Eller hmmm "jobbade"?
Efter min morgonpromenad igår hade jag ett par möten och jag upphör tydligen aldrig att förundras över nivån... Vuxna intelligenta, duktiga människor och ändå - så låg nivå! Ett lednings- / organisationsproblem? Brist på samarbete? Brist på engagemang? Brist på information och/eller tydliga mål? Eller vad?
Jag vet inte riktigt. Men jag kände så tydligt att jag blev fullständigt dränerad på energi. Gick igenom min "att göra" lista för att hitta något som kunde ge mig energin tillbaka .... ingenting ...
Så jag gick ut i skogen igen 😕. Promenerade, tänkte ...😏
Jag behöver ett jobb som ger utmaningar med lite höjd och inte bara utmaningen med att försöka fixa grunden om och om och om igen. Även om det minsann är en stor utmaning...
Eller ... kan jag försöka vara nöjd med at ha ett jobb som ju faktiskt ger en massa tid över om jag sållar bort en massa "tjafs"? Tid att promenera, tid att tänka...
Men jag tycker ju om att jobba!
Eller ... är jag fröken duktig med näsan i vädret? Det ska vara "rätt" arbetsuppgifter och jag ska ha beröm??
Nåja. Det blev ändå en riktigt bara dag!
Det var skönt att vara ute i skogen och tänka. Hade fler möten på em som iaf inte triggade mer frustration, de "rann förbi".
Sedan hade jag tid hos hudterapeuten - LYX! Hon är så duktig och får mig verkligen att känna mig värd att skämmas bort en stund 🥰.
Efter det 🙄🙄 - en kvällspromenad 😁😎. Första kvällen för året som var så ljum och skön på alla sätt, lyx att kunna gå ut med bara en tunn tröja 😍, för bara en vecka sedan hade jag täckjacka och termobyxor i isande snålblåst.
I slutändan alltså en helt fantastisk dag!💖🌞

Solen strålar även idag!
Jag ska strax iväg, det är min tur att fixa stallet 😍. Massor av motion och friskluft. Många vänliga själar som ger sååå mycket tillbaka - bara genom att glatt tugga i sig maten de får. Jag kommer att vara både svettig och skitig från topp till tå innan jag är klar, jag kommer att bli nöjd och glad över skit under naglarna och att verkligen "ha gjort något".
Så, nej, jag tror inte att jag är en "näsan i vädret-typ"... 😅😂

Det blir en underbar dag idag!
Är ni vakna alla så att ni inte missar den? 🐓🐓🐓

Jag är okej som jag är.

Kram!🌼🦢🌼

Profile picture for user VaknaVacker

Att vara beroende av promenader är toppen ju! Och stallet. Saknar det! Så konstigt det är att man inte tar tag i saker man saknar🤔
Ha en fin dag o kram☀️🌷🌷🌷

Jag vaknade också tidigt. Legat i sängen och laddat pulsklockan och hörlurarna. För att snart ska jag ut och promenera 💚🤸❤

Jag är så glad att du finns och vaknar med mig på mognar. När vi har varit nyktra dubbelt så här länge, så är restriktionerna borta!! Så nära!! Ha en underbar dag ❤🤸💚

Profile picture for user Torn

@Soffi skrev:"Jag kommer att vara både svettig och skitig från topp till tå innan jag är klar, jag kommer att bli nöjd och glad över skit under naglarna och att verkligen "ha gjort något"

Fasen vad härligt det låter! Du lever livet på riktigt.😍. Kram

Profile picture for user Andrahalvlek

@Soffi skrev:"Eller ... kan jag försöka vara nöjd med at ha ett jobb som ju faktiskt ger en massa tid över om jag sållar bort en massa "tjafs"? Tid att promenera, tid att tänka...
Men jag tycker ju om att jobba!"

Det där tål verkligen att tänkas på. Länge. Man måste hitta ”sin väg” även där, utifrån sin egen personlighet. Jag behöver ett jobb där jag känner entusiasm och engagemang åtminstone 7 av 10 dagar. Jag behöver också ha mandat så att jag kan förändra det jag vill förändra, inom mina ramar. Jag behöver också en fritid som gör att jag inte tänker på jobbet alls, en rik fritid med intressen och relationer.

Allt man gör ska ge mer än det tar.

Kram 🐘

Låter som en skön gårdag Soffi! Det finns nog många som har ett fritt men oinspirerande jobb, just för att ha möjlighet att göra det man vill på den myckna fritiden. Men då gäller det nog att man är 100% nöjd med det, annars tar de ju bara energi...En av de sakerna jag värdesätter med mitt jobb är att det ligger nära hemmet. Tar 20-30 min att cykla, beroende på motvind😎. Så får jag vardagsmotionen gratis (yoga ger just inte god kondition, men det gör ju cykling). Som AH säger, det där tål att tänkas på!
Kram+😍🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

God morgon!
Det går bättre och bättre! 😁😎😍
Jag vaknade tidigt i morse, vid tre, kände stressen 😲hur ska jag hinna allt idag?😣 Tänkte att "lugn, börja med "det och det", inte hela världen om jag måste skippa frukosten med gubben även om han råkar vara här idag, jag jobbar ju och han är ledig..., försök vila en timma till 🥱. Lade mig igen - och vaknade vid fem!!!
Stressad 😓...
Nu har jag druckit en kopp kaffe och tänkt lite till... "Lugn! Vad är viktigt - här och nu?" Vad är måsten, vad är borden, vad är "vill" - och vad vill jag verkligen på riktigt?
Nu sitter jag lugnt med ett leende på läpparna, tittar ut på naturen som börjar grönska, spegelblankt vatten, blå himmel. Och så skriver jag lite här 😊. Jag har tid, det är för tidigt att laga frukost och väcka gubben - för det är klart att vi ska äta frukost tillsammans 😍 när det är så sällan vi har möjlighet att göra det. Resten löser sig.

@VaknaVacker Du får gärna följa med mig till stallet idag! Vi kan ta en promenad dit 😉.
Jag bor nu i ett stall där alla är välkomna, där filosofin är "alla kan rida" - och den efterlevs! De yngsta ryttarna är väl typ 4-5 år (?) och de äldsta som rider regelbundet är över åttio. En del tävlar på hög nivå, andra är nybörjare som sitter upp med "skräckblandad förtjusning", några har krämpor/funtionshinder och motionsrider bara för att det är kul. Hela skalan - på alla ledder.
Sååå tacksam att "slumpen"(?) förde mig dit för några år sedan.🧡

@Miss Mary Poppins skrev:"När vi har varit nyktra dubbelt så här länge, så är restriktionerna borta!! Så nära!!"
Vilken underbar tanke - och den måste ju vara sann! 🤩🤩🤩 Tack Mary!

@Torn skrev:"Fasen vad härligt det låter! Du lever livet på riktigt.😍. Kram"
Japp! Jag följer efter dig, snart är jag i hasorna! 😁😍

@Andrahalvlek skrev:"Det där tål verkligen att tänkas på. Länge."
Jobbet ja, "allt", hela livet tål att tänkas på länge.
Jag tror🤔... jag har gått ifrån "jag är mitt jobb och får mitt värde av det jag gör" till "jag har ett jobb...."
Det och ... jag har mycket tankar om mitt jobb och annat och vad det ger mig...
Tankar är tankar - och de kan "bytas ut" för jag är dem inte utan jag har dem....
Det krävs medvetet arbete, det kommer inte gratis,
Det får ta tid.
Men, medan jag tänker ska jag leva💃!
...inte sitta och grubbla...
Tack!@Andrahalvlek och alla andra här. Mina vägvisare 💖.

@Sattva skrev:"Låter som en skön gårdag Soffi!"
Jag fick ytterligare en skön gårdag! Helt underbar faktiskt!

Nu är det dags att starta den här fina dagen!

Jag är okej som jag är.

KRAM!!! 🧡🌼🦢🌼🧡

Profile picture for user VaknaVacker

God morgon☀️
Ditt stall åter som ett toppenställe! Vilket place att vara på istället för många av de stall där det är en massa statustänk. Promenerar så gärna dit med dig🚶‍♀️🚶‍♀️🤗🌼🌷🌼

Profile picture for user Sisyfos

Måste bara reflektera över ditt jobbinlägg eftersom sånt intresserar mig. Tydliga mål tror jag är a och o för att en organisation ska fungera. Då kan man följa upp och folk vet vad som gäller. Mindre osäkerhet, mindre gnissel i leden, gemensamt mål och energin kan fokuseras där. Det ger också möjlighet att identifiera var bristerna finns.
Att identifiera målet är inte alltid så lätt. Att komma ihåg vad målet är, är också viktigt för det är lätt att glömma på vägen.
Samma sak i livet kanske när man börjar springa för fort. Känner så väl igen mig i din stress. Det är så lätt att glömma det viktiga och bara rusa. Jag försöker verkligen bromsa nu. Inte alltid så lätt när man har gjort annorlunda väldigt länge och gillar projekt och utmaningar. Får jobba hårt med det här eftersom jag har en syster och en mamma som är likadana och jag måste bromsa även dem.
Du gjorde helt rätt som åt frukost med gubben. Brukar fråga mig själv ibland vad som är viktigt. Och barnen trumfar allt där. Försöker klämma in mig själv på listan högt upp också. Det är svårare. Men det är en viktig fråga.

Oj, oj, oj...
Mycket vill ha mer...
Ja, sömn och vila alltså.
Jag är rent groggy, mörbultad. Som om jag stannat tvärt i ekorrhjulet och tumlat runt därinne en bra stund innan det stannat.
För hur är det möjligt? Jag har haft två, för mig, lugna dagar. Jag har sovit runt åtta timmar sammanlagt med natt och tupplurar. Lyckats begränsa antalet steg till runt 20 000. Och jag är både väck i skallen och mör i kroppen...

Okej. Antingen är jag på väg att bli sjuk eller så skriker verkligen både kropp och huvud efter MER VILA!

Orkar inte skriva så mycket mer nu.
Ville bara skriva att jag är nykter och allt är okej...

Jag är okej som jag är.

KRAM! 🧡🌼🦢🌼🧡

@Soffi Känner igen känslan massor. Precis så känner jag nu efter en oerhört intensiv månad. Som om jag nästan tvärstoppat hamsterhjulet och då kommer tröttheten ikapp, plus att det känns som jag har värk i hela kroppen trots att jag inte varit speciellt aktiv alls. Som om jag har värsta träningsvärken.

Just nu vet jag knappt hur jag ska orka komma igen. Men jag försöker ha tillit för att jag kommer att må bättre snart igen. Lyssnar på kroppens signaler, ger den vilan som den vill ha, omväxlande med lite aktiviteter så att den inte går i ide totalt. Dansa, pausa, dansa, pausa liksom 😉

Nu ska jag sätta på lite peppande musik och röja lite här hemma. I en timme, inte en minut mer, sen är det vila som gäller igen. En timmes röj börjar nu!

Kram 🐘

4 månader!🎶💃🎶

Och jag har sällan känt mig så glad över att vara nykter.
@Andrahalvlek skrev:"Just nu vet jag knappt hur jag ska orka komma igen"
Nej, inte helt lätt. Men jag har tagit mig till jobbet iaf och ska väl lyckas med något 😊. Trampa igång så sakteliga.
Hur i hela friden orkade jag hälla sprit på sånt här förut??

Kram!🧡🌼🦢🌼🧡

Grattis Soffi 🤸🥳💚

Det är skönt att vi idag kan veta exakt hur vi mår! Nu när vi inte har skadliga ämnen i kroppen. Jag tror att den graden av energi jag har idag är den "korrekta normala" för en kvinna i min ålder. Min läkare påstår dock att pollen ger en infektion i koppen och drar ner mig, så det är möjligt att jag blir piggare när eländet är över.
Hoppas du hittar en balans snart 🙏❤🌸💚🥳

🎶God morgon, god morgon, hör hur fåglar sjunger...🎶

TACK! för grattis @Torn @Andrahalvlek @Sattva 💖

Det växlar fort (?) och mycket! Idag vaknade jag och kände mig, om inte utvilad och pigg, så i alla fall VAKEN!!! 😍🤩😅😂 Det var länge sedan. Och jag är så glad! 😊

Igår blev en riktigt bra dag även om jag hade stora funderingar på morgonen hur det skulle gå för att jag var så trött, dimmig i skallen och kände mig tung/hade ont i hela kroppen. Precis som i helgen som inte var någon lek... Så trött och "mörbultad"... - av att varva ned...
Men det gick bra! Jag fick gjort alla "måsten" på jobbet och kände mig nöjd med det - så jag åkte hem redan strax efter lunch och däckade i sängen över två timmar... Det var nog vad jag behövde. Efter det blev det långpromenad med hästen 😍. Det var en fin kväll och det var skönt för oss båda att ta ut stegen lite 💕. Vi fick sällskap på promenaden också och det var trevligt som omväxling, även om... jo, det skrattades i stallet när vi kom tillbaka... Jag visste inte att mina "lugna promenader" där jag bara tycker det är skönt att få ta ut stegen lite anses vara riktiga "power walks" 🙄😂🤣. Nåja, sällskapet överlevde om än högröd och svettig, och skrattet i stallet var vänligt 😄.

I natt har jag sovit så gott - och djupt! Har börjat se samband mellan att ta riktigt långa tupplurar på dagen och sova bättre på natten efter. Känns lite märkligt. Det brukar ju heta att man inte ska förstöra nattsömnen med att sova på dagen. Uppenbarligen stämmer inte det för mig, just nu. Funderar över parallellen ekonomi... "det är dyrt att vara fattig - det krävs pengar för att tjäna pengar"...🤔🤔 Är det lite samma sak med sömn? Att jag sover dåligt när jag är övertrött? För min sömnbrist har ju varit stor i flera månader nu...

Ställde mig på vågen i morse också. Mina "nykterhetskilon" har börjat rinna av. Också jätteskönt! Balansen återställs, den naturliga regleringen fungerar. För jag vet att jag på sikt inte hade kunnat acceptera den högre vikten. Och jag får inte ens tänka ord som banta, diet eller extra träning då det riskerar att trigga min ätstörning... Jag har också sett risken, om vikten hade fortsatt upp, att börja dricka igen 😫🤢 och det vill jag ju absolut inte. Men, jag har insett styrkan i ätstörningen, lika stark som alkoholism, eller om det är två sidor av samma mynt. Jag måste vara på min vakt annars går det överstyr. Jobba med mig själv - jag är okej som jag är - och aldrig "peta i maten" eller "ta det första glaset". Allt för att MÅ BRA.
Det enda jag gjort nu för att återfå balansen är ju faktiskt att vila när jag är trött! Inte tvinga mig vidare med hjälp av massor av godis eller alkohol. Det och att unna mig godare chokladpraliner!! 😋 Inget förbud som gör mig obstinat, unna mig för att få "lite guldkant". Godare så att det räcker med färre för att bli nöjd 😁😎.

Idag blir en bra dag 😊!
Ute har dimman börjat lätta. Tidigt i morse var det helt mjölkvitt ute - det såg så mjukt och skönt ut! Tänkte att jag skulle ta en promenad och "försvinna in i dimman" 😉😉😉 ja, bokstavligt alltså!
Men så ville jag skriva lite här först och äta frukost. Och nu har solen börjat bryta igenom, vårgrönskan träder fram, klarnar. Det blir ju ännu bättre!! En solig morgonpromenad med klara färger och fågelkvitter 😎😍!

Önskar er alla en fin dag!

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

@Soffi skrev:"Men, jag har insett styrkan i ätstörningen, lika stark som alkoholism, eller om det är två sidor av samma mynt.
Tror fullt o fast att det är så Soffi. Jag är också på min vakt. Ska man bli frisk på riktigt inkluderar det alla beroendefält, iaf för mig.
Tänkte på en sak i helgen på yogafördjupningen. I yogan pratar vi mycket om "selfcare" på olika plan. Exakt samma, eller väldigt lika, diskussioner vi har här i Det vidare livet, kring att vara snäll mot sig själv, tänka långsiktigt hållbart etc etc. Så detta med nykterhet är verkliga enda sanna vägen för mig. Så mycket tecken på att jag hittat rätt.
KRAM på dig, så härligt att höra att du är piggare idag!!
😍🧡🤩🌞🧘‍♀️🌼🌷🧚‍♀️

God morgon!
Jag är återuppstånden 😅😊!
Jag har haft anledning att ännu en gång känna mig såååå tacksam för att jag är nykter!🙏🙏🙏
Min lilla häst blev sjuk igen i tisdags och jag har vakat i över två dygn i princip non stopp....
Men hon klarade det!! Lilla hjärtat lever! 🙏💖🐴💖 Och i natt har jag fått sova 😅😍.

Första natten fick jag en påminnelse hur illa däran jag har varit...🤢😫
Jag letade efter kaffe och något att stoppa i magen i cafeterian som en vänlig själ lämnat olåst, jag var ju tvungen att hålla mig varm och vaken. Då fann jag en BiB med vin och fick världens flashback... Tidigare nattvak, för flera år sedan, där oron över sjuk häst nästan överskuggats av ångest över att inte få dricka... Hur jag tagit ett glas eller två ändå... "Det hinner gå ur innan veterinär kommer..." Oro över att lukta, oro över att kanske vara tvungen att köra bil och transport ... "men jag har ju inte druckit mer än ett glas och om ett par timmar är jag nykter.." och "jag behöver vin för att klara det här, dämpa oro, hålla mig varm och vaken...."
FY F*N 🤮!! Men, ja, så illa har det varit. Aldrig glömma. Aldrig, aldrig glömma.

Nu fanns det inte på kartan att jag skulle sno ett glas. Kaffe och knäckemacka är mycket godare!!
TACKSAM!

Jag är okej som jag är.

Livet är härligt!
Önskar er en riktigt bra dag!

KRAM!🧡🌼🦢🌼🧡

Men oj, stackars liten, hoppas din häst fortsätter friska på sig🙏. Var det feber denna gången också?
Ja fy tusan vad man mecklat med antal vinglas hit o dit, räknat. Så skönt att det är bara crazy minnen som man skäms över inför sig själv numera!
Kram!!😍🌞🧘‍♀️🌼🌷

God morgon!
Äntligen helg! Massor på "schemat" .... 🙄. Men jag känner inte alls av "den vanliga stressen". Jag känner mig helt lugn, jag gör det jag har lust med idag, resten kan vänta 😎.

@Sattva skrev:"Var det feber denna gången också?" Nej, kolik. Verkligen illa däran. Men igår mådde hon bra igen om än trött hon också 🥱. 🥰

@Andrahalvlek skrev:"Pust. Både över hästen och vinfrestelsen."
Tack och lov blev jag ju inte frestad, fick bara en riktig "äckel-flashback" - inte ens när liv stod på spel kunde jag hålla mig nykter, inte en enda dag nykter på måååånga år, nära panik varje gång mitt drickande "hotades" men jag fixade alltid så att jag fick i mig iaf lite....
Vin eller sprit frestar mig inte alls numera. Efter återfallet i januari känns det som jag druckit klart. Har inte velat skriva det tidigare pga risken att provocera/trigga någon i "förändra", men nu är jag ju här, jag har haft både vin och sprit hemma tillgängligt under nästan hela resan. Gubben min vill ju ha vin på lördagarna och han dricker aldrig ur allt han tar med sig, ibland har han handlat med sig 2-3 flaskor för att slippa gå på systemet så ofta (med ofta menar han mer än en gång i månaden...🙄). Det är hans flaskor och de lockar mig inte alls. (Och jo, han har frågat mig flera gånger om det verkligen är ok att de står där.)
På något sätt tror jag tom att det har stärkt mig att se de där flaskorna stå där på bänken, en daglig påminnelse om att vin är inte min grej längre. Jag kan få tankar ibland om att dricka, men tankar behöver ju inte verkställas, speciellt inte om jag låter tanken gå vidare till hur jag skulle må efter att ha druckit - Nej, just det, så vill jag inte må!

Nu är det dags att starta dagen. Börjar med städning - för att jag vill 😲😲
Sedan 🤔🤔 är det nog dags att åka och köpa en gräsklippare! Min gräsmatta har verkligen tagit sig fint 😁😎 och det kan ju vara kul att klippa den 🤨🙃
Nej, jag har inte slagit i huvudet!
Jag är okej som jag är!! 😍

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

Köp en snygg gräsklippare, tycker jag. Eller ta dit hästen så får den beta :-). Skönt att hästen mår bättre. Dessa flashbacks är nyttiga tror jag. När man reflekterar över hur det var. Det är väldigt konstigt att tänka på vilka val man gjorde. Det var verkligen felkopplat.
Nu kopplar vi rätt igen och unnar oss vila. Njut av din fina gräsmatta. Det är tusan inte bara vägen som är mödan värd. Målet är en stunds njutning och det ska vi unna oss.

@Soffi skrev:"Min gräsmatta har verkligen tagit sig fint 😁😎 och det kan ju vara kul att klippa den 🤨🙃"

Det märks att du har kommit långt i din nykterhet!😍 Jag klippte gräset i går fast det nog kunde väntat någon dag till. En ren fröjd faktiskt att se hur mörkgrön och tät den har blivit av allt mitt gödsel.🤩

Kram

Åh! Om jag kunde lägga in en bild!😍
Ute, över sjön, ligger dimman tät efter natten. Dimman fadar ut uppåt och ovanför är himlen svagt blå med små molntussar som färgas rosa av de första solstrålarna - trollskt vackert! Wow moment!😍

@Sisyfos skrev:"Köp en snygg gräsklippare, tycker jag."
🤔Oj, jag som valde utifrån pris och prestanda, jämförde varvtal och motorstyrka - och så har jag missat det viktigaste! 😮😂 Valde tom en blå fastän jag ville ha en röd, för jag tyckte inte att jag kunde motivera ett köp av den röda som var mer än dubbelt så dyr 😅🤣

@Sisyfos skrev:"Det är tusan inte bara vägen som är mödan värd. Målet är en stunds njutning och det ska vi unna oss."
Så sant! Jag unnade mig verkligen att njuta av dagen igår - och fick massor gjort samtidigt! Lyckades vara där jag var, göra det jag gjorde - utan att hela tiden grämas över att "jag borde vara där och göra det istället nu om jag ska hinna allt..."
På kvällen kunde jag "bara vara", umgås med gubben, grilla och äta gott, koppla av - trivas med mig själv, mitt underbara hem och mitt liv 😍 (...och kasta täta blickar på den nyklippta gräsmattan förstås 🤣 - helt oootroligt hur fin den är efter bara tre veckor! Och, jag har fixat den själv med hjälp av gubben!)
Tänker att jag generellt unnar mig så mycket mer nu. Livet har fått klara färger, starka färger. Visst, dova mörka färger finns också på paletten, men när livet målar med växelvis mörkt och ljust, glatt, så blir det riktigt vackert!
Ja. Skillnaden är enorm när det börjar koppla rätt däruppe i hjärnan. När inte allt styrs av vanans makt eller en kemisk obalans orsakad av ett gift... När jag jobbar aktivt på att "bygga om" nervkopplingarna. Fascinerande att det faktiskt är möjligt!🤩

@Torn skrev:"Det märks att du har kommit långt i din nykterhet!"
TACK! Jo, det känns faktiskt så!
Det krävdes ett antal omstarter, antagligen för att jag behövde fler erfarenheter att vila på, men sedan har det gått fort!
Jag ska inte bli kaxig, men, jag har börjat nosa på livet och fått smak för det 🤩😍.

Jag är okej som jag är.

Önskar er alla en skön söndag!

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

Åh låter helt magiskt! Här lite regnigare😎.
Så härligt det är att läsa hur bra du mår, tänk att det är möjligt att vända sitt liv så! Och allt du gjort är faktiskt inte stora radikala förändringar, ingen flytt, byte jobb etc. Det största är verkligen det mentala, det är därinne vi upplever lycka på riktigt. Därmed inte sagt att man inte ska ändra byta jobb etc om det är där skon klämmer. Det är väl det svåra att se de verkliga problemen, inte blunda för dem...och agera på dem.
Grattis till alla klara starka färger!! Så härligt!!!😍🙏🤩🌞🧘‍♀️🌼🌷

@Soffi skrev:"Skillnaden är enorm när det börjar koppla rätt däruppe i hjärnan. När inte allt styrs av vanans makt eller en kemisk obalans orsakad av ett gift... "
Underbart 💚🙏 och samtidigt så går nykterheten "av vanans makt" och det är så befriande att man slipper anstränga sig.

🥳💚🥳💚🥳

God morgon!

Att vila när man/jag är trött...
Jag tror jag började med det i söndags....
Att på riktigt låta mig känna hur trött jag är och börja vila.
Har inte ens orkat skriva här.

@Sattva skrev:"Så härligt det är att läsa hur bra du mår, tänk att det är möjligt att vända sitt liv så!"
Ja, söndag morgon mådde jag så bra! Uppe och kvittrade klockan fyra som vanligt, var i stallet kl sex, njöt av en solig morgon och att samtidigt jobba med det jag gillar. 😍
Kom hem och vilade en kortis, tillbaka till stallet, kom hem på em och tänkte fixa lite till i trädgården men började känna mig trött och tänkte att - jo, jag har ju missat två hela nätters sömn i veckan innan plus att jag haft en enorm anspänning när guldklimpen var jättesjuk så jag ska kanske sätta mig och vila 🤔
Satte på en film!!! Sjönk ner i soffan!!!
Vilade tills jag skulle sova och sov som en stock på natten.
Måndag morgon var hemsk!
Sååå trött!🥱🥱🥱
Funderade på hur jag skulle kunna komma igång. Duscha, promenera, dricka mer kaffe, äta mer eller vad göra? Jag skulle ju jobba.
Gav upp när hjärnan fullkomligt skrek efter choklad redan kl sex på morgonen 😫 och jag inte fått något gjort ännu. Måste nog sova någon timma till 😴. Sov till halv nio!!😲
Men var fortfarande som en zombie när jag kopplade upp jobbet. Massor av kaffe. Lunchpromenad. Choklad. ALLT för att vakna till under dagen. Det gick inte. Var tvungen att ta en tupplur till på em, ca en timma, innan jag drog till stallet. Då vaknade jag lite iaf...
Igår lite mer vaken på morgonen så jag lyckades ta mig till jobbet och fick undan en del. Kändes skönt 😊. Tänkte fixa det sista datajobbet hemifrån och åkte hem - ....och sov nästan tre timmar....
Det blev mao sent i stallet igår...
Men jag har sovit djupt i nästan sex timmar i natt ändå. Det är bra!
Men ... jag är så trött!🥱
Någonstans har jag nog haft det på känn. Om jag låter tröttheten komma ikapp, om jag tillåter mig att känna hur trött jag verkligen är, då blir det jobbigt... 😥
Men det är okej.
Jag får väl klämma in så mycket vila jag kan resten av veckan. Gärna någon promenad också för att andas.

Jag har nog tidigare varit lite rädd för när den här "megatröttperioden" kommer. Jag har sett den som högrisk för att ta till flaskan igen när jag inte ser någon annan råd för att ta mig igenom dagarna och alla "måsten".
Men jag är inte rädd längre 😅.
Jag ska tillåta mig att vila!!
Blotta tanken på alkohol ger känslor av avsmak och äckel 🤢🤮 - det är inte lösningen.

Behöver åka in till jobbet idag och ska göra det. Klarar jag inte hela dagen så bör jag kanske tom sjuka mig 🤔? För nej, det vore nog inte "fusk"... Ett par dagar för att vila ikapp istället för ... månader av utmattning... Been there, done that...

Sedan .... jo, jag kan se mönstret ... när jag läser här ... lediga dagar kvitter och smileys, jobbdagar tunga steg i lera....
@Sattva skrev:"Det största är verkligen det mentala, det är därinne vi upplever lycka på riktigt. Därmed inte sagt att man inte ska ändra byta jobb etc om det är där skon klämmer. Det är väl det svåra att se de verkliga problemen, inte blunda för dem...och agera på dem."
Jag behöver nog fundera några varv på det där också. Lyckan finns inom mig och inte i ett nytt jobb, inte per automatik. Men.. samtidigt ... det jag lägger energi på bör ge något tillbaka, inte dränera, suga ur, tynga ner, kännas hopplöst...

@Miss Mary Poppins skrev:"Underbart 💚🙏 och samtidigt så går nykterheten "av vanans makt" och det är så befriande att man slipper anstränga sig."
Ja, det har blivit en vana att vilja ha något alkofritt att dricka, det är skönt 😊.
Men, allt det andra, alla andra förhållningssätt, de mentala bitarna. Nej, de är inte helt en vana för mig ännu... Jag provar mig fortfarande fram...
Men jag tror att det bara är bra! Att jag fortsätter att tänka och reflektera och korrigera. Medveten och inte på slentrian.
Jo, det är bra 🤩!

Okej. Nu är jag sen igen. Men det var rätt prio för mig idag, att skriva ner det här. Tänka, reflektera.

Jag är okej som jag är.

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

@Soffi Vet du, jag jobbar ju bla med personer med utmattningssyndrom ( hel, delvis eller ej sjukskrivna). Många av dem som jobbar brottas just med detta; de har så hög press på sig själva o har jättesvårt att stanna hemma. Ibland testar vi att de en begränsad tid, tex en månad, att varje gång de tvekar på om de bör gå till jobbet, så ska de faktiskt sjukskriva sig ( om man kan rent ekonomiskt). Att marginalerna/resurserna är så små, och arbetsmoralen så hög, så finns där en känsla o tanke om att man eg inte bör jobba den dagen-så ska man nog inte det heller...
Tillåt dig att vara trött o vila!!!
Jag har heller inga planer på att dricka alkohol, men min hjärna är inte omprogrammerad än. Jag får fortfarande sug, men vet som du säger, att alkohol inte är lösningen. Tänker att jag använt enna drog så länge o ofta, så det kommer ta tid...Tar en dsg, en vecka, rn månad i taget. På fredag 21 veckor, på tisdag 5 mån.
Du är superbra Soffi!!! Kram!!😍💥💫

Det är märkligt med vila. Först vilar man lite, för att det är akut. Efter lite vila kommer den stora tröttheten rullande som en flodvåg. Och man vilar och vilar och vilar och vet knappt varför man är så trött. Jag tror att anspänningen gällande guldklimpen var den största orsaken i ditt fall den här senaste gången. Man förstår knappt just då att man är spänd som en fiolsträng, men efteråt är det som om någon klubbar en i bakhuvudet. Man kan gå från stående till hög på golvet på en sekund.

Jag tror att det är superviktigt att inte kämpa emot, utan verkligen lyssna på kroppen. Avboka, sjukskriva sig. Det är inte fusk, tröttsjuk kan man också vara. Och sen ska man känna tillit för att ork och lust kommer tillbaka. Lust att göra saker är en känsla vi borde ha mer av i våra liv. Och allt man gör ska ge mer än det tar, åtminstone om man slår ut det över en lite längre period.

Det är superhäftigt att hjärnan skriker efter choklad istället för vin. Då är man omprogrammerad på en väldigt viktig punkt. Och choklad kan den få ibland 😍

Kram 🐘

Äntligen helg!🙏😅😍💖

Usch vilken vecka det har varit! Så trött jag har varit 🥱😴!
Jag har vilat, jag har sovit, men jag har ändå klarat att att jobba undan det mest akuta - och börjat sätta igång hästen så smått 😅😍😂, jag minns knappt när jag satt på henne senast, typ i februari...
"Det viktigaste först!" Kanske inte läge egentligen nu när jag är så trött att jag stundtals knappt vet vad som är upp eller ner att börja rida. Men det ger ju energi 🥰! Hon ÄR energi, i kvadrat och i mångdubbel bemärkelse 😂🐴💖.

@Sattva skrev:"Vet du, jag jobbar ju bla med personer med utmattningssyndrom ( hel, delvis eller ej sjukskrivna). Många av dem som jobbar brottas just med detta; de har så hög press på sig själva o har jättesvårt att stanna hemma. Ibland testar vi att de en begränsad tid, tex en månad, att varje gång de tvekar på om de bör gå till jobbet, så ska de faktiskt sjukskriva sig ( om man kan rent ekonomiskt). Att marginalerna/resurserna är så små, och arbetsmoralen så hög, så finns där en känsla o tanke om att man eg inte bör jobba den dagen-så ska man nog inte det heller..."
Jag blir glad när jag läser att personer med utmattningssyndrom kan få ett sådant stöd! Så rätt att tillåta dem att vila! När jag var sjukskriven för utmattning var jag bara ett bekymmer för min läkare. Ett bekymmer för att han inte kunde säga åt mig att gå tillbaka till jobbet direkt - för jag kunde inte gå, bokstavligt menat. Oj vad ha suckade och stönade när han skrev sjukintygen.
Sjukgymnasterna däremot var fantastiska!💕

@Andrahalvlek skrev:"Jag tror att det är superviktigt att inte kämpa emot, utan verkligen lyssna på kroppen. Avboka, sjukskriva sig. Det är inte fusk, tröttsjuk kan man också vara. Och sen ska man känna tillit för att ork och lust kommer tillbaka. Lust att göra saker är en känsla vi borde ha mer av i våra liv. Och allt man gör ska ge mer än det tar, åtminstone om man slår ut det över en lite längre period."
Ja. Jag har faktiskt bättrat mig där! Okej, jag har inte sjukskrivit mig, men jag har tillåtit mig att "jobba med vänster" - och tagit pauser för tupplurar.
Nu i helgen ska jag bara göra det jag har lust med. 🤔Veckostädning hemma behöver väl inte göras varje vecka?🙃😎 Det är sol ute så jag satsar på att vara ute och tanka energi och bara gå in för att vila om jag behöver det 😊.

@Andrahalvlek skrev:"Det är superhäftigt att hjärnan skriker efter choklad istället för vin. Då är man omprogrammerad på en väldigt viktig punkt. Och choklad kan den få ibland 😍"
Så sant! Det tänkte jag inte riktigt på! Jag glömde att hjärnan glömde vin 😲😅🤣
Självklart får jag choklad 😋! Men kanske inte kl 6 på morgonen, inte om det egentligen är vila jag behöver...
Men i kväll - jag har redan laddat skafferiet med en stor ask praliner 😋😋😋😁

Men först en god och nyttig frukost! Gubben är här så jag får sällskap till frukosten också 😍 och det är sol ute!
Dagen startar på bästa sätt!

Jag är okej som jag är.

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

Ja glöm aldrig det här:
@Soffi skrev:"Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra."
Det är egentligen det viktigaste, det och att lyssna på sig själv. Det där med utmattning är lite läskigt tycker jag. Jag hade en väldigt krass läkare som visste vad hon gjorde när hon skrev intyg. Men jag följde också reglerna om återgång i arbete till punkt och pricka.
@Soffi skrev:"Nu i helgen ska jag bara göra det jag har lust med. 🤔Veckostädning hemma behöver väl inte göras varje vecka?🙃😎 Det är sol ute så jag satsar på att vara ute och tanka energi och bara gå in för att vila om jag behöver det 😊."
Ja, det låter väl otroligt sunt. Lite skit i hörnen har aldrig dödat någon. Det ska gudarna veta, för här finns ingen veckostädning och det funkar bra ändå. Även om jag ibland skulle gilla att ha det mer välstädat. Solljus är däremot vad jag tycker att vi ska uppleva i helgen.
Haha, kom att tänka på att jag varje sommar brukar tänka att när det blir tillräckligt dåligt väder åker vi hem och städar förråden... vet ni hur fina somrar vi har haft i Sverige de senaste 20 åren? Det har aldrig varit någon idé att åka hem och städa i alla fall.

Vilken underbar morgon!!
Sol 🌞, helt stilla, spegelblankt vatten, vår/försommargrönska, fågelkvitter 🎶 - fast "tuppen" har försovit sig!! Ja, den i mitt huvud alltså. Jag har sovit så gott i natt 😴, vaknade först strax före sex!!! Kan inte minnas när jag sov så gott och länge en natt senast 😍😍😍.
Sitter nu med första koppen kaffe och känner att jag mår fantastiskt bra!

@Sisyfos skrev:"vet ni hur fina somrar vi har haft i Sverige de senaste 20 åren? Det har aldrig varit någon idé att åka hem och städa i alla fall."
Tack för ett gott skratt 😂🤣!
Jag älskar de svenska somrarna!
Visst, jag har gnällt många gånger "för kallt, för regnigt, för varmt, för torrt, för ljusa nätter för att sova, för kort, dagarna blir så korta så fort..." Men jag är ju svensk! 😁😎 Det "hör ju till" att gnälla på vädret 🙃...
Men jag ska nog (försöka) sluta med det, för i grunden så har jag alltid gillat årstidsväxlingarna 💖. Om det var sol jämt så skulle jag ju inte uppskatta solen så som den förtjänar. Och - det skulle bli väldigt stökigt och skitigt överallt 😉😉😂.

Årstidsväxlingar... Humörväxlingar... Varierande energinivå... Gasa, bromsa, nej, AH's "Dansa, pausa" är bättre 🥰!
Det slog mig i går kväll, jag har ju varit så fullkomligt eländigt trött nu en period, men jag kan vara lugn i det nu, jag får inte längre panik över att vara trött.
🤔 Lite lustigt/knepigt när jag tänker på det... Jag har hela mitt liv levt med nå'n form av mindervärdeskomplex, känslan av att vara fel, övertygelsen om att vara otillräcklig... Rädslan för att bli upptäckt som den "bluff" jag är... Samtidigt har jag haft någon form av förväntan på mig själv att vara en "superkvinna". Jag får inte vara trött. Jag får inte göra fel. Jag vägrar känna "dåliga" känslor ... men har heller "aldrig" känt mig riktigt glad...

Jag minns inte riktigt nu var de kom ifrån, har för mig att jag snappade dem från någon/några "gamlingar" här - mina affirmationer:
Jag är okej som jag är.
De började som "fake it till you make it"... Det du hör/säger tillräckligt ofta blir "sant"...
Kanske, kanske fungerar det faktiskt 😏😏...
Tillsammans med grundförutsättningen nykterhet - förstås! 🙄😅😅😅

Slutligen:
@Motorbreath skrev:"jag är så sjukt GLAD för att du mår så bra!"
Kär vän har många nick 😉.
Mitt leende blir extra brett idag - för att du mår bra och hör av dig!
@Motorbreath skrev:"Det jag däremot har svårt att tackla emellanåt är hur livet verkligen är...och hur man ska gå vidare när dimman lättat?...Hmm..Det kanske är så att man får ge det tid..men visst funderar man ibland på hur livet hade varit...och hur livet ska bli?"
Ja... Men vi lever HÄR och NU. Det hjälper mig iaf att påminna mig om det när tankarna drar iväg.
"Konstiga" saker kan ske, de kommer om det är meningen, om vi lever en dag i taget 😊😊
Vi säger så!

Nu är det äntligen dags för frukost 😋!
Det blir en bra dag idag!
För -Jo!
Jag är okej som jag är 😁.
Jag gör så gott jag kan - det räcker alldeles utmärkt 🤩.

Kram!💖💖🦢💖💖

Det handlar inte om hur man har det utan om hur man tar det....

Den tanken har snurrat i huvudet sedan igår morse.
Igår var det ingen bra morgon, då kom jag inte längre än "och hur f*n ska jag hantera det här då?"....

Sömn. Nyckeln.
Söndag kväll kom den vanliga funderingen "Vad ska jag göra på jobbet imorgon? Åka till jobbet? Jobba hemma? Kan jag få något gjort över huvud taget? Jo, jag har egentligen massor att göra, men kan jag göra något för att flytta ett enda projekt någon millimeter framåt?...Trött på att sparka mig trött..."
Jag lyckades skjuta bort jobbtankarna med lite kvällsmeditation och somnade iaf...
Sov uruselt - HÖG puls hela natten, lååångt över min normala sömnpuls..
Mådde som "ett utsketet äpplamos" (ursäkta språket, men ett barndomsuttryck dök bara upp) igår morse.

Tog mig igenom dagen iaf. Lyckades hitta någon form av lugn i att "okej, så här är det nu och det får vara så tills jag kommit på någon lösning, ingen panik, det löser sig..."

I natt har jag sovit mycket bättre 😅!
Nu kan jag njuta av min morgonstund 😍, min fantastiska utsikt över skog och sjö från favoritfåtöljen 🤩.
Jag är inte en enda millimeter närmare någon lösning på jobbfronten, men jag är en dag närmare helgen 🙏 och jag har sovit 💖...

Jag är sååå tacksam över att ha lyckats bli nykter!
Jag är tacksam över att kunna njuta av stunden - på riktigt!
Jag är tacksam över mitt underbara hem!
Jag är tacksam för mina kära nära!
Och, jo, jag är tacksam över att jag har ett jobb, en försörjning.
"Man kan få allt - men inte samtidigt..."
Tålamod och tid...
Fast .... just här och nu så har jag allt jag behöver och vill ha!

Jag är okej som jag är.

KRAM! 🧡🌼🦢🌼🧡

PS @Motorbreath skrev:"jag börjar bli bättre på att leva här och nu och släppa kontrollen lite mer." ... @Motorbreath skrev:"jag har ganska bra koll på dig ändå" ...
😉 Jag tillåter mig ett vänligt litet skratt! 😉
Kram!

Profile picture for user miss lyckad

Visst är det skönt att vakna, och ha sovit gott😁💫..Man blir verkligen som en ny människa utsövd..Och tvärtom, allt kan kännas jättejobbigt när man är trött..Inte konstigt att hålla fångar vakna, används som tortyrmetod..Man erkänner vad som helst till slut, bara man får sova..Jag känner igen tacksamheten för mitt hus och hem, som du skriver om.Igår var det så härligt ute..Varmt, syrenhäcken doftar, nyklippt gräs( sonen fixade😁) Och ekonomin känns okey..(Det finns utrymme för lite husprojekt..)..Jag behöver inte så mycket för att känna mig nöjd..Däremot så dippar min energi lättare av pandemin..Jag får inte så mycket energi av andra, eftersom jag inte träffar så många..Brukar ringa någon väninna och prata lite, så vi får snacka både kul och allvar..Det är viktigt..Skönt att du är Glad, och tacksam..😃💞

Soffi, det känns lite som att vi är på samma plats just nu. Min sömn är usel och för lite. Jag behöver göra det jag lärt mig men det är svårt att hinna 🤔. Stressigt minst sagt och en del grubblerier.
Jag är övertygad om att du klarar det utan alkohol. Jag klarar det utan alkohol. Tar vissa vitaminer/mineraler och försöker vila, träna och andas. Det blir snart bättre.

@miss lyckad @Sisyfos
Ja, så lika vi verkar ha det. Blandat. Utmaningar i vardagslivet, "jakt" på god sömn och vila, men en ny (ny iaf för mig) förmåga att se det som är bra. - Det är ju faktiskt jättebra! 😍💖
@Sisyfos skrev:"Jag är övertygad om att du klarar det utan alkohol. Jag klarar det utan alkohol."
Javisst klarar vi det här! Min pendel slår just nu åt hållet att övertygelsen snarare är att "det här skulle jag aldrig klara om jag drack som förut.." 🤔😅😅
Dock väl medveten om att det är just en pendel. Som inte bör få mer fart om den ska stanna i ett stabilt läge så småningom...

Fast... ljuger jag inte lite nu 🤔... "förmåga att se det som är bra.." 🤔
Idag snurrar många tankar.
Det är bra att skriva ner dem för att se dem tydligare och reflektera. Men, jisses, jag har suttit i över en timma utan att lyckas formulera dem fullt ut, jag får inte riktigt fatt i dem...
Okej, då får det väl vara så 🙄😂..
Just här och nu mår jag bra!
Jag har lite issues över framtiden, men - den blir som den blir!
Jag "borde" försöka skapa en tydligare målbild vart jag vill ... eller???
Kanske "halkar jag på ett bananskal" igen ... för räkmacka har jag aldrig åkt ... men det är nog bara kladdigt där med all majonnäs 🤣🤣

Snurrigt. Japp. 😁😎
Men - jag är okej som jag är.

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

Haha, nej var startar räkmackorna? De har jag inte heller hittat. Ja, jag tror att målbilder kan vara bra. Men då gäller det att veta vart man vill, eller så spelar det inte så stor roll för målet kan förändras på vägen ändå. Det där bananskalet kan vara lite oberäkneligt.
@Soffi skrev:"Fast... ljuger jag inte lite nu 🤔... "förmåga att se det som är bra.." 🤔"
Vet du att den där är lite svår märker jag när jag blir för stressad. Jag fick saker gjort i helgen, men var liksom ändå inte nöjd med det. Det blev inte så bra som jag tänkt mig och jag är långt ifrån klar med nåt och har alldeles för mycket att göra. Det är där skon klämmer tror jag för mig i svårigheten att sortera tankar. Och det blir svårt att se det som är bra. Det bara är så. Men jag tänker att jag har identifierat problemet. Det här är definitivt känslor som jag brukar dricka på, men det är bättre att försöka hitta mer hållbara strategier nu. Tyvärr verkar det inte finnas någon Quick fix utan det verkar krävas arbete och tillämpning av de strategier som jag kan i teorin. Sakta blir det nog bättre.

@Soffi skrev:"det här skulle jag aldrig klara om jag drack som förut.." 🤔😅😅" Precis så tänker jag också, jag fattar bara inte hur jag orkade med vardagen och samtidigt vara smått bakfull var o varannan dag. Men det var väl normalläget. Tänk om vi om några månader o år säger samma sak om läget nu "Jag fattar inte hur jag orkade förut, när sömnen inte funkade/ när jag stressade så mycket/ när jag hade de o de förhållandena på jobbet"!! Vi ser framåt o med övertygelsen att vår lägsta-nivå kommer fortsätta höjas!!🥰🙏🧚‍♀️💥💫

@Sattva skrev:" Vi ser framåt o med övertygelsen att vår lägsta-nivå kommer fortsätta höjas!!"
TACK! Precis vad jag behövde nu!
Det tillsammans med @ImmanuelWhite skrev:"Stor historia!" och @Sisyfos skrev:"Tyvärr verkar det inte finnas någon Quick fix utan det verkar krävas arbete och tillämpning av de strategier som jag kan i teorin. Sakta blir det nog bättre."

Det är ÄNTLIGEN FREDAG!!!🥳
Men jag är så förbenat trött 🥱😴.
Går det att få "fake it till you make it" att nå in i sömnen, in i drömmarna?
Jag hade en skitdag på jobbet igår. Måste åka in idag också, fast jag egentligen alltid har möten hemifrån fredagar. Får skippa mötena för att ... HOPPAS att någonting, snälla bara något litet(?!), går i lås idag...
Jag börjar se sambandet mellan hemska mardrömmar och hopplöshet inför jobbet. Drömmarna handlar inte om jobbet men de handlar nästan alltid om jag försöker springa i panik fast jag sitter fast...
I natt försökte jag springa ifrån att bli delaktig i massmord... Sömnpulsen har varit jättehög igen... Och jag har sovit alldeles för lite.
Dagtid går det bättre att lägga "all skit" åt sidan ... även om jag får göra det igen och igen... "Tillbaka till nuet".

Det är okej!
Min historia. Se vart jag var för ett par år sedan. Vad jag gått igenom. Jag HAR kommit långt 🙏😅! Jag längtar inte efter att "få koppla av med vin" i kväll. Mitt största "problem" just här nu är om jag verkligen borde ta en fjärde kopp kaffe med ett par chokladbitar till... Inte får man väl äta choklad klockan sex på morgonen direkt efter frukost? Jo, det får man!! För att vakna, för att orka...
Fortsatt arbete med mig själv, tillämpa må bra-strategier, nöta in nya vanor. Nej, det är ingen quick fix, men det går. Det blir bättre! Lägsta nivån höjs! En snabb blick i backspegeln och det blir solklart att det går framåt.
Jag har lite uppförsbacke i må bra arbetet just nu.
Men 🤔 - det ger ju faktiskt vind i seglen för nykterheten! 😅😍

@Sattva skrev:"Tänk om vi om några månader o år säger samma sak om läget nu "Jag fattar inte hur jag orkade förut, när sömnen inte funkade/ när jag stressade så mycket/ när jag hade de o de förhållandena på jobbet"!! "
Ja, dit ska vi!! 🤩🤩🤩

KRAM! 🧡🌼🦢🌼🧡

@Soffi Jag har ett bra tips, fundera aldrig på ”jobbiga” saker innan du ska sova. Utan tänk enbart på bra och roliga saker. Kul saker som du ser fram emot, eller har upplevt. Det fungerar väldigt bra för mig i alla fall, då somnar jag fort och har inga mardrömmar.🤗 Hur går det med gräsmattan förresten? Är du nöjd med gräsklipparen? Jag funderar på en sak, brukar du ta en lång ridtur mitt i den ljuva sommarnatten, och flyga/glida fram längs dimhöljda skogssjöar? Det är något jag skulle vilja göra om jag kunde rida. det hade varit väldigt härligt tror jag. Det hade lätt varit värt att ta en spontan semesterdag från jobbet för en sådan sak. 😍

Kram

Tack Torn! Du har rätt i @Torn skrev:"fundera aldrig på ”jobbiga” saker innan du ska sova"...
Min rutin är att mota bort det mindre bra från dagen genom att lyssna på Närvaropodden eller liknande en halvtimma - timma innan jag ska gå och lägga mig, sedan gör jag en meditation i sängen när jag lagt mig, har en app som föreslår lite olika nybörjarmeditationer varje dag. Brukar somna direkt efter, för det mesta. Men det är svårt ibland när jag vet att jag ska jobba dagen efter, fast inte när, var eller hur.... Då kan det vara svårt att somna, eller så somnar jag och sover jätteoroligt och drömmer hemskt...
Ska försöka att aktivt tänka på bra och roliga saker då! Inte bara varva ner och andas...

Gräsmattan är en bra och rolig sak! Det är så fin!
Och gräsklipparen funkar ypperligt! Får se hur länge, för jag köpte ju (nästan) det billigaste jag hittade. Men jag tror på den! Gräsklippare är ju inte så hightech, krävs en bra motor och en någorlunda stabil konstruktion - that's it.. Min har bra motor iaf...
Ridningen är en annan rolig sak! Sååå härligt att ha fått börja sätta igång igen så smått efter alla små olycksfall och sjukdomar. Nu är vi träningssugna till max båda två 😅😍! Får hålla i oss så att vi inte kör för hårt 😂...
Ridturer i sommarnatten. Nej... det brukar det inte bli även om det låter härligt som du beskriver det 🤩... Varma sommardagar är det bästa att ge sig ut på morgonen innan det blivit för varmt - och innan dimman lättat - vid typ 4-5-tiden. Fast ... det var lääänge sedan ... många år sedan jag var nykter en sommar vid den tiden när jag varit ledig... kanske 30 år sedan ... 😨😰
Men i år! Äntligen! Nu ska jag ta sådana ridturer igen! 😍😍😍 Och, 4-5-tiden räknas kanske som natt av vissa här? 😂🤣🤣

Nu är det dags! Mot stallet, mot en härlig morgon och dag! 😁😎😍

Jag är okej som jag är.

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

En snabbis bara, ska iväg till yogan; menar du att du inte vet när, var o hur du ska jobba när du somnar??!! Det är ju inte klokt!! Du har ingen kontroll, påverkan eller kan styra. Det är ju grogrunden för psykisk ohälsa. Kan det ens vara lagligt att ha sådana arbetsförhållanden???
Ett anbat tips på att somna som funkar för mig är dels kroppsscanning (du kan googla), dels fokusera på rotchakrat (typ djupt i pelvis). Där sitter tryggheten, grunden, säkerheten (enl yogisk tradition). Funkar ovkså bra, iaf föt mig!
Kraaaam!!

Soffi, Sattva har helt rätt. Dina arbetsförhållanden låter inte sunda.
Du är bra och duger precis som du är men på nåt vis måste vi ha kontroll och kunna klappa på oss själva på jobbet i alla fall eller få bekräftelse på annat sätt angående jobbet. Om du försöker titta på hur det är utifrån med åskådarögon, vad ser du då?
Tänker bara att du ska se att du gör ett bra jobb också! Under de kassa förhållanden som du har gör du ett skitbra jobb, det tror jag. Du bryr dig och försöker. Gör så gott du kan. Det räcker och ska räcka.
Hoppas du ser det.

Profile picture for user Mirabelle G-S

Du är bra som du är, och gör vad du kan med de resurser du har. Bra tanke, som vi måste ta till oss, tappa bort och återerövra igen och igen och igen. Att inte veta var man ska jobba, när, hur och med vad nästa dag är inte så ovanligt, tyvärr. Det blir tex ofta så i verksamheter där grundbemanningen är så snålt tilltagen att den endast räcker till att fösa runt personal för att ”släcka bränder”. Vi hjälps åt, täcker upp för varandra, brukar det heta inom skola och förskola. Men de facto effekten är total brist på kontinuitet, att ordinarie tjänster endast existerar på papper, men alla är hoppande timvikarier i praktiken.

God morgon!
I morse när jag vaknade var bland de första tankarna som dök upp "att samla nyktra erfarenheter, det är det man gör det första året". Annars tänker jag förvånansvärt lite på att vara nykter eller att dricka sedan ett par månader tillbaka. Tack och lov för det, att nykterhet har blivit mitt nya normala!!
Ja, fast nu så får jag alltså en ny erfarenhet i nykterheten. Jag är dunderförkyld sedan i lördags 🤧🤒🤕🤧🤧. Och ...🤔.. jag har "glömt" 😲 att "ta en konjak för att mota bort bacillerna", jag har inte provat att ta en whiskey istället när konjaken inte hjälper, jag har inte fortsatt försöka med annan dricka för att slutligen konstatera att "sprit hjälper nog inte fast man får ju lite roligare iaf..."
Öööhhh... Nej, det får man inte!
Det är inte kul att ligga nerbäddad i näsdukar med feber när det är gassande sol och 27 grader varmt ute, i skuggan.. men, hua vilken tanke, om jag druckit som förr, hur uttorkad och vilken hjärtklappning hade jag inte haft då? 🥵🥵😱😱... Sååå tacksam att jag inte behöver utsätta min kropp för det längre!!!
Nog om det. Nu regnar det och har blivit lite svalare, det är skönt! Orkar sitta uppe en stund och har ätit frukost. Det är tack och lov inte Covid jag har och förkylningar går över bäst om man tar hand om sig!

Tack! @Sattva @Sisyfos @Mirabelle G-S för era inspel om mitt jobb.
Om jag ser det utifrån, så nej, det är inte sunt...
Jag funderar vidare på om det finns något mer sätt än vad jag redan försökt för att påverka...
Hemma sjuk får jag ju lite tid att fundera, det är bra 🥴

Jag är okej som jag är.

Kram!🧡🌼🦢🌼🧡

Profile picture for user Charlie70

@Soffi jobbigt med förkylning i värmen... Jag kom på att jag helt glömt tacka er för forumträffen häromdagen! Jag kom ju in lite sent men det känns ändå fint att ha deltagit en stund även om jag missade det mesta av ert samtal. Låter så härligt med din pålle. Jag dagdrömmer mycket om islandshästen eller hunden eller båda som jag skulle vilja ha. Självklart skulle djuren vara ett starkt gemensamt intresse för mig och min dotter. Något som jag inte tror skulle hända i verkligheten tyvärr... KRYA på dig!

Kram!

Krya på dig. Sjukdom för mig var oftast en nykter tid. Eftersom jag smygdrack och drack upp allt vi hade hemma så fanns varken konjak eller whiskey och såklart ingen möjlighet att smyghandla. Eftersom jag ville sluta var det också en tid att vila från alkoholen.
Vila från jobbet nu Soffi! Ibland behöver man bara släppa sin känsla av ansvar.

Krya på dig💕💫..Ibland blir man ju förkyld när man behöver vila..Jag var mycket mer småsjuk förr när jag drack än nu..Förmodligen kroppen som inte orkade ta hand om giftet jag hällde i mig..Du är snart på benen igen..Mycket c-vitamin och honung är bra..Kram..🍃🌸🍃

@miss lyckad Samma för mig. Har varit väldigt frisk sen jag blev nykter, men jag träffar ju inte så mycket folk att bli smittad av heller förstås. Ibland vet man inte vad som beror på Corona och vad som beror på nykterheten.

Kram 🐘

Krya på dig Soffi! 🤗 Jag har konstigt nog inte varit sjuk en enda dag sedan jag blev nykter. Inte ens lite snuvig. Jag trodde inte man kunde vara så här frisk, då jag aldrig har varit det förr i hela mitt liv. Vet ju inte heller om det beror på nykterheten, men det är jäkligt gött!😅 Men en sak vet jag, mina ständiga problem med magen och som jag jämt hade förr är totalt väck. De berodde helt klart på alkoholen.

Kram

Om man läser vad alkoholen orsakar för sjukdomar, och åkommor, så är det väldigt mycket..Infektioner, inflammationer, svampinfektioner, försämrar läkning, skador i nervsystemet, mag- tarmkanalen, lever och andra viktiga organ, skador i hjärnan, ledskador, hudskador, tandproblem, olika cancertumörer, hgt blodtryck, hjärtåkomma, mm mm mm..De flesta av oss har tur att kroppen inte får kroniska skador utan läker i nykterheten..❤️💫..Så var det för mig också Torn..Magen i obalans så fort jag drack..Var jag nykter 1 vecka så stabiliserade sig magen..🍃

Tack ALLA!
Jag börjar må bättre 😊.
@Charlie70 Tack själv för att du var med på forumträffen! De är verkligen bra, träffarna. Tänk när vi kan träffas IRL, alla som vill, det skulle vara så fantastiskt. Jag vågade ju inte vara med förut (före corona), var för rädd, ville inte avslöja mig. Men det var då. Nu skulle jag bara tycka det var så roligt!

@Sisyfos skrev:"Vila från jobbet nu Soffi! Ibland behöver man bara släppa sin känsla av ansvar." @miss lyckad skrev:"Ibland blir man ju förkyld när man behöver vila.."
Ja, hmmm, jag har varit otroligt trött, inte direkt för att jag jobbat för mycket utan troligen mer för all frustration över att inte komma framåt på jobbet hur jag än beter mig. Det tar mer kraft än om jag faktiskt kunde jobba mer - och få något gjort...
"Jag har alltid funkat så"... Jag är väldigt sällan sjuk, var inte när jag drack heller, men när jag väl blir sjuk då blir jag det med besked, nästan som en karl...
Jo, det är nog kanske min kropps sätt att säga att nu är det nog - nu lägger du dig och vilar!
Så nu blev det nästan fyra dagars sängläge. Idag ska jag nog orka vara uppe lite mer.

@Motorbreath Den här gången hann jag inte läsa...
Kanske är jag lite krass när jag tänker "Jaha???"
Vem du än är så hoppas jag iaf att det går bra för dig med nykterheten. Aldrig ge upp siktet på ett bättre liv. Alkohol får oss inte att må bättre.
@Motorbreath skrev:"You only live once so take hold of the chance
Don't end up like others, the same song and dance"

Nej, vi är ju tyvärr ett fåtal som "dansar" nyktra. Men nu när jag fått / tagit chansen så vill jag stanna i den skaran.

Jag är okej som jag är.

Kram alla! 🧡🌼🦢🌼🧡

@Sattva skrev:"Den där forumträffen har helt gått mig förbi!
Hur gör man bäst för att inte missa?"
Man går in under "Från rådgivarna" så finns det en tråd om zoom-träffar.
Vi bad dem göra lite mer "reklam" inför nästa träff så att fler vet om, tror de kommer att göra det 😊.

Kram!

God morgon!

Tankar som far förbi och tankar som pockar på lite extra uppmärksamhet...

Det slog mig igår kväll när jag satt och hade lite tråkigt, var rastlös men hade fortfarande ingen egentlig ork att göra något...
- Hur gick det här till egentligen???
Hur kom jag hit, till att sitta ensam och ha småtråkigt - nykter och utan lust att ta ett glas fast jag har sprit tillgängligt hemma?
Jag kan fortfarande inte fatta riktigt vad som fick mig att få nog. Jag har inte slagit i någon "botten" i form av katastrofer eller olyckor. Vad fick mig att resa mig och börja vandra mot nykterhet? Vad gjorde det möjligt "helt plötsligt"? Efter så många år av kamp...
Jag vet inte. Men en våg av tacksamhet sköljde över mig, nästan bokstavligt. 🙏💕💕💕

@Miss Mary Poppins skrev:"Grym du är som är så målinriktad och smart"
Är jag??🤔😮🥴 Tack!😅
Men, vad har jag för mål Mary?
Återkommande genom livet har jag alltid haft frågan/funderingen "Vad ska jag bli när jag blir stor?"
Den är högst aktuell just nu när jag börjat inse att jag nog inte har förmågan att vända mitt jobb till något som ger mig något (mer än lön)... Jag har ju bestämt mig för att det får vara så just nu, att det är okej ... men det är svårt ...
Jag gör ju lite nybörjarmeditation varje kväll nu utifrån en app som föreslår olika guidade meditationer. De funkar oftast förvånande bra! Jag blir lugn och somnar lättare 😊.
Förutom ... två kvällar senaste veckan har jag råkat välja en meditation som är jättejobbig!
Den börjar med "Who am I, what am I?" Det är helt okej, de frågorna kan få vara där. Men så en bit in kommer "What's my purpose?" - vilket stressar mig enormt! Tanken är ju inte att jag ska finna något svar ... men frågan triggar nästan panikkänslor.
Första gången tänkte jag att den här meditationen måste jag undvika, jag behöver ju inte välja den igen. Men det råkade jag alltså göra ändå igår. Nu tänker jag att jag kanske borde göra den ofta för att se vart den leder, vad som finns på andra sidan av obehaget. Försöka känna in varför frågan är en sådan trigger.
Jag vet inte.
46 år och såååå vilse 😔😔😔.

Men ändå hemma! 😅😍
För jag mår ju faktiskt riktigt bra!
Jag har en fantastisk liten "familj" 💖💖💖, tacksam för dem!
Jag har ett underbart hem där jag finner ro, oerhört tacksam över att äntligen ha fått landa!
Jag är nykter och har börjat förstå (?) vad som är viktigt för att må bra, tacksam för det!

Jag är okej som jag är.

Idag är det sol 🌞!
Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

PS. @MB Det var inte min mening att vara elak igår, jag blev nog bara lite frustrerad över "snodd post". Hoppas du mår bra!

@Soffi
Jag undrar också ibland hur det gick till att bli nykter. Kanske man inte behöver veta. Ibland bara hjärnan jobbar för en o drt som är rätt sker. Tacksamhet, ja gud ja!!! Och nu med så många dagar i insats skulle jag inte riskera rasera allt för lite "sug" som ju ändå inte är nåt annat än ett mentalt eller fysiskt grundläggande behov som behöver tillgodoses...
"Whats your purpose"...den frågan kan ju stressa vem som helst. Men tänk om svaret är så enkelt att det är att må bra. Då gör man automatiskt gott omkring sig tror jag. Man sänder goda vibbar som sprider må-bra till omgivningen. Tänk alla de "upplysta" personerna i historien, Buddha, Jesus...vad gjorde de annat än att bara leva som de lärde o prata om sina erfarenheter/ livsinsikter? Och ändå anses de väl ha haft ett väldigt stort "purpose" i sina liv!!
Det är en ynnest om man får jobba med något msn mår bra av. Man funkar bra på ett "ok" jobb. Men jag tror inte man ska stanna på ett jobb som får en att tvivla på sig själv o sina förmågor...
Ha en riktigt fin fredag Soffi! Är du fortfarande förkyld/ sjuk?
Kram!!😍💥🙏💫🧚‍♀️

God morgon!🐓

@Sattva skrev:""Whats your purpose"...den frågan kan ju stressa vem som helst. Men tänk om svaret är så enkelt att det är att må bra. " TACK!
Jag har "jämfört" mig med fel personer helt enkelt ... Med Einstein, Isaac Newton eller Alexander Fleming och inte med Jesus eller Buddha 😉😉😉🤣🤣🤣
Skämt åsido, det ligger nog mycket i det du säger, att må bra och sprida goda vibbar är absolut inte att förakta/förminska. Om fler gjorde det skulle värden vara mycket mer behaglig för alla.

@Motorbreath Ja, det som betyder något är att vi mår bra. /Ovetande... Men det är helt okej! Ha de' gött, Kram!

Idag ... Jag är fortfarande förkyld och det regnar ...
... men energin börjar så smått komma tillbaka 🙏😅😊.
Så, en perfekt dag för att städa! 😁
Jag fattar inte riktigt hur det gått till, hur kan det bli stökigt som kriget när jag bara hasat mellan sängen och soffan??
Nåja, det är snabbt fixat ... bara jag börjar göra 🙄
Sedan tänkte jag ta en lugn ridtur, och efter det plantera blommor 😍. Ja, jag hade lite energi igår också och for iväg och handlade... Blommor och krukor till nya uteplatsen kan man ju handla utomhus och med smittskyddsavstånd 😷😎.
Och så en riktigt god middag ikväll tillsammans med gubben 😍.
Okej. Det där blev nog mer än fullplanerad dag 🤔.
Det måste ju betyda att
1. Jag är verkligen på bättringsvägen 😅
2. Jag har inte bättrat mig ett dugg 🙄😝🤣

Men.
Jag är okej som jag är.

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

God morgon!

Idag skulle jag ha vaccinerat mig men var tvungen att avboka pga min envisa förkylning 😢.
Där rök chansen att vara med på midsommarfirande med gubben 😢.
Eller, så kan jag se det som att jag fick "hjälp" att ta ett beslut 🤔.
Jag måste erkänna att midsommar har gett mig en del funderingar och velande kring hur jag vill göra.
"Klassiskt" midsommarfirande (?) med typ hela gubbens släkt, massor av mat och en hel del dricka. Mycket kul lekar och "tävlingar", trevligt umgänge. 2-3 dagar på raken, 20-25 pers "ihopträngda" på en gård, boende i varenda möjligt skrymsle...
Jag har ju inte varit med i så många år men oj vad jag har börjat se fram emot det varje år, så roligt och trevligt!! Förra året var jättekonstigt när det inte blev av. I år samlas de som fått vaccin plus barnen.
I år hade jag ju tänkt vara med, jag skulle ju ha hunnit få iaf en dos vaccin. Samtidigt så har jag funderat... Jag skulle inte ha några problem att avstå alkohol där. Ingen skulle ifrågasätta eller pressa mig att dricka. Jag känner mig trygg med det att jag kan tacka nej till första ölen och snapsen vid lunch sedan skulle jag inte ha några problem att hålla mig till a-fritt. Ett högt formulerat "Nej tack" till det första glaset räcker för mig. Det är mer pinsamt att säga "Äh ge mig ett glas" efter att ha tackat nej än att fortsätta vara nykter. Helt lugn inför det.
Men. Hur blir det framåt kvällen? Vill jag vara bland alla "sliriga" människor utan egentlig möjlighet att dra mig undan, såvida jag inte kryper in i någon vrå för att "sova tidigt" 🤔. Vill "husmusen" jag utsätta mig för det, att inte kunna åka hem när sällskapet blir "suddigt"...
Å andra sidan har jag funderat över risken att dricka om jag stannar hemma, att risken för att vilja "unna mig" ökar om jag är ensam... Att suget kan bli stort...
Jag har många minnen från när jag valt bort sociala sammanhang för att det är jobbigt att behöva begränsa drickandet och att vakta på att "bara bli lagom full", för att istället vara ensam hemma och "kunna dricka som jag vill"...
Tja, nu behöver jag ju inte fundera. Jag ska vara hemma. Nykter.
Men, det känns bra att ha satt mina funderingar på pränt. Fått titta på dem lite extra "utifrån".

Tänk om ... 🤔 ...
JA!
Vad härligt!
Jag ska nog leva ut "Torns dröm".
En midnattsritt!
"Lilltjejen" och jag i midsommarnatten, i galopp över daggvåta, dimmiga, blommande ängar 😍🤩.

Livet ska levas! Njutas!
Nu.

Idag är det sol.
Jag ska plantera alla blommor som jag inte hann igår.
Det kommer bli så fint! 😍

Jag är okej som jag är.

Ha en härlig söndag vänner!
Kram!🧡🌼🦢🌼🧡

@Soffi Låter som en härlig plan för midsommar!! Alternativet att du o särbon firar hemma i lugn o ro är inte aktuellt? Om det känns bättre att inte vara ensam menar jag? Såna där midsommarfiranden är ju sisådär kul att vara nykter på, framåt kvällen när folk blir lite för påverkade. Alltså, ju längre nykterhet så undrar jag ju varför vill man bli så personlighetsfötändrad? Göra o sägs saker man inte skulle gjort annars, o kanske inte ens minnas dem sedan? Så jäkla pinsamt, så ovärdigt!!!
Jag o maken brukar fira själva. Har haft en del tankar på hur det kommer bli i år. Jag kommer bara ta för givet att vi är nyktra, men vill han köpa hem nåt så kommer jag inte säga nåt annat än att han får då köpa alkoholfritt till mig. Han skab väg på jobb midsommardagen så jag tror det är rätt lugnt. Annars har han ju faktiskt aldrig tagit något ihop med mig, jag är tacksam för det!

Snart firar vi 6 mån Soffi!! Wow alltså!!!
Sol här också. Snart yoga o sedan en sväng på havet hoppas jag, trots lite blåst

Ha en underbar fantastisk söndag!!!🧚‍♀️🎈🥰

Låter som ett fint midsommarfirande tycker jag. Om folk dricker med måtta. Kanske kommer du att upptäcka att många inte dricker så mycket? Jag upplever att många håller igen på drickandet. Särskilt om ni håller på i flera dagar blir det ju olidligt att dricka mycket. Det hade jag tyckt även om jag druckit.

Nej just ja, det kommer du inte att upptäcka nu när du inte är där. Ja en midnattsridtur låter fint. Lite mer här och nu. Tror du kommer att ha det fint med dina blommor och din gräsmatta.

Torns dröm blev plötsligt din dröm och den låter alldeles underbar 😍 Den andra typen av firande har du upplevt många gånger tidigare, och fler tillfällen ges, men att galoppera i sommarnatten låter som en vacker filmsekvens. Det finns en mening med allt - och nu var det meningen att du inte skulle bli vaccinerad utan att du ska hålla social distans ett tag till.

Kram 🐘

@Soffi Åhhh, nu blev jag avundsjuk!😍 Jag måste verkligen få uppleva en sådan ritt någon gång i framtiden! Den drömmen har har jag haft många gånger när jag har vandrat i fina miljöer i sommarnatten. Precis som i en film som Andrahalvlek skriver. Njut av livet Soffi! 😍 Kram

Midsommar ja, och vi verkar snurra med samma tankar. Självklart får vi dricka, men först ska vi ha en nykter midsommar 🇸🇪🤣😘

Du ställde frågan: "Men, vad har jag för mål Mary?
Återkommande genom livet har jag alltid haft frågan/funderingen "Vad ska jag bli när jag blir stor?"

Jag tycker du går framåt som ångbåt ! Dagarna blir fler och fler. Vi hör dig sällan tvivla. Ibland undrar jag om du har mer viljestyrka eftersom du snubblade. Jag fick mer viljestyrka när jag smakade på skit-bubbel. Det är inte värt det. Bläh!

Vad är meningen med livet..? Att vara någon för någon? Att njuta? Föra vidare kultur eller skapa något nytt? Vem vet? Jag tror vi vet meningen först efteråt. Att när vi är redo att somna in, then everything makes sense. Tills dess kommer jag inte tänka på det...

Jag önskar att alla dina midsommardrömmar uppfylls och att du som jag kan stryka denna festlighet från listan 🥳💚🌸🤸

5 månader! 🥳💃🎶

@Sattva skrev:"Snart firar vi 6 mån Soffi!! Wow alltså!!!"
Öhh, japp 🙄, fast jag är ju tvungen att fira 5 först 😅🤣🤣.
Jag ligger ju 16 dagar efter...
Sedan så har jag ett rekord att fira nu någonstans mellan 5 och 6 månader. 🤔 171 dagar kommer att bli nytt rekord då jag klarade 170 dagar förra gången - men .... Jag har ingen koll på antal dagar 🥴🤣🤣 Nåja, det löser sig, jag får väl räkna efter någon dag...

Stundande midsommar .
@Sattva skrev:"Alternativet att du o särbon firar hemma i lugn o ro är inte aktuellt?"
*Skratt* Nej. Gubbens traditioner ruckar man INTE på 🤣 ...
@Sisyfos skrev:"Tror du kommer att ha det fint med dina blommor och din gräsmatta."
Ja 😊. Jag har köpt ännu mera blommor nu som väntar på att planteras. Får nog sätta blom-köpstopp för mig själv snart 🤔, fast 😏 ett par rabatter till tror jag 😁😂... 🌸🏵🌹🌺🌻🌼🌷☘
@Andrahalvlek skrev:"Den andra typen av firande har du upplevt många gånger tidigare, och fler tillfällen ges, men att galoppera i sommarnatten låter som en vacker filmsekvens."
Ja, en av mina deviser för att komma så här långt i nykterheten är ju "Prova något nytt!" - varje gång jag "kör fast", känner att det är jobbigt, inte mår bra så ska jag försöka prova något nytt. Alkoholen var ju en förbenat enkelspårig och inte ens fungerande "lösning" på allt förut. 😞
Nu är det annat. Jag gör en "provspelning" i midsommar så får jag bjuda in Torn sedan. @Torn skrev:"Jag måste verkligen få uppleva en sådan ritt någon gång i framtiden! Den drömmen har har jag haft många gånger när jag har vandrat i fina miljöer i sommarnatten. Precis som i en film som Andrahalvlek skriver. "
Vill du ha en vit eller svart springare, Torn? Eller funkar en brun även om det inte är så "filmiskt"? Jag kan reka efter något snällt att låna för dig 😁.

@Miss Mary Poppins skrev:"Jag tycker du går framåt som ångbåt ! Dagarna blir fler och fler. Vi hör dig sällan tvivla. Ibland undrar jag om du har mer viljestyrka eftersom du snubblade."
🤔🤔
Nej, jag tvivlar inte. Nykterhet får mig att må sååå mycket bättre. Fast jag får ju dricka om jag vill.
Viljestyrka? Nej. Eller jo, den behövde jag i början, absolut. Men inte längre. För nu vill jag inte dricka.
Snubblet hjälpte mig absolut, att få uppleva igen att alkoholen svek och inte gav någonting positivt ens för en kort stund... Men ffa är det nog mitt allt starkare fokus på att må bra och leva NU, det som fick mig att flytta hit och se alkoholen som ett förflutet och inget som tillhör nutid eller framtid, något som inte behöver något fokus alls...
Eller så var jag bara klar, helt enkelt? Jag vet inte.

Sol idag också 🌞, skönast att träna nu på morgonen innan det blir för svettigt, livet är härligt!

Jag är okej som jag är.

KRAM!🧡🌼🦢🌼🧡

Grattis till 5 nyktra månader! Och 171 rekorddagar snart! 🥳🥳🥳🥳🥳

Jag kan rekommendera appen Nomo som räknar dagarna åt en, man skriver bara in startdatum. Min app visar 494 nyktra dagar idag så jag har snart ett jämnt 100-dagarsfirande att se fram emot också 😍

Tänkte på det där med @Torn och midnattsritten. Man måste ju faktiskt vara en jätteduktig ryttare för att fixa att hänga med i en sådan galopp. Men vem vet, @Torn är kanske en naturbegåvning på hästryggen! Själv har jag bara töltat på islandshäst och det var bannemej inte plättlätt. Jag har noll hästvana överhuvudtaget, förutom ett tiotal gångers ridning på islandshäst 20-25 år tillbaka i tiden. Vackra djur 😍

Kram 🐘

Tack för grattis! @Andrahalvlek @Sattva

Nomo startad, tack för tipset! 152 dagar idag 👍

@Andrahalvlek skrev:"Man måste ju faktiskt vara en jätteduktig ryttare för att fixa att hänga med i en sådan galopp. Men vem vet, @Torn är kanske en naturbegåvning på hästryggen!"
Tja, jag vill ju absolut inte äventyra någons säkerhet så jag tänkte mig en lugn galopp på en lugn kuse. Man måste ju inte hoppa över sju gärdesgårdar bara för att det är midsommarnatt 😅.
Sedan tänker jag att ridning till 90% består av balans och tillit. De egenskaper som också är viktigast (?) för varaktig nykterhet vilket Torn klarar med glans. Och nej, det är ju inte samma typ av balans, men klarar man att stå i en båt till sjöss så klarar man nog att sitta på en häst 😂.
Drömmar om positiva upplevelser är viktiga och "ska" hållas vid liv, det ökar chansen att de slår in.
Tänk om vi slagit bort drömmen om att det kanske, kanske går att få ett bättre liv, att det kanske går att sluta dricka - även om det verkade omöjligt....

Fredag idag 😁😎😍!
Sol 🌞!
Det ska bli varmt ... 😬🥵
... så jag drar iväg och tränar i ottan igen 😍 - så spelar det ingen roll om det blir för varmt för att göra något senare idag 😅. Kanske 🤔😏 kan jag försöka leta upp någon "okänd" badplats som inte är fullpackad med folk i eftermiddag... någonstans finns den nog, behöver bara hitta dit...

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

Ha, ge inte upp hoppet om ritten Torn. Min erfarenhet av hästryggen sträcker sig till ponnies och en tur med islandshäst. Min hästkrake gick hela tiden över i trav (säkert mitt fel) men det var en otrevlig och skakig upplevelse. När den också vid ett tillfälle övergick till galopp blev det en helt annan känsla. Mjukt och rytmiskt och lite snabbare. Mycket lättare att följa med. Galopp i sommarnatten - jag följer också med även om jag tycker hästar är lite stora.
Japp jag är en rastlös själ, det där med töltandet och travandet var för långsamt för mig. 🏇.
Ha det fint på badturen Soffi!

En underbar morgon! Jag njuter av morgonsvalkan 😍.

@Sisyfos skrev:"Ha det fint på badturen Soffi!"
Tack! Ja, det blev en riktigt fin badtur i fredags. Det blev dock ingen upptäcktsfärd för att hitta någon ny badplats nära hemma. Jag fick istället en impuls att åka till en av mina absolut bästa vänner, vi hade inte setts på ett år pga corona, men nu "sket jag i" corona, nu gick det ju att ses utomhus - och hen bor nära en underbar badplats. Som jag har saknat att kunna träffa mina vänner! Vi pratade och pratade och pratade. Och simmade och låg i vattnet lääänge, det var 20 grader i vattnet -sååå skönt, sååå välgörande, både pratet och badet. 🥰🥰🥰

Igår blev också en bra dag. Jag hade tänkt att bada, leta upp den där nya badplatsen som måste finnas fast jag inte vet var.... Så jag drog igång i ottan för att träna innan det blev för varmt, sedan lite "måste-fix"... och plötsligt var klockan 16... Både jag och stegräknaren överhettade tror jag... Så jag hann inte åka iväg och bada innan det var dags att förbereda middagen.
"Jag klarar inte värme"... Nej, jag mår inte bra när det är för varmt... Men jag får nog revidera den sanningen lite...
Med badturen i sikte så orkade jag ju göra massor trots nästan 30 graders värme igår. Fast jag körde slut på mig. Och jag glömde att äta på hela dagen och jag drack inte tillräckligt med vatten...
Slutkörd, hungrig, törstig och överhettad... Det slank ner en GT...
Jag kände dock direkt att det inte var vad jag behövde och ville ha. Så det blev bara en innan jag drack vatten och alkofri öl istället och åt mat.
Jo, något har jag lärt mig iaf. För ett år sedan, efter en sådan dag, hade jag aldrig kommit på att jag skulle dricka vatten och äta mat. Då hade jag fortsatt med GT tills jag "stupade"...
Jag velar... jag vet inte riktigt... Men jag tror att jag ska förlåta mig själv och inte räkna den där drinken ... ??? ...
Nåja. Det blev en riktigt bra kväll iaf. Jag kunde känna mig nöjd och nästan smått förundrad över att jag verkligen ville ha mat och vatten följt av vila i stället för mer alkohol. Att jag kom på bättre tankar direkt.

Idag ska det bli lika varmt.
Jag har inte riktigt lika många "måsten"... men oavsett vad så måste jag ta det lugnare idag, jag måste komma ihåg att dricka vatten, jag måste komma ihåg att äta. Då kommer det att bli en fin dag! 😍😎
Och blir jag för varm så kan jag ju faktiskt åka till den allmänna badplatsen och ta ett svalkande dopp, strunta i att det troligen är en massa folk där, bara för att må bra.

Nu är det hög tid för frukost, ute i trädgården medans det fortfarande är svalt och skönt 🥰.
Njuta av livet - här och nu - med en liten plan för att må fortsatt bra 🤩.

Jag är okej som jag är.

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

@Soffi Stort grattis till 5 månader!😍 Vad gäller färg på hästen så spelar det ingen roll. Det är mest själva naturupplevelsen jag vill uppleva. Låter som du har det härligt!😍 Det är samma här, just nu sitter jag nere i dina gamla hemtrakter och funderar på att gå ner till det spegelblanka havet och ta ett dopp medans jag väntar på att de andra ska vakna.

Kram

@Soffi Jag läste ditt inlägg precis innan jag skulle iväg till yogan, men du har funnits med mig i tankarna hela förmiddagen❤

För det första, jag tycker man får räkna sina dagar precis som man själv vill. Detta är våra högst individuella resor, och det står o faller väl inte med hur man väljer att räkna? Det är väl resan o den personliga utvecklingen till att ta vara på livet o ta ansvar för vår korta tid här på jorden som räknas?

För det andra, det sista jag vill är att det jag skriver nu ska bli fel, så blir det det, så vill jag att du ska veta att det inte är meningen så❤💖💗.
Jag tror det är viktigt att jobba proaktivt för att inte åka dit när man är som svagast. Nu vet du att du MÅSTE äta, dricka, pausa för att inte riskera att något du inte vill ha (alkohol) slinker ner. Det får liksom vara prio ett. Nykterheten är som ett ömtåligt guldägg (är guld ens ömtåligt förresten???), som behöver gullas med, ges extra omsorg, extra tid.
Själv vill eller vågar jag för mitt liv inte riskera nykterheten. Har superstor respekt för min beroendehjärna. Märker ju det på godiset. Det är lögn i h-e att sluta äta godis på helgen...men jag vet att jag mår bättre utan. Kroppen blir piggare, hjärnan likaså.

"Jo, något har jag lärt mig iaf. För ett år sedan, efter en sådan dag, hade jag aldrig kommit på att jag skulle dricka vatten och äta mat. Då hade jag fortsatt med GT tills jag "stupade"...
Jag velar... jag vet inte riktigt... Men jag tror att jag ska förlåta mig själv och inte räkna den där drinken ... ??? ..."
Såklart du ska förlåta dig, och ta lärdom!
Ha en underbar dag!!! Kram💖💥🥰🤸‍♀️

@Torn Tack!
Jag hoppas att du tog chansen att ta ett dopp, så underbart att ha gångavstånd till havet!

@Sattva skrev:"det sista jag vill är att det jag skriver nu ska bli fel, så blir det det, så vill jag att du ska veta att det inte är meningen så"
Hmmm 🤔, jag tar det som att jag @Sattva skrev:"MÅSTE äta, dricka, pausa för att inte riskera att något du inte vill ha (alkohol) slinker ner. Det får liksom vara prio ett." 😉
Ja, det låter sunt. Lite som en repetition av lektion nr 1a... 🙄, men det var väl precis vad jag behövde 😅😂.
@Sattva skrev:"är guld ens ömtåligt förresten???"
Ja, det är det. Rent guld är mjukt, det är därför guldsmycken oftast "bara" är 18 K, för att inte bli missformade och "hackiga".
Nu fick jag ett "hack" i nykterheten, för att jag inte var varsam och föll tillbaka i att "bara köra på". En påminnelse om att jag måste ta hand om mig, att min kropp och hjärna inte "larmar" på rätt sätt (än) - och det är ju inte så konstigt egentligen, när jag inte lyssnat på ev korrekta larm knappt någon gång under mitt vuxna liv....

Jo, jag är kvar i reflektion över den där "onödiga" GT'n...
Men inget ont som inte har något gott med sig.
Missförstå mig rätt nu! Men... jag gillar effekten den där enda drinken gav mig... att bara ett glas fick mig att ana lite luddighet, ett uns av den där lätta avskärmningen från "verkligheten" - och att jag upplevde det OBEHAGLIGT!

Igår blev det ytterligare en jättevarm dag. Jag tog det lite lugnare, men hade fortfarande en del "måsten" att göra. Ganska många tusen steg ... varav de sista riktigt tunga... var slutkörd och genomsvett - igen - när jag kom hem.
Så jag åt lite och tog en a-fri öl (gillar den beska smaken när det är varmt) och åkte sedan iväg och slängde mig i sjön och simmade en stund 😅😂. Sååå skönt 😍!
Lagom avkyld och härligt avslappnad när jag kom hem igen på kvällen så jag har sovit så gott i natt😴. Med avbrott för åska. Hejdundrande åska i natt. Sådär så att mullret inte riktigt tystnar ens mellan knallarna och blixtarna avlöste varandra så att det blev ljust som på dagen. Läskigt. Mäktigt. Naturen är kraftfull och fascinerande - det gäller att vara klar i hjärnan och närvarande i nuet så att man/jag får uppleva den! 💖.

Nu startar en ny härlig dag.
Jag ska jobba ... och vet fortfarande inte om jag borde vara här eller där ... vad jag förväntas göra... men det löser sig!
Ikväll provar jag nog ytterligare en badstrand - jag älskar att simma!🏊‍♀️

Jag är okej som jag är.

Kram!🧡🌼🦢🌼🧡

Jag älskar livet!
En sådan underbar morgon!

Jag trodde jag skulle jobba tidigt idag, planeringen såg sådan ut när jag kollade innan sängdags igår.
Bara att kliva upp vi 2.30 alltså 🥱 - för att upptäcka att planen ändrats i natt (igen) och det räcker gott om jag är på jobbet vid 7.30 😅🤩.
Gick och lade mig och kunde sova en hel timma till! Har sedan ätit frukost i lugn och ro 😍, ställt dörrar och fönster vidöppna i hela huset för att få svalka ... nu fryser jag nästan lite 😂 men det är sååå skönt och jag börjar känna mig nästan pigg 😊😅 och sitter och "fånler" för mig själv.
Här och nu. Jag har det så bra! Det är så otroligt vackert ute, lite morgondis, helt stilla, massor av fågelkvitter - en sommarmorgon när den är som bäst! 💖
Snart midsommar och sedan bara tre veckor jobb till innan - SEMESTER 😍🤩!

Gårdagen var en lite svajig dag sett till tankar och mående...
Men det fanns absolut guldkorn även där.
Jag tror jag börjar lära mig.
Tid.
Tålamod.
Ta hand om mig själv.
Det får svaja och vingla lite i tankarna - inget att irriteras över.
Fokusera på guldkornen 😊.

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra!

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

@Soffi Så härligt det låter!!! Har du katt? Ser ditt hus framföt mig därute på landet o så en katt🐈🙃
Ja men gud, dagsformen kan svaja. Men tankar är ju bara just tankar...och allt förändras. Oftast behöver man bara ta hand om sig så reder tankarna ut sig. Ställa sig utanför dem liksom.
Vad skönt att du fick lite bonusmorgontid!!🐈❣😇😊💫🧚‍♀️

Jag har ju lite likartade erfarenheter just nu. För dig slank det ner en GT, för mig slank det ner en öl (och sen något som jag ännu inte skrivit). När man inte säger stopp utan agerar automatiskt på nåt sätt.
Jag tror att det här är extremt stressrelaterat och utmattningsvarning. Besluten tas i en annan del av hjärnan och ingen säger stopp. (I alla fall inte vi).
Men både du och jag vet ju nu att vi inte får ut det vi vill av alkohol. Så jag fortsätter att räkna. Ser de här erfarenheterna som en lärdom om livet. Det är klart att man ska jobba så att man aldrig hamnar där, men nu när man gör det då kan vi veta, notera och stoppa. Man behöver inte nolla, man behöver inte skämmas, man kan stoppa, man kan resa sig och ha en erfarenhet med sig i bagaget. Försöka gå tillbaka till vilan och framförallt sömnen. Jag är rätt säker på att den spelar en stor roll i förmågan att stoppa sig själv.
Så skönt att du fått sovmorgon. Det låter jobbigt ditt jobb som du inte riktigt rår över. . Min bedrövligt stressiga tid är över. Nu ska jag beta av högarna och sen har jag en nykter semester i sikte.
Vi är ok som vi är,
Vi gör så gott vi kan!
Det duger bra!
Kramar!

@Sisyfos Jag tror att det är reptilhjärnan som tar över - av ren reflex tar man till det man alltid har tagit till i sådana pressade lägen. Jag är oerhört glad och tacksam över att min hjärna numer skriker efter choklad istället för vin 🙏🏻 Det kan den få ibland, choklad alltså.

Craig Beck brukar säga att återfall sker, det är bara att sluta direkt igen - back to basic. Inte göra för stor grej av det, knappt prata om det. Inte låta det ta någon plats i ens liv helt enkelt. Bara återgå till det nyktra livet igen direkt nästa dag eller nästa timme rentav.

Kram 🐘

Gnäll- och svammelvarning!

Här och nu - har jag det bra!
Det är ingen större skillnad mot i tisdags när jag skrev:@Soffi skrev:"Här och nu. Jag har det så bra! Det är så otroligt vackert ute, lite morgondis, helt stilla, massor av fågelkvitter - en sommarmorgon när den är som bäst! 💖
Snart midsommar och sedan bara tre veckor jobb till innan - SEMESTER 😍🤩!"
Det var det inte igår heller.
Ändå .... tårarna bränner bakom ögonlocken och har gjort så sedan igår morse ... jag kan inte gråta, men jag känner mig så låg och ledsen och jag förstår inte riktigt varför .... eller så gör jag visst det ....
Samtidigt har jag mycket som jag är genuint glad över ... typ samma saker som jag är ledsen över 🥴😵. Ja, svammelvarningen är på sin plats som ni ser.
Jag provar bara att skriva ner en del för att "se det utifrån".
Jag känner mig jätteledsen över att inte kunna vara med på midsommar.😢
Jag är glad att få några dagar för mig själv, för att vila, då jag inte tror att jag skulle orka med att vara bland folk 24/7 i över tre dagar.😅😴
Idag ska jag äntligen få min första dos med vaccin!!!🤩
Jag är jätterädd för att ta den där sprutan, inte spruträdd men orolig för biverkningar.😨
"Man oroar sig oftast för fel saker, alltså är det dumt att oroa sig..."
Vaccinerad kan jag börja umgås med vänner igen "som vanligt"!! 😊
"Som vanligt" har jag väldigt få vänner att umgås med.😞
Jag har "dåliga vibbar" över vad gubben sa häromdagen...😔
Det är bara tankar, tankar som kommer för att jag känner mig låg och ensam.
I verkligheten vet jag att han inte menade något illa alls. Jag vet att han är "sån", det är en egenskap som jag uppskattar 99,9% av tiden.🤔
Jag känner maktlöshet inför jobbet, det ligger utanför min styrning att få ordning och struktur på min planering vilket gör att jag inte får något gjort.😟
Men, herregud, var glad över att jag inte behöver jobba ihjäl mig! Se lyxen i att kunna stjäla till sig tid att ta en middagslur ibland när tröttheten blir övermäktig.😅🥱

Minsta gemensamma nämnare: trötthet.
Kanske (troligen?) lite hormoner på det...
Det är inte konstigt att jag är trött, det vore konstigt om jag inte var det!
Jag sover fortfarande uselt, i snitt 5-6 timmar/natt.
Men jag är på vandring. Det är ju mitt "delmål 1" - att vara nykter tills jag får ordning på sömnen.
Jag är glad att jag gav upp alkoholen som sömnmedel. Efter att ha provat den medicinen i över 25 år VET jag att den inte är lösningen.
Nu gäller bara att vara lika ihärdig med att prova nytt.

@Sisyfos skrev:"Jag har ju lite likartade erfarenheter just nu. För dig slank det ner en GT, för mig slank det ner en öl (och sen något som jag ännu inte skrivit). När man inte säger stopp utan agerar automatiskt på nåt sätt.
Jag tror att det här är extremt stressrelaterat och utmattningsvarning. Besluten tas i en annan del av hjärnan och ingen säger stopp. "
@Andrahalvlek skrev:"Craig Beck brukar säga att återfall sker, det är bara att sluta direkt igen - back to basic. Inte göra för stor grej av det,"
Huvudet på spiken, båda två!
När jag blir för utmattad och inte ser hur jag ska kunna få vila, ja då styr ryggmärgsreflexen "häll upp ett glas och svep det så orkar du en stund till.."
Inte konstigt, den är inövad under många år.
Nu lär jag nytt - det finns alltid tid till vila! Det finns inget viktigare "måste".
Glad över att alkoholeffekten var obehaglig, att jag var "back to basic" på bara en timma.

@Sattva skrev:"Har du katt? Ser ditt hus framföt mig därute på landet o så en katt🐈🙃"
Självklart har jag katt! 😍 Du trodde väl inte det var grannens katt du såg? Den är inte lika fin som min...😂🤣
@Sattva skrev:"Ja men gud, dagsformen kan svaja. Men tankar är ju bara just tankar...och allt förändras. Oftast behöver man bara ta hand om sig så reder tankarna ut sig. Ställa sig utanför dem liksom."
Ja.
Nu är jag nog lite mer utanför tankarna...
Fick ett bra tips igår också gällande tankar, i en meditation. För att inte identifiera sig med tankarna utan istället observera dem kan man ställa frågan: Jag undrar vad nästa tanke blir?
Det funkar faktiskt! Det gör att jag ser hur irrationellt tankarna hoppar mellan det ena och det tredje...
Så var det med "den logiskt tänkande Soffi.." 🥴😵🤣🤣🤣

Nu ska jag nog prova att sätta upp min nya "paviljong" (ett sånt där soltak i tyg) som äntligen kom igår 😀.
Det ska bli spännande att se om det går att få upp den ensam 🤔...
Det kommer att bli så fint ute på altanen!!
... fast ingen kommer hit och får se hur fint jag har det .... ÄH, LÄGG AV!!!
JAG är värd att ha det fint.
Dessutom .... någonstans finns hon nog fortfarande ... Den spontana glada Soffi som kan bjuda in någon hon råkar på "bara så där" - om jag har någorlunda ordning hemma ...
Jag ska nog städa lite efter paviljongmontaget också 😏.
Skit också, jag måste ju ta några jobbmöten om en stund. Kan "någon" planera om dem? 🙄🤣

Jag är okej som jag är.

Kram! 🧡🌼🦢🌼🧡

PS. TACK hela foumet! Det känns alltid bättre när jag får skriva av mig här. DS

@Soffi Det var nog precis det du behövde allra mest just nu. Skriva av dig. Du behöver vila, vila, vila det är tydligt. Midsommarhelg med mycket folk 24/7 i tre dagar låter oerhört slitsamt. Jag funderar på om jag ska delta på mitt ”storkalas” öht på midsommarafton. Jo, det ska jag nog. Men jag ska begränsa tiden till 4-5 timmar. Om min yrsel tillåter.

Kram 🐘

@Soffi Jag håller med Andrahalvlek, svamla av dej allt vad du orkar och ta det sedan lugnt.🤗 Jag kan byta med dig om du vill. Du kan umgås med mina svärföräldrar i tre dygn, och så kan jag låna din häst på midsommarnatten.😍

Kram

Glad midsommar alla!🌻🌼🌞☔💃

@Andrahalvlek skrev:"Du behöver vila, vila, vila det är tydligt."
Ja 🤔.. Tack!
@TappadIgen skrev:"Det har du alldeles rätt i! :)" Tack!
@Torn skrev:"Jag kan byta med dig om du vill."
Ja 😊! Fast .... 😬 ... jag hade tänkt att du skulle rida något lugnare än min häst ... nåja, det går nog bra, det är bara att hålla i sig och följa med 😲, det klarar du! 😅😂
Hmmm... 🤔 hur är svärföräldrarna?🤔 Klarar jag av dem?

Idag mår jag mycket bättre 😊.
Fortfarande lite dizzy av trötthet, men idag får jag vila 😴. Ska bara 🙄 ... - OM jag orkar och lusten faller på 😅😂🤣
Igår var det jobbmöten, vaccination och paviljongmontage... "Det är alltid något som fattas". Ja, alltså, saker som man ska montera själv .... På monteringsbeskrivningen visade de att det skulle vara fyra gubbar för att montera - de fanns inte med i paketet 😡. Nåja, fyra gubbar eller en envis tant - det går på ett ut🤣! Jag fick upp den 😅😅, lite klurigt bara att lyfta upp takkonstruktionen och passa in 8 pinnar typ samtidigt på plats...
Det blev precis så bra och fint som jag önskade 😎🤩!

Yes! Nu verkar det som att regnet håller upp 😁, perfekt läge att ge mig av till hästen 😍.

Det blir en jättefin midsommar! 🤩😍

Kram!🧡🌼🦢🌼🧡

Ha ha Soffi, sån där är jag också. Ska klara själv! Enklare än att kalla in grannar etc för hjälp. Vadå 4 st för montering, det går säkert bra ändå😇
Vad kul att det blev bra!!
Njut av ditt verk💪🐈
Klappa katten o hästen från mig❣
Kram!!!😍