Hej!
Jag är här nu 😊!
För bara två dagar sedan hade jag inte en tanke på att flytta, inte än.
Men livet händer och ibland blir det så enkelt.
Jag vill inte dricka mer.
Jag behöver inte alkohol.
Livet är så mycket bättre utan - och jag vill leva!!

Så jag packade det viktigaste och traskade hit. Tänker bygga en rejäl, rejäl som i stadig inte stor, permanentbostad och flytta in för gott.

Adressen blir "Ljusare tider" för de är här nu, de ljusare tiderna som jag strävat mot. De kan, och kommer att, bli ännu ljusare. En dag i taget. Mörka moln kommer också att dra förbi, men så är det ju på sommaren, plötsligt kan åskan dra in. Men då kan jag vila i tilliten att strax kommer solen igen - det är inte mörkt för alltid.

Jag tänker på förra vintern (2019-2020) när jag var nykter en längre period första gången. Vilka bekymmer jag hade över att inte få sitta på min framtida altan och ta en drink i solnedgången. Ja, det var då det... Vilka bekymmer över något som inte finns!! Som fick mig att börja dricka igen...

Igår var en underbar dag!
Gubben hjälpte mig - vi har börjat bygga altanen! På kvällen var det helt stilla när solen började sjunka, utsikten helt magiskt vacker! Vi satte oss på regelverket som vi byggt under dagen, jag med en Tonic med lime, och bara njöt av att vara här och nu.
Jag ska sitta därute många sommarkvällar och bara njuta, helt närvarande utan "bedövning".
Jag vill ju inte missa en enda sekund av allt det vackra i livet!

KRAM! 💖💖💖

Anonym26613

Glad midsommar 🌸🥳💚

Jag väljer att vara delvis självsam under midsommaren. Idag ska jag hälsa på folk som har ordnat med en fest. Men kommer hem i tid och ska vila. Resten av helgen får jag för mig själv. Konstigt nog så är det busenkelt att vara nykter när jag är hemma. 🤷‍♀️

Funderar på din GT. Hur kommer det sig att du hade tillgång till det? Om jag hade vin hemma, så hade jag också druckit. Fast jag verkar beslutsam, så tror jag inte att jag har viljestyrka 24/7. Kanske om ett år, men än så länge måste jag hjälpa viljestyrkan på vägen.

Hoppas du får en underbar nykter midsommar min vän 💚🥳🌸

Kram
🌸💚🌸💚🌸

Vilken cirkus 😂 Synd att ingen filmade dig. Men du lyckades! Wow vilken seger sådant är för självkänslan. När man inte bara klarar av saker som kräver hjärnkraft, utan även klarar av praktiska saker. Min självkänsla på det området är svajig, din självkänsla där verkar bättre. Att lära mig stå på en SUP blir en spännande utmaning i sommar minst sagt, med min kassa balans och nu har jag yrsel dessutom 😂 Tur att jag inte är en badkruka, jag får börja träna på grunt vatten.

Chill midsommarkram 🐘

Nykter midsommar ✔! 😁😎😍
Stolpe in?
Nej, jag kan vara snällare än så mot mig själv.
Det krävs arbete för att bli nykter - och jag har lagt ner en del arbete ... som kom till nytta!😊

Jag visste att det skulle bli en utmaning nu när jag var tvungen att vara ensam hemma så jag var "förberedd". Och nej, jag kom inte undan...
Förmiddagen var fin, trodde jag skulle rida, men hästen trodde tydligen att man ska dansa barfota på midsommar och hade trampat av sig en sko 😒. Supersnäll hovslagare kunde dock komma trots midsommarafton - vilken tur 😅! Men det gjorde att tid, ork och lust rann iväg så det blev ingen ridning... Myggen gjorde sitt till - dessa dj*vl* moln av mygg 🤬! Härlig naturupplevelse att ge sig ut i skogen - jomen tjena ...😒

Vilade en stund mitt på dagen och sedan - ja, och nu då??😕
Började rensa ogräs för att "glömma" att det var midsommar. På den vildvuxna delen av tomten 🙄. Ja, alltså, där får bli vildvuxet. Men ... det måste väl vara någon måtta på vad "skit" som växer där 😠...
Trädgårdsarbete ger tid att tänka...
Det var inga bra och roliga tankar...
Vilken tur att jag lärt mig att tankar är just tankar och att de inte nödvändigtvis är sanna...
Jag kände mig ensam och ledsen.
Vilken tur att jag lärt mig att känslor kommer av tankar (som inte är sanna) och att de går över.
Bullshit?! Ja, det hade jag definitivt sagt för ett år sedan - det jag tänker och känner är väl ändå sant, och det är "jag"! Nu? Ja, kanske bullshit ... eller inte? Men den där offerkoftan vill jag iaf inte ha! Fick kränga av mig den gång på gång på gång på gång....
Och ... diskussionen om huruvida jag var värd att få dricka? Ja, den kom naturligtvis som (säkrare än?) ett brev på posten. "Säg STOPP, ta inte diskussionen". Jo, jag tog diskussionen ... och det var nog bra ... jag behövde mala igenom den ... ytterligare en gång ...
Efter timmar av ogräsrensning, tankar, känslor och diskussioner satte jag mig ner - genomsvett, trött, ledsen och jordig från topp till tå. En kall GT lockade - men jag hade kommit fram till att jag skulle må bättre av en dusch och därefter en kopp te. Vad skulle alkohol kunna ge mig för plus? Ingenting! "Det är jag som bestämmer hur jag vill må - ingen annan/inget annat ska få avgöra det!" 😅
När jag väl satte mig i soffan kom lugnet 🥰🥱. "Här och nu mår jag bra". Kvällen blev skön - och kort 😅😂!

Varför skriver jag ens ner det här?
Jo, det är mitt sätt att reflektera - och i det här fallet verkligen SE en seger 🤩.
Sedan så ... om någon läser ... om jag kan hjälpa någon genom att bekräfta att -Det ÄR inte lätt!

Under min kvällsstund igår så lyssnade jag på Alkispodden, jag brukar ju följa den och det hade kommit ett nytt avsnitt. Alkispodden är bra och har hjälpt mig mycket ... men ibland blir jag lite matt på att "allt är så himla bra" bara man blir nykter. Peppande? Jo, absolut! Men det kan bli lite för mycket ibland... Igår var ett avsnitt med en gäst som pratade om att det alls inte är lätt att vara nykter, det är bättre än att dricka aktivt, men det är inte lätt.
Det var så skönt att höra! Att det får lov att vara svårt ibland även om viss tid har gått. 🙏

Tillbaka till er mina kära vänner, till lite svar på era alltid lika uppskattade inlägg 🥰.

Paviljongbygget, ja ... 😂
@Sattva skrev:"Ska klara själv! Enklare än att kalla in grannar etc för hjälp. Vadå 4 st för montering, det går säkert bra ändå😇".
@Andrahalvlek skrev:"Vilken cirkus 😂 Synd att ingen filmade dig. Men du lyckades! Wow vilken seger sådant är för självkänslan. När man inte bara klarar av saker som kräver hjärnkraft, utan även klarar av praktiska saker. Min självkänsla på det området är svajig, din självkänsla där verkar bättre."
Jo, ja ... Jag är händig, jag är stark, jag är klurig - så det är klart att jag fixar! Tanken att det inte skulle gå dök aldrig upp! 🤣🤣 ...även om händig, stark och klurig inte ger mig 8 armar och händer 🙄. @Sattva Du kunde väl ha planterat tanken om att be grannar om hjälp innan? Det hade nog gått snabbare då 🤔 - men inte lika värt att filma! Tack och lov gjorde dock ingen det 😂.

@Andrahalvlek skrev:"min kassa balans och nu har jag yrsel dessutom " Oj! Jag ligger lite efter när det gäller att läsa din tråd, det går så rasande fort där så jag brukar vilja ha mycket tid när jag läser din tråd. Yrsel och balanssvårigheter har jag tyvärr MYCKET erfarenhet av. Kanske kan jag ge tips om hur man kan hantera? Och ge lite hopp! Balans går att träna upp! Till och med om man förlorat ett av balansorganen 😅😁. Jag VET.

@Miss Mary Poppins skrev:"Konstigt nog så är det busenkelt att vara nykter när jag är hemma. 🤷‍♀️"
Så skönt!! 😍
@Miss Mary Poppins skrev:"Funderar på din GT. Hur kommer det sig att du hade tillgång till det?"
Tja ... Eftersom gubben och jag oftast är hos mig på helgerna så har jag hans "förråd" här hemma ... alkohol tillgängligt 24/7 ... har haft det så sedan typ vecka 2-3. Väljer att inte gå in mer på hur det kommer sig.
I det stora hela så tror jag att det stärkt mig i att jag inte vill ha någon alkohol. Men ibland blir det ju uppenbarligen lurigt 😟, speciellt när jag kommer hem dödstrött och gubben redan sitter i trädgården och har hällt upp sin lördagsdrink som på sommaren alltid är en GT....

Midsommardagen idag.
Jag känner mig lugn.
Jag har det bra. Även om ... jo jag är lite trött ... jag har sovit för lite ... kan inte sova ...
Jamen - då får jag ju ta en skön liten lur nu på förmiddagen 😅😂🙏😴!

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram alla!
🧡🌼🦢🌼🧡

God morgon!
Om någon läser det du skriver????Va? Din tråd är ju jätteviktig för mig😍
Vad skönt att dagen slutade bra trots allt. Känner så väl igen mig i de där tankarna, som invaderar känslorna, och som liksom gnager en in i märgen. Just där o då känns det, iaf för mig, som att känslorna är helt sanna o kommer vara där för alltid. Men så är det ju gudskelov inte!!
Hur ser dagen ut idag för dig?
Klappa katten o hästen från mig🧡

@Soffi skrev:"Det var inga bra och roliga tankar...
Vilken tur att jag lärt mig att tankar är just tankar och att de inte nödvändigtvis är sanna...
Jag kände mig ensam och ledsen.
Vilken tur att jag lärt mig att känslor kommer av tankar (som inte är sanna) och att de går över."

Jag vill inte kalla det tur - du har verkligen jobbat på att lära dig att det är så. Men ibland är det svårt att tro på att det är så, och det är också okej. Vissa stunder och dagar ger oss möjlighet att reflektera och repetera - och just därför är de stunderna också viktiga. Man måste få ge luft åt det jobbiga också! Ut med trollen i ljuset så spricker de 👹

Kram 🐘

God morgon!
En vacker morgon! Jag njuter av utsikten - den gör mig lycklig 🥰.
Ja, ni tröttnar väl snart (har redan tröttnat?) på min utsikt från favoritfåtöljen, den är ju ändå inte så speciell, bara ett stycke vanlig svensk natur 🙄. Men det struntar jag i😂! För jag tröttnar inte på den, att se och följa årstidsväxlingarna, att "vara i" naturen - fast hemma 🥰.

Igår var en bra dag. En lat förmiddag med mycket tid här på forumet. En promenad till hästhagen, de har det bra där på betet ... även om myggen är jobbiga 😣. Min lilla guldklimp ville krypa upp i famnen och bli kliad överallt. Tänk om jag kunde ta med henne hem hit till tomten där det ändå är relativt myggfritt 🤔 ... men jag vet hur det blir 🙄 då ska hon ha med alla sina polare också och det trampas och härjas runt ... och så kommer hon vilja sitta i knät hela tiden ... även om hon är min "lilla" så är hon faktiskt för stor för det 😂. Så hon har det bäst där hon är 😅.
På eftermiddagen blev det mera ogräsrensning, "några" timmar "bara" - tills jag kände av ordentligt att jag har "för korta bakben" 🙄😂.
Funderar på ...
@Andrahalvlek Att "stå på huvudet" och rensa ogräs, räknas det?
Inte? Nähä... Tack! Det var precis det svar jag ville ha! 😅🤣🤣 För jag hade verkligen ingen lust att dricka igår 😅.
Trädgårdsarbete och tid att tänka...
Ja, så blev det ju igår också då då...
Men det var "bättre" tankar, eller, jag hade iaf mer distans till dem så de kändes bättre.
Jag tänkte på hur jobbig midsommarafton blev. Det hänger inte bara ihop med att det var helg. Jag har ju klarat flera stora helger - jul, nyår (2019), påsk i år - nykter utan större problem. Större fester nykter utan problem alls.
Jag tänkte på ensamhet. Jag har inga problem att vara mycket ensam, för mig själv. Tvärtom! Jag har behov av att vara mycket ensam för att ladda batterierna.
Jag tänkte på corona ... så mycket påtvingad ensamhet! Vilken tur jag har som klarar mycket ensamhet, de finns ju många som verkligen lider, som inte riktigt står ut med endast sitt eget sällskap. Usch, vad jobbigt det har (haft) det 😓.
Jag tänkte att ... jo ... det börjar bli too much även för mig ... all denna ensamhet ...
Påtvingad omplanering efter att ha sett fram emot att kunna fira midsommar, vaccinerad, tillsammans med nära och kära. Så sket sig "allt" för en förkylning så att jag inte fick vaccinera mig när jag tänkt. Jag var tvungen att bli kvar hemma....
Jag pratade med gubben, de var nästan full styrka där på firandet, många som struntade i att de inte var vaccinerade och kom ändå... okej, that's not my monkey ... jag vill inte snubbla på målsnöret, har jag hållit i och hållit ut coronarestriktioner i nästan 1,5 år så ska jag inte bli smittad eller smitta någon annan nu. Det vore ju oerhört korkat!
Men det är klart att det kändes jobbigt!
Men lite glad blev jag också när jag fick höra att "storasyster, hon som har koll på allt" hade haft "stora bekymmer" i torsdags... Hur skulle de få upp partytältet? Nu när "Soffi"(ja, jag är ju inte Soffi för dem) inte är här och styr upp och vet hur det monteras? 🤣🤣🤣 De hade gjort fel och fick göra om!🤣 Sedan fick de inte igång gasolvärmaren - Hallå!? Det är ju lätt!! Ska man behöva vara överallt?😂🤣🤣 (Hmm ... jag tycker ju ändå att min gubbe är en duktig fixare 🤔🤔..)

Idag blir en bra dag!
Jag har lovat hjälpa till och köra en pålle till nytt ställe. Det gör jag gärna!😊 Då får jag ju även träffa några goda vänner och prata IRL! Det ska bli riktigt kul! 😍
Där, dit hästen ska, finns en riktigt fin badplats också 🤩. Den är strikt privat. Men gäster till boende där måste ju få bada? Dessutom är jag bekant med ägarna... Japp, badkläderna ska med!😍
Men, det räcker om jag åker vid 9...
Jag har fortfarande "inte hunnit"🙄 städa huset ...
Då hinner jag det nu innan jag ska iväg 😁. Vore skönt att ha fejat lite innan jobbveckan drar igång.

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Just ja, glömde nästan för att jag kom igång och "bara skrev" 😯🙄
@Sattva skrev:"Din tråd är ju jätteviktig för mig😍"
TACK! Det värmer 🥰. Känslor som @Sattva skrev:"liksom gnager en in i märgen", det var en jättebra beskrivning! Ja, tur att de är övergående. Katt och häst har fått massor av extra klappar från dig 🥰😉.

@Andrahalvlek skrev:"Jag vill inte kalla det tur - du har verkligen jobbat på att lära dig att det är så."
Tack! Jo, jag har jobbat med det, överdoserat poddar, närvaro, meditation mm. Men det var tur att det gick upp för mig i vintras att det var det jag skulle "plugga" 😅, fast jag inte helt begrep hur det skulle hjälpa mig från början... Men hjälper gör det verkligen! 😍
@Andrahalvlek skrev:"Man måste få ge luft åt det jobbiga också! Ut med trollen i ljuset så spricker de 👹"
Så sant! Det behövs! Men det är roligare när jag kan skriva något positivt här 🙄😂😂.

Kram alla! 🧡🌼🦢🌼🧡

Anonym26613

Kram tebax 🌸💚🌸💚🌸

Jag har funderat hur olika dialogerna blir, beroende på vems alkoholvanor vi pratar om. Typ att vi kan till oss själva säga saker vi aldrig skulle säga till en annan. Så är det inte för alls, det finns ju många rakryggade människor här, men för mig verkar den där förbannade "kanske" dyka upp lite då och då. Och jag undrar när jag också väljer att snubbla (för val skulle det vara i mitt fall).
Har ingen aning vad detta har med din tråd att göra. Ibland ger du mig bara associationer där jag sedan gör en likhetstecken mellan oss. Så behöver det inte vara.
"Vi får dricka", men först ska vi njuta av livet 💚🙏

@Soffi Gott att gårdagens tankar var lättare att hantera. Tänk vad härligt när du kan börja umgås som du vill, med dem du vill! Och nästa år får de ordning på partytältet när du är där igen👍💪. Tror också dina tankar kommer lätta när midsommarhelgen är över. Såklart det inte är kul att vara strandad när man hade helst varit nån annanstans. Personligen tycker jag du gjorde rätt val, inte värt att chansa!!
Kram!!!🥰🤸‍♀️🧚‍♀️💫

@Soffi En vacker utsikt tröttnar man aldrig på Soffi.😍 Du fixade ju midsommar galant trots allt. Lite surt att vara helt själv kanske men helt rätt att ta Coronan på allvar! Nu när deltavarianten tar över också. Nu fick de andra (med tummen mitt i handen vad det verkar😅) klara sig utan dig. Bra, då fick de chansen att lära sig något nytt, och längta lite extra till att du är med nästa gång.

Kram 🥰

Morgonreflektion...
Jag har sovit uselt i natt, så det kan bli lite rörigt idag - igen 🙄😂

@Miss Mary Poppins skrev:"Har ingen aning vad detta har med din tråd att göra. Ibland ger du mig bara associationer där jag sedan gör en likhetstecken mellan oss. Så behöver det inte vara."
"-Jag förstår, sa han som ingenting begrep." En sägning av min mor som dök upp i mitt huvud. För jag tror jag förstår 🤔. Våra inre dialoger och våra (tidigare) alkoholvanor är ju verkligen olika ... men ändå så är vi många som tänker och funkar lika ... vi tolkar vad andra skriver utifrån oss själva ...
Men det spelar ju ingen roll! 😅😂 Det är ju känslan av "Jag är inte ensam" som är viktig, att vi kan identifiera oss med varandra. Tips, råd och peppning från dem som förstår och som man vågar vara öppen om sitt problem med är jätteviktiga. Det är ju det som får oss att våga och orka resa oss upp på skakiga ben och börja vandra mot ett bättre liv - och bli lite starkare dag för dag! Helt otroligt fantastiskt egentligen!💖

@Sattva skrev:"Gott att gårdagens tankar var lättare att hantera."
Ja, jätteskönt! Jag behöver nog lite mer tid än andra för att tänka och bearbeta ... 🤔🤔🤔🙄🙄 ... ???? 😝Eller kanske inte - det har jag ju faktiskt ingen aning om!! Det jag vet är att jag ger det mer tid nu, det jobbiga får lov att vara tills det går över, tills jag skapat lite distans och försökt att se det för vad det är... Förut skulle ju det jobbiga -Bort! -Snabbt!

@Torn skrev:"En vacker utsikt tröttnar man aldrig på Soffi.😍"
Nej, men ni kan ju tröttna på mitt "tjat" 😂. Och ... tänk om någon av er kom hit och såg ... och tänker att "-Öh, jaha? Det här var ju inte så märkvärdigt vackert ... lite skog, en "pöl" och ...???"
-Men det struntar jag också i! 🤣🤣🤣
@Torn skrev:"Du fixade ju midsommar galant trots allt"
Japp😁! Tack! 💃💃💃

Jag funderade mycket igår omkring det faktum att jag ibland tycker det är skönt att höra/läsa stories av/om dem som lyckas sluta dricka men det tar lååång tid innan de mår speciellt mycket bättre. Att de känner det jätteskönt att slippa alkoholens direkta negativa påverkan, men att "resten" tar lång tid, eller kanske inte blir bättre alls.
För det mesta vill jag suga i mig "solskenshistorier" - att allt blir sååå mycket bättre relativt fort ändå, bara några månader, kanske ett år. Det ger mig en morot ... nej - en gigantisk chokladask 😋😜 - att se fram emot.
Men som sagt, jag behöver se båda sidorna... Jag tror att det handlar om mina förhoppningar och förväntningar 🤔.
Jag hoppas och tror att "allt" blir mycket bättre när jag är nykter, att jag kommer att må mycket bättre. Ja, det gör jag ju redan - mår bättre 😅😂.
Men jag vill/vågar inte ha för stora förväntningar på att "allt blir fantastiskt"... Rädd för att det blir en snubbeltråd om jag har för stora förväntningar.
Jag tror det handlar om min story, hur och varför jag blev beroende. Mitt alkoholbruk började inte med "party, party", även om jag visst festade en del som ung ... jag kan idag se att alkoholen var främst medicin redan i tidiga tonår. 😥 För att jag inte hade eller fick lära mig något annat sätt att hantera mitt liv.
En skrämmande tanke slår mig ... jag vill INTE romantisera alkohol ... men tänk om jag inte ens hittat den ...
Det borde vara ett skolämne: Strategier för att hantera livet, tankar och känslor!!!
Det jag fick lära mig var att det är kunskap och prestation som räknas. Och det ser väl likadant ut nu? Och psykisk ohälsa bland unga ökar ... 😩😩
Inte ska man väl behöva passera 40 år, med råge, innan man förstår att alkohol, droger eller andra beroenden inte är "lösningen", att det finns andra sätt?
Nåja, bättre sent än aldrig. Det går nog att lära även gamla hundar att sitta. Men det tar tid. Det är nog därför jag vill hålla förväntningarna nere, jag har mycket att lära.
Men förhoppningen är naturligtvis att jag har fel 😁😂🤣.

Efter att ha gått i dessa funderingar igår så satte jag mig i bilen. På radion spelade de en ny låt (jag tror den är ny, den var ny för mig iaf): Instruktionsboken med Miss Li.
Slumpen, sammanträffande? Jag vet inte ... men klockrent!

Lika klockrent och LÄTT kom faktiskt också mitt svar igår när jag "fick" två flaskor vin som tack för hjälpen med häst-flytt. Jag skriver "fick" inom citattecken för jag tog aldrig emot dem.
Det kom bara rent spontant när givaren skulle hämta dem ur sin bil:
-TACK! Så snällt! Men jag har faktiskt slutat dricka vin helt, jag mår inte bra av det längre. Får jag bjuda dig på dem?
Inga konstigheter. Flaskorna hämtades aldrig och vi fortsatte bara att prata om ditt och datt..
Skönt! 😅
Jag kan visserligen ha gubbens förråd hemma. Men att ha två "ärligt förtjänade egna vinflarror" stående - NEJ, så dum är jag inte 😅!

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram och go' måndag alla!🧡🌼🦢🌼🧡

@Soffi skrev:" att ha två "ärligt förtjänade egna vinflarror" stående - NEJ, så dum är jag inte 😅!"

Grymt bra gjort! Att finna dig i stunden och tacka nej på ett ärligt och trevligt sätt. Full pott på den tentan!

Kram 🐘

@Soffi Håller med AH, vilket bra, spontant svar!! Jag går o nästan längtar efter att få tacka nej till alkohol. Händer så sällan att jag blir bjuden, "alla" har ju gått på myten om mig själv som hälsosam yogi som inte dricker alkohol...Just det ja, myten är ju sann nu🥰🥰🥰
Håller med om att de unga behöver få redskap att hantera jobbiga saker. För det händer ju hela tiden. Det är en del av livet...

Gällande att läsa andras stories, tror jag man har behållning av alla sorter. Och de kan ju gå i perioder också. Tyckte jag hade det trögt med ett envist sug länge, men så vips var det som om pendeln slog över o nåt hade hänt. I själen liksom landade det att alkohol aldrig kommer att vara ett alternativ. Jag visste det tidigt intellektuellt, men det tog typ 5 mån att sätta sig i själen. Befrielse!
Kram!!!🥰

@Andrahalvlek skrev:"Full pott på den tentan!" @Sattva skrev:" vilket bra, spontant svar!!"
TACK! Ja, det var så skönt att "det bara kom"! 🐸🐸🐸

Tisdag morgon och bar tre dagar kvar efter den här 😁!
Tankar på jobbet ... det löser sig! Nja, kanske inte av sig själv ... men jag kommer att finna ut vad/hur jag ska göra 🙏😊.
Tankar på livet - här och nu har jag det fantastiskt bra 😍!

Jo, jag har sovit mycket bättre i natt 😅😊.
5,5 timmar, iofs fortfarande för lite, men jag har sovit djupt och jag har drömt mycket. Då mår jag bra 🥰!
Djup- och REM-sömn saknas mig ofta senaste tiden och då mår jag inte bra. Jag förstår kopplingen mellan sömnkvalitet och mående, men inte riktigt hur jag kan påverka kvaliteten.... Det ger sig!

Jag har inte så mycket mer att "rapportera" idag.

🤔 kanske ska jag nyttja tiden till ... en morgonmeditation för första gången?! Nu när vanan med kvällsmeditation faktiskt verkar sitta.
Meditation... Mindfulness... Det där "bullshitet" som jag blev så förbannad på - förut 😅😂.

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram!🧡🌼🦢🌼🧡

@Soffi skrev:"Tankar på jobbet ... det löser sig! Nja, kanske inte av sig själv ... men jag kommer att finna ut vad/hur jag ska göra"

Bra där! När jag fick det tankesättet efter ca 5 månaders nykterhet så blev mitt liv busenkelt.😍 Det som går att lösa löser jag på bästa sätt, lugnt och fint och utan att stressa upp mig. Saker som inte går att lösa skiter jag fullständigt i, utan att stressa upp mig. Det verkar vara melodin för mig för att må bra har jag märkt.

Du verkar vara inne på samma spår! 🤗

@Sattva skrev:"Nedräkning till semester alltså?"
Nej ... 🙄 Bara den vanliga nedräkningen till helgen 😂. Jobbar ett par veckor till efter denna.
Lite lustigt. När jag drack längtade jag aldrig så mycket efter helgen som jag gör nu 🤔. Fast det är klart, jag hade ju "lördag hela veckan" ... iaf på kvällarna ... och morgnarna var "måndag hela veckan" ... typ .. 😞

@Torn skrev:"Bra där! När jag fick det tankesättet efter ca 5 månaders nykterhet så blev mitt liv busenkelt.😍" @Torn skrev:"Du verkar vara inne på samma spår! "
Japp 😁.
Jag är, tror jag, en i grunden positiv och lösningsorienterad person, "problem är till för att lösas". Men, jag märker att jag tappar bort det när jag sovit dåligt. När jag sovit länge (nåja) och djupt som igår så leker livet 💃.
Så jag kopplar min sinnesstämning mer till sömn än till nykterhet 🤔.
Jag har funderat ganska mycket på vad du skrivit @Torn. Att du kommit fram till att du behöver ca 7 timmar sömn och att det inte spelar någon roll om det är bara natt eller natt + tupplur.
Jag tror jag behöver ca 8 timmar. Jag blir pigg de dagar jag sovit "som vanligt" runt 5 timmar på natten plus två tupplurar på dagen om ca 1,5 timmar var. Men det är ju sällan det går att få till 😒. Jag skulle behöva längre nattsömn - en hård nöt... Men allt går utom spädbarn och trasiga klockor... Det blir lättare till hösten/vintern när det är mörkt och svalt på kvällarna så jag kan lägga mig tidigare iaf några dagar i veckan. Jag är alltid som piggast runt 3-4 på morgonen, har alltid varit det "no matter what".
Knepigt.
Men det är nog mest för att jag sovit dåligt i natt igen 😅.

Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram!

@Soffi Tack för dina fina ord i min tråd. Du är för snäll :) Det där med att skriva, det händer mig om och om igen. För jag tänker att jag har så klara tankar i min hjärna som bara behöver bli nedskrivna, men jag känner alltid vid tillfället att jag inte är redo att skriva ner dem på ett sådant sätt så att andra kan förstå dem fullt ut. Det blir alltid rörigt, men det får väl vara ok att det är så. Har tänkt att svara på dig om sömn, men har inte blivit av förrän nu.

Av de 3 saker som jag har gjort för mitt mående som är viktigast så är nykterhet nummer 1 och på plats 2 och 3 kommer sömn och meditation. När jag var nynykter var jag trött ett bra tag innan det började ordna upp sig. Vad jag gjorde med min sömn var att jag började köra med en kvällsrutin där jag till slut somnar inom en viss tidsram och sen går jag upp vid ungefär samma tid varje dag. När jag inte jobbar vaknar jag max en halvtimma senare och är kanske något långsammare på att komma igång, men i övrigt ingen skillnad. Jag låter bli tupplurar(min version av AHs höneblundar) under dagen. Det tog ett litet tag men till slut fick jag in en rutin som fungerade bra och jag blev piggare på dagarna samtidigt som det blev lättare och lättare att somna på kvällen. I början hade jag Attarax som jag fick mot ångest som hjälp men den slutade jag med sen och har inte tagit den i år tror jag. Det jag var rädd för var att hamna i en rytm där jag var trött på dagen men sen inte kunde sova på kvällen, men är väldigt sällan att jag inte kan somna ganska snabbt.

Nu händer det tyvärr att jag halkar ur rutinen. Igår kväll t.ex så kollade jag fotbollen och sen skickade jag ett jobbmail efter och sen vet jag inte riktigt vad som hände för jag var trött men jag var nog vaken lite väl länge in något tafatt försök att krama ut lite mer ur dagen än vad där fanns att krama ut. Så idag är jag lite trött, men jag ska hålla mig vaken och kanske lägga mig något tidigare än min vanliga rutin för att få ut lite mer sömn.

På ett sätt gör det väl att jag känner mig gammal i och med att jag har en läggdagsrutin för mig själv, men jag är ok med det på något sätt ändå. Jag är ju trots allt äldre än vad jag var förr.

Jag förstår att det säkerligen inte är lika enkelt för dig med barn och allt men kanske det går att försöka att styra upp det något till några riktlinjer när det kommer till sömntider? Eller är det helt omöjligt?

Underbart! Ja, idag mår jag så himla bra!

Det är svalare, var det även igår så nu har jag skönt inne 😊, regnar lite så att luften blir friskare 😊.
Katten gick ut sin vanliga rondering efter frukost, trots regnet, kom in för ett tag sedan blötare än en skurtrasa och sååå mysig 😝, skulle ligga i knät naturligtvis! Det är klart att han fick! Morgonrock eller badrock, same same, båda går att torka sig på 😂🤣🤣🤣. Nu har jag bytt till en torr, tur att jag har flera 😂. Tänker jobba hemifrån idag så jag får sitta och ha det bra en stund till 😍.

@Sattva skrev:"Sömnen är ett gissel, håller med!!!"
Ja. Igår var jag ju så trött. Valde att jobba hemifrån, av flera anledningar, men nästan mest för att kunna sno år mig en tupplur på morgonen/fm. Ett förmiddagsmöte och sedan skulle jag iväg ett ärende - efter det kan jag ta en tupplur till 😊😴... Skit också!! Ett möte till som jag förträngt!!
I bilen på väg för att uträtta mitt ärende kände jag en välbekant känsla.
Irritation. Så där muttrig och tvärsur ... en riktigt "äcklig" känsla ... som jag kände igen så väl. Som jag känt mååånga gånger när mina planer sabbats ... och jag inte fått dricka som jag vill 😣😓.
Nu kom alltså samma känsla över mig när jag "inte fick" vila/sova som jag ville ... FY!
Jag har tänkt flera gånger senaste tiden att "det är inte vettigt hur mycket jag tänker på när jag ska få sova nästa gång" ... Inte ska väl livet gå ut på att sova?
Nåja. Det är ju betydligt sundare att längta efter sömn än efter alkohol. Och min hjärna har rätt nu när den "larmar" att jag behöver sömn för att "överleva"/må bra. Förut hade den fel. När den larmade om att jag kommer att "dö" om jag inte fick dricka...
Tacksam över omprogrammeringen! 😅
Och - det löste sig så att jag kunde ta en timmas lur på eftermiddagen också 🥰!
Alltså fick jag en härlig kväll då jag kände mig utvilad och glad 😊, samt att jag har sovit sååå gott i natt! 😅😅😂
🤔🤔 Jo, jag har märkt det förut också, att jag sover bättre på natten om jag fått vilostunder på dagen innan.🙃🥴🤪. Fast, det var ju svalare också 🙏🙏🙏.

@TappadIgen TACK för ditt engagemang! Men -Oj! Är man gammal om man har en kvällsrutin för att sova? 😂
För det har jag, det är inte alls omöjligt 😅 (jag har inga barn).
Jag har inga problem att somna, har aldrig haft, jag tillhör typen som knappt är medveten om att jag lagt huvudet på kudden innan jag sover, iaf 99 gånger av 100.
Mitt problem är att jag vaknar flera gånger på natten och oftast för tidigt på "morgonen", typ vid 2 - långt före klockan ringer... och efter 2 går det inte att somna om. Plus att jag ofta sover oroligt och vaknar tröttare än när jag lade mig.
Så jag har en rutin för att förbättra sömnkvaliteten. Jag har till och med köpt mig en aktivitetsklocka i vintras enkom för att logga min sömn, se samband, och försöka förbättra rutinen...
Jag har fasta sovtider. Eftersom jobbet kräver att jag går upp kl 4 så ska jag lägga mig omkring 21.
Inget kaffe, bara koffeinfritt te, efter 12 på dagen.
Inga skärmar, blått ljus, efter 18. Undantag att snabbt leta upp podd eller liknande på telefonen för att lyssna på på kvällen. (Fuskar någon gång emellanåt för att läsa här på forumet om jag känner att jag behöver, dock inte så ofta.)
Så lite nya intryck som bara är möjligt på kvällen - absolut inte TV! (Undantag film ibland på lördagar tillsammans med gubben - han är svårt TV-beroende 🤣).
Minst en timma på kvällen för att låta dagens intryck landa in och ebba ut (jag är HSP).
Ingen mat efter kl 18.
Osv, osv...
Problemet med sommar är att det blir för varmt, jag hinner inte vädra ut värmen innan jag måste lägga mig och även om sovrumsfönstret är öppet så hindrar mörkläggningsgardinerna effektiv vädring under natten 😟. Det medför att jag vaknar och flyger upp med hjärtklappning redan efter någon timma. Inte inbillad hjärtklappning, en bra natt har jag en sömnpuls nästan 10 slag under vilopuls och är jag för varm så ligger pulsen i snitt nästan 10 slag över vilopulsen, trots att jag sover, det blir ju typ 15 slag i minuten "för mycket"!
Angående puls så kan jag också se något "märkligt" 🤔🤔🤔. När jag sover dagtid, mina tupplurar, så har jag i snitt 5 slag lägre puls än (för mig) normal sömnpuls en "bra" natt. Någon som känner igen det???
Kanske är mina gener sådana ... för 10 000 år sedan var det jag som hade vaktpasset på småtimmarna så att ni skulle kunna sova lugnt 😂!

Oj, det blev mycket om sömn idag med - men:
Jag är okej som jag är.
Jag gör så gott jag kan - det räcker bra.

Kram!🧡🌼🦢🌼🧡

Anonym26613

Du verkligen kämpar med sömnen. Jag vet inte om pulsen, men märker att jag sover djupsömn lättare på dagen och då är väl pulsen lägre. Eller?
Jag har en tyndgtäcke och sover mycket bra. Ibland äter jag melatonin, men har inte behövt det på 2 månader 💪💚

Har du gjort en sömnregistrering. Tänk om du har sömnapne eller något? Nu spårar jag ur igen 😅🤣

Kram 💚🌸💚🌸💚