Första gången ja skriver eller är inne och läser på ett sånt här forum. Ja är 30 år och har varit nykter sen den 27 juni 2015.

I nästan 10 år så har ja druckit bort min ångest. Ångest över att alltid känna sej misslyckad och ensamen. Fast ja inerst inne har vetat om att ja är inte ensam.
mina flickvänner kom alltid 2:a efter spriten. Är singel sen feb 2015. Den 27 juni så drack ja inget innan ja gick till jobbet och ångesten följde med och ja klara av att jobba 2 timmar innan ja bröt ihop framför min chef. Hon körde in mej till visby på alkohol och drogrådgivningen. Och ja grät igenom mitt första möte för ja kände mej så svag och ynklig och jag hade ont i precis hela kroppen.
Månaderna efter mitt första möte va ett rent helvete de ska man inte sticka under stol med. Grät varje dag/kväll.
I november började ja gå en dagbehandling på 5 veckor och den va väldigt nyttig. Att få lära sej om sjukdomen. Just nu går jag efterbehandling fram till sista augusti 1 dag i veckan och 2 aa möten varje vecka.

Har varit när många gånger och ge upp och börja dricka igen men ja är rädd för att ångesten kommer ta död på mej. Har ett självmordsförsök bakom mej som va ett resultat av sån stark ångest att ja inte såg nån annan utväg. Efter mitt självmordsförsök så började ja dricka ännu mer och ljuga ännu mer och började gömma sprit precis överallt. Tuggade minst 1 paket tuggummi och ett par påsar fishermans friends på jobbet för att ingen skulle märka att ja hade druckit.
Just nu när ja närmar mej 7 månader så är ja fortfarande kvar i att ja ser inget roligt i nått. Allt är tråkigt och allt känns meningslöst bara. Har funderat på att börja smygdricka lite när ja är hemma men ja vet att ja inte kan hantera de.
Ja vet inte vad jag ska hitta på för att få tillbaka lite glädje i mitt liv. För om de är såhär de är att vara nykter alkoholist så vet ja inte om ja orkar me att leva utan flaskan.

Gotlänning30

Saknar inte att vara full varje dag. De ja saknar är att ja blev så nollställd när ja drack. Ingen ångest ingenting. Nu är allt bara en känslomässig storm. Så mycket som ja gråtit de senaste halvåret har ja inte gjort i hela mitt liv. Vissa dagar blir ja så irriterad av småsaker så ja vet inte va ja ska ta mej till. Sen ja slutade att dricka så har ja inte haft en endaste ångestattack. När ja drack så kom dom rätt ofta. Bara låg och skakade på golvet och va nästan paralyserad.
Jag vet att ja gjort rätt val. Men beroende hjärnan gör sitt bästa för att ja ska trilla dit igen.
En dag i taget har gett mej snart 7 månader nykter. Vissa dagar är ja väldigt stolt över mej själv men vissa dagar avskyr ja mej själv för alla lögner och svek man ställt till med

Gotlänning30

När jag berättade för min farfar som är 85 att jag hade alkoholproblem så tog han de på väldigt stort allvar. Han ringer nästan varje dag och stöttar mej. Jag skulle gå sönder om ja va tvungen att ringa han och säga att alkoholen vann över mej. Ja krigar på mest fö r min skull men oxå dom närmaste som vet om allt de här.
Jag spenderar mycket tid vid en kompis och han fru och deras 2 barn. Jag är gudfar åt den minsta och såfort ja kommer in genom dörren så får man en stor kram och sen ska de lekas eller bara busa. Då känner ja mej lyckligt lottad. Men den känslan försvinner såfort ja åker hem. Så ja vet att de finns lyckliga känslor i mej och ja ska lära mej att ta vara på dom bättre.

Ebba

Skriver och beskriver hur det kan vara och har varit.
Blev väldigt påtagligt vilken mänsklig förlust det är när någon går förlorad till alkohol/droger/missbruk - när du beskrev hur glada dina gudbarn blir när du kommer!
Tänk om du inte kom...
Så häftigt när människor lyckas vända skutan och komma tillbaka.
Bra gjort.
Var rädd om dig :)

Gotlänning30

Så mycket. Att dom små liven som inte ens är mina egna kan göra så mycket för en utan att veta om de ens känns väldigt härligt.

Gotlänning30

Sömnen Gör mej tokig. Imorse fick ja skicka till chefen kl halv 7 att ja inte somnat och att ja inte orkade gå till jobbet. Mina sönntabletter funkar inte alls lika bra längre. På helgerna bryr ja mej inte om ja sover eller inte. Men när sömnen går ut över jobbet så börjar man tvivla om de är rätt val man gjort. Orolig att de inte ''släpper'. Vill somna trött och vakna pigg nångång

Leverjag

Har du haft sömnproblem innan du drack alkohol? Tar du kaffe, the eller nikotin på kvällen? Har du regelbundna vanor då du lägger dig?

När du druckit länge blir sömn och belöningssystem ur balans. Det tog ca tre veckor innan jag började känna en förändring. Nu senaste veckorna har jag blivit riktigt trött på kvällen och äntligen fått tillbaka en någorlunda vettig sömnrytm. Sov inte mycket när jag drack. Motion, promenader i dagsljus och regelbundna vanor och nu 12 veckor utan A har gjort min sömn mycket bättre!

Motion på dagen, nedvarvning i god tid och avslappning innan sömn är bra. Ett varmt bad, en tråkig bok, svalt sovrum med frisk luft, te som lugnar mm. Har du testat avslappningsljudspår? Finns mindfullnessappar för insomning. Finns en hel del att läsa om sömn och olika saker man kan göra för att rätta till sömnen.

Tycker du kämpar så bra. Hoppas du är utan A en längre tid och får ordning på sömnen (och oro, ångest och stress som också minskar avsevärt)!

Kram

Gotlänning30

Innan ja började dricka har ja inte så mycket minne av men när ja va aktiv så hade ja inge problem med sömnen. Dricker kaffe efter jobbet typ vid 17 sen dricker ja inge mer. Men ja ska börja kolla på avslappningsljud. Har aldrig testat sånt men de ska ja göra.
Tack för tipsen.
Jag har ett spelberoende också som spökar rätt mycket med mej. Man blir utsatt för spel hela tiden. Kan inte ens gå in på Aftonbladet längre för alla spelreklamer. Med tiden kommer de tillbaka så de är bara att fortsätta vänta tills de släpper

du gör Gotlänning30!! Jag läste om din ångest, din gråt och din kamp.... har du prövat att gå till AA? Där delas mycket livssmärta men också mycket glädje. Så fint att du har både farfar och gudbarn och att du tar till dig den värme och det stöd du får! Önskar dig massor av kärlek, värme och kämpakraft! / mt

Gotlänning30

Ja går på AA 2 ggr i veckan och en dag med efterbehandling 2 timmar i veckan.
Efterbehandlingen slutar sista augusti och då har ja lagt in om att få gå vidare 1 år till. Så ja hoppas de går igenom.

Gotlänning30

Igår hade ja varit nykter i 7 månader. Kämpar varje dag med att finna glädje. Sömnen är som bortblåst. Har inte sovit på länge och i förrgår så tog ja 4 propavan 25 mg utan att somna. Va helt sjukt trött på jobbet dan efter. Ska till läkaren imorn och försöka få han att skriva ut nått starkare. Laddade ner en app med avslappnings ljud men kände mej stressad av att veta att ja inte kan sova längre. Svårt att koncentrera mej. När dom kommer på en app som stänger av hjärnan i 5 6 timmar så kommer ja garanterat ladda ner den