@Andrahalvlek Ja, håller med, det är viktigt att aldrig glömma hur det var. Tror också att det är viktigt att sätta ord på hur det var, även om det många gånger är plågsamt. Det är en läkande process att göra det och faktiskt som du säger traumatiskt många gånger. Så den egna traumabehandlingen är att prata om det och se den stora skillnaden som inträffat. Kan känna mig tjatig många gånger när jag gör mina tillbaka reflektioner, som att det är ju passerat nu. Men det är ändå en läkeprocess att göra det, för det är en lättnad för mig att veta att jag inte är där jag var, idag. Och att det går att bli fri. Det kan jag också förundras över, men jag ser ju att det går och att det är på riktigt.

Du är en stor förebild, du visade och visar att det går att bli fri och leva ett hur bra liv som helst som nykter❤️

@Kaveldun Tack! Du kommer också att komma ut på andra sidan, det är jag helt övertygad om. Jag tycker om att läsa om hur du reflekterar över dig själv och din omgivning och du för så kloka resonemang❤️

@vår2022 Det låter härligt med dina dagar i fjällen. Även om du inte har en bergsget inom dig (vilket jag nog tänker att du har) så är det inte vem som helst som ger sig ut på tur i fjällen. Så härligt att du kan njuta så fullt ut! Du är verkligen grundad!

Ha det fortsatt bra på din resa! Kram!

Hemma igen från fjällen. Är ledig även idag. Skönt att få sova i den egna sängen igen, vi köpte ju ny för ett halvår sedan och det känns fortfarande lyxigt. Har inte sovit så bra när vi var borta, mest för att det var en trång säng och att även hunden skulle få plats i den. Är så glad över att det varit så lätt att ”bo” med alkohol runt om mig dygnet runt i 4 dagar. Inte varit sugen överhuvudtaget och inte haft tankar på att jag önskat jag kunde dricka som de andra. Det har verkligen varit en icke-fråga och så naturligt att dricka alkoholfritt. Jag har inom mig känt mig så stolt och fräsch över att inte dricka alkohol och funderat på om de andra ändå inte är lite avundsjuka på mig😂. Ingen har frågat något om varför jag inte dricker och jag har inte heller sagt något då de inte frågat. Funderade på att säga något, men tänkte att de berättar ju inte varför de dricker alkohol, så jag behöver inte berätta varför jag inte dricker. Kanske ville de inte fråga för att de trodde det var känsligt ämne eller så brydde de sig helt enkelt inte.

Nu ska jag strax ta en löptur med min hund i skogen, packa upp och tvätta, städa huset och ta en titt på hur det ser ut i trädgården. Göra allt i lagom fart och njuta av denna lediga dag. Ha det så gott!💕

@vår2022 Hel rätt tänkt. Jag säger också numer endast någonting om någon frågar varför jag inte dricker alkohol. Jag behöver inte berätta om det för alla. Frågar folk så svarar jag. De flesta blir bara imponerade. En del ställer följdfrågor, och då svarar jag. Jag försöker aldrig ”övertala” någon. Viljan till förändring måste komma från individen själv.

Jag har en kompis sen många år, som jag har kontakt med via Messenger nästan varje vecka. Hon borde sluta dricka helt. (Vi har festat ihop en hel del back the days.) Jag har tydligt deklarerat för henne att jag finns här om hon vill chatta om hennes drickande, men jag tjatar inte på henne alls.

Hon har gått på några AA-möten och dricker nu ”bara” folköl. Hon är illa däran som sjutton, men jag tjatar inte. Jag finns bara här om hon behöver, och hon vet om det. Vi chattar om annat också. Hon är min första ”sponsie”. Det kallas dem som man är sponsor för inom AA-kretsar. Jag har dock inte gått på AA, jag är ju dedikerad faktametoden som du vet.

Kram 🐘

majken_r

@vår2022 Tänker att det är lyxigt att känna att det är skönt att komma hem, sova i egen säng🙌🏼 Det låter som du haft en fin vecka, och gott att alkohol inte påverkar dig! Jag var väldigt ängslig tidigare för vad jag skulle säga om någon frågade varför jag inte drack. Numer är det enkla svaret min hälsa. Det var skammen som gjorde att jag tidigare famlade efter något neutralt svar som inte skulle avslöja mig. Tänk vad jag lärt mig om mig själv här, och av dig! Kram💓

@majken_r Funderar lite på vad jag själv tänkte om folk som inte drack tidigare. Tänkte nog att personen var religiös😂, så galet, att personen var absolutist pga principiella skäl, att personen var en ”torr” och lite tråkig person med kontrollbehov eller att personen var gravid. Det har egentligen inte funnits så många som inte dricker i de sammanhang jag varit i. Folk har blivit för fulla men tanken var då mest att personen inte tål sprit eller alltid drack för mycket. Man skrattade åt hur fulla folk blev, om det inte blev våldsamt förstås. Senare i livet när jag började dricka oftare och mer och blev fast i alkoholen, kunde jag bättre se vilka som också hade problem med alkohol. Så förmodligen tänker de med egna alkoholproblem att en person har alkoholproblem om den inte dricker, och de som inte har problem tänker mer att man är sund som inte dricker. Att man projicerar den egna alkoholskammen på andra och är rädd för att bli avslöjad. Men när man befinner sig vid en punkt, där både du och jag är nu, så har alkoholskammen bytt skepnad till nykterhetsstolt och det är inte skämmigt att säga att man inte dricker pga sin hälsa. Det är ett sunt och ansvarsfullt beteende😁. Ha det gott och kram❤️

Lite reflektion så här på fredagsmorgonen. Jobbar hemifrån och kan ta det lugnt med kaffe i sängen med min hund tätt intill. Får skriva med en hand då han hela tiden viftar med tassen på min andra hand som han vill att jag ska klia honom med. Så fort jag tar bort handen lägger han sin tass på den och tittar på mig stint, klia!😂. Min fina, tillgivna och härliga hundkompis🥰. Det är verkligen något speciellt med att ha en fin kontakt och relation med sin hund. Att ömsesidigt kunna tolka varandra och vara ett team som jobbar ihop, på bådas villkor och med tillit till varandra. Det är inget som bara kommer av sig självt, det är något som växer fram som i vilken relation som helst. Det blir det man gör den till och som man vill ha den. Kan i mångt och mycket jämföras med barnuppfostran och där skam, skuld och negativ förstärkning skapar dålig relation medans tålamod, kärlek, tillit och positiv förstärkning skapar god relation.

Nu har jag börjat komma igång på mitt nya arbete med mina uppdrag och många möten av olika slag. Det är fortfarande mycket nytt och jag träffar många nya kontakter som jag kommer att samarbeta med. Det finns så mycket kunskap att hämta och det gäller att försöka avgränsa till mina uppdrag, men allt är så otroligt intressant. Jag känner verkligen en skillnad i mitt självförtroende och i min självkänsla jämfört med när jag drack. Tidigare kände jag lite obehag av att prata eller ställa frågor i sammanhang jag inte var trygg eller men nya okända människor. Nu pratar jag på och frågar ”dumma frågor” (som egentligen inte finns) utan att känna obehag av att jag ställer frågor. Jag vågar fråga, vilket jag tidigare undvek för jag kände mig ”dum”. När jag ändå frågade tidigare, blev jag efteråt lite skakig med obehag i kroppen. Jag undersöker mig själv nu nyfiket och märker att obehagskänslorna inte kommer som ett brev på posten. Tidigare har jag ofta varit i situationer då jag berättar om projekt jag drivit, resultat, effekter mm och alltid varit nervös flera dagar innan och känt obehag. Varit smått skakig av nervositet och har verkligen fått anstränga mig att hålla min presentation. Jag har ännu inte hållit i dragningar eller liknande, men det kommer att komma framöver. Jag har funderat över hur det ska gå, men jag känner en skillnad i möten jag deltar i och att det verkar som att känslorna av obehag inte kommer att yttra sig på samma sätt. Jag vågar ta för mig på annat sätt och jag mår inte dåligt när jag gör det.

Den enda slutsatsen jag kan dra är att det beror på att jag inte dricker längre och att min hjärna har kommit i balans. Det har gett effekt på mitt självförtroende och min självkänsla. Det har gett effekt på att jag mår mycket bättre, är gladare, tryggare, balanserad. Att skam och skuld lyser med sin frånvaro och att jag räknas, eller framförallt att jag räknar in mig själv att jag kan, duger och har något att komma med. Fy fan vilken skön känsla! Jag kommer att medverka i dragningar i större sammanhang, men det kommer ju att gå bra! Jag behöver inte oroa mig över det. Även om något skulle gå lite snett så gör det inget, jag kan hantera det också. Shit happens!😂. Det är helt otroligt vilka effekter en nykter tillvaro ger! Att jag skulle äventyra denna fantastiska tillvaro mot ett glas vin, finns inte på kartan och kommer aldrig att hända. Jag som kämpat så med dåligt självförtroende och självkänsla, den goda har funnits där men har dränkts i alkohol och färgats till svart. Tänk att jag inte fattat vilket gift alkoholen är, hur den förgör och maler ner en bit för bit tills knappt inget finns kvar. Den sliter bort allt skydd, all värme, all näring, alla muskler, alla hjärnceller, all kärlek och till slut finns bara skalet kvar som inte hålls upp av något och som till slut säckar ihop och dör. Kanske är jag lite väl dramatisk, men så skulle det blivit för mig och jag fortsatt dricka.

En annan effekt av att sluta dricka är att jag fått kontakt med mig själv och mina inre nedtryckta känslor. De känslorna som alkoholen bedövade så att jag inte kunde se eller nå dem. Jag ser och når dem nu. Jag kan ta hand om dem och vårda dem. Förlösa och reparera dem. Prata med den lilla vår2022 och säga att det är ok, det kommer att gå bra. Du är trygg nu och du duger som du är. Du är t.o.m. bra. Nu kan lilla och stora vår2022 ta varandra i handen och färdas i den värderade riktningen de vill gå i och tillsammans omfamna livet❤️.

Ha en riktigt fin fredag alla kämpar där ute💕

@vår2022 Så glad för din skull 🥰 Att du märker så stor skillnad på din självkänsla och självförtroende. Och för att du trivs på nya jobbet. Och nästan allra mest för din fina relation till din vovve ❤️

Kram 🐘

Tittar in och säger hej @vår2022 , i det vidare livet, som jag besöker för första gången😊. Tassar lite på tå här hos er som slutat dricka och blir inspirerad. Kram🌹

@Allegra Hej!👋 vad trevligt att du besöker mig😁. Jag brukar läsa ”de senaste kommentarerna” och det är från alla delar i forumet. Man får en blandad kompott av allt och det vi alla har gemensamt är att vi vill göra en förändring i vårt drickande av alkohol. Så tassa inte på tå, du är hjärtligt välkommen i alla delar av forumet som är till för oss alla.

Ha en fin lördag! Kram❤️