Hej! Jippie nu har jag varit helt nykter snart en hel vecka!
Det var länge sedan jag var nykter så länge. Mitt drickande har snittat på en dagsranson på 1,5 flaska vin + 4-6 starköl varje dag i säkert 10 års tid. Innan dess låg jag på 6 burkar 4,5 % cider per dag. Började dricka destruktivt när jag var runt 20 år och sedan har bara åren rullat på... Idag är jag snart 40 år, inga barn men sambo och har heltidsjobb som jag alltid skött.

Det har varit en tuff nykter vecka med hemsk abstinens, nattsvettningar, men jag har en stödklinik med underbar läkare och terapeut jag får hjälp/stöd från samt läkemedel för att bli nykter; bland annat antabus, campral, naltorexol och nu i början octascan (benzoider). (Nu stavar jag kanske helt fel gällande läkemedelsnamnen).

Ja det var lite om mitt nuläge. I morgon ska jag ta blodprover och ta antabus igen. Tacksam att jag får hjälp. Det slår mig nu hur mycket tid jag har "över" - tänkte att om jag skriver och läser här på forumet så går det kanske lite lättare...

Just nu vill jag bara ta en dag i taget. Jag har satt upp som första mål att klara av att vara nykter i 10 dagar. Men suget finns ju där. Undrar om det någonsin försvinner. Nu tänker jag på alkohol ca 80-90 % av den vakna tiden. Jag drömmer om att jag dricker.

Res

Idag har jag känt av korta hugg av sug. Dom har som tur var gått över ganska smärtfritt. Försöker att inte gå in i någon känsla att det skulle vara "synd om mig". Bara släppa greppet helt - om tankarna om alkohol/vin/öl.
Försöker komma ihåg att känna tacksamhet - att det faktiskt inte är lika tufft som de första dagarnas hemska abstinens.
Kram och kraft

Levande

Grattis till 30 dagar det är så bra jobbat ?
Att försöka komma ihåg känslan av ångest och bakfylla hjälper mig många gånger.
Så nu tar vi en dag till kram och styrka till dig

rabarber

Här kommer en hälsning från andra sidan ;) Härligt att höra att det går så bra för dig! För mig traskar det på också. Börjar kännas lite "hemtamt" att vara utan a. Vilket är oerhört skönt.

Hejar på dig! Hoppas det fortsätter på samma bra sätt!

Res

Tack för era hälsningar och "heja" - blir så glad för dom. En dag i taget är ett bra motto att ta till. Det känns också skönt att jag har Antabus i kroppen - för då vet jag att jag inte "kan" dricka - vare sig jag har lust eller inte. I morgon ska jag fylla på en ny dos Antabus hos rådgivaren.
Nu väntar några lediga dagar - både det här veckoslutet och även nästa vecka. Skönt ska det bli att få lite mer ledig tid under dygnets vakna timmar.

Levande: Tack för ditt smarta tips, ja att verkligen gå in i känslan av ångest och den värsta bakfylla - är användbart. Det ska jag tänka på om/när nästa "hugg" av sug kommer över mig. Dit vill man ju verkligen inte tillbaka. Minns ju att jag längtade efter att den första abstinensfasen skulle vara över - och nu är jag ju här! Det är ju inte så att jag klättrar på väggarna av abstinens längre. Små "hugg" av sug är lättare att parera än en långdragen hemsk molande jätte som bara tar över hela kroppen - är värre. Och där har jag varit i flera år - varje dag - när jag har försökt lägga av på egen hand. Hurra vad du är duktig - hur länge har du varit nykter nu, Levande? Du gör det så bra och har alltid så fina ord!

Rabarber: Å vad glädjande att det går så bra för dig längs den nyktra stigen. Ja, ibland kan man få en känsla av "hemtamhet" i nykterheten. Även nyktra helger ska ju nu bli till en rutin. Inte helger fyllda av fylla. Så kul att ha med sig att vi delar samma nykterhetsdag! Hur reagerar din omgivning? Har du haft ett dolt drickande? Hur kunde du dölja ditt drickande för omgivningen -- om du även drack på dagarna? Dom måste ju se dina framsteg! Heja dig och din livsstilsförändring!! Nu kör vi på och har en fortsatt nykter vår! Wow storslaget!

Jag kunde ju dölja mitt eget drickande väldigt bra (tror jag) ;) - jag började dricka efter kl 18 fram till midnatt ca. Bara närmaste familjen vet om att jag drack dagligen - och i mängd. Men jag tror inte dom förstod att jag var så starkt beroende. Det var mycket minttabletter på jobbet och att dra sig undan när/om någon kom för nära.

Kram och kraft - :D

Res

En bra dag. Nu har jag kommit på en bra belöning att ge mig själv - för att jag varit nykter i snart 33 dagar! :D jag räknar ihop vad all alkohol på 33 dagar skulle ha kostat - i mina mängder blir det ju en liten peng - och så sparar jag dom eller varför inte - köpa något nytt - varför inte nya vårkläder?
Är det ett friskhetstecken? I morgon tänkte jag vara så himla käck att jogga in till rådgivaren och fylla på antabus och jogga hem igen. Vi har inget inbokat samtal/rådgivning utan det är bara att ta sin medicin och direkt iväg igen. Det blir en liten bit men jag tar det lugnt - så då går det bra. Har kokat en stor sats med soppa på broccoli, lök, zucchini, sparris och örter. Så gott! Ha en fin kväll! Kram och kraft!

rabarber

Fnissade till vid synen av dig injoggandes, svepande antabus och så joggandes ut igen :)

Det är väl just det jag inte fått till ännu. Motionen. Väldigt trögstartad på den fronten. Skyller på att det är kallt ;) Men jag ska ta mig i kragen! Tycker alla på forumet joggar, gör yoga, lyfter skrot, mediterar och står i. Ligger helt klart efter där - och jag vet ju att det kommer att kännas ännu bättre om även jag får till det.

Jo. Jag var en riktig smygare med mitt drickande. Jag drack ju inte så mycket åt gången, utan smuttade lite nu och då, för att hålla en jämn balans. Och inte trilla ihop. Barnen såg ju mig med ett glas vin varje kväll, men de tänkte inte mycket på det. Blev ju som sagt aldrig märkbart berusad. Nu när jag slutade sa jag ingenting till dem. Tänkte se hur lång tid det gick innan de påpekade något. Det tog två veckor! Ända anledningen var att den yngste klagade på att jag köpte för mycket ramlösa och att det var dåligt för naturen.. Då förklarade jag att jag ersatt vinet med ramlösa istället. Jaha, sa han. Och påpekade senare att han hade läst att det var bra med vin för hälsan... Ja, du. Jag var uppenbarligen en mästare i konsten att mörka ett beroende. Och för barnens skull var det väl "bra". De behöver inte gå i anhörigterapi eller dylikt, vilket är skönt.

Men själv känner jag mig "ny". Framförallt att jag lyckats brotta ner mina demoner och ångesten har släppt. Värt allt.

Hoppas du får en härlig Valborg! Fortsätt kämpa så bra som du gör! Du är en inspiration!

Kram

Res

En nykter och klar fredag - lika molnfri som kvällshimmelen. Tack Levande för dina uppmuntrande ord! Jag blir jätteglad - det betyder mycket!
Sitter med filtar, kuddar och bubbelvatten framför tv:n och någon film som pågår i bakgrunden.
Ja idag har varit en riktigt fin dag i käckhetens tecken! Hi hi det var verkligen så som du Rabarber såg det framför dig - jag ångade in - eller snarare lufsade in - på alkoholkliniken och svepte antabusen och sen lufsade jag iväg igen ;) :D Vilket Hälsoliv - det är ju nästan komiskt - En del atleter tar sportdryck under träningspasset- en ( f d ) fylltratt passar på att fylla på med Antabus...
Ja, man måste ju börja någonstans. ;) Jag har inga direkta krav på att jag ska komma igång att träna - jag tycker bara det är sååå skönt att komma ut och lufta vingarna/själen. Jag känner mig fri när jag ger mig ut och springer/lufsar - tittar på folk, båtar, naturen och kommer in i en slags härlig lunk och närvaro...lyssnar på radio och bara är... Det går ju knappt snabbare än promenadtempo men det gör ingenting. Jag har inte bråttom alls :D

Vad starkt av dig att sluta med alkoholen och göra upp med demonerna - vad skönt för dig och barnen! Du inspirerar mig också! Vi klarar ju det här! :)

Idag var det en liten utmaning här hemma. Sambon skulle köpa öl på mataffären. När vi var vi ölhyllan och han grabbade åt sig några öl tyckte jag lite synd om mig själv - å plötsligt såg jag hur "fina" alla öletiketterna såg ut (dom jag jag aldrig iakttagit på det sättet tidigare...)
Bestämde mig för att aktivt släppa Alkoholtankarna - och fokusera på vad jag faktiskt kan och får göra.
Nu känns det hur bra som helst att slippa vara tung i huvudet - vid den här tiden på fredagkvällarna var jag helt borta i limbolandet. Det var alltid så mycket drömmar och planer - men aldrig blev det något av dom. När fyllan släppte tog ångesten och vanmakten över - jag blev ännu mer handlingsförlamad. Det viktigaste blev att klara av närmaste timmarna.
Jag önskar er en fantastisk Valborg! Tänk att börja maj månad helt nykter - det var länge sedan! Det ska bli så härligt!
kram och kraft!! Tack för era fina ord - guld värt!

vad kaxig jag har varit! Efter att ha gått med i forumet för snart ett år sedan och varit aktiv ett halvår trappade jag ner mitt engagemang. Nu hittar jag inte ens min tråd utan kidnappar första bästa. Tror ni inte på fan att jag blev full igår igen i fel sällskap, hatar hatar hatar mig själv

Ebba

Hata inte dig själv!!!!
Hata alkoholen och bestäm dig (igen) för att den inte ska få göra dig full så att du behöver hata dig själv. Hata inte dig själv. Var snäll mot dig själv nu. Och hata, hata, hata alkoholen istället, den är inte du. Kram

Res

Valeria: Precis som Ebba så bra säger - jättestarkt av dig att ha slutat - upp nu i sadeln igen! Vägen mot nykterhet är nog inte alltid spikrak. Jag tar till hjälp av Antabus vilket hjälper mig då de gånger jag "vacklar." Det blir samtidigt tyst i huvudet. Hoppas du hittar tillbaka - och hittar din tråd också! Fast du får gärna skriva här på "min tråd" också :) Jag är ju i början av min nykterhet - vi kan stötta varandra! :) Kram!

Angående det där med fel sällskap - det är verkligen lätt att trilla dit i fel sällskap....
faktiskt så undvek jag att träffa vänner i helgen som bjöd in till fest. Det skulle innebära att jag skulle vara borta hela veckoslutet men jag tackade nej - visste sedan tidigare att dessa fester brukar inbegripa många flaskor vin/boxar och ölburkar.
Jag har varit på dessa fester tidigare och på söndagen har jag varit i så dåligt skick (bakfull som tusan) att jag bara längtade hem och få ta några återställningsöl/vinglas ensam hemma i soffan. Sedan började kampen igen om att hinna dricka - dimma bort - vakna upp i vargtimmarna med jordens ångest - ligga och förbanna mig själv och min dåliga karaktär. Upp jobba - vara spyfärdig och ångestdarrig. För att redan vid 11-12-13- tiden börja längta efter - och planera för kvällens alkoholinköp. Sen gick det plötsligt 10-15 år av livet. Trodde hela tiden att livet skulle börja sen - när jag skulle skärpa mig. Då skulle jag ta tag i allt. Men jag sköt upp allt. Det var för jobbigt och tråkigt med allt ansvar. Skönt att bara leva för dagen. Dricka och dimma bort.

I dag har jag varit ute flera timmar. Har haft korta stunder glorifierat drickandet - men med mina erfarenheter - är det inte så tjusigt och läckert längre. Nu, i denna stund, känns det skönt att få slippa. Jag kanske upplevs som tjatig här i min tråd. Men det är väl en del av nykterhetsresan.
Sambon har druckit några 3,5% öl och någon romdrink under kvällen. Hans drickande har inte varit jobbigt för min egen del ikväll. För mig är den kritiska tiden under den tidiga kvällen. Då kan jag längta efter att få dricka - eller på em - speciellt en sån dag som idag när det är vårsol och folk sitter på balkonger, uteplatser och uteserveringar och dricker vin/öl...
I morgon första maj! Ska bli skönt att vaka nykter - så ska det bli sol också - jippie! :D
Kram och kraft till alla kämpar!

anonym11208

Det är väldigt skönt att veta att man inte är ensam. Härligt att det går så bra för dig och det är väldigt kul att läsa dina glada tankar. Ha en fin söndag, nykter och ickebakis. Kram

Res

Vilken fin vårdag! Tack vinärgott för din jättefina hälsning - hoppas du också har en lika härlig söndag och nykter 1:a maj i vårsolen! Nej, du är verkligen inte ensam. Det är så många fördelar med att välja att försöka vara nykter - men visst hugger det till emellanåt också. Söndagarna är lite lättare än fredagar och lördagar -men visst ser det lockande ut när dom sitter på uteserveringarna med sina glas och ser nöjda ut med livet... I och för sig såg väl inte jag direkt "nöjd ut" med livet när jag satt på uteserveringarna - jag såg nog mer full ut. Jag ville alltid hem så jag kunde hälla i mig vin i min egen takt - utan att behöva skämmas för omgivningens blickar. Jag tyckte alla drack så långsamt när man var ute på krogen/restaurangen. Fick skämmas för jag kunde inte kontrollera mig. När jag fått upp en tillräcklig fylla kunde jag dock lugna ned tempot. Detta tillstånd kanske infann sig efter 1 flaska vin.

När jag började dricka kunde jag en gång i tiden njuta av ett glas vin - men inte alls under de sista åren. Därför slutade jag dricka ute.

Söndagar var jobbiga och dyra om jag inte hade tillräckligt med vin/alkohol hemma. Då var jag tvungen att fixa det genom att bege mig ut på restaurang med ursäkten att "kan vi inte äta ute ikväll Älskling!" Började med ett eller två glas snabba öl/glas vin på något sunkhak innan själva restaurangbesöket. Här var det jobbigt med omgivningens blickar. Tur att man kunde gå vidare till nästa ställe.
Sen blev det ett glas vin på restaurangen "innan maten kom in" Sedan en hel flaska vin till maten. Och en avslutningsöl efter maten - som avrundning.
Ibland lyckades jag få min vilja igenom till ett besök på ett "sista ställe" - helst ett sunkhak och locka med att vi kunde spela på Jack Vegas - då blev det 1-2 glas där. Sedan förbi affären och köpa hem ett 6-pack 3,5 öl. Somnade framför TV:n.
Vaknade upp vid 3-4 tiden på soffan med sprängande huvudvärk. Hitta alla kvitton från krogen/restaurangen. Ångest. Stappla in till sängen. Inte kunna somna om innan klockan ringer upp till jobbet... vilka härliga söndagar!
Sov 10 timmar i natt. Jag sover visst rätt mycket - som nykter! Det kanske är alla år av sömnbrist som tar ut sin rätt... Sov max några timmar när jag drack...

Ja, lite svammel idag - jag måste skriva för att minnas hur det egentligen sett ut... det blir tydligare då varför jag befinner mig där jag gör just nu...

Kram och kraft till kämparna!

Hörde faktiskt från en "festkamrat" som berättade om helgens fest - dom lät låga idag - sådär låga som man kan bli efter några dagars hårt festande. Är absolut inte dömande - det kan vara jag som befinner mig där - nästa gång.

Har varit ute på en långsam jogg, såg att dom la ut båtar i vattnet - härligt vårtecken! Glad för att vara pigg och klar i huvudet - en sak som slår mig är att söndagarna blir mer av en "dag" när man är nykter. När jag är full är söndagarna mer som en ångestpassage.

Leverjag

Bra för alla oss att minnas och komma ihåg skillnaden. Du beskriver det så bra. Glad är jag för din skull och håller me om att helgen blir hela dagar när man är nykter. ;-)

Kram

Res

Tack Leverjag! :) Jag jobbar på och samlar ihop nya dagar och erfarenheter - i ett nytt sätt att leva dagarna. Vi får stötta varandra! Kram och kraft till dig och din resa!

Dag 36. En dag till i nykterhet. Jag brukar promenera till jobbet - och även hem. Jag går alltid samma tid - och jag möter alltid en man i pensionsåldern som går med en systemkasse. Varje vardag - som helg - året runt. Jag har mött honom i flera års tid. Jag tror han gör dagens inköp, en flaska starksprit - eller vad han nu har för flaska i systemkassen. Han är nog högkonsument med att döma på hans utseende. Jag brukar tänka när jag möter honom att "det där kan lika gärna vara jag". Jag handlade ju dagligen hem med en ryggsäck fullsmockad med vin och öl. (Var helt svettig när jag kom hem av tyngden på ryggsäcken.)

Den här mannen borde ju känna igen mig efter alla dessa åren. Varje dag går han där med tom blick - verkar vara inne i sin egen dimma - i det härliga limbolandet... Han ser inte lycklig ut. Tänk vad många vi är som dricker - för mycket. En del försöker dölja det och tillslut orkar man inte göra det heller....Tänk om jag blir också blir en sådan tillslut som verkar "ha gett upp". Att förlika sig med att varje dag välja flaskan "det här är mitt livsöde, mitt val och mina prioriteringar". Undrar om den här mannen tänker varje dag att "idag ska jag inte dricka" - eller om han gett upp den tanken också.

Hur som helst. Idag har varit en helt vanlig dag - men en bra dag. Inget sug efter alkohol! Efter jobb blev det en långsam jogg. Å idag drack jag ett glas jordgubbssaft med massa isbitar - ljuvligt - smakade sommar! Det är också ett friskhetstecken - det var länge sedan jag innerligt kunde känna glädje för en alkoholfri dryck. Jag njuter också mer av mitt kaffe - än tidigare - det är som om smakerna blivit djupare (!?!) Samma sak med frukt - så gott! Eller har mina smaksinnen förstärkts?

Den här veckan är det några lediga dagar - så det blir till att fokusera för att klara sig mot suget efter A. Måste skriva en lista med alla fördelar med att välja nykterhet - stora som små. Då kan jag ta fram dessa fördelar - och läsa och motivera mig de stunder när det känns tufft.

En bra sak: jag upplever att jag har lättare att fokusera mig på jobbet och får saker snabbare gjorda - jag nojjar inte upp mig inför att genomföra ett projekt. Jag bara "gör det". Sover bättre, ingen ångest (jämfört med tidigare), piggare, mer närvarande, mer tålamod, stabilare humör, tror mer på mig själv. Har fått tillbaka en förmåga att fokusera mer - om jag jämför med första dagarna.
Nu är jag fortfarande nynykter - men det har nog hänt en hel del med mig under den här tiden...
Svammel, svammel, högt och lågt - tradigt -
Kram och kraft till kämparna!

Res

Idag ska jag fylla på med Antabus. Det är nog bäst för alkoholsuget kan komma lika snabbt som en kobra och slå till med styrka. Speciellt nu när det är fint väder - eller det finns väl alltid en ursäkt att dricka för mig och mitt alkoholbetéende.
Ikväll har jag därför planerat att ge mig ut på en långsam jogg. De dagar jag tränar - får jag en tillfredsttällelse och ett lugn i kroppen - då är det som om jag inte vill ha alkohol.
Tänk att det snart är dag 40+ utan alkohol! Trodde jag aldrig när jag började. Kunde inte ens föreställa mig. Andra positiva småtecken: flera personer i omgivningen har frågat om jag gått ned i vikt. Det är väl en positiv bieffekt av att ta bort alla extra bonuskalorier som 1,5 flaska vin och 6 öl ger varje dag... Det har minsann blivit lättare att springa. :) Jag svarar att det måste bero på att jag börjat springa lite smått - det är ju också en del av sanningen...
Kram och kraft till kämparna!

Res

Nu kan man inte klaga! Vilken sol som är över oss denna dag - i hela landet också tror jag...
Jag kan tipsa om vad man kan sitta och sippa på i solen - Trocadero light - inte lika söt som den vanliga.
Har ätit både frukost och lunch utomhus - vilken lycka - och känt solstrålarna värma mot huden.
Är lite förvånad över att dagarna passerar och att jag inte dricker bort dom. Fortfarande en ny tillvaro för mig. Jag hänger med i TV-program, filmer och orkar läsa böcker. Jag observerar djurlivet och alla vårtecken på ett helt annat sätt. Ja, det är lite spännande att träffa sitt nyktra jag. Det är ju nästan lite pensionärsvarning på mig ;) :D Sov nästan 12 h i natt igen - helt galet vad mitt sömnbehov är stort. Men det är sååå skönt att sova. Ett nytt intresse.

Framförallt av vakna utvilad och pigg - Det bär en under dagen. Blir som mer motståndskraftig.
Gjorde en liknelse - hur jag känner mig mentalt och fysiskt - när jag var hos rådgivaren igår - tidigare kände jag mig som en "ihålig ek" - nu känner jag att jag har en helt annan kärna där inne - en styrkepotential - en kraft som bär upp hela mitt jag. Nu känner jag "en kärnfull ek". :) Är det självförtroendet som blir bättre - när jag lyckas att hålla mig till det som jag har bestämt mig för?
Jag har ju alltid sett mig själv som en person med världens sämsta karaktär, speciellt när det gäller - framförallt alkohol. Idag är det ju Kristi Himmelsfärd - och jag känner minsann hur jag nästan själv lättar själv från marken :)

I morgon dag 4 0 - ojojoj! Minns när rådgivaren tyckte att jag skulle ha en helt nykter längre period - det var ju rena ÖKEN - hur trist skulle inte livet bli? Vad skulle jag göra varje kväll - bli galen av frustation och abstinens flera gånger om?
Trodde inte det kunde bli sådant inre lugn och from glädje - på något sätt. Det kanske fortfarande bara är en "bra dag" - dessutom har jag PMS nu - och är såhär uppåt - Väldigt mystiskt - kan nog komma något bakslag snart...
- väldigt tacksam för dagar som känns lättare. Tack för allt stöd från er alla härinne, era trådar, kunskaper och erfarenheter

Kram och kraft till kämparna

Levande

Härligt att du mår så bra och ser livet i nytt ljus.
Att möta våren nykter är en sådan känsla att ha orken och energin att ta tillvara den.
Kram och styrka ❤

Nicke

Det är så härligt och stärkande att läsa era inlägg.
Jag njuter av min nykterhet och försöker påminna mig om allt bra den har gett mig.
Sedan jag slutade dricka har jag fått ordning på min ekonomi och har framförallt återfått förtroendet från mina två underbara döttrar.
När ångesten kryper på mig, det gör den fortfarande kan jag stanna kvar i den och försöka fundera på var den kommer ifrån.

Sen får vi inte glömma att väldigt många är avundsjuka på oss som har tagit tag i vår sjukdom. Vi ska vara stolta.
Återfall är en del av sjukdomen men det gäller att komma tillbaka så fort som möjligt!
Underbar vårkväll nu!?

Res

Nytt tiotal - kan inte vara annat än glad! Tack Levande och Nicke för era hälsningar! Visst - jag kan bara hålla med er - det är så skönt och härligt att vara nykter! Tänk om det alltid kunde kännas såhär - jag förstår ju att det måste vara "en bra period nu". Men jag njuter av nuet och den glädjen! Vilka fina hälsningar - kloka ord! Tack!

Sambon är ute och tar en öl med en kompis. Känns helt okej! Har t o m varit med inne på Systemet när han ville köpa öl till sig själv. Dom står i kylen och det konstiga är att det inte känns laddat eller jobbigt. Det känns varken till eller från.
Är inte orolig även om ett "plötsligt sug" skulle komma över mig - jag har så pass mycket Antabus i kroppen att jag inte ens tänker tanken. Tur att jag har den säkringen.
Var ute på en kvällsjogg - nu är verkligen naturen vacker! Jag kände mig fri och närvarande när jag sprang över fälten. Får sådant skönt lugn i kropp och psyke när jag varit ute på en liten lufs...
Idag när vi var och handlade så hittade jag 4 böcker som jag ska läsa - och som verkar bra. :)
Kram och kraft!