Hej! Jippie nu har jag varit helt nykter snart en hel vecka!
Det var länge sedan jag var nykter så länge. Mitt drickande har snittat på en dagsranson på 1,5 flaska vin + 4-6 starköl varje dag i säkert 10 års tid. Innan dess låg jag på 6 burkar 4,5 % cider per dag. Började dricka destruktivt när jag var runt 20 år och sedan har bara åren rullat på... Idag är jag snart 40 år, inga barn men sambo och har heltidsjobb som jag alltid skött.

Det har varit en tuff nykter vecka med hemsk abstinens, nattsvettningar, men jag har en stödklinik med underbar läkare och terapeut jag får hjälp/stöd från samt läkemedel för att bli nykter; bland annat antabus, campral, naltorexol och nu i början octascan (benzoider). (Nu stavar jag kanske helt fel gällande läkemedelsnamnen).

Ja det var lite om mitt nuläge. I morgon ska jag ta blodprover och ta antabus igen. Tacksam att jag får hjälp. Det slår mig nu hur mycket tid jag har "över" - tänkte att om jag skriver och läser här på forumet så går det kanske lite lättare...

Just nu vill jag bara ta en dag i taget. Jag har satt upp som första mål att klara av att vara nykter i 10 dagar. Men suget finns ju där. Undrar om det någonsin försvinner. Nu tänker jag på alkohol ca 80-90 % av den vakna tiden. Jag drömmer om att jag dricker.

Res

Tack Buffeln! Det är härligt och en glädje att få må bra och vara pigg. Under nykterhetsperioden kommer tankarna "Vi skapar själva våra liv - och kvalitén genom våra aktiva val. Passiva val är också en form av val - sedan finns det ju saker runtomkring oss som vi inte kan påverka. Men vi kan påverka hur vi väljer att dricka. Och hur vi väljer - att inte dricka. När jag börjar dricka kan jag inte kontrollera händelseförloppet. Då får jag avstå att hamna där. Innan dess så kan jag ju välja.

Oj, vad fåglarna sjunger om mornarna - sången och kvittret baxnar i öronen!
Full fart på naturen - så underbart och levande!! Det är där det sker - det är där det händer!
Mornar är fåglarnas tid - då är dom i sitt esse. En gång var vi fågelvakter åt en blå underlat - och varje tidig morgon var fågeln alltid som gladast och sjöng och flög runt i hemmet varv efter varv. Jag satt som en sömning fyllebult, bakis och sur i soffan och var förbannad för den jädrans fågeln väckt mig från min dvala.
Som nykter förstår jag lite mer av fågelns intensiva glädje - dom firar nog ankomsten av en ny ren dag. Glädjen för livet.
Idag ska vi fånga dagen och göra den så vacker vi bara kan!
Kram och kraft till kämparna!

rabarber

Härligt Res! Nu har vi klockat in 6 vita veckor! Känns fantastiskt! Heja oss!

Hoppas du får en skön dag i solen :)

Res

Tack Rabarber - härligt jobbat! Det är mycket att fira - hela tiden - varje dag som går bra! :D
Tänk vad fort tiden börjar gå, i början räknade jag verkligen dagarna. Dom sista två veckorna har gått så snabbt!
Idag har jag varit ute i solen i flera timmar - känner mig nästan lite snurrig och matt av all sol. Har varit och fikat med sambon. Det känns så skönt att inte ständigt vara sugen på alkohol längre. Nu kan jag gå förbi krogar och pubar utan att tycka synd om mig själv - i alla fall idag. Jag längtar inte efter att få ta mig ett glas. Det känns skönt att få vara ren och slippa det där giftet. Det är skönt att ha tagit kontrollen.
Kram och kraft!

Res

Skönt med ny vecka. Det händer inte så mycket från dag till dag. Det är mycket rutiner - men jag mår bra av dom. I morgon ska jag träffa rådgivaren för att ta Antabus igen. Jobbat och joggat. Nu när det är fint väder ser man betydligt fler som dricker ute på krogar, restauranger, parker etc. Även på vardagar. Jag övar mig på att fånga dagen utan alkohol. Att aktivt hitta saker att glädjas över. Träningen är verkligen ett jättebra hjälpmedel att ta bort sug efter alkohol och oro. Skönt att det är så ljust på kvällarna! Kram och kraft!

Levande

Att fånga dagen och aktivt finna glädje, låter som en av de bästa planerna jag hört.
Så glad för din skull att du mår så bra, kram och styrka till dig

Res

Tack Levande för din fina hälsning! Jag blir jätteglad! :) :) Tack, tack tack! Desamma till dig!

Sitter med en kopp te och har det bra i soffan efter en lång arbetsdag. Dagarna rullar på och blir fler och fler :) Annars har det inte hänt något speciellt. Jo vi har haft hantverkare i hemmet och då slog det mig också hur skönt det är att "slippa gömma undan alla flaskor och burkar" som brukade finnas i stora högar. Även vid "oväntade" besök är det skönt att vara nykter, tex om någon granne skulle plinga på för att låna ngt etc. Slippa känna att man "döljer något". Eller om chefen ringer på kvällstid efter att arbetsdagen var slut. Tidigare när jag var full varje kväll brukade jag strunta i att svara i telefon när chefen ringde efter arbetstid.
Pratade med rådgivaren om min syn på "frihet" - Om nykterheten kan kännas som ett påtvingat tvång. Ja, men om man jämför med mig tidigare dryckesmönster - hur "fri" var jag då egentligen? Jag levde ju väldigt runtinmässigt och drickandet styrde varje dag. Om något kom emellan mig och drickandet var det katastroftankar. Jag ville inget annat än att dricka efter jobbet - hemma i ensamhet - utan någons dömmande blick. Koppla av - som jag såg det. Känna mig fri. Frågan är "hur fri" jag var. Jag blev bara mitt missbruk.
Nu gör jag betydligt fler saker än att bara bege mig mellan jobbet, systemet och hemmet. Kan säkert bli ännu bättre på att hitta nya intressen.
Tycker Bikramyoga verkar lite spännande...

Res

Fredag igen och jag är nykter. Känns bra, rent och skönt. Det känns som om jag inte har så mycket mer att uppdatera - så jag kanske inte kommer göra det lika ofta - om nu ingenting specifikt händer. Jag är fortfarande förvånad att det gått så bra hittills som det har gjort. Nu har det gått en del helger sedan jag började och det känns inte lika"laddat" som tidigare. Det är som om det blir avdramatiserat. Skönt så.
Har varit ute och lufsat - när jag kollade efter på klockan upptäckte jag till min glädje att jag hade förbättrat min tid - alltid något att glädjas åt - ett framsteg för hälsan och syreupptagningsförmågan. :)
Kram och kraft till kämparna!

Res

Idag har jag träffat rådgivaren och fyllt på antabus. Fortfarande mycket rutiner. Jobba och sen direkt efter ut och jogga en runda. Kommer hem sent och då är det nästan bara duscha, äta, fixa för morgondagen - upprepa. Hinner inte med så mycket annat.
På helgerna hinner jag läsa mer böcker, se på filmer, laga god mat - kanske någon maträtt som man inte tidigare provat på. Koka egen buljong, baka surdegsbröd etc. Nu dricker jag mustigt Yogi-tee med havremjölk - saknar inte vinet - eller ölen. Inte just nu i alla fall.
Ser att jag har mer pengar på kontot. Det finns många fördelar med att vara nykter.
För mig är det fortfarande centralt att hitta ett nytt sätt att leva. Ett nytt förhållningssätt till vad vardag innebär. Nu verkar det ju helt galet att jag "missat att hälla i mig 77 flaskor vin och 306 öl" under dessa 51 dagar då jag valt att vara nykter.
Kram och kraft till kämparna - en dag blir flera - som sen blir ännu fler :)