Hej alla, jag hade ett 11 månaders uppehåll helt och hållet från spriten.
Jag har tidigare varit någon form av periodare.
I lördags drack jag stora mängder sprit på kvällen (mera än 70cl vodka) och klassar såklart detta som ett återfall.

Jag har hört att all återhämtning min hjärna gjort under dessa 11 månader är förstört av minst lilla mängd alkohol.
Stämmer detta? Måste jag nu börja från dag1 och om 11 månader är min hjärna i samma skick som den var innan jag drack?!

"Remember, every relapse, no matter how small undoes the gains your brain has made during recovery. Without abstinence everything will fall apart. With abstinence everything is possible."

Jag drack så mycket i lördags att det slutade i en blackout. Vilket jag vet av tidigare erfarenheter tar mycket längre tid att återhämta mig sig ifrån.
Känner mig väldigt ångestfylld,deprimerad och nervig i kroppen 4 dagar efter. Personligen tycker jag att det låter konstigt att "Remember, every relapse, no matter how small undoes the gains your brain has made during recovery". Då det skulle isåfall betyda att om du får i dig en minimal mängd alkohol i tex mat så har du förstört allt du jobbat för också? Till mina frågor.

1. Har jag förstört alla framsteg min hjärna gjort under dessa månader, och börjar nu på ruta 1?

2. Beror detta kanske på en lättare alkoholförgiftning som håller på att läka ut, att mina 11 månader inte är bortkastade och att återhämtningen fortsätter där den upphörde?

Mvh

Ruben

NorthernSoul

Jag har inga fakta men det låter som struntprat att dina nyktra 11 månader inte skulle betyda någonting för att du tagit ett återfall på ett halvt dygn. Allt logiskt tänkande skriker att denna vandringsägen är felaktig och planterad av någon fundamentalist. Såna finns det gott om i nykterhetsbranschen. Var glad över dina 11 nyktra månader och ta nya tag bara.

Ebba

Ofta önskar jag att nån expert kunde komma och ge svar på frågor här. Jag tycker att det är svårt att hitta vettig och bra information. De flesta böcker i ämnet är självbiografier känns det som. Hoppas du fort kommer att få må bättre igen. Var rädd om dig.

Ruben

Tack för svar allihopa, majoriteten verkar tro som jag innerst inne trodde, att det inte alls var bortkastat.
Har inte druckit på hela veckan och märkte idag en enorm skillnad i mitt välmående, det känns väldigt bra.
Jag hade inte snusat på ett halvår och tog självklart en snus på lördagen också vilket kan ha bidragit till den extrema ångest jag upplevde dagarna efter.
Exakt som du säger Sisyfos, tankarna kring att "ha sabbat allt på en kväll" tror jag generera en hel del ångest på egen hand.

Summan av det hela är att iallafall jag känner mig så gott som återställd 5 nyktra dagar senare, en oerhörd lättnad att känna att det är långt ifrån
det jag upplevde när jag startade min nykterhets period för 11 månader sen. Kan även tillägga att suget efter spriten inte är speciellt stort, ruset gjorde mig
besviken kan jag säga vilket känns skönt.

Tro

Det är verkligen inte bortkastat!
Du säger att efter detta så är suget inte speciellt stort, det kan du nog tacka dina 11 månader för. Och att du drack, so what? Nu vet du att det var inte lika gott som innan. Se det som att du drack i utbildningssyfte.. Skämt å sido. Jag tycker du gör det bra! Nu ser vi framåt!

Först vill vi poängtera att du nu vet att du kan vara alkoholfri i 11 månader. Kanon! Beroende uppkommer vid upprepat drickande, varje gång du dricker ökar toleransen (lite förenklat) och med det sagt är det den upprepade "retningen" av belöningssystemet som kan skapa ett beroende. En hjärnas fysiska återhämtning skadas således inte av ett dryckestillfälle efter 11 månaders alkoholfrihet. Det ickekonkreta känslominnet tenderar dock att påverka hur vi minns berusning vilket kan ställa till det för oss då det ofta trumfar logiska tankar.

Kanske det största problemet med ett felsteg är att personer kan börja ifrågasätta den strategi man framgångsrikt haft fram till felsteget. Detta kan bli att ett felsteg utvecklas till upprepade felsteg som i sin tur kan kallas ett återfall. Man återfaller till ett gammalt beteende.

Ruben, du gör ju helt rätt utifråndin målsättning! Du skriver att du haft 4 skakiga dagar vilket vi tolkar som att du är back on track!

Vill även passa på att säga att vi är så glada över att ni användare ofta ger svar som är bättre än vad vi på admi kan formulera här är vi "experter" tillsammans!

Li-Lo och övriga admi
Alkoholhjälpen

ju instämma med övriga om att din nyktra tid inte är bortkastad !
Du vet ju nu hur ett nyktert liv kan vara och att du inte kan återgå till alkoholen utan konsekvenser. Jag har massor av vänner som gjort det testet för att efter det hitta sin stabila nykterhet !

Välkommen tillbaka !!

Res

Heja! Du är ju en vinnare som visat att du klarat av en lång nykerhet. Du har lärt dig massor om dig själv under den tiden och - ett nytt sätt att leva. Inget är bortkastat - bara en massa vunnet! Heja dig - du gör det så bra!

konstnären

inte tro att man är tillbaka på ruta ett igen, is så fall har du sällskap av mig om du har lust att läsa mitt inlägg.
Nu kämpar vi kram konstnären

Zorro

Hej Ruben. Kommer aldrig köpa att man är tillbaka på ruta 1 efter ett återfall. Mitt längsta uppehåll på många år är blygsamma 2 månader och föll tillbaka en bit in på 2016. Startat räkneverket nu igen och är på dag 4. Känns ändå inte som man börjar om på nytt. Ingen kan ta erfarenheten av 2 nyktra månader ifrån mig, de erfarenheter jag fick finns kvar och de possitiva känslor jag fick av dessa 2 nyktra månader försvinner inte.
Lika lite som du kan göra återfallet ogjort kan du göra de 11 nyktra månaderna ogjorda.
Vänd på resonemanget. Du har 11 nyktra månader med BARA ett litet misslyckande. Det är ju bara så grymt starkt!
Lägger in dig i min motivationslitsta. 11 månader hade jag varit så himla stolt över. Hoppas jag kommer dit jag också!

/Z

Lili77

Vad synd att du känner så, men var har du fått den här "informationen" ifrån? Låter som AA? Att din hjärna skulle vara förstörd för att du druckit en kväll är nonsens. Det finns ingen vetenskaplig förankring i det, det låter snarare som skrämselpropaganda. Visst, det finns miljontals av vetenskapliga studier som ger resultat som sedan inte kan backas upp av andra studier. Det krävs oerhört mkt forskning för att få verkliga belägg för hypoteser om hjärnan (eller något annat). Det är jättestort att du förändrat ditt beteende och inte druckit på nästan ett år! Verkligen bra! Att snubbla (det gör alla) "förstör" ingenting, det är ett litet tillbakasteg -inte ett misslyckande :)