Botten

Hej, varit med här ett tag, men det är första inlägget här. Har fått hjälp i öppenvård en gång och även varit på aamöten några ggr. Har alkolism som ett rakt nedstigande led från båda mina föräldrar och hur långt som helst i släktleden. Känns som jag i hela mitt vuxna liv försökt undvika alkohol, vilket har resulterat i att motsatsen har uppstått, alltså undvikit, hetsdruckit, unvikit, hetsdruckit osv. Egentligen vet jag att jag absolut inte kan ta en droppe , men självklart är jag ju där och tror och intalar mig själv. Den här gången går det nog.....min Karl är allvarligt bekymrad, över mig och sig själv förstås. Han har börjat markera spritflaskorna och bevaka mig. Medberoende. Mina barn börjar ledsna på mina löften om nykterhet, ja alla börjar ledsna inklusive mig själv. Har heller inget att skylla på. Som dåligt förhållande, psykisk ohälsa( får jag ju av alkohol förstås) men grundpsyk, arbete . Socialt har jag dragit mig undan och föredrar numer att dricka ( mycket) för mig själv. Märker hur alkoholen blir till besatthet och jag kör ungefär samma mönster. Några dagars nykterhet, planerat drickande, gömma alkohol osv. Nu har jag iallafall varit nykter i 3 dagar och har väl tittat upp från bottenlös ångest från den skandalfyllan senast, som jag såklart gjorde bort mig och inte kommer ihåg ett skvatt av. Ska försöka skriva regelbundet och även besöka ett aamöte imorgon. Skönt att skriva av sig och vilka kämpar ni är här inne. Tar en dag i taget nu. Vi hörs!!

Profile picture for user jas75

Ta en dag i taget lr en timme. Skriv här. Damma av verktygen du lärt inom öppenvården. Tro på dig själv. Läs här när tvivlet kommer. Mindfulness är bra, testa det.

Profile picture for user miss lyckad

Bra att du startat tråd.. Det är som du skriver skönt att skriva av sig. Själv har jag läst i forumet flera år. Men beslöt mig sen för en egen tråd. Alla gör ju olika men både läsandet och skrivandet blir som en terapi. Så skönt att känna igen sig i andras svårigheter med A men även bli glad när det går bra för forumvännerna.. Hoppas du inser ditt eget värde och gör fina val för din skull. Varmt Välkommen....

Profile picture for user Jullan65

Ny dag nya val och möjligheter. Känns inge vidare, idag ska jag träffa min särbo och prata om vad som händer, senaste fyllskandalen och vårt förhållande i övrigt . Kan man gräva en grop och bara försvinna, ändra på det som gick snett i efterskott...nej det är bara på det liksom, in i skammen , försöka förklara, be om ursäkt. Men den här gången ska jag försöka förlåta mig själv oxå, lite i taget och försöka inse att jag är en bra människa i stort och att alkoholdjävulen gör mig galen. Tänker inte lova guld och gröna skogar heller, men jag ska göra mitt bästa, det lovar jag mig själv, min särbo, mina barn och er. Dag 4 blir tung. Kram

Dag 5 idag. Gick rätt bra ned min särbo igår. Bra snack.... Det är så invecklat med alkoholen , eller det blir invecklat. Kör aa 1:a steg idag, kanske det blir enklare då. Jag är maktlös inför alkoholen, jag menar om jag fattar det nån gång blir det ju jävligt enkelt. Inget 1:a glas=inget kaos. Jaja 24 h till, jag jobbar på. Trädgården ger mig viss ro..kram

Skrev på min tråd och tänkte inte på ditt nickname. Hursomhelst är det bra att du tagit tag i problemet. För varje försök är vi närmare målet. Du har också många med a-problem i släkten. Hur går det för dom? Menar att du kanske kan använda någon av dom som bra eller dåligt exempel för att du ska göra bra val. Köp hem godsaker, a-fri god dryck eller annat du tycker om. Du är värd något gott när du avstår drycken som ger dig bekymmer, och din kropp vill ha men inte själen/jaget. Kanske låter flummigt, men vi är alla beroende av en kemisk substans som kan förgöra oss till både kropp och själ, men även söndra familjer och vänskapsrelationer. Du Jullan65 har många redskap att ta till nu som krävs. Tänk på dig själv nu och var lite egoistisk. Gör sånt du mår bra av... Du är ingen dålig människa utan har gjort lite dåliga val. Som förmodligen vi alla på forumet. Jobba i trädgården eftersom du mår bra där. Styrkekramar

Som svar på av miss lyckad

Ja det är en lång väg att gå. Statistiskt ser det mörkt ut. Av mina syskon ( vi är 6) är vi 4 som är alkoholister, 1 med riskbeteende och 1 som är nästan absolutist. Mor min slutade helt plötsligt att dricka alkohol vid 60 års ålder, min far dog i sviterna. Så några goda råd är svårt att få av dom. Jag får helt enkelt gå min egen väg, med hjälp av andra som har liknande problem som jag. Känner mig inte helt säker på att det går men jag har ju förutsättningarna. Tänker bara ta 24 t i taget. Men jag har mycket att förlora, typ allt. Hoppas jag finner rätt köl denna gång. Kram

Midsommar gick som dans:-) umgicks med min särbos släkt, så det var inga problem med för mkt alkohol. Drack inget och nu inne på dag 7. Ff svårt med sömnen, men det kommer väl!! Idag ska jag känna tacksamhet för nykterheten, mina barn, särbo och det fina vädret. PS kör 24h till. Kram

Vad fint att vi hade en nykter midsommar. För egen del var det väldigt längesedan det hände, om jag inte har jobbat. Sömnen är lite jobbig i början, men det är för att vi bedövat kroppen med alkohol och somnat av det. Sen har sömnen varit dålig med avbrott och mardrömmar i alla fall för mig. Det blir bättre. Fortsätt ta hand om dig, på det viset så tar du även hand om dina nära...

Så kom det då.... Nån på forumet skrev "senast vid sista abstinensekänningen, kommer det första suget". Pratade med min syster på telefonen, hon var sådär lagom lullig o satt ledig i solen o pimplade vin( rödvin). Jag har jobbat, är hungrig, törstig och trött. PANG i magen bara. Kan fanimej känna förnimelsen av a i munnen på riktigt. Ska springa in och äta nåt snabbt, dricka mig otörstig och gå ut i trädgården . Förresten blev jag på ett uselt humör oxå. Grälsjuk e bara förnamnet. .... MEN JAG STÅR UT, ptminstone till imorgon bitti då mina 24 timmar går ut. Hoppas det släpper. Kram

Profile picture for user Pi31415

När man klarar av de första sugen börjar man känna sig tryggare, man får ett kvitto på att man faktiskt kan stå emot, man blir starkare.
Mycket positivt att det går bra för dig. Fortsätt nu att ta en dag i taget, eller timmar i taget om det behövs. Du kan fixa det här!

Styrka och värme till dig

Tack för kommentarerna, känns skönt med respons. Har haft ett längre uppehåll på 2 år för ca 10 år sedan. Då upplevde jag det inte som svårt eller ens att jag hade nåt sug efter a egentligen. Jag gick i terapi och terapeuten bad mig att inte dricka a under tiden, för som hon sa , komma åt sina riktiga känslor, utan inblandning av stimulantia. Försöker minnas hur jag bestämde för att börja dricka igen. Kanske jag tyckte att jag skulle prova, dricka lite osv . Men jag minns inte. Gick inte i terapi för mina alkoholproblem heller, utan för att jag inte mådde bra efter en relation med en missbrukare. Och för att göra upp med min barndom som kantats av alkoholmissbruk . Det är som att mitt egna missbruk ligger i ett dunkel, fast jag ändå vet att jag i hela mitt liv har druckit för mkt när jag drack, och mitt förhållande till a alltid varit komplicerat. Men när det riktiga begäret satte in, vet jag inte riktigt. Det har smugit sig på och sakta tagit över. Sista 4-5 åren har det bara gått några dagar mellan rusen. Ibland nån vecka och vid xtra hemska rus med blackouts och när jag trampat ner i skammen ordentligt, kanske två veckor. Sedan har jag varit på den igen. Eftersom jag hela tiden har trott ( och möjligen ff gör) att jag ensam kan besegra alkodjävulen, har jag alltid , varje gång fallit tillbaka o det snabbt. Gick oxå på en övbehandling i grupp, då var jag nykter i 2 månader. Men så fort den var slut , började jag dricka igen. ... Ja mkt funderingar såhär på kvällskvisten. Tänker att mitt egensinne och självtillräcklighet har ställt till det för mig. Ska verkligen försöka att ta hjälp och att vara ärlig denna gång. Ensam är inte stark. Och högmod går före fall , var det väl:-)) natti alla kämpar

Dag 10 nykter. Känns lite svajigt, mest för tankarna irrar hit o dit. Får inte fokus på nåt egentligen. Svårt med koncentrationen. Jaja 24 h löftet är taget. Nu blir det hunden o trädgård. PS sover något bättre iallafall :-))

Profile picture for user Mia-Pia

10 dagar är super bra!! Fortsätt på det spåret, en dag i taget. Efter en tid blir dagar till veckor som rullar på! Det blir även mycket lättare! Unna dig vila, äta gott och styrkan kommer komma smygande!

Tankarna måste få finnas och med tiden klarnar de!
Kram

Börjar oroa mig för torsdagen. Ska till Gotland med vänner....mycket dricka väntas. Inga sparsmakare alls. Vad ska jag göra???får ta antabus i några dagar så jag inte kan dricka. Men sen då, triggas suget igång igen?? Fan vet.

Godmorgon, inte lika bekymrad idag. Tagit antabus o litar på den över gotlandsresan. Ska ju bara ta en dag i taget, glömde visst bort det:-))). Har en liten plan dock. Gubben och jag ska göra några egna utflykter med hojen , och jag ska besöka en trädgård i Visby. På kvällen kan jag dra mig undan tidigt med god bok. Behöver ju inte sitta och se på drickandet. Bad, sol o god mat ser jag fram emot . Dag 11 känns ok, beslut taget 24 h till. God solig dag på er alla.

Tänk ut strategier i förväg vad som kan hända och hur du ska undvika sug och begär. Smarta tankar har du redan, och antabus. Lycka till och vid sug tänk på dom sämsta fyllorna och svåraste ångesten du haft av A. Det brukar hjälpa... Kram

Då sitter jag på båten hem från Gotland. Nykter och med fina upplevelser i bagaget. Vi utnyttjade strategierna att lämna gruppen och åka runt ön. På kvällarna gick det bättre än förväntat. Egentligen kanske det varit jag som varit fullast förut. Visst dracks det, men de var ingen fara direkt. Blev sugen ett par ggr. Men dagen efter var ju så sköööön. Pigg icke bakfull är en härlig kombo. Jag fortsätter 24 t till och nu är det dag 15. Kämpa på alla fina.

Profile picture for user Vitmosssa

Vad bra jobbat!! Själv är jag på dag 2 och vet inte hur detta ska gå... Har bestämt mig för nykterhet under sommaren efter att par incidenter senaste veckan...

Tack. Just nu är det jobbigaste att min man är så arg på mig. Känner inget stöd från hnm alls tyvärr. Men förstår hnm, jag har ljugit så många ggr om mitt drickande.

Som svar på av Vitmosssa

Det är inte det man säger som förändrar, utan de man gör. Visar du honom att du är nykter en dag i taget , så mjuknar han snart ska du se. Lova inte guld och gröna skogar. Det brukar sluta i svek, iallafall för mig. Jag säger nu, att jag ska göra mitt bästa och tar en dag i taget. Kan lova dig att min gubbe var väldigt arg, bekymrad och besviken för bara 15 dgr sedan. Men han mjuknar mer o mer.

Åh tack för de orden! Hoppas det gäller min man med... Känner mest dåligt samvete inför barnen såklart. Och utöver att de påverkas av mitt drickande påverkar hans mående och matthet, uppgivenhet dem oxå...?

Tack för stöd och respons. Idag var jag tillbaka på jobbet igen. Stressigt och halvkul sådär. Har tänkt på alkohol och haft sug, som liksom pratar i huvudet på mig. Det låter som vanligt, att jag kan ju dricka lite grann, eller smygdricka bara en gång till. Med god mat o rödvin. Förnimmer nästan känslan av ruset oxå. Starkt lockande vill jag lova. Ja ja, rösten får väl traggla på med sina lockelser, 24 h pallar jag lätt. Dessutom är nog antabusen kvar i kroppen ff. Imorgon ska jag powerwalka med dottern min, ska bli skönt å röra på sig lite. Kanske lite rörelse skrämmer bort den förrädiska alkodjävulen för ett tag. Natti alla kämpar.

Mindre sug idag, men jag e inte på topphumör. Gått en ordentlig promenad med dottern. Det var avslappnande. Positivt är att jag äter bättre oxå. Inte lika sugen på skräpmat. Undrar om det har med alkostoppet att göra? Jag menar, snabba kolhydrater funkar ju som socker och går till belöningssystemet i hjärnan, på samma sätt som alkohol. Och nu när jag varit nykter ett tag, så kanske belöningssystemet lugnat ner sig något.... Ja så man funderar på kvällskvisten, vad vet jag. Förutom att jag ska vara nykter 24 h till. Kram till er alla

Dag 19 börjar känna mig bättre, mer glad och känner mer känslor. Lite sentimental på nåt sätt, och xtra snäll:-)). Tror känslorna är lite hoppiga så här i början. Men jag känner iallafall. Inte bara ångest och bakrus. Kör 24 h till. Kram alla kämpar

Visst är det härligt när sinnena och känslorna återhämtar sig, obedövade av alkohol och bakfylla.
Och nog kan det gå upp och ner i humör och välbefinnande även när man lever nykter, men då är det de naturliga svängningarna, samt sånt som beror på yttre omständigheter. Sammantaget mår man dock mycket bättre än när man dricker.

Så, njut av nykterheten och fortsätt på den rätta vägen

Tre veckor nykter :-) känns skönt. Märker att jag inte gör av ned så mkt pengar längre. Mycket har gått åt till alkohol . Sammanfattning....ingen alkohol=rikare, smalare, piggare, gladare, bättre relationer, roligare. Varför dricker jag egentligen??? Kram alla rara

Profile picture for user Sisyfos

Bra jobbat, ja jag undrar också - varför dricker jag egentligen? Mår så dåligt av alkohol. Men nu är jag nykter igen :-).
Om du kommer på svaret på frågan meddela gärna.

Ja Sisyfos , det är väl beroendet, samlat med personligheten och en gnutta socialt arv, liksom lite medfött arv.....själv har jag alla komponenter, så egentligen ska jag inte vara förvånad . Jag har förresten övat duktigt oxå, på att dricka alkohol. Så jag får vål tillägga, kemiskt beroende. Hm inge vidare, men en dag i taget bara. Det är vad jag klarar. Men ett tu tre så är jag inne på dag 22 nykter. Lycka till på din resa o kämpa hårt.

Idag har jag varit nykter i 25 dagar. Att det gått som på räls är att ta i, men det känns i kroppen min att jag inte druckit på ett tag. Känner mig mer stabil o inte så trött bla. Men nu är alkodjävulen verkligen efter mig. Gubben har rest bort och jag ska vara ensam i hans hus.... Oxå ledig från jobbet passande nog.... Ja ni kan ju tänka er i vilka banor mina tankar går. Känns verkligen jobbigt att stå emot, så extremt lockande... Ja ja vi får se, 24 timmar till pallar jag iallafall. Kram alla kämpar därute

allt det positiva med nykterheten i medvetandet, och använd det som motvikt till alkoholdemonens lock. Ta sedan hjälp av din starka vilja och sunda förnuft, så klarar du dig från snedsteg.

Kämpa på, styrkekram

Då tog jag ett återfall. Det gick inte att motstå.... 3 l vin på 2 dgr. Det var mysigt i ca 1 h, sen blev jag för full och idag mår jag inte bra. Får nog ta antabus några veckor nu, eftersom jag triggat igång mig igen. Har jag lärt mig nåt då?? Ja att alkodjävulen är otroligt stark, men jag tror att för varje gång man klarar att stå emot blir jag starkare. Att det enda man behöver tänka på är att INTE TA DET FÖRSTA GLASET. Denna gång ska jag inte smyga utan vara ärlig, börjar här i forumet och ska berätta för gubben oxå. Det är inte lätt att bli nykter, men de är fan inte lätt att vara full heller. Gör en omstart helt enkelt, usch vad jobbigt. Det är inte synd om mig, men lite ömklig känner jag mig allt , och skamsen, och och och ja ni vet. Kram alla kämpar

Du blir förhoppningsvis en erfarenhet rikare på det här lilla återfallet. Jättebra att du börjar skriva här igen. Nu är du med på den nyktra vägen igen, och som du skriver så gäller det att vara bestämd på att aldrig ta det första glaset. Du fixar det här om du vill. Ta en dag i taget.

Stöd och styrkekram

Profile picture for user Startanew

Men det e "bara" att börja om. Du klarar detta en dag i taget!
Det värsta är om man börjar tänka "ska jag verkligen aldrig mer dricka?" Och får panik. En dag i taget är så viktigt att repetera!

Ja en dag i taget är det som gäller. Natten har varit hemsk, ska försöka memorera illamåendet nästa gång jag får påhälsning. Nåt positivt, redan på dag två nykter, och 24 h till är utlovade. Kram

Att førsøka på nytt ær viljan till førændring... Nu har du ju erfarenhet av hur du ska gøra vid næsta tillfælle om du hamnar i samma situation. Då kan du vælja på annat sætt, før du vet ju resultatet. Ha en fin dag..

Dag tre, sov oroligt men ok. Jobbade idag, o det var ganska skönt. Slapp tänka på eländet alkohol. Är inte ett dugg sugen på a. Men det vet jag ju att det kommer, suget...proppat i mig antabus oxå. För säkerhets skull, varje morgon när lusten att dricka är som lägst , sveper jag i mig glaset med antabus. Man lär sig så länge man lever. Ett som är säkert. Kram till alla som behöver

Dag 6 nynykter, känner mig rastlös. Första semesterdagen oxå. Vad ska man göra? Vad vill jag göra? Vad borde jag göra? Tankesnurr på högsta nivå. Piggare i kroppen dock. Får helt enkelt ta hunden o gå ut i solen och se . Läste i ett inlägg om pavlos hundar, betingning alltså. Omprogramering av hjärnan. Byta ut alkoholen mot nåt annat som belöningssystemet kan acceptera. Ja ja vi får se, AVHÅLLSAMHET är en bra början förmig 24h till. Kram och styrka till alla som vill ha och behöver

Vaknar till dag 8. Hade "glömt"antabus i två dgr. Vet att mannen ska iväg ikväll och hade tankar igår på att ta mig ett återfall i smyg.... Antabusen har nog gått ur, så lite vin kan du unna dig, allergitabletter har jag oxå , som motvikt till antabus. Sticker iväg imorgon bitti och handlar nåt gott. Så gick tankarna under gårdagen. Imorse vaknade jag, snabb som en vässla innan ademonen vaknat till, hällde i mig antabus och tänkte, ha den här gången vart det du som blev lurad och jag vann kampen. Känner mig skitnöjd och med facit i hand ännu nöjdare. Av 33dgr har jag druckit 2, alltså 31 nyktra dagar. Men ärligt talat, tur att ingen kan titta in o lyssna på dialogen man har i huvudet. Då blev man väl inlåst på heltid:-)) men kampen fortsätter , ganska enkelt 24 h till. Kämparglöd skickar jag ut, till de som vill ha. Kram

Profile picture for user Anders 48

Grattis, 1-0 till dig! Ja tänk hur man kan klura, och rättfärdiga så mycket i huvudet - som t.ex. ett återfall. Du såg alla signaler, insåg faran i dem - och agerade tokbra när du i morse hällde i dig din antabus. Blir glad när jag läser......:-)

Idag känner jag mig låg, lat o trött. Sover bra dock. Här hemma hos mannen upptäckta jag att all alkohol är bortplockad, bra faktiskt. Då behöver jag i te lockas av dom längre. Annars är det mest funderingar om hur jag ska tycka nåt är roligt igen. Vet ju att man kan vara lite låg o svårt att hitta utbytbara nöjen, aktiviteter när man mist kickarna från a. Det får väl bara ta den tiden det tar...bättre med tomhetskänslor än ångestkänslor iallafall. Tvingar mig till havet med familjen nu, med picknick o hela rasket. Låter ju inte klokt egentligen, men det är så jag känner. Det kommer andra dagar och nykter ska jag vara, 24 h till.

Dag 11 nynykter. Känns bra, har får något lugn inom mig. Känns som besluten att undvika alkohol är relativt lätt idag. Ändå ska jag grilla med vänner ikväll o nån liten öl eller vin blir säkert synlig. Känner av styrkan som kommer till en när man lurar ademonen gång efter gång . Härlig känsla . Igår umgicks jag med mina vuxna barn, vilken skillnad.....jag var mitt gamla jag, glad , barnslig skojade o stod i. Även vissa allvarliga samtal blev av och jag ORKADE hela dagen. Det var en samling glada själar som gick var o en till sitt. Med löfte om liknande dagar:-)) . Hade detta ägt rum under en druckesperiod , hade jag varit trött oengagerad, velat hem , kanske grinig osv. Ja här ovan står det ju svart på vitt, varför jag ska vara nykter 24h till. Ha det gott alla kämpar

Då var det dags igen då.... Hör mig själv glatt tacka ja till ett glas vin på grillkväll hos goda vänner. Fattar inte, jag hade inget sug direkt och var väldigt avslappnad o på bra humör. Hade jag inte garden uppe helt enkelt?? Eller låg ademonen i lurade för att helt plötsligt hoppa fram med full kraft. Såklart blev det ju inte bara ett glas, det blev tre. Sedan tänkte jag hur jag skulle få i mig mer.... Fick till slut någon slags styrka och gick hem mitt i maten typ. Gick ut med hunden, va i trädgården en stund och gick sedan o la mig. En riktig näsbränna, tydligen måste man vara på sin vakt heeela tiden o inte slappna av en sekund. Planera varje steg, så man ligger steget före ademonen. Ja ja ingen fara skedd , förutom att jag får börja om igeeeeen. Suck

Får se till dagarna jag klarat av att vara nykter idag. På ca 40 dgr har jag druckit tre. Ser betydligt bättre ut än 2återfall. Annars är semestern slut. På nåt sätt är det skönt att vara i gamla vanor med jobb familj o dyl igen. Det kommer inte så mkt spontana tillfällen där man måste förhålla sig till a. Försöker vara lite blåst idag o inte tänka så mkt. 24 h nykterhet är tagen och jag boostar mig med frukt o grönt, magnesium, D-vitamin och b-12. Ha det bäst alla kämpar.

Olycksfall i arbetet bara! Du har den goda viljan kvar vilket är huvudsaken. Jag har drömt ett par nätter att jag druckit några öl bara. Det har fått mig att må sämre. Så jag kan tänka mig hur du mådde.
Men nu är du ju på rätt spår igen. Hur skulle det funka om du berättade för de du umgås med att du inte dricker just nu?

Dag 5 nynykter, har haft det bra med jobb, trädgård, hunden o gubben. Känner mig ff lite tom och seg. Men det blir bättre dag för dag. Tack för pepp startanew. Jo nära vänner vet om mina problem, till viss del. Men när det kommer till mer bekanta kan det bli problem. Egentligen är det ju bara att säga nej tack. Jag är inte rädd för att säga nej, men det bästa är nog att hålla sig undan tillställningar med mkt folk o alkohol så här i början iallafall . Jag kör 24 h nykter. Känns bra

Profile picture for user Krumeluren

Otroligt bra att komma igen efter ett litet snedsteg.
Ge dig en klapp på axeln och beröm dig själv. Bra jobbat!
Känner igen tomheten men jag har förstått att det blir bättre och bättre och tillslut är det nykterheten som ger berusningskänslan!
Stor kram & fortsätt kämpa!

du har tillräckligt stark vilja, och nog med styrka och beslutsamhet för att fixa det här. 37 av 40 dar nyktra. Jättebra jobbat.
Dessutom verkar du vara så härligt positiv. Du ger så mycket stöd här på forumet. Tack för det!

Visst svänger det lite upp och ner, men det blir bättre med tiden. Kan också vara smart som du tänker att eventuellt avstå miljöer med mycket alkohol och påverkade (tjatiga) människor.

Pepp och en riktig bamsekram

Tack pi för pepp:-)). Går in på dag 8 nykter. Oj, tiden flyger iväg.... Känns ok, sådana där inget speciellt dgr, livet innehåller ju dom oxå. Allt är mellan liksom. E ju inte riktigt bekväm med det, vill ju ha svart eller vitt, allt eller inget, av eller på. Helgen väntar, kan nästan lova nykterhet hela helgen, men kör bara 24h för säkerhets skull. Hopp om kraft till alla som behöver, kram

Skönt att det rullar på. Jag gillar åtminstone tanken på de där dagarna som bara rullar på. Känns skönt med inte "på" på något sätt. Är inne i planeringar igen, men det är ändå hyfsat lugnt. Fast de kanske inte får bli för många de där "rullar på ä" dagarna. Vi kämpar vidare!

Ja kämpa på var ordet Sisyfos . Gråvita mellandagar får nog inte bli för många heller, känner jag iallafall. Men det får gå ett tag till, om det är det som kroppen o knoppen behöver just nu. Helgen har rullat på, varit med gubben o besökt nära vänner. Det blev grill och det var ett lätt val att jag skulle köra, för att undvika a. Dessa vänner känner oxå till min historia i stora drag, de gick bra och jag kör nykter 24 h till

Dag 11 nykter. Känns veligt idag. Blir ensam i helgen o har redan planerat in smygdrickandet i hjärnan. Vill lova att ademonen glorifierat det. Meeeen envis som jag är och vis av tidigare erfarenheter, sätter jag punkt för fortsatt grubblande o velande genom att ta antabus veckan igenom. Ta lite av min kämparanda idag, den som vill o behöver kram

och rätt planerat Jullan65. Envisa är vi, och starka viljor har vi, vi som druckit för mycket och för länge. Då ska vi väl kunna använda dessa förmågor "åt rätt håll", precis som du resonerar och gör.

Kram tillbaka

Ja det har du rätt i pi, envishet kommer man långt med , åt båda hållen...idag tänker jag på bortträngning, intressant fenomen som vi alkoholister borde vara experter i. Åtminstone jag, jag liksom"glömmer bort" att ta antabusen , jag glömmer bort hur illa jag mår av alkohol, ångesten , föresatserna att inte dricka osv. Annars är jag inte fullt så glömsk...:-))) nåväl inne på dag 13, svept glaset med antabus. 24 h till är utlovade. Idag är ingen glömmadag inte. Stor kram

Profile picture for user Heddali

Förträngning är något jag trov vi är många här som sysslar aktivt med. Jobbiga känslor och minnen förträngs med hjälp av alkohol. Självaomfattningen av bruket av ah förträngs sedan, föresatser vi försöker hålla oss i förträngs i stunden, insikterna över hur dåligt vi mått av ah förträngs i studnen.. allt detta förträngande tar så mycket energi. När man väl försöker komma ur dessa mekanismer med förträngning så känner iaf jag ofta en stor trötthet, att möta varje minnesskärva och hantera den tar på krafterna. Gråten som kan välla upp över ett gammalt sår gör mig utdränerad för stunden. Men om nykterheten får råda under en längre tid, känslor och tankar bemöts bit för bit och förträngandet minskar; då borde kraft och ork finnas för mer positiva saker och lättnad borde infinna sig mer och mer. Jag tror och hoppas på det!

Dag 15 nykter, ff bara trött o håglös. Orkar knappt nånting förutom jobbet. Äter massa vitaminer o grönt, men de hjälper inte. Får snart gå till doktorn om jag inte blir piggare. Nykter med antabus blir det iallafall , blir ensam i helgen så jag har motat Olle i grind , då tankarna snurrade iväg mot återfall . Kämpa på alla rara

Men det var väl då själva faaaan, tog ett återfall igen. Förkyld , bakfull och en aning illamående av att antabusen satt kvar sen torsdags. Nu får jag allvarligt överväga att söka hjälp. Men de tar emot, vill klara detta själv....men det verkar inte funka.

Profile picture for user Rosette

Du är igång, du vill detta det är väldigt tydligt. Livsstilsförändringar är inte lätta, fast man vet vad man "bör" göra så gör man inte alltid så, mänskligt. Du är snabbt tillbaka på hästen igen, funderar nu på om du vill ta till lite mer/annat stöd på vägen. Det låter klokt, det är ändå du som styr, ditt val samtidigt som lite krokar kan kastas ut om det blir svårt.
Om du skulle ta mer hjälp utifrån har du någonstans du tänker dig skulle kunna vara ett steg?

Varma hälsningar
Rosette
Alkoholhjälpen

Jag har lite funderingar, och råd till dig.

Först och främst, sparka inte på dig själv för det lilla återfallet. Titta framåt och tänk positivt om dig själv.

Fundera först på dessa två meningar.
"Jag hoppas att jag klarar att vara nykter idag, hoppas att jag inte får några sug idag."
"I dag ska jag vara nykter, och oavsett vad som händer ska jag inte sträcka ut handen efter det första glaset."

Avsätt gärna en stund på morgonen, en ställtid inför dagen, där du jobbar lite med dig själv, och din nykterhet. Tänk över vilka miljöer och situationer som dyker upp under dagen. När kan tankar på alkohol komma, när kan de förrädiska sugen komma smygande? Acceptera att de kommer. Förbered dig mentalt på din strategi. Att du ska förbli nykter, och det viktigaste: Du ska inte sträcka ut handen efter det första glaset. Detta gäller självklart även för oförutsedda händelser och situationer.

Du kan också förstärka kontrollen över "glashanden" (vänster eller höger?), genom att ha något litet föremål (ring, smycke, nyckel, sten, etc.) som du håller i "glashanden" när sugen sätter in. En extra liten trygghet. Din talisman mot a-demonen.

För att kunna sträcka ut handen efter ett glas, krävs en signal från vårt medvetande. Andning och hjärtats slag sker genom automatiska signaler utan att medvetandet är inkopplat, men det gäller inte att sträcka ut handen. Det är medvetet.
Sug uppstår i det undermedvetna, från beroendedelen av hjärnan (reptilhjärnan). Det undermedvetna kan vi inte styra, men medvetandet är våra tankar, de kan vi styra med kloka val.
Träna på att låta medvetandet, de förnuftiga valen, ta tillbaka kontrollen över det undermedvetna, det av alkohol programmerade beroendecentrat i hjärnan.
Låt medvetandet hålla tillbaka handen så den inte sträcks ut!

Jag både vill och tror att det kommer att gå bra för dig Jullan65.
Jag önskar dig en bra dag. Många styrkekramar!

18 dagar är beundransvärt. Hoppa på igen, det är inte hela världen med ett återfall om man inte ser det som en signal att börja om. Hade du a tillgängligt hemma eller var du tvungen att skaffa? Och hur kommer det sig att du inte tog antabus? Jag menar inte att vara ifrågasättande, gör själv såna där saker, men det är verkligen viktigt att fundera över vad som händer och hur man kan undvika det. Själv kan jag absolut inte ha a hemma, just nu i alla fall. Man får väl helt enkelt acceptera att man måste hålla koll på sig själv. Stod häromdagen extremt beredd att i smyg öppna en flaska vin som skickats med mig hem. Det var SÅ nära, men jag sansade mig i sista stund. Det är svårt att hålla en rak linje hela tiden, men om du kör på direkt igen så är det verkligen inte hela världen.

Tack för stöd o pepp. Ska ta till mig att jag inte ska slå på mig själv. Och ta en stund för eftertanke varje dag. Jag har en otrolig vana att bara rusa "åstad". Impulsiv är bara förnamnet. Just då, i det ögonblicket, verkade det som en bra idé att åka till bolaget. Det fanns en massa anledningar och jag var riktigt värd det. Jag sköt undan mina föresatser att vara nykter rätt enkelt, jag tänkte , det skiter jag i för den här gången. Det hela gick på ca 30 m från tanke till handling. Resultatet blev exakt som förut, några minuters tillfredsställelse, och sedan plakat full. Tänker att jag ska pröva några aamöten igen, tycker det var helt ok, men nånting tar emot....ja nykter o på banan igen då, kämpa på ni me. Kraaaam

Kan hända alla. Har nog själv funderat på hur lätt det är. Just nu finns det tre kalla öl i kylen och jag e ensam hemma.
Det som hjälper mig e att tänka ett steg till. Visst det kommer nog gå bra att bara dricka dessa tre idag. Men då kommer tankarna komma redan imorgon. Klarade jag tre klarar jag sex st. O på fredag 10. Och så vidare . Du vet själv att du bara gör dig själv en otjänst innerst inne. Men som sagt det är ju svårt i stunden. Du kanske får ha ett substitut. Varje gång du blir riktigt a sugen så gör du nått du verkligen tycker om. Som inte inkluderar a såklart ?
Kämpa på!

Otroligt lätt hänt... Och otroligt lätt att sedan gå vidare på den vägen. Efter att ha haft ett mycket sunt a-intag i 9 mån, dvs bara måttligt i sociala sammanhang, så "förtjänade" jag att dricka på grund av tråkiga omständigheter. Och sen var det otroligt svårt att stoppa igen. Jag trodde inte riktigt att jag skulle trilla dit igen, men det gick fort tillbaka i gamla invanda hjulspår. Tänkte först att det inte var så farligt, att det var mindre än förut och att jag ju bevisat att jag kan ha ett sunt förhållande till alkohol och att jag kunde sluta.,, det var svårare än jag trodde. Ta det som en tankeställare och en erfarenhet tycker jag. En gång är inte hela världen (beroende på hur beroendet har sett ut), men om man som jag snabbt kör på några gånger till så är man tillslut på ruta 1 igen. Har fått stopp på det igen men har ännu större respekt för kraften i alkoholen. Trots att det är precis som du beskriver, några sekunders lycka och resten vånda så är det i alla fall nåt som lockar. Hur galet som helst

Dag 3 efter senaste bakslaget, nykter , men väldigt skört. Tankarna på a finns där mest hela tiden. Det är som sagts, man rullar ut hela registret om man tar första glaset, och det är inte lätt att stoppa. Men, 24 h är utlovade, tid för reflektion taget, nykter en dag i taget. Kram

Profile picture for user KalleBoll25

Hej Jullan65, du kommer klara det. Håller tummarna för dig, alla andra här + mig själv. ?

Jag ska nu söka hjälp. Klarar det inte själv. Igår var jag så full o lagade mat, att brandlarmet gick här hemma o de gjorde en utryckning. Tydligen var de massa folk här, vet ingenting. Kommer absolut inte ihåg nåt. Min särbos vän åkte hit o tog reda på allt . Min särbo som e bortrest kommer hem idag, och han är inte glad. Nu har jag nog gjort mitt vad det gäller detta förhållande tyvärr. Skäms är fan bara förnamnet . Ångesten är olidlig, jag vågar inte gå ut, för grannar o annat. Hjälp

Profile picture for user Rosen

Som svar på av Jullan65

Du kommer att klara detta också. Ta emot den hjälp du kan få och skit i grannarna. Folk bryr sig inte så mycket som man tror.Dom har säkert varit fulla själva någon gång.
Om du är ärlig mot din särbo blir han mindre arg. Du vill ju bli frisk. Det är inte heller första gången i historien någon glömmer mat på spisen. Jag håller tummarna för att du reser dig igen snabbt.

Profile picture for user SkåneTösen

Du får försöka vända detta till något positivt. Det är klart att det är väldigt alvarligt det som hände, det hade ju kunnat sluta illa, tur att inget hände. Det finns flera här som gjort saker som är direkt farligt på fyllan som blivit ordentligt motiverade att sluta dricka.
Har själv klättrat över stora stenbumlingar för att bada i en hamn. Aspackad, ett mirakel att jag inte slog ihjäl mig eller drunknade. En gång vaknade jag med ett stort jack mellan två tår, uppenbart hade jag huggit ved på fyllan kom inte ens ihåg det.
Så du är inte ensam med att hitta på dumheter pga alkohol.
Jag förstår att du har ångest men försök ta fasta på att du måste sluta dricka och vilka åtgärder du ska ta för att lyckas. Du har ju ändå klarat ett tag även om du tagit ett par återfall.
Jag tycker du ska söka hjälp, jag berättade för min läkare om mitt drickande och har fått jättebra hjälp. Går en gång i veckan och pratat med en terapeut som är nykter alkoholist. Det är otroligt skönt att säga sim det är och slippa hålla reda på alla lögner.
Det finns hjälp och det finns hopp, igår kom jag upp i 70 dagar. nykterhet vilket är rekord men jag hade inte klarat det själv.

Sök hjälp så ska du se att det blir lättare, du har ju bra själv insikt och grund inställning. Jag tror du har goda förutsättningar att lyckas.

Kramar från Skåne.

Ja jag förstår om du mår skitdåligt och har ångest nu.

Här inne är vi många som gjort dumma saker i fyllan. Själv har jag inte velat visa mig ute i dagsljus på flera veckor när det varit som värst.

Att det händer tråkiga saker i fyllan, är ett tydligt tecken på att man inte kan kontrollera drickandet. Då är man förmodligen alkoholist, eller kanske bättre att säga att man har sjukdomen alkoholism. Och det är det som är grundorsaken till att tråkiga saker sker. Att man inte kan kontrollera drickandet, att man blir för full, att det då kan bli dumheter. Det beror på sjukdomen och alkoholen. Det beror inte på att vi som har alkoholism är dumma och knäppa människor. Vi går ju inte runt och ställer till sattyg när vi är nyktra.

Ja, det kan vara bra om du söker professionell hjälp. Du behöver få råd, hjälp och stöttning för att klara av att vara nykter.

Men du ska också veta, att hur fruktansvärt dåligt man än kan må, så kan man alltid komma över det. Det finns också positiva saker med att må riktigt dåligt, man kan få mer kraft till att sträva mot ett nyktert liv. Insikten att man bör vara nykter blir starkare.

Styrkekramar

Jag förstår precis hur du mår och precis som all andra har skrivit så är vi många här som gjort saker under alkoholen influens som vi bittert ångrar. Och som jag skämts.... Om och om igen...

Nu kanske "Botten" är nådd? Sök hjälp. Att få dela sin ångest är en befrielse och stor lättnad.
Jag tror på dig!
Ta hand om dig!
Stor kram!

Tack för allt stöd, det är guld värt. Gubben min blev väl närmast ledsen och besviken såklart. Jag har själv avslutat ett förhållande för många år sen, där min dåvarande sambo var alkolist. Nu är rollerna ombytta....jag kan säga rakt av att jag vill sluta dricka a, men hur fan gör man? Allt går ju i precis samma spår med återfall och allt är bara ett stort kämpande. Jag vet bara att jag har två alternativ, sluta dricka eller förlora allt o så småningom oxå dö. Lite förutseende har jag iallafall varit, jag har tagit reda på att vc har en alkoholterapeut som de tar in vid behov av hjälp, och att det finns en mottagning med hjälp o behandling nära mig. Allt ifall jag inte skulle klara mig på egen hand. Tror oxå att aamöten skulle vara till stor hjälp. Och klarat mig själv har jag ju inte gjort, varken nu el tidigare. Lutar åt alkoholterapeuten på vc, men bestämmer mig imorgon. För övrigt har jag gråtit hela dagen, men ger upp gör jag aldrig. Finns det liv, finns det hopp. Det gäller alla kämpekramar

Profile picture for user Anders 48

Slå inte för hårt på dig själv bara - tänk även på alla de NYKTRA dagar du faktiskt har samlat på dig sedan du startade tråden! De finns i din ryggsäck! Jag håller på dig - och hoppas att du hittar din väg uppåt och framåt - eller faktiskt: jag tror att du redan befinner dig på den - du skall bara försöka hålla dig kvar på den...:-)

Profile picture for user bulln

Som svar på av Jullan65

Men döm inte dig själv för dina känslor. Det som är gjort är gjort, du har råkat få ett alkoholproblem och har gjort saker som du upplever som skamliga och pinsamma. Det är inte konstigt och ibland tror jag man måste få en tillräckligt stark känsla för att motiveras. Jag tycker du har kommit långt som tänkt så mycket och accepterat att du behöver hjälp. Heja dig, det kommer gå skitbra!

Ja vilken dag, nykter iallafall, alltid nåt. Känns som jag äntligen förstår allvaret i min alkoholism. Min totala oförmåga att ensam ta mig ur detta. Jag är verkligen maktlös inför a....men jag är inte maktlös så länge jag inte rör det första glaset. Idag ringde jag min läkare o fick tid till en alkoholterapeut. På onsdag nästa vecka ska jag dit. Igår kom jag att tänka på en bekant , som varit nykter alkoholist i 15 år. Ringde henne rakt av o berättade att jag behöver hjälp. Förvånad var hon kanske, men väldigt vänlig o hjälpsam. Ett aamöte är därmed inbokat nu på onsdag tillsammans med henne. Det känns som ....ok, jag klarade inte detta själv, då får jag höja ribban och be om hjälp. Och tänka sig, det känns riktigt skönt. Fuck alkohol liksom, än är jag inte död, zombie, eller hjärnskadad. Och framför allt, JAG VILL INTE DRICKA MER. En dag i taget då förstås. Kram o tack för allt stöd.

Du gör rätt som tar hjälp utifrån. Det sker en positiv process nu för dig.
Nej, du är absolut inte en zombie eller hjärndöd. Det är alkoholen som ställt till det för dig.
Och den är du förbannad på nu. Bra!
När alkoholen ställt till ett helvete för en, och man är helt uttömd och djupt nere, känns det för djävligt ut.
Men, det går alltid att resa sig och komma upp ur träsket.
Det är just vad du håller på att göra nu.

Kämpa på Jullan65, du kan och du vill.

Mångdubbla styrkekramar!

Superbra jobbat! Driftigt och rådigt gjort av dig!
Tror på dig. Du fixar det här.
Kram!

Profile picture for user SkåneTösen

Vad bra att du sökt hjälp samt berättat för din vän. Det blir mycket lättare när man kommunicerar utåt om problemen.
Att klara detta själv är det nog inte så många som klarar det. Har ju försökt själv att sluta själv men det gick bara inte. Har tagit ett par återfall efter jag fick hjälp men det gick längre tid emellan dom än det gjorde innan. Du ska se att det blir bättre nu. Du fixar detta.

Tack rara, idag är jag trött, sovit i omgångar hela dagen. Dag ett efter återfallet grät jag bara igår var jag arg på adjävulen , och idag trött. Kroppen mår verkligen inte bra av dessa ups and downs. Inte psyket heller. Talade med min bästa vän idag, och hon förstod kanske hälften av vad jag sa, men dömde mig inte på nåt sätt, respekt människor emellan. Känns så skönt att inte bära på detta längre. Jag behöver ju inte basunera ut mitt läge till hela världen, men några nära ska få veta och jag kommer säga att jag helt enkelt inte dricker längre. Vet en gammal dam i släkten , isom sa så när det gällde alkohol. Fick hon frågan om varför sa hon, det smakar mig inte. Så lätt, det smakar mig inte. Gubben min sa att han oxå kunde dra ner på alkoholen och inte dricka här hemma...först sa jag, men nej de ska du inte behöva. Men när jag tänker efter lite, så varför inte?? Måste man jämt dricka då i alla möjliga o omöjliga sammanhang?? Kanske han oxå vill dra ner på sin akonsumtion, även fast han inte på långa vägar dricker sim jag. Vi kan gott testa o se vad som händer... Ja mkt funderingar så här på kvällskvisten . Imorgon väntar ett aamöte. Känns lite motsträvigt men dit ska jag iallafall, jag tänker på dom modiga, jag är rädd, men gör det ändå. Det är väl mod om nåt. Nykter i 24 h till. Känns sköööönt. Kram alla kämpar o ni andra me

Du är en god bit på väg när du tar tag i det Jullan 65. Håller med fullständigt om drickandet. Tror att det dricks onödigt och oreflekterat på många platser och vid många tillfällen. Och som vi alla vet härinne så är det en farlig drog.

Det var så skönt att gå på ett aamöte. Det var bara kvinnor och inte så många heller. Känner en enorm lättnad att jag fick lite "ansikten"på andra som har problem. Kommer definitivt gå igen. Kämpar på dag 4 nynykter.