Hej, varit med här ett tag, men det är första inlägget här. Har fått hjälp i öppenvård en gång och även varit på aamöten några ggr. Har alkolism som ett rakt nedstigande led från båda mina föräldrar och hur långt som helst i släktleden. Känns som jag i hela mitt vuxna liv försökt undvika alkohol, vilket har resulterat i att motsatsen har uppstått, alltså undvikit, hetsdruckit, unvikit, hetsdruckit osv. Egentligen vet jag att jag absolut inte kan ta en droppe , men självklart är jag ju där och tror och intalar mig själv. Den här gången går det nog.....min Karl är allvarligt bekymrad, över mig och sig själv förstås. Han har börjat markera spritflaskorna och bevaka mig. Medberoende. Mina barn börjar ledsna på mina löften om nykterhet, ja alla börjar ledsna inklusive mig själv. Har heller inget att skylla på. Som dåligt förhållande, psykisk ohälsa( får jag ju av alkohol förstås) men grundpsyk, arbete . Socialt har jag dragit mig undan och föredrar numer att dricka ( mycket) för mig själv. Märker hur alkoholen blir till besatthet och jag kör ungefär samma mönster. Några dagars nykterhet, planerat drickande, gömma alkohol osv. Nu har jag iallafall varit nykter i 3 dagar och har väl tittat upp från bottenlös ångest från den skandalfyllan senast, som jag såklart gjorde bort mig och inte kommer ihåg ett skvatt av. Ska försöka skriva regelbundet och även besöka ett aamöte imorgon. Skönt att skriva av sig och vilka kämpar ni är här inne. Tar en dag i taget nu. Vi hörs!!

du har tillräckligt stark vilja, och nog med styrka och beslutsamhet för att fixa det här. 37 av 40 dar nyktra. Jättebra jobbat.
Dessutom verkar du vara så härligt positiv. Du ger så mycket stöd här på forumet. Tack för det!

Visst svänger det lite upp och ner, men det blir bättre med tiden. Kan också vara smart som du tänker att eventuellt avstå miljöer med mycket alkohol och påverkade (tjatiga) människor.

Pepp och en riktig bamsekram

Tack pi för pepp:-)). Går in på dag 8 nykter. Oj, tiden flyger iväg.... Känns ok, sådana där inget speciellt dgr, livet innehåller ju dom oxå. Allt är mellan liksom. E ju inte riktigt bekväm med det, vill ju ha svart eller vitt, allt eller inget, av eller på. Helgen väntar, kan nästan lova nykterhet hela helgen, men kör bara 24h för säkerhets skull. Hopp om kraft till alla som behöver, kram

Skönt att det rullar på. Jag gillar åtminstone tanken på de där dagarna som bara rullar på. Känns skönt med inte "på" på något sätt. Är inne i planeringar igen, men det är ändå hyfsat lugnt. Fast de kanske inte får bli för många de där "rullar på ä" dagarna. Vi kämpar vidare!

Ja kämpa på var ordet Sisyfos . Gråvita mellandagar får nog inte bli för många heller, känner jag iallafall. Men det får gå ett tag till, om det är det som kroppen o knoppen behöver just nu. Helgen har rullat på, varit med gubben o besökt nära vänner. Det blev grill och det var ett lätt val att jag skulle köra, för att undvika a. Dessa vänner känner oxå till min historia i stora drag, de gick bra och jag kör nykter 24 h till

Dag 11 nykter. Känns veligt idag. Blir ensam i helgen o har redan planerat in smygdrickandet i hjärnan. Vill lova att ademonen glorifierat det. Meeeen envis som jag är och vis av tidigare erfarenheter, sätter jag punkt för fortsatt grubblande o velande genom att ta antabus veckan igenom. Ta lite av min kämparanda idag, den som vill o behöver kram

och rätt planerat Jullan65. Envisa är vi, och starka viljor har vi, vi som druckit för mycket och för länge. Då ska vi väl kunna använda dessa förmågor "åt rätt håll", precis som du resonerar och gör.

Kram tillbaka

Ja det har du rätt i pi, envishet kommer man långt med , åt båda hållen...idag tänker jag på bortträngning, intressant fenomen som vi alkoholister borde vara experter i. Åtminstone jag, jag liksom"glömmer bort" att ta antabusen , jag glömmer bort hur illa jag mår av alkohol, ångesten , föresatserna att inte dricka osv. Annars är jag inte fullt så glömsk...:-))) nåväl inne på dag 13, svept glaset med antabus. 24 h till är utlovade. Idag är ingen glömmadag inte. Stor kram

Heddali

Förträngning är något jag trov vi är många här som sysslar aktivt med. Jobbiga känslor och minnen förträngs med hjälp av alkohol. Självaomfattningen av bruket av ah förträngs sedan, föresatser vi försöker hålla oss i förträngs i stunden, insikterna över hur dåligt vi mått av ah förträngs i studnen.. allt detta förträngande tar så mycket energi. När man väl försöker komma ur dessa mekanismer med förträngning så känner iaf jag ofta en stor trötthet, att möta varje minnesskärva och hantera den tar på krafterna. Gråten som kan välla upp över ett gammalt sår gör mig utdränerad för stunden. Men om nykterheten får råda under en längre tid, känslor och tankar bemöts bit för bit och förträngandet minskar; då borde kraft och ork finnas för mer positiva saker och lättnad borde infinna sig mer och mer. Jag tror och hoppas på det!

Dag 15 nykter, ff bara trött o håglös. Orkar knappt nånting förutom jobbet. Äter massa vitaminer o grönt, men de hjälper inte. Får snart gå till doktorn om jag inte blir piggare. Nykter med antabus blir det iallafall , blir ensam i helgen så jag har motat Olle i grind , då tankarna snurrade iväg mot återfall . Kämpa på alla rara

Men det var väl då själva faaaan, tog ett återfall igen. Förkyld , bakfull och en aning illamående av att antabusen satt kvar sen torsdags. Nu får jag allvarligt överväga att söka hjälp. Men de tar emot, vill klara detta själv....men det verkar inte funka.

Du är igång, du vill detta det är väldigt tydligt. Livsstilsförändringar är inte lätta, fast man vet vad man "bör" göra så gör man inte alltid så, mänskligt. Du är snabbt tillbaka på hästen igen, funderar nu på om du vill ta till lite mer/annat stöd på vägen. Det låter klokt, det är ändå du som styr, ditt val samtidigt som lite krokar kan kastas ut om det blir svårt.
Om du skulle ta mer hjälp utifrån har du någonstans du tänker dig skulle kunna vara ett steg?

Varma hälsningar
Rosette
Alkoholhjälpen

Jag har lite funderingar, och råd till dig.

Först och främst, sparka inte på dig själv för det lilla återfallet. Titta framåt och tänk positivt om dig själv.

Fundera först på dessa två meningar.
"Jag hoppas att jag klarar att vara nykter idag, hoppas att jag inte får några sug idag."
"I dag ska jag vara nykter, och oavsett vad som händer ska jag inte sträcka ut handen efter det första glaset."

Avsätt gärna en stund på morgonen, en ställtid inför dagen, där du jobbar lite med dig själv, och din nykterhet. Tänk över vilka miljöer och situationer som dyker upp under dagen. När kan tankar på alkohol komma, när kan de förrädiska sugen komma smygande? Acceptera att de kommer. Förbered dig mentalt på din strategi. Att du ska förbli nykter, och det viktigaste: Du ska inte sträcka ut handen efter det första glaset. Detta gäller självklart även för oförutsedda händelser och situationer.

Du kan också förstärka kontrollen över "glashanden" (vänster eller höger?), genom att ha något litet föremål (ring, smycke, nyckel, sten, etc.) som du håller i "glashanden" när sugen sätter in. En extra liten trygghet. Din talisman mot a-demonen.

För att kunna sträcka ut handen efter ett glas, krävs en signal från vårt medvetande. Andning och hjärtats slag sker genom automatiska signaler utan att medvetandet är inkopplat, men det gäller inte att sträcka ut handen. Det är medvetet.
Sug uppstår i det undermedvetna, från beroendedelen av hjärnan (reptilhjärnan). Det undermedvetna kan vi inte styra, men medvetandet är våra tankar, de kan vi styra med kloka val.
Träna på att låta medvetandet, de förnuftiga valen, ta tillbaka kontrollen över det undermedvetna, det av alkohol programmerade beroendecentrat i hjärnan.
Låt medvetandet hålla tillbaka handen så den inte sträcks ut!

Jag både vill och tror att det kommer att gå bra för dig Jullan65.
Jag önskar dig en bra dag. Många styrkekramar!

18 dagar är beundransvärt. Hoppa på igen, det är inte hela världen med ett återfall om man inte ser det som en signal att börja om. Hade du a tillgängligt hemma eller var du tvungen att skaffa? Och hur kommer det sig att du inte tog antabus? Jag menar inte att vara ifrågasättande, gör själv såna där saker, men det är verkligen viktigt att fundera över vad som händer och hur man kan undvika det. Själv kan jag absolut inte ha a hemma, just nu i alla fall. Man får väl helt enkelt acceptera att man måste hålla koll på sig själv. Stod häromdagen extremt beredd att i smyg öppna en flaska vin som skickats med mig hem. Det var SÅ nära, men jag sansade mig i sista stund. Det är svårt att hålla en rak linje hela tiden, men om du kör på direkt igen så är det verkligen inte hela världen.

Tack för stöd o pepp. Ska ta till mig att jag inte ska slå på mig själv. Och ta en stund för eftertanke varje dag. Jag har en otrolig vana att bara rusa "åstad". Impulsiv är bara förnamnet. Just då, i det ögonblicket, verkade det som en bra idé att åka till bolaget. Det fanns en massa anledningar och jag var riktigt värd det. Jag sköt undan mina föresatser att vara nykter rätt enkelt, jag tänkte , det skiter jag i för den här gången. Det hela gick på ca 30 m från tanke till handling. Resultatet blev exakt som förut, några minuters tillfredsställelse, och sedan plakat full. Tänker att jag ska pröva några aamöten igen, tycker det var helt ok, men nånting tar emot....ja nykter o på banan igen då, kämpa på ni me. Kraaaam

Startanew

Kan hända alla. Har nog själv funderat på hur lätt det är. Just nu finns det tre kalla öl i kylen och jag e ensam hemma.
Det som hjälper mig e att tänka ett steg till. Visst det kommer nog gå bra att bara dricka dessa tre idag. Men då kommer tankarna komma redan imorgon. Klarade jag tre klarar jag sex st. O på fredag 10. Och så vidare . Du vet själv att du bara gör dig själv en otjänst innerst inne. Men som sagt det är ju svårt i stunden. Du kanske får ha ett substitut. Varje gång du blir riktigt a sugen så gör du nått du verkligen tycker om. Som inte inkluderar a såklart ?
Kämpa på!

Otroligt lätt hänt... Och otroligt lätt att sedan gå vidare på den vägen. Efter att ha haft ett mycket sunt a-intag i 9 mån, dvs bara måttligt i sociala sammanhang, så "förtjänade" jag att dricka på grund av tråkiga omständigheter. Och sen var det otroligt svårt att stoppa igen. Jag trodde inte riktigt att jag skulle trilla dit igen, men det gick fort tillbaka i gamla invanda hjulspår. Tänkte först att det inte var så farligt, att det var mindre än förut och att jag ju bevisat att jag kan ha ett sunt förhållande till alkohol och att jag kunde sluta.,, det var svårare än jag trodde. Ta det som en tankeställare och en erfarenhet tycker jag. En gång är inte hela världen (beroende på hur beroendet har sett ut), men om man som jag snabbt kör på några gånger till så är man tillslut på ruta 1 igen. Har fått stopp på det igen men har ännu större respekt för kraften i alkoholen. Trots att det är precis som du beskriver, några sekunders lycka och resten vånda så är det i alla fall nåt som lockar. Hur galet som helst

Dag 3 efter senaste bakslaget, nykter , men väldigt skört. Tankarna på a finns där mest hela tiden. Det är som sagts, man rullar ut hela registret om man tar första glaset, och det är inte lätt att stoppa. Men, 24 h är utlovade, tid för reflektion taget, nykter en dag i taget. Kram

KalleBoll25

Hej Jullan65, du kommer klara det. Håller tummarna för dig, alla andra här + mig själv. ?