Jag har varit nykter över 8 månader. Med viktigt stöd bakom mig denna gång klarade jag det bättre än jag någonsin kunde tro. Fick något mer att kämpa för men också kunde få utrymme att acceptera det liv jag inte ville ha och att acceptera det nya nyktra livet för vad det var. Hade en enorm press att jag kommer dricka under aktiviteter i sommar, för jag tycker jag är tråkig som människa. Tvivlar dock på att andra ser mig tråkig, det är ju min självkänsla som säger så för att jag drack mig in i en karaktär och agenda att slippa vara nyktra-jag. Då skyller man på att "jag är tråkig nykter". Sanningen är att jag är tråkigare när jag super skallen av mig och under den långa tid som varit.

Jag fick återfall, som man säger. Jag kände press att dricka, tagga till mig själv, för att gå ut för första gången på puben. Hade kvällen sett annorlunda ut? Förhoppningsvis. Hade jag KUNNAT vara nykter ute utan att känna mig pinsam och folkskygg? Känslan kanske hade varit där, men jag hade ju lyckats absolut.

När jag drack, svepte jag som mitt trogna alkohol-jag. Jag erkände för min partner att jag kände press och min partner tryckte på att det är mitt val, jag behöver inte känna press och det är jag som bestämmer. Ja, nickade jag. Men jag kände press, för det var första gången vi skulle gå ut tillsammans och jag ville inte att min partner skulle tycka på något vis att jag skulle dra ner glädjen eller att min partner skulle tycka jag var tråkig och såg nere ut när jag innerst inne bara blivit lite folkskygg som nykter. Min partner skulle inte tycka jag var tråkig men chansen fanns att min partner ändå skulle kunna bli orolig över att jag upplevs nere eller frånvarande för så blir jag ibland ute. Det är många intryck för mig som -högkänslig- person.

Kvällen blev brutalt kaos. Innan det blev så, fick jag upp en känsla: Det här vill jag inte göra om med alkohol i blodet. Det var ett ögonblick av bekräftelse att jag inte alls saknar det där som jag var rädd för.

Jag har varit fortsatt nykter sedan dess. Känner att jag vill fortsätta vara det också.
Nu ska jag ta lite kraft till att ordna sådant jag skjutit på och börja älska mig själv igen för den personen jag vill våga vara. Man är aldrig ensam.

Det är spännande det där med oron för "tråk", hur tråkigt allt kommer att bli eller hur tråkig jag kommer att uppfattas som om jag inte dricker. Du beskriver en press som handlar om saker du tror att din partner tänker, snarare än vad hen faktiskt uttrycker. Tror det är vanligt. Hur går det för dig? Har du några strategier för att hantera "tråk"-tankarna?

@Kristoffer
Ja det stämmer, jag ”tror” för att jag inte frågat. Blir lätt dumt för alla inblandade och för mig mest såklart. Höll mig ca 1 månad efter detta inlägget men tog 4 öl för någon helg sen. Det var lugnt, jag drack vatten för att nyktra till lite mer vilket hjälpte - iallafall tänket att sluta för stunden. Jag drack igen för att jag kände mig vilsen eller jag vet inte, någon känsla jag inte gillade och det skulle vara människor där. Så kanske jag återigen drack för att jag ”trodde” jag behövde det. Har kommit in i en period i mitt liv där jag blivit folkskygg igen, fast absolut inte yrkesmässigt eller generellt. Bara när det känns som människor ska vara för nära min personliga atsmosfär. Jag vill ha hjälp i terapi igen (mer än alkohol delen) tills dess kommer jag kunna vara nykter i längre perioder men vet inte om jag kommer kunna ha samma nyktra inställning… men vet att jag absolut INTE vill bli ohanterbar igen, där går faktiskt gränsen för gott. De är inte så att de ”känns skönt” att där är gränsen, utan jag har gjort oförlåtliga saker mot de jag älskar och mig själv när jag är full. Det är något jag får leva med tills graven. Och då är de fult att fortsätta vara ohanterbar. Mitt ego kan få mig etsa fast i alkoholen men aldrig att de är så stort att de kan få mig vilja vara omoralisk… eller vara viktigare än de jag älskar för den biten vet jag hur det känns mycket väl ….

Tack för din kommentar. Har du känt liknande?
Strategier är väl att vara medveten om känslan i stunden och lita på att man är starkare helt enkelt. Funkar ibland funkar ibland inte alls.

@Alkenisse Jag förstår precis hur du tänker med att tro att man är tråkig, att uppfattas tråkig. Jag har behövt gräva på djupet av mig själv för att lära mig tycka om mig själv och finna tryggheten med att vara mig själv. Jag kan inte vara i sammanhang för andras skull, för att de ska känna sig trygga i mitt sällskap eller tycka jag är rolig. Jag kan bara göra det som känns bra för mig. Känns det inte bra för mig, tex när andra blir för berusade, då drar jag mig undan, jag behöver acceptera att jag inte tycker det är kul. Jag vet att jag skulle må så satans dåligt dagen efter och flera dagar efter om jag joinade dom andra i deras rus. Jag vet att livet inte handlar om fest. Det är allt det andra jag lever för, de gånger det är fest är jag med, dricker alkoholfritt och njuter av sällskapet tills de andra blir för onyktra, då säger jag tack för mig för då kommer min ångest smygande för att visa mig att jag inte trivs längre och behöver göra det som känns bra för mig.

Kram

@Alkenisse Hej! Jag har också varit en som drack för att bli mindre tråkig och mer social. Tyckte att det var jobbigt att tex mingla och prata med folk när jag var nykter, det var lättare med alkohol i kroppen. Till slut trodde jag att jag måste ha alkohol i mig för att klara av tillställningar. Har nu varit nykter 1 år och 8 månader och blygheten jag trodde jag hade inför tillställningar som nykter stämmer inte alls. Ju längre tid jag varit nykter desto bättre självkänsla och självförtroende har jag fått. Jag har även gått i terapi i början av min nykterhet för att lära känna mig själv ordentligt, få självkännedom och ta reda på vilka behov jag har. Jag går inte på så mycket tillställningar, men när jag gör det gör jag precis som @Himmelellerhelvette jag går när det blir fylla, jag orkar helt enkelt inte med det. Jag har inte så jättestort behov av att vara social, hänger mest med maken, våra hundar, våra barn, övrig familj och några grannar. Jobbar ca 50% hemifrån och tycker det är lagom med att vara social på mitt arbete resterande 50% som jag trivs på. Tycker dock att det blivit så mycket enklare att vara social som nykter och det beror på att min hjärna fått återhämta sig ordentlig från alkoholkonsumtionen och kommit i balans igen. Så mitt råd är att ge dig själv ännu mer nykter tid, det händer mycket under processen som pågår i hjärnan och i psyket, det stabiliseras och blir starkt. Terapi är alltid bra för att komma i kontakt med sina äkta känslor och komma underfund med vad som pågår och rör sig inom en själv och få självkännedom och verktyg att hantera sitt liv med.

Ha det gott!🌞❤️