Mitt första inlägg… hur gör man för att komma ifrån detta beroende? Det är soligt ute, jag sitter inne i mörkret & dricker. Skulle vilja så mycket annat, men det blir inte. Skulle vilja njuta av sommaren & känna mig levande istället för att känna min ångest. På morgonen när jag känner mig bakis & trött tänker jag ”ikväll, då ska jag inte dricka” men sen kommer kvällen. Så skönt att ha klarat sig igenom hela dagen, några öl får mig nog att slappna av. Får mig att må bra. Minns inte sista dagen jag var helt nykter. Det skrämmer mig på nåt sätt att inte dricka. Vad ska hända då liksom?
Jag vet att jag har problem, men väljer att på nåt sätt acceptera det. Typ som att det hade varit kul att göra det & det, men det gäller inte mig. Jag måste sitta hemma i mörkret & dricka istället. Men jag längtar ut ibland.
Så nu frågar jag er! Hur gör man? Jag vill inte leva det här livet med alkohol, men samtidigt vill jag ju det! Jag väljer det varje dag. Skulle gärna ta emot tips från er andra som befunnit sig i samma situation. Vad fick er att ändra er & hur gör man?

@Ken79 Välkommen hit! Här finns hjälp att få. Under fliken Stöd finns ett program att följa, men det kan vara bra att mejla eller ringa alkoholrådgivningen också. De kan ha fler bra tips.
Ett bra mål är att vara alkoholfri i tre månader för att du ska bli återställd och må bättre. Det kan kännas svårt men om du verkligen vill så kan du klara det.
Läs gärna här i trådarna också och skriv. Här finns många erfarenheter och du får hjälp att lösa problem.
Det är bara att sätta igång så du kan komma ut i solen igen!🙏🏻❤️😌

@Amanda L Tack för ditt svar! Idag har jag inte druckit!! Helt otroligt! Var nog bra att få ur mig mina tankar igår. Så idag känns det jättebra. Jag känner mig stolt. Imorgon är det fredag & jag vet nog inte om jag är redo att ”starta” det nyktra livet än. Känns pinsamt att erkänna det i ett sånt här forum, när jag ber om hjälp, men ändå inte är beredd att göra vad som krävs :(

@Ken79 Du har tagit ett första steg! Det är jättebra! Fundera på om du ändå klarar en dag till trots att det är fredag. Kanske ta en promenad istället? Varje dag är viktig.
Du kan också göra första delen av programmet under Stöd. Det handlar om motivation…
Att bli fri från alkohol är en process som tar tid. Men du har tagit första steget! Grattis!❤️🙏🏻😎

@Ken79 De flesta här kämpar på och de kommer bakslag men bara fortsätta till slut så lyckas man och minska/ sluta med alkohol . Några lyckas sluta för gott men vi som kämpar på är nog fler !

Ingen nykter helg, MEN en nykter söndag. Två nyktra dagar på en vecka, det var längesedan! Tänker på det du skrev @amanda L, varje dag är viktig. Det hjälpte mig idag! Tack till @Suburra också! Att inse att man inte är ensam & att vi är många som kämpar ger mig hopp! Imorgon en ny dag & jag ska banne mig satsa på nykterheten då också 🙂

@Ken79 Ett steg till! En del sätter mål på tre månader, andra tar en dag i taget. Lovar sig själv att inte drick på just denna dagen… verkar funka bra för en del.
Varje dag du håller upp är en bra dag. Använd dom till att fundera och planera vad du vill göra med ditt liv. Det är en process som sagt, inget som blir klart över natten.
Men du har tagit de första stegen.
Om du kan vara nykter några veckor kommer det också bli lättare, suget avtar när man inte matar alkoholmonstret.
Livet är spännande!❤️🤗

@Amanda L Det går bra! 🙂 Nykter både söndag, måndag & tisdag. Ska även vara det idag har jag tänkt. Känns jättebra. Försöker hålla mig sysselsatt med annat. Till helgen får jag semester & då kan det nog bli lite alkohol. Men min tanke just nu är att hålla veckorna vita, vilket är en stor förändring. Jag vet inte om jag är naiv som tänker så, att det är ok på helgerna? Men som du säger är det en process, så jag kanske ändrar mig efter vägen. Jag väljer iaf just nu att känna mig otroligt stolt över dessa dagar (sen läser man om andra som hållit upp i flera år & då känns mina små dagar väldigt få 😬). Men en dag i taget ☺️

@Ken79 Grattis till dina dagar! För cirka 125 dagar sedan fick jag stort grattis till mina första nyktra dagar… Och jag var hur stolt som helst. Nu vet jag ju att det är början som är svår.
Att dricka på helgen innebär risker. Suget kommer tillbaka och många har svårt att ”sätta punkt” efter helgen. Men det märker du ju.
Klarr du att bara dricka måttligt på helgen så är det fantastiskt mycket bättre. Känner du att det blir svårare och du bara tänker alkohol så rekommenderar jag tre månaders uppehåll. De som klarar att dricka måttligt börjar oftast just med en nykter period. (Tjatig jag är🤗)…
Hur som helst grattis igen och superbra jobbat hittills!❤️🎉🎉🎉

@Amanda L det går hyfsat 😏 Drack under helgen, inte i måndags, men en öl & en cider igår. Vilket jag känns ganska nöjd med nu när det är semester. Försökte hålla igen & det kändes helt ok. Men en nykter period skulle nog vara bra. Skjuter bara lite på den till efter semestern 🙈 GRATTIS till dina 125 dagar! Otroligt bra! 👍🏻

@Ken79 Fint att du håller igen, så att du får återhämta dig också.
Känns som du är lite mer optimistisk och gladare?!
Jag var bara ”duktig” de första veckorna, men sen minskar suget rejält och jag har bara mått bättre och bättre.
VILL inte ens dricka alkohol längre även om det kan komma som flashar av ett minne. Dock alltmer sällan.
Hoppas du också blir fri, kanske efter semestern som du hintade om? I alla fall, du verkar vara på rätt spår! ☺️ ❤️🙏🏻
Fortsätt gärna och skriv ifall du känner för det.

@Amanda L ja, jag är nog gladare. Har inte tänkt på det så mycket. Känner mig inte lika tyngd nu när jag kan klara mig utan alkoholen (iaf några dagar 🙄). Hur såg din väg ut mot total nykterhet? Så skönt att inte vilja dricka!
Tack för att du skriver, det betyder mer än du kan ana! 🙏🏻

@Ken79 Hej Ken, och tack för att du delat med dig i detta forum. Likt dig skrämde mig tanken på att vara nykter, vad skulle jag göra med tiden liksom som hela tiden har fokuserats på att dricka. "när kan jag ta min första öl idag, barnen är jobbiga, jag dricker osv. Under flera flera års tid har jag druckit vid varje obsticle, varje jobbig sak och firat ALLA roliga saker i livet med alkohol. Belöning och medicin, det är klart som f-n att jag tog till drickan för den hjälpte ju mig....eller?????? Nu är jag inne på min 10:e dag som nykter, inte en droppe alkohol. I helgen som var kunde jag sova till 10 på morgonen, första gången på säkert 10 år om jag ska vara ärlig, annars har man vaknat upp, inte alls utvilad vid 6.30 varje morgon och dagen blivit förstörd för att man inte fått en god natts sömn.

En person i mitt inlägg sa att istället för att tänka på det jobbiga att inte dricka, tänk positivt "jag kan köra bil idag utan att tänka på vad som händer om polisen stoppar mig, jag kan finnas där för mina barn och orka leka med dem istället för att sätta mig i sängen med en öl eller två och smygdricka, jag kan ta en promenad i solen och beundra hur vacker min omgivning faktiskt är, jag kan finnas där för mina medmänniskor och ha ett leende på läpparna, MIN FRU behöver inte känna sig äcklad av att jag stinker alkohol och JAG BEHÖVER INTE LJUGA OM MITT DRICKANDE MER.

Detta är bara ett par tips även om första steget är ngt av det svåraste jag gjort på länge. Men som sagt, 10 dagar nu utan och är som du rädd för att veta vad som händer. Kommer jag komma till en punkt där flaskan blir ända utvägen eller kan jag vara stark och hålla mig ifrån? Det får tiden utvisa.

MEN alla dessa underbara människor i forumet gör det för mig i alla fall enklare, jag behöver inte ljuga om att jag har ett sug för alkohol, de förstår och ger bra tips på hur man kan göra. Och en sak, känn ingen skuld och ångest, tar du dig ett par öl på kvällen, blicka framåt och se fram emot en nykter dag dagen efter. Du har gjort ett superbra jobb med att vara nykter 2 dagar på en vecka istället för att inte ha en enda dag nykter. Nästa steg kanske blir 2 dagar i sträck?

Heja dig, du kommer klara det till slut även om vägen dit känns tung och svår.

PS. Jag ska gå på mitt första AA möte idag vilket skrämmer skiten ur mig, vet inte alls vad som kommer hända, hur känslorna kommer agera när jag väl är där men hoppas att jag iaf kan vara 100% ärlig och be om hjälp. För jag har ett bekymmer och vill ha hjälp.

Ursäkta ett långt inlägg men kände att jag ville skriva på ditt inlägg. Ha en underbar dag!

@Vilsenpappa Tack för ditt inlägg! SÅ stor igenkänning i allt det du skriver! Grattis också till dina 10 dagar, sjukt bra jobbat 🙌🏻. Hur har det gått sedan dess? Jag har haft en vecka med väldigt högt alkoholintag & har då inte velat gå in i detta forum. Men nu tänker jag att jag ska vara nykter & blicka framåt. Fast om jag ska vara ärlig hade jag gärna tagit en öl just nu. Känner mig så trött & nedstämd, lite alkohol skulle göra att jag kände mig lite bättre. Men jag ska försöka att hålla mig, ta en minut i taget. Tar till mig dina tips & ska försöka se det positiva. Skriv gärna & berätta mera om hur det går för dig & om du kommer på nåt mer bra tips tar jag gärna emot det. Ha det gott!

Bra kämpat! Du vet med säkerhet att alkoholen laborerar med hjärnans signalsubstanser och gör oss deppiga.
Så där finns en av förklaringarna till nedstämdhet.
Om du läser runt i trådarna här så finns massor- alltså ton- av tips. Läs tex @andrahalvleks första tråd, eller kika in i @torns tråd.
En annan viktig sak för att klara av att vara nykter kort eller längre tid är att ta ett beslut av något slag. Aldrig alkohol på vardagar. En månad eller tre.
Men att faktiskt bestämma sig för något- och hålla fast vid det.
Heja! 😊

@Se klart tack för din input! Har faktiskt rätt dålig koll på vad alkoholen gör med hjärnan, men jag ska läsa på om detta. Tror att jag inte riktigt velat veta tidigare utan bara kört på. Har även kollat runt vad andra skrivit i forumen & det känns så skönt! Jag känner igen mig, jag är inte ensam! Idag har jag tagit ett beslut. Ett blygsamt sådant, men känns ändå stort & svårt. En vecka utan alkohol. Wish me luck ✊🏻

@Ken79 Har jag rekommenderat boken Skål tamejfan! Jag tror du skulle gilla den! Både rolig och mycket igenkänning. Och bra stöd.
Den går att lyssna på ocjså. Finns på Bookbeat och där kan man prova gratis en månad, så du kan lyssna på den gratis.❤️🌺😎