Hej hej

Idag är de 14 dagar sen jag blev nykter så jag klarade mitt "mål". Vem hade anat de för 15 dagar sen! Då låg jag där med min ångest,förakt till mig själv,ensam och sorgsen! Allt kändes så hopplöst jag ville bara ge upp! Jag var så dränera av energi - mental, psykisk som fysiskt! Blir tårögd och får hjärtklappningar bara jag tänker på de..

De har varit fruktansvärt svårt.Många tårar,humöret har svängt från glad till bitter till förbannad på 1 minut.Hjärnan som har gått i högvarv med tankar,minnen och ånger, och självklart ångesten som har varit närvarande från och till så man har skitit i allt och legat halva dagen. Men även har man fått ett slags lugn i sig och energi som man inte haft på väldigt väldigt länge,inte behövt stressa fysiskt som psykiska efter ex A.Jag har inte " behövt" ljuga för mina nära och kära en enda gång under dessa 2 veckor.Om man har tänkt eller kännt så har de varit äkta tankar och känslor, och med en nykter hjärna så kan man resonera lite bättre med sig själv och se saker mer klarare.Känner mig utvilad som jag inte har kännt på åratal! lagt mig i tid och gått upp i tid.Innan la jag mig inte innan A var slut eller tills kroppen inte orkade längre. Jag känner mig så mycket fräschare ( man känner sig inte så fräsch när man stinker och svettas A ) Misstänker att de tar ett tag innan kroppen kommer återhämtas helt och hållet men min hud som jag har haft problem med förmodligen pga A har blivit så mycket bättre. Och även bryr jag mig om mitt yttre oxå för jag har energin till att pyssla om mig själv. De har skett många gånger att jag bara går runt och småler utan "anledning"!

Med mitt "mål" menar jag inte att jag kommer ha boxen i högsta hugg imorgon! De var bara min milstolpe.Så nu är de bara att fortsätta vara envis och kämpa framåt och ha dessa 14 dagar som påminnelse på gott och ont.

Denna tråd kommer bli min bollplanka! " innan var de 4 dagar och abstinens" Vet om att de kommer komma prövningar,funderingar och känslor och mycket annat som är okänt för mig som nykter. Och jag har kännt att skrivandet har hjälp mig mycket,men de har varit i anteckningsboken här hemma brevid sängen. Behövde dessa dagar för mig själv att reflektera och hitta min egen anledning för att hålla mig nykter så jag kan få tillbaka livsglädjen och mitt liv.

Ordet *varför * har kommit upp många gånger!- Vad skedde, Hur kunde de bli så här, Varför lät jag de gå så långt..varför varför varför... Men jag kommer ta dag för dag och kanske kommer jag få svar/förståelse eller kommer jag inte få det.Och de är kanske något man bara får acceptera och även det som är de svåraste att göra!

snart är dag 14 slut och de känns fantastiskt

kramar

Som tankar, saker och ting kan förändras! Jag skrev för ca 10 dagar sen att jag skulle aldrig sätta min fot på AA pga personlig skäl (ångest relaterat) Men igår gick jag till ett kvinnomöte! De "enda" jag har i hjärnan nu är att jag inte ska dricka och jag kommer försöka allt, och göra allt som går för jag ska hålla mig nykter. För jag har upplevt små guldkorn av stunder, känslor och tankar som jag vill fortsätta uppleva och känna, även om de ibland bara handlar om ett ögonblick. Förhoppningvis så hittar jag mitt sätt.
Väldigt trevliga kvinnor! Tycker de är jätte vågligt/fint att dom våga öppna upp sig som dom gjorde/gör och dom ska vara jätte glada att dom har hittat något som fungerar för dom ?. Men jag är/kommer nog inte kunna vara så mottaglig av just de programmet. De är vissa saker som stör mig. Och saker som jag inte håller med om i deras steg, och då krackelerar de ju ?! Men men jag har inte stängt dörren än! Jag bara reflekterar och tänker vad som kan vara rätt för mig! Jag har själv lyckats att hålla mig nykter i dessa 2 veckor "utan hjälp" men jag vill inte vara naiv och tro att jag klarar allt, kan allt och förstår allt..!kanske anledningen varför man sitter i den situationen man gör i nu!Jag vet att detta är bara början och jag vill "bygga mig stark" så jag kan klara motgångar av olika slag osv när dom kommer ( eller dom där TRÅKIGA dagarna) ! För sådana kommer komma de vet jag! En hjärna är bra men fler är bättre ??

Bedrövadsambo

Innan jag började med yoga fick jag rådet att prova fem gånger innan jag dissade det. Jag fick veta att jag nog skulle uppleva det som flummigt, och det gjorde jag. Ett evigt tjat om andning var det också - jag blev helt snurrig av allt syre. Men jag gav det fem gånger, och lite till eftersom jag dessutom testade andra grupper. Jag blev helt såld, och det är 8-9 år sen nu. Jag tror att det rådet går att applicera på AA också. Ge det fem gånger. Hitta det som klickar hos dig, fokusera på det. Man behöver inte älska allt, det gör man inte i något sammanhang. Eller väldigt få sammanhang åtminstone.

PP

Du har så rätt, det kan var oerhört svårt att bryta med drickat. Allt dom ger hållbar nykterhet är bra. Naturligtvis även AA. Allt är inte för alla. Sök den väg som passar dig. Nu när akutläget lagt sig kommer förhoppningsvis lite gladare stunder, ja rent av lycka att vara nykter. Du har säkert koll på det, men det är lite senare som riskerna med återfall dyker upp. Jag trillade vid mit första försök efter 5 veckor. Orkade sedan av olika anledningar inte försöka på tre år. Berättar detta eftersom återfall inte är något att ta lätt på. Om det däremot händer, upp i sadeln igen -omgående. ?
Lycka till och njut av friheten!
//PP

God morgon!
Sitter på McDonalds och dricker mitt kaffe. Missade min buss till jobb pga j znooza ett par gånger för mycket! Har absolut ingen diciplin här men de är ju
ingen chockerande fakta hihi ? Men härligt var de ??

Jag läser och läser och jag tar in allt vad ni skriver. Lärdom och råd ska man aldrig nochalera och vem vet just den saker någon skriver blir ett uppvaknande eller något som kan hjälpa en att fortsätta att hålla sig nykter! Som PP skriver så mår man hyfsat bra nu (fler timmar av positiva än negativa) Men de är senare jag kan bli orolig för. När allt har lagt sig och man sk börjar leva med sin nykterhet som vanligt. De är förmodligen då de blir svårare! Vardagliga problem som kan störa, prövningar /test (man kan ju inte alltid sitta hemma och gömma sig) kanske glömma hur det va eller hitta ursäkter när det är en tråkig dag och får för sig att en öl är inte så farlig. Eler hur kan jag egentligen vet om jag är en alkoholist? Jag har ju aldrig prövat att sluta så de var kanske endast denna paus jag behövde eller att drickandet blev endast en vana inte att jag är en alkolism bla bla! För de är så, jag har aldrig testat att sluta, har inte trott att jag skulle klarat det och även har jag nog inte velat heller! Så de blev 5 år av hårt destruktivt drickande och åren innan va långt ifrån alkoholfria dom heller. Så jag skulle bara lura mig själv att börja dricka igen! Jag får börja gilla någon annan dryck! För i slutändan så gillade jag smaken av öl och vin (beror ju på vilken sort) men får bara gilla läget ??

Ha en underbar dag

Connect

Förra onsdagen var jag på Mediyoga med en anhörig. Har testat för länge sedan och då började vägen tillbaka från en depression. Sen la jag av. I onsdags hände något efter yogan. En positiv själv bild dök
upp. Efter det orkade jag bestämma mig för att sluta dricka. Har kämpat med a hela livet. Nu har jag varit ren i 4 dagar. Älskar det. Det blir yoga igen!

God morgon!
Sitter på tåget på väg till jobb, blir en kort dag pga jag ska träffa lilla mamma och umgås med henne lite ?

Nu har jag varit nykter i 3 v och tre dagar om jag räknar med denna ?Men jag känner att jag kan göra de pga jag vet om att de inte kommer bli A idag. De känns så befriande att redan nu kunna säga de och även vara så pass säker! ? Friheten är de som gör mig så pass motiverad att hålla mig nykter, att de är jag som bestämmer inte A! Men jag tar inte det för givet, jag vet inte vad som kommer att ske imorgon!? Men idag kommer jag inte dricka iallafall! Jag läser trådar här ang där folk vill lära sig att dricka måttligt. Vem vill inte det ? Men ex för mig så vet jag att om jag tar ett glas vin eller en öl så kommer de trigga igång beteendet igen, även om jag nu endast skulle ta ETT glas. Jag kommer vilja ha ett till och då kommer jag tänka på de hela tiden och kommer tappa intresset av den/dom jag umgås med och vad jag gör. Och även är chans stor att mitt humör kommer bli sämre pga jag inte "får" dricka mer. Tänka hur snabbt och långsamt dom andra dricker eller om dom ska dricka mer! Om inte så blir jag nog besviken pga de förstör ju mina chanser att dricka mer osv. Dagen/dagarna efter kommer säkerligen bli detsamma - tänka på A, känna sug av A och garanterat hitta någon ursäkt för att dricka, exempel - Jag klarade ju att endast dricka ett glas igår (som om j vore duktig) ! Men problemet vore ju att jag hade glömt att A hade blivit de centrala och det viktigaste i den situationen! De handlar inte endast hur mycket man dricker de är beteendet som är problemet! De är/ska inte vara A som ska avgöra om kvällen ska bli mysig eller rolig vare sig 1 glas eller 10 ! Så varför är de så viktigt att lära sig att dricka måttligt? Varför chansa? Kontrollerar inte A om man nu måste tränas upp ?
Varför jag reflekterar är pga jag har haft dom tankarna oxå, och är rädd för att dom ska komma senare och starkare! Att när de är som svårast att jag ska pröva inbilla mig något sådant! Eller bli påverkad av att man kan läras sig osv! Jag kan "sakna" första, andra och tredje drinken för då mådde jag så bra. Den berusade avslappnade och härlig känslan ? Men sen åkte de oftast käpprätt åt helvete med den känslan! Och syster ångest hälsade på! De är inte lätt nu men har fler timmar som är bra idag än när jag drack! Det är som att de är tvärtom, dom timmarna jag hade ångest förut har ändrats till avslappnade härlig känslor och stunder och den timmen jag hann dricka tre drinkar är timmen jag har ångest idag pga tankar,
minnen och ånger !
Men de är verkligen sant - En dag i taget..

Ha en ljuvlig dag ni alla ?

Igår var de tredje gången jag va på AA. Jag håller fortfarande fast vid att programmet inte är något som passar mig riktigt. Jag håller inte med om vissa saker och även stör jag mig på vissa. Och de där med Gud och högre makt ingår i det. Vet om att dom prövar "inbilla" en att Gud och högre makt kan vara vad som helst, men för mig kommer de alltid betyda något övernaturligt/religiöst! Och den uppfattningen kommer inte ändras! Och även att många där tror att AA är den enda rätta/riktiga vägen som fungerar. Och de tror jag inte på. De är min vilja och motivation som gör att jag håller mig nykter (och sen finns de klart en bakomliggande orsak att man vill säga Hejdå till A) inte AA eller Gud. Men att gå dit och lyssna (kanske i framtiden prata) kan nog vara "nyttigt". Att lyssna på dom som har varit nyktra i många år men även dom som är lika nya som mig. För i slutändan så har vi ju samma problem så få lite lärdom och påminnelse kan ju inte vara fel. ?

Men igår så öppnade jag munnen och sa ca 3 meningar och en av dom va - Mitt namn är TJ och jag är alkoholist. Jag har alltid vetat om de och inte levt i förnekelse, och jag har skrivit ordet (Alkoholist) tiotals gånger.Men jag har aldrig uttryckt de verbalt till någon annan. Det kändes nog lika konstigt som när jag skrev det här första gången. Jag vet ju inte vem ni är men att erkänna de för någon gör så det känns så verkligt på något sätt. ( och de är det ju) Att höra sig själv säga de kändes väldigt konstigt!

Ha en super dag ni allesammans ?

DetGårBättre

Det är väldigt olika i olika grupper hur det fungerar med inställning etc. De som gjort programmet vet ju att dedet hjälpt dem. Då tycker de ju att det är en bra väg men i min hemmagrupp så är allt rätt och få där som tror på samma Gud som mig.

Vi är dock runt 25 varje gång, senast 30 stycken. Men att bara vara där ger mycket, gemenskapen och så ?

Viktigast är ju att alla har samma grundproblematik, och att få höra hur andra haft det etc. Då blir det mer påtagligt än att man glömmer bort sina egna problem och vill testa igen. ?

De tog mig ca 1 månad och 3 dagar till den här SKITNA dagen! Är nykter så har inte druckit! Men tårarna har runnit nästan hela dagen började igår, kännt mig så sorgsen och ledsen! Stunder av hopplöshet! De är sådan röra i hjärnan just nu! Har märkt den sista veckan lite längre att jag är trött konstant och sover! Är orkeslös/handlingsförlamad! Känner mig bakis när jag vaknar osv! Känns som allt bara har brustit idag!! Jag känner inget sug men det känns ändå som om de vore enklast att dricka! För jag vet inte varför jag känner så,varför de är så hära.! Jag vet att de vore den enkla vägen! Och jag kommer inte dricka. Men vet inte vad jag ska göra!

DetGårBättre

Tja, har känt likadant själv. Jag har ingen motivation eller inspiration alls längre i grunden. Trött konstant, smått orolig. Det kommer ju vända, har ju känt såhär förut. Det kommer vända för dig också! Inatt hade jag dock sjukt med energi och kreativitet, dock som bortblåst nu. ?

Aldrig varit naiv och trott att de skulle vara enkelt! Men dessa känslor känner man igen medans man drack och de är ju inte dom man strävar efter! Men då drack man och kunna "bedöva". Nu måste man gå igenom de nykter och de är väldigt svårt ?
Mm de är något man får hantera och låta passera verkar det som! Hoppas du mår bättre själv snart ?
Kram

* Tro på dig själv
* Får inte glömma
* Inga ursäkter
* Positiva tankar
* Njut och tänk hur befriande det känns.
* Tankar och känslor - Låt dom komma och vara ärlig emot dig själv - reflektera
* Klarhet och logik

Jag tyckte att de gick relativt bra, har inte kännt en euforisk känsla av att vara nykter men som jag har skrivit så har jag haft mina guldstunder och jag har accepterat de som okey. Men måste vara ärlig mot mig själv och jag klarar inte detta utan hjälp för jag mår inte bra! Jag känner mig likgiltig och orkeslös och då känns de lönlöst! Men jag får/kan inte gå tillbaka till de livet jag hade! Får inte börja dricka igen för då kommer jag inte sluta. Så har hört av mig till alkohol mottagningen och så får jag se vad som sker..!

ProViva

... är något som de flesta drabbas av efter några veckors nykterhet.

Efter den fösta Abstinensen brukar det komma en period som känns bättre. Sen kommer andra omgången abstinens när hjärnan försöker pussla ihop sig. Är man inte medveten om det är det lätt att ge upp och bara känna att allt blivit skit igen.

Vanliga symptom är trötthet, deppighet, känns som man är bakis, fumlig, knas med balans osv. Skitjobbigt och känns orättvist.

Jag mår skit just nu men hoppas att det vänder snart. Varit nykter i sex veckor, de två senaste har varit jobbiga.

Kan tydligen sitta i ett tag men kämpar på och ser fram emot att det släpper.

Bedrövadsambo

Just nu tror jag att du ska plocka fram alla avskräckande exempel du bara kan komma på som orsak till att INTE dricka. Spela upp ”hela filmen” i ditt huvud, från första glaset till sista, dumma sager du sagt/gjort på fyllan, hur dåligt du mår nästa dag osv. Alkoholen triggar belöningscentrum i vår hjärna. Just nu ”skriker” din hjärna efter sin drog, för att bli belönad och nöjd. Ju längre du står emot desto tystare kommer den att skrika. Fysisk aktivitet är ett bra substitut som också ger hjärnan belöning. Kämpa!

Hej ni kämpar ❤️

Jag har nu varit nykter i 6 v och 5 dagar! Jag har skrivit varje dag i min "dagbok" om tankar, känslor, händelser - då som nu, reflektioner /funderingar. Jag kollade tillbaka till dag 2 idag då hade jag skrivit *konsekvenser av mitt drickande och mitt mående*! Man vet och tar upp dom där självklara sakerna som påverkar när man dricker - Familj/vänner blir lidande, ekonomiskt, jobb, ångest osv. Då fick jag 31 punkter och idag efter snart 7 veckar nykter så kan jag lätt fördubbla de, de finns så mycket som påverkas utan man ens tänker på de när man är i dimman.

De jag håller är att jag skriver varje dag (kan se fram emot de ?) och tänka - dag för dag! Jag tänker inte att jag ska "kämpa" /kriga mot A *att de är A mot mig* för då kommer jag förlora. De enda jag kan göra är att bygga upp mig själv och bli den jag egentligen är och bli stark och starkast så jag väljer MIG och inte A. För de ligger hos mig, för Alkoholen/Alkholisten i mig kommer alltid finnas.
Om jag har en dålig dag så får jag ha de, när jag behöver en hand så frågar jag någon, när jag mår super så njuter jag! ? En känsla varar inte för alltid de är hur man hanterar de när just
den kommer vare sig om den är dålig, lagom eller super ?
Säger ABSOLUT inte att de inte varit en bergodalbanor av förvirring, smärta och ångest! Men så var de oxå när jag drack ? Men som nykter så kan de inte bli sämre. Med A så skulle man bara stampat på samma ställe hela tiden (som man har gjort)
Jag prövar inte leva i förnekelse så jag sätter mig inte i situationer som utmanar och kan fresta mig än! Som sagt de ska inte vara en kamp mot A och mig! Att mitt ego ska vinna och jag ska klara de bla bla bla! Bara de allra minsta sak kan trigga igång beteendet igen så varför ska jag sitta med någon just nu som njuter av ett glas vin!? Lika mycket som den personen ska få njuta av de glaset så ska jag få välja att inte riskera min nykterhet! Vare sig hur tråkigt och ensamt de är/kommer vara ett tag nu. Jag träffar mina vänner på dagarna istället och gör saker på kvällarna så har man något att göra ? Om någon vill anpassa sig efter mig då och då och intd dricka så är de jätte snällt men de är inget man ska begära och då veta bättre och göra annat! Jag kommer inte kämpa imotvind
Jag kan göra de lätt för mig eller svårt! De är mitt val..

Ha en ljuvlig dag ni allesammans❤️❤️

Nu har de som inte skulle ske har skett ? MEN nu när första reaktionen och känslor lagt sig så har jag förstått att ingenting har förändrat. Förutom att de är en jäkligt störande känsla. Men kommer inte låta de förstör eller påverka mig till de negativa. Får se det som en lärdom- Att vare sig hur försiktig man är och hur mycket man gör rätt så kan de bli fel.

Så vad har skett!!

Jag var på kalas i söndags eftermiddagen. Var väldigt mysig och när man kom dit så serverades det glögg och ost (jag frågade om de var alkoholfritt och det var de) och efter ett tag så skulle vi äta, och de var hemlagad gulasch. Super god. När alla hade ätit så hör jag hur denna fantastiska soppa hade blivit tillgjord av - och de var av stark vin ? Fick en klump i magen och blev gråtmild. Jag hörde av mig till en killkompis som även han är nykter alkoholist och jag fick hans synpunkterna osv. Bestämde mig att låta de vara för stunden och lägga energin på kalaset. Efteråt så hjälpte jag till med städningen och helt plötsligt fick jag ögonen på 3 flaskor. Och dessa var glöggflaskorna. Och jag såg direkt att de inte var en nolla framför procenten. De var ingen stark glögg men de har ingen betydelse. Jag svor för mig själv en hel del och ville bara hem. Men när jag kom hem så hade som sagt allt lagt sig och den första kraftiga reaktionen hade försvunnit. Tänkte ska denna dag (de som hade skett) ha mer betydelse än nästan 3 månader av nykterhet. Att min vilja och beslutsamhet att vara nykter ska förminskas! Jag drack inte självmant A jag drack glögg! Vad hade förändrast i mig pga de? - INGENTING. Mina tankar, känslor Och handlingar är detsamma. Och de är väll de som är nykterheten. Jag kunde lätt ha kommit upp i varv och hitta ursäkten att börja dricka igen och att allting hade förstört och allt är lönlöst osv. Men då skulle jag ha förstört de som jag har kämpa för/med. Och jag TROR att många gör så,och även att man koncentrerar sig för mycket på dagarna än vad man har åstadkommit med sig själv och sitt mående. (de är vad jag tror inte att det är så) Och när det blir ett bakslag så kommer den sluga alkoholisten fram i en och prövar att få en att må sämre, bli osäker och trycka ner en mer. Jag ser att alla är olika och allt är inte A eller O vare sig om man har samma problematik. Men inget är fel eller rätt man kan bara "veta vad som känns rätt för sig själv"

Men som sagt en jäkligt irriterande känslan ??

AlkoDHyperD

Är att du låter tankarna på att du druckit alkohol bli en sanning. För du har faktiskt inte druckit alkohol!
Att av misstag få i sig en substans som i sig är beroendeframkallande är en helt annan sak än att ta den i berusningssyfte. Jag tror att anledningen till att vi behöver ha nolltolerans mot all alkohol är för att om vi skulle välja att dricka, även om det så bara är ett glas, är det en aktiv handling som föregås av någon form av tanke. Antingen att man är botad och klarar av att dricka bara lite, eller att det är ”skit samma”. Det är då vi kan fortsätta lura oss själva tills återfallet är ett faktum.
Med detta vill jag säga att katastrofen i ditt endast infinner sig om du tänker att bara kroppen fått i sig en droppe kommer du falla. Det är tanken på det, inte kroppen själv, som i det fallet leder till att begäret återkommer.
Det bästa du kan göra är att se dina ansträngningar och intentioner under festen. Du frågade om det var alkoholfritt, ville vara säker på stt inte få i dig något. Du åt inte maten i förhoppning om att den skulle vara spetsad, eller hur!
Bara det att du var inställd och helhjärtat ville vara nykter bevisar att du är stark och stadig på den nyktra vägen. Du har inte gjort någonting fel!
Kram