Hej alla och hoppas att alla hade en fin jul och nyår. Jag har varit nykter i 2 veckor.
Den jobbigaste kvällen var när jag och min man skulle ut å äta middag å längta efter ett glas rött kom. Men det gick bra. Drack alkoholfritt.

Vi satt på en bar och drack alkofria öl, lugnet som fanns inom mig gillade jag verkligen. I mitt tidigare redlösa liv hade jag redan dragit i mig 3-4 glas vin och bara ville ha mer och mer och kollade på mina sällskaps glas hur snabbt dom druckit . Om det kändes okej att beställa mer. Drack vin som vatten. Sån stress inombords. Me nu var det annorlunda med den alkofria ölen, lugnet, prata om saker utan att säga konstiga saker eller att irritation uppstår pga berusning.
Den känslan var underbar. Har en stöttande man som gillar alkohol men har en väldigt bra inställning till den, dvs tar en alkofri öl när jag också gör detta utan att jag ber honom. Han drack även varannan alkofri blandat med vanligt öl på nyårsafton. Så där är jag tacksam.

Jag tampas fortfarande lite med tanken att det är läskigt att ALDRIG mer ska dricka alkohol. Även om jag vet att det är det rätta bestlutet då jag i mina tidigare år har använd våld,slagit sönder mitt ansikte med fina ärr 5 gånger som slutade med ambulans. Jag mindes ingenting dagarnaefter och sa saker till folk som låter helt psykotiska. gång på gång på gång i flera års tid. Satte mitt jobb på spel då jag drack så mycket dagen innan att jag såg väl förmodligen svintrött ut och kanske till och med stank. Ingen sa något. Men att man är så dum att man gör detta är helt sjukt. Jag blev en helt annan tjej. Jätteläskigt. Vill aldrig dit igen. Vill aldrig ringa full till mina vänner eller familj. Vill aldrig använda våld. Vill aldrig bli osams för att jg är ett fyllo. Vill inte se sliten och äcklig ut för att man drack 2 flaskor vin kvällen innan.

MEN, nu på nyårsafton. Jag å min man åt middag med 3 vänner för att sedan se raketer på stan. Jag tog med mig alkoholfritt. VARENDA person frågade mig minst 2 gånger var, "va? kör du ikväll" "Varför har du valt att inte dricka idag" "nästa gång får du dricka med oss igen" Tar upp det med hela middagsbordet så alla tittar på mig "så, varför har du valt att inte dricka?" åååååå varför är det så jävla intressant???

Värden häller även upp alkobubbel till mig ? Min man såg detta å bytte å stoppade till alkoholfritt, VARFÖR är det så hetsigt? varför måste man ha världens anledning? Jag körde ju bil då vi bor 30 min utanför stan, trodde den ursäkten skulle räcka. Men nej, "ni kan ju sova här".

Och i mitt huvud är det så svårt, för egentligen vill jag ju vara som alla andra och ha kul å dricka alkohol. men jag fixar ju inte det. det vet jag.
Så det är så svårt för mig att SÄGA det rakt ut . Det blir ungefär:

-Men varför dricker du inte? ni kan ju sova här?
-Nä det e lugnt , säger jag rätt tyst å det blir en stel stämning då jag låter skitdryg för att jag inte är trygg i detta än. Vet inte vad jag ska säga. vill inte ha massa följd frågor. jag vill inte säga att jag blir som en psykopat om jag dricker till nytt folk. Men det är svårt att ljuga. svårt att säga att jag inte dricker alkhol. för jag om någon har ju druckit mängder..

Jag är inte trygg i mig själv i det nyktra. För egentligen är det så enkelt att bara säga "Nej jag mår inte bra av detta så jag avsår och så bor vi en bit bort mm""

Men istället blir jag knäpptyst.

Detta är en ny umgängeskrets. Min gamla vet om mina problem så det är inga konstigheter. Men varför måste man bli så jävla utsatt för att man inte väljer att inte dricka alkohol?

Det är skit.

Annars är jag glad över mina 2 nyktra veckor och skall fortsätta med detta liv=)
Suget finns, men slår snabbt bort dom då jag vet att jag inte nöjer mig med 2 glas utan det slutar alltid med 2 flaskor och då mår jag ba illa av mig själv. Någon här inne sa att man ska se de som en allergi , om man är nötallergiker tar man ju inte en nöt för att testa, då avstår man ju. samma med alkohol. Att inte tro att man bara kan ta det där glaset. mycket klokt sagt.
I stundtals tycker jag synd om mig själv. Känner mig orättvist behandlad en kort stund för att jag inte får dricka. skyllaifrån sig tankarna kommer igång som att "alla gör ju bort sig varför ska jag bli drabbad för att jag gör det" osv sov. Vet att det är svinkorkat att tänka så.

Men det är väl en del av processen. Lära sig det nyktra livet och slå bort det där äckliga beroendet som ropar. Känns patetiskt att det kan vara viktigare än livet själv. Nej, jag väljer livet!

Tack för att ni läste! Har någon andra liknande erfarenheter på middagar , fester? hur gör ni? Ska jag undvika dom som hetsar och istället hänga md folk som accepterar att man inte dricker? I stunden jag skrev det , vet jag redan svaret :)

Rörigt inlägg. Men tankarna måste ut.
Kram på er!

Alla frågor.
Är du sjuk?
Gravid?
Har du blivit religiös?
Bantar Du?

Så himla tröttsamt .. istället kan väl folk förklara varför de dricker..?

Efter ett tag vänjer de sig.
Jag har varierat mina svar..
För att jag ska träna imorgon
För att jag har ätit medicin
För att jag är allergisk, vaddå du tjatar väl inte på en nötallergiker att äta bara en liiiiiten nöt?
För att det inte är gott
För att jag kör.
För att jag inte vill.
För att jag bara dricker riktig champagne
Osv osv.

Hoppas att folk lägger av med frågorna.
De nya förvånade kommentarerna jag får nu är "va dricker du FORTFARANDE inte"???

pippis

Åh tack för ditt svar! Det bästa va ändå. Jag vill inte. De borde räcka. Ska prova nästa gång.

Så tröttsamt att man till å me ska behöva ljuga. Att de inte kan va accepterat. Men de är väl bara att stå på sig:)

... att vi som inte dricker giftet ska behöva 'förklara' oss. De som tjatar har ofta själva problem tror jag.
Jag brukar säga att jag mår mkt bättre utan. Eller Jag sover mkt bättre utan.
Nu i början på året är det ju mera accepterat som tur är: Jag vill ta det lugnt ett tag och ta hand om mig.
Lycka till, det är sååå värt det att slippa dricka ?!

Nyttan

Jag är bara 7 dagar nykter och har ännu inte råkat ut för frågorna. Jag tänker dock att jag ska svara ärligt denna gången.

Jag är alkoholist, nykter alkoholist och jag tål inte att dricka en droppe. Punkt. Är det för starkt tycker ni?

pippis

Tack för ditt svar morgondag, ja du har så rätt, även om det är hel skumt att det ska behöva vara så. men som du säger, nästa gång jag får denna fråga kanske det gått nån månad eller två och då är jag mycket tryggare i mitt nyktra jag! tack :D

pippis

Hej nyttan!

Det beror nog på vem du säger detta till.
Säger du detta till någon (tex som själv inte dricker,har haft problem) så tror jag det tas emot hellungt och accepterat då personen i fråga förstår dig. Eller en nära vän osv.

Säger du det till någon som inte är med på samma banor blir situationen kanske lätt obekväm. Jag hade inte valt att säga det till nya människor jag möter då jag inte vill sätta dom i obekväma situationer att inte våga prata med mig och gärna villl börja om som "nykter". Inte bli kallad alkoholisten bakom min rygg. Jag tycker inte man behöver dela med sig av det starka direkt vid första mötet. Ta det efter några samtal senare om frågan dyker upp igen och om personen är cool dvs:)

Men bara min åsikt! Starkt att säga som det är utan att behöva ljuga.
Men där är vi alla olika , kram på dig.

Nyttan

Jag ska nog tänka mig för lite. Får kanske tänka på barnen också - så att dem inte får stämpeln ”barnen med alkoholistmorsan”.
Ibland är jag så trött på allt hymlande och så ibland kan jag bara acceptera att det finns ett viss socialt spel. Tack för ditt ärliga svar - fortsättning följer.
Kram på dig!

Hej Pippis och övriga,

vad bra att du har hittat hit. Välkommen och gratulerar till dina första nyktra veckor!

Ja, tyvärr så får vi som väljer att inte dricka ALLTID frågan om varför. Varför, varför, varför, varför...?! Här kan det vara bra som nynykter att ha några bekväma meningar till hands. Något som man själv känner sig trygg med. Visst vore det rakryggat att säga att man har alkoholproblem och inte kan dricka alkohol, men jag själv har inte klarat av det. Det klarar jag inte än heller fast jag tog klivit in i det "vita livet" för 3,5 år sedan...

Jag tyckte det här var riktigt jobbigt i början, men jag bryr mig inte så mycket längre. De som känner mig frågar inte längre, men nya bekantskaper frågar ALLTID. Jag brukar säga att "jag inte mår bra av alkohol längre". Blir det följdfrågor efter det, så hänvisar jag till migrän, ångest eller något annat fysiskt symptom (vilket i och för sig är sant). Kommer det ytterligare kommentarer brukar jag säga att det "visserligen vore gott, men att det inte blir bra". Härefter brukar det bli tyst. Tills nästa gång. Men ska jag vara riktigt ärlig, så har jag faktiskt på senare tiden sagt med ett skratt "nej tack, så roligt ska vi inte ha", vilket nog är ganska ärligt... hå hå ja ja...

Men genom att veta att frågan alltid kommer, så är jag beredd. Är jag på riktigt surhumör kan jag motfråga "varför dricker du?" och "varför tycker du att det är så viktigt att dricka?", men det brukar bara leda till konfrontation och ytterligare frågor. När det däremot kommer till de som verkligen TJATAR att man ska dricka, så tänker jag att så där var jag också förut... och jag har alkoholproblem... och det har nog den här personen också... När man dricker mycket, så vill man inte göra det själv, utan man vill gärna ha sällskap.

De tillfällen när jag numera kan känna det lite ledsamt är när det är en nyare bekantskaper som tex bjuder hem på middag eller liknande. De kanske inledningsvis föreslår lite bubbel för det är ju festligt och så kommer jag och tackar nej och därigenom lägger sordi på stämningen. Då brukar jag få anstränga mig att verkligen visa att det visst är festligt och trevligt, men det är lite trist. För min egen del brukar jag då tänka på hur feeeeeeestligt det kunde ha blivit om jag valt att dricka... hua... så vet jag att jag tagit rätt beslut. ;-) Så sköööööööönt att slippa att göra bort sig pga alkoholen i alla fall!

Ursäkta nu kapade jag visst din tråd... Nåväl, fundera gärna ut något som funkar för dig och vänj dig vid att frågan kommer.

Heja på med det fortsatta vita livet nu!

pippis

Hej Muränan och tack för ditt underbara svar!
Känner så igen mig, att man känner sig som en stämningsförstörare för att man tackar nej till tex bubbel för att folk i allmänt bara vill va gästvänliga å snälla på tex en middag. Tråkigt att man måste BEVISA ännu mer att man visst kan va en trevlig prick utan det där i glaset. Och så sant som du säger att dom som verkligen tjatar har säkert egna problem, jag var ju också en "tjatare" förut. Och se vart det tog mig.

Kapa gärna på du! Jag blir så himla glad av att andra delar med sig utav sina egna erfarenheter. För ibland så känner man ju sig så ensam om detta problem (speciellt på en tillställning när alla andra dricker) och då är det så skönt att titta in här och prata med likasinnade. Några som förstår! Att det finns fler i samma sits gör att man inte känner sig som den ensammaste på festen. Utan bara en av alla coola som valt bort A elände.

Och helt rätt i när d skriver LYCKAN av att vakna upp dagen efter och minnas allt, inte gjort bort sig och sagt konstiga saker. Att hålla sig till sig själv och att inte blir en annan person för en kväll. Eller skämma bort sig för nya bekantskaper! Det har hänt alltför många gånger förut och det får jag leva med, men denna gång i en ny stad ska jag bli den jag vill vara =) och då får folk tycka vad dom vill om vad ag har i glaset. Låter så självklart nu, men ska verkligen öva på att känna mig trygg i att säga "för att jag inte vill" eller "jag mår inte så bra av det". Migrän grejen var bra!

Tack och jag önskar dig också lycka till :D

Så bra att det kanske var till lite hjälp. :-)

Jag kom på en sak till som jag brukar säga och som verkligen är sant - att "jag mår mycket bättre utan alkohol". Det är väldigt svårt för andra att argumentera emot det. Blir det följdfrågor på det, så säger jag att jag "prövade att plocka bort alkoholen och mår så mycket bättre och därför har jag inte funnit någon anledning att börja igen. Lite tråkigt ibland, men helt klart värt det." Då brukar det komma mumlande medhåll eller mumlande om att det hade de själva aldrig fixat eller velat. Det blir lite mer av en tankeställare, för det flesta vet ju ändå innerst inne att man inte mår särskilt bra av alkohol. Då är det också lättare att stå för sitt val, man känner sig tom med lite bra.

Och vet du Pippis - det bästa av allt - det är helt sant! :-D

En annan sak. Du skriver att du är i en ny stad. Vilket guldläge att bryta med gamla mönster och vanor! Jag flyttade också ganska snart efter jag slutat dricka. Ny stad, nytt hem, nytt jobb, nya bekantskaper. Det är ett väldigt, väldigt bra läge att samtidigt bryta med alkoholen. Jag lovade tex mig själv att aldrig dricka i mitt nya hem och det har jag hållit. Jag har haft ett återfall på en semester utomlands, då jag tyckte att det var en klok idé att pröva lite efter två år (inte fullt så klok idé i praktiken kan jag säga), men i övrigt har jag hållit mig vit. Tror faktiskt att allt det nya runt omkring varit en stor hjälp i detta.

Kram på dig

pippis

Ja den kommentaren är nog bäst muränan. Det ska jag definitivt säga. Som du säger, svårt att argumentera emot! Och det är ju det man helst slipper, oändliga diskussioner om varför just jag inte dricker.. suck.

Just nu har jag en sådan skön känsla i kroppen. 3v utan och jag har inte samma inre stress. En mer skönare känsla om att ta hand om sig och att må bra och att få vara frisk! hoppas att det håller i sig =)))))

När du fick ett återfall, slutade kvällen inte alls som du tänkt dig? Jag menar, du kunde inte hålla dig efter 2 glas exempelvis?
Jag tänker att efter så lång tid som nykter att man är väldigt försiktigt med A. Men det kanske man struntar i. Man kanske faller tillbaka lika lätt igen? Hur var det för dig?

Kram och trevlig helg!

Vackra_oss

Hej på er alla,

Bra skrivet av alla på tråden.
Jag vill dela med mig av mina erfarenheteter.
Drickande av njutnings medel har funnits med mig i många, många år.
Idag är jag så trött på alkohol.

Jag dricker i ensamhet. Ingen vet om detta förutom mina 3 barn och därför lurar jag alla. Inklusive mig.

Det viktigaste är att tänka mer på sig själv, vem vill jag vara?
Det är ingen tuff grej för mig att tacka nej inför vänner
Gör alltid det. ....Sen när jag kommer hem så ändras allt och alkoholen bestämmer.
Lever i tysthet och orkar inte med det längre.

Ni är alla starka och bra som kommer till den här tråden.

Tack för att jag fick komma hit.

.....