Jag har ännu inte delat med av något om min bakgrund. Det känns motigt att börja med det, men jag förstår att för mig är det viktigt för mitt tillfrisknande.
Min älskade lilla pappa var en underbar person. Med enorma alkohol och tablettmissbruksproblem….. När jag var tio år orkade han inte längre och tog sitt liv. Mitt livs stora trauma som har format mig som människa på både gott och ont. Jag har ägnat mycket kraft och energi på att försöka bearbeta detta och inte minst sagt till mig själv att jag ska inte bli som pappa. Nu inser jag att jag har följt honom hack i häl på min livsresa. Jag har klarat mig betydligt bättre än lilla pappa men hade jag inte dragit i bromsen nu så vet ingen var det hade slutat. När jag var riktigt liten och fram tills jag var ca sju år förstod jag inte att pappa hade alkoholproblem. Han var glad, charmig, hade massor av humor och alltid pigg på olika practical jokes. Mamma och pappa hade många roliga kalas med vänner. Det jag minns är att ibland sov pappa nästan hela lördagen och söndagen och han var svår att väcka. Jag förstod då inte vad det berodde på. Sen flyttade vi och pappa bytte jobb. Det var då jag började se vad som pågick. Ibland kom ambulansen och några gubbar i vita kläder hämtade pappa och så var han borta ett tag. Då hade jag ingen aning om att det var ännu ett självmordsförsök och att pappa hade varit på psykiatrisk klinik när han var borta. Min mamma jobbade hårt för att hålla ihop familjen och se till att jag och mina bröder hade det bra. Som tur var hade hon inga alkoholproblem så vi fick en hyfsat bra uppväxt om vi räknar bort pappa. Eftersom han gick bort så tidigt i vårt liv slapp vi ju leva hela vår uppväxttid med missbruk i familjen. Det var ju bra. Fast jag har hela livet längtat efter att ha en pappa. Det får bli nästa kapitel i min "roman" i pappas fotspår. Kram Skruttet.

Mirabelle

Att du delar detta livsavgörande trauma med oss... Det är stort. Ikväll tänder jag ett ljus för lilla skruttet, som längtade efter en pappa. Kram

Nyttan

Tack för din historia. Vad fint att du delar den med oss.
Kram
Nyttan

Nyttan

Tack för din historia. Vad fint att du delar den med oss.
Kram
Nyttan

Skruttet

Tack för ert stöd ! Jag klamrar mig fast vid det. Igår vacklade jag, men föll inte.Fick ett samtal från en kompis som också kämpar med att kontrollera alkoholintaget. Vi hade bestämt oss för att börja med två veckor men hon har brutit och druckit vin. Gissa om jag blev sugen ! Maken kom hem på dåligt humör, gissa om jag blev sugen! Idag ska jag var nykter. Resonerat med mig själv och bestämt att jag skjuter upp mitt sug någon dag till. En dag i taget. Var och kontrollerade blodtrycket igår som var bra !! Har gått ned nästan ett kilo sen jag slutade med vinet. Jag måste lära mig att hantera mina känslor när saker går mig emot och inte genast tänka att jag köper lite vin så känns allt mysigt igen. Mysigt…..Just nu känns det grått, motigt och trist men jag ska försöka vara i den känslan. Det dör jag ju inte av. Börjar så smått märka små förbättringar av mina två vinfria veckor och en folkölsfri vecka.Om jag ger upp nu blir jag så besviken på mig själv… Att det ska så lite till för att jag ska börja famla efter min snuttefilt…. Varför tycker jag synd om mig själv? Känner mig patetisk. Kram Skruttet.

Mirabelle

Varför tycker du synd om dig själv... Det kanske är litet synd om dig just nu? Du har haft ditt sätt att trösta dig och behålla jämnmodet, och nu har du ryckt undan din strategi. Var extra snäll mot dig själv och tillåt dig att sörja snuttefilten tills du är redo att lyfta blicken och gå vidare :) Tänk så bra det går! Du vacklade, men rätade upp dig och fortsatte på rätt väg. Det klarar du av att göra igen när det behövs!

Skruttet

Tack Mirabelle ! idag känns det faktiskt bättre ! Har jobbat intensivt och som vanligt kom tanken på att nu skulle det vara gott med lite bubbel ikväll som belöning.. MEN, känslan gick fort över. Jag har fått mer gjort de här alkoholfria veckorna än på länge men är noga med att bestämma en tid när jag ska avsluta dagen. Har fått lite mer energi och det känns underbart. Hur går det för dig? Kram Skruttet

Mirabelle

Det går rätt bra överlag :) En månad spiknykter. Tänker sällan på alkohol faktiskt. Jag har skapat och fått snurr på rutiner som bryter dricka-vin-mönstret. Känner mig stark, balanserad och att huvudet sitter på skaft. Jag tror minsann att jag lyckades mota bort den hotande utmattningsdepressionen genom att sluta förvärra allt med alkohol :) Härligt att du ser positiva effekter av alkoholstoppet! Kram