Nu är det dags, att vända blad och gå in i ett nytt skede i livet. Jag har planerat det en längre tid och på måndag ska mitt nyktra liv komma in. I helgen har jag ett planerat avstamp, ett sista farväl till alkoholen. Mitt i semestern, efter en tillställning, som ska bli den sista är planen. Jag vet att det är riskfyllt och att jag riskerar att falla direkt, men jag vill så gärna få tillbaka mitt liv. Jag har en fråga. Kan man jobba med tolvstegsprogrammen via nätet, eller måste man gå på möten irl? Jag bor väldigt avsides och det är svårt att ta sig till möten och det är även svårt personligen i ett litet samhälle.

Min historia ser ut som för många, med missbrukande trasiga föräldrar, skillsmässa, dödsfall, sjukdom. En riktigt trasig historia i flera generationer faktiskt, där även krig, sjukdom och svår sorg lever som en röd tråd genom vårt liv. Jag har sökt hjälp och mött läkare som förminskat mitt missbruk till bruk. De har skickat mig till samtalsgrupp med personer med utmattningssyndrom och sömnproblem. Jag har visserligen även de problemen men grunden är alkoholen.

Just nu är jag så trött, så trött och jag vill få tillbaka mitt liv. Jag vill känna glädje, genuin glädje och livslust. Jag vill leva och leva livet fullt ut ren och våga känna utan att krasha och döva. Jag inser att jag kommer att krasha, men vill våga rida igenom och våga känna smärtan och sorgen utan att döva mig med a. Det är svårt, jättesvårt och jag bävar jättemycket. Men vad har jag för val? Jag vill inte sagga ner mig och få skador på lillhjärnan, få alkoholdemens och bli helt frånkopplad. Jag har sett hur det är på nära håll och det är hemskt. Jag ska ta stöd i detta forum och läsa era trådar som stöd och försöka finna aktiviteter som upptar min tid, för nåt måste jag göra istället. Jag tror att, om man tar bort något måste det ersättas med något annat. Det bli något som är bra för mig.

Håller med de andra att det var dåligt gjort av läkaren. Vad som står i journalen är viktigt. Det avgör hur man blir bemött och tagen på allvar när man söker vård i framtiden. Tyvärr. Det märkte jag när jag sökte för covid. Läkaren såg i journalen att jag haft atarax utskrivet (ångest-inducerad insomnia i samband med trauma). Plötsligt ändrades hela bed side manners till att handla om ångest istället för 10 veckors feber, kroppsvärk och andningssvårigheter.

Jag vill börja med att tacka er alla för ert stöd kring mitt föregående inlägg ang min journal. Det tog lång tid för mig att hantera och komma över den besvikelsen. Jag ska be om att få byta läkare, då det var flera stora fel i journalen. Han skrev bla att jag var gift och bodde med min vuxna dotter och barn. Eh, min dotter är 40 år, är gift och de har FEM barn. Skulle inte tro att vi bor ihop. Dottern flyttade hemifrån redan under gymnasietiden. Lite lustigt och jag kan faktiskt se det med humor :)

Nutid: Jag har varit väldigt sjuk i covid i 18 dagar. Nu mår jag mycket bättre men blir fort trött. Hostar och får huvudvärk fortfarande men är nästan återställd. Min man däremot är fortfarande väldigt sjuk. Jag har svårt att sova djupt då jag har ena örat "öppet" och lyssnar på hand andning. I princip är han sängliggandes sedan 14 dagar (sängen-soffan-toa-kök-sängen). Om det inte vänder nu måste jag få hit en läkare på något sätt. Det är bara drygt ett år sedan jag hittade min pappa död och jag är så rädd att maken ska dö. Jag kollar honom hela tiden och väger om jag bör ringa 112, men han vill inte. Jag hoppas det vänder nu. Han kan andas fritt, inngen problem med andningen, som tur är. Det har varit svårt att vara så sjuk och samtidigt vårda maken. Vår stackars hund har fått nöja sig med att bli rastad. Som tur är är han gammal och rätt nöjd med att ligga och sova.

Att dricka alkohol finns inte på kartan. Jag har just börjat dricka kaffe igen.

Var rädd om er!

Rosa-vina, vilken pärs att gå igenom!! Fy, vilken skrämmande och jobbig situation för dig och din man. ?
Hoppas nu verkligen att det går åt rätt håll och att ni båda blir friska.
Stor kryapådig kram! ???
???

Usch, stackars dig och maken... Vad gäller att ringa 112, så ska man inte lyssna på vad sjuklingar vill. De vill bara bli lämnade ifred. Krya på dig, långsamt och försiktigt. Det där eländet är segare än segast att återhämta sig från. Toppen att det är kaffe och inte alkohol i koppen. Kram

Snart får du börja gå dina rundor igen ska du se..Du får ta en dag i taget nu med..Skönt att du ändå börjar bli bättre..Varm kram..??????

Hva vilken jobbig period ni är i, om du känner dig orolig över maken kan man helt enkelt strunta i vad han vill. Det är ok i dessa lägen?. För övrigt önskar jag er god bättring. Kram

Jag mår nu bra och jobbar för fullt igen. Blir fortfarande trött och försöker att inte ta påmig mer än jag orkar. Nyttjat mitt flexkonto ganska bra och kunnat korta mina arbetspass på så vis. Förbereder en stilla jul med maken, med endast pyttelite julmat. Det blir skinkmacka och risgrynsgröt på julafton till lunch. På kvällen endast lite jansson, köttbullar, äggstanning och potatis. Vi har båda problem med smak fortfarande. Mycket smakar väldigt illa och konstigt. Sill är inte ens att tänka på. Ryser redan vid tanken. Choklad går bra :)

Maken mår bättre men kommer nog att ha en längre tid som konvalesent. Han orkar fortfarande inte mer än gå i huset och har inte varit utanför dörren på drygt 3v. Men jag behöver inte vara orolig längre.

I dag såg jag solen, vilken gjorde mig väldigt glad.

Önskar er alla en riktigt God nykter Jul och Gott nytt nyktert år!
Kram

J*kla virus det där. Tar en himla tid för många att komma tillbaka helt igen. 6 månader tycks inte vara ovanligt. Skönt att höra att ni är hyffsat på benen ändå och att du kan jobba nu Rosavina.

God Jul och Gott Nytt År!

Kram!

Ser att det är längesedan jag var här. ? Tråkigt med sjukdom, hoppas innerligt att ni är helt friska igen och att det inte blivit några efterdyningar.

Kram

Tack för era inlägg ☺?????

Både maken och jag jobbar igen på deltid. Trötthet och mycket vila, arbete och inte så mycket mer i våra liv just nu. Men det går åt rätt håll.
Alkoholen då? Vi kör helt a-fritt hemma och det är så skönt. Äter mer godis än tidigare men det är ok. En sak i taget. Önskar att jag var piggare, men jag får tänka långsiktigt. All stress har påverkat min hälsa negativt och jag behöver läka psykist och fysiskt. Min läkare vill att jag ska ta kontakt med psykolog och det ska jag göra.

Jag mediterar varje dag, vilar, promenerar. Mitt blodtryck är för högt och jag har ofta svår huvudvärk. Jag är inte överviktig, äter bra (förutom att jag äter choklad lite för ofta) hälsosam mat.

Jag är iaf nykter ☺???

Vad bra ditt/ert liv låter..Förutom tröttheten då som verkar vara en del av Corona symtomen lång tid efter..?..Kanske lite mer c-vitaminer att boosta sig med..Känner till flera som också har långvarig trötthet efter coviden..Men bra att ni orkar jobba, så får vi hoppas ni blir piggare så småningom..A-fritt gör våra kroppar och psyken starkare..Rödbetsjuice är också något att testa, mot trycket..Varm Kram..???

Vad skönt att få en liten lägesrapport från dig!
Har tänkt på dig och undrat hur du har det...?

Hoppas att du fortsätter att hämta kraft och styrka, det gäller att ha tålamod efter en sådan pärs du och din man varit i.
Tror också att några samtal hos en psykolog kan göra skillnad.
Jag har själv en psykolog nu och känner hur väl det hjälper mig.

Lycka till och fortsatt krya på dig!
??
Kramar ???

Livet är det som pågår!
Jag har gjort en del förändringar i mitt liv för att bli mer hälsosam. Jag är fortfarande nykter men har vid något tillfälle tagit ett glas vin, men det händer mer och mer sällan. Det ger mig inget längre. Jag älskar att somna tidigt och vakna pigg och utvilad. Det börjar att hända saker inom mig som känns spännade. Nykterhet, nästan vegetarian och inre resa. Ho ho, vem kunde se det komma?

Kram på er!

@Rosa-vina skrev:"Det ger mig inget längre. Jag älskar att somna tidigt och vakna pigg och utvilad."

Wow! Grattis till den viktiga skillnaden i ditt mindset - du vill verkligen inte dricka längre! Skönt för dig och kul för oss att du hör av dig 🤩

Kram 🐘

Härligt Rosa-Vina💕..Det låter som om du har förändrat ditt liv till något fint..❤️..Jag märkte det ganska omgående, att mornarna är något speciellt..Likadant med solnedgångar..💫..När jag drack var huvudet fyllt av alkohol, och iaf jag hann aldrig uppleva det fina..Hade ju fullt sjå, med att fylla på glas, vara full, och bakfull..Skönt att du har det bra..Kram🍃💕🍃