Nu är det dags, att vända blad och gå in i ett nytt skede i livet. Jag har planerat det en längre tid och på måndag ska mitt nyktra liv komma in. I helgen har jag ett planerat avstamp, ett sista farväl till alkoholen. Mitt i semestern, efter en tillställning, som ska bli den sista är planen. Jag vet att det är riskfyllt och att jag riskerar att falla direkt, men jag vill så gärna få tillbaka mitt liv. Jag har en fråga. Kan man jobba med tolvstegsprogrammen via nätet, eller måste man gå på möten irl? Jag bor väldigt avsides och det är svårt att ta sig till möten och det är även svårt personligen i ett litet samhälle.

Min historia ser ut som för många, med missbrukande trasiga föräldrar, skillsmässa, dödsfall, sjukdom. En riktigt trasig historia i flera generationer faktiskt, där även krig, sjukdom och svår sorg lever som en röd tråd genom vårt liv. Jag har sökt hjälp och mött läkare som förminskat mitt missbruk till bruk. De har skickat mig till samtalsgrupp med personer med utmattningssyndrom och sömnproblem. Jag har visserligen även de problemen men grunden är alkoholen.

Just nu är jag så trött, så trött och jag vill få tillbaka mitt liv. Jag vill känna glädje, genuin glädje och livslust. Jag vill leva och leva livet fullt ut ren och våga känna utan att krasha och döva. Jag inser att jag kommer att krasha, men vill våga rida igenom och våga känna smärtan och sorgen utan att döva mig med a. Det är svårt, jättesvårt och jag bävar jättemycket. Men vad har jag för val? Jag vill inte sagga ner mig och få skador på lillhjärnan, få alkoholdemens och bli helt frånkopplad. Jag har sett hur det är på nära håll och det är hemskt. Jag ska ta stöd i detta forum och läsa era trådar som stöd och försöka finna aktiviteter som upptar min tid, för nåt måste jag göra istället. Jag tror att, om man tar bort något måste det ersättas med något annat. Det bli något som är bra för mig.

Den har inte varit helt spikrak men så mycket bättre än innan jag började min nyktra resa. Jag är nykter till största delen. Dricker en liten 33 cl öl på 2,8 eller alkoholfri. Triggas inte av 2,8 så det fungerar och dricker endast en, för att det är gott och jag kan njuta av den. Dricker jag en starköl, räcker inte en, så jag väljer bort den.

Just nu är jag helt nykter och utan vardsagssug. Det som fortfarande spökar är illutionen av kallt rosevin i eftermiddassolen vid ledighet. Det blev en flaska rosevin på midsommarafton. Den slank ner snabbt. Jag kan inte dricka långsamt, sitta och sippa. Kroppen vill ha allt snabbt. Farligt, farligt. Mina varningsklockor slår högt. Ok. Jag tar en dag i taget och gläds åt alla mina nyktra dagar som faktiskt är jättemånga. Allt fungerar bra och jag är lycklig, bara jag inte tar det första glaset. Jag har inga planer på att handla hem vin. Finns inget hemma är jag trygg och lugnet i kroppen är så skön. Min sommar är långa promenader i ottan. 10 000 minst varje dag, ibland det dubbla. Min väninna och jag älskar våra långa vandringar. De är rena terapin för oss båda.

Så fint att höra från dig och att du ändå är hyfsat på banan. Känner igen mig i så mycket. Skrev nyss ett inlägg i min tråd om att förändra sitt drickande. Även om vi inte har det som mål är det förstås en jättevinst i sig att vi dricker mycket mindre.

Ha en skön sommar, fina du. ?

Kram

De flesta dagar är bra, riktikt bra. Jag kan njuta av det lilla och är ute nästan hela dagarna i trädgården, i skogen, går långa promenader, ligger ute under segelduken i min hängmatta och läser deckare och romance böcker. Riktiga böcker i pappersform. Vill inte läsa i plattan eller lyssna på ljudböcker. Lyssnar jag i lurarna somnar jag bara. Men idag kom suget på em. Kom på att jag planerar för inköp av vin. Hm, i morgon är en ny dag och suget är antagligen borta. Jag tror inte att det är ett beroende sug, det är mer den där härliga myskänslan. Den där känslan som infinner sig före.... Det är som med fester eller resor. De är oftast mysigast i planeringsstadiet och behöver inte genomföras. Jag behöver inte ta det första glaset.
ikväll har vi ätit gott och druckit varsitt glas a-fri öl och sen efter diverse fix i köket såg vi en film med lite snacks och bubbelvatten. Redan vid middagen hade jag glömt tankarna på vin. Det är tanka och jag kan välja att inte agera på dem. En dag i taget....

Försöker räkna ut hur mitt halvår har sett ut. Jag skulle på en höft säga att jag druckit en flaska vin i månaden detta halvår. Vissa månader inte alls och något månad två, så i snitt en per månad. Det är mycket bättre än för två år sedan då jag snittade 3-4 ggr/v. Målet är helvitt och jag strävar dit. De senaste dagarna har jag druckit ljummet mintte eller bubbelvatten som jag ibland smaksätter, så gott.

Just nu läser jag en bok där en av huvudpersonerna har en liknande situation som jag hade med mina föräldrar. Det ger mig tankar och tid för reflektioner, ett sätt att bearbeta det som varit. Jag kan idag se hur sjuk jag varit i mitt medberoende och hur det påverkat mitt liv på alla plan. Allt är inte snyggt och jag kan nu se varför andra har varit arga på mig när jag försökt kontrollera olika situationer, hemma, på jobbet, i livet. Det har varit svårt och smärtsamt. De förstod inte att jag var sjuk, hur skulle de kunna?? Det är inte direkt stämplat i pannan. Jag har ett tungt bagage och jag jobbar på att lätta på vikten, varje dag. Men jag har långt kvar innan jag är läkt. Fortfarande är min katastrofberedskap alldeles för hög. Jag kan få panik på nolltid om jag tänker på min dotter och familj när de är ute och reser långt med bil, är ute till havs med båten. Jag måste tvinga bort de tankarna för att inte tappa det helt. PTS.. Jag borde söka hjälp för mina trauman (det är där mitt missbruk har kommit som en falsk räddare genom åren) för att komma vidare. Motion är bra, men räcker inte långsiktigt..
Nä nu vill min hund ut, han står typ med benen i kors :)

Jag ska inte dricka. Jag får men väljer att inte dricka. Maken kommer att handla sin helgöl, men jag har redan sagt att jag inte ska ha något. Jag kommer inte att följa med när han ska åka och handla, utan väljer att gå på en längre promenad med min lurvis. Tar en termos kaffe och en smörgås med mig i ryggan och sätter mig vid sjön 7 km från vårt hus. En vacker norrländs sjö med öppna vidder och höga berg. En fantastisk utsikt och min favoritplats på jorden. Jag går ofta dit och bara sitter där, låter den friska vinden smeka min kind, andas och stänger ute resen av världen. Att sitta där och meditera är en sån underbar ren självkärlek till mig själv (något som är svårt, att ge sig själv annars) och sån tacksamhet att jag får leva. Att jag kan bryta denna destruktiva tid som varit sedan min som dog.

Det många år som jag tröstat min trasiga själ och efter att för äldrarna dog förra året tappade jag min nykterhet till en viss del, som går att läsa i de senaste inläggen. Jag är en känslodrickare, när livet är för smärtsamt. Jag tränar på att våga möta smärtan, att inte döva mina känslor. Blir det för svårt fungerar motion, lyssna på poddar, baka, städa eller läsa böcker. Det skadar iaf inte min kropp eller mitt psyke. Jag kan också ringa min vän, eller prata med min man. Det är viktigt att jag inte bär allt själv. Det är därför jag skriver här, för att sortera tankar och kunna släppa taget. När jag skriver på morgonen brukar min dag oftast bli mycket bättre.

Nu är kaffet klart och jag har satt på en brasa. Om jag snubblat med tangenterna och kastat om bokstäver får ni stå ut med det, för jag kommer inte att läsa igenom mitt inlägg idag.

Önskar er alla en nykter fin helg!

Du skriver så fint, så jag ser denna härliga, lugna bilden framför mig..Norrländsk natur, sjö, eld..Fantastiskt och rogivande, precis vad vi behöver..Jag är också intill en vacker sjö just nu..I en fin stuga..Även om jag har sorg i sinnet, för tråkiga nyheter jag fick, så går livet vidare..Jag är med min familj..Vacker natur är läkande och umgänge med kära ger fina minnen..?Hoppas ditt kaffe smakade gott Rosa???

Hej!
Hoppade bara in och läste lite här och undrar vad HALT står för?
Finns säkert förklaring någonstans men tänkte att jag frågar dig direkt istället ?

sina känslor och behov. Om du är Hungry Angry Lonley Tired eller Hungrig Arg Ledsen Trött. Det är ofta tillstånd då man automatiskt flyr till sin drog istället för att känna efter vad man behöver och möta sitt behov i stället för att fly in i dragandet. / mt

Vilket fint inlägg! Låter fantastiskt att bo så nära vacker natur, det är läkande! Är du fortfarande inne på den vita banan? Borde vara tre veckor imorgon i så fall :)

Kram

Dagarna går och de flesta dagar går riktigt bra och jag känner mig harmonisk och njuter av det lilla enkla i livet. Sen kommer det någon dag då motivatione sjunker och a-hjärnan spökar. Jag funderar på aa för att få fler nyktra vänner och att jag börjar bli redo att börja jobba med mig själv på ett djupare plan. Det finns lite olika vägar att gå nu, som online möten. Jag behöver något mer nu, inte bara köra på "vita knogar".

Just nu är jag lite låg, men det beror nog mest på isoleringen...

Är jobbig för många..Jag känner också mig lite ensammare än vanligt..Vi är ju sociala varelser, och behöver varandra..Jättebra att du funderar på AA..Sen får du se om det är något för dig, eller inte..Jättebra att träffa folk i samma situation, oavsett bekymmer..Kram??

Det är lätt att känna sig låg när man saknar sällskap... i alla fall känns det så för mig. Jag förstår dig till fullo! Går du i någon terapi eller har någon samtalskontakt? AA vet jag inget om, men det är säkert ett bra alternativ. Skriv lite här om du känner dig låg idag så har du i alla fall "online-sällskap".

Kram till dig <3

I dag lyser solen och allt är lite lättare. Jasmine, jag har ingen samtalskontakt men borde nog ha det. Jag har haft tidigare under en period men borde nog ta upp det igen. Lyssnat på alla avsnitt av podden sårbar & superstark och funderar på att köpa mig webbkursen i självledarskap som de tipsar om. Självkänsla är en färskvara och jag behöver guidning i mitt egna arbete. Jag har tidigare gått olika kurser där man jobbat med självkänsa och självfortroende och känner att det är nog dags igen.

Miss lyckad. Jag ska bara ta det första steget, att söka hjälp. Hoppas att inte modet sviker mig. Hursom så är jag iaf nykter och vill inte slösa bort mina dagar, kvällar och nätter på alkohol, som stänger av mig från livet. Den här sommaren har jag varit mer närvarande i alla mina känslor. Jag vill inte fly längre.

Det låter som om du vill må bra inombords på riktigt utan bedövning..Du har säkert en massa verktyg i ryggsäcken för bättre mående och energi..Naturen vistas du ju i ofta, det är jättehärligt..Det enda vi vet är att vi inte kan göra om andra människors liv, och måste släppa taget om dom som drar ner, eller dränerar oss på vårt liv, och kraft..Hoppas du hittar en bra samtalskontakt..Många har ju även möten med AA på nätet..Något att undersöka för dig? Varm kram ???

Allt väl här. Jag har fått en ny vän som är nykter, vilket är väldigt roligt.

Miss lyckad, jag ska kolla upp AA på nätet. Det kan nog behövar när hösten kommer med mörkret. Det gäller att inte hamn i tristess. Inte för roligt och ej heller tristess. Ordet för mig är LAGOM :)

Oro är heller inte bra. Min dotter blev väldigt sjuk förra veckan och testade sig för Covid-19. Jag hade panikkänslor och sov dåligt, men försökte hantera det med raska långa promenader med podd i öronen (gillar Sårbar och superstark). Det gick skapligt och jag tog mig igenom. Testet visade sig vara negativt men attans så sjuk hon var. Pratade med henne i morse och idag är det bättre. Hon är mitt allt (och barnbarnen såklart) och jag har efter att min son dog, lätt att få panik när någon i min närhet blir svårt sjuk. Jag jobbar på det och försäker att inte hyvla på andra min oro.

Idag skiner solen både ute och inne :)

Mm den där oron för barnen... Vare sig de är pluttisar, skolfolk, halvvuxna eller helvuxna... Oron kan växa sig till desperat panik och världens undergång på en nanosekund. C-19 hjälper inte direkt.

Vad många segrar du vunnit mot alkoholen ändå, när du blickar tillbaka på helheten ? En flaska i veckan är väl inte ens ”för mycket”, generellt sådär, enligt de som vet? Det är ju superbra! Sen kan det ju vara vettigt att hålla siktet på helvitt ändå, beroende på hur stor risk det är att man trillar från gråzonerna ner i svart innan man vet ordet av. Hur som helst så Behandlar du just nu din kropp väl. Bra jobbat! Kram

Tack Mirabelle G-S :)

Jag har inte haft något sug eller lust till alkohol alls. Min man dricker sina starköl på helgen och är nykter 5 av veckans 7 kvällar. Jag försöker att gå ut med vår hund efter middagen, se en film tillsammans och sen lägga mig tidigt. Det fungerar och jag kan hålla ihop mig utan att reta mig för mycket på honom när han blir påverkad.

Det som är positivt är att han köper mindre öl nu när jag är nykter. En helg drack han inte alls och jag var faktiskt lite förvånad, men glad. Jag har skrivit förut om att hans sätt att dricka inte är som mitt. Han sippar på sin öl (jag brukade dricka minst 2 när han var klar med sin första) och verkar inte ha ett kemiskt beroende.

Jag är aldrig nöjd med ett eller två glas. För mig gäller det att aldrig ta det första glaset, då fungerar allt!

Jag har under de sista åren lagt på mig i vikt. Jag har inte bara tröstdruckit utan också tröstätit. Så fort jag satt mi i soffan på kvällen har tröstegottet åkt fram. En jädra ful ovana som nu ska brytas. Så nu har jag gjort slut med alkoholen helt. Inte druckit ett enda glas på evigheter. Mina vita perioder har de sita åren varit mycket längre än tidigare. Perioderna med alkohol blev färre och kortare och nu är de helt vita. Så igår startade jag ett medlemskap i ett viktminsknings/hälsoprogram, för att få stöd/support i min resa till ett hälsosamt liv. Jag har 10 kg övervikt som ska bort från mage och bröst. Jag är ett typisk äpple och riskerar diabetes, hjärt/kärlsjukdomar samt Cancer. Många många kvinnor i min släkt har drabbats av dessa sjukdomar och jag vill helst inte hamna där. Därför väljer jag nu att avstå från alkohol, socker, färdigmat, vitt bröd, mjölmat för att må bra.

Jag promenenrar i snitt 1,5 tim/dag med min hund, cyklar ibland och ska nu börja styrketräna hemma.

Jag är glad och taggad!

Så skönt att nykterheten känns stabil! Nu är det dags för nästa utmaning ? Framgång föder framgång, och får man bakslag så är det bara att ta nya tag.

Choklad blev min dagliga ”drog” efter alkoholstoppet. Men nu har jag inte ätit choklad på 10 dagar, tjoho!

Jag är för tung för att springa och istället har jag bestämt mig för att cykla en mil varje dag istället. Jag ska strax ge mig iväg på dagens runda, vilket blir dag 8.

Kram ?