Försöker skapa en ny tråd. Min andra. Den första skapade jag för knappt ett år sedan efter att ha skrivt i andras trådar ett tag. Ska kolla om jag lyckades:) / mt

förstås i soffan:) Jag var vaken en stund missinassen och funderade över att jag känner ett så djupt lugn. Igår när jag kom hem från jobbet var mannen så ledsen och frustrerad över sin dag som blivit helt annorlunda än han tänkt sig. I det, som vi "delade" genom kvällen fanns en god och nära nyans, vi åkte och köpte pizza och längs vägen konstaterade jag att han var Hungrig-(inte Arg)-Ledsen-Trött... Hur som helst, vi hade en fin gemenskap - det har vi haft många gånger tidigare både i liknande och annorlunda situationer - men det finns en ny dimension i samvaron.

Min plan för två eller tre avslutande år i arbetslivet är klar för mig. Jag har lite löst presenterat den för min chef - vet inte om den omfattas men hoppas det. Vi får se - huvudsaken att den är klar för mig. När jag får svar, det kan inte bli förrän efter semestrarna eller under hösten, är det lättare att komma fram till plan B. Tror redan jag vet hur den kan se ut. / mt

till städning. Det har varit mycket sommarlovsbarnbarn här och det har lämnat spår...
Kärleksmärken:)

Igår talade vi om midsommar, vad vi ska "göra" och vad vi ska säga åt ev inbjudare. Vi är helt överens om vad vi inte vill delta i och kom till insikt om att vi inte behöver ha ett "att göra" som ursäkt att tacka nej - vi kan bara säga att det inte passar... är inte tvungna att förklara. Ganska betydande insikt... jag har alltid känt mycket ansvar för att alla andra ska ha det "som det ska vara".

Realtionen inom familjen, barnaskaran, är i rörelse och söker en ny balans. En bra balans. Tänk att så konkret få uppleva att det som kan se ut som en katastrof kan vara en vändpunkt till något nytt och mycket bättre. I den processen lever jag just nu. Jag som alltid varit fascinerad av Filifjonkan som var rädd för katastrofer ;)

Nu väntar jag på regnet ... det är lite mysigt med sommarregn! / mt

andra av två vilodagar när vi bara skrotar omkring utan krävande tidsgränser. Obeskrivligt skönt. Ute är det regnsjukt och svalt och intensivt grönt.

Tankarna strövar fritt...

Jag tänker på på forumvänner som kommer och går, på leken och mellanområdet, på mänskans utsatthet och sårbarhet men också möjlighet till gemenskap och närhet, mognad och växt. Jag känner mig tunnhudad, ödmjuk och tacksam inför livet. Inbäddad i sommargrönska, sommardis och kastanjelus... det doftar intensivt av försommar, friskt och nytt. Växande. Alla möjligheter är ännu öppna.

Två texter är nära men inga sommartexter, inga sommarsånger...
Det gåtfulla folket och När mänskorna har varandra, båda av Olle Adolphson.
Och lite Brel, med Eva-Britt Strandberg och Tommy Körberg - Kanske kärlek är allt.
Kanske det... / mt

Dompa

Tack för omtanken. Gårdagen var skum. Pendlade mellan alla ytterligheter. Skönheten i det du skickade mig. Vilken fin yngsta svärdotter du har.
Maktlösheten i att J inte kan ta sig samman. Ilskan i ett hon har mage att komma hem till mig. Sorgen över Den Vackraste som gått förlorad. Sen skickade jag även barnen till min syster igår för att de ska få lite Skansen och Gröna lund. Så jag fick verkligen tid att pendla...

Idag känns det bättre. Kanske är det solen?
Kram mt och hoppas du får en fin dag. /R

i arbetets tecken. Tidigt på kvällen drabbades jag av en ledsenhet som jag inte vet var den hade sina rötter. Ledsen, sorgsen och arg. Upprörda samtal med mannen om fritidsaktiviteter, båtliv och resor. Senare samtal om hur mycket starkt detta för honom är förknippat med ritualiserat drickande som ju även jag deltagit i. Sånt som varit festligt och trivsamt - nån gång - och som varit/blivit otrevligt ett antal gånger och nu är, skall vara, ett avslutat kapitel. Igen inser jag hur ... nej jag inser inte hur han klarade senaste sommar, hela den långa tid han varit i huvudsak nykter. Varit "i en bubbla" säger han... men också mått bra... Ute stilla sommarregn. Nu jobb, avslutar inför semestern. Ikväll sommarteater med barnbarn. / mt

när det blev stor stress med sjösättning, barnbarn och aktiviteter. Riktigt risigt igårkväll och idag men sen tog våra vuxna jag överhanden och vi har en mysig kväll. Varit på sommarbarnteater och nu skuras det segelbåt för fullt.

Ett av barnbarnen frågade ikväll: Fammo varför jobbar du så mycket? Vad säger man... att jag är ensam om mina uppgifter och de måste göras MEN att jag planerar att jobba mindre nästa år och sen ta deltidspension. De saknar mig på dagarna nu när de har sommarlov.

Läste om Per H och Lena Ph - egentligen kanske jag aldrig riktigt trott på honom... Känns tragiskt och skrämmande. / mt

Lelas

Hej vännen!
Man får känna sig ledsen.

Men så skönt att höra att ni har siktet på sjösättning! Heja! :-) Hälsa gubben att jag hoppas på fina vindar för er i sommar!

Ja, jag läste också kändisskvallret för dagen, och blev också nedstämd av det. Hua. Jag har just skrivit ett litet epos om det i min tråd.

Kram!
/H.

får man känna sig både ledsen och arg! Och det är väldigt lugnt att vara det nu sen länge när mannen är nykter. Det var en riktigt fin kväll igår, mest hela dagen faktiskt. Idag är det vaxa, vaxa - men inte för mig som jobbar. På torsdag ska hon i sjön. Minns tiden före vi började med vinet till middagen i båten... när vi seglade på natten med en termos kaffe och goda mackor. Så ska det bli denna sommar igen. Och tidiga morgnar - fast då är det ont om vind... men det är inte det väsentligaste, faktiskt gör det verkligen ingenting:) / mt

De senaste dagarna har mannen ägnat åt båten som ska sjösättas idag. I båten har det alltid funnits alkohol för olika tillfällen. Vinflaskan är det givna inslaget vid middagen hamn i de flesta båtar - det är min uppfattning... Av andra seglare har vi tagit till oss att ta en sup när man kommer i hamn - men det har varit sporadiskt. Jag har både gillat och ogillat alkoholen i båten, middagsvinet har det aldrig varit problem på sjön, eg inte med alkohol överhuvudtaget - men i viss mån ändå... öl under resaans gång har jag ogillat och hållit kort. Förrförra sommaren seglade mannen en dag med en kompis och de var rätt runda under fötterna när de kom i hamn - om dem situationen stred vi eftersom vännens fru tyckte det var så himla kul att dom haft trevligt. Det tyckte inte jag, jag var skitsur och det uppskattades ju inte.

Igår på kvällen kom mannen in, tog telefonen, söker numret till en man som han seglat en del med för flera år sen...ringer upp, inleder kort och berättar sen att han haft problem med alkohol och frågar om de kan segla tillsammans i sommar. Han berättar att han är nykter och att det är jävligt svårt, att han går på AA och att det är så bra. Han frågar om vännen kan tänka sig komma med till AA "som min vän". Vännen tog emot med öppen famn.

Jag trordde inte mina öron! Jag förstod inte heller - men sen berättade mannen att med denna vännen har segling inte hört ihop med alkohol och att han är en "sann vän" vilket också samtalet bekräftade.

Vi talade sen om andra vänner, speciellt en i ett numera obefintligt familjeumgänge... en av dem kommer han säkert att ta kontakt med och utröna om "vi träffas (har träffats) för att träffa varandra eller för att det är en anledning att dricka". Vi talde också om en annan vän (den andra seglingskompisen) som varit och skulle kunna vara mycket nära både vän och familjevän men där alkohol verkar vara en nödvändig ingrediens i samvaro.

Herregud vilken resa. ... Han sa också "nu växer jag, du får skynda dig om du ska hinna med..." Det var absolut inget hotfullt i det - kändes som en inbjudan. Det blir en spännande sommar! / mt

viktoria

Vad fantastiskt det kändes att läsa dina dessa rader kring Mullegubbens resa! Blir varm och glad innombords för er skull. Det är länge sedan jag fick vara på havet nu. Många år, och det saknas mig mycket. Ja, när jag tänker på det nu är det en av de saker av större betydelse som faktiskt saknas mig. Jag ska försöka mig på att aktivt ändra på det. Nästa sommar blir det kanske semester på eller kring havet. Denna sommaren verkar dock regna bort här hos mig iallafall. Uppehåll just nu och en liten solglimt, men det har vräkt ner i flera dagar. Midsommar firar jag och maken hemma i lugn och ro. Ev en tur till BB om lill* följer planen. Det känns inte som om h*n har någon brådska dock, kan nog lika väl bli en liten vecka eller så till. Det gör inget, jag vilar och försöker landa efter en svår och hektisk tid, och det kanske kroppen känner och låter mig vara ifred med det några extra dagar. Önskar er en fin helg med trevligt sällskap. Kram V♥

att få en hälsning viktoria. Ska hälsa mullegubben från dig, du betyder nåt särskilt för honom. Tror det har med kärleken till fisket - och nu också havet - att göra. Mest något i tonen...

Har nyss kommit hem från jobbet och tänker vara mestadels ledig fram till augusti. Tog hem en del jobb och ska avgränsa vissa tider för det. Tidigar morgnar då tanken är klar och dagen är kvar.

Mötte båten på uppfarten, nu är den nog i vattnet och trivs. Mannen var lycklig, skulle träffa vännen som ska hjälpa honom med masten och annat. Jag ser fram emot att få vistas i båten, en plats avgränsad i tid och rum där man inte avbryts av civilisationen... Samtalen har utrymme att föras till slut, grälen måste grälas färdigt och det finns tid och rum för... kärlek?
Glad dagen-före-midsommar alla vänner! / mt

Lelas

Härlig läsning!

Hur har det gått med sjösättningen?

/H, nyseglad

i sitt rätta element och kluckar belåtet. Mannen kluckar likaså:)

Idag är dagen då man humlar sig i buskarna och kluckar i sin hemmahamn - inte klunkar och rumlar omkring, nej, nej. Två män har suttit länge i sittbrunnen och talat om livet - utan öl eller annat alkoholhaltigt tillbehör. Det mår dom gott av, båda två.

Alldeles på allvar: Det är nästan som en saga det som hänt den senaste månaden. Eller som en dröm. Men jag är alldeles vaken och verkligheten är påtaglig med högar av papper, andra högar med tvätt... dammråttor här och där ... och nu är jag sömnig. Godnatt alla vänner / mt

sömning jag var i går kväll... ser jag inte ens loggade ut - jag gav min sista vakna forumkraft till ledsna Berra.
Nu är det midsommaraftonsmorgon och vi har inga andra planer än att vara med varandra, äta gott och njuta av livet.
Idag äger jag sommaren och tiden...

Förra årets midsommar var också nykter, då levde vi i den påtvingade nykterheten där kampen och frågorna inte kunde delas. Det hände att vi i våra samtal berörde och även talade om alkohol och alkoholens plats i vårt liv - alldeles precis så... alkoholen tog stor plats men vi talade inte ofta om det. Idag förstår jag att det var för plågsamt... för den som måste använda så mycket energi till att hålla sig nykter är det plågsamt att konfronteras, som att strö salt i öppna sår. Idag talar vi återkommande och oftast på hans initiativ om det nyktra livet och det är samtal som frigör... som ger energi. Idag känner jag hans vilja (kursiverat) att vara nykter och att engagemanget går till det. Den viljan måste nog komma inifrån, ingen kan utifrån övertyga och (över)tala in den i en annan människa - så tror jag. Det är stor skillnad på
- att tvinga sig, att använda sin energi till att avstå från alkohol
- att ha en personlig önskan och vilja att vara nykter

Senaste sommar, där dagarna levdes i den självvalda men påtvingade nykterheten, var ändå en bra sommar med många goda samtal, mycket respekt och stor omsorg om varandra. En bra grund för den här sommaren som för mig börjar på riktigt idag. Idag är det "min" första juni:
Var glad min själ åt allt du har - nu har du hundra sommardar... idag är det den första
När solens lopp sin ände tar så har du nittionio kvar och någon blir den största
Ge noga akt på var du står - imorgon är med ens igår, det går så fort att vandra
Lägg märke till att vad du du får är hundra sommardar per år... Imorgon är den andra

Glad midsommar alla forumvänner, ta hand om er själva och varandra! / mt

Dompa

Det är väl allt...jag har att komma med. Men jag önskar dig verkligen det. Jag är så glad för din skull...att Mullegubben verkligen vill denna gång. Som du skriver...det måste komma inifrån och för din skull är jag glad att det kom. För min egen skull är jag glad och ödmjuk för att jag fick dig som vän. Vem kunde väl ana för ngt år sedan att så många av dina vänner skulle vara alkoholister?
Kram på dig A och ha det gott idag/R

- nej vem kunde ana det? Att jag skulle hitta såna vänner som jag har här på forumet. Jag är ödmjuk och tacksam över allt jag fått och får lära från "den alkoholistiska insidan" här. Jag är också obeskrivligt glad över den verkliga viljan... - Nej, den (verkliga viljan) hade han nog förut, mer över önskan att vara nykter för sin egen skull, för att vara rädd om livet. (Eller... den verkliga viljan var rotad i den stora rädslan...)

Tack Dompa, för att du finns och delar med dig. Du är en mycket generös människa, jag känner djup respekt ... och så har vi ju så roligt! Kram på dig :) / A

det är fint att få dela med varandra!
Glad midsommar - jag förstår något om hur du har det. Har jobbat mycket med "alternativa" människor och vet hur mycket det kan ge, till exempel många kramar:)
Midsommarkram! / mt

helt fantastiskt skön midsommarafton... Harmonisk, glad, fridfull och alldeles lugn.

Det som varit svårt att vidröra när det gäller alkoholen/alkoholismen är nu öppet för läkande samtal. Flodhästen ... ja, var finns den idag? Kanske den faktiskt upplöstes under de första veckorna i maj. Som elefanten i slutet av Fem myror, krympte och for till väders:) Om den finns i nån garderob och visar sig borde jag åtminstone snabbt känna igen den. Så känns det idag. Hoppfullt.

Inom mig finns mörka områden som återstår att utforska... Inte betvinga - helt fel ord. Det har jag gjort så länge. Nej... områden att försonas med är en önskan - men först måste jag våga möta dem, kanske fullt ut. Hur skrev viktoria... se demonen rakt in i ögonen och inte vika undan med blicken. Jag får lite hjärtklappning när jag tänker på det - lite underligt eftersom så mycket ändå finns medvetet i tankar och bilder.

De områden det handlar om har jag mycket kunskap om men det räcker inte. Förklaring är inte tillräckligt för befrielse och förändring. Sökte upp och läste om (igen) några artiklar om journalisten Dan Josefsson som delvis bytt bana efter egen terapi. Ska beställa boken Den mörka hemligheten som jag inte läst. Ska ägna mig mer målmedvetet åt mindfulness och skapa min hörna (mot norr:)... Ska INTE anstränga mig för att nå ett mål - det blir helt kontraproduktivt (men den risken är uppenbar - jag känner mig själv). Ska ta det lugnt... det viktigaste förstt och en dag i taget. Det har jag lärt mig och har stor hjälp av.

Nu har jag lyckats trycka p[ n[n tangent som internationalisert datorn till att l'mna alla prickar. F[r be mullegubben om hj'lp... Bara en s[n sak / att vi är uppe tillsammans den här tiden en midsommardag! & mt *allt p[ tok med bokst'verna nu>( & mt

MEN nu har jag rett upp - helt själv till och med. Lämnar det sista som ett roligt midsommardagsminne:) / mt