Försöker skapa en ny tråd. Min andra. Den första skapade jag för knappt ett år sedan efter att ha skrivt i andras trådar ett tag. Ska kolla om jag lyckades:) / mt

Sorgsen

...nu börjar detta forum dra sina sista andetag. Det är sorgligt att det stängdes, särskilt när jag läste Magnus kommentar. Varför stänga ner det "gamla" under omorganisation? För mig fullständigt onödigt!
Jag hoppas innerligt de som behöver hittat andra vägar.

Tack för omtanken, jag mår helt ok ikväll också.
Dina berättelser och återblickar ger mig hopp. Jag känner mycket är på rätt väg nu men vi är långt ifrån öppna samtal om det som varit. Vi har fullt upp med hitta kanalerna för vanliga samtal om dagliga saker.

En dag hoppas jag kunna skriva/känna befrielsen du kände ikväll.

Tar emot din kram och ger en likadan tillbaka

vill.sluta

Du Sorgsen och Lelas är några av änglarna här på forumet när det ekar i korridorerna.
Även andra kämpar skall icke förglömmas, Fenix , FriaFia etc.

Här är en bra oas att tanka energi på...........
Tyvärr blir det inte helvitt men inte som förr kanske ..........
Nu kom det en massa svammel, grilla snart.
Ville bara säga tack!!!
/A

vill.sluta/A att vila i oasen närhelst du vill.
Att komma fram till det definitiva valet helvitt är ett stort steg som bara du kan göra. Dit nick uttrycker ju att du har en sån önskan. Jag hoppas att du kommer dit innan du gjort alltför stora förluster. Följ gärna Micke som skriver under Alkoholist,jag? på facebook.
Allt gott till dig! / mt

dag... med många nära och kära, middag med nyfångad och nyrökt fisk... lek och spring. Mannen talade med vänner om vad AA betyder för honom, om hur han vuxit som person... med konkreta exempel. Fick uttalad positiv respons.
Livet är bara så... härligt.

Grunnar mycket över medberoende... en långt svårare sjukdom(?) än man kan föreställa sig. Ja så är det verkligen. Ett oerhört lidande som jag känner att jag håller på att "växa ur"...

Skriver som så många gånger förr: Tacksam! / mt

efter en intensiv långhelg som inrymt samvaro med alla barn och barnbarn i olika konstellationer. Även en ensamstående släkting deltog på fredagen och var så glad över att vara inbjuden... Tänk att så lite kan betyda så mycket. Jag är rörd och berörd... och många starka känslor ligger nära. Nu är det mannen och jag - och katterna som är nöjda över att lugnet är återställt. / mt

i vardagen efter långhelg med mycket program. Funderar mycket på att trappa ner mitt skrivande och mitt varande här på forumet. Livet i verkligheten - det som faktiskt är min verklighet - inrymmer så mycket nu och tiden vill inte räcka till. Skriver detta för att ingen ska behöva fundera om min aktivitet här blir lägre. Vi får se... jag har haft den intentionen tidigare men dras tillbaka. Forumet och "samvaron" här har betytt så mycket för mig. Det visar sig.

Till er alla som eventuellt läser - ta hand om dig och om det liv du äger! / mt

ett år sen, kl 21:07 skrev jag

Livet är väldigt ... ... spännande nu. Hittar inget bättre ord.

Ensam hemma, storm ute. Väntar. / mt

Och en knapp timme senare, 21:55

Har talat med mannen som varit på AA - för första gången och för säkerhets skull på två möten:) Han går genom stora stan med Stora boken i handen och säger att han haft en helkväll. Och att han kommer att fortsätta på AA.

Nästan mer än jag kan ta in. Ska smälta det medan jag sover och stormen viner utanför. / mt

* * * * * * * * * * * *

Ikväll har han också varit på möte. Före det, mitt i nånting, stannade han till, såg mig rakt i ögonen och sa: "Jag kommer aldrig mer att dricka alkohol... "... En gång tidigare har han sagt så och det är förstås som musik i mina öron. AA och vad det fört med sig betyder så mycket. På flera olika sätt. Vi har nu kontakt och samtalar öppet med flera personer som har problem relaterat till alkoholmissbruk.

Jag påminner mig nu de vänner vi förlorat då vi valde nykterhet - nu är ett nytt nätverk under framväxt - ett nätverk av människor som delar djupa livsfrågor med tanken och sinnet klart.

Utan forumet skulle jag inte vara där jag är idag - det kan jag inte tro. Hoppas innerligt att det blir en nystart här snart. / mt

gamla, destruktiva mönster i vårt liv bryts uppenbart - och det är mannen som bryter dem.

Jag förstår verkligen att relationer brister när en part blir nykter, i synnerhet när nykterheten är rotad "från djupet".

Jag ställs inför förvirrande och omvälvande situationer. Tvivlar inte på vår relation idag, tvärtom. Jag upplever nya möjligheter men det kräver insatser där jag förändrar invanda mönster... där jag skapat "enkla" vägar. Tar ansvar och "gör" för att komma vidare.

Upplever stor omtanke och kärlek. Tacksam, förvirrad... och nyfiken på framtiden. / mt

vill.sluta

Jag läser dina meningar igen och igen och åter igen.
Hoppas jag fick med innebörden.
Glad för din skull, men det är som du skriver ett jobb. Från bådas håll såklart.

Nya vägar måste gås när de gamla mönstrerna bryts, de vanliga lösningarna på problemen fungerar inte längre.
Man får se på problemen från annat håll nu när alkoholen inte längre är med i bilden.
Problemen finns och upphör inte för att A försvinner.
Hela livet är en krokig väg, men har man en livskamrat så gäller det att hjälpas åt.

Lite otydligt detta kanske, men jag hoppas du förstått att jag förstod vad du menade med dina meningar?
Skönt att du är spänd och nyfiken på framtiden.

Du har verkligen jobbat för ditt förhållande.
Både i med och motgång.

förstått rätt vill.sluta. Ett jobb som är väl värt bsväret om båda är med på tåget.
Ta hand om dig och de dina! / mt

markatta

"Jag påminner mig nu de vänner vi förlorat då vi valde nykterhet - nu är ett nytt nätverk under framväxt - ett nätverk av människor som delar djupa livsfrågor med tanken och sinnet klart."

För mig var det väldigt skönt att läsa då jag tyckt det varit jobbigt att förlika mig med att vänner försvinner. Dina erfarenheter är en stor tröst för mig.

Kanske håller jag också på att bygga ett nytt nätverk, bara att jag inte såg det tidigare för förbittringen över de vänner som försvann överskuggade de nya eller de gamla men som inte tagit så stor plats tidigare.

Jag märker att det är fler på träningen som dricker måttligt eller inte alls. Min tränare, som jag verkligen ser upp till, dricker inte och han är så självsäker och lugn att jag hoppas det spiller över lite till de yngre också.

Jag har också märkt att jag trivs allt mer hos mina arabiska vänner. Var på en fest nyligen, mest araber, och det var länge sedan jag hade så roligt. Vissa drack men ingen blev påtagligt berusad. Jag tror det blir en bättre stämning då de umgås mer blandat i generationerna. Ingen där verkade tycka det var konstigt att jag inte ville dricka. För värden verkade det först jätteviktigt att få bjuda på något(vin) och jag sa nej flera gånger men han trugade och hällde till och med upp ett glas till mig. Sedan kom (räddningen) någons mormor och frågade om jag ville ha te istället. Likadant med maten(tackade nej till kött då jag är vegetarian). Då kopplade jag att det var en kulturell skillnad. Det var inte viktigt för värden just att jag skulle dricka vin, utan att han skulle få bjuda mig på något, så i fortsättningen sa jag bara nej tack men jag tar gärna lite mer te. Det bästa med festen var att alla vågade dansa, gammal som ung, nykter eller inte.

Mt, du påminner mig att ha tålamod.

Hoppas din dag blir fin!

vill.sluta

Men denna gång ett för mig nåbart mål. Juni ut till att börja med. För mig är det stort.........
Jag vill verkligen detta nu.
Hjälp mig vara stark i svaga ögonblick.
Den som gråter är inte svag, han/hon har varit stark så länge men till slut brister det.
Stenen i bröstet är så tung, nu fixar vi detta.
Tack för att du finns!
/A

- Åh så trevligt:)
markatta - så trevligt med arabisk fest! I yngre dar deltog jag i fester med arabiska vänner; åt fårgryta och couscous långt innan det ingick i allmänhetens meny. En grann papegoja ingick i "inredningen" och bröderna, bröderna var viktigare än nåt annat:)
Tålamod och tillförsikt är två bra ord - egenskaper/sinnelag att låta komma till sig och ta plats.
Min dag är härlig, är ute i trägårn och gräver och röjer - så skönt för kropp och själ och så blir det vacker för ögat. Kram till dig fina markatta - du sprider goda vibbar av många slag omkring dig

A - du som vill sluta... har du prövat att ta en dag i taget? Bara denna dag, idag, ska jag ... En (1) dag orkar du och oftast tar det bara en kort stund (jo!) så har frestelsen gått förbi OCH man har vunnit över sitt "sämre jag". Dag läggs till dag och växer till många.
Om du verkligen vill sluta - ge AA ett försök. Där kan du hitta vägar och människor som kan hjälpa i svaga ögonblick. Människor som vet vad det handlar om.
Du kunde vara ett av mina barn och mitt hjärta gråter när jag följer din resa...
Jag vill både krama om dig och tala riktiga allvarsord med dig - helst skulle jag sitta alldelels tyst och bara lyssna. Länge - tills du möter dig själv, den du är där långt inne. / mt

Sorgsen

...tröst att läsa om din/er ständiga utveckling framåt.
Det känns som ni drar stora penseldrag utan darrningar och att se det när jag går runt med min lilla färglösa pinne ger mig hopp.
Det har vänt hos oss, jag hoppas innerligt att det är så och att gemenskap kommer växa fram. Jag känner jag börjar använda gamla fraser, bra och positiva ord som alltid tillhört mig. De har bara försvunnit och jag vet inte riktigt när. Igår skrev jag ett sms med ord jag inte sänt till maken på över ett år. De bara kom och jag har inte saknat dem, de har inte varit aktuella bara.

Mulletant, du betyder väldigt mycket för mig, tack!

du betyder också för mig.
Jag hoppas också på er... på att tilliten till livet bär...
Jag vill tro det.
Att allt blir bra - som det ska vara.
Systerkramar / mt

är inte soliga. Nu när den fysiska sjukdomen är hanterlig hade Mullegubben en riktigt nedstämd kväll där allt kändes obekvämt. Han gick och la sig under täcket - nej inte med huvet under men i sängen. Jag frågade om jag kunde vara till hjälp - men icke - så jag fortsatte med mitt.

Nånstans i detta slogs jag av tanken att detta är att bli ett Jag, och ett Du för att kunna vara ett Vi. Gammal kunskap för mig MEN upplevelsen och tanken-i-samband-med-upplevelsen hade en ny dimension. Han måste få vara där i sitt illabefinnande och möta den känsla det handlar om... själv. Jag kan inte ta bort den. Jag tar hand om mig. Tja... ungefär så. Ja, jag inser verkligen utmaningen när balansen i en familj förändras.

Lite på samma sätt som att det svåra inte är att sluta dricka - utmaningen är att hålla sig nykter. Utmaningen är att långsiktigt leva i en relation som är förändrad.... hitta ett nytt Vi. Kanske ungefär det jag vill säga. / mt

http://www.bokus.com/bok/9789127064171/du-jag-vi-hur-vi-kan-forbattra-v…

med Mullegubben idag... läste ur Hjärtats språk, en bok om AA - Bill W:s artiklar i Grapevine som hans hustru Lois sammanställt. Boken ger en fin bild av AA:s framväxt och visar att många utmaningar som de mötte då på 1940-talet är desamma idag. Såna är vi människor. Bill var en klok man som verkligen belyser betydelsen av Gemenskapen som gemenskap öppen för alla. Kärnan i AA är hjärtat... tilltalar mig mycket.

Ibland läser/hör jag tanken/oron att AA kan bli ett nytt missbruk som ersätter det tidigare. Vi talade om det häromdagen. AA är ett bra-bruk sa Mullegubben. För mig är också AA ett bra-bruk - det gör honom gott - och indirekt även mig.

Kramar till den som behöver och vill ha / mt

markatta

Jag hade en dålig dag igår, inget speciellt som hänt, var bara låg. Jag får sådan minidepressioner ibland, där jag känner mig tom och nere, ofta pms-relaterat.

Ex-sambon kom förbi igår kväll. Han försökte trösta, få mig på bättre humör, utan resultat. Till slut sa han; jag vet inte vad jag ska göra när du blir så här, jag kan inte hjälpa dig så jag går hem nu.

Först blev jag lite sur, sa inte men tänkte att han var egoistisk som inte stannade trots att jag var ledsen, sur och irriterad. Nu när jag läser vad du skrivit om mullegubbens dra-täcket-över-sig-dag så fattar jag ju att han gjorde rätt. Jag var oemottaglig för hjälp just då och om jag inte tar emot hjälpen så kan jag ju heller inte be om den.

Kram på dig!