KattenLily

Hej! Jag är en 27 årig tjej som under cirka 4 års tid druckit för mycket. Jag har druckit för mycket dagligen åtminstone det senaste året. Antingen mellan 4-8 stora starköl eller 1 flaska vin om dagen enbart för att kunna somna och dämpa ångesten. Ibland inget alls när jag försökt sluta eller inte haft något hemma eller försökt testa och se vad som händer. Har haft ångest och sömnproblem hela mitt liv men nu när jag är arbetslös utan den sociala biten och rutiner har det blivit värre.

Men det senaste 6-8 månaderna har det varit nästan dagligen den mängden. Nu orkar jag inte mer. Jag vill sluta med det tvärt men jag är livrädd för allvarlig abstinens. Hur ska jag göra? Kan jag sluta tvärt eller ska jag trappa ner? I vilken takt ska man trappa ner och under hur lång tid? Ska man kontakta vårdcentral? Vart vänder man sig?

Jag dricker enbart för att kunna somna och enbart på kvällen några timmar innan läggdags. Jag vill bara kunna sova. Tänker på sömn hela tiden.

När jag försökt sluta dricka så tränar jag istället och blir trött men när jag väl ska sova så blir jag livrädd för att jag ska få dem farliga abstinens symtomen.

Jag är nog naiv att tro att jag kommer kunna vara som vanligt folk och kunna dricka måttligt ibland. Men jag vill bara vara mitt normala glada själv igen. Jag hoppas att bara jag hittar ett jobb och får rutiner igen och kan sluta med alkoholen som jag använder den idag och att jag kan dricka vid vissa sociala tillfällen. Är det kört för mig?

Mvh
Livrädd och sömnlös

Hej!Jag är periodare och kan vara utan alkohol längre stunder. Från början så skyllde jag allt på sömnen och att jag bara ville få sova. Har insett nu att det är alkoholen som gör mej sååå trött. Under mina vita perioder mår jag så bra och har inga problem med sömn överhuvudtaget.

Men det kanske skulle vara skönt med hjälp? Har du talat med din läkare? Du kanske kan få något annat för sömnen och ångesten? Kanske mot alkoholen också.
Det är väl en relativt stor daglig dos du får i dig, så du kanske upplever abstinens och kraftigare sug. Men mycket är vanans makt. Har du testat att vara utan någon period så du vet hur du mår?

KattenLily

Nej har inte varit i kontakt med läkare men har funderat på det. Har varit utan i omgångar av 1-2 veckor som mest och har mått bra under den tiden men sömnproblemen har gjort mig nojjig eller för trött. Just nu är jag inne på dag 3 utan alkohol och har knappt sovit något alls.

Du har druckit för mycket under en 4 års tid och bestämt dig för att göra en förändring nu. Du vill hitta andra sätt att ta hand om dig, och försöka minska ångest och kunna sova utan alkohol. Ett steg är taget, du har börjat skriva här- bra gjort!
När det kommer till abstinens är det som du skriver, något man kan få. Klokt att du kollar upp lite och försöker göra detta på ett skonsamt sätt.
Precis som du skriver kan det vara en god idé att vända sig till någon inom vården för att få hjälp, dels för att skydda kroppen och hjärnan samt att abstinensen i sig kan göra att förändringen blir tuffare än den behöver vara.

Det finns lite att läsa under vår faktaflik- akut och längst upp på sidan.
Om du vill kontakta vården och inte vet vart du kan vända dig kan du ringa 1177- där kan du fråga efter beroendevård.

Fortsätt gärna skriva och läsa här om du tycker det är hjälpsamt!

Varma hälsningar,

Rosette

Alkoholhjälpen & Anhörigstödet

Jag är i en liknande situation som dig - bra att du sökt dig hit, jag är mer än nöjd med det stödet jag fått här!
Jag har druckit dagligen i nästan 3 års tid, samtidigt som mitt drickande har eskalerat (minst en flaska vin om dagen) har även min ångest eskalerat. Dessa två, alkohol och ångest, är bästa kompisarna har jag insett nu såhär 10 dagar i nykterhet!
Jag vill bara berätta för dig att jag slutade tvärt. Pang bom bara sådär, efter en rejäl och ganska långvarig panikångestattack för 11 dagar sedan. Jag kan inte säga att det varit plättlätt, men jag är ändå förvånad över hur "lite abstinens" jag har haft, kanske för att jag verkligen bestämde mig för att göra ett allvarligt försök att sluta dricka.
Jag tror det är olika från olika personer hur abstinensen blir, jag har gått ut och sprungit när jag känt att det blivit jobbigt och det krupit i kroppen på mig, det hjälper.
Jag tror inte heller jag kan bli som vanligt folk med alkohol igen, tyvärr, min plan är att på lång sikt hålla mig till regler kring alkohol, men på kort sikt, just nu, att vara nykter en månad för att sedan ta en ny ställning.
Pepp till dig, om du vågar, sök för din ångest, har du tur får du hjälp med samtal hos en psykolog och nått att sova på utskrivet.
Tips att använda forumet här när det känns jobbigt eller när du bara vill ha bekräftelse på att du inte är ensam - för min egen del är forumet guld värt!
Kämpa på!

K L

Hej!
Jag tror inte att du ska behöva vara rädd för allvarliga abstinenssymptom, men du kan ringa 1177 och fråga. Jag är lite i samma sits som dig, att jag måste sluta dricka. Melatonin i högsta dos och ibland i kombination med en Propavan fungerar utmärkt för mig att bli naturligt trött och somna på. Jag har en svår sömnstörning. Du skulle kanske be om att få testa det för jag har också druckit alkohol pga sömnfixering. Lycka till och så bra att du skriver här.

Vill du bryta och välja en bättre livsstil och hälsa så går det. Men man måste till botten varför man gör som man gör.

Vill du verkligen försöka sova enbart för sömnen? Eller försöker du sova så att du "tillåter" dig själv att dricka. Been there done that!

1. Sluta drick nu
2. Boka tid hos läkare för att se svart på vitt hur din hälsa ser ut
3. Boka tid med psykolog
4. Gör upp en hälsoplan, om inte annat så i huvudet

KBT-psykolog var det som hjälpte mig till största delen. Plötsligt fattade jag hur mina panikattacker uppstod och kunde möta dem.

Lycka till, du fixar det!