Hej!
Är 30 år med sambo.
Druckit heltid sedan jag var 17.
Haft en riktig blackoutfylla minst 1 gång per månad oftast fler... Drack med föräldrar och syrran(som slutat) med alla mina vänner...
Har många gånger försökt o minska o ta det lugnare vid fester o lyckats men känt att den festen var ju tråkig...inte kul om man verkligen inte super till.

Valt bort människor som inte dricker.

Gjort bort mig massa gånger inför vänner o bekanta, skämts osv men skylt ifrån...blev för mkt av det goda etc etc...

Nu har min sambo även ställt sitt sista ultimatum. Sluta eller så är det slut.

Det är bra. Behövde det, har ju funderat på det, senast en månad sen. Ändå lyckades jag supa ordentligt i 3 veckor.

Nu nykter 1 vecka. Inga abstinens eller så. Är nog psykiskt beroende för mig ej fysiskt så mkt...

Svårast blir väll att inte kunna umgås med alla vänner...då det med de flesta inneburit att supa o snacka skit. Jag tänker att jag tar det en dag i taget, långa promenader, lugn musik, god mat samt lite godis om andan faller på.

Redan upptäckt att man är mindre sugen på A om man är mätt i magen samt gärna lite trött efter promenad till ex.

Svara gärna, läst på fler trådar och ska skriva mer o svara på era trådar framöver.

Trevlig söndag o kram till er! :)

Ta enda i taget. Börja med en hobby om du har intresse. Vilken bra flickvän du har. AA kanske även bra inledning.

30årman

Inne på tredje nyktra veckan nu...
Tänker på alkohol då och då, speciellt när jag går förbi nån av mina gamla stamhak. Lite kul dock att se folk som sitter rejält berusade mitt på dagen med röda ögon och hög volym...--- inte jag. Drömmer om att dricka vissa nätter och känner att det kan bli svårt att aldrig dricka A...
Har träffar några vänner o druckit kaffe/fikat tillsammans istället, de har varit förstående i att jag nu avstår alkohol. Dock vet det inte om min situation fullt ut... Skönt att inte vakna bakis o inga minneslyckor ett stort plus såklart ;)

Wavzovski

Riktigt bra jobbat av dig.

Jag var själv som du skrev "psykiskt beroende" av alkohol. Inga abstinensbesvär, ingenting. Ja, förutom svårt att sova på nätterna. Jag gör exakt det som du skriver; tar promenader, lyssnar på bra musik, läser böcker, ja det är allt mellan himmel & jord.

Lycka till!

30årman

Glad jag blir!
Hur länge sen bestämde du dig?
Ha det bra i solen ( den skiner idag iaf:))

30årman

Glad jag blir!
Hur länge sen bestämde du dig?
Ha det bra i solen ( den skiner idag iaf:))

Wavzovski

Jag bestämde mig för att sluta samma kväll när jag drack. Hade tre-fyra öl kvar. Sen åkte de ut från balkongen, det var tio månader sen. Snart är det ett år.

Solen skiner här med. Ha en bra kväll!

Ras_mus

Jag är själv på startlinjen för att ändra mina a-vanor. Inte för att jag tycker att det tagit över en helt eller att det brukar gå allt för överstyr. Men att som vana dricka 2-6öl (eller fler vid utgång) varje dag har börjat suga all glädje ur vardagen och istället gett en ångest och depression, det är det inte värt. Hoppas jag kommer kunna avstå det då jag är ung, har det ekonomiskt gott ställt och bor själv, alla möjligheter för hemmadrickandet.

Har börjat med att minska mängden och försöka ha helt vita dagar emellanåt. Men svårt när tristessen i vardagen och stressen i arbetet tynger på en.

Någon här som testat att gå i stödgrupper/psykoterapeut/kurator etc.?

Håll er starka, håll er a-fria!

30årman

Bra för dig o välkommen...
Dricker man för ofta så är det lätt att de eskalerar till slut. Känner igen deppigheten som man får... Även vid mindre konsumtion men ofta, den är inte kul...
Kanske kan man dricka sporadiskt om ett år eller halvår kanske kanske inte alla...
Har testat samtalsterapi hjälp lite iaf för min del...

Leverjag

Hur går det för dig? Hur är det nu? Var ett tag sedan du skrev i din tråd men såg att du kommenterade i Solstickans nyss. Bra att hänga här i forumet tycker jag alldeles oavsett om man lyckas hålla nollan eller kanske ännu mer när man inte lyckas...

30årman

Var nykter 4 månader förra sommaren tidig höst. Sedan så drack jag igen, "lagom" till först. Men eskalerade snabbt och blackout o hela köret igen minst 1 gång per vecka.
Men nu är det nya tag, varit nykter 1,5 veckor -äter campral...
Men rätt så skönt för att nu har jag bestämt mig för 0 A.
Det svåraste är ju precis som sist jag sluta, att man ser alkohol överallt (jobbar med det med) och att alla arbetskamrater super som fan även igår på en måndag... Hmmm
Ja Forumet är toppen! Läser mkt och ska skriva mer

Leverjag

Jag hade också ett längre återfall efter nästan fyra månader spik nykter och det var lugnt ett bra tag sedan barkade det iväg och blev värre än nunan första uppehållet. Denna gång har jag bestämt mig för en annan taktik och inställning. Inte vara duktig och hålla nollan, utan jobba långsiktigt med min hjärna, mina vanor och min inställning OCH inte lämna forumet när jag tar återfall. En annan sak som hjälper är att jag tänker mycket på det jag har i bagaget och att fortsätta som innan om jag misslyckas. Fortsätta lära mig och inte ge upp allt bara för att jag inte lyckas vara helt alkoholfri på vägen. Det är ju jag som måste vilja detta, ingen annan. Vad vill jag??? Liksom.

Kram och lycka till!

30årman

Yes, vad vill jag...hmmm
Har struntat i allt annat i många många år, hobbyes umgås med vänner osv - fokuserat på A.
Så nu blire samma tankesätt här - vad vill jag ha ut ur livet ist för att vara på prutten så ofta som möjligt, det måste ju finnas annat att göra. 6 år sen jag läste igenom en hel roman tex...
Kram tebax
Nykter sommar 2016!!!!!

30årman

Det är fredag...
Har fått frågan 2 gånger idag om jag ska med ut på "en" öl - varför heter det en öl, ingen av de som frågat mig kommer att enbart dricka en öl. Känner dessa personer rätt så bra iaf deras dryckesvanor och det blir minst 5-6 öl ev nån shot på det...så var det alltid för mig med - alltid minst 3-4 öl oftast mer. Tackade iaf nej sade har slutat dricka det är inte bra för mig. Sedan får de dra vilken slutsats de vill av det.
Känns bra idag, ska laga middag lyssna på musik, lyssna på en podcast, läsa här. Kanske hinner jag med en film också. Sen vaknar jag nykter och frisk imorgon, det blir nog toppen :)

30årman

Mysigt med fåglar som kvittrar... Nästan så man skulle ta en promenad i det sköna vädret. Säkert 95% av alla promenader vid denna tid på dygnet hittils har varit på fyllan. Romantiserade precis känslan av att på fyllan släpa sig hem i den svala luften...
Men en promenad med klart huvud lär säkert kännas mkt bättre!

Lärare40

Har läst hela tråden. Underbart. Min tredje dag nykter och jag känner igen mig i allt som skrivs. Flykten från verkligheten. Hjärnan blir kidnappad. Men finns inget härligare än en tidig morgon med hunden, nykter och man känner lukterna . Har varit nykter innan i 6 mån så jag vet. Ska bli nu igen. Antabus imorgonbitti. Litar inte på mig själv det minsta.

Lärare40

Bara jobbigt med allt det där med vännerna och fest. Vet att de inte är riktiga vänner om de inte accepterar att jag är nykter MEN ändå. Tufft!!! Köpenhamn den 4 juni. Grillfest hos Bosse på lördag. Stormiddag hos oss om två veckor. Usch vad jobbigt!! Många parmiddagar på ett år. Men har bestämt mig. Blir Antabus nu länge. Pallar inte ha ångest och bara bli tjockare och tjockare.

30årman

Är jobbiga... Jag har blivit tvungen att inte träffa vissa vänner, skulle kännas konstigt eftersom vi enbart supit ihop i över 10 år... Jag vet inte ens vad man skulle "göra" tillsammans med en "riktig" vän osv nu när man inte super ...
Kan ju vara trevligt med en middag såklart.
Men många kompisar har fallit bort. Kanske bara var suparkompisar

Har tänkt tillbaka och insett att vissa gånger på krogen för i tiden så lyssnade jag knappt på den som jag var där med? Tänkte bara på nästa öl, dricka upp o beställa en till!
Om det blir för jobbigt med fester o tillställningar - så är det helt ok att lämna återbud i vissa fall. Så att man själv mår bra och gör det man vill.
Bra att du bestämt dig!

Lärare40

Ja det är inte lätt med festerna alltså. Och vissa vänner. Fy!!! Men TIDEN tror jag är avgörande. Rom byggdes inte på en dag, säger dem ju. Lite roligt att det just är ROM...hihi... Som jag älskar. Tog min första Antabus nu för 1 minut sen. Känns skitbra. Nu kör vi oavsett vad som händer.
Nä, man borde ha polare som är i samma sits. Eller det kanske är farligt?

Lärare40

Känner igen det du säger om krogen och skrattar som fasen. Lyssnade fan inte på någon som pratade. Det var bara nästa dricka som gällde och kolla hur mycket pengar jag hade kvar. Pengarna ska vi inte tala om. Hmmmm...